PDA

View Full Version : Turbokysymyksiä?

-teemu
01.09.2005, 18:51
Hyviä lähteitä painekartoille?
Jotain lähteitä vertailupohjaksi mitkä vakioturbot alkavat (virrata hyvin)verrattain pienillä ahtimen kierrosluvuilla. (pienet ahtimet kiinnostais muukin teoria tietysti kelpaa)
Miten yleensä on muuttuvasiipisten siipien kääntö toteutettu paine/alipaine vai hydrauli-, vai sähkömekaaninen?
Mistä tietoa milloin siipiä käännetään kääntyykö ne yleensä portaattomasti?
Kääntyykö vain ahtimen johdesiivet vai myös turbiini siivet vai vain turbiinin siivet?
Mites nykypäivänä onko TEOreettista eroa diiseliä ahtaessa saako turbiini pakokaasut pulsseina vai tasapaineisena?
Jos vaikka se nyybikin joka kiljui tonne nerdon cooleritopicciin viittis vasta.

-Teemu

Jörmelö
01.09.2005, 19:26
johdesiipiä käännetään pelkästään. kaikki muut mallit oon nähnyt paitsi hydrauli käyttöistä toimilaitetta.portaattomasti kääntyy, ja toimilaite rakennettu moottori kohtaisesti kääntämään johdesiipiä alakieroksilta yläpäähän jossa voidaan rajoittaa ahtopainetta kääntämällä siipiä "yli" ettei paine enää nousisi.

Jo kohta talvi tulee.

jpisteh
01.09.2005, 21:44
quote:
johdesiipiä käännetään pelkästään. kaikki muut mallit oon nähnyt paitsi hydrauli käyttöistä toimilaitetta.portaattomasti kääntyy

Ne autot joissa ollut johdesiivet, niin kääntö on toteutettu alipaineella tai sähkömoottorilla (Euro IV autoissa). Hyrslerin lebaronin bensa turbossa oli säätösiivet, siinä tietääkseni oli käyttövoimana ahtopaine.

j.h

JF
01.09.2005, 21:58
quote:
Mites nykypäivänä onko TEOreettista eroa diiseliä ahtaessa saako turbiini pakokaasut pulsseina vai tasapaineisena?

Eiköhän nykyään päde sama periaate kuin aiemminkin: pulsseilla on suurempi kineettinen energia (ja enemmän lämpöä jäljellä), joten pakosarja kannattaa sisätilavuudeltaan yrittää saada mahdollisimman pieneksi ja jouhevasti pulsseja turpiiniin johtavaksi. Etenkin jos päämääränä on ahtimen herkkä liikkeellelähtö.

Grau
01.09.2005, 22:10
Yksi hyvä (minun mielestä) konstruktio on "muuttuva seinämäinen" turbo. Eli siis muuttuva geometrinen ihan niinkuin johdesiipien säädössäkin, mutta siinä pakopesän seinämä oli säätyvä. En varmuudella muista valmistajaa, olisiko ollut Holset... Hankala selittää ilman kuvaa, jota ei mulla ole, mutta tämmöisen esitteen olen kuitenkin lukenut. Yksinkertainen ja varmatoiminen (siinä mielessä parempi kuin säätyvät johdesiivet). Kokemusta ei kyllä ole, onko sitten käytännössä kuin vika vapaa, mutta rakenteena erittäin hyvä kilpailija.

01.09.2005, 22:24
quote:
Yksi hyvä (minun mielestä) konstruktio on "muuttuva seinämäinen" turbo. Eli siis muuttuva geometrinen ihan niinkuin johdesiipien säädössäkin, mutta siinä pakopesän seinämä oli säätyvä. En varmuudella muista valmistajaa, olisiko ollut Holset... Hankala selittää ilman kuvaa, jota ei mulla ole, mutta tämmöisen esitteen olen kuitenkin lukenut. Yksinkertainen ja varmatoiminen (siinä mielessä parempi kuin säätyvät johdesiivet). Kokemusta ei kyllä ole, onko sitten käytännössä kuin vika vapaa, mutta rakenteena erittäin hyvä kilpailija.

Eikös siinä ole ns. malja turbiinipyörän ympärillä, joka liikkuu ahtimen akselin suuntaisesti, lähellä pienellä kuormalla ja kaukana isolla kuormalla.

j.h

ei tainnu auttaa selittämisessä, vaikka samaa vissiin tarkoitettiin

Note! This message was posted anonymously!

Grau
01.09.2005, 22:55
Juu, taitaa olla juuri näin. Aksiaalisesti se säätö tapahtuu, eli ilmeisesti ihan samaa meinataan.