Kirjaudu sisään

View Full Version : Suuttimetko vuotaa hiliksissa ?


Hilluksi
18.02.2014, 18:31
Aamuisin kun käynnistää niin pölläyttää dieselille haisevan pilven. Heti hehkutuksen jälkeen kun starttaa niin lähtee ensimmäisellä pyöräytyksellä käyntiin, eli hehkut ainakin pelaa. Ei pölläytä enää päivällä, ainoastaan aamulla. Vuotaako suuttimet seisoessa vai mikähän ?

Late_
18.02.2014, 18:42
Tai sit se on vaan vanha vanhanliiton Toitsku ja toi kuuluu ominaisuuksiin?

Itse en kyllä tekis mitään, edes vaivaisi päätäni asialla.. :)

Bj Andy
18.02.2014, 21:20
Kuuluu etukammio koneen ominaisuuksiin. Eli normaalia on. Nyky hajuttomana,mauttomana, aikakautena tommonen vaan herättää ihmetystä...

Hilluksi
19.02.2014, 07:32
Selvä homma kiitoksia.

Edit. Se kyllä savuttaa liikaa aamulla, ja käyntikin on vaivalloista niin kauan kun nafta palaa pois sylintereistä. Mitä pitäisi tehdä, mikä siellä vuotaa sylintereihin, ne suuttimetko. Voiko niitä korjata vai mitä...

Hilluksi
26.02.2014, 06:22
Se kyllä savuttaa liikaa aamulla, ja käyntikin on vaivalloista niin kauan kun nafta palaa pois sylintereistä. Mitä pitäisi tehdä, mikä siellä vuotaa sylintereihin, ne suuttimetko. Voiko niitä korjata vai mitä... Osaisiko joku neuvoa kiitos?

Bj Andy
26.02.2014, 07:08
Laitahan vitejoo...

Ja ennen suutinsvappia vaiha hehkut jos et oo satavarma että ne on ehjät.

Paljonkos tuolla on ajettu ja kauan oot omistanu laitteen?

Jappi
26.02.2014, 11:10
Laitahan vitejoo...

Ja ennen suutinsvappia vaiha hehkut jos et oo satavarma että ne on ehjät.

Paljonkos tuolla on ajettu ja kauan oot omistanu laitteen?

Ja hehkujen jälkeen venttiilien säätö.

Hilluksi
27.02.2014, 07:09
Hehkut on ostettu uudet kun kaveri sanoi että niissä se vika on, mutta ei ollut. Ja ostin alkuperäiset koska hintaeroa oli vain 4€. Käyntiin lähtee tosi hyvin hehkujen vaihdon jälkeen, ennen piti hehkuttaa kaksi kertaa. Kuulin että jossain on joku säätö kauanko hehkuttaa, olisiko se pielessä? En ole vielä kauaa omistanut autoa, enkä koskaan omistanut tuollaista dieseliä siksi vähän outoa. Se savutus on sellaista että jos painaa kaasua käynnistäessä niin menee 5-6 sek. niin savutus loppuu jä käynti paranee. Voihan se olla että kuuluu 395tkm ajetun Hiluxin ominaisuuksiin, mutta häiritsee silti. Paljonkos ne venttiilien välykset on kylmänä ?

Bj Andy
27.02.2014, 07:52
Jos se lähtee hyvin tulille ja hehkut on uudet ja orkkikset niin ne on silloin ok eli älä säädä mitään.

Etukammio kone , niinkuin tuo hiluxin pata on, toimii kylmänä juurikin noin,johtuen siitä että sen männän puristama ilma ei alkuun lämpene tarpeeksi siellä etukammiossa mihin se pottoaine ruiskutetaan joten alkuun syttyminen on mitä on. Samasta syystä se tarvii aina toimivat hehkut käynnistyäkseen kylmänä.

Noilla kilsoilla voisi olla tarpeen käyttää sekä suuttimet että pumppu huollossa, mutta jos laite on mennyt aina katastuksen savumittauksesta läpi ja toimii muuten niin ei sekään ole välttämätöntä.

Jos löytyy se savumittaus lappu niin pistä lukemat esiin niin arvostellaan sekin puoli.

hiluvitkutin
27.02.2014, 08:01
Ei tuo kovin vakavalle kuulosta. Vetäiskö jostain himpun ilmoja. On niin pikku vuoto että vaikuttaa vasta pitemmällä seisotuksella. Minkähän moinen pilvi sieltä putkesta pöllähtää?
Mulla rupes tulemaan pakoputkesta öljyä, silti pyörii ihan hyvin. ;) vaan kyllä pöläytteleekin.

KarvaTurpa
27.02.2014, 11:42
En olisi yhtään huolissani. älä nyt ainakaan mitään kalliita huoltoja suunnittele.
Itse olen huomannut, että kannattaa hehkun merkkivalon sammuttua hetki odottaa kunnes kuuluu selvä naksahdus ja sitten käyntiin. runneri ja läjä molemmat käynnistyi paljon siivommin noin...

Jappi
27.02.2014, 13:06
Paljonkos ne venttiilien välykset on kylmänä ?

Jos on kyseessä 110 tai uudempikorinen niin on levysäätö venttiilin välyksille. Pako 0.45mm imu 0.25mm.

Noilla kilometreillä helposti ensimmäinen venttiilivälyksen säätökerta...

Hilluksi
27.02.2014, 17:58
Joo olen sen aina käynnistänytkin niin että kuuntelen sen releen naksuksen, ja hyvin lähtee kylmänä käyntiin. Tuo venttiilien levysäätö kuulostaa oudolta, eli taidan antaa olla. Ja savuttakoon aamulla, ei se haittaa kun naapureita :)

Jappi
28.02.2014, 13:12
Kyl se kannattaa säätää, käyttää liikkeessä niin on nekin levyt olemassa. Pari sataa olisi ollut etuvetoiseen säätö merkkiliikkeessä, luultavasti hiluksi hieman halvempi kun vähemmän purettavaa...

KarvaTurpa
28.02.2014, 15:26
onko oikeasti ollut palasäätöisessä toyotan koneessa säätötarvetta? Itsellä on ollut 4 palasäätöistä, yksi diesel ja kolme bensakonetta. corollasta joskus meinasin säätää ja senkin avasin turhaan 400tkm:n kohdalla...yhden palan olisi voinut vaihtaa jos ihan viimeisen päälle olisi laittanut.

Jappi
28.02.2014, 22:30
onko oikeasti ollut palasäätöisessä toyotan koneessa säätötarvetta? Itsellä on ollut 4 palasäätöistä, yksi diesel ja kolme bensakonetta. corollasta joskus meinasin säätää ja senkin avasin turhaan 400tkm:n kohdalla...yhden palan olisi voinut vaihtaa jos ihan viimeisen päälle olisi laittanut.

On. 485tkm ajettu 2C dieseli alkoi käynnistyä kolmella kylmänä kun kelit jäähtyi.

E: niin, omatoimisesti voi toki mitata ja tarkistaa onko tarvetta säädölle, se on kuitenkin helppo nakki eikä vaadi rakotulkkia kummempaa erikoisvälinettä...

4x4_88
28.02.2014, 23:04
Kysynpä tässä samalla kun sama kone kyseessä.
Eli Hiace 2L(2?) vm 2001 ajettu 407tkm.
Esim -15C pakkasessa ei lähde Tojotan tyyliin "puolella koneen pyöräytyksellä" ja alkaa käymään kolmella pytyllä, kunnes hetken päästä tasaantuu. Savuttaa hetken sinertävää. Jos ei paina startin jälkeen kaasua niin just ja just pysyy käynnissä ensimmäisten sekuntien aikana.

Viime talvena lähti todella hyvin käyntiin vaikka oli saman verran pakkasta. Avaimen hipaisu ja heti kävi tasaisesti.

Oisko osa hehkuista rikki? Suuttimet? Lämpimänä toimii hienosti. Jos on ollu roikan nokassa niin lähtee suhkoht normisti käyntiin.

http://youtu.be/98QK1DmD-5g

Pääasia tietenkin, että lähtee edes käyntiin ja varmasti monen mielestä tuommonen käynnistyvyys on ihan normaalia... vaan ois kiva saada se vanha "vaivaton" kylmästartti takas :D

Jappi
01.03.2014, 00:55
Kysynpä tässä samalla kun sama kone kyseessä.
Eli Hiace 2L(2?) vm 2001 ajettu 407tkm.
Esim -15C pakkasessa ei lähde Tojotan tyyliin "puolella koneen pyöräytyksellä" ja alkaa käymään kolmella pytyllä, kunnes hetken päästä tasaantuu. Savuttaa hetken sinertävää. Jos ei paina startin jälkeen kaasua niin just ja just pysyy käynnissä ensimmäisten sekuntien aikana.

Viime talvena lähti todella hyvin käyntiin vaikka oli saman verran pakkasta. Avaimen hipaisu ja heti kävi tasaisesti.

Oisko osa hehkuista rikki? Suuttimet? Lämpimänä toimii hienosti. Jos on ollu roikan nokassa niin lähtee suhkoht normisti käyntiin.

http://youtu.be/98QK1DmD-5g

Pääasia tietenkin, että lähtee edes käyntiin ja varmasti monen mielestä tuommonen käynnistyvyys on ihan normaalia... vaan ois kiva saada se vanha "vaivaton" kylmästartti takas :D

Varmaan hehku kun noin äkkiä kuitenkin alkaa käydä siivosti.

Hilluksi
01.03.2014, 10:32
Varmaan hehku kun noin äkkiä kuitenkin alkaa käydä siivosti.

Mulla on uudet orkkis hehkut ja sama oire.

Jappi
01.03.2014, 11:21
Mulla on uudet orkkis hehkut ja sama oire.

Tarkista ne venttiilivälykset ettei kanna.

Hilluksi
01.03.2014, 14:58
Tarkista ne venttiilivälykset ettei kanna.

Eikös sen huomaisi tehoissa jos joku venttiili kantaa ?

Jappi
01.03.2014, 18:32
Eipä kyllä ainakaan minun persdyno huomannut mitään kun kone oli lämmennyt.

KarvaTurpa
01.03.2014, 20:27
Varmaa ainakin on, etteivät vanhuuttaan ainakaan parane ja voi olla montakin eri vikaa. Kuulostaa videossa samalta kuin yksi hehku olisi mykkä. toisaalta jos hehku mykkä, niin toimisiko hehkun merkkivalo "normaalisti".
Onko noin uudessa enää sitä vahapatruunasysteemiä syöttöpumpun kyljessä...voisiko osasyynä olla?
Saako se ilmaa jostain ja kylmänä yskii enimmät ilmat pihalle ennen kuin käynnistyy?

BJ-40/76
01.03.2014, 22:38
siis seuraavat kommentit -80 luvun L, 2L ja 2Lt kokemuksien pohjalta:
Siis jos "nafta palaa sylintereistä pois" niin ei vaikuttane käymiseen, ainakaan heikentävästi.
Yhtä-äkkiä tulee mieleen 2 vaihtoehtoa, jos puristukset on tallessa jokaisessa pytyssä. (voi testata suuntaa-antavasti esim. pörittämällä räikällä kampiakselin päästä, tussilla merkityt puristuskohdat (2kpl/hihnapyörä) tuntuvat kaikki samoilta, siis 2 kierrosta kampiakselia=4 sylinteriä)
Siis suihku/-kut kusee, siis ei polta kunnolla käynnistyksen yhteydessä, taikka jostain pääsee ilmaa dsl-järjestelmään: siis ensimmäisenä jättäsin tankin korkin auki yöksi, ja jos ei auta, niin tankinkorkki auki ilmaus käsipumpulla 5 minuuttia ennen starttia, ja jos auttaa, niin sitten etsimään ilmavuotoa... ja -70 luvun hiluxit eroaa aikapaljon parikymmentä vuotta uudemmista.... siis ei pikaluvulla sattunut silmään, minkä ikäinen "potilas" on:confused:

Hilluksi
02.03.2014, 07:39
siis seuraavat kommentit -80 luvun L, 2L ja 2Lt kokemuksien pohjalta:
Siis jos "nafta palaa sylintereistä pois" niin ei vaikuttane käymiseen, ainakaan heikentävästi.
Yhtä-äkkiä tulee mieleen 2 vaihtoehtoa, jos puristukset on tallessa jokaisessa pytyssä. (voi testata suuntaa-antavasti esim. pörittämällä räikällä kampiakselin päästä, tussilla merkityt puristuskohdat (2kpl/hihnapyörä) tuntuvat kaikki samoilta, siis 2 kierrosta kampiakselia=4 sylinteriä)
Siis suihku/-kut kusee, siis ei polta kunnolla käynnistyksen yhteydessä, taikka jostain pääsee ilmaa dsl-järjestelmään: siis ensimmäisenä jättäsin tankin korkin auki yöksi, ja jos ei auta, niin tankinkorkki auki ilmaus käsipumpulla 5 minuuttia ennen starttia, ja jos auttaa, niin sitten etsimään ilmavuotoa... ja -70 luvun hiluxit eroaa aikapaljon parikymmentä vuotta uudemmista.... siis ei pikaluvulla sattunut silmään, minkä ikäinen "potilas" on:confused:

Mulla on vm-91 ja kohta 400tkm ajettu. Pitääpä kokeilla noita niksejä auttaako mitään. Siihen venttiilien säätöön en viitsisi ruveta. Ja hehkut pelaa satavarvasti, ne on juuri vaihdettu ja lähtee nyt paremmin käyntiin. Ennen piti hehkuttaa kahteen kertaan. Autohan pelaa hyvin, se savuttaminen ja epätasainen käynti aamulla vaan kiusaa. Se on sellainen hyvin pintakaasulla vääntävä, kulkee herkästi sellaista 100kmh vitosella pintakaasulla, ja vääntää hyvin kaupungissakin. Hävettää vaan se savupilvi :)

Ambula
02.03.2014, 21:27
Varmaa ainakin on, etteivät vanhuuttaan ainakaan parane ja voi olla montakin eri vikaa. Kuulostaa videossa samalta kuin yksi hehku olisi mykkä. toisaalta jos hehku mykkä, niin toimisiko hehkun merkkivalo "normaalisti"


Mulla ainakin toimi valo ihan normaalisti, vaikka oli yks hehku mykkä (todettu mittaamalla). Vaihdoin kaikki, ja valon toiminta tasan sama.

2,4TD
03.03.2014, 21:00
Mulla on vm-94 ja kohta 400tkm ajettu. Pitääpä kokeilla noita niksejä auttaako mitään. Siihen venttiilien säätöön en viitsisi ruveta. Ja hehkut pelaa satavarvasti, ne on juuri vaihdettu ja lähtee nyt paremmin käyntiin. Ennen piti hehkuttaa kahteen kertaan. Autohan pelaa hyvin, se savuttaminen ja epätasainen käynti aamulla vaan kiusaa. Se on sellainen hyvin pintakaasulla vääntävä, kulkee herkästi sellaista 100kmh vitosella pintakaasulla, ja vääntää hyvin kaupungissakin. Hävettää vaan se savupilvi :)

-94, ja tuohan on vaparikone?
Älä vaan hyvänen aika tee mitään josko 100km/h kulkee ja pintakaasulla, väätökin jos löytyy :D

Hilluksi
08.03.2014, 08:54
Mulla on vm-91 ja kohta 400tkm ajettu. Pitääpä kokeilla noita niksejä auttaako mitään. Siihen venttiilien säätöön en viitsisi ruveta. Ja hehkut pelaa satavarvasti, ne on juuri vaihdettu ja lähtee nyt paremmin käyntiin. Ennen piti hehkuttaa kahteen kertaan. Autohan pelaa hyvin, se savuttaminen ja epätasainen käynti aamulla vaan kiusaa. Se on sellainen hyvin pintakaasulla vääntävä, kulkee herkästi sellaista 100kmh vitosella pintakaasulla, ja vääntää hyvin kaupungissakin. Hävettää vaan se savupilvi :)

Nyt on niksit kokeiltu. Ei mitään vaikutusta. Mutta en vaan ymmärrä miksi sitä käsipumppua pitää painella. Eihän tässä ole kyse siitä lähteekö huonosti käymään, vaan siitä että aamuisin on naftaa sylinterissä/eissä. Ja siitä johtuu savutus ja sellainen käyntiinlähtö että pitää painaa kaasua vähän että savutus loppuisi aikaisemmin. Eli vuotaako ne suuttimet sitten, ja mitä niille voi tehdä. Voiko pestä/putsta jollain, vaikka ultraäänipesurilla?

BJ-40/76
08.03.2014, 21:48
Nyt on niksit kokeiltu. Ei mitään vaikutusta. Mutta en vaan ymmärrä miksi sitä käsipumppua pitää painella. Eihän tässä ole kyse siitä lähteekö huonosti käymään, vaan siitä että aamuisin on naftaa sylinterissä/eissä. Ja siitä johtuu savutus ja sellainen käyntiinlähtö että pitää painaa kaasua vähän että savutus loppuisi aikaisemmin. Eli vuotaako ne suuttimet sitten, ja mitä niille voi tehdä. Voiko pestä/putsta jollain, vaikka ultraäänipesurilla?

Siis tiedätkö sinä varmasti, että siellä sylintereissä on naftaa, ennenkä starttaat? Ja mistä k.o tieto on peräsin?

Siis JOS esim. suihkujen ohivuototletkusta vuotaa ilmaa sisäänpäin, ja se pääsee pumppuun asti, niin silloin starttaushetkellä/heti sen jälkeen pumppu ei toimi oikein, koska sisäinen paine on liian pieni, ilma sekoittuu dsl:iin, ja pumppu työntää sen suihkuputkiin (siis sinne muodostuu "kaasujousi") , ja kun kone ei halua käydä "pyydettyä kierrosnopeutta", niin pumppu lisää syöttöä -> siitä seuraa se, että jossain pytyssä sitä soppaa on liikaa...

Tuon ilmiön saisi selvitettyä ilmaamalla hetki ennen käynnistystä.... pitäis onnistua jokaisella, joka omistaa 20v vanhan dsl- auton, ja jos ei osaa, niin kannattais opetella "hyvän sään aikana" P.S onko tuossa automaatti ilmaus käsipumpun painelulla, vai pitääkö jostain avata imaproppu?

Ja jos sylintereissä olisi dieseliä käynnistyksessä, niin tuo ylimääräinen diesel palaessaan nostaa koneen kierroksia.... (ilmaylimäärä huomattavan suuri tyhjäkäynnillä...)
Voit kokeilla mitä kone tekee esim. lämpimänä tyhjäkäynnillä, kun ruikkaat esim. jarrupesua ilmansuodattimen imuun (aloita varovasti...)

Jos tuo ilmaus ei auta, niin minä testaisin suihkut, sillä tod. näk joku kusee, jos savu on sinistä, dsl. katkuista....
Ja voihan se olla, että sinulla on hehkuvika, joko paska hehku jo uutena, tai sitten on muuten vaan palanut.... helpoin testata mittaamalla yksitellen niiden ottama virta, siis yhdystanko pois, akusta noin 5 sek. sähköä virtamittauksen kautta, ja lukema ylös. Vois olla reilu 10 A 5 sekunnin kuluttua? (arvaus)

Ja suuttimien huolto/korjaus/testaus vaatii vähintään painepenkin, ja jonkin verran tietotaitoa k.o asiasta.

Hilluksi
10.03.2014, 17:59
Siis tiedätkö sinä varmasti, että siellä sylintereissä on naftaa, ennenkä starttaat? Ja mistä k.o tieto on peräsin?

Siis JOS esim. suihkujen ohivuototletkusta vuotaa ilmaa sisäänpäin, ja se pääsee pumppuun asti, niin silloin starttaushetkellä/heti sen jälkeen pumppu ei toimi oikein, koska sisäinen paine on liian pieni, ilma sekoittuu dsl:iin, ja pumppu työntää sen suihkuputkiin (siis sinne muodostuu "kaasujousi") , ja kun kone ei halua käydä "pyydettyä kierrosnopeutta", niin pumppu lisää syöttöä -> siitä seuraa se, että jossain pytyssä sitä soppaa on liikaa...

Tuon ilmiön saisi selvitettyä ilmaamalla hetki ennen käynnistystä.... pitäis onnistua jokaisella, joka omistaa 20v vanhan dsl- auton, ja jos ei osaa, niin kannattais opetella "hyvän sään aikana" P.S onko tuossa automaatti ilmaus käsipumpun painelulla, vai pitääkö jostain avata imaproppu?

Ja jos sylintereissä olisi dieseliä käynnistyksessä, niin tuo ylimääräinen diesel palaessaan nostaa koneen kierroksia.... (ilmaylimäärä huomattavan suuri tyhjäkäynnillä...)
Voit kokeilla mitä kone tekee esim. lämpimänä tyhjäkäynnillä, kun ruikkaat esim. jarrupesua ilmansuodattimen imuun (aloita varovasti...)

Jos tuo ilmaus ei auta, niin minä testaisin suihkut, sillä tod. näk joku kusee, jos savu on sinistä, dsl. katkuista....
Ja voihan se olla, että sinulla on hehkuvika, joko paska hehku jo uutena, tai sitten on muuten vaan palanut.... helpoin testata mittaamalla yksitellen niiden ottama virta, siis yhdystanko pois, akusta noin 5 sek. sähköä virtamittauksen kautta, ja lukema ylös. Vois olla reilu 10 A 5 sekunnin kuluttua? (arvaus)

Ja suuttimien huolto/korjaus/testaus vaatii vähintään painepenkin, ja jonkin verran tietotaitoa k.o asiasta.

No siitä vaan päättelin kun aamulla käynnistää niin savuttaa ja haisee naftalle. Päivällä taas vaikka seisoo 8h niin ei savuta, ainoastaan kun seisoo pidemmän aikaa. Täytyy aamulla kokeilla sitä pumpun painelua. Hehkuihin en oikein usko kun lähtee niin hyvin käyntiin, ennen hehkujen vaihtoa piti hehkuttaa kahteen kertaan. Nyt lähtee kun vähän näyttää virtaa. Mitäs jos se ilmaaminen auttaa, mitä silloin pitäisi tehdä?

lavanelikko
10.03.2014, 18:18
Mitäs jos se ilmaaminen auttaa, mitä silloin pitäisi tehdä?

Polttoainelinjat uusiksi kaikkialta.

2,4TD
10.03.2014, 21:41
No siitä vaan päättelin kun aamulla käynnistää niin savuttaa ja haisee naftalle. Päivällä taas vaikka seisoo 8h niin ei savuta, ainoastaan kun seisoo pidemmän aikaa. Täytyy aamulla kokeilla sitä pumpun painelua. Hehkuihin en oikein usko kun lähtee niin hyvin käyntiin, ennen hehkujen vaihtoa piti hehkuttaa kahteen kertaan. Nyt lähtee kun vähän näyttää virtaa. Mitäs jos se ilmaaminen auttaa, mitä silloin pitäisi tehdä?

Mulla oli samoja oireita + kylmänä kävi epätasaisesti.
Vaihtelin kaikki hehkut vaikka 1 oli pimeänä, suuttimet olivat listassa seuraavaksi mutta ennen tilausta alkoi savuttamaan ajossa reilusti.
Suuttimien vaihdon jälkeen ei noita ongelmia enää, mulla ainakin suuttimet oli huonot ja yksi jo silmällä katsoen viallinen:D

BJ-40/76
10.03.2014, 22:27
No siitä vaan päättelin kun aamulla käynnistää niin savuttaa ja haisee naftalle. Päivällä taas vaikka seisoo 8h niin ei savuta, ainoastaan kun seisoo pidemmän aikaa. Täytyy aamulla kokeilla sitä pumpun painelua. Hehkuihin en oikein usko kun lähtee niin hyvin käyntiin, ennen hehkujen vaihtoa piti hehkuttaa kahteen kertaan. Nyt lähtee kun vähän näyttää virtaa. Mitäs jos se ilmaaminen auttaa, mitä silloin pitäisi tehdä?

Ainakaan vanhemmassa hiluxissa yksi palanut hehku ei juurikaan haittaa käyntiinlähtöä, mutta se viimmeinen pytty ei yleensä herää, ennen kuin antaa pikkasen kierroksia. (yhdessä bj-42:ssä oli yksi erilainen hehku, siis jännite väärä; siis hitaampi kuin muut, lämpesi huomattavasti hitaammin kuin muut, ja normi hehkutuksessa ei kerinnyt lämpiämään, vasta jälkihehkulla alkoi "polttamaan" täysin, toki kerkesi se etukammiokin lämpiämään. ja "vika" löytyi vasta tuolla "hehkukisko irti, ja virtamittarin kautta suoraan sähköä hehkulle, ja 5 sekunnin kuluttua virtalukema luetaan ylös" Tuossa minun Fluken 77 (vai oliko 79?) on 40 Ohmin alue/kalibrointi, ja sillä en löytänyt/ymmärtänyt vikaa.

Siis vika vois olla:
-kuseva suihku
-puuttuvat puristukset (joko palanut/kantava venttiili tai päntä/männänrengas vika
-ilmavuoto dsl- puolella.
-huono hehkutulppa
Tai joku muu:o

p.s jos/kun vika löytyy, niin pistä topiikin jatkoksi.

Bj Andy
10.03.2014, 22:37
Siltikin lähtisin siitä ettei mitään isompaa vikaa ole. Eli jos lähtee tulille, vetää kuin anttia tukasta, eikä jätä naftaläiskiä alleen niin miksi korjata mitään?

Jos siinä on ilmavaivaa niin niin ei se lähe tulille tai oireilee jotenkin muuten niin että se ei vaan pelaa...

BJ-40/76
10.03.2014, 23:46
Jos siinä on ilmavaivaa niin niin ei se lähe tulille tai oireilee jotenkin muuten niin että se ei vaan pelaa...

Olen asiasta täysin eri mieltä!

Nuo ilmavuodot (SIIS dieseli tuppaa valumaan alaspäin -> tankkiin) Kun saa ilmaa esim. suihkujen ohivuotoputken kautta, oireilee ensin juurikin pienenä käyntihäiriönä pitkähkön seisonnan jälkeen, toki JOS tankin imuputki vuotaa, niin oireilee vasta startin jälkeen/ vedätyksessä.

Ja tuosta kommentista " Eli jos lähtee tulille, vetää kuin anttia tukasta, eikä jätä naftaläiskiä alleen niin miksi korjata mitään?":
Jos haluaa korjata viat siinä vaiheessa, kun ne ei ole aiheuttanut esim. 1000 litraa ylimääräistä dsl:n kulutuksen nousun myötä, taikka vian takia ei ole VIELÄ tullut lähdettyä myöhässä muilla kyydeillä hiluxin sijaan....

Kun on tullut seurattua tätä maailman menoa, niin olen tullut siihen tulokseen, että "Hällä väliä- ajattelu" on todellisessa nousukiidossa nimenomaan autojen suhteen. mm;
Kun noita autoja tuli työkseen rempattua, niin ei ollut ollenkaan ennenkuulumatonta, että ns. arvostetumman merkin auto tuli huoltoon/öljynvaihtoon juuri takuuajan loputtua, ja kun ajoin autoa halliin, niin herjasi vähäistä öljymäärää; ja mittatikku ei juurikaan kastunut:eek:

Hilluksi
11.03.2014, 17:41
Olen asiasta täysin eri mieltä!

Nuo ilmavuodot (SIIS dieseli tuppaa valumaan alaspäin -> tankkiin) Kun saa ilmaa esim. suihkujen ohivuotoputken kautta, oireilee ensin juurikin pienenä käyntihäiriönä pitkähkön seisonnan jälkeen, toki JOS tankin imuputki vuotaa, niin oireilee vasta startin jälkeen/ vedätyksessä.

Ja tuosta kommentista " Eli jos lähtee tulille, vetää kuin anttia tukasta, eikä jätä naftaläiskiä alleen niin miksi korjata mitään?":
Jos haluaa korjata viat siinä vaiheessa, kun ne ei ole aiheuttanut esim. 1000 litraa ylimääräistä dsl:n kulutuksen nousun myötä, taikka vian takia ei ole VIELÄ tullut lähdettyä myöhässä muilla kyydeillä hiluxin sijaan....

Kun on tullut seurattua tätä maailman menoa, niin olen tullut siihen tulokseen, että "Hällä väliä- ajattelu" on todellisessa nousukiidossa nimenomaan autojen suhteen. mm;
Kun noita autoja tuli työkseen rempattua, niin ei ollut ollenkaan ennenkuulumatonta, että ns. arvostetumman merkin auto tuli huoltoon/öljynvaihtoon juuri takuuajan loputtua, ja kun ajoin autoa halliin, niin herjasi vähäistä öljymäärää; ja mittatikku ei juurikaan kastunut:eek:

Kyllähän se kiinnostaisi laittaa kuntoon, mutta tuo kaikkien polttoaineputkien uusiminen tuntuu ihan järjettömältä sekä työnä että kustannusten suhteen. Mites ne suuttimet, pitääkö ostaa uudet ja mitä kustantaa?

Jappi
11.03.2014, 18:32
Suuttimiin vaihdetaan vain se kärkiosa. Denso merkkiset (alkuperäinen merkki) tai sitten Toyotan laatikossa. Useamman satasen saa varata vaihtoineen ja säätöineen.

Hilluksi
12.03.2014, 16:21
Suuttimiin vaihdetaan vain se kärkiosa. Denso merkkiset (alkuperäinen merkki) tai sitten Toyotan laatikossa. Useamman satasen saa varata vaihtoineen ja säätöineen.

Jaaha. Mitä säätöjä se tarvitsee, ja eikä niitä pysty itse vaihtamaan?

jesse89
12.03.2014, 17:39
Jaaha. Mitä säätöjä se tarvitsee, ja eikä niitä pysty itse vaihtamaan?

suuttimen sisällä on jousi ja ohut säätölevy eli suutinpenkissä ne nähdään uusilla kärjillä tarviiko säättää jouset jäykkyyttää voi ajan saatossa heikentyä ja näin ollen joutuisi laittamaan shimmilevyjä väliin. Itse noin kuukausi sitten tein 2lt suuttimien remontin uudet kärjet ja suutinpenkissä kokeiltiin jokainen suutin niin avaus paine oli vanhoilla levyillä sekä jousilla just se minkä toyotan korjausmanuaali antoi avauspaine siis.

Hilluksi
13.03.2014, 16:46
suuttimen sisällä on jousi ja ohut säätölevy eli suutinpenkissä ne nähdään uusilla kärjillä tarviiko säättää jouset jäykkyyttää voi ajan saatossa heikentyä ja näin ollen joutuisi laittamaan shimmilevyjä väliin. Itse noin kuukausi sitten tein 2lt suuttimien remontin uudet kärjet ja suutinpenkissä kokeiltiin jokainen suutin niin avaus paine oli vanhoilla levyillä sekä jousilla just se minkä toyotan korjausmanuaali antoi avauspaine siis.

Ai jaa. Mutta miksi pitää varautua satoihin euroihin, ei kai ne suutinkärjet mahdottomia maksa, eikä varmaan se säätökään. Tehdäänkö se säätö jossain dieselhuollossa?!

2,4TD
13.03.2014, 16:52
Ai jaa. Mutta miksi pitää varautua satoihin euroihin, ei kai ne suutinkärjet mahdottomia maksa, eikä varmaan se säätökään. Tehdäänkö se säätö jossain dieselhuollossa?!

Haulla varmaan löytyy todella paljon tuosta asiasta, mm hiacepojat on sanonut että hehkut, suuttimen + joitain muita kannattaa käyttää vaan ja ainoastaan orkkisosia.
Itse vaihtelin uudet suuttimet kokonaan, pikkuisen se maksoi mutta josko seuraavat 400 000km menee niin ei paljoa kilsaa päälle tee.

KarvaTurpa
13.03.2014, 21:45
Ai jaa. Mutta miksi pitää varautua satoihin euroihin, ei kai ne suutinkärjet mahdottomia maksa, eikä varmaan se säätökään. Tehdäänkö se säätö jossain dieselhuollossa?!

Läjään maksoi 180€ kun vei pelkät suuttimet huoltoon ja ruuvasi itse takaisin paikalleen.
Ei ne suuttimen kärjet ilmaisia ole ja pakko huoltomiehenkin on palkka saada. Äkkiä siitä satasia tulee tekipä miten tahansa remontin.

BJ-40/76
14.03.2014, 00:11
Ai jaa. Mutta miksi pitää varautua satoihin euroihin, ei kai ne suutinkärjet mahdottomia maksa, eikä varmaan se säätökään. Tehdäänkö se säätö jossain dieselhuollossa?!

Siis jopa noissa museo- ikäisissä( :cool: ) dieseleissä tuo diesel- puoli on aikakailla hienomekaniikkaa:
Siis tuossa topiikin aloittajan autossa on nuo "suihkun kärjet" ulkomuistista ulkomitaltaan noin 15mm sylinteri, ja sisämitaltaan noin 4mm, minkä päässä on noin 1 mm kartiomainen reikä, jossa tuo noin 3.998? millinen teräsmäntä, jonka päässä oleva kartio työntyy tuosta sylinterin kartioporauksesta läpi, ja kohdistus/kulmat on mitoitettu siten, että tuo "minimaallinen dsl- annos" tulee sumuna ulos. Ja jos tuommoinen kone, 4- sylinterinen, ilman kuormaa, käy n. 6-700 r/min, ja kuluttaa noin 0,5 litraa tunnissa, niin aikapieniä nuo "dsl-sumu-annokset"
ja samoilla "leluilla" pitää pystyä "sumuttamaan" pyttyyn noin 30-40 litraa tunnissa, toki kierrokset on noin 4-5 kertaiset, mutta "vastapaine" sylinterissä on käytännössä reilu tuplat.
Ja kaikki dsl, mikä pääsee karkuun n. 175 kg/cm2 + paineella tuon sentin mittaisen männän ohi, palaa tankkiin...

-> siis nuo suihkut "on aika paljon vartijana", Kannattaa käyttää vähintään ns. asiantuntijaa.... Itse olen tehnyt noita suihkujen kärkien vaihtoja, ja säätöjä, lainavehkeillä +omalla halpis testipumpulla jokusen myös edellisellä vuosituhannella, toki harvakseltaan:mad: ja tuohon oman hdj-80 suihkuremonttiin olen "sijoittanut" melkein tonnin euroja, ja edelleenkin tuo hodari "kitkuaa-" kylmänä....
Toki siitä valtaosa meni "englannin yhteen suurimpaan dsl korjaamoon-" :mad::mad::mad: Ostin hdj-80 suihkut , 6 kpl, joihin oli vaihdettu alkuperäiset Denson(?) kärjet, ja kuvissa suihkun rungot oli kvartsihiekkapuhalluksen jäljiltä, mikä olikin totta, sitä kvartsihiekkaa löytyi mm. suihkujen suutinputken liitoksen sisältä, vaikka oli tuo suojakorkki päällä.
Siis ultraäänipesurista löytyi, kun ensin pesin ulkoapäin. Ja nuo 6 kpl edelleen "hyllyssä", kasasin setin, 6 kpl, noista 720tkm ajetuista omista, ja yhdestä toisesta, ulkolaisesta sarjasta.
Ja olisi halvalla? ylimäärisenä 8 kpl 1hd-t suihkun kärkiä, yhdestä kiinan? suurimmalta valmistajalta, ja nimenomaan hodariin, siis 2 vara kpl.

Toki tuo minun "dsl- suihkujen-" kärkien vaihtaminen/säätäminen, on ottanut perselaskun nimenomaan noiden hodarin suihkujen suhteen, mutta tuolla vajaalla 1000 eurolla olisi saanut orkkis kärjet, ja "merkkikorjaamossa" takuulla...

Siis en ala tekemään k.o dsl korjauksia kenellekkään.

Hilluksi
14.03.2014, 06:13
Siis jopa noissa museo- ikäisissä( :cool: ) dieseleissä tuo diesel- puoli on aikakailla hienomekaniikkaa:
Siis tuossa topiikin aloittajan autossa on nuo "suihkun kärjet" ulkomuistista ulkomitaltaan noin 15mm sylinteri, ja sisämitaltaan noin 4mm, minkä päässä on noin 1 mm kartiomainen reikä, jossa tuo noin 3.998? millinen teräsmäntä, jonka päässä oleva kartio työntyy tuosta sylinterin kartioporauksesta läpi, ja kohdistus/kulmat on mitoitettu siten, että tuo "minimaallinen dsl- annos" tulee sumuna ulos. Ja jos tuommoinen kone, 4- sylinterinen, ilman kuormaa, käy n. 6-700 r/min, ja kuluttaa noin 0,5 litraa tunnissa, niin aikapieniä nuo "dsl-sumu-annokset"
ja samoilla "leluilla" pitää pystyä "sumuttamaan" pyttyyn noin 30-40 litraa tunnissa, toki kierrokset on noin 4-5 kertaiset, mutta "vastapaine" sylinterissä on käytännössä reilu tuplat.
Ja kaikki dsl, mikä pääsee karkuun n. 175 kg/cm2 + paineella tuon sentin mittaisen männän ohi, palaa tankkiin...

-> siis nuo suihkut "on aika paljon vartijana", Kannattaa käyttää vähintään ns. asiantuntijaa.... Itse olen tehnyt noita suihkujen kärkien vaihtoja, ja säätöjä, lainavehkeillä +omalla halpis testipumpulla jokusen myös edellisellä vuosituhannella, toki harvakseltaan:mad: ja tuohon oman hdj-80 suihkuremonttiin olen "sijoittanut" melkein tonnin euroja, ja edelleenkin tuo hodari "kitkuaa-" kylmänä....
Toki siitä valtaosa meni "englannin yhteen suurimpaan dsl korjaamoon-" :mad::mad::mad: Ostin hdj-80 suihkut , 6 kpl, joihin oli vaihdettu alkuperäiset Denson(?) kärjet, ja kuvissa suihkun rungot oli kvartsihiekkapuhalluksen jäljiltä, mikä olikin totta, sitä kvartsihiekkaa löytyi mm. suihkujen suutinputken liitoksen sisältä, vaikka oli tuo suojakorkki päällä.
Siis ultraäänipesurista löytyi, kun ensin pesin ulkoapäin. Ja nuo 6 kpl edelleen "hyllyssä", kasasin setin, 6 kpl, noista 720tkm ajetuista omista, ja yhdestä toisesta, ulkolaisesta sarjasta.
Ja olisi halvalla? ylimäärisenä 8 kpl 1hd-t suihkun kärkiä, yhdestä kiinan? suurimmalta valmistajalta, ja nimenomaan hodariin, siis 2 vara kpl.

Toki tuo minun "dsl- suihkujen-" kärkien vaihtaminen/säätäminen, on ottanut perselaskun nimenomaan noiden hodarin suihkujen suhteen, mutta tuolla vajaalla 1000 eurolla olisi saanut orkkis kärjet, ja "merkkikorjaamossa" takuulla...

Siis en ala tekemään k.o dsl korjauksia kenellekkään.

Kiitos kattavasta tietosetistä. En kyllä aio itse tehdä mitään, enkä sitä viitsi mihinkään viedä niin kauan kuin toimii. Itseä ei niin hirveästi haittaa koko aamuisin savutus, pikemminkin vähän hävettää jos joku sattuu näkemään. Ja ihme juttu. Huomasin eilen aamulla että ei savuttanutkaan käynnistäessä. Hyvin pieni käry tuli ja kävikin heti kunnolla. Eli näköjään joskus saattaa olla savuttamatta. Joku siis joskus toimii kuten pitää, yleensä ei...?

jesse89
14.03.2014, 18:13
Ai jaa. Mutta miksi pitää varautua satoihin euroihin, ei kai ne suutinkärjet mahdottomia maksa, eikä varmaan se säätökään. Tehdäänkö se säätö jossain dieselhuollossa?!

Mainittakoon vielä että itse ostin kärjet 25€ kpl ja kaverin kanssa vaihdettiin sen työpaikalla koska niillä oli siellä suutinpenkki. säädön voi tehdä itse ainakin saksasta pystyy ostamaan sellaisen salkun jossa erikokoisia niitä säätö levyjä sinne alle.

Jappi
15.03.2014, 06:19
Mainittakoon vielä että itse ostin kärjet 25€ kpl ja kaverin kanssa vaihdettiin sen työpaikalla koska niillä oli siellä suutinpenkki. säädön voi tehdä itse ainakin saksasta pystyy ostamaan sellaisen salkun jossa erikokoisia niitä säätö levyjä sinne alle.

Aika edullisesti olet löytänyt jos kyseessä on mainitut Denson kärjet.

Hilluksi
15.03.2014, 08:25
Onko järkeä puhdistaa suuttimia ultraäänipesurilla. Työpaikalla olisi sellainen pesuri, tarvitseeko niitä suuttimia mitenkään purkaa pesua varten?

Jappi
15.03.2014, 14:18
Onko järkeä puhdistaa suuttimia ultraäänipesurilla. Työpaikalla olisi sellainen pesuri, tarvitseeko niitä suuttimia mitenkään purkaa pesua varten?

Dieselsuuttimet eivät likaannu vaan kuluvat, ja siksipä pesu tuskin mitään vaikuttaa.

Hilluksi
16.03.2014, 07:46
Dieselsuuttimet eivät likaannu vaan kuluvat, ja siksipä pesu tuskin mitään vaikuttaa.

Eli jos ne suuttimet kusee läpi, on kyse kulumisesta?!

Jappi
16.03.2014, 14:35
Eli jos ne suuttimet kusee läpi, on kyse kulumisesta?!

Kyl. Neulan tiivistyspinta on kulunut/syöpynyt.

jesse89
16.03.2014, 23:09
Aika edullisesti olet löytänyt jos kyseessä on mainitut Denson kärjet.

Suhteilla saa :)

Hilluksi
22.03.2014, 08:40
Siihen ei löytynyt vielä selitystä miksi joskus ei savuta. Esimerkiksi eilen aamulla ei tullut minkäänlaista savua ja kävi heti hyvin. Iltapäivällä taas kun lähdin töistä niin savutti :confused:

Hilluksi
29.03.2014, 07:07
Tuo Toyota on kyllä merkillinen peli. Tossa menneellä viikolla se rupesi vaan yhtäkkiä kulkemaan sillälailla herkemmin. Pölläyttää vielä aamuisin, joskus ei oikeastaan yhtään. Mutta rupesi kulkemaan paremmin. Huomasin kun ajelen töihin ja matkalla tulee pitkä loiva ylämäki, kulkee keveämmin mäen ylös ja jopa kiihtyy jos painaa kaasua. Eilen kokeilin hyvikseni niin 120kmh kulkee sellai kevyesti. Ennen joutui tosissaan luukuttamaan loivaa alamäkeä, nyt menee suorallakin kevyesti pintakaasulla. Mietin jo että onko mutua, myötätuuli tms. mutta kyllä se oikeasti on piristynyt. Mikähän sen taas on tehnyt ?!

2,4TD
29.03.2014, 07:31
Ollut tukossa

Krisse
29.03.2014, 09:36
Läjä lähti yleensä käyntiin huonosti, kävi alussa huonosti ja savutti sillä aikaa ihan hitosti. Välillä kulki 'pintakaasulla' ihan hienosti ja välillä ei survomallakaan yli seittemääkymppiä vastatuuleen.

Ei ollut muuta vikaa kuin nelosen männänrenkaat ihan viturallaan ja samalla pilanneet pytyn porauskuntoon. Puristuksia vajaa puolet siitä mitä pitäisi.

Et puristusmittausta sitten kun kaikki muu on todettu toimivaksi.

Hilluksi
30.03.2014, 07:41
Läjä lähti yleensä käyntiin huonosti, kävi alussa huonosti ja savutti sillä aikaa ihan hitosti. Välillä kulki 'pintakaasulla' ihan hienosti ja välillä ei survomallakaan yli seittemääkymppiä vastatuuleen.

Ei ollut muuta vikaa kuin nelosen männänrenkaat ihan viturallaan ja samalla pilanneet pytyn porauskuntoon. Puristuksia vajaa puolet siitä mitä pitäisi.

Et puristusmittausta sitten kun kaikki muu on todettu toimivaksi.

Mielenkiintoinen teoria. Jos tuossa omassa olisi myös sama vika niin miten se korjaantuu itsestään?

Hilluksi
25.04.2014, 19:32
Nyt kun kelit on lämmenny, niin aamuisin savutus on vähentynyt lähes olemattomiin. Kait se kuuluu ominaisuuksiin :=)

Krisse
25.04.2014, 20:18
Mielenkiintoinen teoria. Jos tuossa omassa olisi myös sama vika niin miten se korjaantuu itsestään?
No en mä sitä tiedä, mutta jos toi mun kirjotus kuulosti tutulta niin kannattanee tehdä puristusmittaus. Englannin Ebaysta sopiva mittarisarja muutamalla kympillä.

Omassa ainakin oli nelonen ihan selvästi finaalissa ja kolmonenkin orastavasti, ja koneremontin jälkeen kaikki on pelannut.

Bj Andy
26.04.2014, 14:12
Nyt kun kelit on lämmenny, niin aamuisin savutus on vähentynyt lähes olemattomiin. Kait se kuuluu ominaisuuksiin :=)

Ja ilma on kuivaa niin se vaan lämpenee nopeammin sen savutuspisteen ohi...