PDA

View Full Version : Talli Topic


Swoop
05.12.2015, 09:12
Kun näyttäis olevan yhdellä sun toisella (itseni mukaan lukien) jonkun asteista talli projektia käynnissä niin laitetaan kysymyksiä ja mietteitä tänne niin ei mene OffroadJounin topic turhaan sekaisin.

Itsellä siis lähtökohtana tuollainen autotalli/katos tyyppinen ratkaisu jossa rakennuksen päädyssä varastotila. Rakennus on eristämätön mutta tuulensuoja levyt on jo rakennusvaiheessa pistetty. Tallin ja varaston välisen väliseinän jo purin pois ja saan näin pikkusen lisää tilaa. Ensimmäisenä mietteenä on höyrynsulku. Laittaakko vai ei ja jos niin muovilla vai tervapaperilla? Mitäs on porukka mieltä? Seiniin saa 100mm villaa ja kattoon ehkä pikkusen enemmän - täytyy tutkailla vielä tarkemmin. Sisäverhoukseksi tulisi osittain gyproc ja osittain 6.5mm vaneri. Tallista on tulossa ehkä enemmänkin harrastetila mönkijälle sun muille pienvehkeille. Eli autoa ei ole tarkoitus sulatella tuolla. Eipä siellä ole edes lattia kaivoa. Eli mönkijä olis ainoa vekotin joka sinne pikkusen talvi aikaan mukanaan lunta tuo. Ajattelin tehdä painovoimaisen ilmanvaihdon ja tarkoitus olis pitää siellä joku 5-10 astetta peruslämpöä ja kun menee jotain nikkaroimaan niin löpölämmittimellä tai vastaavalla nostaisin sen lämmön korkeammalle jos on tarvis. Aiheuttaako tällä liian suuria/nopeita lämpötilan vaihteluita?

Kysymyksiähän on liuta mutta alotellaan nyt vaikka tällä. :D

offroadjouni
05.12.2015, 11:05
Minulle tuli talliin selluvilla, ja etenkin Ekovilla suosittelee sen kanssa höyrynsulkupaperia. Tarkoituksena on myyntimiesten mukaan tehdä hengittävä rakenne. Muoveja asennettaessa puolestaan on tarkoituksena saada mahdollisimman tiivis rakenne niin että ei ole niitinreikiä tms. josta kosteus pääsee läpi. Pähkäilin tätä jonkun verran, mutta en onnistunut perustelemaan itselleni miten paperi olisi parempi vaihtoehto. Laitoin siis itselle muovin ja selluvillan. Tuolla on jotain faktaa/propagandaa aiheesta -> http://www.luomura.com/teemasivuja/hengittavat-rakenteet/ .

Villatyypin valinta kannattaa tehdä kuitenkin ennen muovi vs. paperi valintaa, koska mielestäni kivi- ja lasivillalle suositellaan pääsiassa muovia höyrynsuluksi. Minä päädyin nimenomaan selluvillaan sen hygroskooppisuuden vuoksi, joka tarkoittaa että jos villalevyn kulman kastelee niin kosteus leviää koko levyyn. Jos saman tekee kivi- tai lasivillalle niin vesi ei leviä vaan pysyy suunnilleen alkunperin kastuneella kohdalla. Jos esim. katosta pääsee tippumaan vettä yläpohjan eristyksiin niin selluvillassa kosteus leviää joka puolelle ja haihtuu tuuletuksen mukana pois. Kivi- ja lasivillalla vesi painuu villan läpi ja jää seisomaan yläpohjan höyrysulun päälle.

Lämpötilavaihteluilla ja etenkin kylmänä pitämisessä on omat riskinsä kosteuden vuoksi. Kun lämmin ilma jäähtyy niin kosteus tiivistyy vedeksi. Tuolla aikaisemmassa linkissä markkinoidaan hengittävää rakennetta paremmaksi koska kosteus pääsee pääsee ulos myös seinien läpi, tai vähintäänkin seinät varastoivat kosteutta pitäen sisäilman kosteuden tasaisempana.

Disclaimer: En ole rakentamisen ammattilainen vaan itseoppinut amatööri. Ylläolevia väittämiä saa korjata ja kyseenalaistaa. Tuntuu että näissä asioissa ei ole yhtä ainoaa totuutta, vaan ammattilaisetkin ovat erimielisiä keskenään

vellihousu
05.12.2015, 12:36
Noi rakennusfysiikka jutut on kyllä ihmeellisiä. Joskus hyvinkin päin vittua tehdyt systeemit toimii vuosikausia, joskus taas lahoo paikat nopeastikkin.

Swoop
05.12.2015, 16:47
Niin kun itseä mietityttää tuon muovin kanssa just se että jaksaako toi painovoimainen ilmanvaihto liikutella ilmaa tarpeeksi. Kaippa sekin toimii kunhan tekee tarpeeks isot räppänät.

Tuo mun talli kun on tollanen L muotoinen niin siinä on nosto-oven takana auto paikka, sen takana eristetty muutaman neliön huone ja viimesessä nurkkauksessa kylmä varasto. Nämä olis nyt tarkotus yhdistää ja eristää sekä nikkaroida välikatolle pientä kylmää varasto tilaa. Tuota eristettyä huonetta jo vähän purinkin ja se on tehty villa/muovi/kipsilevy combolla. Eipä tuolta purkaessa mitään löytynyt, muutamaa hiirenpesää lukuunottamatta. Eli kaippa se muovillakin sitten toimis..:confused: Muovit oli niiteillä kiinni ja 30-40cm limittäin mutta ei niitä saumoja kyllä teipattu ollu. Talli on nyt tasan 10v vanha. Tota just mietin että kun noita lämpötilan vaihteluita tonne kumminkin tulee niin olisko se pitkässä juoksussa parempi että se vähän hengittäis... ku ei tiedä ihminen.:D

JiiPee
05.12.2015, 17:37
jaksaako toi painovoimainen ilmanvaihto liikutella ilmaa tarpeeksi. Kaippa sekin toimii kunhan tekee tarpeeks isot räppänät.

Riippuu ilmanvaihdon tarpeesta eri tilanteissa sekä toteutuksesta. Talvella toimii paremmin, kesällä ei oikein mitenkään. Jos haluaa varmistaa, että ilmanvaihtoa on tarpeeksi joka vuodeaikana ja kaikissa tilanteissa, niin laittaa koneellisen vaihdon; joko pelkkä poisto tai sitten ilmanvaihtokone, joka hoitaa sekä tulon että poiston ja ottaa siinä välissä vielä lämpökin talteen poistoilmasta.

Oikein tehtynä painovoimainen ilmanvaihto jaksaa liikuttaa sellaisen kuivan tilan perusilmanvaihdon verran. Jos sisälle tuodaan märkä auto tai muuten reilummin vettä höyrystymään, niin sitten ei painovoimainen riitä. Painovoimaista voi kuitenkin tarvittaessa avustaa koneellisesti sen aikaa, kun ylimääräistä vesihöyryä on poistettavaksi.

Isot räppänät juu ja korkeuseroa tarpeeksi tulon ja poiston välille. Poisto mielellään ihan suoralla putkella ylöspäin ja mahdollisimman läheltä katon harjaa, jos on harjakatto. Harjalta siksi, että saa sitä tarvittavaa korkeuseroa. Painovoimainen ilmanvaihto perustuu lämpötilaeroon sisä- ja ulkoilman välillä sekä korkeuseroon korvausilmaventtiilin ja poistoputken yläpään välillä. Yhtään vaakaosuutta ei saisi painovoimaisen poiston putkessa olla, koska se jarruttaa ilman liikettä turhan helposti.

Poistoputki pitää eristää hyvin, esim. 10cm villaa tai sellaista muodossa pysyvää villakourua. Eristämisellä on kaksi tärkeää vaikutusta: ilma ei pääse liiaksi jäähtymään putkessa (parantaa vetoa) ja putken sisäpintaan ei tiivisty kosteutta vedeksi. Katon yläpuolinenkin osa pitää eristää ja eristeen päälle sitten sään kestävä kuorirakenne.

Niitä vesikatteen yläpuolisia osia on valmispaketteina useammaltakin valmistajalta, esim. Vilpe P-sarja (http://www.vilpe.com/fi/tuotteet/poistoputket/p-sarjan-poistoputket.html). Minulla on uudessa tallissa 200mm poisto ja katolla Vilpen poistoputki XL200. Edelliseen talliin tein ns. puupiipun, eli laudasta kootun 400x400mm kotelon, jossa on sisällä 125mm poistoputki ja pinnassa peltisepän tekemä pellitys. Eristyksenä puupiipussa on villapuru putken ja lautakotelon välissä.

hj 60/61
05.12.2015, 17:51
Muovi höyrynsulkuna vaatii melkein kyl jonkin koneellisen ilmanvaihdon. Itse olisin tossa paperi vai muovi politiikassa aina paperin puolella. Kun seinärakenne on "läpihengittävä" niin runkokin voi hyvin...

Hessu888
05.12.2015, 17:51
Painovoimainen ilmanvaihto on ihan riittävä, jos ei sulattele autoa. Oven alareunaan satasen ritilä ja toiseen päähän katon rajaan toinen. Itellä tolleen vuodesta 88 eikä ole homehtunut. Jos haluaa halvalla parannella, niin laita siihen poistoon halpiskanavapuhallin katkasijan taakse tai vaikka kellokytkimellä, niin voi poistella maalihöyryt tms. nopeemmin tarvittaessa.

Selluvillan kanssa ois hyvä olla oikeeta ilmasulkupaperia, mutta sellaista ei taida enää Suomesta saada. Kaikki nää rautakauppojen ilmasulkupaperi-nimellä myytävät paperit on kusetusta, koska sinne paperin sisään on laitettu aivan ohut muovi, jolloin se on oikeesti höyrysulku eikä ilmasulku. Koittakaapa ottaa pala tota paperia ja hangatkaa sormien välissä kraanan alla lämpimässä vedessä, niin se elmukelmu tulee sieltä esiin. Jos joku tietää mistä perinteistä paperia saa, niin täällä ois yks kiinnostunut. Virosta tai jostain perinnerakennusapteekista sellasta saattaisi saada, K-Raudoista jne. ei saa.

Jos laitat tolla "ilmasulkupaperilla", niin jätä saumat kylmästi teippaamatta, limität vaan. Silleen hegittää edes vähäsen.

Kuten jokainen tietää, autotalli on kesällä helposti kylmempi kuin ulkoilma. Jos on seinässä lasivilla ja höyrynsulkumuovi, niin kosteuden pitäisi ainakin fysiikan lakien mukaan tiivistyä seinän sisään ja mädättää rakenteet. Eli sama ilmiö kuin uusissa muovipussitaloissa, joissa ilpillä viilennetään kesällä sisäilma ulkoilmaa viileämmäksi. Tiedä sitten kuinka moni noista homehtuu ja kuinka moni jostain syystä ei kuitenkaan...

Palex
05.12.2015, 17:55
Miksi selluvillan kanssa tarvitsee laittaa erikseen sitä paperia sinne väliin muutenkaan, kun kipsilevyn pinnassa on kuitenkin jo paperi valmiiksi?

Hessu888
05.12.2015, 18:05
Miksi selluvillan kanssa tarvitsee laittaa erikseen sitä paperia sinne väliin muutenkaan, kun kipsilevyn pinnassa on kuitenkin jo paperi valmiiksi?

Voi olla ihan toimiva ratkaisu pelkkä kipsilevykin, jos se on saatu tiiviisti kiinni lattiaan ja katonrajat jne., ettei ilmavuotoja tule. Loppujen lopuksi moneen rakenteeseen tulee höyrynsulku siinä vaiheessa kun pintaan telataan parit kerrokset tikkurilaa mitkä ei hengitä mitään.

Swoop
05.12.2015, 18:46
Hyviä vinkkejä/pointteja tullutkin monta, kiitokset niistä!

Juu tosiaan ei ole tarkotus sulatella kuin korkeintaan mönkijää pääsääntöisesti. Vaimokkeen käyttistä ehkä jos pääsee oikeen syväjäähän mutta tuskinpa montaa kertaa talvessa sitäkään. Tossa olis mahdollista laittaa tuloilma räppänät nosto-oven molemmin puolin ja toisessa päässä tallia olis tarkoitus jättää huone korkeus lähes tulkoon harjaan asti korkeaksi. Eli sinne sais kyllä poiston n. 3-4m korkeuteen. Porukoilla on kämpässä kanssa painovoimainen ilmanvaihto ja faija pisti kylppäriin tämmösen tehostaakseen ilmanvaihtoa ja toimii kyllä uskomattoman hyvin vaikka vähän epäileva olinkin. :o
https://www.motonet.fi/fi/tuote/886821/Poistopuhallin-100d-valkoinen
Tolla vois tota tallinkin ilmanvaihtoa tehostaa.

Sisäverhoukseksi olis tosiaan tulossa osittain kipsilevy ja osittain vaneri. Tämä vain ja ainoastaan siitä syystä että noita sattuu nurkissa olemaan ja autopaikan seinät ajattelin laittaa gyprokilla ja ns. verstaan seinät vanerilla, lähinnä helpomman kiinnityksen takia. Eli lähinnä että pysyy hyllyt sun muut rojut varmemmin seinässä. Myöskin välikatto tehdään kipsilevyllä. Maalata ajattelin sen verran että saa tilan valoisammaksi. Eli saumat ja ruuvien reijät sun muut saa jäädä kittaamatta yms. Onkohan se ongelma että vaneri kaiketi jonkin verran hengittää läpi mutta gyprokki ei isommin? Vai onko sillä edes mitään väliä...? Lähinnä juuri sen höyrynsulun kannalta..

hj 60/61
05.12.2015, 19:12
Ei juurikaan merkitystä, et osiks vaneri- osiks kipsiverhous. Toisethan laittaa vanerin alle ja kipsi päälle, et tulipalo suojaus olis parempi.
Tuollainen puhallimn on ihan hyvä just johonkin kylppäriin, mut talliin aattelisin et on hippasen ujohko, tietty kuutiot ratkaisee...

Hessu888
05.12.2015, 19:20
Hyviä vinkkejä/pointteja tullutkin monta, kiitokset niistä!

Juu tosiaan ei ole tarkotus sulatella kuin korkeintaan mönkijää pääsääntöisesti. Vaimokkeen käyttistä ehkä jos pääsee oikeen syväjäähän mutta tuskinpa montaa kertaa talvessa sitäkään. Tossa olis mahdollista laittaa tuloilma räppänät nosto-oven molemmin puolin ja toisessa päässä tallia olis tarkoitus jättää huone korkeus lähes tulkoon harjaan asti korkeaksi. Eli sinne sais kyllä poiston n. 3-4m korkeuteen. Porukoilla on kämpässä kanssa painovoimainen ilmanvaihto ja faija pisti kylppäriin tämmösen tehostaakseen ilmanvaihtoa ja toimii kyllä uskomattoman hyvin vaikka vähän epäileva olinkin. :o
https://www.motonet.fi/fi/tuote/886821/Poistopuhallin-100d-valkoinen
Tolla vois tota tallinkin ilmanvaihtoa tehostaa.

Sisäverhoukseksi olis tosiaan tulossa osittain kipsilevy ja osittain vaneri. Tämä vain ja ainoastaan siitä syystä että noita sattuu nurkissa olemaan ja autopaikan seinät ajattelin laittaa gyprokilla ja ns. verstaan seinät vanerilla, lähinnä helpomman kiinnityksen takia. Eli lähinnä että pysyy hyllyt sun muut rojut varmemmin seinässä. Myöskin välikatto tehdään kipsilevyllä. Maalata ajattelin sen verran että saa tilan valoisammaksi. Eli saumat ja ruuvien reijät sun muut saa jäädä kittaamatta yms. Onkohan se ongelma että vaneri kaiketi jonkin verran hengittää läpi mutta gyprokki ei isommin? Vai onko sillä edes mitään väliä...? Lähinnä juuri sen höyrynsulun kannalta..


Tällainen on kans yks vaihtoehto, jos haluaa että puhallin ohjautuu kosteuden mukaan, eli niin kauan kun on kosteutta, pyörii kovaa, jos tilassa oleskellaan muttei kosteaa, niin pikkasen hitaampaa ja jos ei kumpaakaan noista, niin pyörii vaan sen verran, ettei vetoa poistoputkesta tule:

http://www.talotarvike.com/pax-passad-multi-poistoilmapuhallin-1870-1-taysautomaattinen-p10847

Todennäköisesti ongelmia ei tule, vaikka unohtaisit paperit/muovit kokonaan pois. Pari kerrosta nykyakrylaattimaalia on melkoisen tiivis kerros, eikä paljoo hengitä enää..

offroadjouni
05.12.2015, 19:24
Tuollainen puhallimn on ihan hyvä just johonkin kylppäriin, mut talliin aattelisin et on hippasen ujohko, tietty kuutiot ratkaisee...Minä hankin jossain vaiheessa nipun halpoja kiinalaisia lämpö- ja ilmankosteusmittareita ja olen nyt seurannut ilmankosteutta tässä vajaan vuoden ajan. Nyt on pidemmän aikaa ollut kosteusprosentti lähes joka päivä ulkona 95-99% välillä. Tuulettamisessa on se huono juttu että jos sisälämpö on lähellä ulkolämpöä, niin korvausilma on liian kosteaa että tuulettamalla saisi kuivattua sisätilaa. Vaihtoehtoinen tapa olisi käyttää ilmankuivainta, joka siinä samalla tuottaa jonkin verran lämpöä sisätilaan.

macro
05.12.2015, 20:29
Itse olen noihin ilmatiiveysasioihin paneutunut muutama vuosi sitten rak.ins. päättötyön merkeissä, kun labrassa mittailtiin seinärakenteiden ilma- ja kosteusliikkeitä. Päähuomio keskittyi lämpövirtaan, mutta myös kosteusdataa kerättiin ja tarkasteltiin. Siltä pohjalta on oma mielipide muodostunut ihan mitatun faktan pohjalta. Labrassa seinärakenne on 3m luokkaa kantiinsa, joten myös seinän ylä ja alaosien erot on huomioitu.

Lyhyesti lämpövirrasta. Lämpö siirtyy rakenteessa kolmella tavalla: johtumalla, säteilemällä tai ilmavirtauksen mukana. Näistä tuo ilmavirtaus halutaan eliminoida. Siksi eristeen ulkopintaan laitetaan tuulensuoja, eli tuulensuojakangas tai ns. tuulileijona, tai tuulensuojakipsilevy. Kipsi näistä paras rakenteen jäykistyksen kannalta, varsinkin kun yleensä on kiinnitetty suoraan runkoon puurakenteessa. Sisäpuolen rakenteista jäljempänä.

Ekovillan ukkojen hengityspuheista olen heidän kanssaan vääntäny. Tuon aiemmin kirjoitetun perusteella totean, että jos rakenne hengittää, se vuotaa.

Sisäpuolelle laitetaan sitten aina joko ilmansulkupaperi tai höyrynsulkumuovi.

Ilmansulkupareissa on monia vaihtoehtoja. Jotku käyttää "tervapaperia",en ole sen ominaisuuksiin tarkasti tutustunut, mutta käsitykseni mukaan se on vähemmän kosteutta läpi päästävä vaihtoehto ilmansulkupaperille. Ekovillalla on myös tuote X5 eli ilmansulkupaperi joka on siis viisinkertainen höyrynvastus heidän perinteiseen ilmansulkupaperiin verrattuna, ts. 5-kertaa vähemmän vesihöyryä läpipäästävä. Näillä siis estetään ilmavirtaus lämpöeristeeseen, sekä samalla vain hieman tai vähän enemmän rajoitetaan kosteuden johtumista.

Toinen vaihtoehto on sitten höyrynsuolkumuovi, siis se monien pelkäämä mörkö.
Tällä estetään sekä ilmavirta, että vesihöyryn kulkeutuminen eristeeseen. Luonnollisesti ulkoilman kosteus pääsee rakenteeseen. Tämän vuoksi eristemäärä pitää mitoittaa niin, että rakenteeseen talvella kertynyt kosteus (kastepiste lämmöneristeessä nolla-lämpötilan kohdalla) ehtii kesän mittaan kuivua.

Mainitun puhallusvillavalmistajan markkinamiehet siis auliisti ylistävät kuinka rakenne kuivaa molempiin suuntiin, mutta samalla unohtavat, että rakenteeseen kertyy myös enemmän kosteutta sisäpuolelta tulevan kosteusrasituksen vuoksi.

Olen neuvonut kysyneitä erittäin paljon yksinkertaistetusti:
Jos pidät aina lämpöjä, laita muovi. Semmoinen 10asteen luokkaa riittävä, ei mieluusti alle 7astetta.
Jos rakenne on joskus myös kylmillään, laita ilmansulkupaperi.

Kaksi tärkeää pointtia:
Rakenteen tulee hygroskooppisilta ominaisuuksiltaan harveta ulospäin, eli höyrynvastus ulospäin mentäessä pienenee. Ja ei saa laittaa kahta höyrytiivistä kalvoa päällekkäin, eli esim. höyrynsulkumuovi rakenteen välissä ja vesieriste sisäpinnassa.

Hessu888 mainitsi maalit, totuuden siemmen on noissa, mutta täysin vesihöyrytiiviitä ne ei kuitenkaan ole toisin kuin höyrynsulkumuovi ja vesieriste. Tietysti näissäkin on erikoistuottteita, mutta siis perus sisämaaleista kun puhutaan.

Painovoimainen ilmanvaihto ei mielestäni ole tätäpäivää. Joo toimii, mutta pitää mitoittaa ja säätää hyvin, jotta lämpöhäviö pysyy kohtuullisena. Ilmanvaihtokoneita saa varsin järkevään hintaan, noissa hyvä hyötysuhde, tai omaan puolilämpimään talliin LVI suunnittelija esitti edullisemman vaihtoehdon, eli kellolla ohjattu huippuimuri ja korvausilmaventtiilit.

mäksä
05.12.2015, 21:10
Muovi höyrynsulkuna vaatii melkein kyl jonkin koneellisen ilmanvaihdon. Itse olisin tossa paperi vai muovi politiikassa aina paperin puolella. Kun seinärakenne on "läpihengittävä" niin runkokin voi hyvin...

Juu paperia
Muovi on paketointia varten :D

Swoop
10.12.2015, 08:01
Noniin tässä vaihtoehtoja tullut tutkiskeltua ja mietiskelyä ja edellistä talliksi luokiteltavaa torppaa tutkittu ja päädyin että kaippa se muovikin tuolla toimii. Edellisessä tallissa oli kanssa muovit seinissä ja vain yks poisto venttiili ilman yhtään tulo venttiiliä ja onpa tuokin melko terveen näköinen kun vähän pääsin rakenteita tonkimaan.:confused::D

Sellanen tuli mieleen et paljonkohan tuolla sais olla ilmankosteus ennekö ruven nitomaan muovia kiinni? Eilen oli tasan 100% ja ja toissa päivänä n.92% Kuulostaa vähän turhan korkealta.:D Vai voiko tuon muovittaa ilman että laittaa lämpöjä päälle, miten nää menee?
Kiitoksia taas vastanneille etu- ja jälkikäteen.:cool:

offroadjouni
10.12.2015, 09:23
Muovi höyrynsulkuna vaatii melkein kyl jonkin koneellisen ilmanvaihdon.Oliko tälle jotain perustelua? Miksi muovitettu rakenne vaatii koneellisen ilmanvaihdon mutta paperinen ei?

petr
10.12.2015, 09:38
Noniin tässä vaihtoehtoja tullut tutkiskeltua ja mietiskelyä ja edellistä talliksi luokiteltavaa torppaa tutkittu ja päädyin että kaippa se muovikin tuolla toimii. Edellisessä tallissa oli kanssa muovit seinissä ja vain yks poisto venttiili ilman yhtään tulo venttiiliä ja onpa tuokin melko terveen näköinen kun vähän pääsin rakenteita tonkimaan.:confused::D

Sellanen tuli mieleen et paljonkohan tuolla sais olla ilmankosteus ennekö ruven nitomaan muovia kiinni? Eilen oli tasan 100% ja ja toissa päivänä n.92% Kuulostaa vähän turhan korkealta.:D Vai voiko tuon muovittaa ilman että laittaa lämpöjä päälle, miten nää menee?
Kiitoksia taas vastanneille etu- ja jälkikäteen.:cool:

Eihän tuolle mitään oikein voi. Paljon rakennetaan syksyllä ja väkisten sitä kosteutta on rakenteissa (kunhan ei ole villat "uppovesimärkänä") Mutta jos seinän rakenne on muuten ok ("tiiveys" harvenee ulospäin, eikä ole hulluteltu eristeen määrässä) ja lyöt lämmöt päälle niin eiköhän se siitä poistu pikkuhiljaa...

Tappokirves
10.12.2015, 15:40
Spu-eriste niin ei tarvitse nuita paperi vs. Muovihommia miettiä. Ohkainenkin spu vastaa 100mm villaa. Sitten lisäksi tehokas huippuimuri säädöllä ja korvausilmaräppänät. Nuo 20 euron poisto"puhaltimet" on ihan paskoja, sopivat ehkä paskahuussiin jos paskomiskertojen välissä on 5 tuntia aikaa.

Hessu888
10.12.2015, 23:28
Spu-eriste niin ei tarvitse nuita paperi vs. Muovihommia miettiä. Ohkainenkin spu vastaa 100mm villaa. Sitten lisäksi tehokas huippuimuri säädöllä ja korvausilmaräppänät. Nuo 20 euron poisto"puhaltimet" on ihan paskoja, sopivat ehkä paskahuussiin jos paskomiskertojen välissä on 5 tuntia aikaa.

Tulee kallis talli, jos satasen rungon täyttää katosta ja lattiasta 100mm spu:lla ja ainakin rakennesuunnittelijat ovat sitä mieltä, että SPU:n urtsisaumat repee rungosta jos ja kun runko vuosien saatossa elää. Sen jälkeen höyrysulku pettää. Tarttis siis laittaa viel ohuempi levy koko sisäpuolen peitoksi rungon yli ja saumat eri kohtaan tietysti kuin rungon välisissä levyissä. Toinen vaihtoehto vetää se muovi kuitenkin sisäpuolelle spu:hun kiinni.

Tappokirves
11.12.2015, 09:33
Tulee kallis talli, jos satasen rungon täyttää katosta ja lattiasta 100mm spu:lla ja ainakin rakennesuunnittelijat ovat sitä mieltä, että SPU:n urtsisaumat repee rungosta jos ja kun runko vuosien saatossa elää. Sen jälkeen höyrysulku pettää. Tarttis siis laittaa viel ohuempi levy koko sisäpuolen peitoksi rungon yli ja saumat eri kohtaan tietysti kuin rungon välisissä levyissä. Toinen vaihtoehto vetää se muovi kuitenkin sisäpuolelle spu:hun kiinni.

Tarkoitinkin että 100mm mineraalivillan korvaavuus saavutetaan 50mm spulla. Ja lukemat on noin lukemia. Nyt menee rajusti yli aloittajan tarpeitten mutta vastaan edelliseen vielä että päällikerros tuleekin vetää niinkuin Hessu888 sanoi ja ponttisaumat teipata h-sulkuteipillä. Päällikerroksen alla voi olla vaikka se 100mm mineraalivillaa kun tuulensuojalevykin valmiina. Tulisi lämmin talli :D

petr
11.12.2015, 09:44
Eli sama umpimuovi pinta ja tiiviys tulisi sitten kuin normaalisti höyrynsulkumuovilla laitettua? Kannattaako siis tai mitä hyötyä jos sama eristyskyky ja tiiviys saadaan perinteisellä tavalla edullisemmin

fordson
11.12.2015, 13:09
Ite kokeilen 140m2 autotalliin rakennetta 25mm tuulensuoja,125 paroc mineraali ja 70mm finnfoam ja sen päälle matala profiilipelti Siis sisä pintaan. Kattoon tulee 300mm finnfoamia katon rakenteesta johtuen. Ei tuo tule noin pieni ala miljoonia maksamaan,energiakin maksaa tänä päivänä.

Hessu888
11.12.2015, 13:17
Eli sama umpimuovi pinta ja tiiviys tulisi sitten kuin normaalisti höyrynsulkumuovilla laitettua? Kannattaako siis tai mitä hyötyä jos sama eristyskyky ja tiiviys saadaan perinteisellä tavalla edullisemmin

Kyllä spu:lla saa paremman eristyskyvyn jos eristepaksuus ois sama kuin villassa. Sisäseinien kauttaaltaan eristäminen eli rungon yli esim. 30mm spu:lla on tallissa vähän huono kun sen jälkeen hyllyjen jne. kiinnittäminen runkoon on astetta vaikeempaa vaikkei toki mahdotonta. Jos raha ratkaisee vähääkään tässä topikin projektissa niin seiniin vois laittaa 100mm ekovillaa ja kattoon puhaltaa niin paljo ku saa mahtumaan ilman tuuletuksen pettämistä. Puhalluskoneen vuokra on 50e vkloppu ja katostahan se lämpö tunnetusti häviää.

petr
11.12.2015, 14:07
Nina....Mutta jos eristyksen materiaalin paksuus ei ole ongelma....laittaa siis paksummin villaa

Swoop
11.12.2015, 19:42
Itellä tosiaan tulee seiniin 100mm villaa ja muovit päälle. Tämä siitä yksinkertaisesta syystä että kun tuolta purin tuon yhden eristetyn huoneen ja lätkin siitä saadut villat suoraan seuraavaan seinään niin ei oikeastaan puutu villat enää kuin 1½ seinästä. :) Tää projekti on vasta maksanut 40€ ton höyrynsulkumuovin muodossa mutta pienellä budjetilla jatketaan jos vaan pystytään. :D Katon eristys nyt vielä vähän auki mutta sinne melko varmasti joudun laittamaan spu levyt, muuten menee tuuletukset turhan tarkalle. Voi olla että joudun vielä jotain rakenteitakin muuttamaan kun ei tuonne kattoon tahdo oikein fiksusti nyt saada kun ehkä just 50mm paksun uretaanilevyn. :( Täytynee huomenna vaihdella nosto-oveen ala tiiviste ja sen jälkeen ruveta suunnittelemaan sisäkattoa ja sen eristystä.

Machist
20.12.2015, 23:01
Mulla on talli vanhassa navetassa ja siellä on jopa montun tapanen.
1-1,5 M paksut kiviseinät koko tallin osalla ja tallin sisäpuolelle laitettu puhallusvilla + levyt. Lattiassa vanerit sen alla finnfoam ja alkuperäinen valulattia ilman eristystä. Katossa puhallusvillaa.

Talli on jaettu kahtia väliseinällä ja takaosa on kylmää varastotilaa.
Väliseinän purkamalla auton saisi paremmin montulle ja sine sopisi jopa kaksi autoa kerralla.

Lattiasta pitäisi myös purkaa vanerit pois, koska siinä on hankala tunkata autoa ja hitsatessa palaa aina reikiä.

Montulle pitäisi myös tehdä jotain.. syventää/leventää ja laittaa eristeet yms.
Nyt pelkkä maapohja ja noin 1,5m syvä.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/33659813/Talli/IMG_4426.jpg

Laittakaas ideoita tuon montun osalta nyt ainakin aluksi :)

Swoop
22.12.2015, 18:31
Kaipais ihminen taas konsultaatio apua. :D
Elikkäs välikattoa pitäis seuraavaks alkaa eristämään ja nyt askarruttaa ulkoseinän ja välikaton liitos. Mitenkäs tämmöinen olis fiksuin eristää?
http://i9.aijaa.com/b/00781/14055979.jpg

Tuohon pystyis laittamaan vielä toisen kakkosnelosen tuon vaakapuun alle ja sillä sais villatilaksi 200mm, eikä siinä vielä tallin korkeus pienenis merkittävästi. Mutta mites toi nurkkaus? Vuotaako sieltä sitten ihan seulana? Muutenkin tuo tuuletusrako aiheuttaa omat ongelmansa. Entä pitääkö noiden vaakapuiden alle laittaa vielä rimat ja 50mm villaa kylmäsiltojen välttämiseksi vai onko sillä niin suurta merkitystä?

Ja seuraavana aiheeseen liittyen kun tämä hönni nyt on tämmönen L-mallinen ja autopaikan kohdalla on tuo välikatto ja tuo jäljelle jäävä sakara on sitten täyskorkea. Elikkästen näin.
http://i10.aijaa.com/b/00692/14055980.jpg
Tuolla ylhäällä on toi puolikas seinänpätkä, sen oikealle puolelle olis tarkotus tehdä ovi josta on käynti vintti/varastotilaan.
Eli nyt kun tuo tila jää ylös asti korkeaksi ja tuon eristys olis tarkotus tehdä vesikaton suuntaisesti uretaanilevyillä. Nyt se kysymys, lämmin ilmahanhan menee melko varmasti mielellään tuonne harjan tuntumaan pyörimään niin onko tuolla välikaton tiiveydellä tässä tapauksessa niin kriittistä merkitystä jos vertaa tilanteeseen jossa huone korkeus olis joka paikassa sama? Tuolla nyt olis tarkotus pitää jotain +10 asteen luokkaa lämmöt. Tuonne ylös ajattelin vähän sitä poistoilma räppänääkin mutta se on sitten taas juttu erikseen. Toivottavasti tästä sepustuksesta joku sai jotain tolkkua. :D:D

astalo
22.12.2015, 21:56
Oma talliosake alkaa olla luovutuskunnossa. Sisäseinät on kipsilevyä, niin mitä vedetään pintaan että ne kestää. Tallissa tarkoitus myös pestä autoa.

offroadjouni
22.12.2015, 22:48
Koitetaanpa kertoa omia mielipiteitä...

Tuohon pystyis laittamaan vielä toisen kakkosnelosen tuon vaakapuun alle ja sillä sais villatilaksi 200mm, eikä siinä vielä tallin korkeus pienenis merkittävästi. Mutta mites toi nurkkaus? Vuotaako sieltä sitten ihan seulana? Muutenkin tuo tuuletusrako aiheuttaa omat ongelmansa. Entä pitääkö noiden vaakapuiden alle laittaa vielä rimat ja 50mm villaa kylmäsiltojen välttämiseksi vai onko sillä niin suurta merkitystä?Jos nyt oikein ymmärsin niin villaa tulisi siis yläjuoksun alapinnasta 200 mm ylöspäin? Ja yläjuoksu on 100 mm korkeaa? Kulmiin tulee siis vähemmän villaa, mutta ohuemman villan pinta-ala on suhteellisen pieni suhteessa koko kattoon. Onhan sillä joku vaikutus, mutta enkä tuon perusteella heittäisi kirvestä kaivoon. Se 50 mm lisävilla parantaa tietysti eristystä, mutta oma valinta kuinka paljon aikaa ja rahaa haluaa laittaa eritykseen. U-arvoja voi laskea esim. tuolta -> http://www.puuinfo.fi/mitoitusohjelmat/puurakenteen-u-arvon-m%C3%A4%C3%A4ritt%C3%A4minen saatavalla Excelillä.

Eli nyt kun tuo tila jää ylös asti korkeaksi ja tuon eristys olis tarkotus tehdä vesikaton suuntaisesti uretaanilevyillä. Nyt se kysymys, lämmin ilmahanhan menee melko varmasti mielellään tuonne harjan tuntumaan pyörimään niin onko tuolla välikaton tiiveydellä tässä tapauksessa niin kriittistä merkitystä jos vertaa tilanteeseen jossa huone korkeus olis joka paikassa sama?Siis jos vaihtoehdot että 1) välikatto on vaan puolen tallin kokoinen ja toinen puoli avoin ylös asti tai 2) sitten välikatto on tasakorkuinen koko matkalla niin on sillä väliä. Ensimmäisessä vaihtoehdossa on paljon enemmän pinta-alaa josta lämpö pääsee ulos. Jos tuolle korkeammalle tilalle ei ole mitään erityistä syytä niin kyllä minä vetäisin sen tasakorkeaksi ja käyttöullakoksi koko pinta-alan. Villalla eristäminen on myös halvempaa kuin ureataanilevyllä.

Oma talliosake alkaa olla luovutuskunnossa. Sisäseinät on kipsilevyä, niin mitä vedetään pintaan että ne kestää. Tallissa tarkoitus myös pestä autoa.Luja-maalia olen itse suunnitellut. http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/tuotteet/luja_puolihimmea Minulla ei ole omaa kokemusta, mutta myyntipuheet on kovat. :D

Hessu888
22.12.2015, 23:54
Kaipais ihminen taas konsultaatio apua. :D
Elikkäs välikattoa pitäis seuraavaks alkaa eristämään ja nyt askarruttaa ulkoseinän ja välikaton liitos. Mitenkäs tämmöinen olis fiksuin eristää?

Tuohon pystyis laittamaan vielä toisen kakkosnelosen tuon vaakapuun alle ja sillä sais villatilaksi 200mm, eikä siinä vielä tallin korkeus pienenis merkittävästi. Mutta mites toi nurkkaus? Vuotaako sieltä sitten ihan seulana? Muutenkin tuo tuuletusrako aiheuttaa omat ongelmansa. Entä pitääkö noiden vaakapuiden alle laittaa vielä rimat ja 50mm villaa kylmäsiltojen välttämiseksi vai onko sillä niin suurta merkitystä?

Ja seuraavana aiheeseen liittyen kun tämä hönni nyt on tämmönen L-mallinen ja autopaikan kohdalla on tuo välikatto ja tuo jäljelle jäävä sakara on sitten täyskorkea. Elikkästen näin.

Tuolla ylhäällä on toi puolikas seinänpätkä, sen oikealle puolelle olis tarkotus tehdä ovi josta on käynti vintti/varastotilaan.
Eli nyt kun tuo tila jää ylös asti korkeaksi ja tuon eristys olis tarkotus tehdä vesikaton suuntaisesti uretaanilevyillä. Nyt se kysymys, lämmin ilmahanhan menee melko varmasti mielellään tuonne harjan tuntumaan pyörimään niin onko tuolla välikaton tiiveydellä tässä tapauksessa niin kriittistä merkitystä jos vertaa tilanteeseen jossa huone korkeus olis joka paikassa sama? Tuolla nyt olis tarkotus pitää jotain +10 asteen luokkaa lämmöt. Tuonne ylös ajattelin vähän sitä poistoilma räppänääkin mutta se on sitten taas juttu erikseen. Toivottavasti tästä sepustuksesta joku sai jotain tolkkua. :D:D


En kyl tajunnut, että eristätkö kattotuolien välit urtsilevyllä koko tallista vai kuvassa oikeelta puolelta vaan?

Laita googleen sanat "tuulenohjain pahvi" niin näet miten seinän ja katon raja tehdään jos eristät villalla tota välipohjaa. Pahvin tilalla voi käyttää vaikka vaneria, tuulensuojalevyä, kovalevyä tai vaikka runkoleijonaa josta ite tein kun sitä oli. Mitä jämäkämpää kamaa käyttää, sitä vähemmän roikkuu kattotuolien keskeltä vuosien päästä. Kandee vetää se levy sitten tarpeeks korkeelle harjaa kohti esim. 100cm korkeuteen välipohjan alareunasta pystyyn mitattuna. Ohjesääntö taitaa olla 30cm yli puhallusvillan yläreunan, mutta jos haluaa jatkossa puhaltaa lisää eristettä, niin olisi sitten valmiiksi jo levyt tarpeeks korkeella.

Jos teet urtsilla kattotuolien väliä, niin silloin yläjuoksun kohta tehdään näin: http://www.rakentaja.fi/tv/e1288vinttiiitan_asennus.aspx klikkaa tuolta pari kuvaa eteenpäin.

Swoop
23.12.2015, 09:57
Koitetaanpa kertoa omia mielipiteitä...

Jos nyt oikein ymmärsin niin villaa tulisi siis yläjuoksun alapinnasta 200 mm ylöspäin? Ja yläjuoksu on 100 mm korkeaa? Kulmiin tulee siis vähemmän villaa, mutta ohuemman villan pinta-ala on suhteellisen pieni suhteessa koko kattoon. Onhan sillä joku vaikutus, mutta enkä tuon perusteella heittäisi kirvestä kaivoon. Se 50 mm lisävilla parantaa tietysti eristystä, mutta oma valinta kuinka paljon aikaa ja rahaa haluaa laittaa eritykseen. U-arvoja voi laskea esim. tuolta -> http://www.puuinfo.fi/mitoitusohjelmat/puurakenteen-u-arvon-m%C3%A4%C3%A4ritt%C3%A4minen saatavalla Excelillä.

Siis jos vaihtoehdot että 1) välikatto on vaan puolen tallin kokoinen ja toinen puoli avoin ylös asti tai 2) sitten välikatto on tasakorkuinen koko matkalla niin on sillä väliä. Ensimmäisessä vaihtoehdossa on paljon enemmän pinta-alaa josta lämpö pääsee ulos. Jos tuolle korkeammalle tilalle ei ole mitään erityistä syytä niin kyllä minä vetäisin sen tasakorkeaksi ja käyttöullakoksi koko pinta-alan. Villalla eristäminen on myös halvempaa kuin ureataanilevyllä.

Luja-maalia olen itse suunnitellut. http://www.tikkurila.fi/ammattilaiset/tuotteet/luja_puolihimmea Minulla ei ole omaa kokemusta, mutta myyntipuheet on kovat. :D

Juu tosiaan alapinnasta ylöspäin 200mm. Vaikuttais nyt siltä että se on varmaan järkevin naputtaa tuon olemassa olevan yläjuoksun alle vielä yks koolinki ja laskee sisäkattoa se 100mm niin saa paremmin villatilaa eikä niin pahoin häiriinny tuo tuuletusrako.

Tuohon korkeeseen tilaan olis tarkoitus tehdä joka seinälle kiinteät, kattoon asti yltävät hyllyt että saa lämmintäkin varastotilaa vähäsen. Tässä tontilla kun ei ole minkäänlaista varastotilaa missään kun kämppäkin on vaan yhdessä tasossa. Taidan tuollaiset Hessu888sin ehdottamat tuulenohjaimet väsäillä ja tuon korkean tilan katto tosiaan vaan tarkoitus eristää uretaanilla.

Cruiseristi
23.12.2015, 10:48
Kaipais ihminen taas konsultaatio apua. :D
Elikkäs välikattoa pitäis seuraavaks alkaa eristämään ja nyt askarruttaa ulkoseinän ja välikaton liitos. Mitenkäs tämmöinen olis fiksuin eristää?
http://i9.aijaa.com/b/00781/14055979.jpg

Harittaako mulla, vai onko tossa kattotuolin alajuoksussa vain 2 naulaa ?

Swoop
23.12.2015, 11:18
Harittaako mulla, vai onko tossa kattotuolin alajuoksussa vain 2 naulaa ?

Kattotuoli on erikseen kiinnitetty, ei vain tuosta vinkkelistä näy. Kulmilla kiinni molemmin puolin. :)

Cruiseristi
23.12.2015, 13:38
Kattotuoli on erikseen kiinnitetty, ei vain tuosta vinkkelistä näy. Kulmilla kiinni molemmin puolin. :)

Lähinnä mietin tuota seinien yläjuoksujen sidontaa, etteivät pääse liikkumaan, kun katolle tulee kuormaa. Mistäänhän en mitään tiedä,
mut min silmään näyttäisi, että noista kattokolmioista puuttuu kanta ??

Swoop
23.12.2015, 14:11
Lähinnä mietin tuota seinien yläjuoksujen sidontaa, etteivät pääse liikkumaan, kun katolle tulee kuormaa. Mistäänhän en mitään tiedä,
mut min silmään näyttäisi, että noista kattokolmioista puuttuu kanta ??

10 vuotta se on tossa ollu et kai se siinä kestää. :D
Itehän en oo tässä asustellu vasta ku vähän kolmatta kuukautta. Talli siis on sinänsä ollu pystyssä tosiaan sen saman mitä talokin mutta ollu vain eristämättömänä ja toimittanut pelkästään varaston virkaa.

Julle vaan
23.12.2015, 21:08
Eihän tuossa mitään varsinaisia kattoristikoita eli tuoleja ole ollenkaan, jonkunlainen kurkihirsi näkyy olevan minkä varaan kattovasat lätkitty. Ei kuitenkaan niin jämy hisi että katto sen varassa pysyis. Liekkö ollut kurkihirren alla kantava väliseinä koko matkalla katoksen ja varaston välillä joka nyt purettu pois?

Ei sitä tarvii pelätä jos nurkkiin vähän vähemmän villaa jää, on niin pieni pinta-ala kuitenkin. Panosta vaikka ovien tiiviyteen sitten enemmän.

astalo
28.03.2016, 17:57
Talliin pitäisi parvi rakentaa. Mitat 4,3*2m. Toinen pitkä sivu avoin muilla seinät. Miten kannattaisi toteuttaa.

L-200
28.03.2016, 21:21
Oma talliosake alkaa olla luovutuskunnossa. Sisäseinät on kipsilevyä, niin mitä vedetään pintaan että ne kestää. Tallissa tarkoitus myös pestä autoa.

Pohjalle vedeneristys ja kerran pestään autoa niin se tarkoittaa että vedeneristys myös kattoon ja ilmanvaihto kuntoon. LAttialle jokin kovaa kulutust kestävä pinnoite nostettuna seinälle n 500 mm. Ei katkoa lattianrajassa vaan yhteinäisenä vetona. Seinään laatta pään korkeudelle ja sit jollain vedenkestävällä maalilla siittä ylöspäin ja moneen kertaan.
Näin minä tekisin ja tiedn että maksaa vitusti ja hunajaaa päälle..
Se kun pesut on lopetettu niin se kostea ilma pitää saada sieltä pois ja rivakasti
Joko erilinen kuivain sinne missä on ropelissa tehoa tai sitten hitonmoinen fööni muuten vain ilmanvaihtoa varten. Eikä sekään ole ilmainen.... valitettavasti

petr
29.03.2016, 08:07
Talliin pitäisi parvi rakentaa. Mitat 4,3*2m. Toinen pitkä sivu avoin muilla seinät. Miten kannattaisi toteuttaa.


Mun talli on n. 5,3m x 7m (päädyssä iso ovi ja pitkällä sivulla toisen päädyn läheisyydessä pieni kulkuovi). Rakensin päätyyn aika leveän työpöydän ja sen työpöydän päälle sitten se parvi. Siten se mun mielestä häiritsee vähiten (lähinnä ne kannatinpilarit tavallaan "sulautuu" muuhun rakenteeseen, eikä vie esim. lattiapinta-alaa). Tai se parvi ja pöytä rakentui samalla kertaa kun pöydän jalat tehtiin pitkistä n. 15cm x 15cm puupalkeista, jotka siis nostettiin ylös asti toimimaan parven tukena. Palkkeihin lovettiin n. 80cm korkeuteen upotukset vaakaan asetetuille lankuille, jotka siis toimii pöydän "runkona". Ja koko höskä tietenkin samalla ruuvattiin seinään. Voisi laittaa kuvankin kunhan muistaisi miten se tänne tehtiinkään... hmm...

H_Nietu
29.03.2016, 13:51
http://suncore.se/?page_id=1309
Tän linkin mukaan rakennetut DIY keräimet vaikka patolevyistä. finfoamista, foliosta, lankuista, listoista, solukumitiivisteestä ja selektiivisestä lasista väärinpäin..Ym.. Kaikesta hyödyllisestä jota saa melkein mistä vaan ilmasex.
Tietokone puhallin pienellä aurinkopaneelilla jännitteen alentimella kylmälle puolelle johon kiertoon sisäilmaa,,, Ja pyörii aina kun aurinko paistaa,,termarinkin voi tuunata puhallinpiiriin....
Lämpimälle puolelle perhosventtiili estämään lämpimän häviöö.....kun keräin ei ole paineistettuna.
Ja tärkein kytkin puhallin piirille ettei tuu kuuma kesällä.....

Ja näitä voi tarpeen mukaan tehdä vaikka seinät tai lappeet......täyteen.....
Toiset tehneet näitä jo kertaalleen käytetystä olut-tölkeistä......:D :D :D
paukkupullolla mustix maalattuina......:D :D :D

ps.
Tänään ip ulkolämpömittarissa +30oC klo 16:15.......Mustalla pinnalla lasintakana jotain muuta...Eli lämpö otetaaan talteen päivisin sisään....jolloin tilat kestää vielä hyvin yöt pakkasella.....Ja vielä paremmin asuintila jos ne on esim. 0,3m betonilaatan päällä johon varataan energiaa......Silti tärkeinvarasto on asuinkerroksessa samassa kivirykelmässä missä on kaikki puilla lämpenevät läpi asuinkerroksen......Sisä lämpötila auringon mentyä pilveen......jonkinaikaa sitten....25,1oC......Välikerroksen laatassa 27.5oC. (tilavuus 120m2x0,3m=36m3)......Kivisessä massavaraajassa..Samaa kivee koko asuinkerroksen läpi...Jossa eilen olleet pienet tulet varaavassa takassa vrk. sitten ettei mee liian kuumaksi että saa nukuttua.......(Varaavasta takasta)..noin 47oC...Alimmassa kerroksessa jossa harrastetilat noin 1m korkeudessa lattiapinnasta 15.5oC.....Ja omavaraisia on oltu yli 2vrk.
Ja jos aurinkoo ei ole tarjolla niin sit jotain muuta.......tai riittävästi varastoituneena johonkin.....

Ja informaatio.....Mittaukset....Ohjaukset....ym. ikivanhan Logtemp:in kautta....... silti toimiva ilmais-softa....
http://www.mrsoft.fi
Kaikkeen löytyy ohjeet......Sensoreiden, ohjainkorttien ym. rakentamiselle.....Ja konponentit centti hinnalla vaikka Partco:sta
Ja näin et ainakaan tule ryöstetyksi........Ja kaiken näät verkon yli ja hälyt saat vaikka kännykkään......

Ja varmaan löytyy fiksumpiakin vaihtoehtoja.

Ja lopuksi.....Lämpökamera tai video on paras kaveri oikeita ratkaisuja tehdessä näissä jutuissa........niinkuin monessa muussakin..... Ja nopein......

Seuraavat energiansäästövinkit maksua vastaan.......

Silti youroille lötyy parempaakin käyttöö kun siirtää ne energiayhtiön tilille.....Vaikka Vantaan-Energia kaikista halvimpia ovatkin.......
Ja mikä parasta mun 492,60€ kaukolämmön perusmaksu/v putos 2016 alusta k.o yhtiön lämmöntalteenoton ja jätteenpolttolaitoksen johdosta 260€/v.....
Ja tästä vielä extrat 230e/v säästöt.......:D :D :D

Ja tosiaan viimevuoden excel kirjanpidosta tarkastettuna oli viimevuoden energiankulutus kaukolämpöverkosta 4,21Mwh........
Eli korkeella energiansiirtomaksulla 762€/v ja edellinen oli 801€/v......Näissä luvuissa vielä ympärivuoden käyttöveden lämmittäminen kaukolämmöllä...
Tänä vuonna paljon vähemmän.....120m2+120m2 lämmittämisestä.....ja käyttövesistä.....:D :D :D

Ei se ole hullu joka pyytää.....Vaan se joka maksaa.....
Ja toivottavasti niille jotka eivät ymmärrä ylläolevasta mitään nii he tajuavat lämpötiloja.....Lukuja...Euroja.......
Jos ei näitäkään niin hypätköön volttia.......

fordson
29.03.2016, 22:57
Varmaan kiva harrastus viritellä kaikenmaailman lämmittimiä jos on aikaa tehdä niitä. Mut sekin aika on muusta työstä ja harrastuksesta poissa. Itsellä on pieni 150m2 5,4m korkea talli jota pidän 16-18 asteisena koko talven sähkölattialämmöllä ja ok talo sähköpattereilla. Jos maksan lystistä 200e kuukaudessa niin ei jaksa vaivaa nähä millään muulla lämmitysmuodolla toistaiseksi. Ja kun sitä sähköä menis muutenkin niin se pieni lisä on ihan pieni lisä vuositasolla. Yks kelkkareissu maksaa sen 500-2000e niin jättää vaikka yhden reissun väliin jos pahalta tuntuu,vielä ei ole tuntunut.

petr
30.03.2016, 10:00
Juu. Ja meillä ainakin syntyy hellasäröä jos alkaa jostain kaljatölkeistä rakentelemaan keräinlevyjä talon seinään. Ilmeisesti aurinkoenergian kerääminen tehokkaasti vaatisi vesikiertoisen lämmitysjärjestelmän eli aika monelle se ei ole mahdollinen järjestelmä. Ja kuitenkin silloin kun lämpöä tarvii (talvipakkaset) niin sitä ei tuosta järjestelmästä saa.

Ehkä tämä topikki on syytä pitää yleisesti "talliin" liittyvänä keskusteluna eikä minään "ilmaisen energian" esimerkkikeskusteluna?

astalo
30.03.2016, 11:52
Ehkä tämä topikki on syytä pitää yleisesti "talliin" liittyvänä keskusteluna eikä minään "ilmaisen energian" esimerkkikeskusteluna?
Kannatan. Sillehän löytyy jo nietun oma topicki.

Mela-Antero
12.04.2016, 17:19
Nyt kun on ollu joku kumma mielentuulahus, että ottas oikein ison kuvan pankinjohtajasta takan päälle, eli Vitusti velkaa :D

Himottas tehä about 120neliöö tallia, jonka päätyyn pienen pieni asuintila (koska käytännössä asun tallin puolella valtaosan ajasta)

Mutta itse kun en tiiä talonrakentamisesta mitään, niin saako moiseen rakennuslupaa edes, saatikka nouseeko vakuutukset aivan älyttömiks jos saman katon alla hitsataan yms. Ja kannattaako autotalli ilmoittaa harrastetilana tmv ? Ja yks super Timpuri meinas että saman katon alla tallikin tulkittas asuintilaks ja vaikuttas kiinteistöveroon...

Tai sit vaan toteaa avuttomuutensa näissä kuvioissa ja vuokraa tallin :D

vartiainen
12.04.2016, 17:42
Mulle tulee 7x10 talli nimikkeellä talousrakennus ja siihen riitti seiniin ja kattoon 13mm GEK gyproc yksinkertaisena ja saa hitsata ja rälläköidä ja sen sellaista. Seiniin 150mm villaa, kun taas asuinrakennukseen pitää laittaa 200mm. Kattoon tulee joku 450-500 puhallusvillaa ja kyseinen mörskä lämpenee luultavimminkin ilmalämpöpumpulla.
Tuskinpa ketään kiinnostaa jos tallitiloihin tekee vaikka lopputarkastuksen jälkeen jonkun erillisen "lämpimän/puhtaan puolen", sanottakoot sitä vaikka konttoriksi, jonne voi vahingossa joskus sohvaan sammua päivän päätteeksi. Asuintilarakentamiseen on vain joltain osin erilaiset säädökset ilmanvaihdon ja sellasen suhteen.