Kirjaudu sisään

View Full Version : Neuvova katsastaja

nyyperi
31.10.2014, 08:37
Olen tässä muutaman viikon laitellut Jeeppiä kohilleen katsastusta varten, ja samalla pähkäillyt sitä vakio katsastusasemaa jossa olen autot tavannut käyttää.
Siellähän saa aika hyvää palvelua, ja yleensä jonkun neuvon siitä mitä seuraavaksi hajoaa, tai muuta vastaavaa. Mutta:D Yks kerta tajusin että sillä yhdellä ukolla on aina samat jutut. " sulla on noi jarrulevyt menossa ohkaseksi, ja toi kolahdus etupäästä tule aiheesta....". Siis joka kerta, autosta riippumatta se kuulee auton edestä kolahduksen, ja kertoo asiantuntevasti mikä se ääni on. Miulla on 3 autoa, ja aina samat jutut!

Tajusin tuon ekan kerran kun se vaihdatti Jeeppiin koiranluun, josta en minä, eikä kukaan muukaan ole vielä löytänyt mitään vikaa, tai löysyyttä. Viimeeksi se rumppas oikeaa eturengasta ylös ja alas ja ihmetteli alapalloa, ja väitti että saattaa kohta tipahtaa pois paikoiltaan, vaikka minusta sen toiminta näytti kyllä ihan normilta. En kyllä uskaltanut vastaankaan jäpittää, kun se lupas hyvän hyvyyttään että ajele nyt, mutta vaihda mahdollisimman äkkiä.
Saattaapa olla etten minä tuonne enää hirviä viedä, kun on noita traumoja kultaiselta -80 luvulta, jollaoin autot ei kelvanneet millään opilla, vaikka ne silloin oli minullakin kohtuu uusiakin ja vähän ajettuja.

Niin, ja yleensä ne autot kyllä saa leiman, mutta vituttaa se "neuvonta", jolla ei ehkä ole niin mitään katetta. Se vain on opeteltua hyvää palvelua. Kait se kertoo kaverin lievästä leipääntymisestä? Mutta ahistaa se silti:mad:

hutikka
31.10.2014, 09:14
Ite töissä autokorjaamolla oon vaihtanu jälkitarkastukseen joskus ihan ehjiä osia ja vastaavasti huomannu rikkinäisiä,kuten esim. katkennu jousi,rikkinäinen vetarin kumi ja muita välyksiä joita inssi ei ole merkannu mihinkään.Selitä siinä sitte asiakkaalle.. :D

hj 60/61
31.10.2014, 09:16
Mun vaki konttorilla taas tuo nevonta on todella asiallista, samoin kun muukin palvelu. Kesällä kun päästöjen kanssa painin, ku mersulla oli leima edessä, ni läpi mennessä vihdoin, tuli katsurilta vinkkejä pumpun pitelemiseen seuraavalle leimalle...

Nerd-O
31.10.2014, 09:24
Jos autoon tekee jotain viritelmiä niin pitää aina ensin soittaa Matille. Se kertoo miten viritelmän saa lailliseksi tai sitten tulee täystyrmäys ettei sitä saa millään lailliseksi. Sitten ajelee seuraavaan katsastukseen laittomasti ja ennen leimaa ottaa viritelmät pois että auto on taas laillinen :D

Hessu888
31.10.2014, 13:38
Matilla taitaa puhelinkorva kuumottaa, kun koko Suomi soittelee hänelle =) Meidän paikallinen katsari neuvo kans kylmästi soittamaan Matille kun ei itse jaksanut tutkia muutoskatsastusasiaa...

Heguli
31.10.2014, 13:49
Asiallista väkeä nuo katsurit, yleensä ovat hiljaa mutta vastaavat selkeästi kun jotain kysyy. Eikä koskaan ole tullut vastaan ylilyöntejä hylkäysten suhteen, selkeitä vikoja kaikki löydetyt. Ja onpa tullut kerran katsastuksen aikana säädeltyä suikasta seokset kuntoon, kun mittari näytti alkuun huimasti liian isoja lukuja. Tuosta olisi voinut heti antaa hylyn mutta oli reilu katsuri. Eli peukku täältä !

Timo_L
31.10.2014, 15:07
Eikä koskaan ole tullut vastaan ylilyöntejä hylkäysten suhteen, selkeitä vikoja kaikki löydetyt.

Mulla on ollut toisenlaista kokemusta.. olin juuri vaihtanut kaikki ohjaushilppeet ja jarrut toisen mallisiin (tehokkaampiin/ kestävämpiin paremipiin), ja sanoin katsurille että autoon on juuri vaihdettu ko. osat, jos ohjausnivelien lukitusmuttereissa on jossain väljää tai lukkosokkia jäänyt epähuomiossa laittamatta, niin minulla on työkalut millä kiristää. Otin ne jopa valmiiksi esille.

Pari löystynyttä mutteria löytyi ja yksi lukkosokka, ne kiristettiin ja piti olla ok. Yllärinä tuli korjauskehotuksena ohjauksen osat (hylkäysperusteena siis), joissa oli olevinaan jotain vikaa koska oli ollut lukkomutteri löysällä. Meinasin sanoa sille ukolle silloin päin näköä mitä ajattelen sen älykkyysosamäärästä.. sen kiristyksen jälkeen osat on edelleen ~ kolmen vuoden jälkeen ihan samoilla sijoillaan ja ei ole löystyneet :D

nyyperi
31.10.2014, 15:12
Niin juu, sepän onkin just tää yks höppänä. Mukava mies, sinänsä. Mutta tuo että sillä on ne samat maneerit aina. KOLAHDUS---JARRULEVYJEN OHUUS---- TAI joku muu pikkujuttu joka vaatii huomiota, mutta ei estä katsastusta... Se on huvittavaa, ja miun luotto siihen kaiffariin meni just sen koiranluun takia. Ei se ollut kallis, eikä vaihtaminen ollut vaikeaa, mutta köyhälle turhaan hukattu raha on iso, vaikka se olis vain euro.
Ja jos on vika se on selvä, mutta... Ja minullahan ei autoissa juurikaan ole viritelmiä tai muuta. Ja reiät hitsailen, ja osat laittelen kun tarttee. Mutta en mielelläni turhaan. Ja se on kanssa omituista että asemalla on maine harrastusauto ystävällisenä paikkana. Ehkä tuo Jeepula näyttääkin vaan romulta eikä harrastepeliltä, ja se siinä mättää?:p

JiiPee
01.11.2014, 18:07
Asiallista väkeä nuo katsurit, yleensä ovat hiljaa mutta vastaavat selkeästi kun jotain kysyy. Eikä koskaan ole tullut vastaan ylilyöntejä hylkäysten suhteen, selkeitä vikoja kaikki löydetyt.
...
Eli peukku täältä !

Jep, samanlaiset kokemukset täällä. Ihan aiheesta on sanottu, jos jotakin korjattavaa on ollut.

Peukut myös täältä.

Kala92
01.11.2014, 18:48
Ja viat on parhaimmillaan saanu korjata paikan päällä (jarruvalon poltin). Eli kyl iso peukka täältäkin katsastus insseille POIS LUKIEN järvenpään katsastuksen munapää, joka toisella kerralla oli poistamassa karjarautaa vm.-90 autosta, koska se ei ollut paikalla viime vuonna kun olin muutoskatsastanut samalla kaverilla intercoolerit ym.

Jappi
02.11.2014, 13:12
Ja viat on parhaimmillaan saanu korjata paikan päällä (jarruvalon poltin). Eli kyl iso peukka täältäkin katsastus insseille

Täällä on katsuri parhaimmillaan jopa korjannut vian katsastuksen aikana (valojen suuntaus).

Tosin vanhalta valtiolliselta ajalta löytyy sitten toisenlaisiakin kokemuksia, mm. ruosteiset mutta ehjät jarruputket on vaihdatettu, kuten myös iskarit joissa suojaputken reunassa oli ruostevikaa, toimivat eivätkä vuotaneet.

farmforest
04.11.2014, 19:50
Sainpahan itsekin kerran ropailla autoa konttorin pihalla tarkastuksen jälkeen kun eivät jarruvalot toimineet. Käväsin jopa naapuriliikkeestä juosten hakemassa uudet polttimot jos olisivat vaikka palaneet. Aikani kun hipelöin polkimen katkaisijaa niin valot syttyivät. Vinkkasin äijän pihalle ja painoin poljinta niin ukko näytti peukkua ja antoi uunituoreen leiman :D.

Muutenkin on hyvin tultu toimeen inssien kanssa vaikka on muutama auto tullut leimattua. Eli peukkua täältäkin.

farmforest
04.11.2014, 19:55
Ja tuli vielä mieleen tuosta Japin viestistä yks juttu.

Yks kaverini kertoi tapauksen kun oli katsastamassa autoa 80-luvulla. Katsuri tarkkaili auton keulaa ja sanoi että molemmat umpiot menevät vaihtoon. Kaveri sanoi että mitä vittua kun hän juuri vaihtoi toisen viime viikolla kun meni rikki. Katsuri totesi vaan että: "Jaa, no ei sitä sitten tartte vaihtaa."

Että näin :D.

ärjy
04.11.2014, 20:04
Itse kävin just vuoden ajoaikaa ja ei voi ku myhäillä. Oli jo viikon myöhässä ja tänä aamuna vasta huomasin. Ei kerinny tehdä minkäänlaista tarkistusta. Melkei vois kehua ranskalaista.. ja inssiltä sain vielä muutaman hyvän vinkin seuraavaan huoltoon..

miksi
26.11.2014, 05:51
Mie oon saanut vanhan "liiton" aikaan pari katsuria erotettua konttorilla. Kerran sitten pikkusieluisesti toimineen katsurin samantein puhutteluun katsastuskonttorin päällikön toimistoon, jne...
Se oli silloin ennen kuin nämä vapautettiin.

Sen jälkeen oon käyttäny kaikki autot yhdellä ja samalla katsurilla. Koskaan ei ole turhasta sanonut, päinvastoin ollaan monessakin asiassa samalla linjalla jne...
Mut mä olenkin ite sitten paskemmassa asemassa kuin nuo, ja monesti tarkempikin.