View Full Version : Lähetään vaikka nollasta (Omj40)
pillimehu
08.06.2018, 00:24
Tankki tuli tekastua hydrauliikkasäiliö aihiosta. kauan mietin että minkäslaisen mittarin rakennan mutta sit teinki pölykarponaatista ikkunan mistä voi tsiikailla paljoko on naftaa tankissa!:D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213280
...pomminvarma post-war ratkaisu polttoaineen taltiointiin, toimii nimittäin senkin jälkeen kun neutronipommi on posahtanut maan päällä paistaen kaikki sähkökytkentöjä sisältävät kapistukset... näen jo tämän tankin MadMaxin tulevassa jatko-osassa, jossa roadwarriorit tarkastelevat BJ:n kriittistä löpötilannetta polycarbonaatti-ikkunasta sisään kurkkien... tästä täydet PuuhaPete -pisteet:D!!!
Tappion totaalinen myöntäminen kääntöpään tiivisteet tilaamalla olis ollu mulle liikaa joten pidin ylpeydestä sen verran kiinni että päätin tehdä ne itse.:D kieli keskelle suuta ja persvakoa vähä näkyviin ja silmälasit nenänpäähän ja mattopuukko käteen. :D
...miehen puhetta, valmiit bolt-on ratkaisut on tyttöjen juttuja:cool:!!!
----
----
Kauan sitten tapahtuneen tapaamisen ja näiden kommenttiesi johdosta mieleen tulee vain yksi sana; soulmate! :D
On se herkkää... :D
Jarrut tuli tehtyä puree mukavasti. Vähän vastustuksia matkassa kampuran etustefa alkoi nokottaa mutta siitäkin selvitään.
Vaihdelaatikon sain viimein toimimaan kunnolla. Nyt vaihtaa ilman ylimääräisiä mietiskelyjä. Pumpussakin on ennakot kohdillaan mukavasti kulkee ollakseen vapari
J3AQU0axaQk
Takapäätä piti hiukan korottaa että päästään samalle tasalle etupään kanssa. Hetken siinä tsiigailtuani taka aksilaa aloin haaveilemaan boksauksesta ja ties mistä kaikesta ylimääräisestä ja riipaisin koko akselin lattialle. Hetken siinä rauhoittelin itseäni savukkeilla ja sain järkeistettyä suunnitelmia niin että siihen tulee sellaset hienot laserleikkeet jollaisia oon ihaillut parissa palstalta löytyvässä projektissa. Suunnitelma oli muuten nerokas paitsi ettei mulla oo laaserleikkuria :D ainoastaan leikkaava rälläkkä ja laaserintarkat silmät :D:D:D
Ensin tarvittiin 6mm levyä, porakone, 30mm terä ja visio valmiista tuotteesta :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213610
Sitten näytin vähä isoa rälläkkää
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213611
Ja sitten pikkurälläkkää. Niin paljo oli taas laikan ja metallintomua ilmassa etten oikeen itekkään tiedä mitä siinä oikeen tapahtu mutta tuollaisia tuli. :D
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213625
Sitten vain esappi soimaan
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213612
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213613
Vielä pitäisi pohjaanlyöntikumit sommitella eteen ja taakse niin pääsee kunnolla koittamaan joustoja ja mittailemaan joustonrajoittimet
Samsonite
21.06.2018, 05:26
Meinaatko oikasta akselia? Tutunoloista toimintaa nämä laikka et leka hommat.:D:D
Meinaatko oikasta akselia? Tutunoloista toimintaa nämä laikka et leka hommat.:D:D
Ajattelin vetästä vähä saumaa alapuolelle tasottamaan. Sen verran suorittelin huipputeknisiä mittauksia ettäei se milliä kiero ole mikrometriä en alkanu virittämään kiinni. Ajattelin että kun tämä kesä on tässä vaiheessa ja auto tossa vaiheessa niin korjataan sitten jos ongelmia syntyy tulevaisuudessa
Akseli tuli heitettyä alle. Korotus tuli taa tehtyä samalla ja nyt on auto vaaterissa. Kampuran stefa tuli vaihdettua ja syylärinkiinnikkeistä tehtyä lopullinen versio.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86137&stc=1&d=1529852485
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=171349
On se vaan melko seppä tekemään, muistaen mistä aihiosta tätäkin on lähetty säveltämään. :D
Kohta kilvet?
Onnea ja virtaa uuteen projektiin. Mulla sama haave, J4-sarjan Toyota joskus purkaa osiin ja tehdä siitä mieleinen.
Katoppas kun 3 vuotta sitten haaveillu tekstiks asti tätä, nyt on toteutunu ja päässy jotain tekemään. Tai no tekemään ja tekemään, mitään tekemistä sun Tekemiseen verrattuna. :rolleyes:
henkka on pelle peloton.kyllä minä pari kertaa kysyin oletko ihan tosissasi kun tuon tuli pihan perältä hakemaan.:D:D
Katoppas kun 3 vuotta sitten haaveillu tekstiks asti tätä, nyt on toteutunu ja päässy jotain tekemään. Tai no tekemään ja tekemään, mitään tekemistä sun Tekemiseen verrattuna. :rolleyes:
Yhtä lailla tekemistä kunnostelu on, omat haasteensa siinäkin :) olis mulla haaveissa ennen syksyä päästä leimalle. Ainut mikä huolettaa leimaamista on että jousitus on sentin liika korkialla ja auton yleisilme kun eihän tuo katuautolta näytä kun on kaarta vähä jokasuuntaan ja coiloverit loistaa mistä tahansa päin autoa kattoo.
Muuta en oo nyt oikein kerenny tekemään kuin hankkimaan taas ränchiltä kierrätysosaa.
Takavaloja suunnittelin tilaavani mutta säihkyvät leditakavalot olis rikkonu niin pahoin diy ja kierrätyslinjaa niin tuli haettua räntsiltä vanhasta puimurista aidot hellan vanhat retrotakavalot!
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86202&stc=1&d=1529980085
nuo sopii hienosti bj:hin
ONyt kun oli pohjaanlyöntikumit ja muut paikoillaan oli aika koittaa kuinka paljon riatiriipuntaan voi ajaa ennenkuin alkaa renkaat takertaa takaa sisäreunasta kaariin ja runkoon ja eestä koilovereihin. Tuohon joustot rajoitetaan.
Oon kyllä vähän pettyny lopullisiin joustovaroihin mutta kaipa noi kilpipeliin on ihan ok. Hienosti kyllä pelittää alusta kun taas käytiin metikössä möyrimässä.
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86306&d=1530555450
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86304&stc=1&d=1530554956
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86305&stc=1&d=1530554956
Vielä vähän maastotestejä omalla tontilla.
GOChDD5oOcwsPfxfEX4ASo460JQt5z2h8
6seF_ovcShE
pastirolli
04.07.2018, 18:15
Sori offtopikki mutta joustoista tuli mieleen.
Mulla oli joskus GR patukassa takana vain yksi jousi keskellä perämurikkaa. Iskarit olivat vakiopaikoillaan. Oli mukavasti joustoja.
Se oli sitä sekavaa aikaa... :D
Hyvältähän tuo vaikuttaa!! :)
Kyllähän tuo tuntuis pelittävän aika kivasti, etu ja takapää joustaa aika tasapainoisesti keskenään ja meno on leppoisaa.
Automaatti jakaa varmasti mielipiteitä mutta kyllä mä henkilökohtaasesti tykkään että kyllä tuo mersun automaatti on kyllä nappivalinta tuohon autoon, on se niin leppoisa ja vaivaton päästellä. Ja turpiini tarraa hyvin ei tartte kierrättää.
Tekniikanluovuttaja mersu ja das kingkäp luovutti tällä kertaa turvavyöt uusiokäyttöön. Näiden ompelemisesta suuri kiitos erittäin ammattitaitoiselle tuttavalle jolta löytyi riittävän järeä ompelukone niin mun ei tarvinnu poljettavalla singerillä alata taikomaan erilaisia hieroglyyfejä.https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86443&stc=1&d=1531330254
pillimehu
11.07.2018, 23:30
Tekniikanluovuttaja mersu ja das kingkäp luovutti tällä kertaa turvavyöt uusiokäyttöön. Näiden ompelemisesta suuri kiitos erittäin ammattitaitoiselle tuttavalle jolta löytyi riittävän järeä ompelukone niin mun ei tarvinnu poljettavalla singerillä alata taikomaan erilaisia hieroglyyfejä.https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86443&stc=1&d=1531330254
ööö...kun ei meinaa kuvan perusteella järki juosta...:confused:... että pukkaako lannevyötä tahi muuta hulahulaa?... vaiko kenties jotakin bondage tyyppistä törkyilyä kinkyjen kyytiläisten kiinnipitämiseksi:D!
ööö...kun ei meinaa kuvan perusteella järki juosta...:confused:... että pukkaako lannevyötä tahi muuta hulahulaa?... vaiko kenties jotakin bondage tyyppistä törkyilyä kinkyjen kyytiläisten kiinnipitämiseksi:D!
Ainiin unohtui mainita että joustonrajoittimet näistä tulee
Kattokaas video :)
r2v7rPoFNc4
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86788&stc=1&d=1533621452
Tässä vielä suora linkki jos video ei näy
https://youtu.be/r2v7rPoFNc4
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86807&stc=1&d=1533769728
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86808&stc=1&d=1533769728
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86810&stc=1&d=1533769728
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86809&stc=1&d=1533769728
Sähköä ja shifteri tuli tehtyä. Ja paljon muuta. Automaattilaatikkoon tein kaikenmaailman romuventtiileistä 3asetusta paineille, vakio, kovat paineet ja sitte vielä sellanen yhtäpuuta kivikova
Alkaa olemaan tehtävälista niin pitkälle pyyhittynä että uskaltaa varata rekisteröintikatsastuksen maanantaille :) :cool:
dodge3500
09.08.2018, 15:46
No nyt rupee oleen katkasijoita sillai et riittää ja piisaa
HIANOO jälkeä!
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86819&stc=1&d=1533835402
Nyt on ralli päällä. Takavalot vyöt ja pari pikkusipistelyä enää
ai ettien että kun näyttää hyvälle.ensi viikolla tulen kylään.
pillimehu
09.08.2018, 23:25
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86808&stc=1&d=1533769728
Sähköä ja shifteri tuli tehtyä. Ja paljon muuta. Automaattilaatikkoon tein kaikenmaailman romuventtiileistä 3asetusta paineille, vakio, kovat paineet ja sitte vielä sellanen yhtäpuuta kivikova
...nyt on nimittäin nippeliä&nappelia kajuutassa sen verran ettei ajamiseen taida tavanomainen ACE-ajokortti riittää...ohjastukseen vaaditaan vähintään lentolupakirja?? (+taivaansinisilmäinen lentoemäntä apukuskin jakkaralle navigoimaan & virvokkeita tarjoilemaan:D!)
villit on viritykset, kaikesta näkee jotta nyt on todellinen Puuha-Pete liikkeellä...lopputuloksellisessa ilmeessä limittyvät kiehtovalla tavalla menneet vuosikymmenet + tulevaisuuden "back-to-the-future" -tyyppiset tekniset patenttiratkaisut joiden äärellä pitää haukkoa henkeä:eek:!!! ...ja tuolle shifterille olisi kateellinen itse janneahonenkin!! LOISTAVAA:cool:HÄÄNRIK!
Alkaa olemaan tehtävälista niin pitkälle pyyhittynä että uskaltaa varata rekisteröintikatsastuksen maanantaille :) :cool:
Mitähän kaikkee ne pohojammaalla kaipaa paperille tuosta kun ilmottauvvut konttoorille? ;):rolleyes:
Mitähän kaikkee ne pohojammaalla kaipaa paperille tuosta kun ilmottauvvut konttoorille? ;):rolleyes:
Kaiken :D
Leima tuli tuhannen lippulapun ja koko päivän syynäyksen jälkeen. Papereita oli mukana valehtelematta n 1cm paksuinen pinkka. Pistän kuvia valmiista tuotteesta jahka kerkeen
Leima tuli tuhannen lippulapun ja koko päivän syynäyksen jälkeen.
Hienoo, hyvä kun kelpais. https://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif ”Muutamaa” kohtaa sai varmasti soveltaa tätä rekisteriin säveltäessä. Onnittelut maaliinpääsystä.
Kerrankin katsastusmies on saanut tehdä töitä koko rahan edestä,
Tainnut olla sitä pohjalaista sisua pöydän molemmin puolin. Onnea.
Hienoo, hyvä kun kelpais. https://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif ”Muutamaa” kohtaa sai varmasti soveltaa tätä rekisteriin säveltäessä. Onnittelut maaliinpääsystä.
Loppujen lopuksihan tässä ei ollut muita muutoksia alkuperäiseen kuin akselintuenta, etujarrut, moottori ja vaihteisto ja akseliväli ja kaaret. Näyttää hullun korkealta ja hurjemmalta koska helmoja ja kaaria on nostettu 9cm ylöspäin, todellinen korkeus muuttunut alkuperäiseen 125mm renkaineen päivineen. Asianmukaisesti prosentit tuli kaikista tehdyistä muutoksista penkkejä ja ovia myöten. Vähän jäi varaa että pystyy turbon vielä laittaa joskus. Katsuri kehui että asianmukaisesti akselit tuettu pari lappua piti vielä hakea kesken operaation että sai leimaan.
vaikka en hirveästi japanilaisista autoista välitä niin tämä projekti on ollut hienoa seurattavaa, ja ihmeellinen rakentelija olet kyllä. Isoa peukkua täältä suunnalta. ja onnea leiman johdosta.
Samppahj
14.08.2018, 13:28
Onnittelut leimasta täältäkin. Paljon on muuttunut ekasta kuvasta!
pillimehu
15.08.2018, 22:42
hienoahienoa Häänrik! Omj40:n leimaaminen on todellinen ISOjen:cool:poikien juttu, oikea DIY-kruununjalokivi!
Kova oli rakentelutahti pari viikkoa kun kesäloma alkoi. Aamusta iltaan väkersin kaikkea osaa, sähköjen tekemiseen meni 4 kokonaista päivää.
Yllättävän hyvä ajaa, ei vetele tai mitään muutakaan ihmeellisyyksiä, 35 mutikoilla ajokokemus on kuin henkilöautolla ajaisi. Johtuu varmaan hyvin pitkälti siitä että kaikki puslat on kunnossa ja casteria tuli laitettua ~7astetta.
37 creepyillä tykkää pompottaa kun eivät ole pyöreät. 35kmh nopeudessa pompottaa, sitten tasoittuu ja 60kmh vauhti on sellainen että yrittää lähteä voblaamaan mutta aika rauhallisesti. Mutta ei noilla creepyilläkään vetele. Menovesi kyllä tuntuu maistuvan :D
Lisävaloja ja kaikkea muuta sipisteltäväähän tuossa on mutta niitä aion tehdä sitten ens keväälle, nyt ajellaan ja offataan sukkasilteen ettei heti pärkyä vaivalla rakenneltu peli :)
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86896&stc=1&d=1534492828https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86898&stc=1&d=1534492828https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86897&stc=1&d=1534492828https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86899&stc=1&d=1534492828https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=86900&stc=1&d=1534492828
pillimehu
17.08.2018, 14:02
paljonko leima:cool:sedät saivat muutettujen osien%määräksi ?
paljonko leima:cool:sedät saivat muutettujen osien%määräksi ?
Sen verran että turbon ja jotain pikkumuutoksia on vielä varaa tehdä.
Iso kiitos kaikille tsempanneille onhan tämä ollut pitkä ja vaiherikas projekti. En vieläkään meinaa sisäistää että nyt tosiaan tuolla voi vaan lähteä ajelemaan minne huvittaa. Tässä vuosien mittaan on jonoon lertynyt kaikkea pikku pakollista projektia joihin uhrautuu parisen vuotta. Pirkka hoojiista kyhään pikku projektitopikin kun saan sen talven korvilla ehostettavaksi.
Jotain uutta ja mullistavaa isoa rojektia on jo mielessä ja osat hankittuna mutta odotettakoon että aika on kypsä ja harrastekassa karttunut niin pläjäytellään sitten taas! Lepa onkin saanut jo vihiä tästä sairaasta projektihaaveesta mutta eiköhän se ehkä vuoden sisään muillekkin selviä :)
Vielä iso kiitos tsempeistä vinkeistä ja osista
Kaikenlaiset äänestykset tätä katsoessa pyörii mielessä, kuten vuoden projekti yms., mutta tässä on jotenkin kyse enemmästä? Tunne, elämäntapa, asioiden katsominen ja kokeminen erityisestä vinkkelistä tjtn, tuskin kaivataan edes mitään jonoon laittamista! Kiitos mielenkiintoisesta ja antoisasta elämyksestä tätä seuratessa, saa hyvää mieltä ja montaa muutakin positiivista asiaa aikaan:):):)
Leima tuli tuhannen lippulapun ja koko päivän syynäyksen jälkeen. Papereita oli mukana valehtelematta n 1cm paksuinen pinkka. Pistän kuvia valmiista tuotteesta jahka kerkeen
Kova suoritus, onnittelut! Kysyisin myös tuosta lippusavotasta, mitä kaikkea tarvitsit?
Kova suoritus, onnittelut! Kysyisin myös tuosta lippusavotasta, mitä kaikkea tarvitsit?
Kaikkien tukivarsien ja ohjauslaitteiden ja muiden alustan osien luovuttaja-autojen akselimassatodisteet ja rekisteritunnukset, moottorin ja vaihteistojen luovuttajien rekisteritunnukset ja tekniset tiedot, takajarrujen fj»bj vastaavuustodistukset, nelipyöräsuuntauslappu, bj40 ja bj43 mittapiirrokset, renkaista oli kaikennäkösiä lappuja, offikrossin sääntökirja kaarista, seikkaperäinen kertomus kaikista alustan osien kiinnityksien materiaalivahvuuksista ja hitsauspinta alasta vrt alkuperäisiin, bj mittapiirrokset mistä näkyy että vaikka auto on aika hurjan näköinen kun kaaret ja helmat on nostettu ylös niin oikeasti jousikorotus pysyy salltuissa rajoissa ja sit sellanen kertomus yleisesti mitä autolle on tehty ja miksi. Oikeestaan se kertomus oli se ns eka nivaska ja aina joka muutokseen oli sit liitteinä kaikkia lippulappuja.
Oli varmaan kaikkea muutakin mutta en muista ku jätin ne konttorille
Vähän tässä tiellä ja maastossa ajelleena iskarit on ihan liian jäykät, niille pitäisi tehdä jotain. Ehkä vaihtaa lievemmät öljyt. Nämähän on hitsaamalla kasattu joten suunnittelin tekeväni pohjaan pienen 6mm reijän josta päästäisin öljyn pois ja hitsaisin siihen mutterin johon saa pultin tukkeeksi. En tiedä mitä tapahtuu jos vähentäis öljymäärää. Ja alkuperäisten iskariöljyjen viskositeettikin pitäis arvailla.
Sain sellaisen ahaa elämyksen että polttoljyhän on lievää, ja se on öljyä. Otan karkeesti kolmasosan iskariöljyistä pois ja polttoöljyä saman verran tilalle. Katsoo mitä tapahtuu.
Sitte vinssi pitäis talven aikana rakentaa. Jonkinlainen visio olis mutta tarttisin yhen tai kaks kulmavaihdetta, kartio/lieriövaihde tai matoruuvimalli. Saa vinkata jos nurkista löytyy joku vanha separaattorin vaihde tms :D
Samppahj
22.08.2018, 21:08
Löpö vaahtoaa, ei välttämättä toimi oikeen hyvin. En tiedä sitte miten käyttäytyy ku on sotkettu muun öljyn sekaan.
Löpö vaahtoaa, ei välttämättä toimi oikeen hyvin. En tiedä sitte miten käyttäytyy ku on sotkettu muun öljyn sekaan.
Niin ja mun tietääkseni se iskari on ns "täynnä" jotta pääseekö se siellä vaahtoamaan kun eioo ilmaakaan. Mutta kun iskariöljy itsessään jo on aika lievää niin emmätiedä mikä ois sitte huomattavasti lievempää muutaku löpö.
Semmosia kosmisia kokeiluja ajattelin tehdä ennen kuin kaadan sinne mitään niin laitan sitä iskariöljyä kannelliseen purkkiin ja ravistan ja katon mitä tapahtuu. Sen jälkeen lisään löpöä ja sama juttu. Jos ei vaahtoa eikä black pearl ilmesty purkkiin niin sitten vaan kokeilemaan
Ja alkuperäisten iskariöljyjen viskositeettikin pitäis arvailla.
Isoon injektio ruiskuun liemi sisään asemoi sen pystyyn ja tietty määrä painoa männän päälle/kuminauha tms. ja sekkarilla ottaa esim.30-sekkaa aikaa ja laskee määrän mitä on tullut pihalle.
Jos tulee liian joutusaan pihalle,Niin pienentää reiän.
Tollein vois sit tehdä juoksevamman coktailin:D.
Isoon injektio ruiskuun liemi sisään asemoi sen pystyyn ja tietty määrä painoa männän päälle/kuminauha tms. ja sekkarilla ottaa esim.30-sekkaa aikaa ja laskee määrän mitä on tullut pihalle.
Jos tulee liian joutusaan pihalle,Niin pienentää reiän.
Tollein vois sit tehdä juoksevamman coktailin:D.
Joo ja yks mikä kävi kans mieles ois kitkas putki mihin ois piirretty pari viivaa ja sit kaataa sinne öljyä ja laakerin kuula perään ja sekkarilla aikaa. Vähä savukoneella efektiä ja pari purnukkaa sinne tänne missä on kaikkia neonvärisiä nesteitä. Sitte ku on tehny nää meidän suunnittelemat tieteelliset kokeet niin ottaa sen valkosen pitkän takin pois ja suojalasit. Sitte ihan vaan koittaa miehenä viskositeetti ihan etusormen ja peukalon välissä hieraisemalla.
offroadjouni
23.08.2018, 06:21
Onko varma että jäykkyys on iskareiden syytä eikä jousien? Onko ongelma sekä sisään- että ulosjoustossa? Mitenkäs olisi vaikka ihan oikeat iskariöljyt? Löytyy montaa eri laatua, esim.
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/1880/611062/Iskunvaimenninoljyt-MP
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/449/216313/Keulaoljyt
Eiks ruokaöljy/rypsiöljykin ole aika ohkasta?
Onko varma että jäykkyys on iskareiden syytä eikä jousien?
Ite mietin et mistä lie pumput kotoisin, jäykkyyteen vaikuttaa shimmaus enemmän kuin öljy. Henkka nyt näppäränä miehenä vois leikata hatun auki ja shimmailla uusiks. Toki menee yrittämiseks ja erehtymiseks jos ja kun ei oo aiheesta kokemusta.
Eiks ruokaöljy/rypsiöljykin ole aika ohkasta?
Jos ei laitettais iskareihin kuitenkaan sitä. ;) Pakkasella kiinteetä.
Onko varma että jäykkyys on iskareiden syytä eikä jousien? Onko ongelma sekä sisään- että ulosjoustossa? Mitenkäs olisi vaikka ihan oikeat iskariöljyt? Löytyy montaa eri laatua, esim.
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/1880/611062/Iskunvaimenninoljyt-MP
https://www.motonet.fi/fi/kategoria/449/216313/Keulaoljyt
Jouset on lömpsät mut iskarit on kuorma autosta kotoisin ja sen mukaiset
Ite mietin et mistä lie pumput kotoisin, jäykkyyteen vaikuttaa shimmaus enemmän kuin öljy. Henkka nyt näppäränä miehenä vois leikata hatun auki ja shimmailla uusiks. Toki menee yrittämiseks ja erehtymiseks jos ja kun ei oo aiheesta kokemusta.
Itse asiassa on jotain kokemusta mutta nyt tälle kesää ei viittisi enää totaalisesti pärvöttää kaikkia leviälleen vaan ensiapuna koittaa lieventää öljyt että kerkiää vielä ajella ennenku on talvi
Jatketaan sen verran vielä että alusta pelittää ja joustaa todella hienosti hitaassa ajossa mutta sitten kun vähä menee vauhdilla niin iskarit ei kerkee mukaan. Kokeilin vähä sellasta rock bouncing tyyppistä ajoa kivikossa ja oli sitte hirvittävä kokemus vaikka vauhtia ei ollut mitenkään älyttömästi. :D
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=87087&stc=1&d=1535294740
Iskareista sen verran, et raskaan kaluston iskarit on säädettävät.
Kysyppäs Europarts:sta ettei ole vielä säädettävä liikerajoituskin? (Mersun ilmajousituksessa iskari on rajoitin samalla)
Paina kasaan ja pyöritä myötäpäivään --> jäykistyy ja päinvastoin. Huomaat pyörittäessä, että menee yhdessä kohtaa pari milliä lisää, jolloin tarttuu säätöholkkiin. Muista laskea säätökierrokset!
Sitt vinkiksi öljyyn, SACHS tehtaalla oli 2hanaa, mutta racing puolella (F1, hyperautot, ralli ym. "hiphop" vehkeet), siellä oli vain yksi hana...
Iskareista sen verran, et raskaan kaluston iskarit on säädettävät.
Kysyppäs Europarts:sta ettei ole vielä säädettävä liikerajoituskin? (Mersun ilmajousituksessa iskari on rajoitin samalla)
Paina kasaan ja pyöritä myötäpäivään --> jäykistyy ja päinvastoin. Huomaat pyörittäessä, että menee yhdessä kohtaa pari milliä lisää, jolloin tarttuu säätöholkkiin. Muista laskea säätökierrokset!
Sitt vinkiksi öljyyn, SACHS tehtaalla oli 2hanaa, mutta racing puolella (F1, hyperautot, ralli ym. "hiphop" vehkeet), siellä oli vain yksi hana...
No empäs ole tuota tiennyt vaikka pitkään ollut raskaan kaluston kanssa tekemisissä. Mahtaiskohan noissa mun omissa olla tuollanen ominaisuus kun ovat trailerline tarviketekeleet:confused:
Eilen käytiin offittelemassa ihan käypäset perusoffailuun kun ei vedä kivikossa täysiä.
Aika vaivatonta oli meno ja ajaminen helppoa kun ei ole ylityksiä ja joustaa hienosti. Aiva nauratti ajella ku sai ajella ihan mistä sattuu ja meni vaan :D
Mites on tämä kestänyt nipussa? Vai tuliko kerralla niin hyvä ettei tarvii kuin ajella enää? :)
Hyvin on toiminut, moniurahihnan ohjainrullan pultti on katkennu kaks kertaa ja remmi menny poikki. Pari kuukautta sitten ajoin auton talvisäilöön ja otin seisontaan kun alkoi olla jo kylmä ja kun ei ole työvaloja.
Lisäks kävi sellanen pieni äksidentti että kun muutenkin harrastekassan pohja alkoi näkymään beejiitä leimatessa, niin tuli lisämutkia matkan varrelle. Olin käyttisbiilillä matkassa, ja vastaan tuli katkeamaton jono autoja. Oikealla kolmion takana sellanen täti tuijotti tiiviisti minua huomaamatta tuossa jonossa olevaa rakoa ja juuri kun olin lähes kohdalla niin kytkinpommilla eteen. Ei siinä kerinny kissaa sanoa kun mäjähti. Vakuutusyhtiö kyllä lunasti auton mutta kyllähän näissä tapauksissa joutuu omalla pussilla käymään kun eihän vakuutusyhtiöitä kiinnosta mikä se auton arvo oikeasti on. Hankin tilalle w123 farmarin, 300d koneella. Siinä on vähän kaikkea pikku näperrettävää.
Toisinsanoen nyt on projektien osalta varmaan vuoden päivät aika hiljaista kunnes saan hupirahaa taas kerättyä.
Susuki ois myynnissä ja on tuossa tiedossa pari pikku osien tekoa muille harrastajille. Korvausta vastaan tässä voisin jotain kikkareita väkertää ennenkuin saa taas omat projektit käyntiin
On jäänyt kirjoittelut vähän vähille kun ei mukamas löydä koskaan aikaa avata tietokoneella ja kuvien lisäily puhelimella on olevinaan työlästä :D
Beejii on talvehtinut talon yhteydessä olevassa tallissa, hyvää siinä on se että sielä on lämmin ja huonoa se etten kehtaa tehdä sielä tulitöitä.
Oon koittanu vähän ottaa ne muutamat lastentaudit kiinni.
laturin pultti on katkennu useemman kerran ja remmin lähtiessä on tapahtunu joka kerta jänniä asioita. tein kiinnikkeen uudestaan ja porailin laturin rungon 8mm reiät 12mm pultille sopivaksi ja pistin vielä kovat pultit.
Sitte oli alumiini imuputkien vuoro. ne kestää huonosti tärinää joten päätin ne rakentaa uusiksi. ensin tein hassun "kollektorin"
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=219235
Sitten värkkäilin muovailtavasta muoviputkesta uudet putket. johan oli vittumainen asentaa.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=219236
Sitte kävin vähän syöttöpumpulla ropeltamassa säätöjä ja oli tosi vittumainen asentaa noi putket uudestaan. sitte kävin vielä pumpulla ja oli tosi vittumaiset asentaa, tosin puoliväliin kun meni hermot ja putket lenti roskiin. :D
Pistin sitte puruimurin putkea. en oikeen oo varma oliko hyvä ratkasu mut mennään toistaiseksi näin.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=219237
Työvaloja tuli asenneltua. Nää oli jotai merkkikamaa mutta loppui vähän valot kesken mutta onneks kiinalaiset varmaan tekee niitä lisää.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=219241https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=219239https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=219238
Sitten oli iskareiden vuoro. pudotin iskarit irti ja suunnittelemaan öljyjen vaihtoa. yhdestä iskarista otin pienen näytteen ja harmiksi ne oli valmiiksi lievää kuin hoivakodin hernekeitto. Eli lieventäminen ei siis onnistu. Mietintämyssy päähän ja saunan lauteilla lopuksi sain selvän vision!.
Porasin 3mm poranterällä iskarin kyljestä alareunasta molempien putkien läpi reiän ja hitsasin ulomman umpeen. Nyt suurin osa ajattelee että mitä helvettiä? miksi?
Piirsin meidän maallikoiden silmille sopivan havainnekuvan iskarin toiminnasta
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=219234
Yhden tein kokeeksi ja tuli sopivan löysä. Onneksi tein vain yhden koska tässä tapahtui deus ex machina eli odottamaton juonenkäänne. Iskarin ollessa kyljellään ja sitten ku sen nostaa pystyyn niin iskari ei ilmaantunutkaan itsestään parilla pumppausliikkeellä vaan iskari piti vetää aivan pitkäksi ja kurluttaa pienellä liikkeellä ilmat oikeaan paikkaan. Suomeksihan tämä tarkoittaa sitä että jos ja kun tuo auto kaatuu, niin se vaatisi iskunvaimentimien irroittamisen ja ilmaamisen käsin!
Ei auttanut kuin tehdä iskarin kylkeen huoltluukku, porasin varovasti pienellä rasiaporalla napin pois reijän kohdalta, hitsasin sisäputken reiän siitä napin reijästä ja varovasti nappi kempillä paikoilleen ja palattiin lähtöpisteeseen.
Toisin sanoen olkoon noin, teen iskarit ens talvena itte. säädettävät. lisäsäiliöllä. niin.¨
Sitten piti käydä vähän ajelemassa. 80km maantietä ja 6tuntia metsässä, kivaa oli. muutama sata kilsaa on tullut ny rullailtua.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=219242https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=219243https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=219245
Sitten tuli tilattua uus vinssi.
Hetkinen.
Siis tilasin ihan uuden osan, enkä löytänyt jostain jotain rikkinäistä ruosteista lypsykoneenpumppua josta alan tekemään vinssiä?
Kyllä, ihan totta. mulla on kuvaki todisteena. paketissakin vielä!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=219244
Ysipuolikas Runva highspeed narulla. Maplehill importsilta hyvän palvelun kera huokeaan hintaan ja nopeasti! Pistin sen sitten paikoilleen. Petikin tuli tehtyä mutten mä älynny kuvia siinä tohistelles siitä ottaa.
Etuylitystä on muutama milli
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=219246https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=219247
Nyt menee beejii seisontaan ja herätellään se henkiin kun lumet sulaa! :)
Hi liftille tuli paikka tehtyä
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=90332&stc=1&d=1553423702
Ja maiskutellaas vähä kuvalla
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=90333&stc=1&d=1553423702
Ajopäivillä tuli käytyä, auto toimi ihan hyvin, ainoa ratkaiseva miinus on avoimet perät, lukolla moni tilanne olis ollu helpompi.
gr patrol
24.04.2019, 21:22
Vähän sähköliimaa taka tasauspyörästöön:D
Vähän sähköliimaa taka tasauspyörästöön:D
Palalukko ois ihana
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=220205https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=220206https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=220207
pillimehu
27.04.2019, 11:07
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=220205
...kokoojaurasta päätellen joku metsäkoneurakoitsija on ajatellut laajentaa liiketoimintaansa Kiinaan saakka...suorinta mahdollista reittiä:D
...kokoojaurasta päätellen joku metsäkoneurakoitsija on ajatellut laajentaa liiketoimintaansa Kiinaan saakka...suorinta mahdollista reittiä:D
Me ollaa työmailla käytetty termiä tuplaojitus. :D
Spartan lockeri lähti tilaukseen. :cool:
Auto on toiminut hienosti, mutta jotain parannettavaakin on ilmennyt.
Kuten joskus aiemmin oon kirjottanutkin, iskarit on aivan liian jäykät. Auto joustaa hienosti mutta nopeaan ajoon se ei sovellu. Ajotapahtumissa on aina mukana joku jolla on hieno typpialusta tai jotain haitekkia ja aina tulee mieleen että kumpa minullakin ois varaa moisiin. Hoojiin myytyäni siinä tuumailin että jos hemmottelisin itteäni ja ostaisin joka nurkkaan typpitikut. Sijoitus on kuitenkin niin valtava ettei ihan pystymettästä viitsi lähtee ostelemaan, joten otin puhelimen käteen ja soittelin vähän pidempään harrastaneille offareille vinkkien toivossa.
Sain aika yksimielistä tietoa että ei typpitikkuja jos koilovereihon on mahdollisuus. Typpitikku on suomioffiin hitaaseen ajoon huono, ja tikut kylmänä auto saattaa olla kaatumatautinen. Lisäks kuulemma halvemmissa on kestävyysongelmia. No aloin sitten katteleen coilover settejä kunnes havahduin että mitä oon tekemässä. Kun selkästi oon valinnu rakenteluissa diy linjan niin nyt oon kuolaamassa osto osia. Tähänkö tämä nyt lopuksi kulminoitui? Voinko enää kattoa itteäni peilistä, saati kirjautua palstalle enää häänrik-tunnuksilla vai pitääkö mun tehdä uusi osto-osa-oskari nimimerkki. Mitähän äitinikin sanoisi kun menisin beejiillä kotitilalla käymään kiiltävine fox coilovereineen? Tälläisenkö lapsen se on kasvattanut? Joutuisinko safareille pukeutumaan gorilla valeasuun?
Ei. Mun siis täytyy tehdä iskarit itse. Onneksi visio on pyörinyt päässä jo valmiina. Niistä tulis typpitikku/coilover combot, säädettävine jousilautasineen, progressiivisuussäädöin, ja säädettävä sisään ja ulosmenovaimennus purkamatta, (männän ja varren puolen öljynkierto kiertää vastusvastaventtiilein lisäsäiliön kautta) sekä erikseen sisään ja ulosmenovaimennus hitaalle ja nopealle liikkeelle. (Tämä mahdollistuu seurantaventtiilillä) Lisäsäiliöön tulee toisenpuolen iskariin yhteydessä oleva lisäsäiliö 2mm kuristimen taakse jolloin jousitus toimii progressiivisesti äkillisessä joustotilanteessa eli jos autolla hyppää, mutta hitaassa maastomöyrinnässä jousitus on vähemmän progressiivisempi, ja koska lisäsäiliöt on yhteydessä toisiinsa, ristiriipunta tilanteessa vähäinenkin progressiivisuus katoaa toisen puolen
pitenevään iskariin joten jousitus pelaa siinä tilanteessa pelkillä rautajousilla ja auto joustaa ristiriipuntaan helpommin.
Eli nyt on tulossa rajattomilla säätömahdollisuuksilla olevat iskarit joissa on säätöjä hiukan eri malliin kuin kaupan kepeissä.
Enää tarvitsi piirtää silmillä visio ilmaan ja aloittaa tekeminen. Tiedin jo tähän lähtiessä että näissä tulee olemaan melko vaiva ja värkitkin maksaa, joten tällä kertaa en ratsasta pelkän intuition varassa, vaan koitin vähän laskeskella millä spekseillä tätä lähden tekemään. Avaan niitä tarkemmin työn edetessä ettei tuu liian monimutkainen informaatiotulva heti alkuun. :D
Turpamuttereista lähdin liikkeelle, koska iskunpituus tulee olemaan 350mm ja turpamutterin korkeus määrittää kuinka pitkä varsi pitää tehdä.
Vanhasta sylinterin varresta oli hyvä lähteä liikkeelle. Ulkopuolen sorvasin 70mm ja tein jengat ja o-rengasuran. Sitten esireikä isolla poralla.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=227917
Sitten tiiviste- ja ohjainurat.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=227918
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=227919
Valmiit turvat, napakasti istuu tiivisteet paikoilleen. Ylhäältä lähtien, pyyhkijä, pysyy pska loitolla, UN-tyyppinen tiiviste, nää on tosi hyviä mutta maksimi tiivistysnopeus näillä on 0,5m/s joten saattaa pahassa montussa tirskauttaa hiukan välistä, tästä syystä varrenohjainten väliin laitoin nopean liikkeen teflon tiivisteen. Näille luvataan tiivistyskyky jopa 15m/s tunnetusti nämä vähän hikoilee matalilla paineilla, siksi tuo un-tiiviste on kaverina tälle.
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=227920
Varret kerkesin sahata. Eli näihin tulee 50mm putkivarret, tähän on olemassa kaksi syytä. Toinen syy on se, että suurella varren pinta alalla saadaan iskunvaimentimeen suurempi vaihtotilavuus, (50 varrella 60 putkella vaihtotilavuus on 0,99litraa-0,3l=0,69litraa) joten progressiivisuutta on helpompi hallita ja saa pelata sen verran pienillä paineilla että luotettavuus kasvaa roimasti. (Esimerkiksi 3bar typen esitäyttöpaineella 3litran säiliöllä 50 varrella 350 iskunpituudella 0,7l vaihtotilavuus nostaa iskarin painuessa kasaan typen paineen 11bar jolloin työntövoima iskari pohjassa on 230kg, kun taas 3+4+3 etuiskareiden yhteissäiliöllä jotka tähän on tulossa molemmat iskarit pohjassa työntövoima samalla esitäyttöpaineella nousee vain 4,5bar jolloin typpi auttaa jousia 80kg voimalla per iskari)
Toinen syy on se, että koska mulla tulee nyt sisään ja paluu vaimennuksen säädöt ja seurantaventtiilit iskarin ulkopuolelle helppoon pääsyyn, mullahan ei voi olla kyljessä nippoja koska jousten pitää päästä liukumaan putken ulkopintaa vasten. Siispä sorvaan putkivarren sisään putket, joita pitkin öljy johdetaan männän molemmilta puolilta iskarin päähän. Varren päähän tulee sitten laippa jossa on nipat mistä jatketaan eteenpäin. Ja onhan se tietysti keveämpi :P
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=227922
Sorvaan lisää kun taas tulee hieman vapaa-aikaa.
Muuten oon ihan normaali, en kuule ääniä pääni sisällä.
se on taas pelle peloton vauhdissa.
offroadjouni
12.05.2020, 22:17
Ei. Mun siis täytyy tehdä iskarit itse.No oho, enpä olis kyllä arvannut että iskareita lähdet itse tekemään. Hyvältä näyttää alku, toivotaan että onnistuu!
Oikeet iskunvaimentimet, sisäisesti tai ulkoisesti säädettävät, kaupast.
Kierrehokki kaulukset päälle ja jousilautaset alkkarista.
Ja settiin oikeille nurkkapainoille jouset, kahet tai kolmet, riippuu käyttötarkoituksest. Noin niit on tehty vuodest miekka ja kivi.
Eli niit racing osia mitä ei löydy kaupast. Ne on vaan piilotettu metalliin.....
Oikeet iskunvaimentimet, sisäisesti tai ulkoisesti säädettävät, kaupast.
Kierrehokki kaulukset päälle ja jousilautaset alkkarista.
Ja settiin oikeille nurkkapainoille jouset, kahet tai kolmet, riippuu käyttötarkoituksest. Noin niit on tehty vuodest miekka ja kivi.
Eli niit racing osia mitä ei löydy kaupast. Ne on vaan piilotettu metalliin.....
Ja näistä syistä aloin tekemään itse. :D
Ja näistä syistä aloin tekemään itse. :D
ns.
Old School väestöö.....
Hyvä näin.
Oikeil materiaaleil, sorvil ja digi mauseril pärjää pitkälle. Ja tost eteenpäin tarvitaan vaakaa ja ehkä hivenen laskuoppia ku jousia sovitellaan.
Jos teet alust asti vaimentimet niin sit vähä enemmän......
Ei peukku vaan karjalaisittain kyynärpää tervehdys, näin corona aikaan.. :D
artsi777
13.05.2020, 06:38
Taas on hyvä tekemisen meininki :)
Gary Grand
13.05.2020, 07:00
Muuten oon ihan normaali, en kuule ääniä pääni sisällä.
Mutta näet niitä? :D
Tää on kyllä hieno projekti!:cool:
Ei voi muuta todeta kun että nerouden ja hulluuden raja on häilyvä. Mutta hienoa tekemistä ei voi kuin ihailla.
Kaitsu67
13.05.2020, 10:28
Laita sitten noita materiaalikustannuksiakin kans esiin malliksi, ei ne vissiin ilmasia ole, vai saatko jostain edullisesti?
Itse kun käy muutaman metallikäikäleenkin hakemassa menee äkkiä satanen pariin pulikkaan.
Rispektit omalle suunnittelulle/luovuudelle/sorvaukselle, mut jos ei ota onnistuakseen niin Suomen Vaimentimelta saa varmasti apuja jos tarvii ulkopuolisiin turvautua.
Rispektit omalle suunnittelulle/luovuudelle/sorvaukselle, mut jos ei ota onnistuakseen niin Suomen Vaimentimelta saa varmasti apuja jos tarvii ulkopuolisiin turvautua.
Kaikki säädöt ja venttiilit tulee ulkopuolelle jotta eikö nämä säätöihin saada :) helppoa vaikka joutuis jonku komponentinki vaihtamaan
BJ-40/76
16.05.2020, 22:36
Olikohan että Harvardin opetus ja tutkimuksesta vastaavista henkilökunnasta reilut puolet kerää näitä "mielialahäiriö merkki pisteitä?" niin paljon, että pääsisivät hoitoon heti?
En tarkoita sitä, että sinulla olisi taipumusta, toinen toteamus lienee ainakin puoliksi totta:
Jos Insinöörit vastaisi tuotekehityksestä, niin meillä olisi helvetin hienot öljylamput....
Minullekkin on monta kertaa esitetty kysymys/toteamus: Miksi noin?
Itsekkin olen taannoin ;-90 luvun alussa; monta kertaa miettinyt noiden iskarien korvaamista ns. sopivalla hydraulisylinterillä: Ja venttiilit yms letkujen päässä auton rungossa/korissa, toki vain ns. mönkimiseen...
Silloin suurin ongelma oli noiden sähköventtiilien hinta.....
Ja nykyisin tupakka-askin hintaiset laskinpiirit maksoi auton hinnan ja ohjelmointi ei onnistunut kuin ammattilaiselta. (siis ohjaus oli tarkoitus laittaa painonapeilla)
Auto on toiminut hienosti, mutta jotain parannettavaakin on ilmennyt.
Kuten joskus aiemmin oon kirjottanutkin, iskarit on aivan liian jäykät. Auto joustaa hienosti mutta nopeaan ajoon se ei sovellu. Ajotapahtumissa on aina mukana joku jolla on hieno typpialusta tai jotain haitekkia ja aina tulee mieleen että kumpa minullakin ois varaa moisiin.................
Ei. Mun siis täytyy tehdä iskarit itse. Onneksi visio on pyörinyt päässä jo valmiina. Niistä tulis typpitikku/coilover combot, säädettävine jousilautasineen, progressiivisuussäädöin, ja säädettävä sisään ja ulosmenovaimennus purkamatta, (männän ja varren puolen öljynkierto kiertää vastusvastaventtiilein lisäsäiliön kautta) sekä erikseen sisään ja ulosmenovaimennus hitaalle ja nopealle liikkeelle. (Tämä mahdollistuu seurantaventtiilillä) Lisäsäiliöön tulee toisenpuolen iskariin yhteydessä oleva lisäsäiliö 2mm kuristimen taakse jolloin jousitus toimii progressiivisesti äkillisessä joustotilanteessa eli jos autolla hyppää, mutta hitaassa maastomöyrinnässä jousitus on vähemmän progressiivisempi, ja koska lisäsäiliöt on yhteydessä toisiinsa, ristiriipunta tilanteessa vähäinenkin progressiivisuus katoaa toisen puolen
pitenevään iskariin joten jousitus pelaa siinä tilanteessa pelkillä rautajousilla ja auto joustaa ristiriipuntaan helpommin.
Eli nyt on tulossa rajattomilla säätömahdollisuuksilla olevat iskarit joissa on säätöjä hiukan eri malliin kuin kaupan kepeissä.
Enää tarvitsi piirtää silmillä visio ilmaan ja aloittaa tekeminen. Tiedin jo tähän lähtiessä että näissä tulee olemaan melko vaiva ja värkitkin maksaa, joten tällä kertaa en ratsasta pelkän intuition varassa, vaan koitin vähän laskeskella millä spekseillä tätä lähden tekemään. Avaan niitä tarkemmin työn edetessä ettei tuu liian monimutkainen informaatiotulva heti alkuun. :D
Turpamuttereista lähdin liikkeelle, koska iskunpituus tulee olemaan 350mm ja turpamutterin korkeus määrittää kuinka pitkä varsi pitää tehdä.
Vanhasta sylinterin varresta oli hyvä lähteä liikkeelle. Ulkopuolen sorvasin 70mm ja tein jengat ja o-rengasuran. Sitten esireikä isolla poralla.
.................................................. ...............................
Sorvaan lisää kun taas tulee hieman vapaa-aikaa.
Muuten oon ihan normaali, en kuule ääniä pääni sisällä.
Äänet ns 2 ulotteista, valot ns. 3 tai 4 ulotteisia, siis jos ns. välähtää? niin se on aika kaukana äänien kuulemisesta:)
-olisko vaihtoehto, että olisi jousi elementit olisi toisen "iskarin" päällä, niin tuo iskaritikku vois olla alumiiniä, ja sais siihen kylkeen asennon tunnistimia?
p.s ethän ole insinööri?
Joka tapauksessa ISO Peukku!
Olikohan että Harvardin opetus ja tutkimuksesta vastaavista henkilökunnasta reilut puolet kerää näitä "mielialahäiriö merkki pisteitä?" niin paljon, että pääsisivät hoitoon heti?
En tarkoita sitä, että sinulla olisi taipumusta, toinen toteamus lienee ainakin puoliksi totta:
Jos Insinöörit vastaisi tuotekehityksestä, niin meillä olisi helvetin hienot öljylamput....
Minullekkin on monta kertaa esitetty kysymys/toteamus: Miksi noin?
Itsekkin olen taannoin ;-90 luvun alussa; monta kertaa miettinyt noiden iskarien korvaamista ns. sopivalla hydraulisylinterillä: Ja venttiilit yms letkujen päässä auton rungossa/korissa, toki vain ns. mönkimiseen...
Silloin suurin ongelma oli noiden sähköventtiilien hinta.....
Ja nykyisin tupakka-askin hintaiset laskinpiirit maksoi auton hinnan ja ohjelmointi ei onnistunut kuin ammattilaiselta. (siis ohjaus oli tarkoitus laittaa painonapeilla)
Äänet ns 2 ulotteista, valot ns. 3 tai 4 ulotteisia, siis jos ns. välähtää? niin se on aika kaukana äänien kuulemisesta:)
-olisko vaihtoehto, että olisi jousi elementit olisi toisen "iskarin" päällä, niin tuo iskaritikku vois olla alumiiniä, ja sais siihen kylkeen asennon tunnistimia?
p.s ethän ole insinööri?
Joka tapauksessa ISO Peukku!
En todellakaan ole insinööri :D :D mitäs asennon tunnistimilla meinasit? Mä laitan päätä vähä oviaukosta pihalle jos haluan nähdä missä asennossa akselit on :D
Eikä tule sähköventtiilejä, ihan hydromekaaninen järjestelmä
En todellakaan ole insinööri :D :D mitäs asennon tunnistimilla meinasit? Mä laitan päätä vähä oviaukosta pihalle jos haluan nähdä missä asennossa akselit on :D
Eikä tule sähköventtiilejä, ihan hydromekaaninen järjestelmä
Ihan mitä tahansa tehdään tiedol, taidol ja kokemuksel......
Ehkä laskuoppi ja maalaisjärkikin auttaa....
Silti suurimmat keksinnöt on tehty oppimisen ja erehdyksen kautta,
Eikä ole luovutettu vastoinkäymisist.... Virheist korjataan jne.
Eikä siihen tarvita besservissereit......
Jokainen rakentaja tietää jo ennen ku alkaa rakentaan mitä se haluu......
Ja visio lopputlemast ja rossessit on jo luotu.....
Valitettavasti suurin osa ei.......
Jotka ei kelpaa luomaan ku lantaa paskolaan.....
Jos ees tietää mitä toi tarkoittaa....
Täl kommentilla tullee myös paljon vihamieähiäkin.....
Mut jokainen tunnistakoon ittensä.......
Etelä-Karjalainen kyynärpää tervehdys rakentajalle.....
Joka tietää mitä tekee.....
BJ-40/76
17.05.2020, 01:30
En todellakaan ole insinööri :D :D mitäs asennon tunnistimilla meinasit? Mä laitan päätä vähä oviaukosta pihalle jos haluan nähdä missä asennossa akselit on :D
Eikä tule sähköventtiilejä, ihan hydromekaaninen järjestelmä
Minä olisin reilu 20 vuotta sitten Siittänyt antureita ja......
Mutta en masennu/heitä seuraamasta/tms.
Ja ISO PEUKKU edelleen!
ANIBQ4I61TE[/QUOTE]
mikäs kipale tuossa taustalla soi?
mikäs kipale tuossa taustalla soi?
Öö paljon tuosta aikaa mutta oiskohan ollu dark tranquility-the mundane and the magic
Hyvin sopii nuo korkeat etuloksut! Thumbs Up!!,
Ja näistä syistä aloin tekemään itse. :D
Joko on kokemuksia diy iskareista?
Joko on kokemuksia diy iskareista?
Odotukselle on jäänyt kun aloin yrittäjäksi.. haaveissa olis ens talven aikana saattaa iskarit finaaliin.
Pistin Land cruiser entisöinti ja modernisointifirman pystyyn, vähän on erilaista tehdä kunnolla kunnon tiloissa ja kun löytyy kaikki mahdolliset työkalut. Aivan naurattaa tämän projektin muistelu kun kaikki on tehty romumetallista autotallissa polven päällä muotoillen 😁
Aikaa omille projekteille ei vain tahdo enää millään löytyä, kun 5päivää viikossa tekee aamusta iltaan. Viikonloppuna sitte tulee land cruiseria korvista, ja on kiva tehä jotain muutakin.
pillimehu
31.07.2023, 23:53
suuretkiitokset businessmanagerille...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9013&pictureid=243033
tämän suutakostuttavalla tavalla temperoituneen lukkovannesarjan...
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9013&pictureid=243032
noudon järjestämisestä basecamppiisi pohjanmaan&eteläpohjanmaan rajamaille... vaikkakaan halkisuomen risteilevät aikataulumme eivät tälläkertaa tupakanmittaista pidempää yhteentörmäystä mahdollistaneetkaan niinsiltioli lysti lyödä lukkovanteista kättäpäälle sekä kuullasamalla sitämiten ammattilaisuutesi landcruisereiden entisöinnissä&modernisoinnissa onlähtenyt rullaamaan... ISOpeukku nextille levelille loikkaamisesta!
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9013&pictureid=243034
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9013&pictureid=243035
[siinämielessä hyväkin että aikataulumme olivat tulenpalavan kireät sillämuutoin olisin saattanut sortua shoppailemaan J120:n täyteen tässä elävien legendojen lyhyttavaramyymälässäsi:rolleyes:...]