PDA

View Full Version : Rangen kardaaniin lisää liikerataa


manuliitto
14.01.2015, 19:37
Eli kaikkien korotusten ja muiden jälkeen ei nivelissä riitä enää liikerata. Perä vaihettu dana 44:seen niin se pää ok mut laatikon päähän tavis lisää kovasti. Kardaanin laippaa vingulla jo aukasin siitä laakerien kohaltä sen mitä uskalsin sekä laatikon laippaan tein kolot rälläkällä siihen neula laakerin kohalle. Melkeen riittää jo kun pikkusen iskareilla rajottaa jousoa.
Oisko jossain kikottimessa notkeempia kardaaneja jokka kohttuella istus classik rangeen?

ZeiZei
14.01.2015, 20:31
En tiedä passaako noista mikään pituuden puolesta, kun ei suoraan ole Rangen V8 malliin tarkoitettuja:

http://www.paddockspares.com/off-road/wide-angle-propshafts.html

Tuosta vois käsittää että passaa ainakin 86 - 91 ?pensa? rangeen (300tdi ei vielä ollut rangessa):

http://www.johncraddockltd.co.uk/range-rover/range-rover-classic/parts/axles-and-transmission/transmission/da6350-front-wide-angle-propshaft-90110-300tdi-and-td5-from-ma-discovery-1-and-44-range-rover-classic-1986-1991.html


Mihin sitten tarvii niin isoja joustoja/korotuksia, ettei vakio kardaanit riitä, sitä voidaan varmaan keskustella.

anssi80
14.01.2015, 21:16
Ei ole tuplanivel kardaanissa juurikaan eroa rangen vakioon etukardaaniin liikeradan puolesta. Tuplanivelellä saapi varmaan lisää kestoa. Ittellä oottaa tallin lattialla uusi tuplanivelellä oleva kardaani ja kun vertailin vakioon niin ei ole juurikaan eroa. Joutuu itekki vähän hinkaamaan uutta kardaania että saapi paremmin ulosjoustoja autosta irti.

JNaukki
15.01.2015, 07:30
Ei ole tuplanivel kardaanissa juurikaan eroa rangen vakioon etukardaaniin liikeradan puolesta. Tuplanivelellä saapi varmaan lisää kestoa. Ittellä oottaa tallin lattialla uusi tuplanivelellä oleva kardaani ja kun vertailin vakioon niin ei ole juurikaan eroa. Joutuu itekki vähän hinkaamaan uutta kardaania että saapi paremmin ulosjoustoja autosta irti.

itsellä tuli 4" korotuksen jälkeen etukartaanin vaihto eteen,kuopasta ku ajoi tiellä että jousitus sopivasti eli ni laatikon puoleisesta ristikosta alkoi jurina kuulua....nyt on discon kartaani tuplanivelellä eikä mitään onkelmia maastossa tai tiellä,itse en kyllä sen kummemmin vertaillut niitä kardaaneja et kuin paljon eroavat toisistaan...taka kardaanista en osaa sanoa mitään ku itellä aivan vakio
kardaani takana eikä kyllä tuolla nostolla ole ollut ongelmia...:confused:

Timo_L
16.01.2015, 02:11
Tuplaristikollinen kardaani (tai molempiin päihin, jos tarve vaatii) ja pinionikulmat kohdilleen, niin ei pitäisi olla ongelmia. Tuskin Rangessa pitäisi tulla ongelmia, jos ei tule reilusti lyhyemmällä akselivälillä olevassa Jeepissäkään.

Tavallinen kardaani kestää ~10° kulman, jos avartaa laippoja/ yokeja niin kestää jurisematta vähän enemmän hetkellisesti - pitkäkestoisesti sen sijaan yleensä ei. Tuplaristikollinen ei sinällään kestä yhtään sen suurempaa kulmaa, mutta tuplaristikon takia siinä on käytännössä vakionopeusnivel - ja kun pinionikulman säätää sille oikeaksi, niin kulma loivenee suunnilleen puoleen verrattuna tavalliseen kardaaniin -> toimii siksi reilusti isommilla korotuksilla kuin tavallinen kardaani.


Se mitä kannattaa tarkistaa korotusten yhteydessä autossa kuin autossa on pinioni- ja kardaanikulmat. Usein kardaani ei ole käyttöalueensa ulkopuolella, mutta jos kulmat on liikaa viturallaan niin kardaani täristää likipitäen varmasti.