PDA

View Full Version : perkein LJ70 "Lälli" -MYYTY-

Sivua : 1 [2]

bluevan
21.11.2015, 08:11
Jos se kerran meni katsastuksessa savutestist läpi ni anna sopparuuvin olla,ihan hyvät syötöt todennäköisesti on...pidät vaa näppis erossa syöttöpumpust :)

perkei
21.11.2015, 08:28
Jos se kerran meni katsastuksessa savutestist läpi ni anna sopparuuvin olla,ihan hyvät syötöt todennäköisesti on...pidät vaa näppis erossa syöttöpumpust :)
Äärimmäisen hyvä pointti, jota en tullut ajatelleeksi yhtään. Kiitos. :)
Mun pitäisi oppia näkemään kokonaisuuksia, sen sijaan että oon jatkuvasti huolissaan jostain nippelistä. Onneks täältä saa aina tukea. :)

Edit: Näköjään sivu vaihtui, niin kirjoitetaas vielä tännekin, että jos jollain on vinkata/linkata/lähettää hyviä palkkihelman rakentelukuvia, niin jee. Ja osoitteen saa privana jos haluaa oikein meiliä pistää.

Cruiseristi
21.11.2015, 08:53
Tossa Timo_L :n grandi projektissa on jonkun verran kuvia palkkihelmojen asennuksesta.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=83165&highlight=palkkihelmojen

perkei
22.11.2015, 08:38
Kiitos, siinä oli muutenkin just sellaista settiä mitä olen Lälliinkin ajatellut! :)
Lisää vaan linkkejä jos vielä löytyy.

hitoy
22.11.2015, 09:07
Katsoppa vaikka pelberin "toyota lj70 maastokelpoiseksi " projekti. Näkee suoraan miten LJ on avattu kun kaikki helmat tuppaa olemaan erillaisia. Linkkiä en luurilla osaa pistää. :o tai sitten googleen " toyota lj palkkihelma " ja rupeet kahlaamaan ideoita. 2" × 4" palkkia vaan ja kylkeen oon ite pistänyt vesijohtoputkea. 90 asteiset käppyrät päihin ja sopiva pätkä väliin. Lj.hin riittää 1 vahvike välille. Suojaa vähän ovia ja voi jopa autaa pahassa paikassa.

perkei
22.11.2015, 11:27
Ah, mahtavaa kiitos! Toivoinkin että löytäis Toitsulaisia helmarojekteja. :)
Ne ite palkithan mulla on jo tehtynä, mutta se niiden paikalleen virpominen...aagh! Pelottaa ajatuskin, eikä mulla ole tosiaan mitään käryä miten ne pitäis sinne leipoa. Ja kauhistuttaa rälläköidä omaa rakasta, kun mulla ei kauheesti oo sadistin vikaa (ainakaan Lälliä kohtaan). :D
Hitsauskin jänskättää, kun en ole juuri koskaan mitään hemmetin peltiä hitsannut ja nyt sit pitäis puikottaa Lälliä mahan alle metritolkulla ja olen niin pilkunnussija ja perfektionisti. Oivoi.
Mut siis tästä myö lähetään, kyllä ne helmat on nyt vaan tehtävä vaikka kuinka itkettäis. Sillä sitten kun on helmat, voin arpoa pakoputken kohdalleen ja sitä myöten myös kiinni ja sitten kun on pakoputki, voi ajaa myös metsään.

Nyt mie lähen pajalle pistämään jakiksen panssarin takaisin paikalleen, onnea vaan matkaan mulle, mutikset alla ja tie peilijäässä. Oli vaikeeta ihan lenkkareillakin.

http://images2.fanpop.com/image/photos/8500000/Other-Scary-Msn-Smiley-tfw-the-friends-whatever-8593999-671-528.jpg

perkei
22.11.2015, 21:45
Tallimatka sujui hyvin, tiet olikin vähän ehtineet sulaa. Eipä kyllä tullut tallilla tehtyä oikeastaan muuta kuin juotua kahvia, ja eilinenkin meni kotona sängyssä voivotellessa Panacodin voimalla. Onnistuin perjantain treeneissä nyrjäyttämään jonkun nikaman yläselästä ja eilen sain sen vasta "tuhannen Panacod-pöhnässä" rusautettua paikalleen. Tänäänkin oli vielä vähän höntti olo ja ärsyttävä jomotus lapojen välissä.
No kahvien lisäksi se jakiksen panssari löysi paikkansa, tosin eri osoitteesta. Kahvit meni tietenkin omaan napaan ja panssari Lällin masuun.
Sisätilan lämppäri päätyi kiinnitettäväksi keskikonsolin kanteen, syystä että olen nyt kahdesti meinannut polttaa Lällin, kun mulla on jäänyt vähän jotain takkia ja roskista ja muuta roinaa lämppärin päälle, kun se on pyörinyt etupenkillä ja lattialla ja milloin missäkin... :eek:
No nyt se on asiallisella paikalla, eikä pääse putoamaan ja/tai hautautumaan enää minnekään.
Kotimatkalla pissapoika lakkasi toimimasta ja pysähdyin tienposkeen lisäämään Lasolia. Pissapojan säiliö olikin kuitenkin puolillaan sinistä vettä, joten hetken koin jo epätoivoa, että nytkö sekin meni sitten rikki ja yhyy. Heittelin lumipalloja tuulilasiin ensiavuksi ja lumipallolla tuli pestyä myös kuraiset ajovalot ja sitten matka jatkui valoisammissa merkeissä. Kotipihassa sitten fikkarin valossa tutkin vähän tarkemmin, niin se puolillaan oleva säiliö olikin ajovalojen pesurille ja pissapoika löytyikin ihan muualta ja oli myös tyhjä. Ei muuta kuin Lasolit sinne ja end of story. :o

Löytyi tuollainen irrallinen johto polttoainesuodattimen luota, mikäs lienee?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=184929

Jakiksen panssari on nyt pahaenteisesti maalattu. Toivottavasti tätä tekstiä ette näe palstalla enää toiste... ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=184926

Sisätilan lämppärin asemointi. Lälläri tulee sitten keskikonsolin etuseinään pystyyn, kunhan tässä nyt kerkiää...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=184925

Der_Alte
23.11.2015, 00:34
lällissähän abba pauhaa melkosesti kun laittaa legendaarisen jäbälän oikeen pomppimaan,paikalliset kollit kuumenee pian ku kanttaa torin kulmalle.. tosin täst kylästä on nykyään vaikee löytää ketään mistään mihinkään kellonaikaan . =)

jesse89
23.11.2015, 15:52
Hei katsoin omasta pelistä en mitään hajua mitä kyseinen johto tekee mut menee möykkyyn josta lähtee sisälle johtosarjassa toisesta päästä nippu. Ainakin äkkiseltään näyttäis samalta akun vieressä tuo möykky.

perkei
23.11.2015, 20:02
Joo, tässä on vielä ehkä vähän paremmat kuvat tuosta mysteeripiuhasta, vaikka huonojahan nää kaikki on.
Tuskin se mikään hurjan tärkeä on, kun ilman sitäkin on pärjännyt monta kuukautta. :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=185025

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=185024

jesse89
23.11.2015, 21:02
Joo, tässä on vielä ehkä vähän paremmat kuvat tuosta mysteeripiuhasta, vaikka huonojahan nää kaikki on.
Tuskin se mikään hurjan tärkeä on, kun ilman sitäkin on pärjännyt monta kuukautta. :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=185025

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=185024

Sulla toimii hehkut normaalisti? en osaa sanoa mutta tuollaisen löysin ja se voisi viitata siihen hehkutus järjestelmän pääreleeseen :eek:

http://toyotamarket.ru/eu/781520/017/4/8401/1/

tjl
24.11.2015, 19:50
tulevaisuudessa kun proppua avaat niin terävä napautus siihen ensin vasaralla.siis ei ihan hulluna vaan sellanen napakka.
sen jälkeen irtoo ihan tosta vaan

Rohmo
24.11.2015, 20:14
Sulla toimii hehkut normaalisti? en osaa sanoa mutta tuollaisen löysin ja se voisi viitata siihen hehkutus järjestelmän pääreleeseen :eek:

http://toyotamarket.ru/eu/781520/017/4/8401/1/

Etsi siihen sopiva vastakappale :) pakko sen jossain päin Lälliä on olla.
Kun löydät niin kytke kiinni ja jos ei tuu mistään savua niin homma hoidossa :D:D

T Rohmo
ps.hojossa mulla on tommosia irrallisia tulppia vaikka kuinka paljon :D:D
silti hojo vaan rokkaa :D

perkei
24.11.2015, 20:15
-tjl, no juu olisin lyönytkin, mutta ei siellä mahtunut lyömään kunnolla. Naputteluksi jäi. :)
-jesse89, hehkut toimii mielestäni ihan ok np.
-Rohmo, onhan se vastakappalekin tuossa, mutta en ole uskaltanut kytkeä, jos se on vaikka se "autosi tuhoutuu automaattisesti viiden sekunnin kuluttua"-piuha. :D
...Niiin ja Der_Alte, jaa se pitää ollakin Abbaa, mie ku oon tuota Antti Tuiskua yrittänyt soittaa näille... :D

jesse89
24.11.2015, 21:14
-tjl, no juu olisin lyönytkin, mutta ei siellä mahtunut lyömään kunnolla. Naputteluksi jäi. :)
-jesse89, hehkut toimii mielestäni ihan ok np.
-Rohmo, onhan se vastakappalekin tuossa, mutta en ole uskaltanut kytkeä, jos se on vaikka se "autosi tuhoutuu automaattisesti viiden sekunnin kuluttua"-piuha. :D
...Niiin ja Der_Alte, jaa se pitää ollakin Abbaa, mie ku oon tuota Antti Tuiskua yrittänyt soittaa näille... :D

sen verran mitä englantia ymmärrän niin tuo piuha mikä sulla ois ollut irti on nimenomaan hehkujen päärele joka ohjaa koko toimintoa :D josta haarautuu esi hehkun releelle sekä jälkihehkun releelle.

perkei
24.11.2015, 21:35
sen verran mitä englantia ymmärrän niin tuo piuha mikä sulla ois ollut irti on nimenomaan hehkujen päärele joka ohjaa koko toimintoa :D josta haarautuu esi hehkun releelle sekä jälkihehkun releelle.
Hmm, mystistä. Pitäisköhän sitä piuhaa tutkia sittenkin vähän enemmän. :D
Kyllähän mie sen irrallaan huomasin jo aikoja sitten kun vaihdoin polttoainesuodattimen. Oon antanut sen olla kun kaikki toimii.
Tarviikin muistaa kysyä tietääkö ex-omistaja, oon menossa käymään siellä lähiaikoina.

bluevan
24.11.2015, 22:12
Menikö piuha pa-suodattimen jalkaan? ..jos menee ni onks tollases lämmitysvastusta naftalle ?

jesse89
24.11.2015, 22:47
Menikö piuha pa-suodattimen jalkaan? ..jos menee ni onks tollases lämmitysvastusta naftalle ?

se on tuo piuha mistä linkkasin ihan toyotan räjäytyskuvankin vielä :) nimeltää RELAY GLOW[MAIN] osanumero 28610

Kaitsu67
24.11.2015, 22:49

Tää tuli kans itelle mieleen...:confused:

jesse89
24.11.2015, 22:54
Hmm, mystistä. Pitäisköhän sitä piuhaa tutkia sittenkin vähän enemmän. :D
Kyllähän mie sen irrallaan huomasin jo aikoja sitten kun vaihdoin polttoainesuodattimen. Oon antanut sen olla kun kaikki toimii.
Tarviikin muistaa kysyä tietääkö ex-omistaja, oon menossa käymään siellä lähiaikoina.

ilman muuta sie voisit kysyä. muistan ainakin lukeneeni muutaman kerran että jollain on savu noussut jossain vaiheessa nuista orggis hehkuista jos menty tekee omia räpellyksiä ja tämän jälkeen onkin laitettu nappi hehkut. Meinaa rele jos risana ja jää jumiin niin silloin on liian kauan hehkuille virta ja jos hehkut kestää niin johdot ei välttämättä kestä.

pee
24.11.2015, 23:09
Lienee juurikin jälkihehkun releen.

Tuolla opastavaa dataa aiheesta, joskaan ei suoraan malliin LJ sattuneesta syystä:

http://forum.ih8mud.com/threads/12v-super-glow-experts.537246/

jesse89
24.11.2015, 23:35
http://www.toyota4wd.dk/Teknik/J70/Toyota%20Motor%20Manual%202Lt.pdf

tuos ois korjausmanuaali tuohon 2lt koneeseen :)

Nikuzai
24.11.2015, 23:46
Tähän voisi sopia sellainen neuvo kuin

Jossei se ole rikki älä korjaa sitä :D

Kaitsu67
25.11.2015, 11:26
Vanhoissa autoissa saattaa usein olla irroitetut johdot ja liittimet irroitettu sen takia et joku ei toimi...itse ainakin moisen todennut...pari puuttuvaa öljynpainevaloakin on aikanaan bongattu, ensin luullu että polttimo vaan palanut, mutta yllätys yllätys, kun lampun pisti paikalleen, niin sehän paloi kokoajan :mad:

SptV
25.11.2015, 14:05
Kurkkasin Ravin pellin alle ja siälläkin on samanlainen möllykkä..
En kyllä usko releeksi koska on vain 2napanen, tai sitten "heräte" tulee paineesta ynm..

jesse89
25.11.2015, 15:43
Vanhoissa autoissa saattaa usein olla irroitetut johdot ja liittimet irroitettu sen takia et joku ei toimi...itse ainakin moisen todennut...pari puuttuvaa öljynpainevaloakin on aikanaan bongattu, ensin luullu että polttimo vaan palanut, mutta yllätys yllätys, kun lampun pisti paikalleen, niin sehän paloi kokoajan :mad:

Sie et tainut lukea ainuttakaan mun laittamaan kommenttia? :D ei sillä mutta kahteen kertaa jauhatusta. Mitä aikaisemmissa kommenteissa kerroin että varmasti sille on hyvä syy miksi otettu pois ja jos mahdollista tarkistaa ex omistajalta syy eikä vain kytkeä johtoa kiinni koska voipi savu nousta ainakin yhden tapauksen olen lukenut täälläkin olevata palstalaiselta samanlaisesta autosta jolla on vuosien takaa kerrottuna auton historiasta...

jesse89
25.11.2015, 15:48
Kurkkasin Ravin pellin alle ja siälläkin on samanlainen möllykkä..
En kyllä usko releeksi koska on vain 2napanen, tai sitten "heräte" tulee paineesta ynm..

Tähän vastattava sellainen että tuskin auto insinöörit olisi tyhmiä että huviksee laiteltaisiin erilaisia rasioita milloin minnekkin jotka "mukamas ohjais milloin mitäkin" Sen verran täytyy sanoa että yllätävän edellä Toyota ollut tuonkin mallin kanssa että harva tänä päivänääkään ymmärtää täysin tuon tekniikan päälle yhtään mitään koska se on oikeesti todella hyväksi ja toimivaksi rakennettu järjestelmä johon on laitettu ripaus haitecciä :p

perkei
25.11.2015, 16:54
Täällähän on keskustelu käynyt kuumana sillä aikaa kun olen ollut poissa.
Täytyy kyllä käydessä muistaa kysyä Mr Nelivedolta tuosta johdosta, jos hän ei sitä ennen tänne satu lueskelemaan. Kyllähän tuon mysteerijohdon arvoitus vaan syvenee jos kerran RAVkin on tuollaisen syönyt. :eek:
Tuollainen LJ70 on vielä tänäkin päivänä melkoinen edelläkävijä, siis ainakin sillä kerää katseita ja kommentteja ihan mihin vaan sillä kurvaa. :D
"Onpas siinä uhkaavan näköinen keula", "aika jytyt renkaat siinä" "aika tymäkkä toi keula tuossa", "onpas se korkee", "millä helvetillä sä ajat", "no tota voi kyllä sanoa kunnon autoksi", "Mörkö", "norsulla sitte tulit", "hyökkäysvaunu", "onks sul poikaystävän auto", "miks sä tollasella ajat", "ei helvetti", "onpas siinä pienellä tytöllä iso auto" ja "miten sä pääset tonne", nyt noin ihan tässä parin päivän sisällä. :o:cool::rolleyes:

Kaitsu67
25.11.2015, 21:49
Sie et tainut lukea ainuttakaan mun laittamaan kommenttia? :D ei sillä mutta kahteen kertaa jauhatusta.

No näin tais päästä sitten käymään kun mukamas kiireessa näitä välillä lukee :rolleyes:, kiitos ja anteeksi ;) :D

jesse89
25.11.2015, 22:40
No näin tais päästä sitten käymään kun mukamas kiireessa näitä välillä lukee :rolleyes:, kiitos ja anteeksi ;) :D

Kyllähän sitä kiireessä sattuu kelle vain :D

A.I
25.11.2015, 23:12
Tähän vastattava sellainen että tuskin auto insinöörit olisi tyhmiä että huviksee laiteltaisiin erilaisia rasioita milloin minnekkin jotka "mukamas ohjais milloin mitäkin" Sen verran täytyy sanoa että yllätävän edellä Toyota ollut tuonkin mallin kanssa että harva tänä päivänääkään ymmärtää täysin tuon tekniikan päälle yhtään mitään koska se on oikeesti todella hyväksi ja toimivaksi rakennettu järjestelmä johon on laitettu ripaus haitecciä :p
Tuo on se asia minkä moni unohtaa. autovalmistajat eivät laita yhtäkään purkkia sinne "huvin vuoksi" vaan jokaisella on ihan oikea merkitys.

Tuollainen LJ70 on vielä tänäkin päivänä melkoinen edelläkävijä

Tuossa tekniikassahan ei ole mitään erikoista 4 suutinta, jakajapumppu ja ruiskutuspaine mitätön = aataminaikainen systeemi.
-nykyaikaisessa suorasuihkuturbodieselissä voi olla hyvin seitsemänkin ruiskutuskertaa esi, pää ja jälkiruiskutuksia sekä modernit muuttuvasiipiset VNT -ahtimet, ruiskutuspaine 1800-2500bar

Tosin nämä dieselit ovat kyllä tulleet tiensä päähän. pikku bensaturbot on nykyaikaa. =) (esim ford 1.0ecoboost mahtava kone, kannattaa koeajaa.)

hiluvitkutin
26.11.2015, 00:05
Tuo on se asia minkä moni unohtaa. autovalmistajat eivät laita yhtäkään purkkia sinne "huvin vuoksi" vaan jokaisella on ihan oikea merkitys.

Tuossa tekniikassahan ei ole mitään erikoista 4 suutinta, jakajapumppu ja ruiskutuspaine mitätön = aataminaikainen systeemi.
-nykyaikaisessa suorasuihkuturbodieselissä voi olla hyvin seitsemänkin ruiskutuskertaa esi, pää ja jälkiruiskutuksia sekä modernit muuttuvasiipiset VNT -ahtimet, ruiskutuspaine 1800-2500bar

Tosin nämä dieselit ovat kyllä tulleet tiensä päähän. pikku bensaturbot on nykyaikaa. =) (esim ford 1.0ecoboost mahtava kone, kannattaa koeajaa.)
Kuinkahan pitkälle se vie?
Siis tuo fordi

Eicca_
26.11.2015, 01:23
Olit tuota jakkara hommaa kysellyt tuolla aikaisemmin että voiko poistaa takajakkarat ja kaitsu tais olla ainoa kuka siihen kommentoi. Mulla on oma auto N1G maastopaku 3+3 penkein niin kysyin pariltakin inssiltä mites kun edessä mulla ei ole kun kaksi penkkiä nyt tällä hetkellä ja takapenkkikin siis se kova puuttuu usein niin mites leimalla, pitääkö ne aina laittaa paikoilleen. Ei kuulemma ongelma niin kauan kun penkkejä ei ole liikaa. =)

perkei
26.11.2015, 17:16
KIITOS Eicca_! :)

Yhyy, Lälli haisee perseelle. :(
Kahtena päivänä on töistä lähtiessä Lällin ympärillä tuoksahtanut aika tymäkästi peräöljylle. Tuli vaan mieleen että käytetäänkö kaivureissa/jyrässä/yms työmaakoneissa mitään vastaavan perseenhajun omaavaa öljyä? Että jos se haju ei lähtiskään Lällistä, vaan siitä hiekkakasasta jonka vieressä se työmaalla seisoo. Toivossa on hyvä elää... :D

Edit: A.I. ei millään pahalla mut jotain rajaa nyt hei. Mie en mihinkään Fordiin koske, eikä pitäis sinunkaan.

A.I
26.11.2015, 17:55
Kuinkahan pitkälle se vie?
Siis tuo fordi

Se jää nähtäväksi. epäilen ettei mikään puolen miljoonan kone ole.:D
toisaalta eipä autoille lasketakkaan käyttöikää kuin 7v / 300tkm.
Toki voi olla mitoitettu niinkuin bensa smartit 100tkm ja moottori vaihtoon. (maksaa 3000e uusi kone)

Edit: A.I. ei millään pahalla mut jotain rajaa nyt hei. Mie en mihinkään Fordiin koske, eikä pitäis sinunkaan.

Koskin! mulla oli Veekasi bronco. ja olen helevetin onnellinen että pääsin eroon. (eiriittänyrahattankata):)

Cruiseristi
26.11.2015, 18:26
Kahtena päivänä on töistä lähtiessä Lällin ympärillä tuoksahtanut aika tymäkästi peräöljylle.

Laitoithan takaperään LSD peräöjyt ?

perkei
26.11.2015, 18:38
Laitoithan takaperään LSD peräöjyt ?
Laitoin! Kaveri oli onneksi tarkkana ja bongasi himmenneen LSD-lapun sieltä perämurikasta ja ymmärsi mitä se meinaa. :)
Lällin ohjekirja ei ottanut oikein mitään kantaa asiaan, joten olis jäänyt kyllä multa huomaamatta ja tietämättä tällainen tärkeä juttu.

Micco
26.11.2015, 19:06
Sen kitkalukon saa selville myös renkaita pyörittelemällä. Kitkalla pyörii samaan suuntaan ilman kitkaa eri suuntiin. Tai sit kaveri pitää toisesta renkaasta kiinni ja ite koittaa toista pyörittää. Huomaat eron kun vertaat etu ja takapään toimintaa renkaat ilmassa, ellei sit ole edessäkin lukko.

Cruiseristi
26.11.2015, 20:04
Eikä oo merkannu parkkipaikkaa ?Ja tietty jos se haju ei seuraa kotio , niin todennäkösesti se on lähtösinkin sieltä työmaalta .

Rohmo
26.11.2015, 20:13
KIITOS Eicca_! :)

Kahtena päivänä on töistä lähtiessä Lällin ympärillä tuoksahtanut aika tymäkästi peräöljylle. Tuli vaan mieleen että käytetäänkö kaivureissa/jyrässä/yms työmaakoneissa mitään vastaavan perseenhajun omaavaa öljyä? Että jos se haju ei lähtiskään Lällistä, vaan siitä hiekkakasasta jonka vieressä se työmaalla seisoo. Toivossa on hyvä elää... :D

Hypoidiöljy haisee ihan kauheelle samalle nesteelle joka tulee perseen vierestä ulos :D
Siis ihmisen :D:D

T Rohmo

perkei
27.11.2015, 07:27
Sen kitkalukon saa selville myös renkaita pyörittelemällä. Kitkalla pyörii samaan suuntaan ilman kitkaa eri suuntiin. Tai sit kaveri pitää toisesta renkaasta kiinni ja ite koittaa toista pyörittää. Huomaat eron kun vertaat etu ja takapään toimintaa renkaat ilmassa, ellei sit ole edessäkin lukko.
No juu, ei mulla ollut käynyt tämä lukkoasia mielessäkään. Varmaan siitä on myyjänkin kanssa ollut puhetta ja ehkä Sermaxkin on asian todennut kun aluksi Lälli oli sen tallilla. Mutta enhän mie kaikkea muista enkä huomaa, tässä on nyt tullut autoilun tiimoilta niin paljon uutta, että väkisinkin valuu ohi ymmärryksenkin. Ja kun en mie niin ole niitä lukkoja vielä osannut kaivatakaan, olen just enemmän huolissaan jostain ruostetäplästä mikä ei merkkaa mitään.
Mut tosiaan onneksi päämekaanikko oli tarkkana tässä asiassa, niin meni oikeat öljyt sinne. Mie olisin kaatanut varmaan kaikkiin reikiin samaa. :p

Eikä oo merkannu parkkipaikkaa ?Ja tietty jos se haju ei seuraa kotio , niin todennäkösesti se on lähtösinkin sieltä työmaalta .
Ei se tähän menessä ole ainakaan mitään tiputellut, vaikka seisois viikonkin samoilla sijoillaan. Ekan kerran oletin, että työmaa haisee, tokan kerran haistoin sen saman hajun myös töiden jälkeen kaupan pihalla. Toisaalta kotipihassa en ole huomannut. Täytyy tänään kunhan toi päivä tuosta valkenee, niin käydä tuossa kotipihalla ryömimässä ja haistelemassa. Toivottavasti se oli vaan työmaa mikä haisee. Tietty mie heti pelästyin että noniin taas tulee Lällin To Do-listalle lisää hommaa - ja kun haju oli sellainen, että jopa mie sen tunnistin, kun kerran olen Lälin pyllymehuissa piehtaroinut (eikä se haju lähtenyt suihkussakaan, niin piti jättää treenitkin väliin sen takia). :D

SptV
27.11.2015, 07:47
Sehän voi vuotaa jarrurummun sisään sitä ei heti huomaa, mut jarrut alkaa lipsuu sillee kivast.

Micco
27.11.2015, 08:22
Sitten kun alla ryömit niin tarkista samalla että perän/perien huohotukset on kunnossa, jos tukkeessa niin sit ainakin saattaa tihkua öljyä stefojen välistä. Ja kannattaa kehitellä jotku letkut niihin ellei ole jo, mikäli meinää syvissä vesissä kahlata.

A.I
27.11.2015, 12:52
No juu, ei mulla ollut käynyt tämä lukkoasia mielessäkään. Varmaan siitä on myyjänkin kanssa ollut puhetta ja ehkä Sermaxkin on asian todennut kun aluksi Lälli oli sen tallilla. Mutta enhän mie kaikkea muista enkä huomaa, tässä on nyt tullut autoilun tiimoilta niin paljon uutta, että väkisinkin valuu ohi ymmärryksenkin. Ja kun en mie niin ole niitä lukkoja vielä osannut kaivatakaan

nooh lauantaina pääset ärjiin kyytiin niin voi olla että sen jälkeen alat lukkoja kaipaamaan. =)

takalukkohan on helppo piukata yhdelä lisälevyllä ja prikalla.
noita on tossa hyllyssä kasa jos kiinostaa..:D
halpa ja toimiva, tosin kitkan kuluminen on aika kovaa sen jälkeen..

perkei
27.11.2015, 13:01
nooh lauantaina pääset ärjiin kyytiin niin voi olla että sen jälkeen alat lukkoja kaipaamaan. =)
Apua, tuleekohan tästä vielä kallis reissu. :D
Mie yritän olla saamatta mitään ylimääräisiä Tojota-visioita enää entisten lisäksi, Lällin To Do-lista on nyt jo A4 molemmin puolin ja siinä on vasta ihan vaan sellaiset peruskutkuttelut... :p

takalukkohan on helppo piukata yhdelä lisälevyllä ja prikalla.
noita on tossa hyllyssä kasa jos kiinostaa..:D
halpa ja toimiva, tosin kitkan kuluminen on aika kovaa sen jälkeen..
Niin joo sie taisit tuosta joskus sanoakin. Mulla on tän lukkoasian pohtiminen vielä ihan vaiheessa. Toistaiseks oon niin nössö kuski ja harvoin metässä, että ilmankin pärjää...
Mikä/millainen lukko se sit tulevaisuudessa olis, en tiedä. Pitäis perehtyä ensin aiheeseen, hyviin ja huonoihin puoliin. En tiedä lukoista(kaan) mitään.

Kekkeruusi
27.11.2015, 17:06
Jos lukkoa meinaat niin yks sana ARB, vanhassa autossa olin tosi tyytyväinen kun voi ite päättää koska se on päällä 👍...tosin maksaakin kyllä jonkun verran mut on se sen arvonen

SptV
27.11.2015, 17:10
Mää sanon et lock right.. vaatii luikkaal vähän totutteluu, mut maksaa 1/3 arbista.

http://www.lowrangeoffroad.com/yotamain/4runner/differentials/toyota-powertrax-lockright-lockers-by-richmond-gear-1610-lr-1611-lr-1620-lr.html

perkei
27.11.2015, 17:30
Lukolla ei vielä ole kiirettä, koska tässä on NIIN paljon muita hommia sitä ennen laitettavana.
En oikein tiedä millaisia kaikkia lukkoja on edes olemassa, mutta koska mulla tulee maantieajoakin tosi paljon, niin poiskytkettävyys olisi varmaan hyvä juttu?!
Muistan köyhänä teininä Pimppicorollan Kemppilukon, joka söi 205/13-renkaita kuin leipää, parin kahdessa viikossa. Ja ne oli kalliita renkaita silloisella elintasolla, ja noin niinku muutenkin, kaks viikkoa rengasparille...huhhuh... :eek:
Et niiku ei ainakaan sellaista enää ikinä.

SptV
27.11.2015, 18:56
Siin mun suikas on tollanen, tuut testaamaan jos saan sen liikkeelle viälä joskus.

perkei
27.11.2015, 19:03
No tuun tiätty! :)

neliveto
27.11.2015, 19:44
Täällähän on keskustelu käynyt kuumana sillä aikaa kun olen ollut poissa.
Täytyy kyllä käydessä muistaa kysyä Mr Nelivedolta tuosta johdosta, jos hän ei sitä ennen tänne satu lueskelemaan. Kyllähän tuon mysteerijohdon arvoitus vaan syvenee jos kerran RAVkin on tuollaisen syönyt. :eek:
:

Joskus täälläkin pällistelemässä :) Kirppuun eli Lälliin vaihdettu joskus kauan aikaa sitten polttoainesuodattimen jalka kun alkoi hörppimään ilmaa polttoainelinjaan siitä käsipumpun juuresta eli siitä mustan lätkän alta sun hihan vierestä. Tilalle laitettu muistaaxeni hiluxin jalka jossa ei ollut paikkaa ko. piuhalle.
En tiedä olisiko tuo ollut joku polttoaineen esilämmitys tai jotain mutta filterin vedenerotuksen merkkivalolla on oma piuha siinä "jalassa". Hyvin se kyllä lähti pakkasilla käyntiin ilman tuotakin piuhaa eli "turha piuha"

takavetareille on joskus muinoin vaihdettu stefat ja laakerit kun toinen puoli alkoi "jurnuttaa". --> tarkasta ne huohotusletkut

Ja lukoista (omat hatarat tiedot)
- on nuita auton omia "LSD" lukkoja eli kitkalukkoja, joista jossain kohtaa menee pito varsinkin jos käyttää tavallisia öljyjä "LSD":n tilalla
- ns palalukko eli lock right (jousikuormitteinen)
kytkeytyy automaattisesti kun renkaiden pyrimisnopeuden ero on riittävä eli "paukahtaa" päälle mutkissakin ja saattaa aiheuttaa talvikelissä yllätyksiä jos ei ole tottunut (älä koskaan ikinä laita tällaista lukkoa eteen. Muuttuu kuski matkustajaksi saman tien liukkailla)
- ARB tai joku muu paineilmalla tai sähköisesti kytkettävä lukko
räppäset kytkimestä lukon päälle kun sitä tarvitsee eli omastakin mielestä paras vaihtoehto
normaalisti tasauspyörästö "vapaa" ja tiukassa paikassa lukko päälle namikasta niin pyörii kumpikin rengas saman verran

Omassa käytössä Kirppu eli Lälli pärjäsi todella pitkälle pudottamalla paineita renkaista ja laittamalla "ovien lukot" päälle :) Sitten kun jumissa niin enemmän happea koneelle. Ja jos ei sittenkään niin vinsillä eteenpäin tai kaverin auttamana taaksepäin

t: Mr Neliveto

neliveto
27.11.2015, 19:48
- kitkalukkoja
- ARB tai joku muu n

t: Mr Neliveto

jäi tuo "Kemppi/Esab-lukko" pois eli hitsataan tasauspyörästöstä palikat kiinni. On varmasti 100% lukko ellei hitsisaumat petä ;)

perkei
27.11.2015, 19:57
Haa, kiitos tiedoista Mr Neliveto!!! :)
Ei ole kyllä minunkaan käytössä vielä ollut etenemisongelmia, kyllä multa loppuu ennemmin kantti kesken kuin Lälliltä menohalut. :o
Ja oon tulossa käymään, asia ei ole unohtunut mutta mut siirrettiin pois lentokentältä, joten et ole nykyisin lähellekään työmatkan varrella.

neliveto
27.11.2015, 20:04
Niin se loppui yleensä minultakin kantti, varsinkin kun etutassu alkoi nousta "liian" korkealle.
Kyllä tuo etenee yllättävän hyvin "vakionakin" helmaputket/raudat paikoilleen niin voi niistä tunkkailla tarvittaessa tai voihan niistä vetää Lällin pystyynkin jos kupsahtaa kyljelleen :(

perkei
27.11.2015, 20:12
http://www.toyota4wd.dk/Teknik/J70/Toyota%20Motor%20Manual%202Lt.pdf

tuos ois korjausmanuaali tuohon 2lt koneeseen :)
Muistinkos mie sulle vastata tähän, no jos en, niin kiitos linkistä ja manuaali lipastettu omaan käyttöön.
Maksoin myös jokusen dollarin ja hankin sen enkunkielisen korjausoppaan tiedostona, kun ne kirjat tuntuu olevan aika kortilla.
Lähetin molemmat tiedostot sihteerille (äitille) ja pyysin ostamaan helvetisti paperia ja painamaan "print".
Kyllä jouluiset kirjalahjat on vaan ihania yllätyksiä, hmm...minkäköhän kirjan saan tänä jouluna...ei hitto, sehän taitaa olla itte tehtykin! Shh, yritän näytellä tietämätöntä! http://www.christmas-corner.com/images/christmas-smileys/presents2.gif :D

Edit:
Niin se loppui yleensä minultakin kantti, varsinkin kun etutassu alkoi nousta "liian" korkealle.
Kyllä tuo etenee yllättävän hyvin "vakionakin" helmaputket/raudat paikoilleen niin voi niistä tunkkailla tarvittaessa tai voihan niistä vetää Lällin pystyynkin jos kupsahtaa kyljelleen :(
Mulle se ei ole vielä nostanut edes tassua, on vaan nätisti lyllertänyt sinne minne olen halunnutkin, paitsi otin yhden mäen muutamaan kertaan uusiksi, kun en tohtinyt ensin ajaa siihen tarpeeksi kovaa ja laskettiin se sitten pers' edellä alas. Meni se sitten ylös kun pisti heti alkuun kakkoselle ja antoi happee riittävästi.
Mut en mie kyllä millään raaskisi Lälliä kaataa, toivottavasti en onnistu silleen sössimään. On tää niin kiva vehjes, onneksi menit mielenhäiriössä myymään. :).
Onks sulla muistikuvia muutes onko vesipumppua koskaan vaihdettu?

veijon-esso
27.11.2015, 20:44
kytkeytyy automaattisesti kun renkaiden pyrimisnopeuden ero on riittävä eli "paukahtaa" päälle mutkissakin ja saattaa aiheuttaa talvikelissä yllätyksiä jos ei ole tottunut (älä koskaan ikinä laita tällaista lukkoa eteen. Muuttuu kuski matkustajaksi saman tien liukkailla)

Eihän se palalukko nyt noin toimi ja voi sitä käyttää edessäkin, myös liukkaalla. :D

Ja perkei lienee vähän suditellu pimppikorollalla jos renkaat menee kahessa viikossa. :D:D

bluevan
27.11.2015, 21:15
pyysin ostamaan helvetisti paperia ja painamaan "print".

:D :D perjantain tirskahdus

SptV
27.11.2015, 21:34
Palalukko on 100% silloinkun on veto päällä. Kun laskee kaasun, lukko irtoaa. Tämän voi todeta fyysisesti napsutuksesta, jota sinäkin kuulit kun oli akseli käyrä ja palat löi yli kokoajan.

neliveto
27.11.2015, 21:43
Eihän se palalukko nyt noin toimi ja voi sitä käyttää edessäkin, myös liukkaalla.

näistä lukoista kun ei ole omia kokemuksia, mitä nyt "kaverit" on kertonut

Onks sulla muistikuvia muutes onko vesipumppua koskaan vaihdettu?

ei muistikuvia :)

perkei
28.11.2015, 08:07
Eihän se palalukko nyt noin toimi ja voi sitä käyttää edessäkin, myös liukkaalla. :D
No valaise nyt meitä tietämättömiä sitten, äläkä irvistele. :)
Ja perkei lienee vähän suditellu pimppikorollalla jos renkaat menee kahessa viikossa. :D:D
No semmonen pimppishän sutii ihan hulluna 1.3l isolohko-voimanpesällä kuivalla asfaltilla. :D:D Not.
Eli ihan tavalista katuajoo, silleen kun nyt nuoriso ajelee. Ehkä vähän jotain hiekkatiellä räppäystä myös. Ne renkaat kulahti tosi nopeaan, asfaltillahan se "supatti" mutkissa koko ajan. Ne silleen hieroontui paskaksi, siis ei niissä kestäneet edes kudokset, vaan vaikka pintaa olisi vielä himppu ollutkin, niin kudokset korkkasi ja renkaisiin tuli patteja ja auto alkoi nilkuttaa.
Tää nyt on vain yksi kokemus aiheesta hitsilukko, mutta tällä kokemuksella ei kovin houkutteleva, varsinkaan kun aikomus on Lälliä tielläkin käyttää. Eihän siitä mun maantieuto kyllä PITÄNYT tulla, kun sitä varten ostin Corollan, mutta...no siinä nyt kävi niin, että kun löytää Sen Oikean, niin sen kanssa haluaa olla koko ajan. http://www.abandonia.com/vbullet/images/smilies/generic/blush :o

:D :D perjantain tirskahdus
Yhtään en tiiä mitä tapahtu! :eek:

Palalukko on 100% silloinkun on veto päällä. Kun laskee kaasun, lukko irtoaa. Tämän voi todeta fyysisesti napsutuksesta, jota sinäkin kuulit kun oli akseli käyrä ja palat löi yli kokoajan.
Mie olin niin järkyttynyt siitä, että Suzukilla voi kaataa puita, sekä niin pyörryksissä pakokaasuista, etten ehkä muista siitä reissusta kauheasti. :D
Mut videotallenne on vielä olemassa, joten voin tarkistaa kuuluuko napsutusta mun kirkumisen yli. :o

näistä lukoista kun ei ole omia kokemuksia, mitä nyt "kaverit" on kertonut
Sama homma mulla. Oon useimmiten ihan sen tiedon varassa, mitä mulle kulloinkin täällä syötetään. :)
ei muistikuvia :)
Ok, Lälli on menossa jakopäähuoltoon, niin siksi kyselen. Mutta sen pumpun kunto selviää siellä sitten, vaihtakoon jos on tarvis.

Eli joo, olen ryhtynyt kermaperseoffariksi, enkä aio tehdä jakopäätä itse, vaan korjaamon setä saa tehdä sen. :o

Lukoista siis kiristetty kitka, palat tai paineilma olisi vaihtoehtoja.
- Kummassa perässä sen lukon sitten pitäisi olla, jos valinta on kytkettävä lukko?
- Kiristetyn kitkan maantieominaisuudet?
- Kuinka usein sitä kitkaa sitten pitää huoltaa ja kiristää, kun A.I. mainitsi, että kuluminen on nopeaa?
- Mites muiden lukkojen huoltoväli & huollon hinta, mikäänhän ei ole ikuista (paitsi Tojota).

SptV
28.11.2015, 08:32
Palalukosta viälä sen verran ,että se ei käy kitkan tilalle. Omasta siirsin takamurikan eteen ja etumurikkaan laitoin sen Lock Rightin ja siirsin taakse.

Ja pimpelipom, tän operaation jälkeen on lukko joka akselilla. En huomannut eroa kääntyvyydessä.
Ja kitkahan pitää oikeastaan vain silloin kun renkailla on pitoa.

veijon-esso
28.11.2015, 08:33
No se palalukkohan on lähtökohtaisesti aina "kiinni" eli vetää molemmilla. Kurvissa se päästää ulkokurvin puoleisen renkaan pyörimään nopeammin, myös veto päällä. Tietty jos lukko on rikki tai akseli kiero tms, voi lukko tehä ihan mitä tahansa. Vissiin suht tarkka asennus välyksistä, varsinkin jos pelkät lukkopalikat asennetaan kolme miljoonaa ajettuun japsiperään. Detroit locker palalukossa tulee koko lukkomurikka kuorineen päivineen, joten ei ongelmia siinä.

Mulla on Detroit locker lukot edessä ja takana, ollu kohta viis vuotta ja ajettu kesät talvet ja ikinä ei oo ongelmoinu lukkojen takia mitenkään, huoltovapaatkin on olleet. Ja autossa on jatkuva neliveto eikä napalukkoja. Ehkä automaatti auttaa tässä, kun veto on tasainen. Manuaalia hämmentäessä voi rytkiä enemmän.

Ja kemppilukon rengaskuluma ihmettely liitty siihen kun pikkulohko volvossa on ollu väliaikainen kemppilukko 16 vuotta ja kyl ne renkaat on pitäny ihan suditella loppuun jos haluaa ne paris viikos menee. Muuten kestää vuosia.. Jos kudoksetkin on rävähtäny niin minkäkokoista jengiä siel on ollu takapenkillä hytkymässä!? :D

Edit: niin kytkettävät varmaan silti auki ollessaan turvallisimmat jatkuvaan käyttöautoiluun peilijäällä lasit huurussa rööki suussa puhelin kourassa.

perkei
28.11.2015, 08:51
Kiitoksia tiedoista, poijjaat! Kiinnostavaa. :)

veijon-esso, onkohan ne mun pimppiksen renkaat sitten olleet jotenkin paskat. En nyt pysty 20v taakse muistamaan niiden merkkiä, saati tietämään kuinka vanhat renkaat ne silloin oli - ja ehkä tässä ajassa renkaat on kehittyneet muutenkin? Kierroksen käytettyjä 205:a silloin ostin ja ne meni tosiaan paskaksi sellaista haipakkaa, että niiden kuluttua loppuun ostin uuden perän pimppikseen. Perähän lukotettiin siitä perinteisestä syystä, että se ujelsi. Ah, näitä amisjuttuja. Lopetetaan, en kestä. :D
Mut siis pikku tarkennus vielä; Lällissä ei mee kyllä lasit huuruun, enkä mie polta röökiä (tekis kyllä vieläkin mieli, vaikka lopettamisesta on 4v) ja Lällissä en kyllä ole puhelin kourassa ratissa muuta kuin suoraan ajaessa. On se sellainen norsu, että sen kuskaamiseen risteyksissä tarvii kaksi kättä. :D
Tämän on Rohmokin monesti työmatkalla todennut, kun lyön sille aina luurin korvaan kesken jutun. :D

Kaitsu67
28.11.2015, 09:15
Mulla on Detroit locker lukot edessä ja takana, ollu kohta viis vuotta ja ajettu kesät talvet ja ikinä ei oo ongelmoinu lukkojen takia mitenkään, huoltovapaatkin on olleet. Ja autossa on jatkuva neliveto eikä napalukkoja. Ehkä automaatti auttaa tässä, kun veto on tasainen. Manuaalia hämmentäessä voi rytkiä enemmän.

Mulla on kanssa Discossa Detroit Locker takana, eli toi 100% palalukko ja mun mielestä toimii aika huomaamattomasti, ja toi "uudempi" ei edes paljon napsahtele tai pauku = ei ole kovin äänekäs, kuten kuulemma vanhemmat.

Ollu siellä jo muutaman vuoden ja hyvin pelittää. Toihan on silleen kiva, ettei sitä tartte erikseen kytkeä päälle kun maastossa ajelee.

Jatkuva nelivetohan tossakin on, et saattaa tasata kyytiä pikkasen verrattuna tollaseen missä on kytkettävä ja auto on normiajossa takavetoinen

Rangessa taas edessä ARB eli kytkettävä paineilmalukko ja takana samainen Detroit, sekin ihan kiva yhdistelmä. Toki edessä voisi olla myös kitkalukko, sellaista harkinnut Discoon (Detroit Truetrack). Katuajossa en ehkä tota palalukkoa laittaisi kuitenkaan eteen, mielummin sitten toi kytkettävä jos sinnekin 100% haluaa. Tää siis mun mielipide :)

jesse89
28.11.2015, 13:51
Tuohon lukko asiaan annan oman mielipiteeni ja tosiaan niinkuin täällä on tullut ilmi eri lukkojen käyttäytyminen niin kyllähän se niin tosiaan on että jos akseli tikussa pieni heitto niin lock right detroit locker niin paukuttaa kovaa ja samalla itse lukko ei ole niin pitkä ikäinen kun taas arb ei tee samaa paukutusta jos akseli tikussa ois pieni heitto. Ja se pieni heitto akseli tikkuun tulee todella helposti varsinkin isommilla fillareilla mullakin varmaan tuli siitä kun kerran laskin vesi kelil kahva eellä mutta kun voima loppui niin tössäs ns" kun seinään :mad: eli itse kyllä laittaisin arbia joka nurkkaan jos rakentaisin ;)

jesse89
28.11.2015, 13:57
Hei sitten tuohon peräöljy hajuun niin itsellä oli se huohotus letkun päässä oleva venttiili ihan kaput jolloin mulla lähti vuotaa murikan kehältä. Nyt kun tein jarru muutoksen taka akseliin niin molemmat käytin auki ja uusilla tiivisteellä joka on oikeesti todella ohut :eek: mut viel tiiviste massallla kasasin ettei vuotaisi enää sieltä :) eli mullakaan ei ollut vuotanut sinne jarrujen puolelle mutta jos murikan kehä pitää tiiveyden ja huohotus tukossa niin aivan varmasti sinne jarrujen puolelle tulee saattaa varmaan ne stefat nousta jopa ylös sielt :D

veijon-esso
28.11.2015, 16:02
Jos vetarit menee sladitellessa, ni en välttämättä menis sellasella autolla mettään ollenkaan..! :D

Rohmo
28.11.2015, 17:18
Kiitoksia tiedoista, poijjaat! Kiinnostavaa. :)

veijon-esso, onkohan ne mun pimppiksen renkaat sitten olleet jotenkin paskat. En nyt pysty 20v taakse muistamaan niiden merkkiä, saati tietämään kuinka vanhat renkaat ne silloin oli - ja ehkä tässä ajassa renkaat on kehittyneet muutenkin? Kierroksen käytettyjä 205:a silloin ostin ja ne meni tosiaan paskaksi sellaista haipakkaa, että niiden kuluttua loppuun ostin uuden perän pimppikseen. Perähän lukotettiin siitä perinteisestä syystä, että se ujelsi. Ah, näitä amisjuttuja. Lopetetaan, en kestä. :D
Mut siis pikku tarkennus vielä; Lällissä ei mee kyllä lasit huuruun, enkä mie polta röökiä (tekis kyllä vieläkin mieli, vaikka lopettamisesta on 4v) ja Lällissä en kyllä ole puhelin kourassa ratissa muuta kuin suoraan ajaessa. On se sellainen norsu, että sen kuskaamiseen risteyksissä tarvii kaksi kättä. :D
Tämän on Rohmokin monesti työmatkalla todennut, kun lyön sille aina luurin korvaan kesken jutun. :D

Just niin.
Aina kun olisin sanomassa jotain oikeaa asiaa niin Perkeillä ilmestyy jyrkkä mutka tai risteys
eteen :D
Sen takia puhunkin ihan puutaheinää :D:D

T Rohmo

Tojo4wd
28.11.2015, 17:25
Just niin.
Aina kun olisin sanomassa jotain oikeaa asiaa niin Perkeillä ilmestyy jyrkkä mutka tai risteys
eteen :D
Sen takia puhunkin ihan puutaheinää :D:D

T Rohmo

Eihän autossa saa puhua luuriin.:mad::mad:

perkei
28.11.2015, 18:12
Eihän autossa saa puhua luuriin.:mad::mad:
Tästä tuli mieleen, että viime viikolla pistin sivusilmällä merkille punaisen Yariksen, joka lähti minusta ohi (olin Corollalla joten ajoin 100km/h). Sitten se jäi siihen rinnalle kiemurtelemaan. Lopulta oli jo pakko vilkaista sivulle, että onko se joku tuttu vai mitä se tupertaa siinä rinnalla. Niin jumankauta siellä ratin takana joku nainen luki KIRJAA. Ohituskaistalla. :eek::confused:

Cruiseristi
28.11.2015, 18:15
Tästä tuli mieleen, että viime viikolla pistin sivusilmällä merkille punaisen Yariksen, joka lähti minusta ohi (olin Corollalla joten ajoin 100km/h). Sitten se jäi siihen rinnalle kiemurtelemaan. Lopulta oli jo pakko vilkaista sivulle, että onko se joku tuttu vai mitä se tupertaa siinä rinnalla. Niin jumankauta siellä ratin takana joku nainen luki KIRJAA. Ohituskaistalla. :eek::confused:

Jospa se etti ohjekirjasta vitosen sijaintia :D

perkei
28.11.2015, 18:39
Jospa se etti ohjekirjasta vitosen sijaintia :D
Mahdollisesti! :D:D:D

A.I
28.11.2015, 19:03
Lukoista siis kiristetty kitka, palat tai paineilma olisi vaihtoehtoja.
- Kummassa perässä sen lukon sitten pitäisi olla, jos valinta on kytkettävä lukko?
- Kiristetyn kitkan maantieominaisuudet?
- Kuinka usein sitä kitkaa sitten pitää huoltaa ja kiristää, kun A.I. mainitsi, että kuluminen on nopeaa?
- Mites muiden lukkojen huoltoväli & huollon hinta, mikäänhän ei ole ikuista (paitsi Tojota).

Onhan sitten vielä torsen lukko pakettia sekoittamaan.. :D
Kitkalukko pähkinänkuoressa:

siellä on kitkalevyt vähän niinkuin monilevykytkimessä ja jousi joka tekee esijännityksen ja painaa levyjä vastakkain tällöin lukko on 100%
Toimii kutakuinkin näin:
Toisen pyörän sutiessa kitkalevyt siis välittävät voimaa toiselle pyörälle.
-jos toinenkin pyörä on tarpeeksi liukkaalla ei välttmättä kitkalukko ala luistaa vaan lukko on edelleen 100%
heti kun toinen pyörä nappaa pitoa jostain siirtyy voima toiselle pyörälle joka sutii, kitkalukko siirtää tietyn momentin verran voimaa toiselle pyörälle ja auto lähtee liikkeelle mikäli pitävälle pyörälle siirtyvä momentti on tarpeeksi iso.
-pahoissa paikoissa harvoin kitkasta on juurikaan apua liian pienen esijännityksen takia ja auto ei liiku mihinkään.

Kitkan välittämää momenttia voidaan kasvataa joko lisäämällä levyjen määrää ja tai lisäämällä lukon esijännitystä.

Tästä päästäänkin siihen että auto ei ole enään uusi. kitkalukon jousi on ainakin jollain tasolla kuoleentunut ja kitkalukon kitkapinnat ovat kuluneet eli lukko on paljon löysempi kuin tehtaalta lähtiessään.
Hyvä apu ensialkuun olisikin kitkalukon piukkaminen tehdasarvoihin tai hieman lisää.

Nyrkkisääntönä mitä enempi kitkalukkoa piukataan sitä enemmän se kuluu (vertaa kytkimen luistattamiseen.)
(toki jos piukataan jumiin asti niin lakkaa kulumasta kun ei luista:D)

sulla on tuo lukko ollut tuolla kohta 27-vuotta joten se on kulunut väsynyt. siksi tuo lukon piukkaus voisi olla hyväkin juttu.
+se on halpa
+et saa takuula tuolla mitään rikki
+sopii suoraan paikalleen
+toimii maantiellä niinkuin valmistaja on suunnitellut
+huoltovapaa
-pahassa paikassa ei auta.

paineilma
+napista 100% eikä luista
+sopii suoraan sun perään ilman laakerimodauksia
-kallis (1250e sis kompuran + työt)
-suht työläs asennus
-kestää kytkeä jos painepytty tyhjä
-saat paikkoja rikki ainakin edestä
-lähes huoltovapaa

palalukko
+-kohtuu hintanen
+-automaattinen
-vaatii huoltoa aika-ajoin
--- ei sovi sun nykyseen kitkalukon tilalle vaan palalukko pitää kasata avoimeen perään ja se asentaa murikkaan. avoimessa perässä taas eri kokoset laakerit eikä sopivia saa vaan pitää holkittaa jotta sen saa taakse. (etuperään sopii suoraan)
-saattaa potkasta lukon jännästi kiinni mutassa ja sen jälkeen pyörii kasa käsiä kabiinissa ja tunnelma on vähintäänkin jännä.

Torsen sen verran harvinainen etten selitä turhaan siitä.

Sitten kun päätät mitä lukkoa haluat niin ilmottele niin asennan sen sulle. tänävuonna tullu tojotan perät purettua vasta 5-kertaa joten saatan tietää mitä teen :D
1.kitkalukon huolto
2.kerta. kitkalukon piukkaus
3.kerta arpin asennus
4. arpin tarkastushuolto
5. välitysten vaihto

Etuperä:
1. arp asennus
2. arp huolto
3. rikottu murros jonka jälkeen arp tarkastus
4. välitysten vaihto

SptV
28.11.2015, 19:24
--- ei sovi sun nykyseen kitkalukon tilalle vaan palalukko pitää kasata avoimeen perään ja se asentaa murikkaan. avoimessa perässä taas eri kokoset laakerit eikä sopivia saa vaan pitää holkittaa jotta sen saa taakse. (etuperään sopii suoraan)

Tota en tienny. Mul on suikas LN-65 akselit ja niis kävi suoraan takamurikka eteen ja päin vastoin.

A.I
28.11.2015, 19:26

Tota en tienny. Mul on suikas LN-65 akselit ja niis kävi suoraan takamurikka eteen ja päin vastoin.

johtuu aika pitkälti siitä että sulla on low pinionit lj:ssä high pinion edessä.

SptV
28.11.2015, 19:34
No niimpä, oonhan mä noit hi pinioneit kuolannu, mut eipä muistunnu tähän väliin.

Pajares
28.11.2015, 20:54
Tänävuonna tullu tojotan perät purettua vasta 5-kertaa joten saatan tietää mitä teen :D

Määrä korvaa laadun!:D

perkei
29.11.2015, 06:54
Sitten kun päätät mitä lukkoa haluat niin ilmottele niin asennan sen sulle. tänävuonna tullu tojotan perät purettua vasta 5-kertaa joten saatan tietää mitä teen :D

Kiitos kattavasta infopaketista A.I.!!! :)
No siis eikös nyt kannattaisi "enshätään" se kitka piukata, kun se siellä on olemassa? Ja palata lukkoasiaan sitten myöhemmin tarkemmin, kunhan alkaa tuntua ajankohtaiselta/tarpeelliselta.
Sitä ennenhän tässä nyt on ruosteen hinkkausta, peltitöitä, palkkihelmat, kaikkien ikkunoiden irrotus, ympärimaalaus, pakoputken rakennus, vinssin kasaus ja kiinnitys, ulkopuolisten kaarien teko, työvalot, takapaksin sisustus siten, että sinne tulee tukevampi poikittainen rauta ja apinaverkko. Lisäksi pitäisi päättää tuleeko se vararengas nyt sitten katolle vai edelleen sinne paksiin. Niin tuota, tää lukkoasia ei ole ollut ihan tässä framilla silleen vielä... http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-gen164.gif

Tän infopläjäyksen perusteella se paineilmalukko vaikuttaisi kyllä mulle aika turvalliselta vaihtoehdolta sitten joskus kun on rahaa; ehkä ensi vuoden veronpalautuksista?! :D
Kallishan se on, mutta toi palalukko kuulostaa pelottavalta. Sen verran ehdin saada kokemusta kylkimyyryn ajosta tuolla norsulla viime viikon pääkallokelissä mutikat alla, että yllätysbonuksena mutkassa kytkeytyvä lukko kuulostaa siltä, että... tarvis varmaan laittaa vaipat ja ostaa toppa Norttia ennen ajoon lähtöä. Ristus. :rolleyes:
Kompurahan mulla on jo, T-Max merkkinen, ei ole kytketty vielä. Pikkuinen säiliökin sille on olemassa, sekään ei ole vielä autossa. Olettaen, että olen osannut ostaa oikeanlaisen kompuran, kas kun kävin kaupoilla ihan omin nokkineni. :o
Mut joo, tuskailen tätä lukkoa sitten myöhemmin. Täs on aikaa kuulostella mielipiteitä ja koeajaa se palalukko jne, ennenkuin tarvii päättää.

A.I
30.11.2015, 20:19
Määrä korvaa laadun!:D

Tottakai, se on vähän niinkun pipareja kuorruttais, tarpeeks monta kun tekee niin jostain tulee väkisin nätti. =)
-ja jos ei millään tuu niin ei se ulkonäkö ole pääasia vaan se että on tarpeeksi kuorrutetta.:D

perkei
30.11.2015, 20:24
Nyt on varmaan paras kun mie oon ihan hiljaa.
Tirsk. :D

Nikuzai
30.11.2015, 23:37
Nyt on varmaan paras kun mie oon ihan hiljaa.
Tirsk. :D

Entäs jos on useempi kokki kuorruttamassa :eek:

perkei
01.12.2015, 04:37
Entäs jos on useempi kokki kuorruttamassa :eek:
Varmaan silloinkin paras kun pitää suun kiinni? :D

Noh, kröhöm.
Lällissä on nyt uusi jakohihna rullineen, sekä uusi vesipumppu. Ja se muovikoppa tiivisteineen siitä jakohihnan päältä on uusittu.
Sitten mun pitäisikin jo tehdä öljynvaihdot molempiin autoihin. Vien ehkä Corollan maksulliselle, Lälliin voin vaihtaa ite. Mistä näitä kilometreja oikein tulee...

jesse89
01.12.2015, 16:36
Varmaan silloinkin paras kun pitää suun kiinni? :D

Noh, kröhöm.
Lällissä on nyt uusi jakohihna rullineen, sekä uusi vesipumppu. Ja se muovikoppa tiivisteineen siitä jakohihnan päältä on uusittu.
Sitten mun pitäisikin jo tehdä öljynvaihdot molempiin autoihin. Vien ehkä Corollan maksulliselle, Lälliin voin vaihtaa ite. Mistä näitä kilometreja oikein tulee...

Tarkastit että nokan sekä kampiakselin etu stefat oli ehjänä eli ei pahemmin öljyä näkynyt niiden lähistöllä ihan pienenä tihkumisena? Itse kun parisen vuotta sit tein jakopaan remontin niin ostin varoiksi ja kyllähän ne molemmat olivat tihkuneet. Ei tuolla muuta mutta ikävä kun kiiltävät osat likaantuu ja jossain vaiheessa voi tulla tunnit täyteen :mad:

perkei
05.12.2015, 08:24
Sitten olisikin taas vesijumpan aika, sillä kun laittaa vihreää ja punaista jäähdytinnestettä sekaisin, siitä tulee...jaa-a, mitä siitä tulee?
Helvetinmoinen vitutus ainakin.

Mutta niin, kysymys kuuluu, että ku sillä seoksella on pakko ajaa pari, kolmesataa kilometria, niin voiko siitä nyt sitten hajota jotain, ja jos voi, niin mihin mun pitäis varautua? :confused:

ImacInnes
05.12.2015, 09:13
Huonolla tuurilla voipi vedenkierto tukkiintua ja kone sanoo kaput, vaan todennnäköisesti ei.

Vihreät ja siniset, oranssit ja punaset.
Onhan noita muutamia asiakkaiden jäähdytin puuromössöjä huuhdeltu kun on värit mennet sekasin.
En ajaisi noin pitkää matkaa ennen vaihtoa.

Olisin kyllä laittanut vaikka ojavettä ennemmin kuin vääränväristä nestettä, jos vaihtoehtoja olis ollut.
En ole itse kyllä moisella sekotuksella ajanut joten en tiedä varmaksi lopputulosta?

t. Ismo Ämmä

Sitten olisikin taas vesijumpan aika, sillä kun laittaa vihreää ja punaista jäähdytinnestettä sekaisin, siitä tulee...jaa-a, mitä siitä tulee?
Helvetinmoinen vitutus ainakin.

Mutta niin, kysymys kuuluu, että ku sillä seoksella on pakko ajaa pari, kolmesataa kilometria, niin voiko siitä nyt sitten hajota jotain, ja jos voi, niin mihin mun pitäis varautua? :confused:

Kartse1
05.12.2015, 09:46
Ite jouduin vaihtamaan kaverin -97 Hiaceen lämmityslaitteen kennon, kun se oli mennyt laittamaan punaista nestettä syyläriin vanhojen vihreiden jatkeeksi.
Toi sekoitus tukkii aika nopeasti pienet kanavat.

Ei siinä enää auttanut mitkään liuottimet ja kiertosuuntaa vastaan huuhtelut.
Lämppäri puhalsi vain haaleata ilmaa. Pakkasilla oli sivulasit ja tuulilasista puolet jäässä.

Kelju homma, kun joutui koko kojetaulun purkamaan pois.
Niin se on monessa muussakin autossa.

perkei
05.12.2015, 10:27
Voi saatanan saatana että voi vituttaa.
Eli sen mössön kuitenkin saa sieltä vielä pois? Jotain pesuainettako olis hyvä käyttää - jos, niin mitä?
Kaikki hyvät vinkit on tervetulleita. Kuusen allahan mie joudun ämpärin kanssa tuon homman hoitamaan, tai sitten ajamaan sen 100km autotallille missä on vesiletku käytössä. Vai onko tää nyt niin kriittinen tilanne, että se olis vaan paras ajaa lähimmälle huoltamolle ja maksaa niille asian tekemisestä?

Cruiseristi
05.12.2015, 10:44
Voi saatanan saatana että voi vituttaa.
Eli sen mössön kuitenkin saa sieltä vielä pois? Jotain pesuainettako olis hyvä käyttää - jos, niin mitä?
Kaikki hyvät vinkit on tervetulleita. Kuusen allahan mie joudun ämpärin kanssa tuon homman hoitamaan, tai sitten ajamaan sen 100km autotallille missä on vesiletku käytössä. Vai onko tää nyt niin kriittinen tilanne, että se olis vaan paras ajaa lähimmälle huoltamolle ja maksaa niille asian tekemisestä?

Jos ei oo mössööntyny vielä niin , lorottele nesteet ulos. Jäähdytysjärjestelmän huuhteluun saa omaa ainetta esim. motonetistä.

Kartse1
05.12.2015, 11:00
No ite laskisin ensimmäisenä kaikki liemet pois. Termostaatti pois. Sitten puhdasta vettä tilalle, pikku käyttelyt, että isommat koneeseen jääneet nesteet laimenevat.
Huuhteluvedet pois ja uutta tilalle. Tässä vaiheessa olisi hyvä vesiletkulla ruutata irroitettuun lämmityslaitteen letkuun vettä normaalia kiertosuuntaa vastaan.

Toi nesteiden sekoittaminen tekee jonkinlaisen kemiallisen erektion ja tavara menee hyytelöksi ja myöhemmin kovettuu ja siten tukkii lopullisesti ainakin lämmityslaitteen kennon ahtaat kanavat. Riippuu niin paljon siitä väärän seoksen voimakkuudesta. Avaa syylärin korkki ja tutki onko tavara nestettä vai kokkelia/hyytelöä.
Eikä ne kanavat syylärissäkään kovin isot ole.
Ensin menee lämmityslaite viileäksi ja hetken päästä moottori kuumaksi... :D

Jäähdyrysjärjestelmän pesuaineita saa autotarvikeliikkeistä/huoltoasemilta/marketeista.
Itse olen laittanut parikin konetiskiainetablettia koneeseen ja ajellut koneen lämpimäksi.
Koneen jäähdyttyä jonkin aikaa lasken nesteet pois. Montaa tuntia ei parane tiskiaineita pitää koneessa, koska se syövyttää esim. alumiiniseen kennoon reikiä.
Letkuja irti ja taas vesiletkulla huuhtelua vähän joka suuntaan, kunnes tulee kirkasta vettä joka rööristä.
Letkut kiinni ja vielä kerran uusi em. huuhtelukierros.

Termostaatti takaisin paikoilleen ja 50/50 sekoitus pakkasnestettä koneeseen.
Lämpimäksi ajo ja tarvittaessa nesteen lisäys, koska aina sinne jää niitä ilmakuplia, jotka poistuvat vasta kun koneen ajaa niin lämpimäksi, että termostaatti aukeaa ja neste lähtee kiertämään myös jäähdyttäjään.

Sit vaan peukut pystyyn ja toivoa, että lämmintä tulee kabiiniin... :)

Ei se kenno Välttämättä tukkoon mene, mutta aina kannattaa henkisesti varautua pahimpaan.

Ihan ämpäripelilläkin toi huuhtelu onnistuu, että rohkeasti vaan lutraamaan... :)

pee
05.12.2015, 11:50
Katohan etyleeni- ja propyleeniglykolin ero.

Eli jos lisäämäsi punainen on etyleeniglykoli, voit ressata heti vähemmän.

Eli purkin kylki katselmukseen.

perkei
07.12.2015, 17:05
No nyt on pahat vedet laskettu pihalle, pesty, kuumennettu, huuhdottu ja pari kertaa uusiksi. Eiköhän se siitä.
Maksoihan se 117€ paikallisella Shellillä, mutta ne on oppirahoja ne. Lesson learned. :cool:

Edit: Perseenhajulle löytyi syy. Takapaksissa oli öljytörppö kyljellään, korkki avoinna. :D

Rohmo
22.12.2015, 20:26
Onko sitä laiskoteltu Lällin suhteen :D:D

T Rohmo

perkei
22.12.2015, 21:56
Tallitilanne huononi entisestään niin eipä tää mihinkään etene. Oon ajellu kotoo töihin ja takasin.
Öljyt pitäis vaihdella.

A.I
23.12.2015, 17:25
Tallitilanne huononi entisestään niin eipä tää mihinkään etene. Oon ajellu kotoo töihin ja takasin.
Öljyt pitäis vaihdella.

LJ:stä en muista mutta rj:stä vaihtaa parkkipaikallakin, purkki alle, roppu irti. Suodattimen saa vaidhettua yläkautta. roppu kii, uus suodatin, uus öljy = valmis. mulla kestää vaihtaa 5min jos kiukulla rytkäsen.

perkei
24.12.2015, 08:32
LJ:stä en muista mutta rj:stä vaihtaa parkkipaikallakin, purkki alle, roppu irti. Suodattimen saa vaidhettua yläkautta. roppu kii, uus suodatin, uus öljy = valmis. mulla kestää vaihtaa 5min jos kiukulla rytkäsen.
Juu ei se öljynvaihto ole onkelma, nehän tosiaan vaihtaa ihan parkkipaikallakin ja aion sen lähipäivinä tehdäkin. LJ:stä tosin lähtee suodatin vain alakautta, mutta nyt sekin aukeaa helposti kun olen sen viimeksi itse sinne laittanut (kuuluisia viimeisiä sanoja... :D ).
Enkä tiiä tartteeko sitä suodatinta ees vaihtaa kuin joka toinen kerta.

Nikuzai
24.12.2015, 09:25
Juu ei se öljynvaihto ole onkelma, nehän tosiaan vaihtaa ihan parkkipaikallakin ja aion sen lähipäivinä tehdäkin. LJ:stä tosin lähtee suodatin vain alakautta, mutta nyt sekin aukeaa helposti kun olen sen viimeksi itse sinne laittanut (kuuluisia viimeisiä sanoja... :D ).
Enkä tiiä tartteeko sitä suodatinta ees vaihtaa kuin joka toinen kerta.

Eiku just toisin päin öljyllä ei ole niin väliä, mutta suodatin pitää vaihtaa joka kerta, sillä uudella öljyllä ei tee mitään kun ylipaineventtiili työntää paskat suodattimen ohi kiertoon

Tuttu teki kuulemma kokeen kun alko passatissa kone yläkerrasta naputtamaan vaihto suodattimen 3/4 matkassa ja työnteli pitkät matkat menemään uutta öljyä joskus lisäillen. Sit kun kansi petti lopulta niin alakerrasta ei huomannut kulumien puolesta, ettei ollut öljyä vaihdettu, mustunut kaikki sisäpuolet oli, mutta laakeri pinnat sellaiset kuin +puolmiljoonaa kelatulle passatille voi olettaa.

Oli sit jututtanut jotain tuttuaan, et miten näin kun luulisi, et öljy ois suodatinta tärkeempää, niin tää öljymies oli sanonut halvimpien öljyjen olevan vaan puhdistettu ja lisäaineistettu.

Sit sellanen kyssäri, et onko siinä sun lähellä jotain entisöinti pajaa nuorten työpajaa tai kierrätystä missä korjataan huonekaluja?
Josson niin neuvon YV;llä helpotuksen öljyn vaihtoon

Mase
26.12.2015, 21:01
Eiku just toisin päin öljyllä ei ole niin väliä, mutta suodatin pitää vaihtaa joka kerta, sillä uudella öljyllä ei tee mitään kun ylipaineventtiili työntää paskat suodattimen ohi kiertoon

Tuttu teki kuulemma kokeen kun alko passatissa kone yläkerrasta naputtamaan vaihto suodattimen 3/4 matkassa ja työnteli pitkät matkat menemään uutta öljyä joskus lisäillen. Sit kun kansi petti lopulta niin alakerrasta ei huomannut kulumien puolesta, ettei ollut öljyä vaihdettu, mustunut kaikki sisäpuolet oli, mutta laakeri pinnat sellaiset kuin +puolmiljoonaa kelatulle passatille voi olettaa.

Oli sit jututtanut jotain tuttuaan, et miten näin kun luulisi, et öljy ois suodatinta tärkeempää, niin tää öljymies oli sanonut halvimpien öljyjen olevan vaan puhdistettu ja lisäaineistettu.

Sit sellanen kyssäri, et onko siinä sun lähellä jotain entisöinti pajaa nuorten työpajaa tai kierrätystä missä korjataan huonekaluja?
Josson niin neuvon YV;llä helpotuksen öljyn vaihtoon

Joo, ja on sellainenkin tapaus jossa isäntä ajeli volvolla joka söi hiukan öljyä. Nokkelana kaverina isäntä vaihtoi suodattimen tasaisin määräajoin ja lisäili öljyä aika kun tarvittiin, vaihtuihan se öljy silläkin tavalla. Sitten Volvo leipoi kiinni ja syynä oli öljypumpun imukärsän hautautuminen öljyn palamattomiin kuona-aineisiin.

Pitäisin kyllä sen öljyn vaihtamista vähintään yhtä tärkeänä kuin suodattimenkin. Monissa moottoreissa (ei kyllä kaikissa) on öljynpaine-anturi siten että jos suodatin tukkeutuu ja bybass venttiili päästää öljyn suodattimen ohi kiertoon niin painevalo syttyy vaikka laakerit saavatkin öljyä.

Suodattimen vaihto on kilometreistäkin kiinni ja jos vaikka öljynvaihtoväli on esim 5000km, suodattimen vaihdoksi riittää se joka toinen kerta. Normaalikuntoisessa moottorissa se ei tukkoon pääse noilla kilometreillä mitenkään ellei tapahdu jotain vahinkoa jolloin se uusikin suti menisi. Tosin eipä se parin euron suodattimenkaan pihtaaminen paljon säästöä tee.

perkei
02.01.2016, 16:53
Note to self: öljyt + öljynsuodatin vaihdettu 2.1.2016; 357452km.

Motonetistä ostettu suodatin ei käynyt tälläkään kertaa, vaan kierre on liian suuri. Rover-hyllystä löytyi tälläkin kertaa sopiva. Täytyypä nyt säästää se suodattimen koodi, niin ei tartte sitten enää ens kerralla lähteä Motonettiin kesken jumpan.
Kiitän Mr Pohjolaa tallivuokrasta, Mr Timbuktua kyydistä Motonettiin ja Mr Kouvolaa sponsoroinnista.
Autotallissa oli riittävä ilmastointi ja erittäin hyvät tilat, hieman moitetta nihkeähköstä lämmityksestä. Öljyn laatu oli erittäin hyvä ja juokseva.

Nikuzai
02.01.2016, 19:58
Joo, ja on sellainenkin tapaus jossa isäntä ajeli volvolla joka söi hiukan öljyä. Nokkelana kaverina isäntä vaihtoi suodattimen tasaisin määräajoin ja lisäili öljyä aika kun tarvittiin, vaihtuihan se öljy silläkin tavalla. Sitten Volvo leipoi kiinni ja syynä oli öljypumpun imukärsän hautautuminen öljyn palamattomiin kuona-aineisiin.

Pitäisin kyllä sen öljyn vaihtamista vähintään yhtä tärkeänä kuin suodattimenkin. Monissa moottoreissa (ei kyllä kaikissa) on öljynpaine-anturi siten että jos suodatin tukkeutuu ja bybass venttiili päästää öljyn suodattimen ohi kiertoon niin painevalo syttyy vaikka laakerit saavatkin öljyä.

Suodattimen vaihto on kilometreistäkin kiinni ja jos vaikka öljynvaihtoväli on esim 5000km, suodattimen vaihdoksi riittää se joka toinen kerta. Normaalikuntoisessa moottorissa se ei tukkoon pääse noilla kilometreillä mitenkään ellei tapahdu jotain vahinkoa jolloin se uusikin suti menisi. Tosin eipä se parin euron suodattimenkaan pihtaaminen paljon säästöä tee.

Missäähän meni v*tuiksi kun työnsin bemarilla 30k ilman öljyn saati suodattimen vaihtoa :p
Aina joskus kun se pölläytti siniset startissa kone sammuksiin ja litra öljyä koneeseen
Ei se kone ainakaan mun aikana kuollut ja mitä tietoja seurasin niin 2 vuotta myynnin jälkeenkin se oli tuoreella leimalla

Joku alko utelemaan parkkiksella rouskeasta käynti äänestä, et petääkö kone kohta niin sanoin, ettei se vielä 10k rouskuttaessaan ole pettänyt eikä pettänyt stadista kahenpysähdyksen taktiikalla tullessa, niin tuskin se nytkään hajoaa :D
Tosin en sammuttanut siksi aikaa kun kamat nostettiin sisälle ja lähdin kauppaan, viimenen 100km tultiin hiukka ripeemmin kun pyhänä ei ollu kuin siwa auki ja sinne viimeisellä 10 minuuttisella ehdin

Se kulki sen 180 mitä tehdas lupasi päälle kilometrin tasamaalla jaksoi pitää nopeutta yllä ja ois pidempäänkin jaksanut ellei ois valoja vastaan tullut, niin ei uskaltanut kokeilla onko koppalakit vai ei

Mutta lopputulemana ei se öljyn vaihto aina haittaa tee, paitti kaverin V12 bemmin tapauksessa edellinen omistaja oli luxus autoon laittanut kalleimmat hipopesevät öljyt mitä hyllystä löytyy joten paskat liikkeelle ja kangilta voitelu pois, metallit kiertoon ja nokat kaljuksi.

perkei
01.02.2016, 17:21
Kaikki pellit rupes talven tullen kukkimaan kuin viimeistä päivää ja mitään muuta ei ole tehty kuin ajettu niin saatanasti. Tallihommat on ihan retuperällä ja suorastaan kuulen peltien rapinan ja suolan rouskeen, kun rakkaani syöpyy hiljalleen ympäriltäni.
Tarkoitus oli pitää mutarenkaat talvellakin alla, mutta kun ekat lumipyryt tuli, niin mulle tuli työajoa isolle kirkolle eli Hesan stadiin, niin totesinpahan vaan että oon ääliö jos lähten sinne Corollalla kun mulla on tämmönen kunnon nelivetokin talossa.
Niinpä sitten vein Lällin renkaanvaihtoon -juu, en vaihtanut edes renkaita ite- ja alle vaihtui nastoitetut Nokiat kromimangelsseilla. Kiitos vaan herra audiovastaavalle myöskin kumivastaavaksi ryhtymisestä. :D
Lällistä tuli ihan naurettavan näköinen citymaasturi, mutta voi ristus mikä pito! Ei paljoa kelit pelota. Tosin madaltui samalla niin paljon, että jäin hartioista jumiin Lällin mahan alle, kun kävin rasvaamassa kardaanit. Kostoksi voitelin mm. oman piponi. Red Linella of corpse.
Citylookista kertoo sekin, että työkaveri tuli intoilemaan mulle, että "jumankauta mistä sä oot tommosen Kirpun löytäny!? En oo ikinä nähnyt lyhyttä Land Cruiseria. Luulin että toi on RAV." Oli siis sattumoisin päivänvalossa nähnyt Land Cruiser-lätkän etulokarissa. Onhan se citymaasturin näköinen, mutta että RAV. Voi luoja. :eek:
Viimeaikojen suurimmat seikkailut eivät koske offroadia lainkaan, vaan ensin teimme Pohjois-Savon matkan 666km ja mukavaa oli, hyvin meni ja lämpöä & tasaista kyytiä riitti.
Hesan stadin Laajasalossa Lälli päätti sitten laskea eturenkaan tyhjäksi kun olin työkeikalla, mutta Autoliiton kuorma-autopoitsu kävi täyttämässä sen renkaan ihan tuossa tuokiossa. Kohtuullisen paljon jyrsi, kun ajattelin toimettomana hyllyssä lojuvaa T-Maxin kompuraani, jonka PITÄISI olla Lällin kontissa kytkettynä, mutta...noh. No ei ole, ei. :(
Eli terveisiä kermaperseeltä, täällä sitä vaan vaihdatetaan autonrenkaat muilla ja tilataan huoltoauto niitä täyttämään tien päälle. Ei saatana, offiharrastukseni on pohjamudissa. Tästä ei enää alemmas pääse. :mad:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=187812

bluevan
01.02.2016, 17:52
Kuulostaa ihan ku oisit tallikuski :D

perkei
01.02.2016, 18:01
Kuulostaa ihan ku oisit tallikuski :D
Vain talli puuttuu! :eek::D:o

perkei
14.02.2016, 11:43
Ajattelin käydä rakkaani kanssa pikku Ystävänpäiväajelulla. Kävin jo aamulla laittamassa hänet lohkolämppäriin hivelläkseni häntä lämmöllä heti startista.
No kyllähän hän starttasi ja lähti käyntiinkin ihan niinkuin aina. Tuulilasilla oli paksu kerros loskaa ja laitoin pyyhkijät päälle, mutta ne ei inahtaneetkaan. No otin pyyhkijät pois päältä ja kävin sitten kiltisti harjaamassa lumet tuulilasilta. Tämän jälkeen pyyhkijät toimi hyvin.
Niinpä lähdimme matkaan, joka sujuikin hyvin ensimmäisen kilometrin ajan, kunnes ensimmäisessä alamäessä loskat tippui katolta tuulilasille. Laitoin pyyhkijät päälle, mutta ne eivät inahtaneetkaan. Pysäytin ja kävin harjaamassa lumet lasilta, mutta pyyhkijät eivät enää heränneet.
Vaihdoin sulakkeen, mutta pyyhkijät eivät heränneet.
Tätä ennen ne ovat toimineet hyvin, paitsi jääneet jo jonkin aikaa ala-asennossa lasilla hieman ylemmäs kuin ennen. Nyt lumiepisodin jälkeen ne putosi lasilta kokonaan, eli onks jotain jossain löysällä? Mitä, missä?

Eli mitäs vaihtoehtoja tässä nyt on? :confused:

karisa
14.02.2016, 11:48
Nivel irti ? tai poorit menneet moottorin akselilta tms

GrapL
14.02.2016, 12:05
Jos ei liiku pyyhkijät yhtään nii jätä päälle asentoon ja kopauta vasaralla moottoria.. Näin joutu usein 1500 ladan pyyhkijät käynnistää.. Ja tarkennetaan viellä eli siis pyyhkijänmoottoria :D

perkei
14.02.2016, 12:13
Jos ei liiku pyyhkijät yhtään nii jätä päälle asentoon ja kopauta vasaralla moottoria.. Näin joutu usein 1500 ladan pyyhkijät käynnistää.. Ja tarkennetaan viellä eli siis pyyhkijänmoottoria :D
Kiitos ja oli erittäin tärkeä tarkennus, kun otetaan huomioon kenen topicissa ollaan. :D
Mie toiveikkaana avasin konepellin, mutta totesin, ettei kyl mitään tietoa mikä niistä härveleistä on pyyhkijän moottori. Täytynee kaivaa manuaali esiin.
Naiset ja autot. :o
Joku karisan mainitsema nivelrikkokin kävi mielessä mutta siis se on jo kirurgitason hommia.

ImacInnes
14.02.2016, 12:23
Yleensä löytyypi tuo pyyhkijän moottori joko konehuoneenpuolleta tulipellistä tai pitää ottaa pyyhkijät ja pelti konepellin ja tuulilasin välistä pois ja sieltä alta löytyypi.
En tiedä kuin sun Lällissä on?

Kun saat sen moottorin näkyviin niin pyyhkijät päälle ja kuntelemaan kautta katselemaan.
Jos moottori pyörii niin sitten nivelien kuntoa tutkimaan.
Jossain on muoviniveliä ja ne tuppaa kulahtamaan ja sitten iroavat.

t. Ismo Ämmä

hiluvitkutin
14.02.2016, 12:25
Hiluxissa konehuoneen puolella ja todennäk. lj kans. Apumiehen puolella.
Jos nivel rikko ni varmaan liikkuu käsin pyyhkijät.

GrapL
14.02.2016, 12:29
Mie toiveikkaana avasin konepellin, mutta totesin, ettei kyl mitään tietoa mikä niistä härveleistä on pyyhkijän moottori. Täytynee kaivaa manuaali esiin.
Naiset ja autot. :o

http://i51.tinypic.com/2i9m1w4.jpg

Tuossa näkyy konehuoneen oikeassa yläkulmassa toi musta pötikkä. Sellanen kopautus ettei kumminkaan lommoa tee mutta napakka kuitenkin. ;)

turo1987
14.02.2016, 14:03
Lj:ssä pyyhkiänmoottori on konehuoneessa apparinpuolellla ihan näkyvillä tulipellissä kiinni. Musta parin nyrkin kokoinen mötikkä. Mitään ei tarvitse purkaa, että moottorin näkee.

Mase
14.02.2016, 15:34
Joskus aikoinaan kun olin valtuutettu Toyota asentaja (silloin kun at 151/171 pörinät oli alansa huippua :D) henkilö mallin toyotista putosi pyyhkijän vivuston munat järjestäen n. 200tkm kohdalla pois paikoiltaan. En kyllä muista oliko maasto toyotissa samaa murhetta. Kuulustele tosiaan huriseeko moottori (pyyhkijän..) kun laittaa sen päälle.

perkei
14.02.2016, 19:06
Kävin Lohjan seudun LJ:n omistajien henkisen erityistuen ADHD-osaston päiväkirurgisella kriisivastaanotolla.
Pyyhkijän moottori löytyi tosiaan tulipellistä repsikan puolelta ja se kehräsi kuin kissa. Nivelrikkohan sieltä sitten löytyi, tosin kyseessä oli ihan vaan normaali paikaltaanmeno joka saatiin muljautettua takaisin kuoppaansa ihan poliklinisesti.
Kiitämme pyyhinspesialistia asennustyöstä ja Mr Pohjolaa tallivuokrasta.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=188426

ImacInnes
14.02.2016, 19:33
Tulee todennäköisesti sama toistumaan kun kerran irtosi.
Eiköhän sielä kulumaa ole, vaan nythän osaat takasin varren itekki muljauttaa kun taas irtoo.

t. Ismo Ämmä

perkei
14.02.2016, 19:41
Tulee todennäköisesti sama toistumaan kun kerran irtosi.
Eiköhän sielä kulumaa ole, vaan nythän osaat taksin varren muljauttaa kun taas irtoo.

t. Ismo Ämmä
No joo, niinhän siinä todennäköisesti käypi. Tuskin se sieltä kuitenkaan vielä ihan itestään irtoaa, eli vaatii jonkun tollasen rasituksen/ryskäisyn kuten noi loskalumet. Sen verran hyvin kuitenkin vielä napsahti kiinni.
Ihme homma kun ei osat kestä kuin 27v!? :eek::D

Edit: Niin joo, kiitos kaikille vastanneille taas kerran neuvoista.

A.I
23.02.2016, 22:31
koitin soitella sulle, tuosta saisit osien hinnalla auton akselien kestävyyden, lukkoasian ja välitysasian kuntoon ;) sulle voisin tehdä vielä asennuksen kaupanpäälle.:)

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1285620#post1285620

perkei
24.02.2016, 16:56
koitin soitella sulle, tuosta saisit osien hinnalla auton akselien kestävyyden, lukkoasian ja välitysasian kuntoon ;) sulle voisin tehdä vielä asennuksen kaupanpäälle.:)

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1285620#post1285620
Mulla on puhelimessa suoramarkkinoinnin esto, sori. :D
Kiitos vaan tarjouksesta ja erityiskiitos asennustarjouksesta, mutta jätän väliin kuiteskin. :)

Harriko
13.03.2016, 23:52
Mitäs toi otsikko nyt sit tarkottaa?:confused:

ajelija
23.03.2016, 18:33
Möitkö sinä tämän pois?

perkei
24.03.2016, 19:42
En ole myynyt. :)
Ei vaan ole mitään kerrottavaa.

Harriko
24.03.2016, 19:47
En ole myynyt. :)
Ei vaan ole mitään kerrottavaa.
No mut sithän tää jatkuu, kun on kerrottavaa:D hyvä niin.:)

perkei
25.03.2016, 07:33
No mut sithän tää jatkuu, kun on kerrottavaa:D hyvä niin.:)
No mie vaihdoin otsikon ettei se ole liian hämmentävä. :D
Mut siis tuollahan tuo Lälli ruostuu parkkipaikalla muiden Tojotien kanssa.
Eiköhän se pian haihdu ruskeaksi tomupilveksi niin sitten tää topikki ainakin on end of story. :rolleyes:

Ranee
25.03.2016, 08:34
Olen palstalla tehnyt laajan tutkimuksen aiheesta ja yleisimmin ruskea tomupilvi on rojektin alku eikä loppu.

perkei
25.03.2016, 09:06
Olen palstalla tehnyt laajan tutkimuksen aiheesta ja yleisimmin ruskea tomupilvi on rojektin alku eikä loppu.
Noh, mikäli tutkimuksesi osoittautuu paikkansapitäväksi, niin palannemme Lällin kanssa asiaan jonkun vuoden kesällä Mr Pohjolan hellässä huomassa. :)

perkei
12.05.2016, 18:56
Se alkais olla Lällin kans 20 000km yhteistä taivalta takana. :o
Joutu vaihtamaan isomman teipin tuulilasin alreunan ruostereiän päälle.
Ei muuta raportoitavaa. Öljyt aattelin vaihtaa.

perkei
13.06.2016, 18:04
Lälli sai tänään maanantaina rajun viikonlopun (ite olin kännissä ja Lälli oli pihalla) jälkeen kauheen intopiikin klo 05:00, latausmittari jysähti ylätappiin ja mankka pimeni. Jätin hänet siis tuonne orapihlaja-aitaan rauhoittumaan ja jatkoin työmatkaa Corollan ratissa.
Mitään uusia murheita ei tämänaamuisen intopiikin lisäksi ole ollut; ristikkoniveletkin oli ihan kunnossa, sen sijaan pinjoni löysällä.

Vaihdettiin Lällin kanssa just taas tallia ja kovasti olis toiveita josko se ruosteenhinkkaus/palkkihelmoitus/vinssinkasausurakka kohta pääsis alkuun. :o

perkei
24.06.2016, 06:21
Lälli on ilmeisen itse-eheytyvää mallia, sillä intopiikki tasaantui pensasaidassa lepäämällä ja hieman sitä jännitteentasaajasäätöjuttupötikkää koputtamalla. Tämä tehty valtuutetun Tojotahuoltajan toimesta, itse en mihinkään likaisiin autoihin koske, hyi.
Lälli siirretty ajamalla pensasaidasta offipajalle ja viety samalla muuttokuormallinen osia mukaan. Ostin uuden Wunderbaumin peittämään alati voimistuvaa ruosteisen kellarin tuoksua. En tiedä vieläkään minkä vuoden kesällä Lälli lähtee taas mustikkaan, mutta tästä rojektista en luovu vaikka tää nyt vähän tämmöstä paskaa onkin.
Edit: ainiin ja hankin palstan kautta huippuedulliset Mangelssit beadlock-aihioksi.
Hyvää jussia kaikille rakentelijoille! :o:)

perkei
11.07.2016, 16:54
Eräänä kauniina kesäpäivänä Lällistä revittiin levikekumit pois.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=194532

Alumiininiitit olivat tehneet tehtävänsä ja 3/4 levikekumin alta löytyi mätää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=194534

Ei siinä sitten muuta kuin pudotettiin takapuskuri tonttiin ja alettiin tutkimaan mikä on homman nimi.
Yksi vanha paikkakin löytyi pakkelikerroksen alta. Pakkelia oli muutenkin aika runsaasti Lällin hanukassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=194533

Korivastaava taiteili nätin uuden loksunkaaren. Myös tuo lyhyt kotelonpätkä on nyt kokonaan uutta. Sitä ei viety ihan niin alas kuin alkuperäinen oli.
Mun uudessa mummokännykässä on vähän huono kamera.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=194537

Pyllyynkin tuli reikä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=194535

Eli ruostehomma on vihdoinkin saatu alkuun. Pieni kohta kerrallaan, mitenkä peltisepällä riittää intoa; itse en mitään ruosteista autoa hitsaa, hyi olkoon.
Keskityin siis pälättämään, juomaan kahvia, ojentelemaan työkaluja ja toimimaan palovahtina. No irrotin mie sentään akunkengät ja rälläköin ihan vähän. :o

lepa77
11.07.2016, 17:07
eihän tuo näytä edes pahalta yleensä kaari puuttuu kokonaan:)

Micco
11.07.2016, 17:16
Usein noi takahelmanpätkätkin on palkilla tehty, mut sul on nyt jo pellistä tehty...seuraavan mätäkorjauksen yhteydessä sit palkkia.

perkei
11.07.2016, 17:58
eihän tuo näytä edes pahalta yleensä kaari puuttuu kokonaan:)
Ei nii, kyl mulla edelleen on sellainen fiilis ettei Lälli ole lainkaan pahasti mätä, mitä näitä nyt on katellut ja kuunnellut näitä juttuja. Mut katotaa nyt, saatan muuttaa mieleni sit kun ikkunat irroitetaan... :)
Usein noi takahelmanpätkätkin on palkilla tehty, mut sul on nyt jo pellistä tehty...seuraavan mätäkorjauksen yhteydessä sit palkkia.
Joo tuossa oli sellainen ajatus, että vanha takapuskuri jää käyttöön, sehän kulkee tuossa kotelon kohdallakin. Ja nyt kotelon noustua ylemmäs, se on entistä enemmän puskuriputken suojassa.

L-200
13.07.2016, 05:42
Elä osta mitään wuntsikkaa sinne käryämään, otat sisustasta lattiaverhoilut veks, samoin penkit ja peset ne kunnolla.

Oletuksena voinee pitää että matossa voi pikkuisen olla kosteaa ja likaa ja siellä on sitten vähän hometta tai muuta ja se nyt vähän haiskahtaa "kostealle maakellarille".
Lähtee pesulla 99% puhtaaksi, samalla poistuu "hajuhaitta", eron huomaa ainakin penkeissä miten sieltä lähtee sellaista ruskeaa mujua pois pesuimurilla... siinä heikon sietokyvyn omaava oikeasti tyhjää vatsalaukkunsa jos sitä lietettä vilkaisee...

pesumetodina samalla kaavalla kuin pesisis mattoja laiturilla, mäntysuopaa ja harjaa
Cauheeen vaiceeda.. :)

ImacInnes
27.07.2016, 22:38
Ensin penkit ja matot pois ja pesu painepesurilla.
Sitten mätä hommiin niin, kerkee pestyt melkein kuivua mätä hommien valmistuttua.
Näillä hellekeleillä kuivuisi aika nopiaan.

On tullu noin useampikin sisuta pestyä ja toimii.

t. Ismo Ämmä

perkei
14.08.2016, 15:42
Minulla on Lällissä nykyisin rosterista valmistettu hajukuusi. Tai no ei se millekään haise (no ehkä vähän rahalle), mutta onhan se ihan saatanan tyylikäs. :cool:

perkei
20.08.2016, 07:50
Ihan mielenkiinnosta, niin minkälaisisa hinnoissa 3.0l Tojotan myllyt liikkuu? Siis sellaiset jotka käy Läjään about heittämällä, kuten käsittääkseni kzj95?
Ja onko siinä sitten muuta kuin pata paikalleen ja muutosleimalle?

Ajatukset laukkaa aina paljon kovempaa kuin itse projekti. Lällissä on edelleen se sama takakulma tekeillä, mutta mulla on jotenkin intoa ja toivoa sen suhteen enemmän kuin ikinä tässä vuoden aikana, kun kävin tosiaan Jeeppikerhon kanssa Kannakselta hakemassa vähän motivaatiota. Haluan ehdottomasti Lällin kanssa sinne!!!
Olen kallistunut sille kannalle, että purkaan takapenkin pois. Vieläkään en ole saanut ihan tarkkaa vastausta että tarviiko se katsastuksessa sitten olle siellä, jos auto on rekiströity 2 + 3?
Toisaalta jos se leimasetä laittaa otteeseen 1 + 1 niin mitäs sitten. Mun perheeseen kuuluu 2 henkilöä, mutta ihan vitusti tavaraa. :o

Huomasin, että tää sähköinen huoltokirja on tosi hyödyllinen. Tuolta oman topiccini ekalta sivulta luin, että Lälliinhän on jo vaihdettu jännitteensäädinjutska. Ihmetyttää siis miksi se reistaili. Uusi on jo hankittu, että eipä siinä mitään. Ja se vanhakin toimii taas.
Kuinka usein, siis kilometreissa, noita jännitteensäätimiä sitten paukahtelee? Olen ajanut Lällillä vajaassa vuodessa 20 000km. Luulen ettei entisellä omistajalla kilometreja ihan kauhean vinhasti tullut.

OnOff
20.08.2016, 20:12
Jos kuitenkin leimalle laitat sen 5cm pehmustetta ja vanerilevyn. Ihan sillä, kun nää lisäpaikkapakut on uusiutumaton luonnonvara.

perkei
21.08.2016, 07:31
^ Noh joo, on sitä penkkiä tässä aikaa jahkata. Päätin käydä tässä välissä nyt leimalla ennenkuin alan purkaa enempää. Joten ongelma on siirretty vuodella eteenpäin. Fiksu jos olisi ollut, olisi käynyt ihan ensimmäiseksi leimalla,mutta koska mie nyt mitään tekisin fiksuimman kautta? :D
Periaatteessa sääli purkaa, sillä penkki on rakennettu kyllä ajan ja vaivan kanssa niin nätisti, että melkein voisi luulla sen olevan ihan originaalia tekoa. Mutta kun ei mulla siltikään ole sille käyttöä vaikka on kuinka nätti.
Eilen paikattiin loput repsikan puolen takanurkasta.
Muutamia paikkoja jos vielä tekisi ja sitten konttorille ja sitten talliin. :)

Edit: Luin tätä omaa topiccia läpi ja sivulla 12 Eicca kertoo kysyneensä penkkiasiaa katsastusmieheltä. Penkin puuttuminen leimalla ei ole ongelma, suurempi ongelma on jos penkkejä onkin liikaa. Voishan tuota käydä vielä omalta konttorilta kysymässä jos joku päivä sopiaan aikaan ajelen ohitse. Mutta ainakaan Eican katsastuskottori ei näe ongelmaa jos penkkejä on "liian vähän".

perkei
21.08.2016, 18:26
Rakas offipäiväkirja. Joskus on tehokkaita tallipäiviä ja joskus sitten...noh joo.
Tänään oli suuri päivä vapaaottelun ystäville. UFC 202 alkoi viideltä aamulla ja sitä piti tietenkin neljän tunnin unien jälkeen alkaa katsoa. Ottelun ohessa nautittu kahvipannullinen esti haaveet jatkounista.
Lähdin tallille. Ensimmäiseksi otin asiakseni vaihtaa Corollaan kuskinpuolelle ajovalon polttimon. Repsikan puolelle olin jo vaihtanut paria päivää aiemmin. Käteni mahtui juuri ja juuri akun väliin, mutta perhanan liitin ei irronnut sitten millään. Lopulta mun täytyi irrottaa akku. No selvisi ainakin miksei liitin irronnut, kun sen oli joku turakäsi idiootti tunkenut jotenkin poikittain paikalleen ja se kumitutti vielä sinne väliin. Itse polttimo olikin jo valmiiksi irti kiinnistysrautalangastaan. Noh, selvisi siis ainakin miksi auton valot olivat jotenkin hieman eri paria. Nyt valot näyttää mielestäni taas samanlaisilta, kun kasasin uuden H4:n ihan oikein sinne paikalleen.
Tämän uurastuksen jälkeen olikin aika mennä syömään ja ruoan jälkeen otin 1.5h päiväunet. Sen jälkeen otin ruuvimeisselin ja lähestyin Lällin vasenta takakulmaa, mutta takavalo oli niin tiukasti ruuvattu, että motivaationi lopahti kuin seinään. Lähdin keittämään kahvia.
Kahen kupillisen jälkeen motivaationi palasi, mutta alkoi olla kiire ruokakauppaan. Saatiin ennen kotiinlähtöäni kuitenkin tallitoverin avustuksella se kuskinpuolen takavalon lasi rikottua, siihen olikin hyvä lopettaa tallipäivä. :D

Valon hajoamisesta oli se hyöty, että huomasin ettei se nyt oikeastaan tuntunut miltään. Saahan noita valoja, Virosta saa halvalla samanlaiset tilalle, tai sitten mulla on hyllyssä kahdetkin sellaiet just toisenlaiset LJ:n takavalot, tai sitten voisi ihan peräti heittää kaikilla originaalivaloilla vaikka sorsaa ja rakentaa nyt samantien offihenkiset ledivalot ja samantien sitte pakkivalolle reilusti lumenea, eiku mitä niveaa se nyt oli. :)

Edit: kuvia, koska kuvat on kivoja.

Japanialainen ikkunalista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=195715

Papukone kävi morjestamassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=195716

Yksi nurkka on ehostettu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=195717

perkei
27.08.2016, 17:33
Tänään tein semmoisen jutun, että korjasin tän mun rakentelutopicin sivut 1-11.
Eli topicin alkuun olin linkittänyt kuvia facebookista ja ne oli sitten ajanmyötä kadonneet. Lisäsin kuvia nyt sitten offipalstan kansioon ja linkitin sieltä topicciin, sinne kummittelemaan jääneiden kuvatekstien perusteella.
Ihan kaikkia kuvia en varmaan saanut vieläkään paikalleen, mutta on tätä nyt jo ihan kiva lukea alusta alkaen, kun kuvat on taas mukana. :)

perkei
04.09.2016, 08:55
Tyhmien kysymysten kerho; kun Lällissä on nuo maastoisat renkaat otteessa, niinkuin on myös lokasuojan levikkeet otteessa.
Meillä on remontti kesken ja levikkeet on mätähommien takia poistettu. Tekis kuitenkin mieli käydä sittenkin tässä välissä leimalla, niin onko se ongelma että ne levikkeet puuttuu vai tarttisko nyt vaan malttaa rakentaa sen verran että saa uudet paikalleen?
Kauheeta kun kesken hommien tuli kauhee ajeluhimo. Tahtoo liikenteeseen hetkeksi. Edes leimareissulle. :o

Nikuzai
04.09.2016, 11:19
Tyhmien kysymysten kerho; kun Lällissä on nuo maastoisat renkaat otteessa, niinkuin on myös lokasuojan levikkeet otteessa.
Meillä on remontti kesken ja levikkeet on mätähommien takia poistettu. Tekis kuitenkin mieli käydä sittenkin tässä välissä leimalla, niin onko se ongelma että ne levikkeet puuttuu vai tarttisko nyt vaan malttaa rakentaa sen verran että saa uudet paikalleen?
Kauheeta kun kesken hommien tuli kauhee ajeluhimo. Tahtoo liikenteeseen hetkeksi. Edes leimareissulle. :o

Paa pelli soirot sikaliimalla tai hitsaamalla kiinni pikaisesti, niin ei inssillä tartte niistä valittaa vaikka trafi prossat meinaiskin paukkua

HJ60_Jussi
04.09.2016, 13:17
Soirojen reunassa pitää olla kourumainen rakenne. Vaan empä usko että alkavat nipottaa jostain puuttuvista levikkeistä jos renkaat jää reunojen sisäpuolelle.

jesse89
04.09.2016, 14:00
Soirojen reunassa pitää olla kourumainen rakenne. Vaan empä usko että alkavat nipottaa jostain puuttuvista levikkeistä jos renkaat jää reunojen sisäpuolelle.

Nii mä en kyllä usko mitenkään et kyseinen rengaskoko jäisi millään reunojen sisälle vaikka olisi millainen vanne:D Jos nyt meinaat nopeasti jotain levikettä kehitellä niin ainakin täälläpäin oli se että levikeessä ei saa olla teräviä reunoja.

perkei
04.09.2016, 16:21
No mie en nyt vissiin osannu kysyä taas oikein. :D
Siis mitään väliaikaista ei nyt todellakaan olla rakentamassa, vaan yritin kysyä, että onko se levikkeiden puuttuminen nyt niin radikaali juttu että ne sanoo, että "tuo sitte takasin kun ne levikkeet on olemassa", vai onko niiden puuttuminen vaan sellainen "korjattava viimeistään 2vk päästä"-tyyppinen kirjoitus rekisteriotteeseen - joka siis ei ole kovinkaan paha ongelma, jos vaan se leima saadaan.
Ja totta munassa ne renkaat tulee yli sieltä. :D
Edit: kuvan kanssa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=196022

HJ60_Jussi
04.09.2016, 16:39
Lainaa jostain orkkisrenkaat ja hae leima

perkei
04.09.2016, 16:43
Lainaa jostain orkkisrenkaat ja hae leima
Käviskö nastarenkaat näin kesällä? Talvirenkaat mulla on ihan normaalien ihmisten kokoa. :)

...ja kunhan nyt kilaroin taas, eihän se maata kaatais vaikkei kävis leimalla ollenkaan. Muttaku rakentelupuutteen aiheuttamat turhaumat purkautuu turhana ajatteluna ja vatvomisena. Anteeks. :o

Nikuzai
04.09.2016, 16:46
Ite soittaisin konttorille ja kysyisin, et miten on

Pahimmillaan leimaavat levikkeet pois ja sit ne pitää muutostaa siihen uudestaan

Takapenkkejäkin ovat leimalla poistelleet kertomatta mitään, sit ratsiassa on hallelujaa ja toivotaan sakkoja

jesse89
05.09.2016, 18:13
Jos et mistään saa kesäkumeja ja sulla on tarvetta Lahdessa päin pyörähtää niin mulla on nurkassa orggis kesärengas kierros

perkei
05.09.2016, 19:48
Kiitos! Pidetään mielessä! :)

A.I
05.09.2016, 19:50
multa saa kesärenkaat vanteineen lainaan sen verran että käy leimalla lähikonttorilla.

perkei
05.09.2016, 19:57
Haa no ne on lähempänä. Kiitos sullekin. :)
Soitan jos pääsen sinne leimalle saakka.

iroc
05.09.2016, 21:47
Olisiko nyt kuitenkin helpompaa, laittaa ne levikkeet paikoilleen, vaikka vaan kahdella ruuvilla per kappale? Koska jos inssi niihin puuttuviin levikkeisiin takertuu, niin pyytää muutoskatsastukseen tai vaihtoehtoisesti levikkeet paikoilleen. ;)

-MaTTi-
05.09.2016, 23:02
Käviskö nastarenkaat näin kesällä? Talvirenkaat mulla on ihan normaalien ihmisten kokoa. :)

Onnistuu:
17 §
Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa
1. Auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaat saa varustaa nastoin, lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1 päivästä maaliskuun 31 päivään tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin, myöhemmän näistä päivämääristä ollessa määräävä. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää hälytysajoneuvossa, puolustusvoimien käytössä olevassa maastokäyttöön tarkoitetussa autossa ja perävaunussa, tienpitoon käytettävässä autossa ja perävaunussa sekä hinausautossa. Nastarenkaita saa käyttää muuna aikana myös auton tai hinattavan ajoneuvon kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen liittyvissä tilapäisissä siirroissa sekä kaikissa autoissa ja hinattavissa ajoneuvoissa, milloin sää tai keli sitä edellyttää.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921257#Pidm165600

Mut mikä se toi teijän "papukone" on kun tollasta "saumaa" on pukannu? 🤔 Mä kun oon ollu siinä ymmärryksessä että ihan oot työkseskin hitsannu? 😃

Papukone kävi morjestamassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=195716

perkei
06.09.2016, 03:47
Onnistuu:

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921257#Pidm165600

Mut mikä se toi teijän "papukone" on kun tollasta "saumaa" on pukannu? 🤔 Mä kun oon ollu siinä ymmärryksessä että ihan oot työkseskin hitsannu? 😃
Kiitos linkistä -Matti-! :)
Mie oon ulkoistanut auton hitsauksen. Itse join vaan kahvia ja vaklasin kipinöitä. :o

hitoy
06.09.2016, 16:46
Kiitos linkistä -Matti-! :)
Mie oon ulkoistanut auton hitsauksen. Itse join vaan kahvia ja vaklasin kipinöitä. :o

Nyt äkkiä hommat toisinpäin niin ei mene turhatyö hukkaan. :o

perkei
06.09.2016, 17:58
Nyt äkkiä hommat toisinpäin niin ei mene turhatyö hukkaan. :o
Meil on tallilla semmonen diili, että mie hitsaan kaiken yli 3mm paksun ja ukkeli hitsaa kaiken sitä ohuemman. :D

tjl
06.09.2016, 21:57
Meil on tallilla semmonen diili, että mie hitsaan kaiken yli 3mm paksun ja ukkeli hitsaa kaiken sitä ohuemman. :D

ei tartte sit tojotaa ikinä hitsata :D

perkei
07.09.2016, 05:36
Luulen että kumpikaan, minä tai Tojota, ei tule menettämään mitään. :D

hiluvitkutin
07.09.2016, 06:34
Ei millään pahalla ukkoo kohtaan. Mut opeta sitä hitsaamaan.😆

perkei
09.09.2016, 07:28
Ei millään pahalla ukkoo kohtaan. Mut opeta sitä hitsaamaan.😆
Paha mennä neuvomaan kun en itekään oaa peltiä hitsata. Tai en ole edes koskaan hitsannut, siis. Melko vähän mikilläkään, mie oon tikki- ja puikkonaisii.
Oon mie toki myös International Welding Specialist, joten sikäli pätevyydet neuvomiseen toki löytyy, vaikkei taitoa löytyiskään. :D :cool:
Mut antaa ukon turailla. Minust on kiva ku se jaksaa näprätä. :)

Edit: okei, voin ehkä kertoa myös elävän elämän esimerkin siitä miks mun kannattaa vaan vahtia niitä kipinöitä.
Ensinnäkin mullahan pitäis olla silmälasit, että näkisin hitsata papukoneella. Mulla ei ole päivitettyjä prillejä just nyt olemassakaan.
Toisekseen mulla pitäis olla melkeinpä sitten oma kone, koska mulla hirttää hermot heti kiinni noihin yhteiskäytössä oleviin laitteisiin, kun suuttimet on räitty paskaksi jne, sellaseen kuntoon että yksikään ammattitaitoinen hitsari ei suostuis polttamaan kuin norttia sellaisen kolvin nähdessään.
Kolmannekseen siis peltihommistahan mie en tajua mitään. Oon hitsannut yli 3mm kamaa, paitsi tigillä joskus satunnaisesti jotain ohuempaakin. Mun käsitys hitsaamisesta on se, että vedetään pitkää ja nättiä saumaa, eikä suinkaan heppailla ja täppäillä papanat lennellen.
No, sitten päästään siihen hitsausvaiheeseen ja ukko pyytää mua laittamaan lisää virtaa. Kun ojennan käteni langansyöttönapille, hän sanoo, että ei kun siitä toisesta napista. Sanon, että tästä napista säädetään virtaa. Ja ukko sanoo, että ei kun siitä toisesta. Mie kysyn, että siis mitä sie nyt siis haluat että säädetään? No virtaa, kuuluu vastaus. Ojennan käteni takaisin langansyöttönapille ja ukko yrittää pitää mulle esitelmän siitä, kuinka hitsikuvusta tulee matalampi jos pistetään lisää virtaa suhteessa siihen langansyöttöön. Palautan sen takaisin maanpinnalle kertomalla, että virran tunnus on I ja sen yksikkö on ampeeri (A), kun taas jännitteen tunnus on U ja sen yksikkö on voltti (V). Näin ollen virtaa säädetään edelleenkin siitä saatanan langansyöttönapista, joten kumpaa sie nyt haluat että säädetään? Ukko katsoo ehkä hieman tonninsetelinä minua, yritän peittää "PWND"-fiilikseni ja toisaalta ihailen hieman hänen ballsiensa kokoa, sillä hän ihan tosissaan yritti opettaa mua hitsaamaan.
Siitä eteenpäin konetta säädetään aina niin, että ensin selvitetään säädetäänkö "sun vai mun virtaa".
Joten rakkaat offipalstalaiset, ehkä se jälki ei ole kaikista kauneinta, mutta pääasia on, että sillä pysyy tuore pelti kiinni Lällin hanukassa. Ja uskon todella, että on parempi kun mie vaan pidän turpani kiinni ja kattelen kipinöitä silloin kun miehet hitsaa. :D
UGH

tjl
09.09.2016, 18:28
:D 90% ei tiiä et siinä säädetään jännitettä ja langansyöttönopeutta.
kaikille se on vaan virtaa ja lankaa.

melkei sama kun puhutaa migillä hitsauksesta vaik autohommissa hitsataa magilla.
saivartelua mutta kuitenkin :)

tjl
09.09.2016, 18:31
lisää jännitystä saatte kun laitatte kuvassa näkyvän laturin lataamaan kuvassa näkyvää akkua, ja sit vast hitsataan :)

perkei
09.09.2016, 18:34
melkei sama kun puhutaa migillä hitsauksesta vaik autohommissa hitsataa magilla.
saivartelua mutta kuitenkin :)
Joo siis sen mie aattelin ottaa puheeks sit seuraavalla kerralla jos tulee jotain epäselvyyksiä. :D

SptV
09.09.2016, 19:51
Mä oon pärjänny ihan hyvin kaikki nää vuodet vaik oon säätänny vaan lankaa ja virtaa =D

perkei
09.09.2016, 22:01
lisää jännitystä saatte kun laitatte kuvassa näkyvän laturin lataamaan kuvassa näkyvää akkua, ja sit vast hitsataan
Nii vai jännitettä? Eiku kumpaa se oli?! :p

Mä oon pärjänny ihan hyvin kaikki nää vuodet vaik oon säätänny vaan lankaa ja virtaa =D
Niin on moni muukin, älä välitä! :)

perkei
25.09.2016, 19:23
Tänä viikonloppuna Lälli sai uuden takanurkan vuorostaan kuskin puolelle. Lisäksi se sai kuskin oven alareunan, mistä olen valtavan innoissani. Ovesta tuli tosi ihana.
En mie taaskaan tehnyt ite mitään muuta kuin join kahvia, kälätin ja vaklasin kipinöitä. Vähän jotain ruosteita pöllyttelin rälläkällä ja ruuvasin tankin luukun takaisin paikalleen. Maalailin valmistuneet kohdat ihan vaan pensselillä ja Rostexilla, sekä sen jälkeen mattamustalla kilikalilla. Pakkelointia ei harrastettu, mitä nyt ukkeli hinkkasi ja silitteli sitä kuskin ovea ja luulenpa, että sen sydän särkyi kun mie tulin maalipensseleineni perästä. :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=196615
Kuskin oven alareuna oli irti ja osa siitä oli kadonnut kokonaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=196614
Uusi alareuna valmistui tähän tapaan. Kaikki on ihan vaan vasaroitu, kun ei ole mitään kanttikoneita ja systeemejä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=196616
Siitä se alkaa muotoutua.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7550&pictureid=196617
Ja semmonen siitä sitten tuli. Kuva ei tee oikein oikeutta ovelle, siitä tuli oikeasti tosi hyvä. Ennenkuin mie siis pensselöin ja kilikalitin sen. :D

En mie oikein tiedä koska niitä ikkunoita jaksais irrottaa. Nytkin oli ovi irti, mutta ikkunan pielessä oleva mätä jätettiin paikkaamatta, kun mulla nyt on taas hoppu jonnekin ajelemaan ja projekti vituttaa ja kaikkee.

perkei
29.10.2016, 12:36
Remontille ei ole tapahtunut mitään. Sellaista tulin vaan raportoimaan, kun joskus ihmeteltiin että Motonetistä saa aina vääränlaisen öljynsuodattimen. Kokeilin viimeksi pyytää vm. 1986 LJ:n, mutta edelleen sain vääränlaisen. Onneksi mulla oli nyt sen oikeanlaisen myyntipakkaus vielä tallessa, niin menin sitten sen kanssa Motonettiin. Sain oikeanlaisen suodattimen, mutta heidän järjestelmien mukaan se ei mene mihinkään Land Cruiseriin, ainoastaan Land Roveriin.
Sitten kysymys tosta öljypropun tiivisteestä; mulla on musta ja vihreä - sitä en tiedä vielä millainen siellä propussa nyt on paikallaan. Muistelen että joku metallinen? Joten pitäiskö noista väreistä nyt pystyä päättelemään jotain? Mitä? Vihreä maksoi Motonetissa 90cnt ja käy kuulemma vain HJ:n, musta maksoi Tojotalla 2€ ja kuulemma LJ:ssa on erilainen kuin muissa Tojotissa. Se on kuitenkin samankokoinen kuin se vihreäkin. Kohta nähään onko samankokoiset sen kanssa, mitä tuolta Lällistä tulee ulos. :confused:

Edit: No sieltä Lällistä tuli tosiaan metallinen tiiviste ulos, laitoin mustan tilalle. Säästin metallisen pahan päivän varalle, mutta siis nähtävästi se Motonetin Hojon tiiviste on aivan yhtä käypäinen kuin Tojotalta ostettu, joten käytän sen sitten seuraavalla öljynvaihdolla.
Öljyt ja öljynsuodatin vaihdettu siis 29.10.2016; 369511km. Polttoainesuodatinta en vaihtanut, kun en saanut sitä saatana auki ja mulla on niin hirveä flunssa että öljynvaihtokin sujui tuskanhiessä kylpien ja kädet vapisten. Öljyproppu oli aika kireällä vaikka itse olen sen viimeksi laittanut, mutta ristikkoavain pelasti tilanteen. Suodatin oli just mukavalla kireydellä, lähti ihan käsineen auki, niinkuin viimeksi toivoinkin sen sinne ruuvatessani. Koekäynnistys ei tuonut esiin mitään vuotoja ja öljynpaineet löytyi, joten ilmeisesti projektini oli onnistunut sitä naftasuodatinta lukuunottamatta. Täytyy pyytää joku voimamies apuun sen kanssa.
Tuli myös kantapään kautta todettua, että kannattaa varmistaa aina tuulen suunta ja -nopeus ennen öljypropun aukaisua. :o
Vaihdoin myös yhden palaneen parkkipolttimon.

A-P
31.10.2016, 11:19
Polttoainesuodatinta en vaihtanut, kun en saanut sitä saatana auki ...

Meisselin kun lyö läpi siitä suotimesta, niin saa kahvasta kääntää sen liikkeelle. Muistaa sitten paremmin uutta laittaessaan kiristää maltilla. Tiivisteen rasvauskaan ei ole pahasta.

perkei
31.10.2016, 13:36
Meisselin kun lyö läpi siitä suotimesta, niin saa kahvasta kääntää sen liikkeelle. Muistaa sitten paremmin uutta laittaessaan kiristää maltilla. Tiivisteen rasvauskaan ei ole pahasta.
Tiiätsie että mie heräsin viime yönä siihen ajatukseen, että ei jumalauta, käänsinköhän mie kuumepäissäni sitä väärään suuntaan?! :D
Meinaan kun se suodatinhan on siellä tavallaan "ylösalaisin" niin ei ole eka kerta jos sellaisessa tapauksessa sekoan suunnista. :o
Joten täytyy kokeilla vielä ihan vaan suunnanvaihtoa. Jos se ei auta, niin olipahan hyvä tekosyy hakea tänään Motonetistä siirtoleukapihdit. Totesin ne kuitenkin liian pieniksi, joten onpahan hyvä tekosyy käydä vaikka huomenna hakemassa isommatkin. :D
Tää etenee vähän hitaasti, kun olen sairaslomalla ja niin saatanan flunssassa että meinaan kuolla jo kun siirryn kotoa autoon. :(
Ostin myös kaksi sarjaa kiintoavaimia, koska multa puuttui mm. niinkin oleellinen koko kuin 14.
Enivei jos ei pihditkään auta niin onhan mulla sitten toi kumi- ja audiovastaava, ehkä se voi poiketa alueeltaan konehuoneen puolelle hetkeksi. Kiitos vinkistä kuitenkin A-P! Se oli minulle ennestään tuttu, muistan joskus Corollan öljynsuodattimen irrotetun sillä tyylillä. :)

Koitin käydä Lällin kanssa tänään leimalla, mutta ei ne suostuneet avaamaan sille edes ovia, kun ei ne levikkeet ole paikallaan. Menen tänään kumivastaavan luokse vaihdattamaan renkaat ja aamulla uudelleen leimalle.

Gary Grand
31.10.2016, 13:45
Paitsi jos joku per**reikä on vääntänyt sen niin kiinni, että leikkaantuu vaan koko suodatin riekaleiksi..:mad:
Osaa olla mielenkiintoinen avattava kun jäljellä on vaan pohjalaippa terävillä kuoren riekaleilla..:mad::( Eikä mikään työkalu meinaa koloon mahtua.

SptV
31.10.2016, 16:20
http://www.motonet.fi/fi/tuote/803051/Suodatinavain-3-jalka

Ton mallinen on hyvä jos suodatin on tiukassa.

perkei
31.10.2016, 16:32
http://www.motonet.fi/fi/tuote/803051/Suodatinavain-3-jalka

Ton mallinen on hyvä jos suodatin on tiukassa.
Mie ostin öljynsuodattimelle varmuuden vuoksi sellaisen Bahcon kuppimallisen, johon saa räikän kiinni. En sitä sitten kuitenkaan tarvinut, kun lähti käsin irti. Mutta enhän mie tajunnut että toi naftasuodatinkin olis tiukassa. Eiköhän toi naapuripitäjän kolmijalkainen auta sen kanssa, mutta jatkoa ajatellen täytynee katella naftasuotimellekin joku avain. Tänks! :)

Land Cruiser
31.10.2016, 17:08
Helpoin vaihtaa suodatin musta siten, että ottaa koko suodatinjalan suodattimineen irti ja vaihtaa ruuvipenkissä sen naftasuodattimen;)

Nikuzai
31.10.2016, 18:34
Helpoin vaihtaa suodatin musta siten, että ottaa koko suodatinjalan suodattimineen irti ja vaihtaa ruuvipenkissä sen naftasuodattimen;)

Tälle kannatusta ja samalla permanenttitussilla uuden kylkeen nuolia ja teksti avaus

Helpotti kummasti hommaa kun suodatin piti päästää irti

Tojo4wd
31.10.2016, 19:15
Jos on ympärillä tilaa niin ruuvari läpitte ja vääntöö.:D

perkei
01.11.2016, 09:24
Käytiin konttorilla, leima tuli ilman mitään moitteita. :)

jarppi88
01.11.2016, 12:39

+1

perkei
01.11.2016, 13:15
Tää ei ole huoltoauto niin mulla ei ole ruuvipenkkiä.

Nikuzai
01.11.2016, 17:02
Tää ei ole huoltoauto niin mulla ei ole ruuvipenkkiä.

Nopee suodattimen ruuvipenkki on joku pultin reikä jossain ja siihen sopiva pultti

Tiukassa tilanteessa kelpaa joku tappikin jota vasten kestää vääntää sen suodattimen jalan pultin reiän tökkäsee siihen tappiin ja kääntöä

Monesti ne suodattimen laitetaan idiootin innolla kiinni ettei ala vuotamaan ja sit on jalka kierossa tai tiiviste mutrulla ja taas lujempaa kiinni jne jne

perkei
21.04.2017, 19:57
Jos joku tarjoaa tarpeeks hyvän kodin niin tää saattais ehkä olla kaupan.
Vaihdossa huomioidaan Suzuki PV tai Corolla KE26 tai KE20.

AH
21.04.2017, 22:02
Mä yritin viime syksynä vaihtaa HZJ80 pa-suodatinta, käsin kiristetty viimeksi ja lopputulos oli kuvassa näkyvä. Suodatinavaimen kahva poikki, meisseli kuori tilaa ittelleen, putkitongeilla suodatin neliskanttiseksi ja vääntöä, niin aukesi.

perkei
22.04.2017, 06:30
^ :eek:
Kyllä välillä ihan pienetkin jutut teettää hommia...
Me lähetään tänään Lällin kanssa hakemaan ratkaisua siihen, mikä siellä pyllyssä kolisee.

perkei
30.05.2017, 17:59
Mahtaiskohan tätä kautta saada Lohjalle renkaanvaihtoapua viikonloppuna?
Meil on viel nastat alla.
Ps: Myydään hyvärunkoinen LJ.

lepa77
31.05.2017, 07:09
tule käymään kahvilla täällä.vaihdetaan renkaaat samalla

perkei
31.05.2017, 07:50
tule käymään kahvilla täällä.vaihdetaan renkaaat samalla

Kiitos Lepa mutta ongelma on niiden renkaiden kuljetus, muutenhan ajaisin lähimpään firmaan renkaanvaihtoon. :)
Kaisalla on mulle seuran paitoja, ja palstalta löytyi kotipihaan rengasapulainen, niin mie tuun sitte kesärenkailla kahville ja haen ne paidat samalla. :)

perkei
21.08.2017, 07:18
Lälli lähtee uuteen kotiin, mutta kiitos kaikille jotka olivat kuluneen 2v aikana hengessä tai käytännössä mukana! :)
Mie keskityn kamppailu-urheiluun.

wikke
26.08.2017, 08:21
Jaah. Taas yksi offari menetetty urheilulle...

perkei
05.09.2017, 18:36
Jaah. Taas yksi offari menetetty urheilulle...
No mut auto meni hyviin käsiin! Ja oikeaan käyttöön. :)

Ja ettei menis ihan off-topiciksi, niin mie tonne ihan ensimmäiseen viestiin päivitin Lällin huoltotietoja ja laitan vielä lisää jos löytyy dokumentteja/muistan muuta. Ihan siltä varalta jos tarttee jotain tietää/muistaa. :)

perkei
17.01.2021, 08:02
Kävin lukemassa koko topikin läpi ja itkin ja hihittelin vuorotellen.
Ei oo mennyt päivääkään, ettei olis ollut Lälliä ikävä. Kauhea katumus riivaa, miksi hänet hylkäsin?!
Rakkauteni tähän pylleröiseen nelipyöräiseen on suurempaa kuin ikinä yhteenkään kakslahkeiseen.
Miehän jätin kohta vuosi sitten sekä Etelä-Suomen, että kamppailu-urheilun ja muutin Pohjois-Savon takahikiän perämettään.
Oon kaatanu omasta metästä puita ja ikävöiny Lälliä, saatana kun oon joutunu ite hinaamaan puut pihalle. Tein räikkäliinasta valjaat itelleni ja eikun jalkaa toisen eteen.
Talvikelit täällä olis just Lällille sopivat, on toi tienhoito vähän karkeampaa kuin siellä etelässä. Kunnon maasturi pitäis olla nyt.
Suolaa hierovat savolaismiehet haavoihini ja ajelevat täällä jos minkälaisilla ihanilla vanhoilla Tojotanmörköillä ihan minun kiusaksi varmaan.
Kuvatkin on näköjään tästä topicista kadonneet matkalle, mutta muistot elää ikuisesti, tai ainakin kunnes dementoidun.
Hyvää 2021 kaikille kamuille jotka tässä rojektissa oli mukana! :)

lepa77
17.01.2021, 08:26
Tähän on nyt Kati vaan yksi lääke maasturi osto housut jalkaan.

perkei
17.01.2021, 08:38
Tähän on nyt Kati vaan yksi lääke maasturi osto housut jalkaan.
Pahoin pelkään että tässä tulee kohta tehtyä joku paniikkiratkaisu ja vaihdettua pankkitilin sisältö johonkin suakelin Tojotaan. :D

lepa77
17.01.2021, 16:04
Se on erittäin hyvä ratkaisu.��