View Full Version : Saranan puutteet.
Topi1982
08.09.2014, 20:13
Miksi ei tata pikku hommaa vois jo peravaunu tehtaalla suorittaa?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5304&pictureid=161944
kellukka
08.09.2014, 20:18
kerros tarkemmin, mikä homman nimi?
Topi1982
08.09.2014, 20:23
Kun toinen saranatappi on lyhyempi, on helppo sihtailla tapit reikiinsa vuorotellen. Yhtapitkien pittaa osua yhta aikaa, eika meinaa onnistua
helposti.:cool:
kellukka
08.09.2014, 20:26
joo, samaa oon miettiny minäki tuolla rakenuksilla noitten ovien kanssa,
Valmet 702:sen oven kanssa samaa tuskaillu
BJ-40/76
08.09.2014, 21:17
Samaa monta kertaa tuskaillut, Muutamasta saranasta on lähtenyt muutama milli tapista pois, tuo "puolet-" varmaan vaikuttaa jo kestävyyteenkin, mutta helpottaa varmaan huomattavasti, kun voi jättää roikkumaan toisen saranan varaan sihtauksen ajaksi. Ja pitää muistaa, että tappi vääntyy huomattavan herkästi, kun lyhennetty noin radikaalisti, siis ei "muljahda" pois, jos ote lipsahtaa...
Minä olen yrittänyt vielä teroittaa tuota päätä, helpommin osuu kuiviltaan...
Noissa peräkärryn luukuissa on kanssa yksi hyvä systeemi semmonen, että se rungonpuoleinen holkki on viistetty 45asteiseksi ja näinollen ne luukun tapit on helppo laskea ikäänkuin niiden holkkien päähän ja vaan tökkää luukun sivuttain paikalleen.
Eräs kotimainen jo toimintansa lopettanut perävaunuvalmistaja/entinen työnantaja käyttikin kyseistä rakennetta ja se oli kyllä hyvä systeemi kun ne niin tehtiin.
Tossa omassa hollantilaisessa tekeleessä kanssa kaipaisin kyseistä ominaisuutta, varsinkin sivulaitojen kanssa.
Miksi ei tata pikku hommaa vois jo peravaunu tehtaalla suorittaa?
]
No varmaan siks et sit pitäis olla eri sarana vasemmaks ja oikeeks saranaks. Tai vaihtoehtosesti eri sarana ylä ja ala saranaks. Tai sit vaikein osuus, opetella laittamaan tapit reikiinsä ihan yksin vaikka onkin saman mittaiset tapit saranoissa.
Topi1982
12.09.2014, 16:08
No varmaan siks et sit pitäis olla eri sarana vasemmaks ja oikeeks saranaks. Tai vaihtoehtosesti eri sarana ylä ja ala saranaks. Tai sit vaikein osuus, opetella laittamaan tapit reikiinsä ihan yksin vaikka onkin saman mittaiset tapit saranoissa.
Tai ostaa rälläkkä:cool:
Topi1982
12.09.2014, 16:18
[QUOTE=BJ-40/76;1159158]Samaa monta kertaa tuskaillut, Muutamasta saranasta on lähtenyt muutama milli tapista pois, tuo "puolet-" varmaan vaikuttaa jo kestävyyteenkin,
Ainoa tosi kuormitus, joka tuolle tapille voi tulla luukun kiinni ollessa on liikkuva=sitomaton
kuorma. Silloinkin rasitus on leikkausvoima, jota kestää tapin paksuus ei pituus,
edellyttäen ettei saranaholkki "aukea".
Isäukko teki aikoinaan itse peräkärryn ja ensitöikseen nappasi toisen puolen saranasta reilusti pois juuri tuon laidan irroitettavuuden ja takaisinlaiton takia.
Aika ajoi sitten n. 30:n vuoden kovan käytön ja huonon hoidon kanssa kärrystä ohi joten nyt mennäään FArmi Pro:lla johon tehtaalla laitatettiin lisää sidontalenkkejä pohjaan.
Orkkispohjssa niitä oli 4 , mun kärrysä on 10.
MAksoihan se sen 6 lenkkiä lisää hintaa mutta en oo katunu noiden lisäystä.
Edit: Niin tuo JYTYn saranajuttu, vissiin siellä tehtaalla tuo teksii aikamoisen lisätyön joten sen suoma hyöty vs. käytetty aika ei ole järkevää.
BJ-40/76
13.09.2014, 22:35
[QUOTE=BJ-40/76;1159158]Samaa monta kertaa tuskaillut, Muutamasta saranasta on lähtenyt muutama milli tapista pois, tuo "puolet-" varmaan vaikuttaa jo kestävyyteenkin,
Ainoa tosi kuormitus, joka tuolle tapille voi tulla luukun kiinni ollessa on liikkuva=sitomaton
kuorma. Silloinkin rasitus on leikkausvoima, jota kestää tapin paksuus ei pituus,
edellyttäen ettei saranaholkki "aukea".
Minun alkuperäinen viesti:"""""""""""""""""""""
Samaa monta kertaa tuskaillut, Muutamasta saranasta on lähtenyt muutama milli tapista pois, tuo "puolet-" varmaan vaikuttaa jo kestävyyteenkin, mutta helpottaa varmaan huomattavasti, kun voi jättää roikkumaan toisen saranan varaan sihtauksen ajaksi. Ja pitää muistaa, että tappi vääntyy huomattavan herkästi, kun lyhennetty noin radikaalisti, siis ei "muljahda" pois, jos ote lipsahtaa...
Minä olen yrittänyt vielä teroittaa tuota päätä, helpommin osuu kuiviltaan...""""""""""""""""
Jos annetaan pilkulle kyytiä, niin tuo mainitsemasi leikkausvoima ei ole koko totuus, myös tuo taivutusrasitus vaikuttaa lujuuteen, edellyttäen että tuo sarana on valmistettu toiminnan kannalta tarpeellisella välyksellä....
Ja käytit termiä "Ainoa tosi kuormitus, joka tuolle tapille voi tulla luukun kiinni ollessa on liikkuva=sitomaton
(mutta jos joku meikäläisen tapainen tumpula asettaa laitaa paikoilleen, niin kun huomio ei riitä siihen, että saisi kaksi saranaa helposti yhtäaikaa, niin en voi vannoa, että tuon puolen saranan verran kannattelisin laitaa +-5asteen kulmassa...
MUTTA: siis tarkoitin sitä, että minä rälläköin tuon toisen saranatapin vain senverran lyhyeksi, että kun laita on sen varassa, ja "sovitus/sihtaus/asetus" epäonnistuu (siis menee huti, syystä taikka toisesta) niin laidalla ei tule väännettyä sitä pitempää saranatappia, vaan laita putoaa tuosta viistosta tapista, eikä väännä sitä.
Ja tuo lujuuslaskenta on se, mihin haluaisin lisää oppia.
Mulla on niin kierot silmät, että nään molemmat tapit yhtäaikaa. Helppo sihdata.
Vaikka huippusihtaaja reikään oonkin, niin kolme tappia ja 50 kg laita tarttee jo reilusti erimittaiset tapit ja niin sitten helpommin pärjää ja jokaiseen reikään vuorollaan osuu. Noin ne siis kaikki kuuluis olla, eikä tosiaan lujuuteen mitään vaikuta.
Mulla on vanha Carry merkkinen peräkärry, varmaan 70 luvun lopulta. Siinä tapit eripituisia jo tehtaalta:)
Kyllä näitä eripitusilla tappeilla olevia saranoita on kotimaisilla valamistajilla ollu käytösä iät ajat.
Topi1982
10.10.2014, 22:31
[QUOTE=TsKo;1160057]Noissa peräkärryn luukuissa on kanssa yksi hyvä systeemi semmonen, että se rungonpuoleinen holkki on viistetty 45asteiseksi ja näinollen ne luukun tapit on helppo laskea ikäänkuin niiden holkkien päähän ja vaan tökkää luukun sivuttain paikalleen.
Huomasin vasta nyt. Hyvä toteutus meille kaikille ja helppo toteuttaa jopa jpkeellekin ihan yksin tai useamman kanssa:rolleyes: