View Full Version : Peltivanteen keskiön irroitus ??
Peltivanteen keskiön irrotus tuottaa mielipahaa, koitin prässillä painaa manGelssista keskiötä pois, avattuani laikalla hitsisaumat... Kehä taipuu muttei keskiö myötää yhtään ...
Ideoita, tai 16" tubeless kehiä kellään jouten ??
avattuani laikalla hitsisaumat...
Ideoita
Lyö lekalla siihen keskiöön hitsisauman lähelle ja katso onko sauma varmasti auki, siihen tulee näkyviin pieni halkeama kun sauma antautuu.
Mä vedin kyl aika tunteella niihin lekallakin, voiskohan olla sitten viel kiinni. Irtooko siis kuitenkin "helposti" vai onko ne kuinka jämyjä ??
Ilman prässiä oon irrottanu kymmeniä, kyllä niitä saa ihan oikeesti lyödä jos on ruoste päässyt "liimaamaan".
Eihän ole vielä jostain pistehitsillä kiinni? Nimimerkki: itsekin hakannut :o
en kyllä muista et minkä merkin vanteet oli mut jotkin vanhat.
Tarvii kattoa viel. Kyrsii kun kehä ottaa pataansa ja keskiö ei. Kehät tarvis jus ehjinä irti.
Paineilmavasaralla taltannu joskus irti. Eli iskua sinne keskiön ja vanteen saumakohtaan. Ja jos ei tosiaan yhtään liiku, niin kannattaa toi pistehitasus tarkistaa. Sitten jos ne on oikeen ryytyny kiinni, niin vannekehää pillillä punaiseks ja nopea jäähdytys. Tai sit jos kehillä ei väliä, niin leikkaa rälläkällä poikki kehän, niin antaahan sekin lisää tilaa keskiön irrota.
Tarvii kattoa viel. Kyrsii kun kehä ottaa pataansa ja keskiö ei. Kehät tarvis jus ehjinä irti.
Jos kehä on mikä tarvitaan ja se keskiö menee roskiin niin voisko niitä leikellä lavoista pienemmäksi
Paineilmavasaralla taltannu joskus irti. Eli iskua sinne keskiön ja vanteen saumakohtaan. Ja jos ei tosiaan yhtään liiku, niin kannattaa toi pistehitasus tarkistaa. Sitten jos ne on oikeen ryytyny kiinni, niin vannekehää pillillä punaiseks ja nopea jäähdytys. Tai sit jos kehillä ei väliä, niin leikkaa rälläkällä poikki kehän, niin antaahan sekin lisää tilaa keskiön irrota.
Hahaa, hyviä ideoita !!!! Meteliä ja liekkiä, mä tykkää !!!
Jos kehä on mikä tarvitaan ja se keskiö menee roskiin niin voisko niitä leikellä lavoista pienemmäksi
Just. Sepä on se viimeinen vaihe ja vaihtoehto.
Miten onko mahdollisuutta saada niitä roikkumaan ja samalla pyörimään?
Sit nestekaasu töhöllä lämpöä, et kehä laajenisi, voi jopa tipahtaakkin irti
Sen kun ajaa sorvissa tavaraa pois siitä hitsikiinnitysten tuntumasta niin se tippuu melkein itsestään.
Joskus meinaa vähän ihmetyttää. ;)
Eipollu sorvia just siin kohtaa. ;)
ajattelisin paulin messiin,rälläkällä saumat pois..terävää napautusta,että näet,tuleeko railoa, onko sauma varmasti hiottu pois,ei kyl ole ollu ongelmaa saada keskiöö irti vanteesta.terävä lyönti on paremmin vaikuttava ku hitaasti painaminen.mieleenjääny kina kahden kaverin kans samasta asiasta,tosin laakeri asioissa.toinen terävän napauksen kannattaja,toinen hitaasti painamisen kannattaja,kunnes terävän näpäyksen kannattja sanos toisel et koitas painaa jollekki musta silmä...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=133067
Sorvia, rälläkkää, lekaa ja pirkkaa...
Mangelsin keskiöt ovat aika ohuet, varo ettet murjo niitä.
Joo. Pirkka puuttu. Ja keskiöitä en sääli.
jos keskiö on viel kiinni hitsauksessa,kärsiikö muu vanne väkisin painamisesta..tarviiko saada mitenkään painotettua,vaiko luokkaa mönkkärin peräkärryvanne?pirkka edistää verenkiertoa ja lisää jumalattomasti sinnikkyyttä,toki voi aamulla olla tuhannen vääntyny vanne keskel nurmee,mut se on se sähläämisprosentti ,mitä isotki firmat laskee mukaan urakoihin tarjousta tehdessä...sit vai lisää pirkkaa,uutta vannetta ja leuka tukevasti rintaan ja urheasti kohti uusia pettymyksiä..
Ei tarvii painottaa, huiput 55 kmh, josko sitäkään. Tarkoitus siis tehdä 16" tubeless vanteet pikkumoGGiin.
Ei tarvii painottaa, huiput 55 kmh, josko sitäkään. Tarkoitus siis tehdä 16" tubeless vanteet pikkumoGGiin.
minkä auton vanteista niitä keskiöitä irroitat?vois merkkitietous saada jonkun tietään kyseisen vanteen keskiön kiinnitysmetodiikasta jotain,ei varmaan mokin,ku siihen niitä ajattelit..
Niinkuin ekassa viestissä, manGelssit ovat, ja jako 6x139.7 japsijako, valkoiset ja olleet nelikko hiasteessa, en kyllä heti keksi miten tää liittyy asiaan ?? Eikä oo ruostejumia.
Niinkuin ekassa viestissä, manGelssit ovat, ja jako 6x139.7 japsijako, valkoiset ja olleet nelikko hiasteessa, en kyllä heti keksi miten tää liittyy asiaan ?? Eikä oo ruostejumia.
juu sori,tarkkavaisuuhäiriö..nehän on aika lail yks yhteen ton sisua45 esittämän vanteen kuvan kans..ihme juttu ettei irtoa kohtuudella.
no viel editti',eihän se ollutkaan 4x4 hiacen alkuperäinen vanne.
vanteita kasataan niin erilain siten liittyy asiaan,jotku voidaan tyssähitsata ennen varsinaista hitsausta,jotku pistehitsata,jotku sit vain tiukan sovitukst ansiosta tarvii muuta ku hitsaa..
ok,mangels tietäjiltä kommenttia..ihme kyl on kun ei irtoa kohtuudel,kapea huulloskin vanteeseen..tarviiko sit loppuviimeks,jos ei tuu älyä paremmast,käyttää sorvissa,mielenkiintoista..
Tuo minuun vanteeni oli Nissanin alkuperäinen, mutta melko saman näköinen kuin mankeli.
Jep.
Rupes irtoilemaan.
Yllättävän:
A) tiukassa ovat, vaikkei pahemmis ruosteita
B) vahvan oloiset keskiöt
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=35&pictureid=175549
Kattelin jostain videota niin magnelssin vanteet niputetaan lämpösovitteella, keskiöt tehdään yhessä koneessa ja kehä pudotetaan suoraan prässiin jossa keskiö pukataan oikeaan kohtaan, sit vanne tippuu hihnalle josta se menee hitsiin ja sieltä jäähyyn
Tietenkään sitä videota ei löydy kun tartteis :(
Ei mangels, mutta teräsvanteen valmistus: https://www.youtube.com/watch?v=N8DcuCtjPVA
Ei mangels, mutta teräsvanteen valmistus: https://www.youtube.com/watch?v=N8DcuCtjPVA
Onko muuten hiekkapuhalletuissa vanteissa tota kehän poikki saumaa
Kun mulla ois käsitys, et ne tehdään putkesta koneellisen valmistamisen vuoksi, putkesta sorvilla pätkä ja se rullaimeen/valssiin josta valmis kehä prässiin ja keskiö paikalleen
Toi videohan kertoo käsin tehtävistä kilpavanteista
Aparaatti
14.05.2015, 06:18
Onko muuten hiekkapuhalletuissa vanteissa tota kehän poikki saumaa
Kun mulla ois käsitys, et ne tehdään putkesta koneellisen valmistamisen vuoksi, putkesta sorvilla pätkä ja se rullaimeen/valssiin josta valmis kehä prässiin ja keskiö paikalleen
Toi videohan kertoo käsin tehtävistä kilpavanteista
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3297&pictureid=153166
Tossa yhessä vanteessa näkyy ainakin sauma. Vanteet on vanhat Mangelssin 8-spoket.
Rangessa tais olla pistehitsaamal..
Onko muuten hiekkapuhalletuissa vanteissa tota kehän poikki saumaa
Kun mulla ois käsitys, et ne tehdään putkesta koneellisen valmistamisen vuoksi, putkesta sorvilla pätkä ja se rullaimeen/valssiin josta valmis kehä prässiin ja keskiö paikalleen
Toi videohan kertoo käsin tehtävistä kilpavanteista
Ei niitä putkesta tehdä, tai joo tehdään kun ensin valmistetaan se putkenpätkä levystä hitsaamalla ;)
https://www.youtube.com/watch?v=aoY2eLQsHWQ
https://www.youtube.com/watch?v=Jqx5IpVG1X4
Video jonka kattelin oli suttuinen ja molottivat jotain selkoa saamatonta kieltä :(
Siinä vaan pitkästä putkesta leikkuri hilpasi kiekon ja se lähti koneeseen sisälle ja toisesta päästä tipahti kehä ulos johon painastiin keskiö paikalleen ja se lähti sit toiseen koneeseen sisälle ja sieltä jäähdytykseen
Voihan olla, et ei edes ollut putki jota katkottiin vaan levystä hitsattujen kehien kuljetin :o
Heittäisin ihan lonkalta että jokainen tuota kokoluokkaa ja ainevahvuutta oleva putki on ollut ensin levynä! ;) Vai tietääkö joku että olisi valmistettu yli 200mm putkea näillä 1,5-3mm ainevahvuuksilla saumattomana....muuta kuin tietysti erikoisvalmisteena erikoisimpiin sovelluksiin, mutta olisi siinä peltivanteella hintaa jos tommosesta olisi pätkitty :D