View Full Version : Kestäviä akseleita???
joonaveckman
21.12.2015, 18:59
Olen alkanut miettimään suzukiin akseleiden vaihtoa. Tällä hetkellä autossa on rangen tekniikka ja molemmissa päissä rangen etuakselit. Renkaina 35" bokkerit. Kysymys kuuluukin että mitkä akselit olisivat kestävät? Portaaleita ollaan mietitty mutta hieman hintavia tuntuvat olevan. Renkaiksi tulisi 39.5"-42" renkaat. Tiedän kestävyys riippu pitkälti kuskista ja eipä noiden rangen akseleiden kanssakaan ole ongelmia ollut. Esittäkäähän jonkinsortin vaihtoehtoja?:D
young n dum
21.12.2015, 19:05
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137463
tuosta pikku remontilla sopivat akselit ? :)
joonaveckman
21.12.2015, 19:09
Mitähän tuollaiset painaa per pää?
young n dum
21.12.2015, 19:27
Front axle: 830 lbs
Rear axle: 660 lbs
joonaveckman
22.12.2015, 15:37
Löytyykö lissää vaihtoehtoja?
JanneBlomgren
22.12.2015, 15:45
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=140644
- missä autoissa on ollut dana 40 akselit ? - tehot, painot ?
- tuumin, että kestääkö dana 40 suzuki sj 410 alla ?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5827&pictureid=130514
Kestää!
Wranglerissa ainakin taitaa olla ja onko cherokeessa?
- missä autoissa on ollut dana 40 akselit ? - tehot, painot ?
- tuumin, että kestääkö dana 40 suzuki sj 410 alla ?
Aivan varmasti kestää, 70-luvun full size jeepeissä noita on vakiona ja niissä on suht tehokkaitakin koneita ollut. Suikan painon alla tuskin saa millään niin paljoa pitoa että hajoaisi.
- missä autoissa on ollut dana 40 akselit ? - tehot, painot ?
- tuumin, että kestääkö dana 40 suzuki sj 410 alla ?
Ei missään, koska se akselityyppi on Dana 44 ;)
D44:ää on ollut erittäin monissa jenkkivehkeissä 60- luvulta lähtien, painoluokasta vajaa pari tonnia reilusti yli kolmen tonnin kokonaismassaisiin autoihin. Ei se mikään pomminvarma akseli ole, mutta Suzukissa kestää aivan taatusti vaikka olisi isommatkin kumit alla. Tuollaisessa 2-2,5 tonnin härvelissä kasikoneella ja 35" renkailla D44:t kestää vielä kohtuuhyvin. D44:ää on sitten etu- ja taka-akseleina sen miljoonaa eri sorttia, sekä high- että low pinionia (vain etukaseleissa, taka-akselit on kaikki low pinioneita), eri leveyksiä, eri jarruilla ja kääntöpäillä, eri pulttijaolla, eri vetareilla yms...
Kiitos tiedoista.
Jos ei 40 ole, niin lienee 44. Miten tunnistaa eri versiot?
Ei näkynyt numeroita tms. merkintää.
Melko painavia kyl ovat.
KoniJeep
26.12.2015, 21:15
Kiitos tiedoista.
Jos ei 40 ole, niin lienee 44. Miten tunnistaa eri versiot?
Ei näkynyt numeroita tms. merkintää.
Melko painavia kyl ovat.
Etuaksulat: http://77cj.littlekeylime.com/Dana44_3.htm
Ja tuolla mittoja: http://www.pirate4x4.com/forum/general-4x4-discussion/449462-info-dana-44-front-axle-shaft-lengths-all-spicer-1967-02-a.html
Kiitos tiedoista.
Jos ei 40 ole, niin lienee 44. Miten tunnistaa eri versiot?
Ei näkynyt numeroita tms. merkintää.
Melko painavia kyl ovat.
Danalaisissa akseleissa on jompaankumpaan akseliputkeen stanssattu "bill of material" valmistenumero josta selviää alkuperä, välitykset onko lukkoa jne.. numero tosin melko vaikea löytää ruosteisista putkista kun ei ole kovin vahvasti lyöty. Kuva tänne niin akselin alkuperä keksitään varmaan äkkiä porukalla.
vakio dana 44 ilman cromo vetareita on kuitenki aika heikko kun mennään yli 35" rengas kokoihin ja suuri murhe d44 akselissa on kun sopivasti rusauttaa ristikon rikki ni vetari kiilaa pallonivele irti ja koko kääntöpää tipahtaa irti.
toyota akselit ois huomattavasti järkevämmät niihin ku saa nykyään täys 30 boorisen cromo vetari sarjan. ja hj60 taka akseli ois täyskelluvalla navalla ja huomattavasti parempi laatuisilla vetareilla.
tai sitte dana60 alle eikä tarvii varoo enää......
vakio dana 44 ilman cromo vetareita on kuitenki aika heikko kun mennään yli 35" rengas kokoihin ja suuri murhe d44 akselissa on kun sopivasti rusauttaa ristikon rikki ni vetari kiilaa pallonivele irti ja koko kääntöpää tipahtaa irti.
toyota akselit ois huomattavasti järkevämmät niihin ku saa nykyään täys 30 boorisen cromo vetari sarjan. ja hj60 taka akseli ois täyskelluvalla navalla ja huomattavasti parempi laatuisilla vetareilla.
tai sitte dana60 alle eikä tarvii varoo enää......
Juu, tuossapa nuo oleellisimmat D44:n heikkoudet.
King pin- tyyppiset D60 etuakselit on aika pomminvarmoja, on sitten low pinion tai high pinion. Taka-akselina Suomessakin (yleensä) varsin pilkkahintaiset GM:n 14- pulttiset full float- versiot kestää jokseenkin mitä vain. Näillä järeämmillä akseleilla tosin ei tartte Suzukia miettiä enää katukilvelliseksi :D
Nyt on tietoa. Etsin numerot, niin tietää akselien tyypin tarkalleen.
- Oli jo unohtunut, mistä ne danat oli alunperin.
- Rakennusmateriaalina, suzuki, danat, volvo b20, rover v8, ford york 2,5d, jne.
Paljonhan akseleiden kestävyys riippuu auton painosta, kuskin kaasujalasta, onko automaatti vai manuaali, minkäkokoiset renkaat, yms..
Se mikä hajoaa 2,5 tonnin painoisessa reilulla 5- litran koneella olevassa V8- vehkeessä 35" renkailla pintakaasulla, voi kestää 1,3 litran isolohkolla olevassa tonnin Suitsassa 37" renkailla melkein mitä vain.
35" Boggerit Rangen kasilla on toki jo kohtalainen yhdistelmä Suzukissakin - D44 ehkä kestää, tai sitten ei. Jos pedaalin käyttö on reilua, niin nuo ylemäpänä ehdotetut Toyotan akselit full-floater takaperällä ei olisi ehkä ihan huono idea. Kevyemmät ja kapeammat kuin D60 + 14bolt, eli Suzukin alle toimivampi paketti.
Toki jos on jo olemassa D44:t tallissa, niin niitä vain alle jos eivät ole ihan susipaskat versiot. Paljon jo selviää sillä kun tsekkaa onko ne 30- spoorisilla vetareilla, ja millaiset kääntöpäät etuakselilla on. Paremmat D44:t on ihan päteviä akseleita ja kestää varsin reiluakin käyttöä kevyen auton alla 35" renkailla.
tainioite
27.12.2015, 00:35
belarukser
ImacInnes
27.12.2015, 00:58
Yllättävän hyvin on mulla kestänyt JEgoNEERissä vakiot Dana 44 akselit vakio tikuilla ja 37" Irokeilla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2061&pictureid=105148
Edestä on muutaman kerran ristinivelet hajoneet vaan käytettyjä ovat olleet. Kerran hajosi ihan siirtymällä.
On tallin hyllyssä kiinan (ARB kopio) ilmalukko joka olis takoitus eteen asentaa.
Takana ei ole kertaaka hajonut ja sielä on perässä 100% teräs pala lukitus ja hienosti etenee ihan sellasenaan.
n.1000,- sais kuulemma vahvemmat cromo tikut joka nurkkaan, vaan vielä on hyllyssä vakio tikkuja ja näillä saanut enemmän nauttia ajosta kuin korjaamisesta niin ei ole tullut ostettua.
Jakoloota on enemmän vaivanut kun ei saa enään osia ja nyt onkin vaihtumassa Dsicon jakoloota autoon.
Vaan kyllä se suuri vaikutus on kuskin ajotyylillä. Yritetäänkö vielä kymmenennen kerran kovemmaalla vauhdilla vai autetaanko hieman vinssillä.
Olikohan se nyt niin että enään ei saa malliin kuulumattomia akseileita leimattua toiseen autoon?
t. Ismo Ämmä
Fruehauf-CJ
27.12.2015, 09:53
vakio dana 44 ilman cromo vetareita on kuitenki aika heikko kun mennään yli 35" rengas kokoihin ja suuri murhe d44 akselissa on kun sopivasti rusauttaa ristikon rikki ni vetari kiilaa pallonivele irti ja koko kääntöpää tipahtaa irti.
En ole aikaisemmin kuullut D44 kääntöpään tippumisesta. Olis kiva tietää tästä enemmän!
Ylä ja alapallo on lähellä vetoakselia ja niihin kyllä tulee pintavikoja kun vetari antautuu varsinkin kun ajelee katkenneella vetoakselilla
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5918&pictureid=169227
Kuvassa D44 vakio vetari kun ristikko katkesi metsään. Lenkit on kuluneet pois liikuteltaessa autoa.
Minusta Danojen Open knuckle-rakenne on turvallisuuden kannalta hyvä koska vikaantuneet osat tippuvat pois eivätkä jumiuta ohjausta kuten monella muulla akselin valmistajalla
http://77cj.littlekeylime.com/img/Dana44/Ford/76/Dana44_76F250_rearknuckles.jpg