View Full Version : Hilux tuplatankki
Ärsyttää tuo 65l tankki hilussa, joten olen miettinyt toisen samanlaisen hommaamista auton toiselle puolelle.
Olisko mitään ideoita miten toteuttaa yhdistäminen?
Hautalintu
01.03.2015, 02:40
Ärsyttää tuo 65l tankki hilussa, joten olen miettinyt toisen samanlaisen hommaamista auton toiselle puolelle.
Olisko mitään ideoita miten toteuttaa yhdistäminen?
Tankkien lähtölinjat yhteen josta T-haaralla konehuoneeseen ja korvausilma letkut samoten yhteen ja siitä T-haaralla katolle... pitäs imee molemmista tankeista muttei ihan tyhjiin kannata päästää.. tiesti katuajossa tuollein tasaa hieman pintoja... rahtivehkeissä joissain ollu tollein ja sit osassa on tankkien välissä pelkkä tasauslinja ja imu pelkästään toisesta tankista, yleensä tuo tasauslinja tullu vastaan niissä systeemeissä missä toisella puolen on pienempi tankki ku toisel... :)
itelle jos tekisin ni yhdistäisin lähtölinjat ja laittasin tasauslinjan lisäksi sekä tekisin korvausilma linjan tankista toiseen ja molemmille tankeille omat korvausilmalinjat... kaiken järjen mukaan tasais pinnat kaikkein parhaiten noin ja periaatteessa pärjäisi yhdellä mittarilla...
Tankkien lähtölinjat yhteen josta T-haaralla konehuoneeseen ja korvausilma letkut samoten yhteen ja siitä T-haaralla katolle... pitäs imee molemmista tankeista muttei ihan tyhjiin kannata päästää.. tiesti katuajossa tuollein tasaa hieman pintoja... rahtivehkeissä joissain ollu tollein ja sit osassa on tankkien välissä pelkkä tasauslinja ja imu pelkästään toisesta tankista, yleensä tuo tasauslinja tullu vastaan niissä systeemeissä missä toisella puolen on pienempi tankki ku toisel... :)
itelle jos tekisin ni yhdistäisin lähtölinjat ja laittasin tasauslinjan lisäksi sekä tekisin korvausilma linjan tankista toiseen ja molemmille tankeille omat korvausilmalinjat... kaiken järjen mukaan tasais pinnat kaikkein parhaiten noin ja periaatteessa pärjäisi yhdellä mittarilla...
Mitenkä onnistuis et pärjäis yhellä tankkausaukolla?
Offikäytössä hieman ongelmallinen. Itsellä kaksi tankkia eripuolilla autoa, ja kokemus paljastanut pari ongelmaa. Tankit yhdistetty letkulla alapäästä ja huohotus tankin yläpäästä josta t kappaleella viety katon tuntumaan. Kun ajelet puolityhjillä tankeilla ja joudut reiluun kallistukseen valuu kaikki polttoaine siihen alempaan tankkiin, jolloin kone horii ilmaa ja sammuu. Toinen ongelma paljastuu täysillä tankeilla ajellessa, kun taas olet reilussa sivukallistuksessa onkin se toinen tankki korkeammalla kuin sen huohottimen yläpää, jolloin polttoaine purkautuu sieltä pihalle. Tuon polttoaineen pihalle suihkimisen voi estää takaiskuventtiilillä, mutta tuo ilman joutuminen polttoainelinjaan on vielä ratkaisematta, itsellä kun on bensakone niin tuo tilanne on aika harvinainen, mutta dieselkoneen kanssa voi olla huomattavasti harmillisempi.:(
Mitenkä onnistuis et pärjäis yhellä tankkausaukolla?
Mulla vaan yks tankkausaukko, tankkeja yhdistävät letkut sisämitoiltaan jotain luokkaa 16 mm ja täyttöaukko toisessa tankissa, hyvin siitä täyttyy molemmat tankit.:)
Olisko helpoin tapa hommata yks iso tankki?
Olisko helpoin tapa hommata yks iso tankki?
omassa tapauksessani tila on jonkinmoinen ongelma, mutta jos tilaa on reilusti niin vähentäähän se yksi tankki letkuja ja liitoksia ym. jotka kaikki ovat taas yksi uusi vikamahdollisuus.:)
Hautalintu
01.03.2015, 14:35
Olisko helpoin tapa hommata yks iso tankki?
Olisi. Jos kapasiteetiksi on hakusessa tuo tyyliin 130litraa mitä noilla tuplatankeilla tulis niin melkeen kävisin kyselemässä jostain raskaankaluston purkaamolta tankkia ja laittaa lavalle semmosen.. noita lisätankkeja monasti nähny jossain 150-200litran luokassa.. tai sit vaan tekee ite mieleisen!
yksi tapa tuohon tuplatankki toteutukseen olisi vielä semmoinen ettö hankkii jostain semmosen tankinvaihto venttiilin.. kaverin chevy pickkarissa oli moinen ja molemmilla kyljillä ol muistaakseni 80litranen tiinu.. kolmitieventtiili siis, silloin nuo kallistusten mukana tulevat ongelmat häipyy mutta molemmille tankeille tarvii laittaa omat täyttölinjat.. eli letkutuksen osalta menis niin että lähtöletkut tuonne kolmitieventtiilille ja siitä konehuoneeseen, molemmille tankeille omat korvausilmat jnejne.. näin toimivat erillisinä tankkeina eikä yhtenä isona.. :)
Olisi. Jos kapasiteetiksi on hakusessa tuo tyyliin 130litraa mitä noilla tuplatankeilla tulis niin melkeen kävisin kyselemässä jostain raskaankaluston purkaamolta tankkia ja laittaa lavalle semmosen.. noita lisätankkeja monasti nähny jossain 150-200litran luokassa.. tai sit vaan tekee ite mieleisen!
yksi tapa tuohon tuplatankki toteutukseen olisi vielä semmoinen ettö hankkii jostain semmosen tankinvaihto venttiilin.. kaverin chevy pickkarissa oli moinen ja molemmilla kyljillä ol muistaakseni 80litranen tiinu.. kolmitieventtiili siis, silloin nuo kallistusten mukana tulevat ongelmat häipyy mutta molemmille tankeille tarvii laittaa omat täyttölinjat.. eli letkutuksen osalta menis niin että lähtöletkut tuonne kolmitieventtiilille ja siitä konehuoneeseen, molemmille tankeille omat korvausilmat jnejne.. näin toimivat erillisinä tankkeina eikä yhtenä isona.. :)
Tota joskus mietin itekin, mutta sit täytyy muistaa myös toi paluulinja (jos on), koska muutoinhan se tankki johon tuo polttoaine palautuu, täyttyy ja mahdollisesti tulvii.
Hautalintu
01.03.2015, 14:57
Tota joskus mietin itekin, mutta sit täytyy muistaa myös toi paluulinja (jos on), koska muutoinhan se tankki johon tuo polttoaine palautuu, täyttyy ja mahdollisesti tulvii.
Eikös tuon saa ratkaistua ihan vaan jakamalla paluulinjan molempiin tankkeihin? Orkkispaluulinjathan noihin tankkeihin menee sinne pohjalle ja näinollen tekee nestelukon.. silloinhan paluu suuntaa sinne missä on pienin vastus eli vajeempaan tankkiin..?
Eikös tuon saa ratkaistua ihan vaan jakamalla paluulinjan molempiin tankkeihin? Orkkispaluulinjathan noihin tankkeihin menee sinne pohjalle ja näinollen tekee nestelukon.. silloinhan paluu suuntaa sinne missä on pienin vastus eli vajeempaan tankkiin..?
Juu, paitsi kun polttoaine pinta nousee tyhjemmässä tankissa, rupee paluu siirtymään molempiin tankkeihin, samoin jos paluuputkeen ei pääse ilmaa, niin toimii myös lappona ja tasaa tankkien polttoaine pinnat. Paluuputki on yleensä aika ohut josta johtuen tuo kallistuksissa polttoaineen siirtyminen alempaan tankkiin tuskin normaaliaikaisessa jumituksessa on ongelma. Toisaalta onkos se ongelma jos tankit tyhjenevät tasatahtiin, eikä niinkuin valintavivusta olet laittanut.:D:D
Hautalintu
01.03.2015, 15:51
Juu, paitsi kun polttoaine pinta nousee tyhjemmässä tankissa, rupee paluu siirtymään molempiin tankkeihin, samoin jos paluuputkeen ei pääse ilmaa, niin toimii myös lappona ja tasaa tankkien polttoaine pinnat. Paluuputki on yleensä aika ohut josta johtuen tuo kallistuksissa polttoaineen siirtyminen alempaan tankkiin tuskin normaaliaikaisessa jumituksessa on ongelma. Toisaalta onkos se ongelma jos tankit tyhjenevät tasatahtiin, eikä niinkuin valintavivusta olet laittanut.:D:D
No mutta eipä olis niin herkkä kallistelulle ku täysin vapaasti tasaava tuplatankki systeemi! :D tässäpä onkin topicin aloittajalle kootut kompromissit, hyvän jos haluaa ni tankkaa vähän useammin tai ostaa isomman tankin, jos harrastaa haluaa ja rakentaa ni ehdottomasti tuplatankit! :D
Kumpaankiin tankkiin siirtopumppu+konehuoneeseen erillinen välisäiliö missä on aina tavaraa koneelle,Niin ei haittaa vaikka toinen pumppu imisi vähän aikaa tyhjää..
(halvat "nakunaku" pumput tuntuu kestävän aika hyvin tota tyhjänä pyörimistäkin)
Sit tannkien välille tasaus alapuolelle ja myös yläpuolelle reilulla letkulla,Niin kallistuksessa(tiettyyn pisteeseen asti) se ylhäällä oleva letku alkaa työntämään tavaraa sinne tyhjempään ja estämään tulvintaa?
Huohotukset kummallekkin tankille+paluu jompaankumpaan.
Vois varmaan hommata jostain vanista 120l tankin ni vois riittää.
Kumpaankiin tankkiin siirtopumppu+konehuoneeseen erillinen välisäiliö missä on aina tavaraa koneelle,Niin ei haittaa vaikka toinen pumppu imisi vähän aikaa tyhjää..
(halvat "nakunaku" pumput tuntuu kestävän aika hyvin tota tyhjänä pyörimistäkin)
Sit tannkien välille tasaus alapuolelle ja myös yläpuolelle reilulla letkulla,Niin kallistuksessa(tiettyyn pisteeseen asti) se ylhäällä oleva letku alkaa työntämään tavaraa sinne tyhjempään ja estämään tulvintaa?
Huohotukset kummallekkin tankille+paluu jompaankumpaan.
onnistuu se tuolleen nuo mätänetin halpa pumput on ihan hyviä itellä on ja isällä hiluxsissa ja välisäiliö kannattaa olla vaikka oisikin yksi tankki. tuolleen jos rakentaa (pitäisi) toimia, mutta helpomalla pääsee ku tekee/hankkii yhtenäisen tankin
Mites tämmönen esim. lavalle asennettava isompi tankki maantiekäytössä: Vaikuttaako tankin koko syöttöpumpun alkuperäisen siirtopumpun riittävyyteen?
Hautalintu
03.03.2015, 15:19
Mites tämmönen esim. lavalle asennettava isompi tankki maantiekäytössä: Vaikuttaako tankin koko syöttöpumpun alkuperäisen siirtopumpun riittävyyteen?
Eikai se mitään pitäs vaikuttaa? Kunhan on tiiviit linjat ja tankin korvausilmalinja kunnossa..
edit. Itseasiassa otappas lappo ajatuksiisi, orkkistankithan on siellä pohjalevyn alla, pumppu imee naftaa liki vaakalinjassa ja ainoa nousu on tankin nousuputken verran.. nostat tankin lavalle jolloin tankin pohja on korkeammalla kuin orkkiksen katto eli nestepinta myös korkeammalla, taas noustaan sen nousuputken verran ja sit lähdetäänkin pitkästi alamäen avustamana kohti konehuonetta.. eli periaatteessa (Huom. Periaatteessa) pitäisi pumpun päästä jopa alkuperäistä vähemmällä työllä...
lisää editointi. Nouseehan tuo polttoneste myös tuolla konehuoneessa pohjan alta koneen päälle...
Niin tosiaan, kun sen yhen kerran saa ilmat pois välistä niin johan sen tosiaan pitäis tulla omalla painollaan jos tankki on lavalla. Pitäis joskus jaksaa toteuttaa tommonen tankki lavalle -ratkasu hiluxiin...