PDA

View Full Version : Neliveto ja katsastus... ? Jarrutesteri ?


TOPPAHOUSU
31.01.2015, 11:03
Isäukko kävi juuri katsastamassa Pajeron ja siinä oli neliveto kytkettynä koko katsastuksen ajan.
Eli auto kävi myös jarrutesterillä katsastusmiehen toimesta neliveto kytkettynä...

Onko mahdollista, että joku paikka otti itseensä tuosta testistä?
Oli nopea neliveto päällä eli tasauspyörästön "viskolukko" ei ollut kytkettynä...

Ja auto oli vm. -98 / 2.8 GLS Aut.

Bj Andy
31.01.2015, 11:23
Nii jos siinä on keski tp.niin ei kait siitä mitään hajoa. Tai jos hajoaa niin aika pahvinen laite on kyseessä. Nopeus ero on kumminin samaa luokkaa kuin tiukka käännös parkkiksella.

0ltzi
31.01.2015, 11:42
ja joissain asemilla on neliveto jarrutesteri.

-Captain-
31.01.2015, 11:43
meilläpäin ainakin kysyy katsastusmies aina ennen katsastusta et onko neliveto kytketty pois..

Timo_L
31.01.2015, 11:45
Jos on viskoneliveto tai torseni, voi jotain hajota. Visko ei tykkää yhtään siitä, että sitä rääkätään eri nopeutta pyörittäen, voi ottaa yllättävänänkin nopeasti itseensä. Tuskin jarrudynon aikana, mutta esim. vääränkokoisella varapyörällä ajetaan tiellä muutama kilometri 80km/h -> voi hyvinkin olla entinen visko. Toisaalta esim. Jeepin viskojakoaskeja ei saisi ajaa kaksipyörädynoon, kun on jatkuva neliveto.

Avoimella keskitasauspyörästöllä taasen mitään ei pitäisi hajota, varsinkaan jarrudynossa. Tai jos hajoaa, on se jakolaatikko ollut jo muutenkin tiensä päässä...

Heguli
31.01.2015, 12:54
Tuolla mun vakiopaikassa ovat ilmeisesti joskus hajottaneet jonkun auton nelivetosysteemit kun kaikki vanhat maasturit jarrutellaan vaan ajelemalla konttorin pihalla. Hauskaa hommaa kun jäisellä parkkiksella painellaan jarrua ja todetaan kaikkien pyörien jarruttavan edes jotenkin :D

hiluvitkutin
31.01.2015, 13:01
Pari vuotta sitte katsastus mies pomppuutti hiluxin kolmesti rullilta. Sitte vasta rupes ihmettelemään että mites ton nelivedon saa päältä pois. Sitte se meinas katkasta jako askin kepin ku yritti riuhtoo sitä kaks vedolle. Oli pikku pänninki laatikossa ku siitä rullilta hyppyytti. Käänsin napalukot pois päältä ja sanoin että peruuta kymmenen metriä ja koetappa sitte uudestaan.
Ihmetteli että miks niin, onkohan tässä joku vika. Aikalailla ammattitaito kohallaan.
Eikä koko katastus kestäny ku 45min. Saipahan rahalle vastinetta...

t0ny
31.01.2015, 13:37
Kyllä noita katsureita on joka lähtöön, mutta multa on ainakin kysyneet ennen katsastusta että onko nelikko pääl.

moggi-samuli
31.01.2015, 16:07
Kävin hetkisitten katsastamassa äiteen -06 landcruiserin ja pyörittivät jarrutesterillä renkaita eri suuntiin/akseli ja testasivat jarrut niin.

-MaTTi-
31.01.2015, 19:11
Kävin hetkisitten katsastamassa äiteen -06 landcruiserin ja pyörittivät jarrutesterillä renkaita eri suuntiin/akseli ja testasivat jarrut niin.
Olis voinu ajella normaalistikin. Suurimman osan nykyautoista voi ajaa normaalisti tai tietyin aika-/nopeusrajoituksin tai virta pois päältä.

-MaTTi-
31.01.2015, 19:13
Isäukko kävi juuri katsastamassa Pajeron ja siinä oli neliveto kytkettynä koko katsastuksen ajan.
Eli auto kävi myös jarrutesterillä katsastusmiehen toimesta neliveto kytkettynä...

Onko mahdollista, että joku paikka otti itseensä tuosta testistä?
Oli nopea neliveto päällä eli tasauspyörästön "viskolukko" ei ollut kytkettynä...

Ja auto oli vm. -98 / 2.8 GLS Aut.
Ei mitään ongelmaa.

TOPPAHOUSU
31.01.2015, 19:37
Ei mitään ongelmaa.
Tätä arvelinkin, mutta muistan jossakin kuulleeni vain toista.... mutta varmaan koskee hiukan erilaisia nelivetojärjestelmiä...

0ltzi
31.01.2015, 19:40
noo mites kzj90 kanssa ku ajetaa jarrutesterii?

Kala92
31.01.2015, 19:44
Tiedä, mutta kuin esim vanhemman Quatron yks inssi ajo rullille ja lopputulos oli Torsenin keskilukko paskana. Oli muuten kallis reissu asemalle. 5k tais olla loppusumma kun pajalta pääsi. Kaveri ei viittiny sanoa mitään kun inssi niin kovasti halusi viedä vehkeen rullille :D

-MaTTi-
31.01.2015, 19:44
noo mites kzj90 kanssa ku ajetaa jarrutesterii?
Sujuvasti rullaa. Siinähän on keskitasauspyörästö ilman torsenrattaita eli täysin läpi rullaava. Uudemmissa esmes 120:ssä torsenrattailla planeettapyörästö, sitäkin saa ohjeitten mukaan rulluutella lyhytaikaisesti (oliko 30 sek vai minuutin) tavan 2-vetodynamolla.

-MaTTi-
31.01.2015, 19:46
Tiedä, mutta kuin esim vanhemman Quatron yks inssi ajo rullille ja lopputulos oli Torsenin keskilukko paskana. Oli muuten kallis reissu asemalle. 5k tais olla loppusumma kun pajalta pääsi. Kaveri ei viittiny sanoa mitään kun inssi niin kovasti halusi viedä vehkeen rullille :D

Yhtään nykyiset torsen-audit saa kyllä ajaa dynamolla. Tästä -11 tulleesta kruunutasauspyörästöstä ei ole ohjeita.

Edit: tuolla puitiin samaa asiaa: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110984

vmt
31.01.2015, 19:47
Olis voinu ajella normaalistikin. Suurimman osan nykyautoista voi ajaa normaalisti tai tietyin aika-/nopeusrajoituksin tai virta pois päältä.

On muuten tuossa tietämyksen tasossa paljon eroja. Sinunkin työpaikalla on kerran ajettu minun Commander rullilla ja toisen kerran taas ei. Kummallakaan kerralla ei mitään kysytty. Toki oisin sanonut, jos sitä ei voisi silleen testata. Liekö noista millaista ohjetta olemassa yleensäkään?

H&K
31.01.2015, 19:49
Tiedä, mutta kuin esim vanhemman Quatron yks inssi ajo rullille ja lopputulos oli Torsenin keskilukko paskana. Oli muuten kallis reissu asemalle. 5k tais olla loppusumma kun pajalta pääsi. Kaveri ei viittiny sanoa mitään kun inssi niin kovasti halusi viedä vehkeen rullille :D

En tiä mitä tarkoitat "vanhemmalla", kyllä mun -99 -vuotinen menee dynorullilla ihan niinkuin vajaavetoisetkin.

vmt
31.01.2015, 19:51
Tiedä, mutta kuin esim vanhemman Quatron yks inssi ajo rullille ja lopputulos oli Torsenin keskilukko paskana. Oli muuten kallis reissu asemalle. 5k tais olla loppusumma kun pajalta pääsi. Kaveri ei viittiny sanoa mitään kun inssi niin kovasti halusi viedä vehkeen rullille :D

Mitähän siinä oli käynyt? Ainakin omat aiemmat torsen passatit tuon aina kesti eikä siinä mitään ongelmaa ollut.

Edit. Olikohan tosi vanhoissa (80- 90- luvun alkupuoli) joku erillinen lukko? Jotenkin ne kuitenkin poikkesi uudemmista.

-MaTTi-
31.01.2015, 20:01
On muuten tuossa tietämyksen tasossa paljon eroja. Sinunkin työpaikalla on kerran ajettu minun Commander rullilla ja toisen kerran taas ei. Kummallakaan kerralla ei mitään kysytty. Toki oisin sanonut, jos sitä ei voisi silleen testata. Liekö noista millaista ohjetta olemassa yleensäkään?
Eipä oo Commanderista ohjetta enkä äkkiseltään muista millanen nelikko siinä ees on. Meillä on neliveto-ohjelmat molemmissa dynoissa, eli pyöritellään eri suutiin saman akselin renkaita jos nelivedon toimintatavasta ei ole tarkempaa tietoa. Jos lisäksi perän viskolukkoa epäillään niin paras jättää ajamatta ollenkaan rullille.

Kala92
31.01.2015, 20:02
Vm. mallista en varmaksi mene sanomaan, mutta semmonen aika pyöreät muodot omaava kapistus on. Just tämä mikä on ollut kytkettävällä, mutta katkaisin otettu pois. Ainakin ne vaihto laatikon akselin ja sen ite lukon. Kerran inssi kysy kun olin järvenpään katsastuksessa, että onko patessa kitkaperä vai kytkettävä. Kuulemma jos ois ollu kitka, niin ei ois ottanut rullille. Kyllähän se kitka kestää, mutta kuulemma sen saa ihan pihallakin arvioitua, pysähtyykö se härveli vai ei.

defet
31.01.2015, 20:19
Defenderissä ainakin ohjekirja kieltää pyörittämästä etu ja taka aksulaa eriaikaan (jatkuva neliveto, ei poiskytkettävissä) Syynä käsittääkseni että jakolaatikon rattaat menee eriasentoon niin varmaan ajankuluessa poiki ongelmia. Hinata saa. Aina ovat pihalla jarrutelleet eivätkä ole yskineet että pitäis dynoon saaja.

vmt
31.01.2015, 20:36
Eipä oo Commanderista ohjetta enkä äkkiseltään muista millanen nelikko siinä ees on. Meillä on neliveto-ohjelmat molemmissa dynoissa, eli pyöritellään eri suutiin saman akselin renkaita jos nelivedon toimintatavasta ei ole tarkempaa tietoa. Jos lisäksi perän viskolukkoa epäillään niin paras jättää ajamatta ollenkaan rullille.

Niissä on torsen tasauspyörästö jakiksessa ja lisäksi joka tasauspyörästössä 0-100% levylukko. Hydraulikäyttö ja sähköohjaus. Tämä siis, jos QD II voimansiirto, mitä varmaan kaikki Suomessa olevat on. Ei viskoja missään. Varmaan siirtää osan voimasta dynollakin tai sitten jarrut tosi tehokkaat. Vanhempi herra siellä polkaisi etujarruilla mittarin tappiin, loppuikohan 6 kN asteikko ja takajarruilla 5 kN. Totesin, että ei niillä pohjaan mennyt, niin sanoi, että menisihän, jos polkea viittisi. Se taisi tykätäkin Jeepeistä, kun useemmassa kohti sanoi, että jos ois japsi, niin ei näin hyvin ois se ja se.. :)

Vm. mallista en varmaksi mene sanomaan, mutta semmonen aika pyöreät muodot omaava kapistus on. Just tämä mikä on ollut kytkettävällä, mutta katkaisin otettu pois. Ainakin ne vaihto laatikon akselin ja sen ite lukon. Kerran inssi kysy kun olin järvenpään katsastuksessa, että onko patessa kitkaperä vai kytkettävä. Kuulemma jos ois ollu kitka, niin ei ois ottanut rullille. Kyllähän se kitka kestää, mutta kuulemma sen saa ihan pihallakin arvioitua, pysähtyykö se härveli vai ei.

Olikohan ennen näitä A-alkuisia oleva? Oli nimittäin noissa esim 100 malleissa just jotain tuommoisya. En nyt vaan muista, että miten se tekniikka oli.

Castrol
31.01.2015, 20:38
Mulla rangessa oikein hieno lätkä keskikonsolissa ehdoton kielto että saa testata jarruja dynamometrissä kuin ottamalla kardaani pois. Vanhoissa rangeissa tuppaa ottamaan kipeää keskitasuri jos ei ole lukittuna. Tulee eteen ja taakse pyörimisnopeuseroja. Ohjekirjassa lukee: Jos mahdollisuus että liukkauden/tai muun syyn takia pyörillä on mahdollista luistaa on keskilukko kytkettävä!

Kala92
31.01.2015, 20:40
Niissä on torsen tasauspyörästö jakiksessa ja lisäksi joka tasauspyörästössä 0-100% levylukko. Hydraulikäyttö ja sähköohjaus. Tämä siis, jos QD II voimansiirto, mitä varmaan kaikki Suomessa olevat on. Ei viskoja missään. Varmaan siirtää osan voimasta dynollakin tai sitten jarrut tosi tehokkaat. Vanhempi herra siellä polkaisi etujarruilla mittarin tappiin, loppuikohan 6 kN asteikko ja takajarruilla 5 kN. Totesin, että ei niillä pohjaan mennyt, niin sanoi, että menisihän, jos polkea viittisi. Se taisi tykätäkin Jeepeistä, kun useemmassa kohti sanoi, että jos ois japsi, niin ei näin hyvin ois se ja se.. :)



Olikohan ennen näitä A-alkuisia oleva? Oli nimittäin noissa esim 100 malleissa just jotain tuommoisya. En nyt vaan muista, että miten se tekniikka oli.

Eikä tossa lie joku V6 tai V8 keulilla. Ainakin kahdet kannet siihen tilattiin, kun lahdenväylällä hävisi jakohihnan/ketjun kiristys. :D OT sorry...:o

TsKo
31.01.2015, 21:01
Mulle sano inssi joulukuussa kun wj jeeppiä leimasin, ettei aja jarruja dynolla vaikka on semmonen neliveto-ohjelma, mikä pyörittää erisuuntiin pyöriä. Auto kun oli quadra-drive vehje.

BJ-40/76
01.02.2015, 00:20
Siis hj-80 on alkujaan jatkuva neliveto, ja jokaisessa tasauspyörästössä mekaaniset 100% lukot-; mutta minun hodarissa vielä on edessä napalukot, siis kun ajelen 99% ajasta takavetoisena, niin keskilukon merkkivalo palaa mittaristossa.
Ja vaikka sanoin katsastusmiehelle, että edessä napalukot, siis nyt pelkästään takavedolla, aja vaan jarrudynolle, siis samaan tapaan kuin -70 luvun takaveto corollat.... peruutti parkkiruudusta pois, ja sitten alkoi kuulumaan sisälle jakiksen hampaiden ylihyppäämisestä johtuva karina... 3 kertaa koetti saada keskilukkoa takaisin kiinni (kun napalukot auki, siis ei vedä awd), siis kyseessä automaattilaatikolla oleva hodari, ja sitten sammutti auton, ja sai keskilukon kiinni, ja totesi soralla, että kyllä perä irtoaa kaasulla..
Savutus testissä viälä kerroin, että aja dynolla, niin kuin vanhat autot, niin jarrut ajettiin molemmilta akseleilta vastakkaisiin suuntiin pyörivillä rullilla, ja puolsivat pöytäkirjan mukaan lähes maksimin, mutta leima tuli.
Sen verran nuo puoltamiset kismitti/pelotti, että kävin 5 km päässä olevalla katsastuskonttorilla teettämässä 10 e maksavan jarrutestin, ja heittoa oli sekä etu-että takajarruissa 5-10 prosenttia, ja etupäässä tuo 5% oli toiseen suuntaan... ja käsijarrukin oli 10 vai 15 prosenttia
Tietääkö kukaan, ottaako tuo vastakkaiseen suuntaan pyörittävä jarrudyno vertailua viereisestä renkaasta, vai pelkästään kuvitteellisesta jarrupoljin voimasta? siis tuo inssi oli normikengillä ja ei mitään palikkaa polkimella! ja hodari kampesi poikittain rullilla, siis alkoi renkaan kylki puhdistua.

-MaTTi-
01.02.2015, 00:39
Tietääkö kukaan, ottaako tuo vastakkaiseen suuntaan pyörittävä jarrudyno vertailua viereisestä renkaasta, vai pelkästään kuvitteellisesta jarrupoljin voimasta?
En tiedä että millään asemalla olis poljinvoimamittaria, eli tarkkaa tulosta ei voi saada. Ainoastaan selvästi huonommin pitävät jarrut saa raakattua pois, tehoeroakin tietysti voi arvioida jos pyöriltä ei tule jarruvoimaa lukkoon asti.

baxxter
01.02.2015, 03:10
Mitähän siinä oli käynyt? Ainakin omat aiemmat torsen passatit tuon aina kesti eikä siinä mitään ongelmaa ollut.

Missä passatissa on torsen?
Defenderissä ainakin ohjekirja kieltää pyörittämästä etu ja taka aksulaa eriaikaan (jatkuva neliveto, ei poiskytkettävissä) Syynä käsittääkseni että jakolaatikon rattaat menee eriasentoon niin varmaan ajankuluessa poiki ongelmia. Hinata saa. Aina ovat pihalla jarrutelleet eivätkä ole yskineet että pitäis dynoon saaja.
Mitkä rattaat siellä menee eri asentoon?

Mulla rangessa oikein hieno lätkä keskikonsolissa ehdoton kielto että saa testata jarruja dynamometrissä kuin ottamalla kardaani pois. Vanhoissa rangeissa tuppaa ottamaan kipeää keskitasuri jos ei ole lukittuna. Tulee eteen ja taakse pyörimisnopeuseroja. Ohjekirjassa lukee: Jos mahdollisuus että liukkauden/tai muun syyn takia pyörillä on mahdollista luistaa on keskilukko kytkettävä!
Eteen ja taakse tulee pyörimisnopeuseroja jatkuvasti, sen takia siellä on se keskitasauspyörästö. Jarrumittarilla ei tule muita voimia kuin mitä rattaiden vapaana pyöriminen vaatii, pyörimisnopeudetkin on pieniä. Täysin eri asia jos keskilukko auki välitetään moottorin voima vain toiselle akselille, siitä se keskitasauspyörästö ei pidemmän päälle tykkää.. Esim tehodynamometri tai maastossa jumittelu.

En tiedä että millään asemalla olis poljinvoimamittaria, eli tarkkaa tulosta ei voi saada. Ainoastaan selvästi huonommin pitävät jarrut saa raakattua pois, tehoeroakin tietysti voi arvioida jos pyöriltä ei tule jarruvoimaa lukkoon asti.
Eikös poljinvoimamittari ole pakollinen varuste uuden toimilupalain mukaisilla asemilla ja jossain vaiheessa sitten muillakin?

vmt
01.02.2015, 09:47
Missä passatissa on torsen?

Ainakin 97 - 04 mallisissa nelivedoissa. 05 vaihtui sitten malli ja kone on siitä eteenpäin poikittain ja neliveto haldexilla.

Castrol
01.02.2015, 16:34
Eteen ja taakse tulee pyörimisnopeuseroja jatkuvasti, sen takia siellä on se keskitasauspyörästö. Jarrumittarilla ei tule muita voimia kuin mitä rattaiden vapaana pyöriminen vaatii, pyörimisnopeudetkin on pieniä. Täysin eri asia jos keskilukko auki välitetään moottorin voima vain toiselle akselille, siitä se keskitasauspyörästö ei pidemmän päälle tykkää.. Esim tehodynamometri tai maastossa jumittelu.




Minä sanoin vaan mitä tehdas on kirjoitellu siihen metalliseen lätkään mikä on kiinni siellä keskikonsolissa. Kyllä se ilkeeta napsetta pitää jos hissukseen pyörittelee perä ylhäällä jos etupyörät on maassa. Voihan siellä vikaakin olla vaikka toimiikin täysin normaalisti. Ainakin tuolla konttorilla missä minä käyn niin tehtaan tekemä kyltti menee yli heidän ohjeiden.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6088&pictureid=139198

Timo_L
02.02.2015, 00:13
Eteen ja taakse tulee pyörimisnopeuseroja jatkuvasti, sen takia siellä on se keskitasauspyörästö. Jarrumittarilla ei tule muita voimia kuin mitä rattaiden vapaana pyöriminen vaatii, pyörimisnopeudetkin on pieniä. Täysin eri asia jos keskilukko auki välitetään moottorin voima vain toiselle akselille, siitä se keskitasauspyörästö ei pidemmän päälle tykkää.. Esim tehodynamometri tai maastossa jumittelu.

Jeepin viskojakolaatikoissa ('93-'98 Grand Cherokee) tuli paljon vikoja heti uutena, kun tehdas laittoi perusvarusteltuihin malleihin minikokoisen varapyörän. Visko otti itseensä jopa parinkymmenen kilometrin ajotaipaleen jälkeen jos yksi rengas oli vääränkokoinen. Korjauksena tälle valmistaja vaihtoi uuden viskopökäleen jakoaskin sisään, ja lisäksi vararengas vaihdettiin täyskokoiseen. Yleisestikin viskojakolaatikkojen kanssa suositus on pitää renkiden vierintäkehien pituus mahdollisimman lähelle samana, mieluiten heittoa selvästi alle 5%. Visko ei tykkää siitä, että etu- ja takapään välillä on selvä pyörintänopeusero jatkuvasti. Samasta syystä varmasti yllä kuvatussa britti- ihmeen ohjeessakin suositellaan kytkemään nelivedon lukko päälle, jos joku pyörä luistaa selkeästi -> pysyy visko ehjänä.

Mitä tulee tuohon jarrudynotestiin: mistä se jakolaatikon visko tietää tuleeko voima moottorilta, vai jarrudynolta akselin ja kardaanin kautta väärään suuntaan? Tulee voima kummasta vain suunnasta, visko toimii ihan samalla tavalla -> hajoamisen vaara on olemassa.

baxxter
02.02.2015, 00:52
Visko ei tykkää siitä, että etu- ja takapään välillä on selvä pyörintänopeusero jatkuvasti. Samasta syystä varmasti yllä kuvatussa britti- ihmeen ohjeessakin suositellaan kytkemään nelivedon lukko päälle, jos joku pyörä luistaa selkeästi -> pysyy visko ehjänä.

Mitä tulee tuohon jarrudynotestiin: mistä se jakolaatikon visko tietää tuleeko voima moottorilta, vai jarrudynolta akselin ja kardaanin kautta väärään suuntaan? Tulee voima kummasta vain suunnasta, visko toimii ihan samalla tavalla -> hajoamisen vaara on olemassa.
Yllä kuvatun britti-ihmeen laatikossa ei ole viskoa, vaan pelkkä tasauspyörästö. Viskollisessa brittilaatikossa (jos nyt borgwarneria varsinaisesti britiksi voi sanoa) ei ole nelvedolle lukitusta.

"Yhdellä akselilla" sutiminen käytännössä tapahtuu aika paljon suuremmalla pyörimisnopeudella kuin jarrudynon 5km/h, joten silloin se laatikon hajoaminen on paljon todennäköisempää. Osa viskoista valmistajankin mukaan kestää toisen akselin pyöritystä hitaalla nopeudella lyhyitä aikoja. Toisia ei voi testata, kun visko ottaa niin paljon vastaan ettei dyno edes pyöritä. Tietty kuluneissa vehkeissä voi se viimeinen naksahdus tulla milloin vaan, vaikka siinä kun dyno yrittää pyöriä pyöräyttää tai ehkä kun liukkaalla sutii ja saakin joku pyörä yhtäkkiä pitoja.

Ja vielä tuosta rangen kyltistä, mitä mahdetaan tarkoittaa roller test rigillä? Moottorin säätöjä yms joskus testattu painavia rullia pyörittämällä, kuten osa tehodynamometreistäkin toimii.
Paljon noita keskitasauspyörästöjä on rikki mennyt, pikkurattaat kuitenkin vilistää ~3,5 kertaista nopeutta verrattuna akselin tasauspyörästöön joten pikkurattaiden laakeriprikat kuluu ja/tai rattaat leikkaa kiinni ristitappiin. Ei välttämättä hajoa kerrasta täysin toimimattomaksi.

Timo_L
02.02.2015, 02:22
Jaa.. luulin että tuossa oli viskonelikko, mutta siinä tapauksessa. Eihän keskitasauspyörästössä tosiaan mikään jumita dynolla, toki tuo mitä mainitsit rattaista pätee varsinkin jos on vastaava toteutus kuin akselin tasauspyörästössä. NV/NP242- jakoaskeissa (takaveto-kiinteä nopea-avoin nopea-kiinteä hidas) keskitasauspyörästö on onneksi planeetalla, on edes jokseenkin kelvollinen ja kestävä.

Ainakin Jeepissä olevat NV249- jakoaskit on sellaisia, että kun visko alkaa olla tiensä päässä niin se jumittaa itsensä likimain kiinteän nelikon oloiseksi. Vanhemmissa ei ole lukollista moodia ollenkaan, uudemmassa on hidas puoli aina kiinteä, nopea puoli viskon lävitse. Ei se visko varmaan jarrudynossa ehdi hajoamaan, enemmän ongelma siinä että se pystyy jakamaan voiman 50/50 suhteessa, joten testaus voisi olla vähän vaikeaa..

Vilkutin
02.02.2015, 06:57
ST205 celika eli se pyöree lamppunen, piti ainakin perkeleen moisen pamauksen kun ajovat normaalisti jarrupenkkiiin.
Mitään ei kuitenkaan hajonnut mutta selvästi se EI ollut hyvä asia.

Kaverin subaru ajettiin rullille normaalisti ja se ei mitäään paukkunut.

Hiluxeja leimatessa kysyny aina onko takaveto päällä.

Tuon 2006 mallin ravin varmaan voi ajaa normaalisti, keskilukko auki?

Jam0
03.02.2015, 13:41
Hodaria viimeksi kun leimasin ei ajettu rullille ollenkaan vaan pihalla kokeili että jarrut toimii. Syyksi sanoi ettei jaksa säätää rullia oikealle akselivälille.

Muutenkin naureskellut kun emännän minibussi-hiacen kävin 3 kertaa peräkkäisinä vuosina leimaamassa tuolla samalla konttorilla ja ensimmäisellä kerralla ei ajettu iskaritestiin "koska auto on niin painava". Tuolloin annettiin korjauskehotus huonoista takaiskareista "koska näyttivät niin vanhoilta" :confused:
Toisella kerralla autoa ei taaskaan ajettu testeriin, ja kaikki iskarit oli inssin mielestä ihan hyviä (en siis ollut vaihtanut niitä takaiskareita koska mielestäni niissä ei ollut mitään vikaa)
Kolmannella kerralla auto sitten ajettiinkin iskaritestiin, ja kaikki iskarit todettiin ihan ihan hyviksi :D (edelleenkään en ollut vaihtanut ainuttakaan iskaria)