Kirjaudu sisään

View Full Version : Chero XJ PCM ongelmat..Kokemuksia


Mikko V.
09.10.2015, 19:05
Onko porukalla minkäsorttisia kokemuksia 6-koneisten Cherojen ECM/PCM/ECU-ongelmista?

Itselläni tuo tuoreempi hankinta (-91 4.0 H.O LTD) on pikkuisen vaivainen niiltä osin ja epäilisin, että vika löytyy jostakin niistä kolmesta massan läpi tulevasta kondensaattorista...

Vika ilmenee aika jännästi.. Kun boksi on sisällä ja vien sen paikalleen autoon, niin käynnistyy heti ilman dramatiikkaa, kun boksi "jäähtyy" noin tunnin, niin "MAINT REQG" -valo syttyy kirkkaana, mutta "CHECK ENGINE" himmeänä.. Käynnistyy vielä tästäkin, mutta ontuen ensialkuun.. Jos boksi on paikallaan vielä pidempiä aikoja, niin molemmat valot katoavat ja saa sahata vaikka akun tyhjäksi, ilman että kone edes hörähtää... Meinasin kokeilla vaihtaa nuo (turvonneet) kondensaattorit ensin ja testata uudestaan, että miten värkki kukkuu..

Muillekin (mahdollisesti) samanlaisten ongelmien kanssa painiville sitten tiedoksi näiden konkkien koot:

Liittimen vasemmalla puolella (viiston sivun kohdalla): 220mikroa/25v(ylempi) ja 470mikroa/25v (alempi)

Boksin keskilinjan oikealla puolella 220mikroa/25v. Omissani nämä kolme kondensaattoria pistävät massakerroksesta läpi.

Eräs mieltä askarruttava kysymys olisi sitten tuo massa, jolla boksi on sinetöity.. Millä olette sen poistaneet.. ja mitä olette laittaneet tilalle?

Timo_L
10.10.2015, 01:53
Kyllähän noissa on konkkia mennyt, ja myös PCM:n kontaktit voi olla huonot.

Mössön poistosta en tiedä muuta kuin varovasti lämpöä ja veistä... Itse laittaisin tilalle jotain sähkömiesten hartsinsorttista, mitä käytetään esim. maanpinnan alapuolella olevien pumppaaamoiden tjsp. liitäntärasiossa.

Mikko V.
10.10.2015, 08:56
Kyllähän noissa on konkkia mennyt, ja myös PCM:n kontaktit voi olla huonot.

Mössön poistosta en tiedä muuta kuin varovasti lämpöä ja veistä... Itse laittaisin tilalle jotain sähkömiesten hartsinsorttista, mitä käytetään esim. maanpinnan alapuolella olevien pumppaaamoiden tjsp. liitäntärasiossa.


Oman boksin kynsin puhtaaksi puunsäleellä (oli kosteus päässyt massan ja levyn väliin.. Irtoili ihan sievästi ja komponenttien tiedot (sekä itse komponentitkin) pysyivät paikoillaan.

Täyttöön voisi tosiaan käyttää tuota kaapelijatkoshartsia..

På mondag sitte paikalliseen (auto)elektroniikkaputkaan kyselemään konkkia tuohon ja todennäköisesti hartsiaki löytyy sieltä...

HartSan
10.10.2015, 13:49
Hartsin vaihtoehto olisi sitten geeli, jota ehkä suosittelisin tuohon hommaan. Helpommin tulevaisuudessa (jos sattuisi tarvitsemaan) poistettavissa.

http://catalog.obo-bettermann.com/cps/rde/xchg/SID-71F8A5DA-E49C7ECA/obo-bettermann/hs.xsl/-/fi-fi/2513.html

Mikko V.
12.10.2015, 18:51
Vaihoin konkat boksiin.. Nyt testivaihe menossa (2h ollu jo paikallaan) 3 onnistunutta starttia takana ja "CHECK ENGINE", sekä "MAINT REGQ" palavat kirkkaina edelleen..

Noh aamu on iltaa viisaampi, jos tuo huomenna syttyy ilman dramatiikkaa, niin sitten tämä homma liputetaan valmiiksi.

Mikko V.
13.10.2015, 06:44
Problem solved.. Jeeppi syttyi pakkasesta ilman ongelmia.. Seuraavaksi joku möhnä sisälle boksiin ja auto ajoon... On se jännää...

Nostokurki
13.10.2015, 09:58
Hyvä että vika löytyi, tästä topicista on varmasti apua jatkossa monelle :)

Limite
13.10.2015, 10:16
Hyvä ettei uutta/käytettyä (kallista?) poksia tullut vastaan jos ja kun tämä heräsi kohtuu vaivalla ja rahallisella panostuksella henkiin

Timo_L
13.10.2015, 16:21
Konkkaviathan näissä PCM:issä on ollut tuttu juttu jo pidemmän aikaa, ongelma on ollut enemmänkin se että on vaikea löytää kotimaasta firmaa joka niiden vaihtoa tekisi.
Itse sen toki voi tehdä ja koittaa onneaan että toimiiko vai ei (mitään siinä ei sinällään häviä, paitsi lähinnä aikaa ja vaivaa), mutta jos ei ole kokemusta asiasta ja sopivia työkaluja niin saa siinä jonkin aikaa turata boksin kimpussa. Se mitä tuolta maailman foorumeilta myös katsonut, niin aika hyvällä menestyksellä on Jeeppien PCM:iä korjattu juuri tällä tavalla :)

Mikko V.
14.10.2015, 07:53
Hommahan itsessään on melko simppeli suorittaa.

Kunnollinen termostaattikolvi on aika peto tähän hommaan, sekä kunnollinen yleismittari. Tinaksi jotakin kunnollista juoksutteellista lankaa...

Suurin vaiva tuossa oli massojen poiston jälkeen löytää konkkien navat piirilevyn takapuolelta, olivat kuitenkin sen verran ylhäällä, ettei erehtymisen vaaraa juurikaan ollut.

Massoja EI kannata rapata pois millään metalliesineellä.. Saattaa tulla "lystiä" koko rahan edestä nuiden älypöpiäisten kohdalla (kortilla ainaki yksi EEPROM ja pari muutakin integroitua piiriä).
Kuivasta puusta vuoleskellut tikut osoittautuivat tässä vaiheessa toimiviksi työkaluiksi.