View Full Version : DPF:n poisto vm. 2008 Passatista?
Nyt kilsoja 300 000 ja saattaa olla jopa alkuperäinen hiukkasloukku 2.0 tdi:n (BMR 125 kW) perässä. Pöntön täyttymisen merkkivalo on luonnollisesti alkanut syttymään vähän aiempaa tiheämmin, mutta edelleen sen saa sammumaan pienellä reippaalla ajolenkillä. Onko joku guruista koettanut rakennella lain kirjaimen täyttävää prosessia, kuten päästömittaus-> tulosten perusteella vaatimustenmukaisuus -> uusi tyyppirekisteröinti tjtn ja pönttö lopullisesti kuikkaan?
Vai ilmoittaako viranomaistahot kuorossa että no way. Paljonhan pönttöjä suolistetaan jo nyt, mutta joku päivä saattaa homman nimi selvitä OBD:ssäkin ja sitten? Kyseinen kottero on ymmärtääkseni Euro 5 -luokiteltu ja esim. Octavioita taitaa olla 2009 vuodeltakin ilman DPF:ää mutta löytyykö tuolla mosalla? Eli löytyykö määräyksistä joku kinttupolku jota voisi kokeilla? Kirjallisia hommia pystyn vääntään tosi paljon, mutta auton alla on hitaampaa kun pitää tehdä yhdellä kädellä, toisen sormi on suussa :rolleyes: Maanantaina tsekataan tuhkamäärä ja se onko valon vilkkumisen syynä paineanturifiba ym. pientä.
Eiks pysty polttamaan pakolla, ohjelmasta ?
Kyllähän noita, toisesta saksalaismerkistä on tyhjennelty, ja ohjelmasta pois valvonta.
Löytyhän se sittenkin kun kaiveli... http://forums.offipalsta.com/archive/index.php/t-114364.html
Eli on tätä jo puntaroitu, tosin viimeisten uutisten mukaan Trafi aikoo ruveta jahtaamaan poistoja ja katsastushylkyjä alkaa tulla sitä mukaa kun loukku todetaan poistetuksi liian uudesta kärrystä. Aiemmasta ketjusta vois tosin ymmärtää että Euro 5 vaatimus alkoi 2010 ja DPF pakollinen 2007 alkaen, mutta onko sittenkään aukottoman varmasti?
Ainakaan 2/2008 käyttöönotetussa, Suomen maahantuojan tilaamassa toisessa saksalaismerkissä ei mokomaa tuhkapönttöä ole, kiitos Vehon. Hassua sinänsä, ko. tapauksessa auto on ollut halvempi ilman pömpöösiä Suomessa, ja taas saman aikaisissa Saksan malleissa pönttö on, kun on ollut siellä edullisempia niin.
Niin tai näin, toimivaa loukkua en omista poistais, mutta kiukuttelevan kohdalla kävis laikka yläkautta aukottamassa, ja sisälmykset perkeiks. Nätisti tehtynä ei näy päälle, tai pitäiskö sanoa allepäin.
Kattelin äsken, notta VW ssä ohjelmallinen poisto tuntuu olevan melko äkkiä GoGeltaen mahdollinen. Samalla kannattanee harkita EGR kohtaloa, jota itse pidän paljon pahempana.
Itse olen miettinyt samaa muutoskatsastusta, kun omasta 2005 Audista on pönttö poistettu toiminnasta jo edellisen omistajan toimesta. Tämän pitäisi olla aika läpihutojuttu, kun on Euro 4:sten mukainen ja autoa on samalla moottorilla myyty ilman pönttöäkin. Se vain mietityttää, että millaiset paperit riittää asian todistamiseen katsurille.
Kun kerran Jyväskylässä asut niin suosittelisin käväisemistä MoTestilla www.motest.fi He tekee sielläpäin tehonlisäyksiä ja pönttöjen poistoa. Saattaisi siinä samalla olla tietoa myös muutoskatsastuksesta asian suhteen.
No toistaiseksi vaikuttaa vaan ihan pelottelulta koko uutisointi kun ei ole käytännön testiä huomata poistoa. Tietenkin jos on suora putki leipastu tilalle niin pomppaa mutta jos sisukset on "huoltoluukusta" poistettu ja lämpöpellit ehjänä ympärillä...
Finnhopper
22.04.2016, 06:10
Itsellä on 2006 passatista tuo dpf tyhjätty sekä ohjelmallisesti disabloitu kuten myös EGR, ajettu operaation jälkeen kohta jo 200tkm. Silloin kun itsellä tuo pöntön täyttyminen tuli ajankohtaiseksi niin uusi olisi maksanut todellakin maltaita ja tuohon aikaan tarvikemallien(eivät kuulemma laadultaan vieläkään kovin hyviä vaikka edullisia ovat) tarjonta oli olematonta joten ei ollut vaikea valita näiden väliltä: uusi pelkkä pönttö marmorilta ~1400€ vai tyhjennys+ohjelmointi+uudehko käytetty snadisti isompi turbo ~1200€ ja jälkimmäinen töineen :eek:
Kerkee paremmin ja löpöä menee vähemmän :D
Ehdin pyörähtää Karalalla asian tiimoilta ja hänkin varoitteli tarvikepönttöjen iän olevan sitä sun tätä. Olemassaolevan tyhjennys onnistuu, mutta muistutti myös mahdollisesta katsastuksen vaikeutumisesta. Motest on kans tuttu paikka, hyvää palvelua löytyy sieltäkin!
Mister Autolla varaosanumeroon sopiva malli on himpan päälle 600, työt 350...400 eli noin puoleen hintaan tulisi vaihto merkkiliikkeeseen verrattuna, mutta Karalan vinkistä unohdan sen tällä kertaa.
Haastatellaan seuraavaksi katsuria...:D
Jos se suodatin ei ole totaalisesti tukossa niin mites ois pesu sille pöntölle? Varaosaliikkeistä saa ainakin LiquiMoly:n pesu- ja huuhteluaineet hiukkassuodattimelle, eikä kustanna kuin reilun 100e. Jos saat sen pöntön pois sieltä itse niin onnistuu se pesukin. Tuohon olisi ihan hyvä olla vielä joku 1L ruiskukannu niin menee ihan ohjeen mukaan.
Esim. vaikka tuosta http://www.motonet.fi/fi/tuote/808728/Mesto-NBR-paineruisku-1-litra
Muutaman oon ite noita pessyt ja ihan hyvin sillä saa sen puhtaaksi. Sisällä tallissa ei sitten kannata autoa kuumaksi huudattaa, tulee muuten kohtalaisen rankasti usvaa putkesta :D
Tuo oli hyvä posti, kokemusta kehissä! Kattelin juutuubista kans ton pesuhomman. Palokan autohuollon kavereilta kävin siitä kysymässä niin eipä kiinnostanut yhtään, en saanut mitään selville vaan käskyn mennä Karalan jutteille. Myös Mikan asentamolla epäiltiin ettei litkut välttämättä auttaisi tyyliin 800 - 900 asteessa sintraantuneelle nokitavaralle. Netissä löytyis muutama pesupaikkakin, omat tilat ja välineet oikeastaan olemattomat. Maanantai tuo lisäselvyyttä...
Kysynpä uteliaana uudestaan, eiks tuossa saa ohjelmasta pyydettyä reGenerointia päälle ? Vai eikö se enää auta, vai eikö oo näppäimistöä moottorinohjaimeen ?
eiköhän se oo täynnä tuhkaa. Ei auta regeneroinnit.
Kysynpä uteliaana uudestaan, eiks tuossa saa ohjelmasta pyydettyä reGenerointia päälle ? Vai eikö se enää auta, vai eikö oo näppäimistöä moottorinohjaimeen ?
VCDS-ohjelmalla ja kaapelilla onnistuu regeneroinnin laittaminen päälle VAG:n tuotteissa. Tuossa vielä linkki, jos asia kiinnostaa enemmän http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Diesel_Particle_Filter_Emergency_Regeneration
Mutta tosiaan se ei auta, kun lopulta tuo filtteri täyttyy tuhkasta
Ei onnistu muutoskatsastaa pois. Auton tyyppihyväksynnässä on ajettu päästötesti ja sen tulokset on hakattu niille yksilöille. Pitäisi saada todistus valmistajalta/sen edustajalta että ko. kottero täyttää saman päästötason ilman loukkua, mitä muutoksia homma edellyttää ja todistus että ne on tehty valmistajan ohjeiden mukaan. Luulettako että Luakkonen kirjottais tollasia kuponkeja?
Toinen vaihtoehto tehdä direktiivin mukainen päästömittaus hyväksytyn tutkimuslaitoksen (esmes VTT tai TÜV) laboratoriossa. Maksaa tuhansia, eikä läpimenosta käytetyn auton kyseessäollessa ole mitään takeita, aika huonot ennusteet paremminkin.
Korjaamossa pohdittiin kans että mineraalisia palamistuotteita voi olla sen verran pönttö täynnä 300 tkm kohdalla, ettei regenerointi enää kunnolla pure. Nokipolton saa vielä tehtyä (ja merkkivalon sammumaan) kun ajaa mosan lämpimäksi ja kymmenisen minuuttia pyyhkii jotain satkua menemään, mutta tuhkamäärä saattaa olla tosiaan jo tapissa. Oon siinä käsityksessä myös ettei tuo pakkopolttokaan tuhkaa saa vähennettyä, mutta kaikki lisätieto on tervetullutta...yllättävän montaa eri käsitystä tarjoo korjaamojen väkikin jotka itse miellän ammamiehiksi.
EDIT: -Matti- laittoikin kaivatun tiedon muutoskatsatuksen todellisuudesta, kiitos! Eipä siis tarvii uneksia tuosta, tosiaan pirssikin saman hintainen kuin testit ja raportit!
Jossain on lukenut, että työkoneiden DPF:istä on tuhkaa poistettu ilmavirran tai höyrypesurin avulla, kun niitä on laitettu filtteriin vastakarvaan. Onkohan kenelläkään näistä mitään faktaa ja voisiko soveltua myös henkilöautoille?
Finnhopper
24.04.2016, 09:37
Jossain on lukenut, että työkoneiden DPF:istä on tuhkaa poistettu ilmavirran tai höyrypesurin avulla, kun niitä on laitettu filtteriin vastakarvaan. Onkohan kenelläkään näistä mitään faktaa ja voisiko soveltua myös henkilöautoille?
Mulla on yksi vanha(kuulemma dpf täynnä) putki jemmassa jolla tätä voisi jossain vaiheessa vaikka ihan mielenkiinnosta testata. Höyryä en kyllä sinne saa omilla vehkeillä, mutta voihan tota paineilmaa ainakin kokeilla jotta alkaako pöllyämään :D
Jossain on lukenut, että työkoneiden DPF:istä on tuhkaa poistettu ilmavirran tai höyrypesurin avulla, kun niitä on laitettu filtteriin vastakarvaan. Onkohan kenelläkään näistä mitään faktaa ja voisiko soveltua myös henkilöautoille?
Yhtä Trukin loukkua keitettiin tuntitolkulla 200L tynnyristä laikatussa "padassa". Töhnää irtos ihan kiitettävästi. Sit paikoilleen,käyttö kuumaks ja pakkoregenerointi päälle. Höyryä tuli pakoputkesta jokseenkin näyttävästi,kun ulkolämpö oli -10. Ainakin talvesta asti ilmeisesti pelannu.. käyttötesti jatkuu.
Lähtötilanne oli,että automaattinen regenerointi ei enää saanut loukkua putsattua. Hetken kuluttua regeneroinnista aloitti aina saman uudelleen. Uus pönttö olis maksanu luokkaan 15 tuhatta+alv Jonkinverran kannattaa jo tehdä työtunteja,jos vanhaa saa elvytettyä.
Eiköhän jonkinlainen manuaalinen puhdistus toimis pienemmissäkin hiukkasloukuissa? Hyviä reseptejä otetaan vastaan..
BMW korjaamoelämässä tullut testattua wurtin pineline liuotin ainetta,dpf irti ja toinen pää tukkoon litkut raakana sisälle ja antaa muhia puolipäivää esim. moskat pois ja tulikuumaa vettä virtauksen suuntaan ja paineilmaa perään ja eikun uudelleen litkut sisälle ja likoamaan. 90 % hiukkaspöntöistä saatiin elvytettyä tällä konstilla kuntoon,operaatio on melkosta räpimistä mutta n.1500 e moni säästi tuolla konstilla.Mitä tulee tuohon katsastus pelotteluun niin ei ainakaan vielä ole asemille tulossa mittareita jotka huomaavat päästöistä että dpf puuttuu ja nykyinen huudatustesti ei huomioi muuta kuin savutusta ja obd kautta pitäisi osata lukea vastapaine katsastus asemilla käytössä olevilla yleistestereillä,ei nimittäin onnistu aina niinkuin siellä strömssössä.Toinen murheenkryyni on juuri tuo egr keksintö, tukketunein auto mitä mulla tullut vastaan oli 1.9 tdi audi,imukanavissa pikkurillin pentävä ilmareikä,puhtaana melkein tulitikkuaski menee sisälle.
BMW korjaamoelämässä tullut testattua wurtin pineline liuotin ainetta,dpf irti ja toinen pää tukkoon litkut raakana sisälle ja antaa muhia puolipäivää esim. moskat pois ja tulikuumaa vettä virtauksen suuntaan...
Eikö pesu perustu siihen, että kuljetetaan tuhkaa ulos samaa reittiä, mistä noki (ja moottoriöljyn palamisesta tullut tuhka) sinne filtteriin on tullutkin? Siis vettä vastakkaiseen suuntaan kuin miten pakokaasu virtaa?
Finnhopper
26.04.2016, 13:17
Eikö pesu perustu siihen, että kuljetetaan tuhkaa ulos samaa reittiä, mistä noki (ja moottoriöljyn palamisesta tullut tuhka) sinne filtteriin on tullutkin? Siis vettä vastakkaiseen suuntaan kuin miten pakokaasu virtaa?
Tää varmaan riippuu suodattimen tyypistä. Mun mielestä niitä on sellaisia 'umpiperäisiä' loukkuja kanssa eli vastakkaisesta suunnasta ei loukun perälle saada pesuainetta ym. menemään.
Nonniih, mittauskuitissa taisi lukea että paine-ero pömpelin päiden välillä 0.68 bar ja tuhkamäärä 94 g eli melkein täpösen täynnä. Loukun vois varmaan irrottaa ja pistää auton hetkeksi telakalle joidenkin tyhjennyskokeilujen ajaksi.:confused: Kattellaan vähän mitä filtteri on syönyt!
Ja hyvä henGityssuojain kun laikot sen auki / putsaat / tyhjennät !!
Mulla ei mitään käsitystä minkä näköinen palikka toi dpf on (googlen mukaan normi katti) mutta miten jos sen leikkaa auki ja ei suolistaiskaan vaan kopistelisi ne tuhkat sieltä ulos?
Tai kestäiskö se sisus vaikka lipeässä keittämisen?
Toimiskohan tää linkki videoon jossa hidastettuna tuhkakokkareiden poistoa "heavy-duty ceramic diesel particle filter":istä. http://www.fstcorporation.com/dpf-ash-cleaning.html
Saman firman linkissä on yksinkertainen leikkauskuva, josta itselle syntyy käsitys että suodatimen loukkuosa on on umpiperäisten putkiloiden rykelmä josta vain kaasut siirtyvät sivuseinämien läpi alkupäästään umpipäisiin (virtaussuntaan avoperäisiin) putkiloihin ja sitten pakariin. Eipä ihme että putken päähän pääsee vain vähän väriä nimeksi.
Pääsiskö vastavirtaan suunnattu paine riittävässä määrin seinämien läpi että tuhkamatoset saisivat kyytiä...litkua, lämpöä, painetta, värinää tjtn :D
vellihousu
27.04.2016, 16:05
Ei hajuakaan tollasen pökäleen sielunelämästä, en myöskään jaksanut lukea ehdottiko joku jo tätä: Onnistuuko sitä puhdistaa höyryllä? Töissä nuohotaan näitä voimalaitoskattiloita höyryllä, puhasta tulee.
http://www.proventia.com/sivu/fi/
pönttö tonne ja puhtaana takaisin. Toimii...
Tähän päivitystä, laitettiin uusi tarvikeloukku pasattiin. Skruvat tarjosi ensitilauksesta -15 pojoa alennusta, käikäle oli 903,- egellä kotona.
Vaikka luvattiin että on BMR-mosaan sopiva, antureiden reiät olivat alkuperäistä pienemmät ja niitä suurennettiin korjaamolla. Muuten meni heittämällä paikalleen. No, mitäs tuolle purkupötkylälle tekisi, Autosynergian kaveri kertoi että olis ihan rahanarvoinen kampe?
Perstuntumalla kone piristyi jonkin verran ja turbon vonkumisen kuulee nyt alakierroksilta lähtien. Jos en ihan väärin muista, Ecu nollattiin ja regenerointipoltto tehtiin kertaalleen että uusi loukkuu alkaa workkia oikein.