View Full Version : auton säilytys autotallissa
Mikäs siinä on idea kun jotkut sanoo , että autotallissa
ei kannata säilyttää autoo. Joku sano joskus että ruostuu
nopeemmin?!?!
tekniikkamies
07.01.2016, 12:07
Mikäs siinä on idea kun jotkut sanoo , että autotallissa
ei kannata säilyttää autoo. Joku sano joskus että ruostuu
nopeemmin?!?!
Veikkaisin, että idea on siinä kun porukka ei tyydy autotallissa säilyttämiseen, vaan vie myös vähän väliä auton ulos ja säilyttäminen tapahtuukin silloin märkänä, ellei joku ole rakentanut jotain erikoisautotallia, joka kuivaa auton ja tallin nopeasti.
Varmasti pelkkä säilyttäminen sinänsä sujuisi ruostumisen suhteen hyvin! :p
Arska-tehtaalta
07.01.2016, 13:13
No joo, meillä on ollut suzuki jo viisi? vuotta lämpimässä tallissa, eikä ruostetta ole tullut yhtään lisää. On se tosin ollut kahdesti hetkellisesti tallin ulkopuolellakin.
Jos talli on hyvin tuuletettu niin ei auto siellä sen enempää ruostu kun ulkonakaan. Joskus aikanaan asuttiin Hesassa Haagassa vanhassa kerrostalossa ja meillä oli autotalli talosta käytössä. Siellä oli betonipinnalla oleva lattia eikä minkäänlaista tuuletusta, mitä nyt oven raosta pikkusen tuuli tuiversi. Se oli melkoisen kostea paikka säilytellä autoa, lattia oli lähes koko ajan märkä. Eli siellä olisi varmaan auto ruostunut nopeaan jatkuvan kosteuden takia.
Suolarapa ainakin tarttuu paljon tiukempaan kun se kuivaa lämpimässä. Riittävä lämpö ja ilmanvaihto niin ei luulisi ruostumiseen kauheasti vaikuttavan. Mutta jos auto on jatkuvasti märkä ja suolattu niin varmasti ruostuu.
Defemasiina
07.01.2016, 13:37
Ja ovet ja luukut auki autosta. Hyvä tuuletus.
Sisällä näin pakkasilla varsinkin on kosteusprosentti lämpimässä tallissa paljon suurempi kuin ulkona kuivassa. Eli ei talliin jos ei kerkeä kuivua kunnolla. Ulkona katoksessa ei tule äkillisiä vaihteluita niin paljon.
Meidän passatin ainut ruostekukka ei o laajentunu juuri
yhtään 2 vuoden aikana. Syyskuusta toukokuun alkuun ajetaan aina
yöksi talliin. Eikös kesäaikaankin auto ole lähes joka aamu märkä ulkona
ollessaan. Voimansiirron öljyt on mun mielestä aikas notkeita kun
ne on lämpösiä. Auton ovia me pidetään usein auki kun autot on tallissa.
Rupes vituttaan ku mulle sanottiin että älä pidä tallissa alkaa ruostuun.
Ja loska keleillä huuhtelen usein autot painepesurilla.
muutenkin talvella jos otat lämpimästä tallista auton ulos ni hetken päästä on lasit aika sitkeessä huurussa :D
kyllä se autokatos on miltei paras. Ellei sitten oo mahdollista hifistellä ja viruttaa autoa puhtaaks ennen lämpimään ajoa.
isukillaki oli siisti nissanin pickupi. pari vuotta ajo aina talliin seisomaan yöks jne. joka on sika kostee ku ei oo lämmin eikä oo salaojia ni vesi melkein tulee sisälle. no nyt kukkii joka puolelta.
samassa tallissa seisoo melkosen mätä volvon kuormaauto. mikäs sen paskempi yhdistelmä kun ajella suola paskassa ja sen jälkeen viedä vielä kosteaan talliin seisomaan. ja pestyki sitä on, viimeks 90 luvulla :D
Itse en saa pitää kun töissä lämpimässä tallissa autoa :( Mutta tuossa Konalassa on avattu uusi autopesu missä kiinteää kuukausimaksua (19e/kk) maksamalla saa pestä autoaan mielinmäärin. Otin sellaisen sitten kun se on työmatkan varrella. Siitä vähän nihkeää, että tuo soppari pitää tehdä vuodeksi. Kesällä tuskin kauheasti autoa tulee pestyä, mutta syksyllä ja keväällä vähän enemmän. Nyt on ainakin puhdas auto koko ajan. Näillä pakkasilla se auto on myös hyvä sulattaa töissä :D Kovasti porukka silti aina väittää, että viemällä auton töissä lämpimään parkkihalliin niin se alkaa ruostua. Ehkä se on enemmän kiinni siitä peseekö sitä autoaan koskaan. Jos ei ole suolapaskaa kiinni autossa niin ei se lähde ruostumaan.
Itellä seisoo autot aina pihalla. Käytössä firman vanha trasit jota tulee pestyä varsinkin talvella liian harvoin. Eipä jäädy ovet kiinni ja kahvat takertele. Muijan autoakaan ei juuri olla pesty samasta syystä.
ImacInnes
08.01.2016, 08:57
Minä laitan auton aina yöksi lämpimään tallin jos on mahdollista ja kauppakeskuksissa ajan lämpimälle puolelle.
Mielestäni auto sulaa, kuivuu ja moottorikin on aamuisin jo 20astetta lämmin ja näin ei tarvi talvisinkaan lisälämmittää ja sähköä siihen kuluttaa.
Ruostumisen lisävaikutus lämpimässä tallissa on olematonta sen hyötyyn nähden.
Kylmä talli on mielestäni huono, sielä se ei kuivu millään vaan on kuin maa kellarissa. Ennemmin talvella märkänä parkkiksella kuin kylmässä tallissa.
Pressun allakaan ei kannata säilyttää, samat ominaisuudet kuin kylmällä tallilla.
t. Ismo Ämmä
Ei meillä huurru ikkunat yhtään kun ulos ajaa se hän se mukavaa
onkin. Meillä lämpiää talli ilmalämpöpumpulla siä kuivuu aika nopeeta.
Mulla on -99 vectra ja eukolla -06 passat ei o kummassakaan viä
ovet tai kahvat jäätyny.
Mulle joku on sanonu että joko huonelämpöinen talli missä auto ehtii kuivua kunnolla yönaikana tai sitten autokatos.
Talli johon se pieni lämpö kehittyy vain lämpimästä autosta, ei muuta kuin sulata lumet osaksi muttei kuivata.
En tiiä mikä sitte on oikein tai väärin.
Käytön kannalta itse pidän katoksesta, ei tarvii krapata, muttei tarvii tallin ovien kanssa pelata. (juu olen ehkä hieman laiska)
karvanoppa
08.01.2016, 15:55
Kyllä tuo ruosteläiskä taitaa pahemmin reagoidan suolan kanssa kuin kosteuden kanssa.
ja sitten kun usein tulee ylläri lähtöjä kotoo niin aina on rysä lämmin.
Sulla on hyvä kun on ilmalämpöpumppu niin ilma kiertää ja kun ilmalämpöpumppukin kuivattaa ilmaa niin eikun tilanne paranee. Auto puhtaana ja ilma kiertää niin ei ruostu.:)
Ite oon ajanu jokaisen auton mikä on vaa päässy työsuhde-etu talliin (vittumainen luiska nii matalat autot ei taho päästä). Ja vain tosiaan sen 8tunnin ajaksikin. Tallissa +10 / +20astetta lämmintä.
En oo kyllä huomannu mitään eroa ruostumisessa.. ja voisin väittää että terveellisempää on kaikki vesikourut sulatella ja ainakin suurimman osan veden poistua ku se että lokareissa seisoo jäätä jatkuvasti.
Eikä oikeestaan ikinä oo ollu ees ton 8tunnin jälkeen auto ollu päälle päi kovinkaan märkä enää.. eikä ovien tms kanssa oo ollu ongelmia ikuna.
Yleensä käyttis ei meillä talliin pääse. Kahdelle autolle löytyy pihalta katospaikat. Välillä täytyy toki ottaa autoja vuorotellen sulamaan. Kyllä ainakin omasta mielestä yö lämpimässä (8-16) tallissa vähentää ikkunoiden huurtumista ja ovien jäätymistä. Ilmalämpöpumppu meilläkin lämmittää.
Mikäs siinä on idea kun jotkut sanoo , että autotallissa
ei kannata säilyttää autoo. Joku sano joskus että ruostuu
nopeemmin?!?!
wtf. ootko trolli? :D :D
TOPPAHOUSU
10.01.2016, 08:17
muutenkin talvella jos otat lämpimästä tallista auton ulos ni hetken päästä on lasit aika sitkeessä huurussa :D
Eipä ole ollut tätä ongelmaa edes näillä -30 asteen pakkasilla... Tiedä sitten johtuuko siitä, että tallissa on noin +17-20 astetta. (Lattialämmitys)
Pääsyy varmaan ikkunoiden huurtumiseen on kosteat jalkatilat ja kostea raitisilmasuodatin... noin äkkiä ajateltuna...
mikkoimp
10.01.2016, 13:13
taas on tääläkin tallipaikka saatu kun sai projektin sieltä kulkuun, tai samainen autohan siellä jo ennestäänkin oli, mutta nyt sitä käydään ulkoiluttamassakin, eikä huurru lasit kun ulos töräyttää, ja olen varma että enemmän tuo kulkine ruostui ulkona kun makasi reilun puoli vuotta kuin mitä se nyt tallikaudessa kerää ruostetta...
pesasin tossa molemmat autot tallissa. pesun jälkeen jätin ovet yöksi auki.
eikä edelleenkään kiinni jäätymisiä.
Defemasiina
10.01.2016, 22:46
Elämäni suurin haave tässä vaiheessa, lämmin talli jossa voi autoa tuunata ja puunata, pestä ym. Ahku on onnen mies. Katteeks käy aina vaan.
Pikkasen täs joutuu lainoja makseleen:)
Eiköhän se ole lämmin tuuletettu talli ihan paraspaikka sille autolle, siis ajamisen lisäksi.
Tuo juttu koskee jotain vanhoja kylmiä talleja navetan päädyssä johon navetasta virtaa paskakaasuja (ihan tosi) ja se kyllä tappaa auton parissa vuodessa ihan muhjuksi.
Mut nykyaikainen lattialämmitys tai ilmalämpöpumppu tai mieluustiki viel molemmat. Aina kuiva lämmin auto. Unelma johon ei taida koskaan päästä. tai sit kun sen saa, on jo niin vanha et ne ottaa kortin pois...:mad:
Defemasiina
13.01.2016, 23:13
Tuollaisessa tilavassa tallissa pystyvä voi autoansa itse huoltaa ja remontoidakin. Näin se talli maksaa itse itseänsä. Aijai olisipa vaan itselläkin. Ja tallissa on muutenkin mukavaa viettää sitä laatuaikaa musiikkia kuunnellen.
Kotona.
Päivät riittävän lämpimimissä hallissa......jossa jopa pesupaikka käytös.....
Harraste vehkeet kotona lämpimässä tallissa enkä ole huomannut niissä norjan romia......Enkä edes sen hyökkäyksiä....:D :D
Ja käyttiksissäkään en ole huomannut norjan romin lisääntymistä...:D :D :D.
Harrastetiloissa/halleissa joissa makuutat vehkeitäs talviaikaan pitää olla lämpö, kosteuden hallinta ja ilmanvaihto kunnossa.
Eli tärkein.....että kun ne liikkuvat lämpimästä ulos ovat kuivana ja puhtaita.
Eikä ole vielä koskaan ollut mitään jäätymis ongelmia.....
Eli maalaisjärjellä oikein, kuivaksi. Tai urbaani asenteella väärin "kunhan lumet sulaa, ja märkänä ulos pakkaseen....:D :D :D
Harraste vehkeet kotona lämpimässä tallissa enkä ole huomannut niissä norjan romia......
Laitas kuva näytille sun maasturista.....
Laitas kuva näytille sun maasturista.....
Porkkana kepin nokas.........Ja laput silmillä.......
Sä et sit muita vehkehiä harrastele kuin maatoautoja.......:D :D :D
Mulle kelpaa kaikki jotka kiihtyy nopeesti, kulkee lujaa, ja pärisee pakoputkesta, nämä malmikasoihin, ja eläviin paremman puolen kaksjalkasiin edustajiin......:D :D :D
Valitettavasti kuvaa ei tule vaikka olisikin.....2 jalkaisista, 2- tai 4pyöräisistä.
Ja kun kerran aloitit niin laittele kuvatukset omista harrastusvärkeistä....:D :D :D
Eikä pääsiäiskorttikuvat maalatuista omista munista/värkeistä kelpaa....:D :D :D
Sorry sulla näyttää toi ajatus/mielikuvitus juoksevan järjen edellä.........:D :D :D
Vaikkei nyt varsinaisesti maastoauto niin rengaskoko sen mukainen 29.5"x13.5"x15" tosin sileellä pinnlla......Ja vain taka-axulalla......:D :D :D
Ja kaikki 2 pyöräset on rupulikumeilla......:D :D :D
Ja ne on oikeasti enemmän OffRoad kun sä olet edes nähnyt märkiä päivä-/yöunia.....:D :D :D Tai ajellut japanin ihmeilläs......:D :D :D
Osui ja upposi :D:D:D
Ps :D:D:D
Porkkana kepin nokas.........Ja laput silmillä.......
Sä et sit muita vehkehiä harrastele kuin maatoautoja.......:D :D :D
Mulle kelpaa kaikki jotka kiihtyy nopeesti, kulkee lujaa, ja pärisee pakoputkesta, nämä malmikasoihin, ja eläviin paremman puolen kaksjalkasiin edustajiin......:D :D :D
Valitettavasti kuvaa ei tule vaikka olisikin.....2 jalkaisista, 2- tai 4pyöräisistä.
Ja kun kerran aloitit niin laittele kuvatukset omista harrastusvärkeistä....:D :D :D
Eikä pääsiäiskorttikuvat maalatuista omista munista/värkeistä kelpaa....:D :D :D
Sorry sulla näyttää toi ajatus/mielikuvitus juoksevan järjen edellä.........:D :D :D
Vaikkei nyt varsinaisesti maastoauto niin rengaskoko sen mukainen 29.5"x13.5"x15" tosin sileellä pinnlla......Ja vain taka-axulalla......:D :D :D
Ja kaikki 2 pyöräset on rupulikumeilla......:D :D :D
Ja ne on oikeasti enemmän OffRoad kun sä olet edes nähnyt märkiä päivä-/yöunia.....:D :D :D Tai ajellut japanin ihmeilläs......:D :D :D
Kaikki alkoi vuonna 1990.........
Muutamat ylhäällä toiset maanpinnalla......
Örthenin Tane.....Aholan Mika.....yms......Kuin myös maanpäällinen vilttiketju.....:D :D :D
Kemppi, Birkku, Pete, Harri yms...ja jotka itsensä tunnistaa.......ja mä "hitain" joka veti "kieli vyön alla". Ainakin oppi kunnon kyyteihin....:D :D :D
Periksi ei anneta "Perkele".........Aina mennään loppuun/päätyyn asti....oli se hyvää tahi pahaa....ja katotaan pelimerkit pöydälle....oikeille paikoille....:D :D.
Asenteella.......:D :D :D :D
Ja aina voitetaan......:D :D :D Ainakin itsensä.......:D :D :D
Jos ei muuta........:D :D :D
Sisällä näin pakkasilla varsinkin on kosteusprosentti lämpimässä tallissa paljon suurempi kuin ulkona kuivassa.
Taas on fysiikan tunnilla nukuttu oikeen kunnolla.:D
Miulla on Jeeppi ollut nyt kuukauden tallissa. Josta puuttuu välikatto, ovet on vinksin vonksin Ja ulkokattolin on myrskyjen repimä ja vanha, jostain ajalta - "sotien jälkeen".
Mutta on se parempi, kuin ei mitään. Ei tarttee hangessa maata, ja enenenkaikkea ei tuule. Mutta kun taaskin on projekti sananmukaisesti jäissä, niin oon ruvennut miettimään et jos kuitenkin sijoittais muutaman tonnin tuohon?
Tekis välikaton kipsilevyistä ja 20 cm eristettä, ja laittais tuon vanhan huopakaton päälle vaan sitä huopalevyaaltopahvijuttua. Se ei o kallista, tai ei ainakaan ollut.
Suurin ongelma on tietysti rahukka, ja toinen yhtäiso on se et ite oon niin paskana et vaikka osaan tehdä nuo jutut niin se fyysinen tosteutus on riivatun hidasta ja tulen siitä pusaamisesta hirrveen kipeeks. :mad:
mut mitäs raatilaiset on mieltä, et onks siin mitään järkee? se talli on vanhaakin vanhempi hirsijutska joka on jo ammoin pilattu kaatamalla sisus täyteen hiekkaa ja samoin ulkoseinien ympärillä on multaa, eli alimmaiset hirret on melkosen muhjua.
(tosin en kyllä yleensä välitä muiden mielipiteistä paskaakaan, mutta oon näemmä kysely iässä).
Ja tuleeks kellä mieleen mikä ois halapa paikka hommata ulkokaton tarpeita?
Mulle joku on sanonu että joko huonelämpöinen talli missä auto ehtii kuivua kunnolla yönaikana tai sitten autokatos.
Talli johon se pieni lämpö kehittyy vain lämpimästä autosta, ei muuta kuin sulata lumet osaksi muttei kuivata.
En tiiä mikä sitte on oikein tai väärin.
Käytön kannalta itse pidän katoksesta, ei tarvii krapata, muttei tarvii tallin ovien kanssa pelata. (juu olen ehkä hieman laiska)
Joo, näin mullekin aikoinaan kerrottu ja siinä uskossa olen. Autokatos, joka pitää lumet loitolla tai puolikylmä talli sekä lohkolämmitin.Toki etelässä ja meren läheisyydessä mullakin Bemarit ja Vectrat alkoi siellä kukkimaan. Mutta kyllä ne vaan manner-ilmaston pakkasessa ilman suolaa pysy kunnossa eli Lapin pakkasissa. No ei tuo Lapin Suzuki SJ:kään kovin pahasti hapannut, kun lattiat muistaa vedestä sisältä talvella tyhjennellä (Jos ikinään sulana). Parempi kunnon kuiva pakkanen kuin että sulailee puoliksi ja jättää kosteaksi. Kunhan lasit sulaa Jouluksi ja Pääsiäiseksi. Toki jos on lämmin talli, niin ainahan itekin semmoseen laittais.http://forums.offipalsta.com/images/icons/icon7.gif
Taas on fysiikan tunnilla nukuttu oikeen kunnolla.:D
Lämpimän ilman kosteusprosentti on suurempi kuin kylmän ilman. Googlettele jos et usko tai kysy viisaammilta.
Puhutko suhteellisesta kosteudesta vai kosteudesta yleensä?
Topi1982
26.09.2016, 15:38
Lämpimän ilman kosteusprosentti on suurempi kuin kylmän ilman. Googlettele jos et usko tai kysy viisaammilta.
Googlettele ilman suhteellinen kosteus tammikuussa Thaimaa Bangkok ja Finland Helsinki. lämpötilat silleen, että Hesassa pakkasta.
Puhutko suhteellisesta kosteudesta vai kosteudesta yleensä?
Kosteudesta yleensä.
Ite kyllä pidän auton lämpimässä tallissa,16-20 astetta eikä ne siellä ruostu. Kosteus on mittarin mukaan 35-40 talvella tallissa. Miten lämpimänä ajelija pitää talliaan ja ootko mitannu kosteuksia paljonko ne on?
Googlettele ilman suhteellinen kosteus tammikuussa Thaimaa Bangkok ja Finland Helsinki. lämpötilat silleen, että Hesassa pakkasta.
No mitäs merkitystä tällä on? -20℃ pakkasilman suhteellinen kosteus voi olla 80%, ja +20℃ paljon vähemmän, mutta silti ilman sisältämä veden määrä on pakkasilmassa oleellisesti pienempi.
Kylmä ilma ei sido lähellekään niin paljon kosteutta kuin lämmin.
Ite kyllä pidän auton lämpimässä tallissa,16-20 astetta eikä ne siellä ruostu. Kosteus on mittarin mukaan 35-40 talvella tallissa. Miten lämpimänä ajelija pitää talliaan ja ootko mitannu kosteuksia paljonko ne on?
Sama täällä, samoilla lämmöillä ja samoilla kosteusprosenteilla mennään. Tallissa ilmalämpöpumppu sekä Pirkka - kaupasta hankittu kosteudenpoistaja. Ei havaintoa puutteellisesti kuivaneesta autosta aamuisin märänkään loskakelin aikaan, saati sitten ruosteesta tai muista ongelmista.
Sitten tulee se kevät ja kylmä talli menee kosteaksi kun ulkoilma rupeaa lämpiimään sen takia jo syyskuun alusta talliin lämmöt päälle niin pysyy rakenteetkin kuivana.
Topi1982
26.09.2016, 19:58
No mitäs merkitystä tällä on? -20℃ pakkasilman suhteellinen kosteus voi olla 80%, ja +20℃ paljon vähemmän, mutta silti ilman sisältämä veden määrä on pakkasilmassa oleellisesti pienempi.
Kylmä ilma ei sido lähellekään niin paljon kosteutta kuin lämmin.
No sitä merkitystä, että mie pidin autoa koko ajan tuolla Thaimaassa "tallissa", jossa oli aika lämmintä (40...25 celsiusta) koko ajan, eikä ruostunu ainakaan ihan silmissä.
Suomessa pidän oikeessa tallissa ja eivät oo ruostunu käsiin. Ennen talliin ajoa talvella lumet ja vedet pois auton päältä. Potkin roikeläpät ja muut muovikötökset lumesta vapaiksi ulkona. Tallin lattialta lastalla sulamisvedet ulos.
Aamulla mukava lähteä lämpimällä, kuivalla autolla ajelemaan.
No mutta kun ei sillä ole merkitystä.. ei niissä Thaimaan olosuhteissa autot juuri ruostukaan jollei ole merenrannassa.
Suomessa auto ruostuu lämpimässä tallissa, koska kylmästä lämpimään tullessa lämpimän tallin ilmankosteus tiivistyy kylmän auton koteloihin ja jää muhimaan sinne. Sen sijaan kun auto on koko ajan kuumassa - vaikka kosteassakin - ei mitään kosteudentiivistymisongelmaa ole, koska lämpötilaero ulkoilman ja tallin välillä on niin pieni ettei sillä ole mitään merkitystä.
Mulla on ollu sama käyttis 13 vuotta eikä oo vielä ruostunu,koteloihinkin olen kurkkinut mutta ei vielä oo ruostunu. Oisko sitten liian kylmät tallit syynä jos ruostunu.
Topi1982
26.09.2016, 21:19
No mutta kun ei sillä ole merkitystä.. ei niissä Thaimaan olosuhteissa autot juuri ruostukaan jollei ole merenrannassa.
Suomessa auto ruostuu lämpimässä tallissa, koska kylmästä lämpimään tullessa lämpimän tallin ilmankosteus tiivistyy kylmän auton koteloihin ja jää muhimaan sinne. Sen sijaan kun auto on koko ajan kuumassa - vaikka kosteassakin - ei mitään kosteudentiivistymisongelmaa ole, koska lämpötilaero ulkoilman ja tallin välillä on niin pieni ettei sillä ole mitään merkitystä.
Sama tilanne sulla on siellä "tiaisen" tallissa, päivällä aurinko lämmittää auton tosi kuumaksi, yöllä viilenee ja kosteus hiippailee joka paikkaan. Seuraavina päivinä ei ookaan paistetta ja kosteus muhii ja tätä pumppaamista riittää läpi vuoden. Lumikuorma onkin sitten se kaiken pahin soluttautuja sulessaan ja jäätyessään.
Sama tilanne sulla on siellä "tiaisen" tallissa, päivällä aurinko lämmittää auton tosi kuumaksi, yöllä viilenee ja kosteus hiippailee joka paikkaan. Seuraavina päivinä ei ookaan paistetta ja kosteus muhii ja tätä pumppaamista riittää läpi vuoden. Lumikuorma onkin sitten se kaiken pahin soluttautuja sulessaan ja jäätyessään.
En nyt ihan pysynyt perässä.. missä hiton tiaisen tallissa? Päivällä lämpenee kuumaksi, yöllä viilenee, ja sitten onkin jo lumikuormaa? Mistä sinä nyt oikein puhut? :D
En tiedä Thaimaasta, mutta ainakin silloin kun asuin n.20 vuotta sitten Malesiassa, niin siellä oli päivällä ~28-33 lämmintä, ja yöllä suunnilleen 23-25. Ilmankosteus melkolailla vakio koko ajan, mitä nyt sadekauden aikaan satoi joka päivä reilu ukkoskuuro tai pari, ja muuten 4-5 kertaa viikossa.
Juu, päivällä auton sisällä auringonpaisteessa seisomisen jälkeen mitattiin kyllä että oli parhaimmillaan ~70°C lämmintä, mutta se lämpö kyllä hyvinkin tehokkaasti myös kuivattaa sen kosteuden mitä auton sisällä mahdollisesti on. En muista että ihan hirveän usein olisi ollut auton ikkunat sisältä huurussa tai auto sisältä erityisen nahkean tuntuinen edes yön jälkeen. Toki jos lämpötilavaihtelut on suuremmat (esim. päivällä kolmekymmentä, yöllä tippuu jonnekin 10-15 huitteille) niin kosteutta kerääntyy autoon varmasti.
Mitä tulee kotimaan oloihin, niin kosteutta tiivistyy ihan eri tavalla pakkasesta plussan puolelle siirtyessä. Ei ole sama asia että auton sisälämpötila ja mm. koteloiden lämpötila vaihtuu +50°C -> +20°C, kuin että se vaihtuu -20°C -> +20°C.
Vaikka auto ei ruostuisikaan noiden kylmästä lämpimään siirtymisten takia, niin jatkuva pakkasesta plussalle jumppaaminen kerryttää helposti kosteutta sisätiloihin. Sen huomaa monessakin tilanteessa mm. ikkunoiden huurtumisena sisältä, yms.. (pakkasesta lämpimään parkkihalliin/ autotalliin -> on muuten ulkopellitkin ihan märät vaikka olisi tullut kuivasta kovan pakkasen talvikelistä lämpimään).
Mikäs siinä on idea kun jotkut sanoo autotallissa
ei kannata säilyttää autoo. Joku sano joskus että ruostuu
nopeemmin?!?!
Tässä nyt ei oltu eritelty tarkoitetaanko lämmintä autotallia vai kylmää?
Eikä onko ilmanvaihtoa vaiko ei?
Eikä myöskään onko talvi vai kesä?
Edelleen olen sitä mieltä ettei varsinkaan käyttöautoa kannata tallissa säilyttää jatkuvien lämpötilaerojen takia. Jos siis oletetaan että talli on lämmin ja on talviolosuhteet eikä ilmanvaihtokaan ole kunnollinen.
Mutta jos mahdollisuus pestä auto ennen talliin laittoa varsinkin tiesuolasta yms.
Ja tallissa on hyvä ilmanvaihto ja auton ovet ja luukut saa auki niin toki talli parempi.
Vastakohtana jos et pese autoa tiesuolasta yms. Talli on rakennettu tiiviiksi ja ilmanvaihtoa ei ole niin aivan varmasti huonompi.
onniorava
27.09.2016, 09:58
3 vuotta tallin nurkalla paikallaan maannut mersu =ruosteessa. Yli 10 vuotta autotallissa maannut renu= ei ruosteessa.
En nyt ihan pysynyt perässä.. missä hiton tiaisen tallissa? Päivällä lämpenee kuumaksi, yöllä viilenee, ja sitten onkin jo lumikuormaa? Mistä sinä nyt oikein puhut? :D
Tiaisen talli on heti siinä Pohjolan korjaamon naapurissa ;)
3 vuotta tallin nurkalla paikallaan maannut mersu =ruosteessa. Yli 10 vuotta autotallissa maannut renu= ei ruosteessa.
Minulla on ollut hiekkapuhalletut peltivanteet sisällä lämpimässä varastossa kohta 10 vuotta odottamassa maalaamista :o:o:o eikä ole yhtään ruosteessa vieläkään. Ja ne sentäs on pa$kat Mangelssit, jotka kuulemma ruostuu auton allakin paljon nopeammin kuin "oikeat" vanteet :D
Sisällä on ainakin minun tallilla aika tasaiset olosuhteet verrattuna siihen, mitä on seinän ulkopuolella. Ulkona lämpötila vaihtelee niin, että katoksessakin oleva rauta ruostuu nopeasti, kun pintaan kondensoituu vettä.
Tiaisen talli on heti siinä Pohjolan korjaamon naapurissa ;)
Selvä :D
Minulla on ollut hiekkapuhalletut peltivanteet sisällä lämpimässä varastossa kohta 10 vuotta odottamassa maalaamista :o:o:o eikä ole yhtään ruosteessa vieläkään. Ja ne sentäs on pa$kat Mangelssit, jotka kuulemma ruostuu auton allakin paljon nopeammin kuin "oikeat" vanteet :D
Sisällä on ainakin minun tallilla aika tasaiset olosuhteet verrattuna siihen, mitä on seinän ulkopuolella. Ulkona lämpötila vaihtelee niin, että katoksessakin oleva rauta ruostuu nopeasti, kun pintaan kondensoituu vettä.
Eihän ne siellä lämpimässä tallissa sisällä ruostu jos ovat siellä koko ajan, mutta laita ne aamulla ulos kovaan pakkaseen muutamaksi tunniksi ja tuo takaisin sisälle talliin. Ihmettele seuraavana aamuna tulosta ;)
Niin tai jättää ne ulos sateseen ja kahtoo vuoden päästä missä kunnossa ovat. Kyllä se vaan lämmin talli on tähän mennessä ollut paras paikka autolle. Tietysti voihan sen auton jättää uloskin ei sitä pakko oo pitää lämpimässä tallissa niin ei saranat kulu.
Topi1982
28.09.2016, 13:29
No ei kai siinä oo kahta kysymystä missä autoa kannattaa ja on mukavinta pitää. On sitten ihan eri asia missä autoa pystyy pitämään.:rolleyes:
Tärkeää on tuuletus ja koska siellä ulkona pakkasessa on suhteellinen kosteus niin korkea, niin sinne kyllä mahtuu sitä auton kiuvumisesta tulevaa vesihöyryä tosi paljon ja helposti. Tämän voi todeta poistoventtilistä tulevaa ilmaa tarkastelemalla tai ihan vaan ovea raottamalla. Tosin kuivuu ulkona auto ja vaikka pyykkikin pakkasella, muttaa kestääääää.....
Niin tai jättää ne ulos sateseen ja kahtoo vuoden päästä missä kunnossa ovat. Kyllä se vaan lämmin talli on tähän mennessä ollut paras paikka autolle. Tietysti voihan sen auton jättää uloskin ei sitä pakko oo pitää lämpimässä tallissa niin ei saranat kulu.
Jos auto ehtii kuivua yön aikana, niin talliin vaan. Jos ei ehdi, niin sitten vähän niin ja näin.
Joka tapauksessa oleellisinta auton ruosteettomana pysymiseen on se, että siitä pesee talvella suolapaskat pois tarpeeksi usein, ja että auto ei ole koko ajan märkä/ kostea. Eli etelän nollan tietämillä suolapaskakylvyissä ollessa riittävän hyvin tuuletettu lämmin talli on talvella parempi kuin ulkosäilytys, jos auto viettää siellä vaikka 10-12h putkeen.
Tärkeää on tuuletus ja koska siellä ulkona pakkasessa on suhteellinen kosteus niin korkea, niin sinne kyllä mahtuu sitä auton kiuvumisesta tulevaa vesihöyryä tosi paljon ja helposti. Tämän voi todeta poistoventtilistä tulevaa ilmaa tarkastelemalla tai ihan vaan ovea raottamalla. Tosin kuivuu ulkona auto ja vaikka pyykkikin pakkasella, muttaa kestääääää.....
Niin, siis esim. -20°C pakkasessa ilman suhteellisen kosteuden ollessa 100%, on ilmassa vettä n.3 grammaa kilossa.
Ilman lämpötilan ollessa +20°C suhteellisen kosteuden ollessa 100%, kilossa ilmaa on n.15g vettä. Vähän yli +30°C niin onkin jo melkein 30g vettä kilossa.
Lyhyesti: pakkasilma on kuivaa, vaikka suhteellinen kosteus olisi sata. Suhteellinen kosteushan kertoo, paljonko vettä "mahtuu" tietynlämpöiseen ilmaan.
Jos auto ehtii kuivua yön aikana, niin talliin vaan. Jos ei ehdi, niin sitten vähän niin ja näin.
Joka tapauksessa oleellisinta auton ruosteettomana pysymiseen on se, että siitä pesee talvella suolapaskat pois tarpeeksi usein, ja että auto ei ole koko ajan märkä/ kostea. Eli etelän nollan tietämillä suolapaskakylvyissä ollessa riittävän hyvin tuuletettu lämmin talli on talvella parempi kuin ulkosäilytys, jos auto viettää siellä vaikka 10-12h putkeen.
Niin, siis esim. -20°C pakkasessa ilman suhteellisen kosteuden ollessa 100%, on ilmassa vettä n.3 grammaa kilossa.
Ilman lämpötilan ollessa +20°C suhteellisen kosteuden ollessa 100%, kilossa ilmaa on n.15g vettä. Vähän yli +30°C niin onkin jo melkein 30g vettä kilossa.
Lyhyesti: pakkasilma on kuivaa, vaikka suhteellinen kosteus olisi sata. Suhteellinen kosteushan kertoo, paljonko vettä "mahtuu" tietynlämpöiseen ilmaan.
Ja käyttikset autokatoksessa nukkuu talvisin yönsä......
Eikä oo molempien suhteen huomannut norjanromin lisääntyneen....:D :D :D
Kovimilla pakkasilla ja pitkään laskee talon kokoisen kellaritallin lämpötila noin +12Co..... normi 15Co tai enemmän.
Ja ilmanvaihto toimii......
Topi1982
09.11.2016, 20:35
Ihan mukava tuo tallisäilytys näillä keleillä!:)
Itsellä tallissa ilmanvaihto kunnossa ja +6 lämpötila max.
Nakertamaan mennessä nostetaan lämpöä mutta ei edes paljoa ja hyvin kalut ja kalusto on säilynyt ilman norjan kromia.
Topi1982
12.11.2016, 22:14
Kyllähän autot säilyy ulkona lumikuorman alla paremmin ja ovat kuivempia kuin tallissa.