PDA

View Full Version : kardaanin tukikumi propleema!


walle81
15.10.2014, 19:42
Kertokaapa että mikä tuossa kardaanisa oikeen on vikana kun nyt kolmen kuukauden aikana mennyt jo 4 tukikumia rikki?? Se kumi ratkeaa irti siittä laakerin ulkokoolista.ristikot ovat ehjiä tuli mieleen että siinä kardaanisahan on ne tasapainotus lätkät että oisko mulla josain vaiheesa päässy pyörähtään eri asentoon koko homma.jos joku tietäs misä asennosa ne pitäs olla?auto on king cäppi vm87 4X4

Arpe
15.10.2014, 19:49
Eihän oo liuku jumissa? Jos pääsee akselin joustaessa tuuppimaan kannatinlaakeria.
Kardaanit oikeen mittaset? Moottorin/laatikoiden kannatinkumit ehjät?
Ei varmaan pelkkä epätasapaino riitä rikkomaan kannatinlaakereita tuota tahtia.

walle81
16.10.2014, 06:24
Moottorin kumityynyn vaihdoin ja muut tyynyt näyttäisi olevan kondiksesa.tarkotitko tuolla liukulla sitä mikä menee laatikon sisään muuta liukuahan tuosa kartaanisa ei ole...lehtijouset on aika lintasa voisko olla että sen takia monttuun ajettaesa pääsis tökkään kartaania eteen päin ja hajottaen siten sen kumin??? Uus tukilaakeri pitäs taas laittaa mutta perhana ko sais syyn selville mikä sen aina rikkoo!!! Apuja tarvitaa....

hiluvitkutin
16.10.2014, 08:50
Moottorin kumityynyn vaihdoin ja muut tyynyt näyttäisi olevan kondiksesa.tarkotitko tuolla liukulla sitä mikä menee laatikon sisään muuta liukuahan tuosa kartaanisa ei ole...lehtijouset on aika lintasa voisko olla että sen takia monttuun ajettaesa pääsis tökkään kartaania eteen päin ja hajottaen siten sen kumin??? Uus tukilaakeri pitäs taas laittaa mutta perhana ko sais syyn selville mikä sen aina rikkoo!!! Apuja tarvitaa....

Jos siinä tukilaakeri on ni kyllä siinä taka-akselin ja tukilaakerin välissä liuku pitäs olla.
Sieltä varmaan rasvanippaki löytyy, siis kardaanin liuvusta.

walle81
16.10.2014, 10:09
Kävin vielä tarkistaan mutta ei siinä ole liukua ole!!

4WD
16.10.2014, 10:10
Nissani on vieras laite mulle, mutta onko allaolevassa linkissä yhtään oikeannäköistä osaa ?

http://www.nissan-cat.ru/index.php?s=&&action=page&dirmodel=072&idcat=370&idpage=+A01&vin=


http://www.nissan-cat.ru/

Kielestä en tajua mitään mutta onneksi on käännösohjelmia.

walle81
16.10.2014, 10:13
Tuosa ylimmäsä linkisä ainaki erilainen kartaani mitä tuosa meikäläisen

Rytari
16.10.2014, 11:02
väittäisin että lehtijousellisessa autossa on aina kardanissa liuku, tai sitte moottori liikkuu edestakaisin :)

Ponssekuski
16.10.2014, 11:11
Moottorin kumityynyn vaihdoin ja muut tyynyt näyttäisi olevan kondiksesa.tarkotitko tuolla liukulla sitä mikä menee laatikon sisään muuta liukuahan tuosa kartaanisa ei ole...lehtijouset on aika lintasa voisko olla että sen takia monttuun ajettaesa pääsis tökkään kartaania eteen päin ja hajottaen siten sen kumin??? Uus tukilaakeri pitäs taas laittaa mutta perhana ko sais syyn selville mikä sen aina rikkoo!!! Apuja tarvitaa....

Onko taka-akseli jämysti kii?? Puslat ehjät, jouset ehjät. Oikeen löysät, tai rikkinäiset pakat vois ehkä kans rikkoo, kun pääsee perä elämään/kiertymään liikaa. Ja tietti mätänetin tukilaakerit voi olla yks syy :rolleyes: Meneekö se laakeri hyvin kiinnityspannan sisään, ettei olis jo valmiiksi luonnottomassa asennossa. Näis nissaneissahan nuo jouset on jo uutena melko vaaterissa, joten niistä se rikkoutuminen tuskin johtuu.

Ponssekuski
16.10.2014, 11:17
väittäisin että lehtijousellisessa autossa on aina kardanissa liuku, tai sitte moottori liikkuu edestakaisin :)


Se liuku on tehty jakolaatikon häntään.. itse kardaanissa ristikoiden välillä ei liukua ole. Etujortaanissa on liuku itsessään.. eikä se pää ole lehtijousellinen :D

walle81
16.10.2014, 12:02
Ei katsastus setä ainakaan moittinu perän kiinnityksiä/välyksiä puslisa.onko sillä tukilaakerilla väliä kummin päin sen siihen kartaaniin laittaa? Nyt se niin päin että se kumin monttu puoli on takapäin!!

hiluvitkutin
16.10.2014, 12:16
Se liuku on tehty jakolaatikon häntään.. itse kardaanissa ristikoiden välillä ei liukua ole. Etujortaanissa on liuku itsessään.. eikä se pää ole lehtijousellinen :D

Jos se liuku on askissa, ni eikös siinä pitäs olla sitte yksi osainen kardaani?

walle81
16.10.2014, 12:31
Tommonen kartaani sielä pyörii

walle81
16.10.2014, 12:34
Onko nuo ristikot oikeasa asennosa??

Ponssekuski
16.10.2014, 13:12
Omaan silmään näyttäs kaikki olevan ok.. kumikin on oikein perin.

Ponssekuski
16.10.2014, 13:19
Jos se liuku on askissa, ni eikös siinä pitäs olla sitte yksi osainen kardaani?

Voi se olla "kaksi osainenkin", jos on välillä tukilaakeri :rolleyes:

Hessu888
16.10.2014, 13:20
Onko nuo ristikot oikeasa asennosa??

Jos vertaa tohon venäläisten kuvaan, niin ristikot on joko oikeassa asennossa tai sitten tuo pulttiliitos on 180 astetta väärin, mutta ei pitäis olla 90 eikä 270 pielessä.

Oisko tällasesta mitään apua: http://nissandiesel.dyndns.org/viewtopic.php?t=446 Kannattais ehkä mitata kierous samalla kun on palikat lattialla.

Onko kardaani toiminut sun omistusajalla kunnolla (siis sillä alkuperäsellä kumilla) vai saitko auton valmiiksi viallisella kardaanilla ja nyt ei ole tietoa vaikka joku ois tehnyt sille mitä ja ajanut kivikkoon tms?

walle81
16.10.2014, 13:21
misäköhän se vika sitte oikeen on?? Aika mysteeri alkaa oleen!!

Hessu888
16.10.2014, 13:40
misäköhän se vika sitte oikeen on?? Aika mysteeri alkaa oleen!!

No mittaa se kierous eka kuten linkkini kuvassa mainittiin ja jos on kumpikin tumppi suora, niin vika ei ole ainakaan niissä. Seuraavaks voit testata kääntää pulttiliitosta 180 asetta ja kuulostella ajaessasi, että vibraako vai ei. Jos jaksaa, niin sittenhän voi kääntää liitosta 180 taas ja testata paheniko vai paraniko. Jätät sen sitten siihen asentoon, jossa oli parempi ja laitat merkit ettei mene joskus sekasin...

Nissaneita en tunne, mutta eihän tuo vika voi mistään kuun asennosta johtua.

Onko se kardaani ollut sulla alkuperäsellä kumilla joskus kunnossa?

walle81
16.10.2014, 14:03
Kartaani ainaki silmämääräisesti kunnosa ei merkkejä että ois joskus saanu siipeensä.käännänkö ristikkoa etukartaaniin nähden sen 180astetta vai takimmaiseen nähen

Ponssekuski
16.10.2014, 14:21
Mistä oot nuo tukilaakerit ostanu ja paljonko maksoivat??

Ponssekuski
16.10.2014, 14:27
Jos se rikkoutuminen johtuu puuttuvista tasapainolätkistä tai kieroudesta, ni sen varmaan jo huomais hytissäkin.. ainakin jos niitä tuohon tahtiin menee.

walle81
16.10.2014, 14:48
Mistä oot nuo tukilaakerit ostanu ja paljonko maksoivat??

Paikallisesta varaosa liikkeestä tukilaakerisa luki muistaakseni japan parts ja hintaa 54€

Jappi
16.10.2014, 15:28
Korotettu? Joustojen jatkumista ei tuo rakenne kestä.

Ponssekuski
16.10.2014, 16:01
Korotettu? Joustojen jatkumista ei tuo rakenne kestä.


Ei kestä jos enempi korottaa. Itekin oon tukilaakerin siirtäny pari senttiä taaemmas, kun oli ikävä jännitys kokoajan päällä. Kyselin tuota hintaa marmoritiskiltä d22:seen, ni kivat 342€ ois pitäny köyhtyy :confused: mätänetista ostin uuden kuudella kympillä ja voin jo suoraan sanoa, ettei tuu kauaa kestämään.. sen verran löperö on verrattuna origineeliin.

walle81
17.10.2014, 06:18
Joo no voisko syy siis olla tuo tarvikeosa ongelmaan?

Bj Andy
17.10.2014, 07:16
No mites ne jouset? Eli jos ne on lintassa niin painaako se kardaani sitä kumia koko ajan tai notta onko lateja tai norra poikki?

walle81
18.10.2014, 15:24
Kyllähän ne aika väsyneet ovat nuo jouset mutta ei ne sitä tukilaakeria rasita.kokeiltiin vielä hyppiä vetokoukun päällä katoin samalla että työntyykö se kartaani eteenpäin mut ei se niin tee!! Eli sekin mahollisuus eliminoitiin pois!!!niin ja ei ole lateja poikki

SoSo
19.10.2014, 11:46
Jos ristikot ehjät, akselit suorat, vaihdelaatikon ja koneen kumit ehjät niin vaikeelta näyttää =).
Paljonko annat lämää sille vehkeelle =)
meinaan jos lehdet pääsee kääntymään tai vaihdelaatikko elää paljon moottorijarrutuksissa tai kunnolla polkiessa niin saattaa repiä kumia...
Joskus ollut vaihdelaatikon kumi niin rikki että näytti ehjältä mutta askia nostamalla irtos kumipohjasta.

Pajares
20.10.2014, 14:00
Soson teoria vois tehäkkin ton,Eli perä kiertyy kiihdytyksissä tai silloin kun on paljon pitoa!

Vedä käkkäri päälle ja aja pienellä vaihteella jarrua vasten eteen/taakse ja kaveri kattoo paljon pinioni pääsee elämään?

walle81
21.10.2014, 12:42
Pitääpä kokeilla tuota jarrua vasten liikkeelle lähtöö!! Mutta mikä se tuo pioni oikeen on? Entäpä norra/apunorra ???

Jappi
21.10.2014, 13:48
Pitääpä kokeilla tuota jarrua vasten liikkeelle lähtöö!! Mutta mikä se tuo pioni oikeen on? Entäpä norra/apunorra ???

Pinioni= perän sisäänmenoakseli
Norra= jousipakan päälehti, se minkä päissä on lenkit
Apunorra= edellistä tukeva pitkä jousilehti

hiluvitkutin
21.10.2014, 18:40
Tuolla minunkin tallissa pyörähti joku -03 ja eipä ollu liukua muutakuin laatikossa. Eikä ollu ees apunorraa.