View Full Version : C303 Seikkailukoppi
https://farm8.staticflickr.com/7502/16095154546_67905d4c64.jpg (https://flic.kr/p/qwgSGA)
Tuommoinen C303 tuli tänään koukattua kotipihaan. Ruotsin armeijan vanha ja täysin orkkis kunnossa. Kilometrejä tuohon on kertynyt 23tkm ja paikallisen sotilasorganisaation puolesta ruostesuojattukin. Tästä pitäisi rakennella reissukulkine kahdelle hengelle erilaisten seikkailujen toteuttamiseen kotimaassa ja ulkomailla. Muutama pikkujuttu pitää laittaa kuntoon ennen kilvitystä, apukuskin puolen takaoviaukon kynnyksessä pieni ruostereikä, jarruvalon sammutus kojelaudasta ja pintakaasulla sammahtavan koneen säätö. (Reilummin kaasua painettaessa toimii ok.)
To Do lista:
-Perushuolto, öljyt, suodattimet, tulpat, yms normaalit huoltokohteet.
-Valoa joka suuntaan (ulos ja sisälle) - Hankittu
-Vinssi - Hankittu
-Pykälää isommat (ja hiljaisemmat) renkaat
-Hupi ja hyötyelektroniikalle 12v sähköä
-Jonkun näköinen nojailukehikko
-Ohjaustehostin
-Retkitavaroille omat lokerot ja telineet
-Makuupaikat kahdelle
-Jääkaappi - Hankittu, sähköjä vaille
-Navigointivehkeet
-Lämpö- ja äänieristys
-Military identiteetin häivytys
Noilla nyt päässee alkuun touhuamisessa. Tekniikan meinasin pitää alkuperäisenä, on riittävän yksinkertainen korjattavaksi missä vaan, eikä ole ylimääräisiä sähköhäröjä tiedossa.
Edit: päivitystä to do listaan.
Reissureki kärkipäästä !!
Katohan ne kaasarien öljytasot ekana, jos juuttuvakurkkuset römppäset, moni käyntivaiva asettuu sillä ...
Portaaleista tarkistukseen pulttien kireydet, öljylaadut ja määrät, ja suojakumit.
Joko manuaalit on hallussa ??
http://www.c303.de/c303-en/allmanuals.htm
Ja re85 päivitys pohdinnassa ??
Lykkyä jalostukseen ...
volvon paras äänieristys on lisätä vuoroklauteen 3-4h lisää per päivä. eli maantie nopeus 90 -> 65-75 kmh :D
"stemppiä rojektii" ;)
komia! :) tiedät myös minne tulla jos kemppaaminen itse ei nappaa ;)
Jep, manuaalit on jo kovalevyllä. Öljytasot tuli vilkaistua äsken molemmissa kaasareissa vajausta. Täyttö oikeaan tasoon, mutta silti meinaa sammua kun painaa kevyesti kaasua. Täytyy huomenna avata tulpat ja katsoa saako liikaa vai liian vähän soppaa.
Jarruvalon sain sammumaan, kun nyppäsin runkopalkissa olevan anturin piuhan irti. Eli nollaus tuolle (tapin lyhennys), kenkien säätö ja jarrujen ilmaus.
Kahdeksankympin matkavauhti riittää suurimmassa osassa reissuja. Ja uskoisin että kun nuo lappalaiset vaihtaa ihan mihin tahansa muihin renkaisiin, hiljenee kabiinissa mukavasti.
Siinähän sitten ohjataan nelivetoa pakolla päälle jarrutuksissa myös, eli tarkkana sen jarruvalokytkimen kanssa ...
Tehostin hommaan kannattanee perehtyä rockauto n kautta, uusvanhaa jenkkituotantoa kohtuuhintaan, ja Jamant tais tuntea sen sopivan kääntövarren
Mjoo, täytynee sitten jättää tuo anturi paikoilleen ja käydä muuten paikat läpi. Josko se siitä rauhoittuisi tuo valo.
Jotenki vois olla semmoin muistikuva, että oisko jarruvalojen sähköt mennyt releen kautta just tän nelivetoaktivoinnin takia. Joskus muuntelin mokoman 24 V järjestelmästä 12 Volttiseks, ja silloin releit rämpätes saatto tulla vastaan mokoma
Eli, siel vois olla releest palanu kärjet yhteen jos polttaa jarruvaloi koko ajan
Tai, polkimelta kytkin irti / ohi
Niin siis puhe oli varmaan brake-merkkivalosta. Sillehän tais olla kolme "kytkintä". Käsijarrukahvassa, jarrupolkimen luona ( jos poljin käy liian pohjassa, liikkuu siellä tappi) ja sitte runkoaisassa anturi jarrupiirien välissä, joka kertoo jomman kumman piirin vikaantuneen. Tuolla tais manuaalissa olla ohjeet, miten se vikaantunu piiri kuitataan sille venttiilille.
Sitä etuvedon kytkentää ohjaa paineanturi jarrulinjassa kojelaudan alla, ei polkimen anturit.
Moxiskaan
28.12.2014, 08:11
Perskules Pata, sä toteutit sitten mun unelman sataprosenttisesti. Mutta mites aiot häivyttää ton militarylookin? Oisko uudelleenmaalaus kovin arvokasta? Ja mistä näitä löytyis lisää?
Jep, Broms merkkivalo kojelaudassa on kyseessä. Jarrut pitää käydä joka tapauksessa läpi, kunhan pohjolan tallin lämpötila on hieman suotuisampi. Tuleepa samalla vaihdettua jarrunesteet. Ja kun tarkemmin yön pimeinä tunteina asiaa ajattelin, ei kunnossa olevien jarrujen pitäisi sytyttää mitään varoitusvaloa.
Military look häviää, kun kopan väri vaihdetaan toiseksi ja sisustaan panostetaan siten, että siellä on muutakin verhoilua kun kosteudesta käpristynyttä pinkopahvia. Eli sisälle on tarkoitus tehdä ihan oikea verhoilu jossain kohtaa. Suunnitelmissa oli, että tätä ei upotettaisi ainakaan kovin syvälle suoohon.
Vanhassa 144 volvossa jarrujen merkkivalon sai kuitattua kun irrotti anturin jarrupääsylinteristä ja laittoi takaisin.
Oli syttynyt kun toisesta piiristä petti jarruputki.
Ei riitä pelkkä johdon irrotus, vaan koko anturi pitää ruuvata irti, jotta se sisällä oleva mäntä palautuu keskelle. Joskus oon saanu toimimaan jarrut ilman sen anturin irrotustakin.
Käynti ongelmia tuli ihmeteltyä tänään. Paljastui, että etummainen kaasari vuosi bensaa pohjapropusta, joten säätöä ei tarvinnut alkaa sen enempää tekemään. Kaasari irti ja tutkimaan mistä vuotaa.
https://farm8.staticflickr.com/7535/16126599042_ec885aa412.jpg (https://flic.kr/p/qz4345)
Tuossahan tuo pohjapropun kumitiiviste näkyy. Oli täysin kovetunut ja haurastunut. Täytyy tilata remonttisarja molempiin kaasareihin ja laittaa kuntoon. Myös alipaineletkuja pitää samalla vaihtaa repullinen, kun ovat kovettuneet. Eiköhän se siitä tokene.
Kaitsu67
28.12.2014, 15:10
Mulla oli kans Rangen Römppäsestä toi pohjapropun O-rengas kuivahtanut ja lorotti koneen päälle. Uus tilalle ja loppu siihen. Tosin pitää kyllä tilata se huoltosarjakin, mut tolla ei nyt ole kiire kun muita projekteja ens jonossa :p :rolleyes:
Mikäs vika armeijalookissa, jos koppa olisi yksivärinen sillä samalla vihreällä, kuin löytyy korin perusvärinä?
Varmaankin leiriytyessä kokkaukset, löhöily ja sensemmoiset on tarkoitus tehdä ulkosalla ja autossa lähinnä nukkua. Onko tarkoitus hommata iso "leiriteltta" vai miten ajattelit?
Ei tuossa armeijalookissa kotimaassa mitään vikaa olekkaan. Omat reissut kulkevat tuolla kauempana, missä kansalla on tuo liipaisinsormi aavistuksen herkempi ja aseita saatavilla/jokaisella yli 12 vuotiaalla.
https://farm4.staticflickr.com/3903/14295155318_9c05ed9dfb.jpg (https://flic.kr/p/nMdpD9)IMG_1003 (https://flic.kr/p/nMdpD9)
Tuolla pätkällä oltiin viime kesänä (Pamir Highway). Ojan toisella puolella on Afganistan. Lisäksi monessa paikassa on siiviileiltä kaikenlaisen camo-kuosin käyttäminen kielletty. Samaten viime reissulla Uzbekistanin rajalla aiheutti keskustelua allekirjoittaneen Varustelekasta ostama Brittiarmeijan maastokuosinen takki... Helpommalla pääsee kun näyttää siviililtä.
Joo, autossa on tarkoitus nukkua, muut toiminnot ulkona. Kattoteltta on yksi houkutteleva vaihtoehto, mutta toisaalta peltikaton allakin voisi nukkua. Ja webaston sekä lämpöeristyksen kanssa retkikausi on ympärivuotinen.
Ja kun ei voi fyysisesti tehdä mitään, on pakko harrastaa virtuaalisesti. Aloitin sen vaikeimman, eli rengaspohdinnan. Renkaiden vaatimuksena on hyvä kulutuskestävyys, niin asfaltilla kuin soratielläkin. Omat reissut ovat luokkaa 8-12tkm joten gummien olisi syytä kestää kilometriä. Suurin osa ajellaan tiepohjia pitkin. Tien kunto vaihtelee snooker pöydän pintaa vastaavasta asfaltista pehmeään mutapohjaiseen uraan tai teräväreunaisia kiviä sisältävään vuoristopolkuun.
Orkkis renkaan halkaisijaan haluaisin aavistuksen lisää mittaa, mutta leveyttä en välttämättä niinkään. Iskin silmäni Vrakkingin valikoimasta Michelin XL renkaaseen koossa 9.00R16. Eli korkeudeltaan valmistajan mukaan 916mm korkea ja 248mm leveä, tuumiksi muutettuna noin 36" korkea ja 12" leveä. Halkaisija kasvaisi about parilla tuumalla verrattuna noihin alla oleviin 280/85r16 pyöriin. Löytyykö keneltäkään kokemuksia moisista pyöristä? Tai onko ehdottaa vastaavaa?
http://www.belaauto.ro/produse/Anvelope/Camioane/Michelin/MICHELIN%20XL.jpg
Tommonen: Vähän vois olla hiljaisempi?
http://www.rengas-online.com/cgi-bin/rshop.pl?Marke=Michelin&X-Profil=XZL&X-Name=9.00%20R16%20126%2F124K%20Doppelmarkierung%20 9.00R16%20134J%20Doppelmarkierung%20255%2F100R16&dsco=136&details=Ordern&typ=DOP-R-106400&ranzahl=4&rsmFahrzeugart=LKW&sowigan=So&Breite=9.00&Quer=&Felge=16&Speed=K
TEMÄHIK
lantikka
28.12.2014, 21:04
Mä sanoisin kummankin toimivan, miks ei mtn mtr goodyear esim ois pehmeämpi. Ja oliko joku syy miks olit muuttamassa 12v järjestelmään? 24 löytyy maailmalta aivan sikana ja kaikki toimivat jutut saa 24 kin.
Hienoa projektia
Pitää tulla vakoilee!
Syy tuohon 12v järjestelmään on se, että haluan erottaa kaikki muut paitsi ajamiseen tarvittavat sähköt omaan järjestelmäänsä. Ja aika paljon alkaa jo olemaan nurkissa tuolla 12v jännitteellä toimivia varusteita. Tällä tavalla auto säilyy ajokelpoisena, vaikka minkälainen oikosulku pimentäisi kaikki lisälaitteet ja varusteet. Eli ns. henkivakuutus kun ollaan periferiassa, missä ei Sonera tai Elisa kuulu...
Michelin XML ??
Porin suunnillahan kaupiteltiin taannoin mokomia 38.5 / 13 - 16 kokoisina
Löytyykö keneltäkään kokemuksia moisista pyöristä? http://www.belaauto.ro/produse/Anvelope/Camioane/Michelin/MICHELIN%20XL.jpg
Isommassa koossa (12.5R20) oli itsellä tuollaiset kuorkissa. Tai ne kyllä vain X-merkinnällä, mutta samalla kuviolla. Vaihtuivat liian pienen koon takia, muuta valittamista ei ollut. Meteliä eivät pitäneet ja pyöreät olivat. Ei varmaan huono valinta ole tuo rengas.
Syy tuohon 12v järjestelmään on se, että haluan erottaa kaikki muut paitsi ajamiseen tarvittavat sähköt omaan järjestelmäänsä. Ja aika paljon alkaa jo olemaan nurkissa tuolla 12v jännitteellä toimivia varusteita. Tällä tavalla auto säilyy ajokelpoisena, vaikka minkälainen oikosulku pimentäisi kaikki lisälaitteet ja varusteet. Eli ns. henkivakuutus kun ollaan periferiassa, missä ei Sonera tai Elisa kuulu...
tohon on kyllä helpoin vaihtoehto esikammio diesel mekaanisella syöttöpumpulla, vaikka se SD33T vaijerisammutuksella
auttaa moneen muuhunkinasiaan.
varaosien saannin kannalta ehkä joku OM moottori? mutta ovat kehitysmaissa kalliita vanhoinakin mutta risteytettävissä 4,5 ja 6 mukisista keskenään osat, ainakin w124 korista.. 3b moottoria joskus suunnittelin. osat afganistanissa?
toki jos joku perus kunnostettu patrollin pata, ja vakio setupissa, ajanee riittävästi?
Empä tiiä, liekkö se heikoin lenkki tuo volvon isoruokanen bensakone. Itellä ei enää oo kauhee luotto volvon voimansiirron kestoon. Safareilla tuntuu mäyriksissä olevan akselimurheita, ja tuossa taannoin ihmettelin omaa jumittelevaa kytkintä, niin kytkinkopasta lorahti pihalle puoli litraa metallinhohtoista vaihteistoöljyä pohjaropusta. -93 vaihdettu laatikko kuitenkin ja 3000km ajettu...
Polttoaineen kulutuksella ei sinänsä noissa maissa ole merkitystä. Litrahinta kun on murto-osa siitä mitä täällä. Tietysti toimintasäde olisi hyvä pysyä noin 500km luokassa, mutta siihen voi aina varautua kanistereilla tai lisätankilla.
Dieselöinti on yksi vaihtoehto, mutta sen saatavuus on monessa paikassa huonompi kuin bensan. Toki toimintasäde kasvaa ja kulutuskin on ehkä aavistuksen maltilisempi. Kotopuolen käyttövoimavero ei vaan houkuttele. Tosin auto on poistettu liikennekäytöstä suurimman osan vuotta, niin ei tuokaan nyt ihan mahdotonta kustannusta näyttele. Laitetaan mietintämyssyyn.
Voimansiirto pitää käydä läpi, ennenkuin reissuun mennään. Ja suurin osa kilometreistä kertyy kuitenkin kohtuullisen hyväkuntoisilla (jonkunlaisilla) tieurilla. Ja tuolla kaukana pitää olla itsellä sen verran malttia, ettei autoa rikota. Edes vahingossa. Jos edes näyttää siltä, että tuossa saattaa jumittaa, mietitään vaihtoehtoa ajolinjalle pariinkin kertaan. Ja jos ei vaihtoehtoa löydy mennään niin varovasti, että mitään ei hajoa.
Lähtökohtaisesti moottoreille tehdään tuolla kolmansissa maissa ihmeitä. Kirgisiassa tehtiin Suzukiin 2kpl uusia mäntiä sovittamalla GM tuotteen männistä. Homma otti noin 48h startista maaliin ja kustannus noin 200€... =)
Jotain on saatu uudenvuoden vaihteessa aikaiseksi. Uusia alipaineletkuja tuli vaihdettua ja rempattua kaasarit. Tukehtumis ongelma ratkesi tuolla tavoin ja nyt on päässyt hieman jo ajelemaankin. Seuraavaksi pitäisi vaihdella öljyt joka paikkaan. Onko porukalla antaa öljy suosituksia? Myös jarrujen läpikäynti on seuraavaksi listalla. Varmaat DOT 4 neste kelpaa, vaikka ohjekirja suosittelee DOT 3:sta?
Vinssi ja työvaloja on hankittu, enää asennusta vaille.
Jotain on saatu uudenvuoden vaihteessa aikaiseksi. Uusia alipaineletkuja tuli vaihdettua ja rempattua kaasarit. Tukehtumis ongelma ratkesi tuolla tavoin ja nyt on päässyt hieman jo ajelemaankin. Seuraavaksi pitäisi vaihdella öljyt joka paikkaan. Onko porukalla antaa öljy suosituksia? Myös jarrujen läpikäynti on seuraavaksi listalla. Varmaat DOT 4 neste kelpaa, vaikka ohjekirja suosittelee DOT 3:sta?
Vinssi ja työvaloja on hankittu, enää asennusta vaille.
Itse käyttänyt jo vuosia mobilube 80w90 gl 5 lähes kaikkiin missä rattaat hieroo toisiinsa mm.veneet,autot, ja nje....
Ja delvac:kia moottoreihin.
Pohjolan tallin puuhastelut jatkuu. Käytin anturin jarruista auki ja takaisin, nyt toimii jarrut niinkuin pitääkin. Eli ei pala varoitusvalot kojelaudassa. Jarrunestesäiliöden korkit on joku runnonut liian kireälle, eli halki ovat molemmat. Pikaliimalla kasaan ja uudet hankitaan. Eli jos jollain on, niin saa tarjota ehjiä.
Purin verkkoseinän ohjaamon ja miehistötilan välistä pois ja jopas tuli avaraa.
https://farm8.staticflickr.com/7507/16044891800_a03db52866.jpg (https://flic.kr/p/qrQgkw)
Ohjaamon osalta tuli purettua pinkopahvit ja vuorivillat pois. Seuraavaksi sitten vetästään Armaflexiä ja verhoiluhuopaa päälle.
https://farm9.staticflickr.com/8618/16044865900_2e21a7c977.jpg (https://flic.kr/p/qrQ8CY)
Kattokonsoli on piirretty paperille ja sitä pitäisi sitten alkaa jossain vaiheessa puuhastelemaan.
https://farm9.staticflickr.com/8599/16044864850_c69ced1b5d.jpg (https://flic.kr/p/qrQ8jS)
Ja pakolliset venyttelyt vielä loppuun.
Purin verkkoseinän ohjaamon ja miehistötilan välistä pois ja jopas tuli avaraa.
Tämä on kyllä yksi parhaista modauksista Volvoon, tilantunnun lisäksi ritilän poisto vapauttaa kattoluukun hätäpoistumistieksi. Siitä etupenkiltä loikkaa ihan helposti luukulle ja ulos. Taisin joskus Kuhmalahdella siitä luukusta kulkea kun piti väkisin runnoa autopolo hirmu monttuun. Ex-Inkkari tietysti siinäkin kameralla kuvaamassa... :D
mersuana
09.01.2015, 08:47
Mä leikkasin volvostani silloin verkosta vain sen keskiosan irti, jäi mukavasti "niskatuet" ja vähän edes suojaa jos törmäilee ettei tuu takaraivo kipeäksi. Jarrunestesäiliön korkiksi sopii aika moni, esim. G-mersun kytkin-nestesäiliöstä löytyi sopiva. Mulla voi olla ylimääräisiä vielä, jos löydän niin saat postikulujen hinnalla.
Mä leikkasin volvostani silloin verkosta vain sen keskiosan irti, jäi mukavasti "niskatuet" ja vähän edes suojaa jos törmäilee ettei tuu takaraivo kipeäksi. Jarrunestesäiliön korkiksi sopii aika moni, esim. G-mersun kytkin-nestesäiliöstä löytyi sopiva. Mulla voi olla ylimääräisiä vielä, jos löydän niin saat postikulujen hinnalla.
Kävi mielessä tehdä samalla tavalla. Toisaalta on houkuttanut myös vaihtaa orkkis jakkarat korkeammalla selkänojalla varustettuihin. Saa nähdä miten on rakentelu budjettia jäljellä siinä kohtaa kun penkkejä aletaan pohtimaan.
Jos korkkeja löytyy, niin mielellään kuittaan postikulut!
Mulla säkillinen uusia Roverin kytkinsäiliön korkkeja, niistä irtoaa muutama. Jos vaan samoja...
Tulipahan taas puuhattua. Taaimmainen verkkoseinä sai kyytiä. Tila lisääntyi entisestään. Samalla tuli suunniteltua kahden ihmisen nukkumisalustoja. Alunperinhän nuo on varustettu neljän sängyn kiinnikkeillä. Meinasin hyödyntään niitä yläsänkyjen osalta ja rakennella putkikehikon, minkä väliin tehdään kangaspohja nukkujalle. Vielä kun putkikehikon tekee purettavaksi, on se helppo purkaa ja säilyttää pienessä tilassa. Löytyykö joltakin kuvaa alkuperäisestä sänkyratkaisusta? Tai jopa kahta kappaletta sänkyä?
Ensi viikolla olisi aikeissa koittaa kilvitystä. Nyt on pikkuhiljaa katsottu paikat siihen kuntoon, että kehtaa konttorille näyttää.
Mulla on kaks Volvolaista Ambulanssimallin sänkyä, melko lailla jouten ... Privaa jos kiinnostaa
Kävin koittamassa kilpiin. Ei kelvannut. Muutama pikkujuttu, mitkä pitää laittaa kuntoon.
- Todistus Ruotsin puolustusvoimien materiaaliosastolta, että auto on ollut heillä kilvissä... Pyydetty Ruotsista
-Taakse punaiset heijastimet - hoidettu
-Yksi rengas pitää kääntää vanteella ympäri - käännetty
-Turvavyön lukko yhden takajakkaran kohdalla pitää oikaista, että saa paikoilleen. - Oikaistu ja toimiva
-Rattilukko, vaihdelukko tai VAT-hyväksytty hälytin ajonestolla - Rattiputkeen hitsattava rattilukko tilattu.
Kaikki paitsi viimeinen on käytännössä jo tehty. Kunhan saa rattilukon paikalleen, pääsee hakemaan kilvet.
Mikäli en väärin muista (kato ohjekirja) net kuuluukin kuviot olla
ristiin... Kävin saman keskustelun joskus.... Ja käynnistyksen estoon pistin omaani rele systeemin kaukosäätimellä maksoi asennettuna n.135€ se oli sellainen et siihen ois saanut lisättyä vaikka hälyttimen...
Mikäli en väärin muista (kato ohjekirja) net kuuluukin kuviot olla
ristiin... Kävin saman keskustelun joskus.... Ja käynnistyksen estoon pistin omaani rele systeemin kaukosäätimellä maksoi asennettuna n.135€ se oli sellainen et siihen ois saanut lisättyä vaikka hälyttimen...
Joo, samaa keskustelua käytiin, mutta kun tuossa renkaassa on nuoli kyljessä... Helpommalla pääsee kun kääntää renkaat ristiin.
Vaan eihän se kelpaa tuo pelkkä mekaaninen rattilukko. Eli nyt on sitten mietittävä muita vaihtoehtoja. VAT hyväksytty hälytin ajonestolla olisi yksi vaihtoehto. V*tuttaa lisätä sähköschaissea tuohon vekottimeen, mutta taitaa olla helpoin vaihtoehto. Mistäs tuommoisen hälyttimen saa halvimmalla? Tai jos joltain löytyy käytettynä tuommoinen, niin voisin ostaa pois.
Kekkeruusi
29.01.2015, 20:58
Muutaman autohälyttimen laittaneensa suosittelisin cobran hälyttimiä :)
http://autoalarm.fi/Cobra-autohaelytin-G198
Toinen mikä vois olla kans hyvä on ehkä defa ?
Tosin onhan niitä muitakin mutta niistä ei oo mitään kokemusta , näissähän on sit kaikkia mahdollisia lisäominaisuuksia kuten kaukokäynnistys jne mutta tuskin sellasta tarvit..
http://halytin.com/autohälyttimet
Mä tarviin ton pelkästään leimalle. Ei ole pelkoa, että lähden periferiaan autolla missä joku sähköpurkki päättää siitä lähteekö kikkare käyntiin vai ei... Varkauden estoksi riittää piilotettu kytkin, mikä katkasee puolalta maa kontaktin. Se on tarvittaessa helppo ohittaa ihan missä vaan...
Kekkeruusi
29.01.2015, 21:04
Sen ajonestonhan voi jättää kytkemättä, tuskin konttorin setä sitä kokeilee et laittaa auton lukkoon ja menee sisään ku hälyttimet alkaa huutaan ja koittaa startata..
Btw. http://www.rime.fi/keetec-autohalytin-p-1250.html <--ei enään pahan hintanen
Ei vaan huvita investoida noin kolmeasataa laitteeseen millä ei ole mitään käyttöä. Täytyy nyt vielä miettiä tuota rattilukko optiota. Eli virratkin pitäisi katketa samalla. Kuvittelin jo pääseväni helpolla pelkän mekaanisen lukon kanssa.
Muutenhan tuo menisi budjettiin, mutta ei ole VAT-hyväksytty. Sellaisen vaatimuksen antoi tuo inssi.
Miten ois halppis biltema malli? http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/12-Volttia/Kaynnistyksenestolaite-43157/?artId=43157 (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Autosahko/12-Volttia/Kaynnistyksenestolaite-43157/?artId=43157)
Tuo ois ainakin halpa just leima käyttöön.
Ja näyttää täyttävän eu direktiivin. Täytyypä koittaa tuon kanssa leimaa.
Eikö AVRO pakertanu kanttivolvosta rattiakselin omaansa, sellasellahan tekis ratti ja virtalukon kätsysti ??
Mietin jo hetken, jotta mitäs ihmettä, mulla oo mitään rattilukkoja ollu koskaan, mutta niin, täähän on paketti- tai henkilöauto. Kuorma-autoissa ei olis tuota rattilukkovaatimusta :/
Eikö AVRO pakertanu kanttivolvosta rattiakselin omaansa, sellasellahan tekis ratti ja virtalukon kätsysti ??
Pakersi. Virta/ohjauslukko on mutta se on just sellai "for ingenjöör only"-ratkaisu kun lukko tulee hassuun asentoon. Ei se kyllä yhtäkään inssiä kiinnostanut kun auto joskus oli leimassa.
7xx Volvostahan tuo koko pylväs on peräisin.
Siinä orkkispylväässä mulla oli joku Seat Ibizan lukko ennen tehostinasennusta, jolloin pylväskin vaihtui.
Kekkeruusi
09.02.2015, 20:09
Joko sait leiman ?
Leimaa ei ole vieläkään saatu paperiin asti. Homma on siinä vaiheessa, että Ruotsista odotellaan viimeistä dokumenttia saapuvaksi. Meni hetki ennenkuin sain oikean ihmisen kiinni. Mutta paperi on postitettu ja nyt vaan odotellaan, että Kusti polkee...
Jotain mitättömiä hipistelyjä on tullut tehtyä, lähinnä korisaumojen tiivistelyä vuotokohdista ja kaasarit sain vihdoin pelaamaan kunnolla ja säätöön.
Jotain pientä taas turattu sillä aikaa, kun odotellaan leimalle viimeistä paperia. Eli tuli hankittua tuo bilhelvetin ajonesto kikkare.
http://www.biltema.fi/BiltemaDocuments/Manuals/43-157_man.pdf
Jos sillä saisi leimamiehen tyytyväiseksi. Muuten toimii hyvin, mutta ei estä auton käynnistymistä. Kytkin tuon katkomaan puolan plussaa. No ajonesto päälle ja napista laakista tulille. Jännitteenalentimen kautta virtaa purkille, maa runkoon. Vihreät johdot puolan plussapiuhan väliin kytkettynä. Keltainen ja valkoinen samoissa väreissä tuon yksikön kanssa. Rosat kytketty torven plussaan ja maahan. Mutta silti pärähtää tulille ilman nikottelua. Rele ei naksu, menee ajonesto päälle tai pois. Missähän nyt taas meni pieleen? Releen kun tempasee irti, niin ei käynnisty. Rele kiinni niin käynnistyy on ajonesto päällä tai ei...
Eka virhe: biltema
Toka virhe, ehkä: torvella 24 V jännite, ja ohjeen mukaan rosat ohjauspyörään, eli korvaa tööttipainikkeen, siellä tuskin on 12 V lusa ja miinustiivistettä
Katoaako keltaisesta maadoitus kun aktivoit härvelin ??
Täytyy varmaan jättää torvelle tulevat piuhat kytkemättä, niin ei sotke 24 volttia 12 volttiin. Pitääpä tarkistaa tuo maadoituksen katkeaminen. Muutenhan tuon vissiin pitäisi estää käynnistyminen, kun saadaan rele irtikytkemään tuo sytytysvirta.
EDIT: Paska mikä paska. Toimihan tuo purkki kaikki kaksi kertaa ja sen jälkeen meni mykäksi. Vituttaa koko touhu tuon ajoneston kanssa. Pitänee varmaan nöyrtyä ja asentaa jostain muusta vehkeestä rattiputki, että saa ohjaus- ja virtalukon samaan. Tai sitten mene leimalle http://www.motonet.fi/fi/tuote/511099/Rattilukko-King-VAT-hyvaksytty tämän kanssa. On VAT-hyväksyntäkin...
Eikö näissä ollut joku lakipykälä mihin vedota ettei näihin tarvinnut rattilukkoa? Iteltä ei aikanaan vaadittu eikä edes kysytty ja tiedän useamman volvon missä ei ole lukkoa
Tuo on tiedossa. Taidan käydä neuvottelemassa vielä konttorilla asiasta. Eikös tuossa kaiken järjen mukaan virtalukosta katkea virrat ja käyntiin ei saa vaikka kuinka nappia hakkaa. Miten se sitten eroaa ajonestolaitteesta, vain insinööri voi sen tietää... Kolmeakselisethan menee kuorma-autoina, eli niissä ei vaaditakkaan. Lakipykälä menee katsastajan käsikirjasta kopioituna seuraavasti:
"01.01.1968 tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilö- ja pakettiautossa sekä moottoripyörässä tuli olla
erikseen hyväksytty lukkolaite ajoneuvon luvattoman käytön estämiseksi, MaA 12 §, 330/57 +
405/66
- vaatimukset ja hyväksyntä MaA Tpp 21 §, 392/57 + 233/67
OHJEET
Tarkastetaan laitteen olemassaolo, toiminta ja hyväksyttävyys
Muutto - ja maahantuontiajoneuvot
- jos ajoneuvo on EY - tyyppihyväksyttyä mallia tai FMVSS - hyväksytty (ajoneuvossa oleva
tarra) katsotaan luvattoman käytön estävän laitteen täyttävän vaatimukset. Muuttotavarana
tuodussa autossa lukkolaite hyväksytään tuontimaan määräyksien mukaisena.
- mikäli ajoneuvo ei ole edellä kuvatunlainen, ohjauslukko ja yleensä myös vaihdelukko
hyväksytään katsastuksessa, mikäli se täyttää toiminnalliset vaatimukset.
- muunlaista kuin edellä tarkoitettua luvattoman käytön estolaitetta ei tule katsastuksessa
hyväksyä. "
Eli jos tuota tulkataan, toimii nykyinen virtalukko mielestäni luvattoman käytön esteenä. Se mitä lisäarvoa ajonesto tuohon tuo, en maalaisjärjellä ymmärrä. Eipä nuo jälkiasennus ajonestot mitään ihan mahdottomia ole ohittaa, jos oikeasti haluaa juuri tuon kopin viedä mukanaan.
No niin, pikkuhiljaa kohti kilvittämistä. Kävin tänään näyttämässä konttorilla ja tietoisesti en tehnyt mitään tuon ohjauslukon eteen. Kaikki muu oli ok, mutta siitä ohjauslukosta sitten väännettiinkinn enemmän ja vähemmän inssin kanssa. Sai lopulta sitten kerrottua, että miten pitää vaihdelukko toteuttaa ja nyt olisi inssin mielen mukaisesti toteutettu. Myöhästyin konttorilta vartin, mutta täytyy huomenna käydä koittamassa joko nyt kelpaisi.
- muunlaista kuin edellä tarkoitettua luvattoman käytön estolaitetta ei tule katsastuksessa
hyväksyä.
Eikös tuo pykälä olisi tuominnut muutenkin sen Bilhelveten-kikkareen mitättömäksi?
No mten se vaihdelukko pitää toteuttaa :confused:
Salpa, mikä lukitsee esim 1. vaihteen päälle ja katkaisee samalla sytytysvirran. Tämä on inssin näkemys aiheesta. Käyn tänään näyttämässä ja jos kelpaa, niin kilvet kiinni. Omassa on erillinen salpa ja kytkin, mikä katkaisee puolan +:n. Sytytysvirtaa ei saa päälle salvan ollessa lukittuna. Saa nähdä kelpaako...
Kelpashan se, eli nyt on kilvet kiinni! :D
Kelpashan se, eli nyt on kilvet kiinni! :D
Onneksi olkoon kilvistä ;)
hiluvitkutin
24.02.2015, 18:28
Ja kuva "insinöörin" salvasta, millasen se halus.
Varmaan tekninen osa?
Jep, todellakin. Täytyy huomenna päivänvalossa ottaa kuva. Nyt sitten uskaltaa alkaa jo vähän varustelemaankin. Rengas kuviot nyt ensimmäisenä mielessä. Nuo alkuperäiset voisi vaihtaa hieman hiljaisempiin/pyöreisiin... Mikäs tuohon nyt olisi paras rengaskoko? Ei välttämättä isoin, mutta toimivuudeltaan paras? Ajoa tulee paljon myös asfaltilla ja hiekkateillä, hc-offaamista ei ole tarkoitus harrastaa. Myös rengas suosituksia otetaan vastaan.
Creepyt näyttää yllättävän monella pyörivän alla. On käyneet itselläkin mielessä. Mites tuo kokopuoli? 35 vai 37? Mitä etuja/haittaa tuosta isommasta renkaasta voi olla? Miten portaaliboxit kestää vai rupeaako syntymään ratasmurskaa?
Porttaaliboksien kipuraja menee suunnilleen 38" ylöspäin niin väärällä ajotyylillä murskaa tulee. Creepyjä suosittelen omasta kokemuksestanikin volvoon ja 37"-38,5 sopivin rengas välityksien vuoksi sekaajoon, tuppaa volvon kierrokset huutaa alle 37 renkailla matkaajossa😉
moggirange
26.02.2015, 18:33
Porttaaliboksien kipuraja menee suunnilleen 38" ylöspäin niin väärällä ajotyylillä murskaa tulee. Creepyjä suosittelen omasta kokemuksestanikin volvoon ja 37"-38,5 sopivin rengas välityksien vuoksi sekaajoon, tuppaa volvon kierrokset huutaa alle 37 renkailla matkaajossa
Taitaa mennä 4-pyöräisessä liian pitkäksi välitys noilla rengaskokoluokilla? Ja ei rengasmeteli creepyillä paljoa vähene lapikkaisiin verraten.
Vahva mutu mullakin että jos ja kun välitys on nelipyöräisen 5.99 ja kone B30 niin voi jäädä 5. vaihde aika turhaks 37" lla ja isommilla ... Kuuspyörästen 7.05 ja 7.55 väleillä on asia ihan toinen
eipä 303 vollessa ole 5 vaihetta, pelkästään c306:sta sellanen löytyy pikkuykkösellä eli senkin 5:n on sama kuin 303:n 4:n ;) 37" on just passeli vaikka itte käytänkin 38,5 renkaita.
ok, käyttämättä voi sitten jäädä se isoin kuitenkin, olkoon nelonen, ajatus varmaan kuitenkin selkis ... ??
Pääseekös noilla 37" pyörillä semmoiseen 80kmh matkavauhtiin, ilman että kiihdytys kestää valovuoden? Ja jaksaako mennä noilla vai harkitsenko sittenkin 35" renkaita? Reissukilsoja kun tulee ja asfalttisiirtymät pisimmillään 700-800km päivässä kun mennään kohti pelipaikkoja.
Kyl mie ajoin omani n. 37 renkail Vantaalta Kuusamoon vuos sitten ihan sammaa nopeutta ku muutkin....:rolleyes::rolleyes::rolleyes: Ja jopa ohittelinkin hitaimpia..... Huiput tais olla navin mukkaan 118km/h..... Nyt tuossa muodossa miss auto nyt on ni huiput n. 105km/h.... Ja ei ei miul ollu koskaan peltoreita pääsä ja radiota kuuntelin... :D:D:D Ja samal pien offtopik.... Hoojii kirje kuori on vielkin apparin penkillä.... Koitan saada sen postiin lähipäivinä..... :):):)
no mulla oli yhdessä edellisessä c303:ssa 35 creepyt alla ja juurikin 80-90km matkavauhdissa kone huuti aikas korkeelta, en tykänny, jos sulla on kone kunnossa niin kiihtyy ihan kivasti 37" renkailla maantienopeuksiin. trelleborilla ja 35" creepyllä ei liikoja korkeuseroja ole rinnakkain.
37 Creepy on ihan ok vaikka maantieajoon on mielestäni hieman pyöreä kulutuspinnaltaan ja metässä menee vähän pitkäksi välitys ko.koolla.
moggirange
27.02.2015, 16:29
37 metässä menee vähän pitkäksi välitys ko.koolla.
Tätä minäkin arvelin
Alkuperäinen 280/85-16 vai miten se nyt oli, vastannee jotain 35" ?? Vai vähän alle
jep alkuperäinen on tuo 280/85. Tuumissa taitaa olla karvan alle 35".
Nyt pääsi vihdoin viimein metsään asti koeponnistamaan.
https://farm9.staticflickr.com/8645/16065006563_1e4cc10170.jpg (https://flic.kr/p/qtBmKM)P1000114 (https://flic.kr/p/qtBmKM)
Muutamia huomioita:
-Alusta kaipaa notkeutta
-Vinssi pitää asennella paikalleen
-Ohjaustehostin olisi kiva
Eli tuosta työlistaa. Muuten kapistus toimi ihan kivasti. Etulehtipakoista varmaan yksi latta pois, niin alkaa joustamaan pykälää enemmän. Koko ajan kun mentiin päivää eteenpäin tuntui alusta joustavan paremmin, mutta saisihan tuossa enemmän joustoa olla.
lacrits68
02.03.2015, 08:55
moi!
Vaadittiinko ajonestokikkare Volvoon että sen sai leimalle????
//Janne
moi!
Vaadittiinko ajonestokikkare Volvoon että sen sai leimalle????
//Janne
Vaadittiin. Tässä tapauksessa salpa, mikä estää vaihdevivun liikkeen ja puolan virrat katkaiseva kytkin, mitä ei saa päälle salvan ollessa lukittuna.
lacrits68
03.03.2015, 11:12
mikä juttu toi oikein on? Eikös maateillä rullaa ERINNÄISÄ autoja 60,70 ja 80l joissa EI ole ajon estoa???
Mihin tämä vaatimus perustuu?
//Janne
mikä juttu toi oikein on? Eikös maateillä rullaa ERINNÄISÄ autoja 60,70 ja 80l joissa EI ole ajon estoa???
Mihin tämä vaatimus perustuu?
//Janne
Se oli se rattilukko tai Saabeissa se vaihdelukko joka oli silloinen ajonesto, se jos puuttuu niin joutuu virtalukon lisäks väkästeleen jotain muuta hyväksyttyä varkauden hidastetta:D
70-luvun amerikkalaisissa oli "panssaripuola" eli jonniinlainen vahvike puolan johdossa virtalukolta virranjakajalle. Sittemmin suurimmasta osasta riisuuntunu varuste... Mullakin -76 vanissa luki otteessa vaan "lukkolaite hyväksytty" rekisteriotteessa, niin eipä siihen yksikään katsuri jaksanu puuttua, ettei siinä ollu rattilukkoa ensinkään ja virtalukkokin oli vaan kojelaudassa.
lacrits68
05.03.2015, 23:31
Se oli se rattilukko tai Saabeissa se vaihdelukko joka oli silloinen ajonesto, se jos puuttuu niin joutuu virtalukon lisäks väkästeleen jotain muuta hyväksyttyä varkauden hidastetta:D
on se niin hienoa tämä sääntöjen tulkinta.....täällä Ruåttinmaalla ei katsuri sano mistään mitään...niin kauan kun kulkine on turvallinen...!
Rooverissa ollu 3'' korotus, 33'' renkaat, ym ym...ei poliisi, ei katsastaja ei kukaan moiti mistään! :D
//Janne
Arto Paasilinnan teosta Aatami ja Eeva lainatakseni "Voi v*ttujen kevät!" totesin, kun lomalta tullessani näin herranlahjojen aikaansaannokset.
https://farm8.staticflickr.com/7635/16777419826_d6ec973d45.jpg (https://flic.kr/p/ryyEp5)Untitled (https://flic.kr/p/ryyEp5)
Runko kierona, puskuri mutkalla, koppa painunut kasaan kuskin puolelta ja apparin A-pilari parista kohtaa kurtussa oikeen tosissaan. Lisäksi naapurin sähköjohdon tolppaakin oli pätkästy sopivampaan mittaan... Taitaa mennä purkuun tämä kikotin. Tai jos joltain löytyy runko mistä voi raapaista kuskin puolen runkoaisan tuohon, niin saa taas nippuun.
Mitämitä ?? Oliko rosmoilla ??
Ei, oli jälkikasvulla ollut bileet ja ihan avaimilla oli lähdetty harjoittelemaan maastoajon saloja... No nimet on Poliisilla ja nyt sitten selvitetään kuka on ostanut itselleen hyvän aihion... Pikkasen meinaa pistää vihaksi...
Voi pasha !
Noihinhan onneks kasvaa osia joka oksalla, runkoja ja kopan osia lienee aika helppoa löytää
Eiköhän tuohon jostain saada korvaava runko ja koppakin oikoiseksi. V*tuttaa vaan suunnattomasti, kun kerrankin oli aihio mitä ei tarvitse ensin korjata päästäkseen harrastamaan...
Jos tuohon löytyy runko, niin joka tapauksessa se poikii kopan purkamisen rungolta. Kustannuksena jonkunlainen ja helvetillinen savotta teinibileiden jälkiseurauksena. Ja kesän reissut voinee aikapulan takia unohtaa, kun ei aika riitä pajottaa täysipäiväisesti.
Ei muuta ku teinit talkoisiin mukaan...
Pojat on poikia :D Kyllä se muutaman vuosikymmennen päästä jo naurattaa. Vai eikö itellä nuoruudessa ole tullut tölväiltyä ;) Ei mut pojat mukaan remppaan, niin voit kato samalla perehdyttää offin saloihin ja paremman harrastuksen pariin kuin ryyppääminen. (Ei varaa juoda kun kaikki raha menee osiin)
Miten se runko on sitte rikki? Luulis ettei iha pienestä ota itteensä.
lantikka
13.03.2015, 19:21
Mul o yksi käyttämätön 6x6 volvon runko ja jotain peltejä jos haluut lunastaa?
Kuskin puolen runkoaisa on taipunut ylöspäin noin 3-4cm ja kurtussa tuonne kuskin penkkiin asti. Etuakseli vinossa, akseli eri puolilta nopeasti mitattuna noin 5cm heitto. Korikannakkeet, jousikannakkeet yms solmussa. Toi etulampun ja vilkun osuus noin 5cm sisällä, ei näy kunnolla kuvassa.
Huomenna tulee paikallinen runkomaakaari vilkaisemaan, että meneekö oikomalla vai ei... Sittenhän tuon tietää. On tuolla vedetty ihan kaasupohjassa tuohon tolppaan, mitähän olisi ollu vauhtia, 30-40kmh mitä tuohon ehtii kiihdyttämään. Oli kuulemma tullut paniikki...
Onneks vahinGot kuitenkin vissiin lähinnä aineellisia, kallein lie tuo sähköpylväs + sen työt
Joo, materiaa onneksi kaikki vahingot. Tietty myös taloudellista tappiota kertyy jonkun verran. Mielenkiinnolla odottelen mitä maksaa tuo tolpan vaihto tuohon pellolle... Ei saata tonni riittää.
Joo, materiaa onneksi kaikki vahingot. Tietty myös taloudellista tappiota kertyy jonkun verran. Mielenkiinnolla odottelen mitä maksaa tuo tolpan vaihto tuohon pellolle... Ei saata tonni riittää.
Voin hyvin kuvitella, että harmittaa suuresti ja nuorison kanssa juteltu rakentavasti...
Ei se tonni tosiaan varmaan riitä... Oliko tuo liikennekäytössä, kun tapahtui? Jos joo, niin käsittääkseni liikennevakuutus sen tolpan korvaisi ja sitten vakuutusyhtiö tarvittaessa perii aiheuttajalta kulut.
Joo, materiaa onneksi kaikki vahingot. Tietty myös taloudellista tappiota kertyy jonkun verran. Mielenkiinnolla odottelen mitä maksaa tuo tolpan vaihto tuohon pellolle... Ei saata tonni riittää.
Discolla vetäistiin yksi valtatien laidassa ollut sähkötolppa nurin niin sen uusinta kaikkine töineen ja osineen maksoi 3050 e. Auton liikennevakuutus tuon maksoi, tietty bonusten menetys tuli itselle kuluksi. Niin ja tässähän oikea syyllinen oli vastaantulija, ajoi väärää kaistaa ja väistöliikkeen takia meni toi tolppa.
lantikka
14.03.2015, 09:40
Joo onneksi ei kellekkään henkilölle käynyt pahasti!!
Mul siis sininen kopin etuosa ja varmasti siitä rungosta voi pälhiä osaa jos sovitaan millä korvauksella mennään.
Mietitään ja palataan.
Turun lähistöllä olen nähnyt yhden 3-akselisen rungon ja hytistäkin oli etuosa jäljellä. Eli osia kyllä löytyy..
Alustavasti vaikuttaa nyt siltä, että runko on oiottavissa. Maanantaina penkkiin ja vääntelemään. Koppaan tehdään todennäköisesti suorasta kamasta tarvittavat palat. Jos joltain löytyy suora etupuskuri ja ehjä apparin peili, niin tehdään kauppoja. Sähköpaskaakin joutuu askartelemaan, vilkut ja valot on pimeenä. Polttimot on ehjät, mutta mitään ei tapahdu.
Kato ettei tömäyksessä oo hypännyt joku liitin, rele tai sulake pois paikaltaan
Runko mitattu ja kaikesta huolimatta suoralta vaikuttaa. Tai niin suora kun sen voisi tehtaan jäljiltä kuvitella olevan. Oli vissiin ajeltu rengas johonkin, kun aurausta oli noin sentti. Sen kun käänsi kohdalleen, poistui ravistus ja puoltaminen. Valotkin löytyi, mutta vilkut aiheuttaa päänvaivaa. Vasemmalle toimii, oikealta polttaa sulakkeen välittömästi. Eli jossain johtonipussa jotain vikaa. Samalla tuota etsiessä korkkasi vilkun kauluksen kierre. Stana... Koppa saadaan oikoiseksi, eli sen suhteen homma olisi mallillaan. Ensi viikolla viedään saamaan pläkkärin hoitoa.
Kaitsu67
16.03.2015, 17:05
Hieno homma! :cool:
Katohan viel kerran ne vilkkulamput, sopivan täräyksen saanut voi hyvin tehdä oikosta. Ja muista että on 24 V sähköt.
Täytynee hakea uudet polttimot vilkkuihin. Mistään johdoista en löytänyt äkkiseltään löytänyt nirhaumia. Josko sillä selviäisi.
ruitti99
16.03.2015, 23:02
Meinasinkin jo vähän ku ajettiin ohi että mikähän on katkaissut sähkötolpan keskellä kenttää :eek: Hieno Mäyris, ihailen.
Kiitos kehuista. On vaan jotenkin fiilis menny tohon koppiin. Ei se etteikö sitä saisi kuntoon vaan se että muut kusee niiden juttujen päälle, mitkä on meikäläiselle tärkeitä. Eli varmaan pajotetaan kuntoon ja pistetään myyden pois. Jos joku haluaa ostaa tuon pois, niin tarjouksia saa laittaa. Ennen ensi viikkoa tuon saa vielä hetken halvemmalla. Sitten menee oiottavaksi ja hinta luonnollisesti nousee...
Pidä koppi ja myy herranlahjat.
Kaitsu67
17.03.2015, 18:39
Joo, materiaa onneksi kaikki vahingot. Tietty myös taloudellista tappiota kertyy jonkun verran. Mielenkiinnolla odottelen mitä maksaa tuo tolpan vaihto tuohon pellolle... Ei saata tonni riittää.
Jälkikasvun viikkorahoista ja kesäduuneista kun rahoittaa, ei ainakaan toista kertaa luulis kaappaavan avaimia :D
Mistä viikkorahoista? Eipä noilta kersoilta rahojaan saa varmaan ikinä... Katotaan nyt, v*tutus on nyt vaan niin suuri, että myös kersojen myynti Kirgisiaankin on käynyt pariin kertaan mielessä. Eipä oo ylimääräisiä kotona viihdytty. Vielä tulee tuon sähkötolpan kustannuksetkin maksettavaksi, jos ei If niitä suostu korvaamaan.
Jos ne on yli 15v ja ovat ajoneuvon luvattoman haltuunoton suorittaneet niin saattaa ifi kinuta niiltä saataviaan heti kun alkavat tiliä tehdä, toivottavasti ainakin, kyllä pöljäilyistä syyllisen pitää kärsiä.
Kortin saantikin saattaa syylliseltä lykkääntyä.
Mutta elä vielä masennu kun rahalla selvittiin kuiteskin.
Täytyy ottaa vähän etäisyyttä kaikkeen harrastamiseen hetkeksi. On ollu alkuvuonna aikapaljon isoja vastoinkäymisiä, noin niinkuin melkein kaikissa kuvioissa. Tämä oli nyt se vika niitti, kun katkesi kamelin selkä.
Täytyy hetki hengittää ja sitten palata astialle jos vielä kiinnostaa.