PDA

View Full Version : Lähetään vaikka nollasta (Omj40)

Sivua : 1 [2] 3

Häänrik
11.10.2015, 21:33
Niinno joo :o

Miksi pultata tukiraudat kytkinkopasta laatikon perään, miksei suoraan jakiksen sovitelaippaan?
Eli jatkaa noita sinisiä viivoja rättinivelen ohi tohon sovitelaippaan asti

Ja vaikka kahdella kaarella ne raudat tukien laatikosta yli niin luulisi, ettei paketti edes kierry, sopivasti jos ne raudat onnistuu niin laatikon voi jättää välistä pois ja jakis pysyy kohdallaan

Selitinköhän taas sopivan epäselvästi :p

Niin siis joo ne tulee suoraa kytkinkopalta jakikseen, en vaan piirtäny sinne asti olis tullu niin suttunen. Tuohon automaatin päätylaippaan tulee kans laippa välituennaksi niille raudoille ehkäsemään kiertymistä ja pitämään apuna jakiksen linjassa.

Edit:
Eli siis jotenki tolleen olin aikeissa toteuttaa:
64337

Nikuzai
11.10.2015, 22:16
Niin siis joo ne tulee suoraa kytkinkopalta jakikseen, en vaan piirtäny sinne asti olis tullu niin suttunen. Tuohon automaatin päätylaippaan tulee kans laippa välituennaksi niille raudoille ehkäsemään kiertymistä ja pitämään apuna jakiksen linjassa.

Edit:
Eli siis jotenki tolleen olin aikeissa toteuttaa:
64337

Jyyri näin :D

Joku veli-itäinen oli tehnyt maasturiin laatikon ihaite
siinä toi kestokaari tosin oli umpinainen pellistä ja vaihdelaatikosta porattu/leikelty ylimääräiset metallit pois painon säästöksi ja näytti, et ois jakolaatikkona ollut teurastettu etuvedon perä/loota paketti joka sekin oli siellä seassa :D :D
Tuttu aikanaan valokuvia näytti kun jotai remonttia tallissa lattialla tein

Häänrik
25.10.2015, 20:48
Eli siis jotenki tolleen olin aikeissa toteuttaa..
64337

...ja toteutinkin! :D
en jaksanu keskittyä hifistelemään tuota hässäkkää kauniiksi, pääasia että kestää, auton allehan se piiloutuu. Pitkään nurkissa pyöriny liebherrin keltainen maalijämäkin sai käyttökohteen kun vetelin kovettuneella sudilla pintaan. :D
Hyödynsin mesen laatikon kannaketta, ja tein takalaippaan tollasen levyn

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=183512

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=183511

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=183510

Luulis kestävän. :rolleyes:

Survoin rungonki talliin, ja tuli sellanen ahaa-elämys jotta kannattaa varmaan sittenki tehä alusta ennen moottorin asennusta :rolleyes:

edit: ja tosiaan tarkkasilmäiset huomaa että vetolaipat on toistaseksi läpipulteilla, ku se oli välttämätöntä jakiksen linjaan saamiseksi

Häänrik
26.10.2015, 21:48
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=64802&stc=1&d=1445887389

Häänrik
01.11.2015, 19:02
Runko tuli siivottua vakiokiinnikkeistä ja akseleista, alkuperäset etunavat rumpuineen lens mäkeen ja tuli kannettua pihalle kaikki rojut. Nyt hodarin kausihuoltoa pajalla ja porttohj pitäis tehä valmiiks, sit ei ookkaa sen tähdellisempiä projekteja hetkeen eli beejii jatkuu sitten taas :) Morsiammen mantasta pitäis kylläki ennen kesää ottaa kone pöydälle ja heittää wisecon männät tilalle ja pikku lastu kannesta pois mut sen kerkiää sitte keväälläki :cool: Jos pääsis sinuiks sen motronicin kans oikeen kunnolla niin voishan siihen ahdintaki harkita. jos sais sen +200hp siitäirti niin liikuttais eritttäin mukavasti sitä 1030kg koppaa :cool::cool::cool: Mutta kattoo nyt sitten keväällä mitä sen kanssa tapahtuu.

HannuN
01.11.2015, 19:46
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=64802&stc=1&d=1445887389

Nyt läks menemään väärään suuntaan jos jakarit menee paikoilleen :eek:

Häänrik
01.11.2015, 19:53
Nyt läks menemään väärään suuntaan jos jakarit menee paikoilleen :eek:
Jakareihin on tulos pieniä joustoja edesauttavia muutoksia, mittailujen mukaan nelilinkki eteen on lähes mahdoton ratkaisu tuon megen koneen kanssa.

Häänrik
02.11.2015, 19:49
Tänään tuli haettua lisää jutskasia :rolleyes:

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65046&stc=1&d=1446486528

PunisherFIN
06.11.2015, 01:01
minkä vehkeen nuo takapään nelilinkin kamat on?

ssuvik
06.11.2015, 10:12
minkä vehkeen nuo takapään nelilinkin kamat on?

Pahasti näyttää HDJ:n varsilta.

offi_äijä
06.11.2015, 11:22
Ite väänsin suzukiini tämmösen

Häänrik
09.11.2015, 20:28
Siivoilin etuakselista korvakot pois. Sain tuossa kaverilta laihnaksi mallikappaleeksi yhen pajeron varsille tehyn akselinkorvakon. vähän kyllä himottais käyrä leikkoomas johonaki ittelle samallaaset.:rolleyes: sitte olis tässäki rojektis oikeen ihka aitoja high-tech laaser osia:cool::cool::cool::D:D:D Rälläkällä jos tuollaiset hieron niin menee 17 laikkaa ja sitä metallintomua löytyy taas jokapaikasta

Häänrik
15.11.2015, 02:26
jakarit ois asemoitu ja hepattu, tuli tuhottua laatikollinen rälläkän laikkoja kun tein kiinnikkeet. Kyllähän nuo tuntuis käsin väännellen aika "joustonrajoittimilta". Koitin tähtäillä sopisko hodarin nelilinkki eteenkin mutta kyllä niin ahdasta tulis jotta pakko kai noilla jakareilla tehdä. oon täs miettiny että seuraava peli on kilvetön, ärsyttää kun pitää tehdä niin paljon kompromisseja kaiken suhteen ku tää pitäis saada kilpiin. etupään teko nelilinkeillä ei olisi mikään ongelma jos ne tukivarret sais tehdä itse.

Katos kun täs käydään niin, että hodarin nelilinkin ylemmät varret on puolta lyhyemmät ku alemmat, niin sehän kinnaa vastaan joustoissa jos ne on kauheen leveellä. ja nyt jos teen eteen tommosen patentin niin ne ylemmät varret joutuu sijottaa ihan runkoaisoihin kiinni, ja sitte se onki yhtä jäykkä ku jakarit. lisäks starttimoottori näyttää tulevan tielle, samoin ku kartaani.

Häänrik
15.11.2015, 21:15
Lepa laitto taas viestiä kuinka komeesti sen bj laulaa ja kohta pääsee koeajolle. Ajattelin että tämän härvelin tauko oli sitten tässä, nyt ei hidastella!
Tuli tänään rungonpään korvalliset tehtyä noille jakareille. Aluks aloin hitsaileen muiden rojekteista vakoiltua perinteistä mallia...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=184561

...mitä h*lvettiä? Ensinnäkin mitä mä tollasilla ankkureilla auton alla teen :D ja toisekseen nois ei oo omaa suunnittelua häivääkään! :D Mun mielestä noi voi olla ihan pienet ja sirotkin. taas tuli turhaan kulutettua rasiaporaa ja rälläkkää :D Niimpä istahin alas hetkeksi

http://fi.sott.net/image/s11/237053/full/the_thinker_489753_1280_1024x6.jpg

http://images.clipartpanda.com/lightbulb-thinking-clipart-BeanManIdeaLight.gif

Rälläkkä käteen, vähä ruuvipenkis lekaa, vanhasta etukuormaajankiinnikkeestä sopiva holkki sisään:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=184564
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=184562

TADAAA!!!! :D
Ei pitääsi tarttuulla kivihin ja kantoohin. Tarkkojen helmitaululla mitattujen lujuuslaskelmien mukaan kaarevat muodot tuo lisää jäykkyyttä :D
Rangen puslat tulee.

vesileikkaamosta tulleet akselinpäänkorvakotki kohtas rälläkän ku hioin niistä vähä matalemmat :D:D:D Tosi haitekkiä ku rälläkällä pitää neki pilata :D Tuli ainaki 3cm maavaraa lisää

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=184565

Taka-akseli tuli siivoiltua vanhoista kiinnikkeistä, kyllä ny kelepaa neliklinkkiä sovitella sitte :cool::cool::cool:

Lepalle mulla on viesti, ei haittaa vaikka sun auto tulis varemmin valamihiksi, voit lähtiä reitille muutamaa kuukautta ereltäkäsin, otan sut sitte kiinni, onhan mulla mersun moottori ;)

Häänrik
15.11.2015, 21:31
Tommoset joustot ku sais :D:D:D

http://www.pirate4x4.com/forum/attachments/general-4x4-discussion/104958d1074799596-double-joint-shackle-design-opinions-sun2o.jpg

lepa77
15.11.2015, 22:10
Henkka sun bertasta tulee hienompi ja parempi elä lannistu:-):-)ei se munkaan valmis vielä ole pitkään aikaan:-)ja ihan varmasti saat mut kiinni tai siis voisit saada jos sulla olisi oikea moottori siellä autossa:-):-)nyt kun siellä on mikä lie nokivasara niin millä sä mut kiinni saat kun se on aina rikki:-):-)ei saa sitten mersedes ihmiset suuttua.:-)meillä on henkan kanssa hauskoja puheluita monesti:-)

Häänrik
16.11.2015, 23:04
Tuli tänään rungonpään korvalliset tehtyä noille jakareille. Aluks aloin hitsaileen muiden rojekteista vakoiltua perinteistä mallia...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=184561

...mitä h*lvettiä? Ensinnäkin mitä mä tollasilla ankkureilla auton alla teen :D

Lukaisin tämän postauksen uudestaan ja tämä kohta jäi kalvamaan mieltä. Tarkoitukseni ei ollu mihinää nimes mollata kenenkään muun tekemiä korvallisia, mulle tuli vaan tossa kohtaa sellanen ahaa-elämys miten ne voi tehdä pienemmäksi, ja kirjoitin asian päin honkia. Tuo perinteinen malli saattaa olla parempikin, aika näyttää. Anteeksi jos joku ymmärti tämän pahasti :)

-Henkka

jesse89
17.11.2015, 01:23
Mie olisin muuttanut tuon jakarin väärinpäin tuohon akseliin nähden jos itsellä ois ollut tarkoitus muuttaa tuota vai ootkos laittanut tuon rungonpään holkin mielellään enemmän toiseen suuntaan kuin keskeisesti. Ei sillä muuta mut ulosjoustot on niin ja näin sulla varmaan tulee isompaa fillaria niin sisäänjoustoja joutuu rajoittaa?

PunisherFIN
17.11.2015, 01:46
pakko sanoo et tykkeen kyl siun tyylistä tehä :D jätkä kysyy aina neuvoja ja kuuntelooki niitä ja sit soveltaa omanlaisen sydeemin :) eihä nää hommat kehity jos ei osa porukasta oo riittävän hulluja sillee oikeella tapaa et kehittelis idiksiä etiäpäin :D

Häänrik
17.11.2015, 08:05
Mie olisin muuttanut tuon jakarin väärinpäin tuohon akseliin nähden jos itsellä ois ollut tarkoitus muuttaa tuota vai ootkos laittanut tuon rungonpään holkin mielellään enemmän toiseen suuntaan kuin keskeisesti. Ei sillä muuta mut ulosjoustot on niin ja näin sulla varmaan tulee isompaa fillaria niin sisäänjoustoja joutuu rajoittaa?
En tiedä näkyykö tuosta yhestä kuvasta missä tuo holkki on näkyvillä että se on hitsattu vähän alaviistoon niin, että ajoasennossa holkki on täysin suorassa jakariin nähden. Jakarit tuli akselin alapuolelle lähinnä panhardin (hdj) sijoittelun takia. Lisäks se ois rajottanu sisäänjoustoja radikaalisti. Sisäänjoustoja ei tartte rajottaa kun oon nostanu lokarit ylemmäksi, etulokaritkin on konepellin tasolla.

Nyt kun noita jakareita oon pyöritelly tossa niin onhan tuo tuhoontuomittu systeemi ja harmittaa että päädyin näin tavanomaiseen ratkaisuun. Joskus vain on pakko tälläsissä kilpipeleissä näin vähäisillä vapaa-ajoilla tehdä kompromisseja, sillä nyt ei riitä a.raha b.aika kovin monimutkaisiin systeemeihin. Näillä tehdään nyt tämä versio ja kun kaikki osaset on paikoillaan niin kesän aikana on helpompi mittailla ja sovitella jotain nelilinkkiä paikoilleen ja ehkä ens talvena rakentaa auto uudelleen.

HannuN
17.11.2015, 10:02
Nyt kun noita jakareita oon pyöritelly tossa niin onhan tuo tuhoontuomittu systeemi ja harmittaa että päädyin näin tavanomaiseen ratkaisuun. Joskus vain on pakko tälläsissä kilpipeleissä näin vähäisillä vapaa-ajoilla tehdä kompromisseja, sillä nyt ei riitä a.raha b.aika kovin monimutkaisiin systeemeihin. Näillä tehdään nyt tämä versio ja kun kaikki osaset on paikoillaan niin kesän aikana on helpompi mittailla ja sovitella jotain nelilinkkiä paikoilleen ja ehkä ens talvena rakentaa auto uudelleen.

koitin varovasti varoitella että pieleen menee noilla jakareilla...helppo tehdä ja lopputuloksena huonosti maastoon soveltuva alusta :mad:

Häänrik
17.11.2015, 10:42
koitin varovasti varoitella että pieleen menee noilla jakareilla...helppo tehdä ja lopputuloksena huonosti maastoon soveltuva alusta :mad:
Kyllä jakareiden plussat ja miinukset oli jo tiedossa ilman varoittelujakin :) tekisin samat ratkaisut uudestaan, autolla ois kiva päästä ajamaan ens kesänä. Tielläkin. Mikään ei estä parantelemaan tätä ajan kuluessa. Ja ompahan joku lähtökohta sitte :) nyt ei tiiä yhtää onko tää paree ku vakio bj ku en oo päässy sellasella ajelemaan :)

Eikä ne jakaritkaan ny "huonosti maastoon sovellu" noillakin saa alustan toimimaan mutta olishan nelilinkki parempi

PunisherFIN
17.11.2015, 11:22
kyl ne jakaritki aika hyviten joustaa, kuhan ei tunge uretaanipuslia sinne :) eihän ne ny tietty oikiaa nelilinkkiä vastaa, mutta varsin on toimivampi kun lehtipakat :)

Häänrik
17.11.2015, 11:38
kyl ne jakaritki aika hyviten joustaa, kuhan ei tunge uretaanipuslia sinne :) eihän ne ny tietty oikiaa nelilinkkiä vastaa, mutta varsin on toimivampi kun lehtipakat :)
Näimpä juuri ajattelin sillä hetkellä ku jakareihin päädyin.

Harvoin harrastus sekoittuu uniin, mutta viime yönä näin unta että löysin täydellistä puslavärkkiä, sellasta tuntumaltaan silikonin ja polyuretaanin sekotusta. Tuntu puristellessa sopivan joustavalta ja palautti muotonsa hyvin.

Jaaa sitte sen verran että jos joku luulee että korin kanssa meni into tehä muu auto pelle peloton tyyliin niin uskallan luvata vetää överiksi kunhan tukivarret ja tekniikka löytää ensin paikkansa ;)

Gary Grand
17.11.2015, 11:58
Harvoin harrastus sekoittuu uniin, mutta viime yönä näin unta että löysin täydellistä puslavärkkiä, sellasta tuntumaltaan silikonin ja polyuretaanin sekotusta. Tuntu puristellessa sopivan joustavalta ja palautti muotonsa hyvin. Kesken puslien puslien puristelun heräsin siihen että emäntä työnsi mua kauemmas ja sano tiukasti "lopeta nyt!" :D tais olla eturiipukkeiden puslavärkkiä eli ei taida modaaminen onnistua tähän käyttöön :D

Otahan varovasti..
Jos alkaa sitten joskus kardaania hieroessa leviämään homma käsiin sun unissa, niin sitten on menny ehkä vähän pitkälle..:D:D:D

jesse89
17.11.2015, 12:13
En tiedä näkyykö tuosta yhestä kuvasta missä tuo holkki on näkyvillä että se on hitsattu vähän alaviistoon niin, että ajoasennossa holkki on täysin suorassa jakariin nähden. Jakarit tuli akselin alapuolelle lähinnä panhardin (hdj) sijoittelun takia. Lisäks se ois rajottanu sisäänjoustoja radikaalisti. Sisäänjoustoja ei tartte rajottaa kun oon nostanu lokarit ylemmäksi, etulokaritkin on konepellin tasolla.

juu tuosta on aina vähän vaikea katsoa. jos sie kerta oot lokarit nostanut korkealle niin eihän siinä sit mitään :) hdj80 tukivarret ois olleet aika puenot tms missä samanlainen kiinnitys runkoon kuin akseleihin eli lenkillä ;) Ja voihan noita aina muuttaa jälkeenpäin jos saattuu hyvään hintaa osumaan kohdalle linkkitangot tms :)

baxxter
17.11.2015, 14:01
Harvoin harrastus sekoittuu uniin, mutta viime yönä näin unta että löysin täydellistä puslavärkkiä, sellasta tuntumaltaan silikonin ja polyuretaanin sekotusta. Tuntu puristellessa sopivan joustavalta ja palautti muotonsa hyvin. Kesken puslien puslien puristelun heräsin siihen että emäntä työnsi mua kauemmas ja sano tiukasti "lopeta nyt!" :D tais olla eturiipukkeiden puslavärkkiä eli ei taida modaaminen onnistua tähän käyttöön :D

Sitte ku oot aikasi puristellut eri puslavärkkejä, niin kaupastakin saa suoraan:
http://www.britpart.com/parts/suspension-and-axle/bushes/bush-sets-individual/range-rover/range-rover-classic/
Jokusen puslan vaihdettuani olen päätynyt noihin britpartin mustiin. Hinnaltaan kohtuulliset ja tuntuvat kestävän. Offroadpajalta noita olen ostanut.
Tuo jakarinkorvake runkoon on ihan pätevän näköinen, vaan mahtaako ahdistaa asentaminen? Tietty kiinni siitä mimmonen pusla ja kuinka tiukka reikä :P

PunisherFIN
17.11.2015, 14:37
Otahan varovasti..
Jos alkaa sitten joskus kardaania hieroessa leviämään homma käsiin sun unissa, niin sitten on menny ehkä vähän pitkälle..:D:D:D

ei se ehkä niin jos välillä tulee käsille, se on meille keikkamiehille ihan normaalia, mut reisille meneminen varsinki mamman kanssa on hiukan noloa... :D :D :D

Häänrik
17.11.2015, 15:02
Sitte ku oot aikasi puristellut eri puslavärkkejä, niin kaupastakin saa suoraan:
http://www.britpart.com/parts/suspension-and-axle/bushes/bush-sets-individual/range-rover/range-rover-classic/
Jokusen puslan vaihdettuani olen päätynyt noihin britpartin mustiin. Hinnaltaan kohtuulliset ja tuntuvat kestävän. Offroadpajalta noita olen ostanut.
Tuo jakarinkorvake runkoon on ihan pätevän näköinen, vaan mahtaako ahdistaa asentaminen? Tietty kiinni siitä mimmonen pusla ja kuinka tiukka reikä :P

Takaapäin saa työnnettyä reikään. Sen puslan. onnistuu ihan hyvin. Reikä on vähän väljä puslaan kun pusla on vapaana, mutta kun mutterin kiristää niin pusla paisuu timmiksi holkkiin. Tieteellisten mittauksien mukaan rangen puslat vastakkain vapaana väli oli jotain 4-5cm pitkä ja halkasija 35mm ja väli 2cm puristettuna puslan halkaisija paisui johonkin 39 milliin. Holkki itte on 2cm pitkä ja reikä 37mm eli helppo asennus, mut tukivarsi tulee tiiviisti kiinni

Nikuzai
17.11.2015, 17:26
Onhan tollanenkin olemassa

http://www.elisanet.fi/ville-pekka/

Saa haluamalla jäykkyydellä olevaa puslaa ja tehdään suomessa

Häänrik
18.11.2015, 11:37
Tosiaan puslan asennus on helppoa takakautta otin vielä havainnollistavan kuvan :)

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65425&stc=1&d=1447838720

Tuli tuolla kipinäsilikonilla tehtyä nyt sitten ikuiset liitokset etupään korvakoihin.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65426&stc=1&d=1447838720

Sitten takapään kimppuun. Ei oikeen sovi tyyliin tuo nykymuoti että tilaillaan kalikat valmiiksi leikeltynä, niin jourutte ny orottelemahan kun saan rälläköityä levystä korvakkojen osasia. Suurin vaiva tulee olemaan se että aattelin noihin takakorvakoihin tehä hienoja kevennysreikiä niinku muillakin, eli bilteman rasiaporasarja ja vuonna1960 tehty aeg pääsee töihin :D

Siitä ne lähtee pikkuhiljaa muotoutuun :rolleyes:

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65427&stc=1&d=1447838720

Hitsauskaasu näyttää vähenevän, mun tuurilla se loppuu viikonloppuna :rolleyes:

nuti-90
18.11.2015, 12:07
Täyttä höpönhöpöä semmoset valmiiks leikatut korvakot.. kyllä ne pitää itse pienellärälläkällä veistellä.. eihän sitä muuten voi edes sanoa että itsetehty auto:D

Häänrik
18.11.2015, 12:42
Täyttä höpönhöpöä semmoset valmiiks leikatut korvakot.. kyllä ne pitää itse pienellärälläkällä veistellä.. eihän sitä muuten voi edes sanoa että itsetehty auto:D

Kyllä! pakko tunnustaa että hydraulista prässiä on alannut tekemään mieli, helpottais monessa kohtaa. Tuollaista 6mm hardoxiakin kun alkaa paukuttamaan ruuvipenkissä lekalla muotoon niin kyllä siinä kerkiää hiki tulemaan ja kaikki tavarat tippuu hyllyiltä :D Tänään on aika iisi päivä töissä, ajelen pyöräkuormaajaa koko päivän niin iltahämärissä saattaa riittää virta tehäkkin jotain :)

Häänrik
18.11.2015, 22:13
4pikkurälläkän laikkaa ja 1 ison rälläkän laikan jälkeen saintakatukivarsien alempien varsien korvakot tänään leikeltyä. ne tein 6mm hardoxista kun sitä sattui löytymään tallin seinustalta. Pakko huomenna mennä kaverin pajan romulavaa penkomaan jos löytyis vähän helpommin työstettävää värkkiä :rolleyes::D ylempiin varsiin riittää vähä ohkasempi aines, kun niitä ei paasata kiviä vasten.

Sit mulla ois oikeen kysymys. monesti näkee että akselin murikkapeltiä (mikä sen nimi on oikeesti?) on vahvisteltu. onko oikeesti mahollista saada se linttahan? tietää vaan pitääkö tässä sellainenki tehä ennenku alkaa taas akseleita maalaamaan?

Harriko
18.11.2015, 22:56
4pikkurälläkän laikkaa ja 1 ison rälläkän laikan jälkeen saintakatukivarsien alempien varsien korvakot tänään leikeltyä. ne tein 6mm hardoxista kun sitä sattui löytymään tallin seinustalta. Pakko huomenna mennä kaverin pajan romulavaa penkomaan jos löytyis vähän helpommin työstettävää värkkiä :rolleyes::D ylempiin varsiin riittää vähä ohkasempi aines, kun niitä ei paasata kiviä vasten.

Sit mulla ois oikeen kysymys. monesti näkee että akselin murikkapeltiä (mikä sen nimi on oikeesti?) on vahvisteltu. onko oikeesti mahollista saada se linttahan? tietää vaan pitääkö tässä sellainenki tehä ennenku alkaa taas akseleita maalaamaan?
Parikin kertaa on lautaspyörä ruvennut kihnuttaa peltiä vasten, aina on panssarointia vahvistettu, tämä versio onkin jo kestänyt puolisen vuotta.:)

Häänrik
20.11.2015, 22:40
Pikkuhiljaa täältäkin valmistuu käikälettä ja leikkelettä aina kun on vapaa aikaa. :)
Ollu mun kanttauskone kovas käytös tän rojektin aikana :D

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65509&stc=1&d=1448050774

Tuolleen siihen hahmottelin jotta tulis...

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65511&stc=1&d=1448050774

...ja rungon alapinnan tasalle tietenniin jottei pöki kantoohin. viikolloppuna koitan paasata vielä tuonne välihin edestä alle sopivan raudan ja hitsuuttelen kiinni nii se saavuttaa lopullisen jäykkyytensä.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65510&stc=1&d=1448051567

Työstön perusteella ei VARMASTI rikkoonnu vaikka ajaas sata kertaa kivehen erestakaasi ja uurestansa, on meinaan sen verran tuhtia matskua rälläköörä, porata ja vääntää.

Akselinpään korvakot on vielä työn alla, kyllähän muuten tuollasten korvakoiden teko on heleppoa ku kakun pala, mutta tuommosten siistien pyöreiden kolojen teko esim akselputkea varten rälläkällä vaatii aikaa ja hermoja :rolleyes:

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65517&stc=1&d=1448051497

Nyt on sellanen hyvä tasaisen tappava tahti, vapaa-aikaan nähden (eilen 1h ja tänää 1,5h) :D mutta mikäs kiirus täs on, paitti pyhänä aattelin aittaa kopan päälle :D taitaa torellisuures mennä ens viikollopulle. Kun alustakomponentit ja tekniikka ja kori on löytäny paikkansa nii ois tarkotus esitellä koko rojektin sielu, meinaan näiden jutskien jälkeen seuraavaksi tehtävät osaset on ainaki mulle henk koht sellanen tulikoe, että pystyykö sellasia tekeen itte tällääsis olosuhteis. Vähä jännittää etukätehen, 20% torennäköösyys että tuloo hyvä ja 80%todennäkösyydellä sutta ja kauhea vaiva :D puolisen vuotta kattelin netistä että onko joku tehny sellaasia itte, ja lopuksi löysin ameriikan offisivustolta kun joku oli kysyny voiko sellasia tehä DIY meiningillä. Ainakin sielä kysyjä haukuttiin lyttyyn ja sanottiin maiilman paskimmaksi ideaksi, ja hae ennemmin kaupasta. Challenge accepted!! :D

Pysykää kanavalla! :D

pee
20.11.2015, 22:56
:D:cool:

lavanelikko
21.11.2015, 01:46
Nyt on sellanen hyvä tasaisen tappava tahti, vapaa-aikaan nähden (eilen 1h ja tänää 1,5h) :D mutta mikäs kiirus täs on, paitti pyhänä aattelin aittaa kopan päälle :D taitaa torellisuures mennä ens viikollopulle. Kun alustakomponentit ja tekniikka ja kori on löytäny paikkansa nii ois tarkotus esitellä koko rojektin sielu, meinaan näiden jutskien jälkeen seuraavaksi tehtävät osaset on ainaki mulle henk koht sellanen tulikoe, että pystyykö sellasia tekeen itte tällääsis olosuhteis. Vähä jännittää etukätehen, 20% torennäköösyys että tuloo hyvä ja 80%todennäkösyydellä sutta ja kauhea vaiva :D puolisen vuotta kattelin netistä että onko joku tehny sellaasia itte, ja lopuksi löysin ameriikan offisivustolta kun joku oli kysyny voiko sellasia tehä DIY meiningillä. Ainakin sielä kysyjä haukuttiin lyttyyn ja sanottiin maiilman paskimmaksi ideaksi, ja hae ennemmin kaupasta. Challenge accepted!! :D

Pysykää kanavalla! :D

Kuulostaa hyvältä... Joko saa pyhkiä kuolan poskelta:D (ja en tarkoittanut niemimaata :rolleyes:).

Häänrik
22.11.2015, 20:16
:D:cool:
Älä naura :D vielä jonain päivänä voitan lotossa ja ostan merikontin kokoisen alumiiniköntin ja jonku ihmeellisen cnc härvelin ja jyrsin siitä koko auton :D sit on haitekkiä :D

Noi alatukivarret sain heppailtua paikoilleen, en tie mikä mittaaluhazardi oikeen tuli että hopisin noiden korvakoiden tulevan rungon tasalle :D:D niitä pitiki ottaa mittansa eteenpäin, ny ne törröttelee sieltä valmiina vastaanottamaan tulevaa mekaanista rasitusta.

Niinku uhosin, niin ajattelin jotten tuosta 6mm hardoksista aio ylempien varsien korvallisia teherä. Mittaalin jotta 70x70 neliputki saattais olla just passelia noiren varsien kiinnikkehiksi. Tosi harvinainen koko mutta olin nähny sellasta johnain :rolleyes::rolleyes::rolleyes: Ei muutaku ranchille moikkaamaan äireetä ja isää, siinä samalla sitte pikkunen tutkimusretki. Eikä mihinää sellasta putkee. Karu totuus paljastuki sitte vasta kotona. Mä olin teheny siitä 70x70 neliöputkesta sen moottorinosturin!:D

To do lista ens viikolle:
1. Asenna loput tukivarret
2. tee uus nosturi :D
3. asenna Moottori.

Eipä siinä, kaikki oli taas hyvin wonderlandiassa kun putkea löytyi. :cool:

Käytiin siinä hääpaikkaa kattomassa ja tuli puheeksi että mikäs hääautoksi kun crowni makaa ilman moottoria. Emäntä tokasi jotta "eikö se bertta oo kohtapuoliin valmis, jos vaikka sillä sitte"
http://fat.gfycat.com/HappyUnknownCollie.gif

Kotiin tullen häntä koipien välis pajaan ja järkeilemään linkkejä.:rolleyes:

Mulla on jo hetken aikaa ollu sellanen ajatus noiden linkkien sijoottelusta. Mulla olis taas selekiän epäselevä nuolipiirros :D (kiitos mss:lle kuvan lainaamisesta.)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=184862

Nythän kun ylä ja alavarret on erimittaset niin akselihan kiertyy joustoissa. Sitten kun mennään ristiriipuntaan niin varret yrittää saada akselia kiertymään eri suuntiin. ja mitä leveemmällä ylätukivarret on sitä rajummin ne vääntää eri suuntiin. puslathan sielä jonku verta antaa periksi mutta kyllähän se joustoista on pois. Mä sijoitin nuo ylätukivarret mahollisimman keskelle jolloin tuo kirtymisefekti pienenee ristiriipunnassa lähes olemattomalle tasolle. Mun mielestä :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=184896

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=184895

Porasin vielä tuollaisia hienoja kevennysreikiä kun se on muotia :rolleyes: En tiedä kummasta nousi enemmän savua, kuppiterästä vai vanhasta luottoporakoneesta :D:D:D

Tuohon poikkiputkeen sit tehä vielä korvat, ja tuon viistoon rungosta putket jotka päättyy noiden varsien kohdalle putken vastakkaiselle puolelle.

Sit loppu kaasu nii loppu heppailu tälle päivää :)

lepa77
22.11.2015, 20:34
Emmä osaa mitään peukun kuvia laittaa tähän:-)mutta monta laittaisin jos osaisin.

pee
22.11.2015, 20:53
Emmä osaa mitään peukun kuvia laittaa tähän:-)mutta monta laittaisin jos osaisin.

X 2

nuti-90
22.11.2015, 21:07
minulta kans kovasti peukkuja:D jos saa pikkusen mennä neuvomaan niin nyt olis juuri se hetki että pitäis kardaanikulmaa alkaa pähkäileen.. eikö?

Samppi
22.11.2015, 21:14
Tuleeko sulla tuohon panhardi vai mikä tuon akselin pitää sivu suunnassa aloillaan?

Häänrik
22.11.2015, 21:15
minulta kans kovasti peukkuja:D jos saa pikkusen mennä neuvomaan niin nyt olis juuri se hetki että pitäis kardaanikulmaa alkaa pähkäileen.. eikö? Kartaani osottaa kohti jakista, sinne tulee vakionopeusnivel :) Mulla on tuos yks ylimääränen hodarin murros mistä aattelin sen tehä. Akselinpäähän tulee näillä näkymin normaali ristikko :)

Häänrik
22.11.2015, 21:15
Tuleeko sulla tuohon panhardi vai mikä tuon akselin pitää sivu suunnassa aloillaan? Hdj:n vakiopanhardi. Se pitäis sovitella seuraavaksi. runkoon vaatii varmaan sille kohtaa jonku poikkituen mutta sen asemointi on vähän vielä vaiheessa ku just akselin yläpuolelle on tulossa yksiä toisiakki juttuja

nuti-90
22.11.2015, 21:39
Kartaani osottaa kohti jakista, sinne tulee vakionopeusnivel :) Mulla on tuos yks ylimääränen hodarin murros mistä aattelin sen tehä. Akselinpäähän tulee näillä näkymin normaali ristikko :)

aijaa no sitte kaikki ok:)

pee
22.11.2015, 22:48
Eiks noita takaylävarsia sais enempi V asntoon, jolloin sitä taka panhardiakaan ei tarvis ?? Ehkä. ??

Häänrik
22.11.2015, 22:59
Eiks noita takaylävarsia sais enempi V asntoon, jolloin sitä taka panhardiakaan ei tarvis ?? Ehkä. ??

Käsitin leimasedän puheista että niin ei saa tehdä jos mielii saada otteeseen koska jos käyttää hdj:n tankoja niin silloin pitää käyttää hdj:n akselituennan mukaisesti panhardia. Eipä se panhardi mun elämää sielä hirveesti haittaa. Jos ois ollu mahollista niin olisin tehny takapään neljälllä hodarin alemmilla varsilla ja laittanu ne V-asentoon.

Ja sitten vielä, noi ylätukivarret on niin lyhkäset että jos ne laittaa tarpeeksi v-asentoon että akseli pysyy paikoillaan, niin ne kierrättää vähän helkkaristi akselia kun liikkuu ylös alas

Häänrik
22.11.2015, 23:39
Kyllä tämän projektin kehittyessä on aika selkeät visiot visioitunu mielikuvituksen syövereihin. :D Seuraava projekti tulee olemaan kilvetön, enkä tee mitään kompromisseja rekisterikilpien takia. Sitäpaitsi ajattelin teherä siihen sellasia juttuja mitä palstalla ei oo ennen nähtykkään ja varmasti kohtaan epäilyä mahtaako toimia:rolleyes::rolleyes::rolleyes: Tärkein osa seuraavaan rojektiin on hommattu, laitan tuon kuvan möltin tuohon pajan lattialle, haen 100metriä putkea ja sitten sormi suuhun. mutta ei tässä topikissa siitä sen enempää ;)

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65627&stc=1&d=1448228399

lepa77
23.11.2015, 08:19
Sieltä näköjään pajalta löytyy oikeitakin moottoreita:-):-)

Häänrik
23.11.2015, 19:42
Saa nähärä kestääkö tuo porakones projekktin loppumetreille, joutunu nyt kyllä sen verran töihin :(

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65638&stc=1&d=1448300505

pee
23.11.2015, 20:33
Sitten kun siirryt putkirunGon tekoon, niin ei mitään putkentaivuttimia. :D

Häänrik
23.11.2015, 21:52
Sitten kun siirryt putkirunGon tekoon, niin ei mitään putkentaivuttimia. :D

Olis aika suoraviivaista rakentelua :rolleyes:

kyllähän se porakones sitte päästi viimeesetki toimintasauhut :( Eihän noi mitään maksa, mut ku ihan nappulana ihka ensimmäistä kertaa kokeilin porakonetta, nii se oli just tuo porakones :D Ajattelin jo että se kestää for eternity mutta väärässä olin :D

Tänään sain tehtyä tuon hässäkän panhardia vaille valmiiksi

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185033

Alkaa pikkuhiljaa nuo saumat olemaan edes sinnepäin.

Laitetaan nyt vielä yks kuva alemmista korvakoista, sen verran hiespäin sai noita takoa ja porailla :D:D:D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185032

Seuraavaks on pakko siivota tää paja, laattioilla on kauttaaltaan ainaki 2mm kerros rautatomua ankaran osienteon seurauksena, kaikki työkalut hukas jne.

Korvanappiini juuri saamani tiedon mukaan loppuviikko ankaraa työntekoa joten tämä saattaa jäädä viikonloppuun vähä vähemmälle huomiolle.

Sen verran vielä, että on tämä harrastus vaan mahtavaa, saa tehdä kaikennäkösiä osasia. Välillä harmittaa kun menee koko ehtoo muutaman rupisen kikkareen hieromiseen rälläkällä, mutta on se vaan mukavaa sitten kun niitä saa hitsailla kiinni. En tierä tuunko koskaan tykkäämään itse ajotouhuista niin paljon ku tästä rakentelusta, ja suuret suunnitelmat ei kyllä koskaan lopu.
Pitää vain muistaa emännän ehdot tämän auton hankkimiselle, että autot ei enää saa lisääntyä. Siksipä ajattelin seuraavaks rakentaa pihatraktorin vanhasta puimurista, ja seuraava maasturiprojekti ei oo maasturi, vaan ihmeellinen maastohäksätin ;)

Näin sitä lakia kierretään :rolleyes::D

Pertsi
23.11.2015, 22:42
Meinaatko laittaa välipalkista tai siis putkesta kolmiojäykkäreitä tohon boksauslevyyn? Jotenkin tuntuu että heikoin kohta varmaan on nyt siinä liitoksessa. On kyllä todella asiallista rakentelua ja työnjälki mahtavaa noilla kaluilla! Jatka samalla innolla maaliin asti :cool:

Häänrik
23.11.2015, 23:13
Meinaatko laittaa välipalkista tai siis putkesta kolmiojäykkäreitä tohon boksauslevyyn? Jotenkin tuntuu että heikoin kohta varmaan on nyt siinä liitoksessa. On kyllä todella asiallista rakentelua ja työnjälki mahtavaa noilla kaluilla! Jatka samalla innolla maaliin asti :cool:
Meinaan vielä jäykistellä mutta on vielä pohdinnan alaisena miten ja kuinka, perus kolmiojäykkärit tuntuu niin tylsältä. Mulla on täälä opiskelu käynnissä, TAAS tutkin kuvia Gustave Eiffelin rakennelmista ja koitan ymmärtää niitä ja soveltaa niitä auton rakennuksessa. :D Ainakin taka-akselin yläpuolelle tuleva ********teline tulee olemaan sovellettu eiffelin "jäykkäreistä" ja omista näkemyksistä, saa nähdä mitä tulee kun tutkii +120 vuotta vanhoja kuvia elämää suuremmista rautatiesilloista ja eiffeltornista ja yrittää soveltaa niitä pieneen beejiihin :D

Edit: ja joo, oon sakia mut on se maine menny ennenkii :D

Gary Grand
24.11.2015, 08:41
Olis aika suoraviivaista rakentelua :rolleyes:

Sen verran vielä, että on tämä harrastus vaan mahtavaa, saa tehdä kaikennäkösiä osasia. Välillä harmittaa kun menee koko ehtoo muutaman rupisen kikkareen hieromiseen rälläkällä, mutta on se vaan mukavaa sitten kun niitä saa hitsailla kiinni. En tierä tuunko koskaan tykkäämään itse ajotouhuista niin paljon ku tästä rakentelusta, ja suuret suunnitelmat ei kyllä koskaan lopu.
Pitää vain muistaa emännän ehdot tämän auton hankkimiselle, että autot ei enää saa lisääntyä. Siksipä ajattelin seuraavaks rakentaa pihatraktorin vanhasta puimurista, ja seuraava maasturiprojekti ei oo maasturi, vaan ihmeellinen maastohäksätin ;)

:D:D:D
Tuttu tunne tuo "lain" kiertäminen..
Emännys ilmoitti (ihan oikeutetusti) ettei pihaan saa tulla yhtään autoa lisää ja mää nyökyttelin.:o "joo, ei tule."
No, pari auton koria on tullu sen jälkeen ja toisen töllin pihassa on vielä pari "harrastekohdetta".:o

Kyllä tuo rakentelu on vaan niin palkitsevaa. Ajotouhuissa tuppaa sitten tulemaan lisää rakenteluideoita..

Kaitsu67
24.11.2015, 09:33

:D:D:D
Tuttu tunne tuo "lain" kiertäminen..
Emännys ilmoitti (ihan oikeutetusti) ettei pihaan saa tulla yhtään autoa lisää ja mää nyökyttelin.:o "joo, ei tule."
No, pari auton koria on tullu sen jälkeen ja toisen töllin pihassa on vielä pari "harrastekohdetta".:o

Tilanne vois olla toisinkin....omat "aarteet" on keräilty vasta kun edellinen pidempiaikainen komendantti meni vaihtoon....että haaste se on uudenkin löytyminen, ettei yhtäkkiä tule voimaan "poikkeuslaki" :D

Tosin kyllä noista joku pitää laittaa jo kiertoon, ei kaikkea vaan ehi....

Gary Grand
24.11.2015, 09:48
Tilanne vois olla toisinkin....omat "aarteet" on keräilty vasta kun edellinen pidempiaikainen komendantti meni vaihtoon....että haaste se on uudenkin löytyminen, ettei yhtäkkiä tule voimaan "poikkeuslaki" :D

Tosin kyllä noista joku pitää laittaa jo kiertoon, ei kaikkea vaan ehi....
:D:D

"joku laittaa kiertoon"

Uusi vallankäyttäjä?:eek::D Eihän nyt työllä kerättyjä aarteita?:confused:

Häänrik
24.11.2015, 20:19
laitoin sittenkin tylsät kolmiotuet. Turha tuonne auton alle piiloon on kovin kummoisia tukia värkätä. tarkkaavasilmäiset saattaa huomata, että jollain on lähteny reikäsaha hanskasta, ja sitte on painettu undo-nappia :D

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65657&stc=1&d=1448389102

Punanenä
24.11.2015, 20:44
Siisti näköistä jälkeä ja mukava huomata että muutkin koittaa pohtia kuinka rakenteista saa mahdollisimman kestävän ja kevyen:)

Häänrik
28.11.2015, 15:33
Takapanhardin sain paikoilleen tänään. Meinas tuottaa harmaita hiuksia tuo hodarin liian pitkä panhardi. Koska niitähän ei saa mennä muokkaamaan, niin onneksi pihakuusen alta löytyi muutaman sentin lyhyempi panhardi ;)

Molemmat vaatii vielä jonkunlaista tukea, ylempään ajattelin tehä toiseen runkopalkkiin kulkeutuvan V:n mallisen putkirakenteen, ja alempaan joko reijitetty kolmio tai putki viistoon

Ajokorkeudessa panhardi on nyt vaakasuorassa, ja hieman akselin yläpuolelle sijoitettu panhardi liikuttaa kumpaankin suuntaan ristiriipunnassa akselia niin, että sisäänjoustossa oleva rengas saa pari lisäsenttiä tilaa sisälokarin sisäseinään. Selkeän epäselvästi. :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185320

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185321

Sisäänjoustot rajoitan niin että pohjaanlyöntikumi tulee tuolle korkeudelle missä huonekaluputki on puristimella kiinni.
Jonkun verran pääsin kokeilemaan miten se akseli liikkuu :)

d78UaHqPBbg

BJ-40/76
28.11.2015, 23:44
laitoin sittenkin tylsät kolmiotuet. Turha tuonne auton alle piiloon on kovin kummoisia tukia värkätä. tarkkaavasilmäiset saattaa huomata, että jollain on lähteny reikäsaha hanskasta, ja sitte on painettu undo-nappia :D

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65657&stc=1&d=1448389102

Ensikksi iso peukku!

Siis siitä että näyttää, että tuo rakentelu tulee toteutettua aika vaatimattomilla puitteilla, ja jälkeä syntyy!

Ja jollain tavalla tuntuu "tutulta-" tuo Eiffel- vertaus:o:o

Noihin ylätukivarsien korvakoihin minä tekisin pari vahvistusta: rungon puolen korvakot (esim. tukivarran yläpään kohdalta/keskeltä) ottaisin kiinni molemmin puolin runkoaisaan siihen vaihteiston takana olevan poikittaipalkin kohdalle, vaikka suuruusluokkaa 30mm olevalla putkella...

Ja toinen mihin kiinnittäsin huomiota: tuo BJ-40 puolikevennetty taka-akseli putki ei ole hirveän luja; siis kestää murikasta/välityksestä tulevaa suoraa vääntörasitusta, JA molemista "tukivarsista-" siis lehtijousista tulevia voimia aika hyvin...
Mutta kun tehdään "tukivarret-" sovellus, niin tuo akseliputki voi antaa periksi/joustaa liikaa... (siis eteenpäin vedätettäessä ylätykivarsia venytetään voimalla x, ja alatukivarret työntää autoa eteenpäin etenemisvoimallaan + ylätukivasien voimalla x)

Muuten tuo tukivarsien korkeusero näyttää siedettävältä....

Työniloa ja peukku:)

Häänrik
29.11.2015, 00:21
Ensikksi iso peukku!

Siis siitä että näyttää, että tuo rakentelu tulee toteutettua aika vaatimattomilla puitteilla, ja jälkeä syntyy!

Tack!

Noihin ylätukivarsien korvakoihin minä tekisin pari vahvistusta: rungon puolen korvakot (esim. tukivarran yläpään kohdalta/keskeltä) ottaisin kiinni molemmin puolin runkoaisaan siihen vaihteiston takana olevan poikittaipalkin kohdalle, vaikka suuruusluokkaa 30mm olevalla putkella...

Oon kanssa pohtinu olisko siinä järkeä, toki eihän siitä painoa paljoa tule mutta kyllä tuollainen 48,3 putki kestää aika paljon noin lyhyenä, ja siinä on vielä kaupan päälle lisätukia, mitkä menee limittäin. Monesti Arvioidaan paljonko jokin juttu kestää x-määrän voimaa, ja todetaan että se tarttee lisätukeä, mutta unohdetaan että se pieni lisäkolmio ei ota kaikkea voimaa vastaan, vaan se jakaa sitä voimaa, ja vahvistaa alkuperäistä kappaletta. Eli se alkuperäisen kappaleen kestävyys ei katoa mihinkään.
Esim jos vaikka putki kestää vaikka sen 500kg:n rasituksen, ja laitat siihen molemmin puolin kolmion mitkä kestää sen 100kg, niin kestävyys ei oo 700kg vaan kun ne on hitsattu vaikkapa hieman eri kulmiin niin kestävyys saattaa nousta jopa 1000kg. En tiedä sainko ajatuksia puettua ymmärrettäväksi tekstiksi.

Ja toinen mihin kiinnittäsin huomiota: tuo BJ-40 puolikevennetty taka-akseli putki ei ole hirveän luja; siis kestää murikasta/välityksestä tulevaa suoraa vääntörasitusta, JA molemista "tukivarsista-" siis lehtijousista tulevia voimia aika hyvin...
Mutta kun tehdään "tukivarret-" sovellus, niin tuo akseliputki voi antaa periksi/joustaa liikaa... (siis eteenpäin vedätettäessä ylätykivarsia venytetään voimalla x, ja alatukivarret työntää autoa eteenpäin etenemisvoimallaan + ylätukivasien voimalla x)

Muuten tuo tukivarsien korkeusero näyttää siedettävältä....

Panhardin akselinpään lisätuennassa otin tätä huomioon kun sen tekaisin ;) laitan kuvia jossain vaiheessa

Häänrik
29.11.2015, 00:42
Tänään jouluvalojen asennuksen ynnä muiden jälkeen jäi taas illalla aikaa pajailulle :rolleyes:

Takapanhardin akselinpäähän tein tollasen tuen

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185365

Samalla kun se on noin pitkä niin se vahvistaa akselia noilta kohdin. keskemmällä on sit lisätukena murikka. Näin ainakin asian ajattelin :rolleyes: Sairaantörkeenylikova homma tehä ton muotosia reikiä perus rasiaporalla ja rälläkällä, ajattelin jo etten tee enää ikinä tollasia, muttaku soli valamis nii onhan nuo mageet vaikka ite sanonki :D :cool:

Rungonpäähän koitin tehä tuollasen ristikkohässäkän, tuohon punasen ruksin kohalle tulee sit tuki kohti myöhemmin autoon ilmestyvään mysteeriosaan ;)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185366

Loppuehtoo menikin sitten sovitellessa etupanhardia paikoilleen. voin kertoa ettei ole helppoa, hodarissa kun menee raidetangot paljon kauempana kuin tässä:(

turakki
29.11.2015, 21:37

Nyt menee jo vahvasti pornon puolelle. Jatkakaa!

PunisherFIN
29.11.2015, 22:28
millee sie teet nuo reikäjudenssit? täs miettiny ite pääni puhki et mitekä saisin tehtyä (halavalla) vähän kevennyshommeleita jeeppiin kun ei viittis alkaa käsivaralta kuppiterällä vinguttamaan tyyliin sataa 30mm reikää 5mm lootuun :D

nuti-90
29.11.2015, 23:13
Reikäsaha ja reilusti leikkuunestettä:)

Häänrik
30.11.2015, 07:33
millee sie teet nuo reikäjudenssit? täs miettiny ite pääni puhki et mitekä saisin tehtyä (halavalla) vähän kevennyshommeleita jeeppiin kun ei viittis alkaa käsivaralta kuppiterällä vinguttamaan tyyliin sataa 30mm reikää 5mm lootuun :D Biltema reikäsahasarja (se mikä on siinä kangassalkussa) ja crc cutting oilia. Just eilen ssuvik oli käymässä ja tutkittiin niitä teriä eikä niiden ollu oikeen mikää vaikka osa noista reijitetyistä paloista on hardoxia. Mutta kannattaa muistaa että kovat kierrokset ja kuivana sahaaminen on kuppiterän surma.noita ovaalireikiä saa silleen että pari reikää vierekkäin, rälläkällä pala välistä pois sit tuusaa ja nuusaa 3tuntia hiomapaperilla :D

PunisherFIN
30.11.2015, 08:54
ilimeisesti sitten niiku tämä: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Leikkaustyokalut/Reikasahat/Reikasahasarja-LVI-asentajille-9-osaa-2000032865/ ?

jos kerta kestääpi käyttöö ni käytävä poimimas talteen, ei ole ainakaan kallis :)

ssuvik
30.11.2015, 09:02
Joo melko hyvältä vaikutti terät. Vaikka Häänrik onkin reilusti toistatuhatta reikää porannut joka terällä, niin ei ollut hampaita katkeillut juuri lainkaan. Jokunen ihan inan verran pyöristynyt. Hintalaatu-suhde kohdallaan.

Häänrik
30.11.2015, 09:15
ilimeisesti sitten niiku tämä: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Leikkaustyokalut/Reikasahat/Reikasahasarja-LVI-asentajille-9-osaa-2000032865/ ?

jos kerta kestääpi käyttöö ni käytävä poimimas talteen, ei ole ainakaan kallis :)

Justiinsa tuo. Kymmenkunta reikää jokaisella terällä vetäny enkä oo moittinu

PunisherFIN
30.11.2015, 09:37
joo kun itellä pitäs keventää puskurit, pohjapanzeri ja steeringin panssari kanssa, niin voip pari joutua jurnuttamaan.. puskurit vois tehä putkesta, mutta ku haluan säilyttee ne flatlanderin muodot, mikkä korostaa auton omia molemmisa päissä, niin menee vähä työläämmäksi..

Rak
30.11.2015, 10:08
Tuohon panhardin rungonpään korvakkoon riitäisi luultavasti suora putki heti panhardin yläpuolelta toiseen runkoaisaan, jos huomaat mitä tarkoitan.

Mulla suzukissa ollut kuvatulla tavalla etupää tehtynä ja kestäny ensiasennuksella jo 8 vuotta.

lepa77
30.11.2015, 10:22

Nyt menee jo vahvasti pornon puolelle. Jatkakaa!
Mä tuun hakee sulta tuon rasia terän pois:-):-)ja yuo tuuppi ja amerikan sivut kaniin ainakin viikoksi.palstaa saat katsella:-)

Häänrik
01.12.2015, 23:51
ja yuo tuuppi ja amerikan sivut kaniin ainakin viikoksi.palstaa saat katsella:-)

Lh3LhIT02ho

lepa77
02.12.2015, 09:13
Just tätä tarkotin:-):-)

Nikuzai
02.12.2015, 17:03
Oon aina miettiny, et mistä kardaanin vetäisi tollasessa helmat maassa vehkeessä jos eteen haluaisi vedon, vai konetta riittävästi laitaan ja kallelleen ja pitkittäis linjassa vinoon. Sit moottorikorvakon alta kardaani eteen

Yks vaihtoehto ois county tyylinen kardaani veto :D

Häänrik
02.12.2015, 17:52
Kun alustakomponentit ja tekniikka ja kori on löytäny paikkansa nii ois tarkotus esitellä koko rojektin sielu, meinaan näiden jutskien jälkeen seuraavaksi tehtävät osaset on ainaki mulle henk koht sellanen tulikoe, että pystyykö sellasia tekeen itte tällääsis olosuhteis. Vähä jännittää etukätehen, 20% torennäköösyys että tuloo hyvä ja 80%todennäkösyydellä sutta ja kauhea vaiva :D puolisen vuotta kattelin netistä että onko joku tehny sellaasia itte, ja lopuksi löysin ameriikan offisivustolta kun joku oli kysyny voiko sellasia tehä DIY meiningillä. Ainakin sielä kysyjä haukuttiin lyttyyn ja sanottiin maiilman paskimmaksi ideaksi, ja hae ennemmin kaupasta. Challenge accepted!! :D

Raotetaas mystisyyden verhoa hiukan, mutta vain hiukan ;)

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65902&stc=1&d=1449071479

Tähänastisten opiskelujen perusteella ymmärrän täysin miks kukaan ei suositellut ameriikan palstalla.... :D kuinkahan häänrikin käy :confused::confused:

Palstalaisista lepa taitaa olla ainoa kelle oon uskaltanu kertoa koko kuvion :D

hutikka
02.12.2015, 18:12
Täähä on jännempää ku joulukalenteri,kerro jo!
Teetsä rälläkällä ja rasiaporalla remmiahtimen? :D:D
Hyvää jälkeä ja pisteet DIY osista eikä valmiiks ostetuista palikoista,tän pitäis saada jo se avainlippu vai mikä joutsenmerkki se oli..

Tojo4wd
02.12.2015, 18:48
Tuleeko tosta joku omatekonen kitka tai kytkettävä tasauspyörästönlukko.:rolleyes:

Porvoon Hilma
02.12.2015, 19:31
Tulipa tuosta nyt sitten ihan mitä vaan, niin maksimaaliset tsempit sulle ja projektille!

Erinomainen esimerkki kenelle tahansa oikeanlaisesta yrittäjyydestä.

Nikuzai
02.12.2015, 20:06
Taisin keksiä mikä on hommassa jujuna

Kehtaatko Häänrik laittaa YV;tä mikä toi on, et olinkohan oikeessa :confused:

Häänrik
02.12.2015, 22:50
Nikuzai ja PunisherFIN heitti oikeen arvauksen, iskarin sisuksethan nuo tuossa pöydällä on.

Samppi
03.12.2015, 10:10
Hullua tai ei. Just tuossa kaverin tallissa hipisteltiin rälläkällä aukaistua iskaria, kohtuu helppo ois rakentaa purettavaksi ja huollettavaksi. Nyt tulee vain uudet varren tiivisteet, täyttöventtiili ja hitsaamalla kasaan (kaksoisputki iskari, vain uloin putki pitää hitsata). Täyttöventtiiliksi metallinen tubelestappi ja öljyllä pystyy pelaan iskarin jäykkyyttä.
Saapa nähdä miten onnistuu!:D

Gary Grand
03.12.2015, 10:33
Hullua tai ei. Just tuossa kaverin tallissa hipisteltiin rälläkällä aukaistua iskaria, kohtuu helppo ois rakentaa purettavaksi ja huollettavaksi. Nyt tulee vain uudet varren tiivisteet, täyttöventtiili ja hitsaamalla kasaan (kaksoisputki iskari, vain uloin putki pitää hitsata). Täyttöventtiiliksi metallinen tubelestappi ja öljyllä pystyy pelaan iskarin jäykkyyttä.
Saapa nähdä miten onnistuu!:D

Joskus penskana tuli laitettua kaksputkiseen pumppuun rasvanippa kupeeseen, niin sai rässillä laittaa paksumpaa öljyä..:D Jämäköity vaan turhankin paljon.

Häänrik
03.12.2015, 11:23
Tuossa lattialla näkyy mikä ois meininki. Raskaankaluston 14"iskulla olevasta neste iskarista pitäis värkätä vähän löysempi lisäsäiliöllinen kaasucoilooveri. Taakse pitäis saada paljo reboundivaimennusta jos tulee joskus otettua ilmalentoa nii ei lennä nenälleen
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65908&stc=1&d=1449134677

Koko juttuhan läks siitä jotta aluks piti tulla puolikkaat lehtijouset tukivarsilla, mut pajares (?) Aloitti jossain projektissa sellaista tekemään. Mietin pääni puhki et mikä olis sellasta "uutta", ja tutkimustyön tuloksena selvis että maastokoiloovereita ei ainakaa tääläpäin oo mun tietääkseni kukaa tehny, uudesta seelannista löysin jonku topikin missä äijä teki ite, mut silloli kaikki hienot jyrsimet ja pensselit. Mutta yks työkalu siltä puuttu mikä mulla on. Milwaukeen pikkurälläkkä :D

Häänrik
03.12.2015, 11:45
Täs on vain semmonen homma että maksaa melkein typpitikkujen hinnan vaikka tuollaset tekis ite, iskarit on sen parisataa tsibale, jousia tarttee 8kpl, neki ~50€/kpl, jenkaputkee ja siihen mutterit, päihin uniball tyyppiset sylinteripäät, 25€/kpl, 120mm nylontankoo, melki parisataa/metri ja tollasten reboundien säätö aina rälläkällä auki ja koittaa shimmata(tästä sentään kokemusta noiden rossitouhujen ansiosta) ja taas kemppiliimalla kasaan. Et jos vaa ostais ne ilmatikut ja värkkäis nää kaikes rauhas johonki muuhun? Olis sit ainaki kerralla hyvät ja säätö helppoa. Elämä on täynnä valintoja. Äänestetäänkö? :D

aslakki
03.12.2015, 17:28
Täs on vain semmonen homma että maksaa melkein typpitikkujen hinnan vaikka tuollaset tekis ite, iskarit on sen parisataa tsibale, jousia tarttee 8kpl, neki ~50€/kpl, jenkaputkee ja siihen mutterit, päihin uniball tyyppiset sylinteripäät, 25€/kpl, 120mm nylontankoo, melki parisataa/metri ja tollasten reboundien säätö aina rälläkällä auki ja koittaa shimmata(tästä sentään kokemusta noiden rossitouhujen ansiosta) ja taas kemppiliimalla kasaan. Et jos vaa ostais ne ilmatikut ja värkkäis nää kaikes rauhas johonki muuhun? Olis sit ainaki kerralla hyvät ja säätö helppoa. Elämä on täynnä valintoja. Äänestetäänkö? :D

Ei äänestetä, tee vaan ite :D

...eikös noista saa värkättyä purettavia jos väsäis putken yläpäähän jonniinlaisen hitsattavan kierre-holkki tsydeemin missä ois o-renkaat välissä? Tietty maine vähän kärsis ku tartteis sorvarin apua :p :D

Häänrik
03.12.2015, 17:57
Ei äänestetä, tee vaan ite :D

...eikös noista saa värkättyä purettavia jos väsäis putken yläpäähän jonniinlaisen hitsattavan kierre-holkki tsydeemin missä ois o-renkaat välissä? Tietty maine vähän kärsis ku tartteis sorvarin apua :p :D

Sorvi löytyy kyllä, mut siineioo vaihteita niin kierternteko on kylläki hankalaa :D

james_III
03.12.2015, 19:55
Sorvi löytyy kyllä, mut siineioo vaihteita niin kierternteko on kylläki hankalaa :D

Ei se kierresyötön jälkiasennus nyt niin iso juttu ole, vertaa sitä vaikka johonkin muuhun juttuun vaikka ;)

Häänrik
04.12.2015, 22:51
Tuota panhardia oon ny monta ehtoota pyöritelly, ja vidoin löyty kohta missä se mahtuu olemaan raidetangon ja murikan kanssa. täs on ny sellanen probleemi etten pysty näillä työkaluilla taivuttamaan 4mm pelliä kaarelle, ja coilovereiden kans tulee ahdasta. lisäks sisäänjousto täytyy rajottaa sen ~6cm.

Hodarin panhardia ei saa mitenkää akselin takapuolelle ku se on taivutettu nii miten tahansa sen sinne pyörittelee niin aina on kurvit väärään suuntaan

Häänrik
05.12.2015, 02:35
Noniin kirjoitellaas taas hieman vaikka tuo mun kymmensormijärjestelmä (8 ettii ja 2 kirioottaa) Koki pienen väliaikaisen henkilöstövähennyksen. :D

tuossa berttaa rakennelles on sen verta tullu pyöriteltyä rälläkkää että on alannu liikaa luottamaan siihen, ja eiköhän käyny niin että nappas raudanpalaan kiinni ja etusormi teräsuojan ja laikan väliin niin että laikka oli vielä leikkaavassa asennossa. jokainen varmaan arvaa miten hyvin tuollainen millin laikka leikkaa rautaa, saati sormea.
juoksin tupaan ja huusin emännälle että tuu tänne, sormi on vähä vituillaan. molemmilla teki vähän pahaa ja kun päästin kraanasta vettä siihen niin alko näkeen vauriot kunnolla :eek: Siinä ku sai sormen veren seasta esille nii melkeen yhteen ääneen emännän kans torettihin jotta "sehän meni aiva vituiksi" Aiheutti kyllä pienen repeemisen kaiken kurjuuden keskellä :D:D:D

Jää kyllä ikuinen muisto, kolmasosa sormen paksuudesta syvyinen pari milliä leviä leikkausjälki, samoiten kynsi leikkaantu kans. Torettihin jotta ei viitti päivystystä vaivata, ei niillä varmahan vehkeitä oo millä täytehitsais ehejäksi :D Muutama nappi naamaan ja muutama sekunnin mittanen puhallus toholla nii lakkas veriki vuotamasta. Justihin mietiin jottaku sais tuon kolon kovetettua jollaki pikaliimalla ihan kivikovaksi, nii sillois näppärä huomenna firman pikkujouluus aukoora työkavereille pulloja :D Näitä sattuu..:rolleyes:

Mutta! saimmä jotaki aikaaseksiki! panhardille löysin omasta mielestä sellaasen kohoran jossa se mahtuu olemaan. Tekaisin ja nukersin tuollasta kiinnikettä:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185550

Tuo taaempi levy tuloo murikkahan asti kiinni vastaanottamahan akselinsuuntaasia rasituksia:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185552

Alaosan boksasin kanssa. pari kuranpoistoreikää tein

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185551

Mitä meinaatta kestääkö? 4mm matskua. jos tuosta vetää aksilahan pari-kolme kolmiojäykkäriä? vinssateshan nää joutuu lujille.
Saa nähärä mitä katsuri meinaa mun saumoosta, jotta pitääkö vierä sitte häntä kopien välis oikeeseen hitsaamoon :D

Ainiin, taka-akselin alakorvakot tuli kans boksattua. samalla heitin väriä siihen, ja vähä runkohonki. Tuttu väriteema musta-hopea jatkuu :cool:

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65952&stc=1&d=1449275789

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=65953&stc=1&d=1449275789

Häänrik
05.12.2015, 15:07
Koska kuvat on kivoja. Onneksi päädyin tähän musta-hopeaan väriteemaan, sopii ainakin omille silmille :cool:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185565
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185562
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185564
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185563

Häänrik
06.12.2015, 17:41
Etupanhardi löys paikkansa ja sai maalia päälle. Mulla on perustelutkin miks oon täs maalaallu vähä "ennakkoon" vaikka auto on kesken. Ilmat kylmenee, niin tää pajan lämpöjen ylläpito eioo sitte kovilla pakkasilla kauhean viisasta, niin on paree maalailla nyt, ja kun jotain hitsaa niin hioo siitä kohtaa ja maalaa sitten, helpompi pitää pieni kohta rungosta lämpimänä. Toinen syy on se että käsivoimin auton purkaminen maalattavaksi sitten kun se on valmis ei ole kovin kiihottava ajatus.

Panhardia varten piti lekalla tehdä murikkapeltiin hallittu lommo.

Sitte niitä kuvia!

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185719

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185720

Seuraavaksi sais nostaa myllyä siihen, mutta siitä lisää seuraavassa jaksossa, nyt viettämään itsenäisyysiltaa, vielä kun ollaan itsenäisiä.--->

Häänrik
10.12.2015, 22:08
Suunnilleen noillemmain asettuis mukavasti

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66102&stc=1&d=1449777803http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66103&stc=1&d=1449777803

Etupanhardille ja muulle etuakselistolle jää tilaa niukasti, mutta riittävästi
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66104&stc=1&d=1449777803

Ennakkoluuloista huolimatta mersulaisen öljypohja on kuin tehty tähän käyttöön. Sopivasti kallellaan ja koloset oikeas kohtaa niin mahtuu akseli kieppumaan sinne sun tänne

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66105&stc=1&d=1449777803

Taka poikkituen saakin silpaista menemään. Muuten ei mahdu käsijarruhilppeet :) Tilalle vois tekaista jonku v-jutun tuosta ylätukivarsien poikkitangosta

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66106&stc=1&d=1449777803

Takakartaanille jäis mittaa 56cm :D nooo eiköhän siitäki jonkulaisilla triplanivelillä selvitä :D

lepa77
11.12.2015, 09:51
kyllä se sinne näyttää asettuvan.hyvältä näyttää

Häänrik
13.12.2015, 02:19
Alkoi morsiammen talviauton laturi pitämähän sellasta sirinää, jotta on pakko hetipian saada toinen talli tyhjäksi että pääsee sitä ropaamahan.

Ei siinä, puhelua Janille että tuukko jeesaamaan, olis pikku tilanne päällä, beejii on leviällänsä pitkin markkia ja talleja ja yöllä kahen maissa pitäis saara mersu ajettua suoraan talliin kun emäntä tulee töistä :eek:

No siinä iltapäivällä alotettihin sitte sykkimään, nelimillisestä levystä piti teherä vähä piree korvakko toiselle puolen moottoria. Pakkohan siihen oli muutama reikäki porata :D:D:D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185931

Takana Käytettihin toisella puolella ylimäärääseksi jäänyttä iskarinkorvaa :D Eikös kierrätys oo nykypäivän sana? ;):rolleyes::rolleyes:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185929

Apukuskin puolelle tuli mersun laatikonkannakekumi ja monimuotoinen korvakko, en muistanu ottaa kuvaa sen verran oli hoppua :) Niin ja kuskinpuolen moottorinkorvakosta ei muistunu myöskään ottaa kuvia.:rolleyes:

MUTTA SITTTE!

Soitin viälä entiset pändikaverit apuuhin ja kannettihin miehis koppa päälle! :cool::cool::cool::cool:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=185930

Voi pyhä pylypyrä ku tuli hyvä mieli! :D Täälä mullon suupielet ollu korvis hetken aikaa :D :cool::cool::cool:

Piti noita 35 mutikoita sovitella alle, vaikka onhan ne auttamatta liian pienet tähän autoon. :p:p:p

PunisherFIN
13.12.2015, 05:54
sehä valamistuu käsiin, jouluna jo ensmäiset ajulenkit :o

ei siinä, pakko vissii laadunvarmistajana tulla kahtomaan työn jäläki ja sit pääsöö vittuilemaan jos ei ou kohillaan :D

lepa77
13.12.2015, 09:52
no niin:)hyvää vauhtia edistyy.

nuti-90
13.12.2015, 10:19
:)piru hankala peukalo pystyssä hörppiä aamukahaveja:) mutta silti peukkua

PunisherFIN
13.12.2015, 21:46
tuli käytyy tänään stalkkaamassa tää rojekti ja livenä viellä parempi katella ko kuvista :)

tapsa4x4
18.12.2015, 20:50
Sellain tuli mieleen et mitens isot renkaat mahtuu olemaan kun tukivarret näyttää kuvissa olevan aika leveellä ku mones autossa ulos päin levittävillä vanteilla ottaa renkaat kääntyessä kiinni runkoon ja tukivarsiin.

Häänrik
18.12.2015, 21:15
Tukivarret ei ole ainakaan edessä milliäkään leveämmällä kuin runko :)

Häänrik
18.12.2015, 21:36
Sellain tuli mieleen et mitens isot renkaat mahtuu olemaan kun tukivarret näyttää kuvissa olevan aika leveellä ku mones autossa ulos päin levittävillä vanteilla ottaa renkaat kääntyessä kiinni runkoon ja tukivarsiin.

Jos ollu huonot kuvat niin tässä vähän parempia:

Edessä rungon tasalla, kapeammalle jos haluaa niin vaatii rungon kaventamisen ja perämurikan siirtämisen, enkä oo kuullut että kukaan olisi joutunu sellaisia muutoksia tekemään
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66293&stc=1&d=1450467095

Takana myös rungon tasalla. En näe syytä siirtää sisemmäs, koska tukevuus kärsii ja takapyöräthän ei käänny :) (tässä projektissa ;))
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66294&stc=1&d=1450467247

Toivottavasti tämä selventi asiaa :)

Häänrik
19.12.2015, 23:20
Tässä tulee viimeinen rakentelupäivitys tälle vuodelle :)

Mutamia sanoja kuluneesta vuodesta 2015:

Ensin tahdon nöyrästi kiittää kaikkia tätä projektia tsempanneita palstalaisia! Aluksi hieman jännitti minkälaisen paskamyrskyn saan niskaan kun latailin ensimmäiset kuvat tänne topikkiin, mutta läpi viestiketjun palaute on ollut hyvää ja positiivista. Projekti on poikinut jopa useita uusiatuttavuuksia, muutama ennestään tuntematon tyyppi käynyt jopa paikan päällä ihmettelemässä, ja paljon on tullut puhelimitsekin vinkkejä :)

Erityiskiitos kuuluu Jani_R:lle, joka on ollu korvaamaton apu kun on joku joka pitää jostain palasesta kiinni että sen saa heppailtua hollilleen, tai laikkailee ruosteita pois sitä mukaa kun tuun hitsauskoneella perässä. :)

Toinen erityiskiitos kuuluu Lassille (ei palstalla) joka on käyny välillä jeesimässä ja antanu paljon hitsausvinkkejä (ammattihitsaaja) ja hitsaustekniikoita ym ym raudan käyttäytymistä ja heikkenemistä hitsatessa jnejne vähän silmäilly saumoja ja kaikkea muuta hyödyllistä :)

Kiitos kuuluu myös lepalle joka sitkeesti on jaksanu tsempata ja kuunnella kun välillä on iskeny projektimasennus. :)

Kiitoksen ansaitsee myös meikäläisen isä, joka sitkiästi on jaksanu vähintään joka toinen päivä kuunnella kun puhelimes höpötän kaikenlaista erityisen kiinnostavaa offroud juttua ja teen täydellisiä raportteja beejiin rakenteluista :D Paljon on myös kierrelly ranchia ja kattellu löytyykö jotain värkkiä mitä oon tarvinnu milloin mihinkäki osaan, ja ostanu mulle kunnollisen pikkurälläkän heti alkajaisiksi, millä lähes koko auto on veistelty. Jos luet tätä niin oot paras. :cool:

Morsiammelle kans kiitoksia, kun on käyny pajalla sillointällöin kattomas oonko saanu mitää aikahan. ja ennenkaikkea ilman sitä ei olisi ollu koko aihiota.

Jyri ja severi saa myös kiitosta, jyrin kanssa on hauska rakennella kun silloin tapahtuu, hyvässä ja pahassa :D:D severiltä oon saanu jeesiä osien kanssa :)

Viimeiset rutistukset:

Vielä oli yks mätähomma jäljellä, keulapalan alareunan vaihdoin puhtaaseen rautaan. En oo koskaan liiemmin tykänny peltihommista, mutta tämän projektin myötä olen oppinu pitämään niistä vielä vähemmän :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=186278

Sitte tärkein, projektin alusta seinällä olleet silmälasit. sata kertaa ajettu näköjään kivehen ja väkisin revitty pois ku ruuvit eioo auennu :D tein puusta sopivan lestin ja hakkasin lommot jotakuinki suoriksi :)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=186279

Sit koitin tehä mukavia juttuja ennenku projekti seisoo vuodenvaihteeseen. köykämiinilevystä askartelin apparin puolelle lokarin ja astinlaudat. uskomattoman helppoa työstettävää tuollanen kolmen millin levy :) Alkuperäisen suunnitelman mukaan mennään, tuosta tavarasta tulee kaikki luukut, ja pikkunippelit, ja tavaratilan pohja, oon meinaan ostanu tuota muuuutaman neliön verran :D Vähän on tyyristä kamaa mutta pitää sitä olla kiiltäviäki osia :cool: Keulapala ja silimäklasit sai färiä ja näyttäis sieltä pilkottavan mersun syylärikin ;)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=186280

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=186281

End of season 1

Ens vuonna jatketaan, lähinnä kaikenlaisten pikkuosien nysväysten kanssa, paljon olis vielä tehtävää, coiloverit ja kartaanit pitäis teherä, sähköt, coiloveritelineet ym ym. Ja kuten monien muidenkin juttujen kanssa tämän projektin kohdalla on tehty, kun ei oo valmiita sipisteltäviä osia niin näidenkin asioiden kanssa noudatetaan samaa kaavaa: Lähetään vaikka nollasta ;):)

hunter x
20.12.2015, 08:00
Tää on ollut/on mukava projekti seurata. Hienoa työtä, ja uskon että tämän projektin seuraaminen on tsempannu monia muita omissa projekteissaan. Hyvää joulutaukoa sinneppäin.:)

lepa77
20.12.2015, 08:44
silmälasi on tärkee.:)hyvin sait onnistuu pellin lokariin

Häänrik
20.12.2015, 19:33
Tää on ollut/on mukava projekti seurata. Hienoa työtä, ja uskon että tämän projektin seuraaminen on tsempannu monia muita omissa projekteissaan. Hyvää joulutaukoa sinneppäin.:)

Kiitos kiitos hyvää joulunaikaa kaikille palstalaisille :) ;):D

pee
20.12.2015, 19:35
Ei pöllömpi edistymä ekalle vuodelle !!

HannuN
20.12.2015, 19:39
Siistit lokarit, Tavallisesti bj:ssä tökkää vastapenkkaan joko jousien riiput tai puskuri...nyt tökkää lokarien päät :D,

NuuBeRi
20.12.2015, 19:41
Kiitokset kiitoksista!

Ei muutaku nyt vaan loppuvuoden kiertelet sitä autoa ja teet sitä listaa puuttuvista pikku jutuista. Sitte on hyvä jatkaa vuoden vaihteen jälkeen loppu viimeistelyjä.

lavanelikko
20.12.2015, 19:46
Hyvin lähetty nollista liikkeelle... Itekin sais joskus saman vauhdin päälle...

Häänrik
20.12.2015, 21:07
Siistit lokarit, Tavallisesti bj:ssä tökkää vastapenkkaan joko jousien riiput tai puskuri...nyt tökkää lokarien päät :D,

Joo en keherannu laittaa orkkis lokareita, oli vielä niin hienossa kunnossa että näin puoliksi veteraaniautoharrastajana ei millään olis ollu syräntä levittää niitä ja rymyyttää metässä. :D Kai jossain vaiheessa hioskelen ne kuntoon ja teen pienen paikan, sit pohjamaaleihin ja jollekkin harrastajalle. Mutta lepalla on sitte niihin etuosto-oikeus, niin ollaan sen kanssa sovittu jos lokareita en tähän laita :)

hyvää tuuria kun kaikki mätsäs kohilleen koria nostettaessa päälle.

Jos joku luulee että pidän taukoa koko tallista, niin ehei, hitsauskone laulaa täälä tänäkin iltana, mutta nyt teen joululahjoja :D Voipi olla pettymyksien joulu kun osa sukulaisista saa kovia paketteja, mutta onkin meikäläisen ideoita toteutettuna metallisessa muodossa :D:D:D:D

Pari vaikeaakin hetkeä tämän projektin kanssa on koettu, yks oli tuossa kun kori alkoi olla tuulilasinkarmia vaille valmis. Olin aivan totaalisen kyrpiintynyt peltihommiin, eikä morsiammen mantan lämpö- ja käyntiongelmat auttanu yhtään asiaa. Vieläkin harmittaa kun tuulilasinkarmi tuli tehtyä ankarassa vitutuksessa vähän vasemmalla kädellä. Toinen syvämasennus iski maalatessa, harmitti tosi lujaa kun maali ei tasoittunutkaan yhtään ja muutenkin koko kesän vapaa-ajat oli menny mantaa parsiessa. Lepa ja emännys urheesti tsemppas siitäkin läpi ja tässä nyt ollaan. Tavoitteena olis se että auto olis kilpien välissä huhtikuussa, ja pääsis severin porttohoojiin kera ajelemaan lastentauteja pois, ennen kesän tulevia safareita :)

veijon-esso
23.12.2015, 12:12
Lokarit on hyvä, niinkuin on ollu koko projekti! jatka samaan malliin ens vuonnakin!

SeppoHovi
23.12.2015, 16:48
Ei voi kun hattua nostaa, hieno on projekti!

tdi
23.12.2015, 19:37
Lähinnä tästä projektista innostuneena tuli tuo omakin bj hommattua, hyvää työtä ja hyvää joulua! :)

Häänrik
26.12.2015, 18:42
Lokarit on hyvä, niinkuin on ollu koko projekti! jatka samaan malliin ens vuonnakin!

Yritetään :)

Ei voi kun hattua nostaa, hieno on projekti!

Kiitos kiitos. Hieno on sunki rojekti, ainakin mun suosikki ollu täälä palstalla niin kauan kun oot sitä tehny. Oikeastaan ainut rojekti mistä oon klikkaillu kaikki postaukset auki ja lukenu pari kertaa alusta asti koko ketjun :)

Lähinnä tästä projektista innostuneena tuli tuo omakin bj hommattua, hyvää työtä ja hyvää joulua! :)

Hieman oon kateellinen, mutta näytti menevän hyviin käsiin :)

Häänrik
26.12.2015, 21:46
Lepa kävi paikan päällä tarkastamassa voiko mulle myydä enää ikinä mitään :D Hienot tuliaiset oli myös, ja taisin antaa ainoan ehjän beejiin pellinpalan sille mukaan :D Saas nähdä pitääkö lähteä lepan työ ostoksille kun beejii on valmis, jos lepa sais koottua jonku kivan rakennussarjan ;):D Ei vaan. :D Hieno mies!

Beejii seisoo vieläkin sukulaisten ihmeteltävänä, tällä kertaa hieman erilaisessa kuosissa kuin viimeksi ;):

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=171348

Häänrik
30.12.2015, 00:42
Nyt on pidelty taukoa ja kierretty autoa ympäri. Vähän tuli purettua rakentelua varten :)

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66578&stc=1&d=1451426192

Siinä mietiskelin mitäs kaikkea pitääkään teherä ennen kuin ajelemaan pääsee ja totesin että sähköhommissa saattaa jossain kohtaa huumori loppua. Siispä ajattelin tehä pari sähköjutskaa täs välis, niin ei oo sitten niin kova homma kerralla.

Tähänhän oli tulos siisti alkuperänen mittari ja ehjä johtosarja vinttoineen päivineen, mutta tarvittenki niitä toiseen projektiin, niin veretähän nyt sitten tämäkin diy-tyyliin ja kattotahan mitä tuloo :D

Eli siinä ne ny olis viereetysten, beejiin orkkismittari ja tekniikanluovuttajamesen mittaristo. Kuoret pitää naputella pellistä samannäkööset ku alkuperääses.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66579&stc=1&d=1451426192

Pian käsissä olikin kaikki tarpeellinen

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66580&stc=1&d=1451426192

Noista ny pitäis sommitella sitten jotain. Jenkamittari on must juttu, ja nopeusmittarissakin riittää "tilaa" tehä vajaa ympyrä kun mesen mittarialue on 0-220kmh ja ihan niin lujaa en aio tällä ajaa :D

Jotenki tolleen, oon huono piirtämään mutta paperia on vaikea rälläköidä:D idea varmaankin selviää. Tuo vasemmanpuoleinen ois siistimpi, mut toisaalta oikeenpuolimmainen ois sellanen retro jos olis valkoset mittarintaustat wanhanaikaanen numerofontti ja löytäis viisarit jostai vanhasta veneenkompassista. :D

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66581&stc=1&d=1451426192

Sähköjohdot aattelin tehä vanhasta hissikaapelista, (sitä littanaa lakupotköä mikä kelautuu rullalle kun hissi menee eestaas) olis helppoa vedellä sähköjä kun kattois vaan että jaa viides vasemmalta tuohon jne ja varmasti kestää niin mekaanista kuin sähkööstä rasitusta :cool:

On siinä kaikenlaista. Ratin keskiö pitäis sorvata, mulla on sellanen het oikeesti wanha ralliratti eikä siihen käy nää nykyajan sovittimet.

Recarotkin pitäis verhoilla jollain keinonahalla, saa nähärä pystyykö husqvarnan sähkösäksätin tekonahkaan vai pitääkö hakia ranchilta soranaikaanen poljettava singeri ja morsiammen kans nelinjaloon pumpata menemään :D

tdi
30.12.2015, 02:47
Mitä jos jättäis tuon jenkamittarin laittamatta, tuo nopeusmittari näyttäis asettuvan bj tauluunki melko suoraan? Melkein sama vartin liike 0-80kmh, vähä joutus viisarii taittaa. Mitenhä nuo mersun antureide arvot sattuis toyotan mittareiden kanssa ? :rolleyes:

hutikka
30.12.2015, 06:57
Askartelukaupoissa on käsittääksen myös kellotauluihin erilaisia ja kokosia irtonumeroita sekä intterneetissä tuningpohjia liki kaikkiin mittaristoihin.Tää on siis oma arvio tällai ennen aamukahvia..

Häänrik
30.12.2015, 07:06
Mitä jos jättäis tuon jenkamittarin laittamatta, tuo nopeusmittari näyttäis asettuvan bj tauluunki melko suoraan? Melkein sama vartin liike 0-80kmh, vähä joutus viisarii taittaa. Mitenhä nuo mersun antureide arvot sattuis toyotan mittareiden kanssa ? :rolleyes:

Tuo oli alkuperäinen suunnitelma, mutta nyt tartten siistiä beejiin orkkismittaria toisaalla niin tuota en mee pilaamaan. Ja jos "tyhjästä" pitää mittari taikoa niin samallakos siihen jenkamittarin tekee :D tietty jos tekis viereen kojelautaan sellasen nopeusmittaria muistuttavan jenkamittarin

tdi
30.12.2015, 08:52
Aivan! No sit on aika vapaat kädet. ;)

Häänrik
31.12.2015, 10:10
Vakoilin tuossa hieman muiden projekteja ja kyllä niin hienoja bolt-on osasia jätkät tilaa ettei täs kehtaa koko beejiitä koota vanhoista romuista, siispä tuli itellekkin tilattua muutamia hipohype racing osasia :D:D:D

Tuollaisen pistin tilaukseen. Pitäis juuri sopia silmälasien keskireikään. Josko tuo vähän viilentäis automaattilootaa.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66614&stc=1&d=1451549242

Olis muitakin tarpeita johon saattaisin saada täältä apuja. Ok kuntoisia leimalle kelpaavia bj/hj60 ajovaloja tarttis, ja sitte 15x10 et -44 vanteita tarttis kanssa.

tdi
31.12.2015, 11:24
Kysyppä Lepa77 nuita vanteita.

Häänrik
31.12.2015, 11:40
Kysyppä Lepa77 nuita vanteita.

tuossa joku päivä oli puhetta sen vanteista mutta taitaa olla liian siistit beadlock-projekteiksi

Häänrik
31.12.2015, 17:42
Pitäis kyllä käydä taas joku päivä lepan työnä vähän ostoksilla. Kun lepa kävi täälä sillä oli pieni kankainen pussukka mukana mikä sisälti ruskeaa ruostetomua. Se pussukans sisältö on kuulemma ollut joskus bj, ja kun sitä nappaa kourallisen ja puhaltaa tyhjässä huoneessa sen kädestä ilmoille, voi kuulemma nähdä miten beejiin ääriviivat piirtyy ilmaan. Mähän varasin sen heti :rolleyes:

Nikuzai
31.12.2015, 17:49
Tuo oli alkuperäinen suunnitelma, mutta nyt tartten siistiä beejiin orkkismittaria toisaalla niin tuota en mee pilaamaan. Ja jos "tyhjästä" pitää mittari taikoa niin samallakos siihen jenkamittarin tekee :D tietty jos tekis viereen kojelautaan sellasen nopeusmittaria muistuttavan jenkamittarin

Ruindari keskelle ja nopeus mittari tallissa hyllyyn

Käy koe ajolla ja gepsillä laskee nopeudet vaihteille ja ne sit tarroittaa siihen mittaristoon

Se vakio mittaristo kunnei kuitenkaan oikein näytä renkailla jotka siinä alla tulee olemaan

Jos tahtoo hipistellä, niin tekee liikkuvan kiekon siihen rundarin päälle josta pyöräyttämällä sit kalibroi nopeuden

pee
31.12.2015, 20:16
Pitäis kyllä käydä taas joku päivä lepan työnä vähän ostoksilla. Kun lepa kävi täälä sillä oli pieni kankainen pussukka mukana mikä sisälti ruskeaa ruostetomua. Se pussukans sisältö on kuulemma ollut joskus bj, ja kun sitä nappaa kourallisen ja puhaltaa tyhjässä huoneessa sen kädestä ilmoille, voi kuulemma nähdä miten beejiin ääriviivat piirtyy ilmaan. Mähän varasin sen heti :rolleyes:

mä niin näen tän tapahtuman silmissäni ...

hutikka
31.12.2015, 20:17
... oli pieni kankainen pussukka mukana mikä sisälti ruskeaa ruostetomua. Se pussukans sisältö on kuulemma ollut joskus bj, ja kun sitä nappaa kourallisen ja puhaltaa tyhjässä huoneessa sen kädestä ilmoille, voi kuulemma nähdä miten beejiin ääriviivat piirtyy ilmaan. Mähän varasin sen heti :rolleyes:

:D:D:D just! Hyvät vuodenvaihteet,seurataan jatkossakin "pölypilvestä" synnytetyn bertan tarinaa

Häänrik
08.01.2016, 00:08
ITuli kovasta pakkasesta huolimatta lämmiteltyä pajaa sen verran että kehtas vähä ruuvata :) Ansaittu rakenteluloma on nyt päättynyt ja taas teherään mitä sattuu :D

Aloin tosiaan tekemään turkkipellistä uusia kuoria johon meinasin istuttaa orkkismallisen mittarin taustan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=187095

Olis menny niin vaikiaksi maalata tollanen tausta numeroineen peltiin ja värkätä ja värkätä.

Lopuks aattelin jotta ei muutaku pyöreillä mittareilla matkaan, tehään sit joskus uusiksi :D

Leikkelin rälläkällä mersun mittaristosta tarvittavan määrän muoviosia.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=187096

Sit tein 3mm turkkipellihin reijät. Tietteks miten sain pyöreen reiän missä tuo alaosa on tasanen? :D mullei ollu noin isoa rasiaporaa, niin otin surkeimman 8mm poranterän, ja sähköporakoneesta tehot täysille ja sit vaan porasin läpi ja aloin "piirtää" :D vähä niinku kuviosaha, paitti että vieläki käret täräjää kun tuntuma oli vähän sama ku hiltillä paasais kallioo :D nuo mittarinpohjat vaihan kunhan löytyy eebaysta jotku kivat "racet" :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=187097

Sopii niinku saparo aasille :D

Tuli matkamittariki pyöriteltyä nollaan kun onhan tää melkeen uus auto rakennettu vanhoilla osilla :D

Lasit piti keksiä kotoa löytyvistä tarvikkeista. Tiiätteks niitä pakkauksia kun ostat jotain härpäkettä kaupasta ja se on sulatettu sellaseen paksuun kirkkaaseen muoviin mikä ei aukee tai repeydy ennenku oot väännelly hampaas pilalle siihen, vääntäny sormet verille ja hakannu sitä pakkausta puukolla? :D jotku pyyhkijänsulat myydään just sellasis paketeis. No, morsian oli hakenu philipsin kuulokkeet ja pakkaus oli juuriki tuota superkestävää ihmemuovia, siitä mattopuukolla sopivat palat ja ei muutaku mittarit kasaan. Apparin hanskis kotelon tein auton yleisilmeeseen sopivan myös.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=187098

Ens kerralla vois koittaa jotain oikee hitsatakki :D

veijon-esso
08.01.2016, 12:27
Tiiätteks niitä pakkauksia kun ostat jotain härpäkettä kaupasta ja se on sulatettu sellaseen paksuun kirkkaaseen muoviin mikä ei aukee tai repeydy ennenku oot väännelly hampaas pilalle siihen, vääntäny sormet verille ja hakannu sitä pakkausta puukolla? :D jotku pyyhkijänsulat myydään just sellasis paketeis. No, morsian oli hakenu philipsin kuulokkeet ja pakkaus oli juuriki tuota superkestävää ihmemuovia, siitä mattopuukolla sopivat palat ja ei muutaku mittarit kasaan.

Se on nykyaikaa kun pakkaukset on kestävämpiä kuin itse tuote..! :D Hieno mittaristo tulee ja nopeusmittarissa on just hyvä asteikko tollaseen peliin!

Häänrik
08.01.2016, 12:33
nopeusmittarissa on just hyvä asteikko tollaseen peliin!

Sitä naureskelinkin eilen kun mittaristoa tein :D

Pafo
08.01.2016, 12:48
Hieno mittaristo tulee ja nopeusmittarissa on ...

...0 km mittarissa :eek:. Eiks kunnon Yoyodassa pitäs olla vähintään puoli millä plakkarissa ollakseen uskottava, mut muistelinkin sitten että tässä lähetään vaikka nollasta... :D

Hienoa tulee...

Häänrik
08.01.2016, 12:52
Löysäsin inasen nopeusmittarin joustakin ihan mutu tuntumalla jos näyttäis isolla rengastuksella edes sinnepäin

veijon-esso
08.01.2016, 13:40
Löysäsin inasen nopeusmittarin joustakin ihan mutu tuntumalla..

Rälläkällä vai ilman..?! :D

Häänrik
08.01.2016, 13:57
Rälläkällä vai ilman..?! :D

Lamellilaikalla varovasti hioin ohuemmaksi :D:D:D eei ku kierrin mittarin "ylinopeuteen" joku 600kmh ja annoin olla pari minsaa :D

macro
08.01.2016, 20:33
nuo mittarinpohjat vaihan kunhan löytyy eebaysta jotku kivat "racet"

Joskus nuorempana tuli muutamat tuninki mittarintaustat pyöräytettyä ihan itte. Vanhat taustat irti, ja skanneriin. Sitten photosoppi auki, ensin värit väärinpäin, eli mittarin alueesta tuli valkoinen ja turhat reunat mustia. Sitten valkoiselle alueelle mieluista taustaa (väriä kuvaa tms) ja numeroiden paikat näky niin siihen uudet mieluisalla fontilla olevat numerot.

Jos tuttavapiiristä löytyy vähänkään valokuvien photosopilla käsittelyä tehnyt, niin tuo pitäisi onnistua. Ei mikään ameriikan temppu. Lopuksi tulostus valokuvapaperille, saksimista, ja mittaristo kasaan. Tuloste vanhan taustan päälle.

Näin vinkkinä. Hienoa rakentelua muuten...

Häänrik
10.01.2016, 01:51
Joskus nuorempana tuli muutamat tuninki mittarintaustat pyöräytettyä ihan itte. Vanhat taustat irti, ja skanneriin. Sitten photosoppi auki, ensin värit väärinpäin, eli mittarin alueesta tuli valkoinen ja turhat reunat mustia. Sitten valkoiselle alueelle mieluista taustaa (väriä kuvaa tms) ja numeroiden paikat näky niin siihen uudet mieluisalla fontilla olevat numerot.

Jos tuttavapiiristä löytyy vähänkään valokuvien photosopilla käsittelyä tehnyt, niin tuo pitäisi onnistua. Ei mikään ameriikan temppu. Lopuksi tulostus valokuvapaperille, saksimista, ja mittaristo kasaan. Tuloste vanhan taustan päälle.

Näin vinkkinä. Hienoa rakentelua muuten...
Tuokin oli mietinnässä mutta kun mulleioo valokuvatulostinta nii se kaatu siihen.

Tänään kotin vähä askarrella.

Noi keskimmäiset korinkiinnikkeet oli vielä tekemättä kun ne on paljo helpompi mallata nyt kun koppa on päällä.

Jotaki tollasta sain tehtyä

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66886&stc=1&d=1452382829

Sit vähä rattiakselijuttuja. Mukavaa rakentelu tässä vaiheessa, ku saa teherä vähä mitä lystää :D
Ei tähänkää ollu tarjolla bolt-on osia :D ranchilta löyty oikein kunnon nahkainen wanahan aijjan ralliruori, kiinteellä keskiöllä. Keskiö lähti näppärästi irti alumiini niittien poistolla. Sit vanhaan kattilaan valkia ja hoojiin vakioruori sulamaan. Olin kyllä järkyttyny näkemästäni :eek: tuo booriholkki on vakioratissa parilla pienellä hitsitäpällä kiinni parin millin pellissä :eek: Onneksi oli ihan tavan rautaa sentään joten kotikonstein hitsattavissa. Hardoksista sorvasin tollasen laipan johon sulatin holkin isoilla virroilla. En viittiny ranchille lähtiä oikean sorvin ääreen noin olemattoman osan takia, niin ratkaisin asian silleen että hitsasin eka tuon holkin kanttiseen pelliin, pultti läpi ja porakoneeseen ruuvipenkkiin pyörimään, sit leikkasin rälläkällä vastakarvaan pyöreeks :D Voisin antaa tuolle ikuisen kestävyys takuun jos kerran kellää eioo hoojiin vakiorattikaan jääny käteen.:cool:

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66887&stc=1&d=1452382829

Pultteja ja maalia vaille :cool:

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66888&stc=1&d=1452382829

Edit: ja niiin taakse viel tommonen hieno suoja

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66889&stc=1&d=1452383701

Alkaa oleen autos handmade prosentti kohta aika kova :D

PunisherFIN
10.01.2016, 10:01
tästä pitäs nähdä video et mite sie sorvaat poralla ja rälläkällä ko en tajunnu :D ois kaikenlaista pyörähyskappaleen tekoo itelläki tuoho peltoautoo varten..

Nikuzai
10.01.2016, 13:06
tästä pitäs nähdä video et mite sie sorvaat poralla ja rälläkällä ko en tajunnu :D ois kaikenlaista pyörähyskappaleen tekoo itelläki tuoho peltoautoo varten..

Reiästä pultti läpi mutterilla kiinni
Pultti porakoneen istukkaan (kierre osiosta suositeltavaa kiinnittää)
Porakone ruuvipenkkiin kahvasta tai tukevasta rungon osasta kiinni
Liipasin pohjaan juminapilla tai jossei ole juminappia niin nipparilla
Pora pyörittämään palikkaa
Rälläkästä terä pyörimään
Pyörivä rälläkän laikka haluttuun kohtaan kappaleessa
Milliä vaille katkeamista suositellaan lopettamaan laikkaaminen
Porakone seis
Pultti irti poran istukasta ja sorvatusta kappaleesta
Sorvatun kappaleen viimeistely

Helppoa kuin käteen vasaroiminen

lepa77
10.01.2016, 13:09
kun nyt ei vaan ketään sattuis:)

Häänrik
10.01.2016, 14:40
Reiästä pultti läpi mutterilla kiinni
Pultti porakoneen istukkaan (kierre osiosta suositeltavaa kiinnittää)
Porakone ruuvipenkkiin kahvasta tai tukevasta rungon osasta kiinni
Liipasin pohjaan juminapilla tai jossei ole juminappia niin nipparilla
Pora pyörittämään palikkaa
Rälläkästä terä pyörimään
Pyörivä rälläkän laikka haluttuun kohtaan kappaleessa
Milliä vaille katkeamista suositellaan lopettamaan laikkaaminen
Porakone seis
Pultti irti poran istukasta ja sorvatusta kappaleesta
Sorvatun kappaleen viimeistely

Helppoa kuin käteen vasaroiminen

Juurikin noin. Vähän kannattaa tehä rälläkällä ensin vaikka mutterin muotoinen ensin siitä palikasta ettei oo ihan epätasapainos, voi olla aika vaarallista muuten :D

LaZZió
10.01.2016, 18:38
Harmi kun bj:n nokkaa ei saa pilata 😁

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66905&stc=1&d=1452442878

-MaTTi-
10.01.2016, 18:52
kun nyt ei vaan ketään sattuis:)

:eek: Joo, en kovin isoo lätkää uskaltais lähtee porakoneella epätasapainossa vatkaamaan.

Häänrik
10.01.2016, 18:53
:eek: Joo, en kovin isoo lätkää uskaltais lähtee porakoneella epätasapainossa vatkaamaan.

Joo eikä sellasta porakonettakaan oo vielä keksitty joka sellaista kestäis

Häänrik
12.01.2016, 23:44
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=66981&stc=1&d=1452635047

Nikuzai
13.01.2016, 08:44
Joo eikä sellasta porakonettakaan oo vielä keksitty joka sellaista kestäis

Älä aliarvioi veli-itäistä on varmasti olemassa sellaisiakin porakoneita

Tuttu katteli meidän liettuassa tehtyä kakskahvasta poraa ja sano ettei hän halua tuolla porata ollenkaan, kerran piruetin kiepauttanut, kun kattoon porasi reikää, kuulemma onneksi pistoke irtosi kun johto kiertyi ympärille, mutta sen verran kiinnostava "ajelu" oli, ettei enää ikinä uudestaan

Sen oon kans kuullut, et oli joku äijä kotelo poralla lattian reunaan reikää tekemässä ja hirtti kiinni niin ukko pyöri lattialla useemman kierroksen ennekuin himmasi liipasimesta

Ja se meidän porakone ei ole kuulemma ees isoimpia :D

J.K poralla on muuten hyvä teroitella lyijykynä

Häänrik
13.01.2016, 09:25
Älä aliarvioi veli-itäistä on varmasti olemassa sellaisiakin porakoneita

Tuttu katteli meidän liettuassa tehtyä kakskahvasta poraa ja sano ettei hän halua tuolla porata ollenkaan, kerran piruetin kiepauttanut, kun kattoon porasi reikää, kuulemma onneksi pistoke irtosi kun johto kiertyi ympärille, mutta sen verran kiinnostava "ajelu" oli, ettei enää ikinä uudestaan

Sen oon kans kuullut, et oli joku äijä kotelo poralla lattian reunaan reikää tekemässä ja hirtti kiinni niin ukko pyöri lattialla useemman kierroksen ennekuin himmasi liipasimesta

Ja se meidän porakone ei ole kuulemma ees isoimpia :D

J.K poralla on muuten hyvä teroitella lyijykynä
Emäntä osti mulle tuollasen kädet poikki-porakoneen joululahjaksi. Oliko se ny 1100w alennusvaihteistolla. Onneks on tuplakahvat mutta Nyt menee terät poikki kun nappaa ja jos kuppiterä nappaa kiinni niin pyörii koko mies mukana :D

Häänrik
15.01.2016, 23:38
Kiitos äänestäjille vuoden maasturirojektiäänestyksen voitosta :o Sen kunniaksi vähän värkkäilin iltamyöhällä:

Rattiaksila piti jostaki keksiä, aloin sitten tekemään ranchilta löytyneestä hoojiin rattiakselista. Eihän sellanen muovilla kuorrutettu kökkäre tollaseen beejiihin sovi, joten rälläkkä käteen-->

Tuon verran siitä lähti osia :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=187290

Sit vähän rälläkällä sivaltelin ja tuunasin kaikkia osia ja maalailin vielä auton värimaailmaan passaavaksi :D Ratin takana olevaan suojaan sai näppärästi jatkoa teurastamalla T5 transportterin naftansuodattimen :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=187291
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=187292

Mittaristokaan ei näytä enää niin tyhmältä

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=187293

Ja mikä parasta, kun offihan on sellasta että autosta noustaan pois tämän tästä, niin viritin tuota hoojiin tilttiä et se kääntyy het oikeen kunnolla pois tieltä niin pääsee tälläänen kankia pohjanmaalanenki penkille kaarista ja kuppipenkistä huolimatta ;)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=187294

monttumies
16.01.2016, 11:07
Tein sitte ton profiilin...

Häänrik
16.01.2016, 13:08
Tein sitte ton profiilin...

Nonii :D
Hyvät allekirjoitukset :Dhttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon14.gif

Paikalliseen Trailcon liikkeeseen tilattu 4kpl uusia trailerline iskareita 15" iskulla ja lenkkipäillä, jahka kerkiäis hakemaan niin pääsis alotteleen coilovereiden tekoa :) hypistelin tampereella käydessä vähän kaikennäkösiä jousia, ja näyttäis siltä että tulee w124 etujousi ja s40 takajousi per nurkka, nii on vähän pintaherkkyyttä kun tuo s40 jousi on niin löysä ja w124 on aika jäykkä.

Nikuzai
16.01.2016, 14:30
Ja mikä parasta, kun offihan on sellasta että autosta noustaan pois tämän tästä, niin viritin tuota hoojiin tilttiä et se kääntyy het oikeen kunnolla pois tieltä niin pääsee tälläänen kankia pohjanmaalanenki penkille kaarista ja kuppipenkistä huolimatta ;)

Camryssa on se kiva kerrasta ylös laukaisu, mutta niiiiin typerästi kun olla ja voi, se pikkuinen lipare siinä säädön edessä :mad:

Toisinpäinhän sen pitäisi olla säätö siitä pikkulipareesta ja kerrasta ylös siitä isosta, niin sais sen toimimaan oikein, eli noustessaa ratti ylös ja kyytiin tullessa takaisin alas suoraan asentoonsa

Oiskos kuvia mistä tota tilttiä säädetään, et nousee kunnolla ylös?

Häänrik
16.01.2016, 15:49
Oiskos kuvia mistä tota tilttiä säädetään, et nousee kunnolla ylös?

Tuola apparin puolella on sellanen toppari, siitä pultti mäkeen ja rälläkällä viilaa vielä ite topparista niin paljo pois ku ristiniveles riittää varaa

MikkoVuorsola
17.01.2016, 20:24
Komiaa työtä.
Onnittelut. Ja oli muuten käheen näköiset projektorivalot...
Laitappas mulle mailina sun osoite niin pukkaan Vuoden 2015 Maasturiprojekti -palkinnon matkaan.
mikko(a)vuorsola.fi

Häänrik
07.02.2016, 01:07
Noniin.

Ei hirveästi oo keriinny tekeen oikeestaan mitään, kun tuli tuossa pari pakollista välirojektia.

Sen verran kuitenkin että kävin iskarit noutamassa.
Alunperin kyselin iskareita raskaankaluston purkaamoilta mutta niissä naureskeltiin päin naamaa kun selvis että ne on tulossa maasturiin.

Plussaa trailconille kun ottivat ihan tosissaan ja olivat kiinnistuneita projektista, sanoin että tarttis mahollisimman järeät ja pitkät iskarit. Hain iskarit niin oli äijät löytäny sellaset ku halusinki, järeet ku mitkä ja mittaa on :) Ja erittäin harrastajaystävälliseen hintaan! Noita trailerline tarvikeiskareita saa vaikka minkä kokodia, ja jos vähän lyhyempiin mennään niin hintakin tippuu jo niin halvaksi ettei kenenkään talous siitä voi kaatua.

Siinä vähän kuvaa, vasemmalla hj60 etuiskari täyteen mittaan vedettynä niin saa vähä käsitystä missä mennään :cool:
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=67696&stc=1&d=1454799790

Jonkunlaista telinettä pitää yläpäille askarrella, vakiokorvat ei yllä ihan noin korkealle :D

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=67697&stc=1&d=1454799790

Kun ny vaan kerkiääs :)

Pafo
07.02.2016, 02:18
Tuola apparin puolella on sellanen toppari, siitä pultti mäkeen ja rälläkällä viilaa vielä ite topparista niin paljo pois ku ristiniveles riittää varaa

Ahaa, koitan muistaa tätä... :D

Häänrik
27.02.2016, 23:32
Huomenna tulee tasan vuosi kun tää on kiskottu pihaan :)
Sen kunniaksi räjäytin walliuksen käyntiin ja hitsailin viimesen korinkorvakot paikoilleen ja löin kannakekumit paikoilleen.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=68296&stc=1&d=1456607810

Lisäks tuli tehtyä kaikkea pientä edistävää, peitelevy nokkapumpun reikään, pultteja puuttuviin paikkoihin ja kartaanien suunnittelua. Mullahan on tossa yks tuplaniveljortaaniprojekti, mutta aattelin hylätä sen koska on liian yleinen ratkaisu :D Mutta siitä lisää myöhäisemmässä jaksossa. Koska kello alkoi lyömään sen verran, etten alannu enää caster kulmia säätämään, niin tuhlasin aikaani avaamalla kauan odotetun hipo-osa paketin ja silkkihansikkain sommittelin tulevaa sijaintia. En tiedä riittääköhän tuossa tehot jäähdyttää laatikkoa, mutta sehän selviää nopeesti kun auton saa ajoon.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=68297&stc=1&d=1456607810

Olis tarvetta hj raidetangolle, sille vetotangolle joka simpukalta lähtöö. 37 kummit olis kans hankintalistalla ja 15x10 et-44 vanteet, huikkaa jos löytyy nurkista!

MiKo
28.02.2016, 06:27
Huomenna tulee tasan vuosi kun tää on kiskottu pihaan :)
Sen kunniaksi räjäytin walliuksen käyntiin ja hitsailin viimesen korinkorvakot paikoilleen ja löin kannakekumit paikoilleen.

Lisäks tuli tehtyä kaikkea pientä edistävää, peitelevy nokkapumpun reikään, pultteja puuttuviin paikkoihin ja kartaanien suunnittelua. Mullahan on tossa yks tuplaniveljortaaniprojekti, mutta aattelin hylätä sen koska on liian yleinen ratkaisu :D Mutta siitä lisää myöhäisemmässä jaksossa. Koska kello alkoi lyömään sen verran, etten alannu enää caster kulmia säätämään, niin tuhlasin aikaani avaamalla kauan odotetun hipo-osa paketin ja silkkihansikkain sommittelin tulevaa sijaintia. En tiedä riittääköhän tuossa tehot jäähdyttää laatikkoa, mutta sehän selviää nopeesti kun auton saa ajoon.

Olis tarvetta hj raidetangolle, sille vetotangolle joka simpukalta lähtöö. 37 kummit olis kans hankintalistalla ja 15x10 et-44 vanteet, huikkaa jos löytyy nurkista!
Voin varauksetta suositella nimimerkki Jokerin tekemiä tankoja niin saat kerralla kunnolliset.

Häänrik
28.02.2016, 16:48
Voin varauksetta suositella nimimerkki Jokerin tekemiä tankoja niin saat kerralla kunnolliset.

Petrin tunnenkin ja on tullu paikan päälläkin hypisteltyä sen tekemiä tankoja. Nyt olis kuitenkin käytetty alkuperäinen hakusessa, koska jos tätä ei jostain syystä saa kilpiin niin lentää kaikki ohjausosat, ripustukset, renkaat, moottori ja akselit roskiin. Hommaan sitte jämympiäbjuttuja kun auto on kilpien välissä.

motomies
29.02.2016, 09:23
Kurikan Konttoria voin suositella katsastuspaikaksi. sielä on tavoitteena saada nämä vehkeet kilpiin keinolla millä hyvänsä, mutta kuitenkin lain puitteissa. Ei tuu ensimmäisenä vastausta, että ei onnistu.

Häänrik
10.03.2016, 12:35
Napoja tuli käänneltyä, nyt ne on 5° taaksepäin kallistettu.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=68613&stc=1&d=1457605740

Simpukkaakin tuli soviteltua, ohjaustehostimen hihnapyörä saneli sijainnin.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=68614&stc=1&d=1457605740

Rattiakseli jää vain hitusen lyhkäseksi. Ja koska lain kirjaimen noudattaminen on erinomaisen tärkeää, en voi jatkaa akselia kotikonstein ja taidan jättää koko projektin tähän ja kaikki paaliin.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=68615&stc=1&d=1457605740

Maajussi
10.03.2016, 13:20
Sul on näköjää toi lyhä liuku....hj61 ja j7 koppasist löytyy sellai pitkä malli.....

Maajussi
10.03.2016, 14:10
Tossa ero...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2990&pictureid=189493

Molemmat lähes ulkona...

MiKo
10.03.2016, 16:52
Ite naureskelin yks päivä ku tuommonen pitempi malli näyttää siltä ku joku kyläseppä sen olis hitsannu..

Häänrik
10.03.2016, 19:41
En missään nimessä jatkanut akselia itse, vaan tilasin sellaisen namibialaiselta off road diileriltä. Asetin sen vain kuvan oton ajaksi sorviin kun siinä oli niin hyvä kuvausteline.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=68621&stc=1&d=1457631745

Häänrik
10.03.2016, 19:43
Nyt kuvankin pitäisi näkyä

Harriko
10.03.2016, 22:11
Nyt kuvankin pitäisi näkyä
Osaavat näköjään Namibiassakin tuottaa laadukkaan näköisiä offiosia. Kuvaustelinehän on tukevanoloinen, missäs kamera oli kiinni?:)

Häänrik
11.03.2016, 00:18
Osaavat näköjään Namibiassakin tuottaa laadukkaan näköisiä offiosia. Kuvaustelinehän on tukevanoloinen, missäs kamera oli kiinni?:)

Kamera oli tukevasti kädessä kiinni. :cool: Sorvi on kyllä maailman paras esine. Pylväsporakone tois myös lisää mukavuutta osien tekoon. :rolleyes:

Harriko
11.03.2016, 09:27
Kamera oli tukevasti kädessä kiinni. :cool: Sorvi on kyllä maailman paras esine. Pylväsporakone tois myös lisää mukavuutta osien tekoon. :rolleyes:
Toi on niin totta, niminerkillä "itsekin poralla, rälläkällä, ja dremelillä sorvannut":D

Häänrik
13.03.2016, 01:45
Rakentelutauko ei oo järin hyvä asia. Ainakaan mulla. Kun koko ajan tekee, se kokonaisuus pyörii päässä ja miljoonien osien sijainnit ja vaikutukset muihin osiin pyörii alitajunnassa koko ajan. Nyt kun on noita käyttiksiä ropannu välillä (jotka nekin sattuu olemaan harrasteautoja:D) niin tämä kokonaisuuskuva beejiistä alkaa sisältämään pieniä mustia aukkoja, joita ei oo ottanu huomioon. Yksi tuli tänään vastaan.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=189537
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=189538

Tuo merseereksen ohjaustehostimen pumppu törröttää just siinä mihkä meinaan coiloverit laittaa. siispä koko hässäkkä irti. Aloin suunnittelemaan uudelleensijoittamista, pähkäilin aikani remmin linjoja, vaikenta oli sijaintia päätettäessä saada remmin paikka alipainepumpun ylä tai alapuolelle, kohdalta se ei mahdu ohi. Kerkesin jo jonkinlaisen kiinnikkeen väkertämään pumpun alkuperäisiin korvallisiin, mutta sitten kävi kämmi. Mulla on sellanen hassu hermovika tms oikeessa kädessä, että joskus saattaa yhtäkkiä tippua kahvikuppi tai mikä vaan kevyt tavara kädestä kun kättä suoristaa. Tähän mennessä ei oo hajonnu ku kahvikuppeja, mutta tänään sitten putos tuo pumppu lattialle kun ojensin sitä pöydälle, ja eiköhän korvakkeet lohjennu irti. Melkein annoin kyseisen tapauksen masentaa, mutta pakko vain oli alata muiden pulttien allen väsäämään täysin uutta tellinkiä. Koska vihaan poraamista, niin suolistin leikkaa-liimaa-taktiikalla 1versiosta reiät uusiokäyttöön, siks tuli niin ruman näkönen.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=189539

Tuola takana on kans kaikkia raudanpaloja tukena, mutta en saanu niistä kunnollista kuvaa. Samalla vähä väriä pumpulle. Jaa miks? Koska "If it's red, it's racing!"

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=189541

Remmin lopulliset kiemurtelut pähkin sitten kun saan käsiini jonkun muun kuin tuon mersun ämpärinkokoisen laturin ja muutamia välipyöriä.

Namibialaisten sunnuntaisorvarien surkeista koneistustaidoista huolimatta ohjausakseli sujahti paikoilleen, aivan kuin se olisi tehty juuri tätä autoa varten. :cool:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=189540

Ja kas, näin saatiin taas koko päivä hurahtamaan vaikka oikeastaan mitään edistävää ei tapahtunut.

Mukava näin iltasella touhuta kun on tunnelmaan sopivaa musaa. Tää biisi potkii persuksille että pitäis nopiaa mennä jo tupaan ja ottaa basso käteen. ->https://open.spotify.com/track/4uS8ubrY9XxnIc8gdnNsjR

Häänrik
15.03.2016, 12:00
Katotaas mitä näistä saa aikaseksi. http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=68783&stc=1&d=1458035981

Repro
15.03.2016, 15:11
Kai se namibialainen sorvari teki jonkinlaisen liu´un tuohon ohjausakseliin?
Vai tuliko kielimuuri?

Häänrik
15.03.2016, 17:00
Kai se namibialainen sorvari teki jonkinlaisen liu´un tuohon ohjausakseliin?
Vai tuliko kielimuuri?

Siinähän se liukuu kunhan vaan on rasvaa. :)

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=68787&stc=1&d=1458053929http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=68788&stc=1&d=1458054122

Häänrik
18.03.2016, 23:43
Ei siinä, ihan rauhas oon elelly menemään kunnes lumet alko sulaan ja tän kans tuli hoppu.

Aloin värkkäämään eteen tikkutelineitä ja ei luonto antanu periksi tehä perus ylösalaisella U-raudalla joten jotain tuollaista vääntelin ja kääntelin.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=189750

Tuohon piti tulla het vaikka minkä näkösiä ja muotosia putken pätkiä vaikka mihinkä jne jne mutta sitte en enää itekkää pysyny perillä omis visiois nii silipasin kaaressa tallin nurkkaan noi häkkyrät ja aloin suunnittelemaan uudestaan.

muutama katkasulaikka ja lamellilaikka myöhemmin olin veistelly tollaset tötteröt 4mm levystä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=189747

Simpukkaa joutu hieman väistelemään. vielä pitää tussin osoittamasta kohdasta hinkata lamellilaikalla kurvi toisinpäin, tuollaisenaan näyttää vähän kököltä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=189748

Yläosaan tulee tuon tapainen läpyskä johon tuloo poikkituki ja iskari kiinni ja paasaan vielä nuo vaakalirvut tottelemaan yläpalan kaarevaa muotoa.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=189751

Tuollaiset levyset vielä taakse ja vähä kolmiopaloja niin pitäis kestää. Ajattelin vielä jyrsiä rasiaporalla ja rälläkällä tollasia reikiä niin ei näytä niin raskastekoselta.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=189749

viikonloppuna täytyis vaihtaa coupeen öljyt, ja harrastaa moottorisaha jumppaa ränchillä, katotaan jaksaako huomen ehtoolla jotain edistävää taas teherä! :)

Häänrik
20.03.2016, 00:16
274 Vasaran iskua, muutamia laikkoja ja muutama metri saumaa myöhemmin kuvia valmiista tuotteista! :cool:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=189784http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=189785http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=189786

Jonkunnäköstä poikkitukeakin kerkesin hahmottelemaan. päihin pulttiliitokset ja väliin vähä tukiputkia.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=189787http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=189788

Ens viikolla jatkuu ;)

Häänrik
25.03.2016, 22:41
Poikkituen sain valmiiksi, tein intuition varassa päädyt ja välipuut, aika naftin levynen, ja toinen poikkituki tuli vähä turhan lähelle ohjaustehostinta. Jos alkaa kovas rykimises nassuttaa poikkitukee vasten niin muutellaan sitten.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=190051

Taakse myös kerkesin vähän heppailla neppailla coilooveritelinettä. Aivan taas visiot ei kohdannu todellisuutta, tein tukirautaa putkesta tangosta jne taivuttelin vaikka mitä kalikkaa mutten ollu tyytyväinen tuloksiin. Lopuksi nappasin levystä tuollaiset palikat

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=190052

Taaempiin levyihin en aatellu porata reisingreikiä, vaan niihin kiinnitetään tankki, joka tulee oleen mallia w124 pystytankki. Jos joku ei tierä millanen on satakakslankun tankki, niin se on takapenkkien takana pystyyn asennettu, ja koska se on sisätiloissa niin vanhanakin ne on ruosteettomia. Jostain syystä ei ruosteisten kilkkeitten välppääminen toistaiseksi sytytä. :D

Pikkuhiljaa into palannu tämänki romun suhteen, nyt ei taas rakentelu tunnu pakkopullalta niinku on vuodenvaihteen jälkeen tuntunu. Renkaita oon haaveellu jos jonkunlaista, olis tarvetta 37" sarjalle, voi tarjota suoraan yyveellä jos tuntuu että olis ylimäärääsenä. 700-800 mulla on budjetti käytettyihin renkaisiin, ja 1500 uusiin. Hieman kutkuttaa housuissa uudet Maxxis trepador Biassit virosta, olis kyllä härskit renkaat tähän härveliin:

http://static1.nagi.ee/i/p/979/32/24483155088bb8_o.jpg

Jos noihin päätän sijoittaa niin pakko kyllä kokeilla miten etenee tulevilla pullonkorkki joustoilla ilman lukkoja :):D:D:D

Häänrik
02.04.2016, 19:10
Tuli ostettua salosta creepyt, ei muutaku ranchin takapihalta räjäytin pirkkahoojiin käyntiin ja kärry perässä saloon. Ajattelin siinä samalla käydä Lepaa morjestamassa, jos siltä löytyis mun beejii projektiin tuulilasi. Muutama tunti siinä turistiin niitä näitä, ja nosteltiin kärryyn kaikenlaisia nippeleitä mitä saatan tarvita tulevaisuudessa. ja sitte kärry näyttiki jo yhtäkkiä tältä :eek::eek::eek:

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=69405&stc=1&d=1459616469

armas
02.04.2016, 19:55
... ei muutaku ranchin takapihalta räjäytin pirkkahoojiin käyntiin ja kärry perässä saloon...

pirkkahoojii? ja miksi ?

Häänrik
02.04.2016, 20:21
pirkkahoojii? ja miksi ?

Emmä tiiä sillä nimellä se auto on täälä palstalla kulkenu ennen meille tuloa. Johtunee kai värityksestä joka on hyvin lähellä pirkan sinistä oluttölkkiä? Kai?

Möröhilu
02.04.2016, 22:12
No kyllä Lepan puhelin numero kannattaa vaik tatuoida itteesä ku kärry noin hyvält näyttää. Siis silt varalt et poistus puhelimest? Todella huippua seurata toimintaa ja upeeta että rakentelu innostus löytyi :)

hj 60/61
03.04.2016, 07:02
Emmä tiiä sillä nimellä se auto on täälä palstalla kulkenu ennen meille tuloa. Johtunee kai värityksestä joka on hyvin lähellä pirkan sinistä oluttölkkiä? Kai?

Ja ehkä yhden edellisen omistajan kulinaarisista mielihaluista...:rolleyes:

Mut joo, hyvältähän toi kärryn kuorma näyttää, poistuu henkka siulta ne viimeisetkin vapaa-ajan ongelmat...:D

Häänrik
03.04.2016, 12:26
Ja ehkä yhden edellisen omistajan kulinaarisista mielihaluista...:rolleyes:

Mut joo, hyvältähän toi kärryn kuorma näyttää, poistuu henkka siulta ne viimeisetkin vapaa-ajan ongelmat...:D

Tässä ny on beejiin jälkeen vielä pari rojektia tehtävänä, eli tuon kohtaloa on aikaa miettiä ainakin vuosi. Muutamia visioita toki on jo :D tämän nykyisen rojektin jälkeen seuraavana on taas sellainen aloitetaan tyhjästä-rojekti, vaikka maastorenkaat ja "porttaaliakselit" tuleekin niin ei ehkä oo soveliasta tänne palstalle siitä kirjoitella.:rolleyes: Sen jälkeen crownista pitäis tehä sleepperi, eli koneen ja jarrujen vaihtoa tiedossa, eikä niistäkään viitti maasturipalstalle kovin tarinoida. Radiohiljaisuutta siis odotettavissa :rolleyes:

Hautala
03.04.2016, 13:19
Tuollaselle mitolle on tullu tehtyä kans kaikki mahrollinen :D

vellihousu
03.04.2016, 16:55
No kerro ainakin mihin teet rojekitopicin noista muista, jos et tänne uskalla laittaa.

MakeO
03.04.2016, 17:43
Täällä olis nämä takavalot jouten jos vielä kiinnostaa? sopis varmaan aika hienosti tuohon berttaan :D

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=706&pictureid=189153

Häänrik
03.04.2016, 23:22
No kerro ainakin mihin teet rojekitopicin noista muista, jos et tänne uskalla laittaa.

En käytä muita palstoja, eli en todennäköisesti mihinkään. :(

artsi777
04.04.2016, 06:08
Kaiken kärryssä olevan kun yhdistää, niin sitten on laite = BJ kahdellan miton koneella :D:D

Häänrik
04.04.2016, 10:19
Kaiken kärryssä olevan kun yhdistää, niin sitten on laite = BJ kahdellan miton koneella :D:D

Toteutumattomien haaveiden laatikossa on spesiaali koneistettu v8 lohko johon sopii suzuki rm 250 2-tahti sylinterit ja se johonki autoon kiinni :D:D tulis lähemmäs 400heppaa vakiona :D mutta pidetään jalat maassa :)

Seuraavasta projektista voin tehä sitten jonku pika kuvakollaasin niin ei kuormiteta maasturistien lukunystyröitä aiheilla jotka liippaa offroadin vierestä :)

Nikuzai
04.04.2016, 19:20
Toteutumattomien haaveiden laatikossa on spesiaali koneistettu v8 lohko johon sopii suzuki rm 250 2-tahti sylinterit ja se johonki autoon kiinni :D:D tulis lähemmäs 400heppaa vakiona :D mutta pidetään jalat maassa :)
:)

Milläs meinasit huuhdella noi sylinterit?

Vois olla formulan kuuloinen jos kiertäis vaikka 6000Rpm ja kaksi tahtia :D :D

Häänrik
04.04.2016, 20:02

EmnsXTMLzCE

hutikka
04.04.2016, 21:06
Crowniin? :D

pee
04.04.2016, 21:34

Öljybensalla ?:D

Nikuzai
04.04.2016, 22:22
Öljybensalla ?:D

Öljybensalla voidellaan, mutta miten se öljybensa sinne männän päälle, normi kakstahtihan puhaltaa bensan männän päälle kampikammion paineella, mutta jos siellä on 7 muuta sylkkyyä samassa tilassa, niin kuis sitten

DD;ssä se on hoidettu blowerilla

Vai oisko sitten pareittain kampikammioitu, et toinen alastuleva mäntä puhaltaa seoksen toisen päälle, siltikkin on se ongelma et mites sitä seosta sinne kampikammioon vai pakopaineella revolveriahdin tyyliin

Siinähän ois muuten insinöörityöntaidon näyte 2-stroke V8 ja 8 revolveri ahdinta

Käyntiääni vois kans olla ihan kiinnostava :D

fordson
05.04.2016, 09:29
Eikös se polttoaine seos nouse männän päälle samalla tavalla kuin muissakin 2t koneissa. Onhan niitä 2 3 4 6 v4 v6 v8 2t moottoreita valmiinakin et mikäs siinä nyt kummastuttaa? Ihan samalla periaatteella toimii sylinteriluvusta riippumatta.

pesa570
05.04.2016, 09:53
On näitä ainakin dieseleinä. Detroit V6 ja Detroit V8.

Häänrik
05.04.2016, 12:55
Evinrudelta löytyy v6 2-tahtibensa 300hp

2tahti riisseleillä nyt ei hirveesti oo tekemistä bensakoneiden kanssa. Toimintaperiaate on aikalailla erilainen. Polttoaine suihkutetaan männän päälle niinkuin nelareissa, ja niissä on pakoventtiili. Mikä taas edellyttää sen että niissä on mekaaninen Ahdin mikä työntää tuoreet hapet sisään ja pakokaasut pakoventtiilistä pois.

Nikuzai
05.04.2016, 20:15
Jos se polttoaine seos sujahtaa sinne kampikammioon jossa on vaikka 2 mäntää toinen ylhäällä ja toinen alhaalla niin mikä sen paineen sinne kampikammioon tekee et se seos menee sinne männän päälle vai imeeko kakstahtinen kuten nelari vaan mistäs se imu sinne tulee kun työtahti on päällä?

Ainoo miten ymmärrän helpoiten toimivaksi tollanen v8 on, et parilliset männät liikkuu samalla kierrolla kuten harrikassa molemmat samaan aikaan alhaalla ja paineistaa kampikammion sit toinen ottaa osansa ja toinen loput

H&K
05.04.2016, 21:12
Evinrudelta löytyy v6 2-tahtibensa 300hp

Eiks ainakin vanhempi OMC:n pannu ole v8? Ja mercury racingin EFI- moottorit olis ollu v6:sia?

Sellasta vaan muistelisin kun joskus näillä kylillä oli kaksi samanlaista pulpettivenettä joissa toisessa oli 2x mercury racingin efit ja toisessa tuollaiset OMC:t, ja näissä OMc:ssä luki kyljessä V8? Ja se mercury racingeillla varustettu oli nopeempi.

Häänrik
08.04.2016, 18:31
Nuo pari mopohankintaa syö nyt tältä vähän aikaa ja rahaa, mutta yritetään kovaati tätäkin tehä samalla. :D

Etralta tuli haettua tuollainen miehekkään kokoinen nailonipötkö, hintakin oli aika miehekäs :eek: tästä varmaan jääkin kun liukupalat oon saanu tehtyä, voin sitte vaikka myydä jollekkin tarvitsevalle.
Uskomattoman kallista muovia :rolleyes:
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=69567&stc=1&d=1460132932

Autojen kanssa harrastaminen tuntuu välillä tältä
http://static4.businessinsider.com/image/5049fdefecad04a361000008/throwing-money.gif

Häänrik
24.04.2016, 00:01
Kuukauden yövuorot lusittu ja nyt vähä huvittaas tehäkkin jotain. Ranchilla sorvailin liukupaloja, kingkäpin peilikin sai uuden elämän.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=70018&stc=1&d=1461448719http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=70019&stc=1&d=1461448719

Loput 3 liukupalaa pitäis ens viikon aikana sorvailla, sitte pitäis keksiä jotku jousilautaset näihin niin pääsis sovittelemaan alle

Häänrik
26.04.2016, 04:14
Taas jotain tehtykin. Muuten hupaisaa värkkiä työstää mutta lastun kanssa saa olla ihmeissään kun se ei katkea, ja väliin kappale hairaa koko tollon mukaan pyörimään.
dQFDL2EMQOE

james_III
26.04.2016, 06:14
Taas jotain tehtykin. Muuten hupaisaa värkkiä työstää mutta lastun kanssa saa olla ihmeissään kun se ei katkea, ja väliin kappale hairaa koko tollon mukaan pyörimään.

Ei kutiteta teränkärjellä vaan sorvataan, 0.5+ syötöksi ja lastua 5-10mm/kerta. Kierroksia saman verran korkeintaan kun raudalle ja jo pitäs kestolunta alkaa kaaressa muodostumaan. Viimenen pinta sitte hipistellen, en saa kuvasta oikein mittasuhdetta mutta kärjellä voi tukea jos palikka on vähän kevyesti pakassa.

Häänrik
26.04.2016, 11:02
Ei kutiteta teränkärjellä vaan sorvataan, 0.5+ syötöksi ja lastua 5-10mm/kerta. Kierroksia saman verran korkeintaan kun raudalle ja jo pitäs kestolunta alkaa kaaressa muodostumaan. Viimenen pinta sitte hipistellen, en saa kuvasta oikein mittasuhdetta mutta kärjellä voi tukea jos palikka on vähän kevyesti pakassa.
Tää tuli huomattua kanssa ekan palikan jälkeen, että jälki on aivan hirveää ja lastun kanssa ei pärjää jos ottaa vain vähän kerralla. Alko sujumaan ku otti tuota 3-5mm mm kerralla

Häänrik
02.05.2016, 20:35
Kaikenlaista koittanu tässä iltaisin tehdä, näkyvää ja näkymätöntä. Kuvien ottaminen ja tarinoiminen jääny vähä vähemmälle.

Noiden koiloverien kans on ny pariin viikkoon lähteny sata kertaa järki ja kuustoista kertaa masentunu. Yhtäkkiä ajateltuna eihän se oo kun iskari ja jouset perätysten ja alle, mutta oikeasti on paljon ongelmia ratkottavana. Vähän jännittää kuinka käy kun ei raaskis 100 000 paria hakea motonetistä uusia jousia kokeiltavaksi miten toimii, vaan ollaan jyrin kans vaan käsin tallin lattialla pumppailtu eri jousia ja "nää on varmaan hyvät"-tyylillä valikoitu sitten ehkä sopivat ja haettu motonetistä sellaiset.

Tällä hetkellä ongelmana on tuo mersun jousi kun se on tasattu vaan toisesta päästä niin pyrkii banaanille puristettuna. Kai se on joku ihmekiemura viriteltävä päihin kun vaan siihenki osais randomilla heittää oikea nousu. :( etupanhardin akselinpään kiinnikekkin on vähän huonossa kohtaa koilarien kiinnikkeitä ajatellen.

Kai se on vaan ruvettava harrastamaan tuota tuuninkia niinku muutki, tilailla hiilikuidunvärisiä sähkoikkunan nappeja eebaysta ja jynssätä vanteita mikrokuituliinalla että voi taas viikonloppuna ajella. Tai sitten yrittää pitää mielessä sen että on tämän rojektin kans aiemminkin tullu monta sellaista tilannetta jotta on tuntunu että koko rojekti tyssää.

Pari kuvaa matkan varrelta
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=70335&stc=1&d=1462213882http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=70336&stc=1&d=1462213882

Hazardous NiRuNaRu suspension testing evening with NuuBeri :D Ai että ku oli taas hauskaa ja jännittävää :D:) jyrin kun saapuu pajalle niin on aina kyllä niin los hazardos meininki ettei toista :D

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=70337&stc=1&d=1462213882

dodgeman
02.05.2016, 21:22
Minkäs kokoset nuo jouset on? Eli pituus, keskireikä, lankavahvuus?

Häänrik
03.05.2016, 04:51
Minkäs kokoset nuo jouset on? Eli pituus, keskireikä, lankavahvuus? w124 4-syl mersun etujouset. Lankavahvuus 13,8, kokonaishalkasija 108, pituus jotai 420. Eilen toki laikkasin alemmasta jousesta pari rinkiä

dodgeman
03.05.2016, 09:05
Mulla olis ylimääräset jouset 4kpl kokoa 400mm pituus,
81mm sisäreikä, 13.15 lankavahvuus. Soittele jos tarvetta 0405723493/Sami

Häänrik
04.07.2016, 23:44
Hiukan ollu hiljaista mutta tässä tyhjentävä rakenteluvideo

oFslGb-ZmFw

driimis
05.07.2016, 05:25
Komian näköstä hommaa ja Gojira lämmittää mieltä!

cgv
07.07.2016, 16:54
Tyylikäs on kyllä tuo alipainepumpun tulppaus :D Jos muuten tarttet tuohon venakopan tiivisteen nii mulla olis ylimääräänen varastos ku ei se sopinukkaa mun 603 tbo:n koppahan ku siinon eri paikas alipainepumppu.

Häänrik
07.07.2016, 22:37
Tyylikäs on kyllä tuo alipainepumpun tulppaus :D Jos muuten tarttet tuohon venakopan tiivisteen nii mulla olis ylimääräänen varastos ku ei se sopinukkaa mun 603 tbo:n koppahan ku siinon eri paikas alipainepumppu.
MEinaat nokan päässä olevaa hydraulipumppua? alipainepumppu on tuossa ohjaustehostajan ja kampuran välissä, tuos nokan pääs on hydraulipumppu hydraulisesti kiristyvää lukkoperää varten, jollainen oli elimenluovuttaja-autossa

cgv
08.07.2016, 18:13
jaa no sitte tuo ei käy sullekkaan. Ei sitte :D

Häänrik
11.07.2016, 06:00
Kirjoitellaampas vähä niillekkin jotka ei videota kattoneet.

Coiloverit tuli tehtyä valmiiksi, eteen w124 etujousi puolitoista kierrosta lyhennettynä ja ylös aito coilover jousi vääränkätisellä kierteellä.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=194517

Taakse coiloverjousi ja sedani passatin ohutlankainen takajousi. Hieman sai taiteilla osat kun passatin jousissa kumpikaan pää ei ole tasattu.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=194519
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=194521

Alustasta tuli sopivan herkkä, etupää laskee 5cm kun hyppää runkoaisojen päälle, ja takaa melkein 7cm.

Siinä pönöttää :)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=194518

Apulaitteet tuli asemoitua, passatin 90a laturille tein kiinnikkeet kanteen. väyrysmesen remmi oli tarpeeksi pitkä. HDJ:n vanha jakohihnan kiristäjä sai uuden elämän moniurahihnan ohjurina, jotta saadaan laturille tarpeeksi pitoja.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=194520

Syyläri tuli asemoitua, hiukan joutui coilaritelinettä loveamaan alavesiletkun tieltä. mersun syyläri on justin kokoinen, koko keulan levyinen ja niin korkea että konepeltiin jää puoli senttiä tilaa. mutta tästä kuvia myöhäisemmässä jaksossa.

Häänrik
13.07.2016, 20:13
Ei taida ennen syksyä valmistua. Konehuoneessa tulee sen verran ahdasta että kaikki aika menee nysväämiseen.

Repro
14.07.2016, 12:18
Konehuoneessa tulee sen verran ahdasta että kaikki aika menee nysväämiseen.

Tervetuloa kerhoon. :D

Häänrik
31.07.2016, 01:16
Ahdasta oli vesiletkujen remmien ja kaiken kanssa mutta päästiin kuitenkin ottamaan ensisavut koneesta :cool:

https://youtu.be/W6kzOzMsSGw

W6kzOzMsSGw

Kyllä mersun kone on mersun kone :cool:

Aiva laakereilla eioo levätty vaikkei tälle ihan hirveästi oo tapahtunutkaan.

Team NiRuNaRu nousee pian tuhkasta kuin feeniks lintu ja NuuBerin kanssa ollaan hiukan jo haalittu romuja kasaan das kingkäp2:sta varten. :D tällä kertaa ei rakenneta pelkällä lekalla vaan oikein oikeasti rakennetaan auto atomeista. :D Ja tuttuun nirunarutyyliin; nopeesyi ja halvalla :D

Pitkään ollaan mietitty että miks aina pitää olla joku käryävä 2500kg painava dieselimörkö millä hissutellaan ja etitään pitoja? Olis hauska ku olis sellanen superlyhyt takamoottori maastoauto mikä kiertää sen 8000rpm ja sitte sais räjäyttää kytkimen ylös ja mennä siitä kivikosta vauhdilla! :D

Ensinnähän piti löytää maks ~100kiloo painava 8000 kiertävä pannu missä olis hevosvoimiakin

Semmoinenhan löysi tiensä tuohon beejiitallin viereiseen talliin :cool::D

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=72418&stc=1&d=1469920893

Lisäks vähä moottorinohjausta ja sellanen kytkin mikä pistää ne renkaat täysiltä kierroksilta pyörimään :D
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=72416&stc=1&d=1469920318

Tämän lisäks meillä on tässä tallin nurkalla toyotan akselit ja tietenkin lommoton metsää koskaan näkemätön kingkäp :D saas nähärä kuinka käy :D:D

Nuhapumppu
31.07.2016, 09:14
Onks toi honda kone? Mietin vaan että onko tuo niitä koneita jotku pyörii "väärinpäin",ettei tuu ongelmia.

Mika_T
31.07.2016, 10:07
Jakopäätä katsellen näyttää että tuo pyörii juurikin "väärinpäin"

Häänrik
31.07.2016, 10:11
Joo, hondan kone ja tätä projektia varten pyörimissuunta on oikein koska siitä tulee takamoottori vehje. Eli jakopää tulee osoittamaan taaksepäin ja loota on perseen alla. Laatikkokin on missä kartaanin lähdöt on "väärällä" puolella :)

NuuBeRi
31.07.2016, 16:33
Tärkeintä on tosiaan se täysin lommoton kori jota on tarkkaan varjeltu säilytyksessä.

Häänrik
14.08.2016, 15:25
Hiukan tätäki taas keretty ihmetellä. Kartaaniaihiot on siirtyny jo sorvin viereen :D kun tästä vähän tervehtyy niin alkaa lastu lentää ja hitsauslanka rätistä ;)

Ihmettelin vähän noita kääntöpäiden tiivisteitä ja totesin että jaappanin insinöörien huopa ja kumilirvut on kyllä tuhoontuomittuja tälläses käytös kun autoa uitetaan paskassa ja vedessä. Ehkä mä oon typerä mutta mulla olis niidenki suhteen aivan uus visio, värkkejä tuli hommattua jo valmiiksi ja jossain kohtaa vois asennella. Ei asiat kehity jos kukaa ei koskaan kokeile jotain uutta. ;)

Häänrik
22.08.2016, 21:57
Takakartaani tuli sorvailtua. Patrollin laippahaarukka, kingkäpin jakiksen sisälle tuleva haarukka booriholkki katkaistuna, jonka sisälle sorvasin maatalouskaupasta ostetun ura-akselin. Hoojiin kartaaniiputkeen sorvasin soviteholkin jolla uraholkin sai hitsattua kiinni suoraan. Kuvia toimista:

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=72850&stc=1&d=1471895540http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=72849&stc=1&d=1471895540
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=72851&stc=1&d=1471895540http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=72852&stc=1&d=1471895540

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=72853&stc=1&d=1471895540

Häänrik
11.11.2016, 08:32
maastopassatissa on jatkuvasti ollut jotain ärsyttävää pikkuvikaa mikä on dyöny rakenteluintoa, ja työpäivätkin on pidentyny radikaalisti näin talven kynnyksellä.
Vihdoin kuitenkin ehdin tällekkin tehä taas jotain, jakiksen kannakkeet tuli rakennettua uudestaan, ja patrollin käppärisysteemit tuli asennettua. etukartaanin kannatinlaakeria aloin tekemään, emsimmäinen koeajo häämöttää vielä muutaman tehokkaan rakentelupäivän takana :)

Häänrik
17.11.2016, 06:38
Eteen tuli eilen välikartaani väsättyä.patrollin ristikko, jonka perään kingkäpin takavälikartaani. Kingkäpin kannatinlaakeri olis maksanu suolaiset 70€, joten sovelsin w124 mersun kannatinlaakerin paikoilleen. (~15€) :D

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=74736&stc=1&d=1479357010http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=74737&stc=1&d=1479357010

Etukartaaniksi tulee kingkäpin ristikko+hiluxin liuku+bj kartaani.
Vielä käsijarrukahva, napojenkasaus ja raidetangot ja pulttien kiristelyä sekä väliaikainen tankki niin pääsee vähän pyörimään pihassa rinkiä :)

lepa77
17.11.2016, 07:47
tuun paljuilee kun on koe ajo päivä.kyllä se valmistuu

mikjus
17.11.2016, 11:22

Tämä onkin hyvä viritys ja täytyy omaan modata samalla lailla. Täytyykin laittaa topikki seurantaan.

Mulle tuli just GPS mittari 8cm halkaisijalla valkoisella pohjalla (http://www.ebay.co.uk/itm/GPS-Speedometer-Stainless-Waterproof-Gauge-200KM-H-for-Car-Truck-85mm-12V-24V-/182291460839?hash=item2a716af2e7:g:GyYAAOSwPCVX5kR X). Siinä on kanssa 200 huiput joten jää puolet mittarista käyttämättä:D Tarkoitus kanssa laittaa alumiinilevy orkkis mittarin reikään ja siihen niin paljon muita mittareita ja merkkivaloja kuin vain mahtuu. Orkkis mittareista kun ei toimi kuin pitkien merkkivalo ja polttoaine mittari (siihenkään ei voi enää luottaa viime reissun perusteella).

Nikuzai
17.11.2016, 17:57
Takakartaani tuli sorvailtua. Patrollin laippahaarukka, kingkäpin jakiksen sisälle tuleva haarukka booriholkki katkaistuna, jonka sisälle sorvasin maatalouskaupasta ostetun ura-akselin. Hoojiin kartaaniiputkeen sorvasin soviteholkin jolla uraholkin sai hitsattua kiinni suoraan. Kuvia toimista:

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=72852&stc=1&d=1471895540

Eiks tosta hammasakselista pitänykkään lipsahtaa hampaat ensimmäiseen joustoon :eek:

Oishan sitä ollu saatavilla useempi hampaisenakin kuin vaan 6

oliko muuten kuin piukka sovitteeltaan toi jatkoholkki?
Niitä kuulemma on lekkasevaa ja sit melkein lämpösovitettavaa

Häänrik
17.11.2016, 18:21
Eiks tosta hammasakselista pitänykkään lipsahtaa hampaat ensimmäiseen joustoon :eek:

Oishan sitä ollu saatavilla useempi hampaisenakin kuin vaan 6

oliko muuten kuin piukka sovitteeltaan toi jatkoholkki?
Niitä kuulemma on lekkasevaa ja sit melkein lämpösovitettavaa
Vähä liian tiukka oli, hiomapaperiä vähä näytin tolle ura akselille nii alko liukumaan

Nikuzai
17.11.2016, 23:43
Vähä liian tiukka oli, hiomapaperiä vähä näytin tolle ura akselille nii alko liukumaan

Muistatkos sen keskustelun jossa ehdotin moista jonkun vehkeen kardaanin liukuun

On kuulemma niin pehmeää materiaalia et hampaat lähtee jo vaihteen päälle laittaessa ja akseli on niin väljä tohon holkkiin, et pyörähtää spooreilla

Mutta toiset tekee ja toiset inisee ettei voi :D :D

Tulipahan sellanenkin video vastaan joka ei joidenkin mielestä ole mitenkään mahdollinen kun ite sitä kyselin. Olivat vitaraan tehny etuperän itse sopivista raudan kappaleista

Häänrik
19.11.2016, 12:59
Muistatkos sen keskustelun jossa ehdotin moista jonkun vehkeen kardaanin liukuun

On kuulemma niin pehmeää materiaalia et hampaat lähtee jo vaihteen päälle laittaessa ja akseli on niin väljä tohon holkkiin, et pyörähtää spooreilla

Mutta toiset tekee ja toiset inisee ettei voi :D :D

Tulipahan sellanenkin video vastaan joka ei joidenkin mielestä ole mitenkään mahdollinen kun ite sitä kyselin. Olivat vitaraan tehny etuperän itse sopivista raudan kappaleista

Holkki oli aiva hyvää matskua, toi akseli taas tuntu vähän liian pehmeeltä materiaalilta, en epäile etteikö menisi korkkiruuville pidemmän päälle.

Nikuzai
19.11.2016, 15:47
Holkki oli aiva hyvää matskua, toi akseli taas tuntu vähän liian pehmeeltä materiaalilta, en epäile etteikö menisi korkkiruuville pidemmän päälle.

Sit laittaa sitä 32 hampaista :)

Ei jaksais uskoa kun kuitenkin 6 hampaisen akselin momentti taitaa olla liki 1000nm jonka jälkeen pitäisi sit useempi hampaiseen spooriin siirtyä

Häänrik
22.11.2016, 10:36
Osa kerrallaan kohti maalia. Kingkäp-hilux-bj etukartaani

Gary Grand
22.11.2016, 15:04
Osa kerrallaan kohti maalia. Kingkäp-hilux-bj etukartaani
On se pieni!?!:eek:
..ja sievä!:cool: Kuin sika pienenä..
Mahtavaa osien uusiokäyttöä/jatkojalostusta!:cool:

Häänrik
22.11.2016, 16:56

Toin välikartaanin pään jakarin puslan kohdalle, eli liuku ei liu,u käytännös ollenkaan ja jortaani pysyy suojassa myös ulosjoustoissa esim kallion reunalta pudotettaessa. 50cm sillä on mittaa

Häänrik
23.11.2016, 22:48
Sit laittaa sitä 32 hampaista :)

Ei jaksais uskoa kun kuitenkin 6 hampaisen akselin momentti taitaa olla liki 1000nm jonka jälkeen pitäisi sit useempi hampaiseen spooriin siirtyä

aivan sama onko 2 vai 600 hammasta, jos rauta on pehmeää niin silloin se ei kestä. ja tuo on selkeesti pehmeämpää kuin ns akselirauta

Nikuzai
24.11.2016, 07:10
aivan sama onko 2 vai 600 hammasta, jos rauta on pehmeää niin silloin se ei kestä. ja tuo on selkeesti pehmeämpää kuin ns akselirauta

Enemmän hampaita on tarkoitettu enemmän voimaa ottaviin koneisiin

Jos suositeltu väännön kesto on suurempi kuin koneen tuottama voima, niin silloinhan akselin pehmeydellä ei ole merkitystä

fordson
24.11.2016, 11:22
Oisko mitään linkkiä josta sais 32 uraisia holkkeja ja akselia?

Nikuzai
24.11.2016, 20:03

Voip olla, et joudun sanomaan olleeni väärässä :o
Netistä ei ainakaan löytyny

21 hampaista saa ikh;ltakin

Pitää käydä rautiassa tarkistamassa toi hammaslukema väittäsin, et 40 jotain oli se tihein, mut akselikin oli jo paksumpaa kuin normaali

Häänrik
25.11.2016, 23:24

seuraava versio kartaanin liukuun tulee olemaan kingkäpin jakiksen sisältä löytyvistä osasista :D

Häänrik
26.11.2016, 02:39

Oli se liian pieni :D

Tässä kävi ny sellanen pikku tollikka että ruuvailin aiva pähkinöös etukartaania kiinni ja liian lyhythän se oli, liuku 2cm sisällä. :confused:
Ajattelin oonko tosiaan mitannu väärin, mutta sitten syy selvis. Tähän piti tulla hiluksin liuku, joka on paljon pitempi, ja jonka mukaan osat mittailin, mutta jossain vaiheessa taistelun tuoksinnassa hiluxin sidempi liukuosa oli vaihtunu beejiin osaksi, ja hiluksin liuku möllötti pöydän alla. Pitää käydä sorvailees kartaani vielä kerran paloiksi. Muuten kartaanit on aika hyvässä asennossa ajokorkeudessa. Liukujen suojat tein bilteman yleismallisista ohjausvaihteen suojakumeista.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=74910&stc=1&d=1480120708http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=74911&stc=1&d=1480120708

Häänrik
15.01.2017, 20:47
Mitäs mitäs tallissa on tapahtunut :confused: bussi on ajettu työn alle :eek:

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=200152

Palataampas ajassa muutama tunti taaksepäin. Puolen vuoden matelevan rakentelun jälkeen sain inspiraation ja alettiin janin ja jyrin kanssa sykkimään muutama ilta. Erinäisten vastustusten ja väliaikaisratkaisujen jälkeen se liikkui omin voimin. Valotan myöhemmin asioita kuvien kera mitä autolle tehtiin :)

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=200153

Hienosti toimii. Semmonen tollikka kävi että laturin siimapyörä pääsi irti ja remmi tuhannen solmuun kampuran siimapyörän ympärille.
Joustojakin yritettiin testata mutta pohjaanlyöntikumien puuttuessa takarengas hirtti niin tiukkaan lokariin ettei päässy tuon pidemmälle vaikka jousissa olis varaa vaikka kuinka.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=200154
https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=200155

Tuossa hiukan videota :)

8cv_a-Ht3aI

Linkki jos ei video avaudu: https://youtu.be/8cv_a-Ht3aI

Ja tuossa omalla takapihalla "maasto" testillä :D

https://www.youtube.com/v=fOYSbsjkG4g

https://youtu.be/fOYSbsjkG4g

Etupää alkoi videon jälkeen joustaa kun nyppäs toisesta jakarista pultin pois. Toisin sanoen toisen etujakarin toinen etupusla pitää tehdä jostain superveltosta kumista.

Häänrik
16.04.2017, 10:59
https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=77973&stc=1&d=1492332462https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=77974&stc=1&d=1492332462https://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=77975&stc=1&d=1492332462

Beejiille eioo tehty oikeen muuta kuin korjattu ekan koeajon vauriot ja ajeltu pihassa lastentauteja ulos. Kaikki aika menny noihin muihin projekteihin.
Tosiaan kääntöpään itsetehtyjä tiivisteitä pitää muokata, rajoittaa liikaa kääntymistä. Takapään jouset on kuoleentunu odotettua enemmän, ja etupäässä vähemmän. Etupää saa olla niinkuin on, se varmaan laskee kun kasaa loput rojut nokalle, mutta takapäätä joutuu korottamaan noin 3-4cm. Lisäsin laatikon paineita ja nyt vaihtaa pintakaasullakin kohtuu terävästi iaompaa tupaan, jotenki tykkään että tälläses autos pitää olla napakka loota.

Sitten kysymys muille harrastajille:
Nyt kun yksin asustan joten rahaa ei ylimääräsiä taskuista pullota, ja tämä eioo mun ainoa harrasteauto, niin ajattelin että jos en laitakkaan tätä kilpiin, ainakaan vielä. Niin mistä mä jään paitsi? Joka tapaukses trailerilla mennään safaripaikalle niin enhän mä kilpiä sielä tartte? Toki pehmikselle ei ajamalla pääse mutta on mulla tuo crownikin sitä varten. Tulis vähän äkkiempää valmiiksi kun ei tarttisi ihan kaikkea nysvätä katsuria varten.

vellihousu
16.04.2017, 13:03
Jäät paitsi ihanista laskuista ja byrokratiasta.

ssuvik
16.04.2017, 16:08
Tarrakilvet safarien ajaksi, jos tiedossa on tiesiirtymiä. Sullahan on niitä raatoja lääni täynnä, tee jostaki niistä snagariauto.

Arska-tehtaalta
16.04.2017, 18:26
Sitten kysymys muille harrastajille:
Nyt kun yksin asustan joten rahaa ei ylimääräsiä taskuista pullota, ja tämä eioo mun ainoa harrasteauto, niin ajattelin että jos en laitakkaan tätä kilpiin, ainakaan vielä. Niin mistä mä jään paitsi? Joka tapaukses trailerilla mennään safaripaikalle niin enhän mä kilpiä sielä tartte? Toki pehmikselle ei ajamalla pääse mutta on mulla tuo crownikin sitä varten. Tulis vähän äkkiempää valmiiksi kun ei tarttisi ihan kaikkea nysvätä katsuria varten.

Liikennevakuutus tulee kilvettömään kalliimmaksi kuin katsastettuun, näin ainakin ifissä oman kokemuksen perusteella. Siis mikäli vakuutus vaaditaan tapahtumaan...

Pertsi
16.04.2017, 19:13
Voihan kilvellisen vakuutuksen ottaa vaikka ei olis määräaikaiskatsastettu. Kunhan on selvät paperit. Nää on sitten erikseen missä ei oo paperit kondiksessa.

Häänrik
17.04.2017, 13:46
Tarrakilvet safarien ajaksi, jos tiedossa on tiesiirtymiä. Sullahan on niitä raatoja lääni täynnä, tee jostaki niistä snagariauto.
Raatoja? Tarkoitit varmaankin Aarteita

ssuvik
17.04.2017, 14:07
Raatoja? Tarkoitit varmaankin Aarteita

Oho mulla oli lipsahtanu väärä termi tohon aiempaan viestiin. En suinkaan tarkoittanut raatoja, vaan pienimuotoisen kausihuollon tarpeessa olevia, hivenen kauhtuneita, tyylikkäästi vuosien ja eroosion mukanaan tuoman patinan vastaanottaneita, sinänsä ihan hyväkuntoisia autoyksilöitä.

Häänrik
06.06.2018, 22:19
Taas tapahtuu!

Pitkään oli ongelmia motivaation löytymisessä, tää härveli kun oli sellasessa murrosvaiheessa että kaikki isot kivat muutokset ja osaset oli tehty, ja miljoona nysvättävää pikkujuttua oli jäljellä niin paljon että alkoi ahdistaa. Vuosi 2017 meni aikalailla motivaatiota keräillen ja jotain pientä välillä väkisin yritin tehdä mutta ei mitään merkittävää. Nyt pari kuukautta sitten tuli joku uus virtapiikki autoa kohtaan.

Tankki tuli tekastua hydrauliikkasäiliö aihiosta. kauan mietin että minkäslaisen mittarin rakennan mutta sit teinki pölykarponaatista ikkunan mistä voi tsiikailla paljoko on naftaa tankissa!:D

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213280

Asentui penkkien taakse

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213279

Paisuntasäiliöhän tästä puuttui, kaikki omista romuautoista löytyvät oli jotenki tyhmän näkösiä ja netistä uuden tilaaminen kuulosti tosi tylsältä ja halusin jotain spesiaalimpaa. Putkeen hitsailin latasta pikku kiekkoa ja näytin sille vähä auhahiomakonetta ja pian oli korkin paikka valmis!

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213281

rakensin pullotunkista pienen särmärin ja taittelin sillä 2mm pellistä palaset jotka hitsailin paisuntasäiliötä muistuttavaan muotoon!

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213282

Sinne se asentui konehuoneeseen! Kuva on hiukan epäselvä mutta siitä voi ihmetellä akkutelinettä jonka tekaisin, sekä uudet polttoaine/alipainelinjat.
Syöttöpumppukin tuli tiivisteltyä ja pumpun persiistä vääntelin samalla ruuvit sojottamaan aivan uusiin asentoihin :D

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213283

Jarruosaakin on syntynyt

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213286

Jumiutuneita jarrusatuloita varten tein mersun pienestä nokkapumpusta porakoneella pyöritettävän hydraulikoneikon.

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213285

Jarrutkin tuli tehtyä mutta niistä mulla eioo kuvia kun kaikki tietää miltä jarrut näyttää. ehkä ne vilahtaa myöhäisemmässä vaiheessa. :)

En muista oliko mulla kuvaa olemassa mutta yks lastentautihan tässä oli. tein kääntöpään tiivisteet niin että mulla oli vetonivelen suojakumi akselin päällä ja toinen pää pultattuna kääntöpäähän. näytti helvetin hyvältä ratkasulta mutta niitä varten tehty kaulus rajoitti kääntymistä ja nakkasin kaikki menemään. Tappion totaalinen myöntäminen kääntöpään tiivisteet tilaamalla olis ollu mulle liikaa joten pidin ylpeydestä sen verran kiinni että päätin tehdä ne itse.:D kieli keskelle suuta ja persvakoa vähä näkyviin ja silmälasit nenänpäähän ja mattopuukko käteen. :D

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213284

Aika paljon on tullu ajettua tätä mun pientä markkia ympäri ja kivaa on ollu!

Varovasti tullu testailtua joustojakin vaikka pohjaanlyöntikumit puuttuu. kun saa pohjaanlyöntikumit niin saa sitten koittaa joustoja oikein kunnolla mutta herkutellaas vähän silti näillä varovaisilla joustokuvilla!

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213287https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213288https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6535&pictureid=213289

Takapäästä saadaan vielä noin 15cm ulsjoustoa lisää pohjaanlyöntikumeilla ja pikku iskarinpään siirrolla. Etupää on noissa kuvissa aika maksimi jos ei hommaa levittävempiä vanteita.

Pikku videota alustan toiminnasta tuossa mun takapihalla.

Etupää:

roUM-Fb89vI

Ja takapää. Ei ollu korin takapääs mutteria koripulteis niin renkaat vähä nostatti koria ja lenti kannakekumit ku ne pohjaanlyöntikumit puuttuu :D

CMIEO8s62i4