Kirjaudu sisään

View Full Version : BJ:n Takapään kierrejousi rojekti VALMIS !


MMC_Tero
24.09.2005, 19:24
do dii sain sentään jotain pitkästä aikaan tehtyä ton bertan kierrejousituksen suhteen
nyt vaan pitäs siitten saada noi raudanpalaset kiinnitettuä tojoon...
http://personal.inet.fi/cool/4x4/takakierre/kuva005.jpg





Edited by - MMC_Tero on 16/10/2005 13:02:38

Edited by - MMC_Tero on 16/10/2005 13:05:02

Edited by - MMC_Tero on 22/10/2005 20:25:17

JF
24.09.2005, 21:11
Hyvältä näyttää! Mihin muuten nuo pienimmät palikat ovat tulossa? Lisätueksi akseliin kiinnitettäville laipoille?

Tässä väliaikakatsaus omaan maailmanlopun hankkeeseeni:

http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/JF-runkoa.jpg

26.09.2005, 16:14
Noi pienemmät palikat on akseliin tulevan jousilautasen kiinnikkeet..
Mitenkäs sulla etukartaani mahtuu kun näyttäs olevan noi kiinnikkeet rungon sisäpuolella?
ite olin sillon mittailevinani kun etupää tehtiin että ei mahtus oleen,mutta voinhan muistaa väärinkin.

MMC_Tero

Note! This message was posted anonymously!

JF
26.09.2005, 21:41
Madollisimman hyvien ajo-ominaisuuksien säilyttämiseksi tukivarsien rungon pää on suunnilleen runkopalkin alareunan tasolla, eli niin alhaalla kuin sen vain maasto-ominaisuuksien (ja kiinnityspisteen lujuuden) takia kehtaa laittaa. Ei pitäisi hanagata kardaaniin.

Tarkemmin ajatellen tuskin se tukivarsi muuten osuu enää samalle tontillekaan kardaanin kanssa, koska laatikko ja moottori on n. 40-50 milliä alkuperäistä ylempänä kun tarkoitus on sovittaa tasainen panssarilevy runkopalkkien alle, ja kun tuo perhanan nappinelivedon alipainekello ei mahtunut runkopalkkien väliin. Lisäksi BJ-75 kytkinkopan (siihen sai HJ:n kierroslukumittarin anturin!) takia kiinnitykset olisi kuitenkin pitänyt muokata uusiksi, 75:ssa moottori ja vaihteisto kun ovat keskenään eri kulmassa kuin esim. 42:ssa (n. 5 asteen luokkaa).

Päätin laittaa ne etutukivarret rungon sisään kun nyt enää runko voi ottaa renkaaseen kääntäessä kiinni, jos vaikka jotain leveämpää rengasta (esim. boggeria) jossain vaiheessa innostuisi hankkimaan. Eli ei tarvitse käännön rajoittimia ruuvailla niin paljoa. Nyt nimittäin on ihan 33x12.5 osunut simpukan ja apusimpukan väliseen tankoon niin edestä kuin takaa.

MMC_Tero
14.10.2005, 18:12
Nyt on ekat osat hollillaan ,huomenna BJ menee sitten viimesen kerran lehtijousien kanssa talliin.
saas nähdä kuinka onnistuu tällä kertaa katsastaminen yms.
http://personal.inet.fi/cool/4x4/panhard.jpg

MMC_Tero
16.10.2005, 12:07
No Nyt ne jouset on sitten paikallaan ja testiajoa vaan sitten suorittamaan.

http://personal.inet.fi/cool/4x4/takakierre.html

MMC_Tero
22.10.2005, 16:58
hyvin tuntuu ainakin näin äkkiseltään onnistuneen toi takapääkin.muutamia kuvia talillta jousien toiminnasta.

http://personal.inet.fi/cool/4x4/jousitus.html

kivinen
22.10.2005, 18:23
http://personal.inet.fi/cool/4x4/jousitus/11.jpg

Meinakko jättää ton tractionbarin tonne kaveriks?

www.alanmiehet.com #1

MMC_Tero
22.10.2005, 18:43
eipä se siellä tunnu mitään haittaavan ,ja suojaahan se pikkasen tota taka kartaania

kivinen
22.10.2005, 19:47
Kartan-akseliahan se suojaa hyvin. Ajattelin tuota tractionbarin kiertymistä akselinsa suhteen. Jos siihen laittais jonkun uniball-virityksen kumipuslan sijaan, niin sillon ei ainakaan sieltä ahista. Puslistahan nuo jakaritkin aina ahistaa...

Ompa paljon hienoja sanoja: kartan, tractionbar ja uniball. Mitähän ne seuraavaksi keksii?

www.alanmiehet.com #1

MMC_Tero
22.10.2005, 19:59
Siinä on etupäässä pallonivel

22.10.2005, 20:09
quote:
Ompa paljon hienoja sanoja: kartan, tractionbar ja uniball. Mitähän ne seuraavaksi keksii?

www.alanmiehet.com #1


Onk noi jotain lontoota, ku en ymmärrä sanaakaan?

T: "Old-P" ja alekokkia on jääkaapissa

Note! This message was posted anonymously!

swat-pappa
09.11.2005, 22:28
mulla on tuollalailla taka kierre jouset... (jäykistämässä)
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/swat-pappa-Kuva%20017.jpg

10.11.2005, 10:46
tää topicci oli lähinnä että poistetaan lehtijouset ja tilalle laitetaan pelkät kierrejouset

Note! This message was posted anonymously!

10.11.2005, 14:54
quote:
tää topicci oli lähinnä että poistetaan lehtijouset ja tilalle laitetaan pelkät kierrejouset

Note! This message was posted anonymously!


kaikki kierrevirityskuvat kannattaa julkasta, koska kiinnostusta asiaan tuntuu olevan aikalailla

Note! This message was posted anonymously!

JiiPee
10.11.2005, 16:37
(asiattomuuksia poistettu)


Edited by - JiiPee on 10/11/2005 22:12:56

MK
10.11.2005, 19:26
Tässä yksi aikaisempi aiheeseen liittyvä topicci:

http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/topic.asp?ARCHIVE=&whichpage=1&TOPIC_ID=13333

www.alanmiehet.com #2

Edited by - MK on 11/11/2005 18:31:20

Watti
11.11.2005, 19:29
Onko swat-papalla pohjaanlyöntikumit tuolla jousilautasessa kierteen sisällä? Itse olen rakentamassa samantyyppistä ratkaisua, mutta tuo pohjaanlyöntikumin sijoituspaikka askarruttaa.. Jos tekis vaan runkoon poikittaispalkin ja hitsais perän päälle jousilautaset?

- Tehokas yksilö.

swat-pappa
11.11.2005, 23:54
ite en ole perehtyny asiaan enkä ole ite tehny auto tuli vasta pari päivää sitte :) nyt on purettu jo etu osa ja kaikki ovet irti kaikki johot on irti moottorista ja seuraavaks olis korin nosto pois päältä kuvia laitan joskus kun on enempi aikaa
toinenki bj on tuloillaan kuha jossain vaihees kerkeis hakee ...
ja en usko että on kierteen sisällä kumi... pitää kattoo vähä tarkemmin...



Edited by - swat-pappa on 11/11/2005 23:56:34

-Sakke-
03.03.2008, 16:55
Melessä olis kans BJ:n takapään kierteytys. Mitäs mieltä raati on siitä pitäskö jouset laittaa runkopalkkien sisä- vai alapuolelle. Tarkotus olis koittaa pitää kilvet eli ajella myös tiellä. sikäli tukevampi olis ku laittas rungon alle= leveämmälle. Joustoja ehkä vähempi mutta ehkä ajetavampi eli tukevampi. Jos ne juset pistäs sinne runkopalkkien väliin vois lautaset laittaa ylemmäs ja käyttää pidempiä jousia eikä autosta silti tulis mitenkään sikakorkeaa. Akseli hj-61 ja HDJ etujakarit panhard??? rittäsköhän, kestäsköhän joku farkku-Volvon taka panhard?