Kirjaudu sisään

View Full Version : Hilux takapyörän laakerit.


RIPAX
09.10.2015, 22:30
Pitäs vaihtaa 110 koppaseen takapyörän laakerit,enkä oo koskaan vaihtanu ennen. Nyt kiinnostais tietää et tartteeko laakerin juuressa oleva rymppi rengas lämmittää asennettaessa vai ei? tuntu helposti lähtevän laakerit ja rymppi rengaskin purkaessa joten tuntus et ei kummosempia vaadi,onko kellään virallista asennus liturgiaa? ja nyt ei haeta mitään wanhan cansan wiisaudda hankasalmen saunan takaa vaan jotain mikä olis tuolta Toijjotan leiristä ja mahollisimman suoraa reittiä..

Arpe
10.10.2015, 17:52
Menee se paikoilleen kylmänäkin vaikka sopivalla putkella hakkaamalla.
Paremmin toki jos holkin lämmittää vaikka kuumailmapuhaltimella. Ei se paljoa suurene lämmittämällä ku halkaisija on melko pieni,mut helpottaa toki asennusta.

2,4TD
11.10.2015, 07:01
Onkohan noissa eri valmistajan sarjoissa eroja mittojen suhteen?
Hiluxiin en ole vaihtanut mutta Daihatsuun joskus vaihtelin ja olivat tosi piukat krympit, vaikka lämmitettiin hellan levyllä niin putkella sai lyödä aika lujastikkin että sai paikoilleen.

Porvoon Hilma
11.10.2015, 10:45
https://youtu.be/ua8H0f7X3og

https://youtu.be/ELTp5QqjTKA

Laakerihommaa ja tiivistevaihtoa videolta.

Tää jälkimmäinen tekee nommat tyylillä ja huolella. Kannattaa katsoa vaikkei tarttiskaan :)

Arpe
11.10.2015, 15:42
Onkohan noissa eri valmistajan sarjoissa eroja mittojen suhteen?

Melko varmasti on. Pyöränlaakerisarjoja löytyy tänäpäivänä lukemattomien eri valmistajien tekemänä ja varmasti loytyy eroa niin laadussa kun mittatarkkuuksissa. Ja tuskimpa vetaritkaan on ihan identtisiä toistensa kanssa jos koneistettuja pintoja alkaa tarkemmin mittailemaan.

RIPAX
11.10.2015, 22:35
Menee se paikoilleen kylmänäkin vaikka sopivalla putkella hakkaamalla.
Paremmin toki jos holkin lämmittää vaikka kuumailmapuhaltimella. Ei se paljoa suurene lämmittämällä ku halkaisija on melko pieni,mut helpottaa toki asennusta.

Parin kymmenen tonnin prässillä tämmöset pikkuauto himmelit sujahtelee melko kivuttomasti,muistelen vaan jossain vehkeissä käytetyn semmosta pehmeähköä metallia rymppi renkaana et sen ku väkisin lykkää paikalleen ni se korkkaa jolloin ei pysy paikallaan. Oiskohan ollu Ladassa näin,mut niitä proseduureja ei pidä käyttää muissa autoissa. Mut se tojotan oma ohje ois ny kiinnostanu.

2,4TD
12.10.2015, 04:50
Ei kait ole ongelma jos on kamppeet pikkuisen lämmittää ja laittaa paikoilleen, siinä sen kummempia ohjeita tarvi.
Vielä jos on eri sarjan joku laittanut ja jos niissä on niitä pieniä eroja.

RIPAX
12.10.2015, 21:41
Ei kait ole ongelma jos on kamppeet pikkuisen lämmittää ja laittaa paikoilleen, siinä sen kummempia ohjeita tarvi.
Vielä jos on eri sarjan joku laittanut ja jos niissä on niitä pieniä eroja.

Näin se vissiin täytyy tehä,lähinnä askarrutti toi holkin materiaali kun liialla lämmittämisellä voi mennä poikki asentaessa,tai liialla voimalla korkata riippuen materiaalista. Mut tuskin käy kuinkaan ku arviolta lämmittää hiukan ja painaa paikalleen. Vois tietty tökkii viilalla sitä vanhaa holkkia ja tunnustella onko millasta. Tuskin on eroja eri sarjoilla,ei noissa laakereissakaan niin suuria eroja ole ja toi holkkihan on melko tarkkaan hiottu.

2,4TD
13.10.2015, 05:01
Näin se vissiin täytyy tehä,lähinnä askarrutti toi holkin materiaali kun liialla lämmittämisellä voi mennä poikki asentaessa,tai liialla voimalla korkata riippuen materiaalista. Mut tuskin käy kuinkaan ku arviolta lämmittää hiukan ja painaa paikalleen. Vois tietty tökkii viilalla sitä vanhaa holkkia ja tunnustella onko millasta. Tuskin on eroja eri sarjoilla,ei noissa laakereissakaan niin suuria eroja ole ja toi holkkihan on melko tarkkaan hiottu.

Eihän sitä paljoa tarvi lämmittää, käteen kun alkaa olemaan sellainen että ei ilman haskoja kehtaa nostaa, akseliin voi vaikka antaa pikkuisen kylmää niin uskoisin että solahtaa pohjaan ihan pudottamalla.
Paljoa ei tarvi lyödä, kaveri on hyvä olla että homma käy nopeasti eikä jää krymppi matkalle :D
Tohatsun vanhaa krymppiä kun katkaistiin niin se oli ainakin helkkarin kovaa taravaa.

RIPAX
13.10.2015, 22:06
Eihän sitä paljoa tarvi lämmittää, käteen kun alkaa olemaan sellainen että ei ilman haskoja kehtaa nostaa, akseliin voi vaikka antaa pikkuisen kylmää niin uskoisin että solahtaa pohjaan ihan pudottamalla.
Paljoa ei tarvi lyödä, kaveri on hyvä olla että homma käy nopeasti eikä jää krymppi matkalle :D
Tohatsun vanhaa krymppiä kun katkaistiin niin se oli ainakin helkkarin kovaa taravaa.

Juu,jotain valkometallia tääkin taitaa olla. Laakeria voi SKF ohjeen mukaan lämmittää 88 astetta lujuuden kärsimättä,enemmästä lämmityksestä ei oo hyötyä kun ei enää laajene. Meinaan lämmittää kuumailma puhaltimella ja akseliin kylmäspreitä ja rässillä reikään.

Viipo
14.10.2015, 00:40
Laakereissa tosiaan on eroja, alkuperäset on suht herkässä irtoomaan, mutta kaikki tarvikelaakerit, mitä ite oon laittanu (koyo, skf jne...) on olleet niin pirun tiukkoja menemään paikoilleen, et pitää lämmittää huolella ja hakata ihan tosissaan putken kanssa pohjaan. Ja irti ne ei sitten enää lähe muuten, kun purkamalla laakerista haulit, jotta saa vetarin irti jarrukilvestä ja sitten ajamalla rälläkällä krympin ja koolin halki.

2,4TD
14.10.2015, 04:44
Juu,jotain valkometallia tääkin taitaa olla. Laakeria voi SKF ohjeen mukaan lämmittää 88 astetta lujuuden kärsimättä,enemmästä lämmityksestä ei oo hyötyä kun ei enää laajene. Meinaan lämmittää kuumailma puhaltimella ja akseliin kylmäspreitä ja rässillä reikään.

Laakeri meni kevyesti, krymppi oli piukka. Meni muistaakseni ihan pudottamalla laakeri paikoilleen pikku lämmityksen jälkeen.