PDA

View Full Version : Perän kavennus


kippo86
06.02.2014, 21:08
Onko porukalla tietoa miten näitä on tehty?

Saako vetarin laipan hitsattua uuteen kohtaan, esim jos toyotan 8" vetarin katkasee laakerin kaulan juuresta, poraa laippaa tiukan reijän ja prässää rymppiliitoksella vetarin vähän läpi, ja hitsaa laipan molemmin puolin vetarin laippaan?? :eek:

Kestääkö/toimiiko/onko muita tapoja?

Toinen minkä oon kuullu, niin sama homma, mut vetarin keskeltä poikki ja siihen rymppi...

Juh@H
06.02.2014, 21:24
https://lh4.googleusercontent.com/-ZyYJkn3wb0Q/UY82yY81txI/AAAAAAAAD3U/Wbtc0jzLUDo/w595-h446-no/2013-01-01+09.54.49.jpg
Minä lyhensin niin, että lyhkäsen puolen vetari käy molemmille puolille.

Repro
06.02.2014, 23:12
Paljon ois tarvis lyhentää?

BJ-40/76
07.02.2014, 01:08
Onko porukalla tietoa miten näitä on tehty?

Saako vetarin laipan hitsattua uuteen kohtaan, esim jos toyotan 8" vetarin katkasee laakerin kaulan juuresta, poraa laippaa tiukan reijän ja prässää rymppiliitoksella vetarin vähän läpi, ja hitsaa laipan molemmin puolin vetarin laippaan?? :eek:

Kestääkö/toimiiko/onko muita tapoja?

Toinen minkä oon kuullu, niin sama homma, mut vetarin keskeltä poikki ja siihen rymppi...

Siis jos ainut vaatimus on tuo "-80? luvun 2.2d hiacen" perämurikka, niin yhdistämällä noita 9,5" periä saadaan aika monta evoluutiota pelkästään vetoakselin sorvauksella ja 6 reiän koneistuksella... siinä sivussa jarruvalikoima kasvaa ISOIHIN JÄÄHDYTETTYIHIN levyihin, joissa seisontajarrut on "hyvät"...
Noita Wanhojen hiace:n periä kavenneltiin jo 80 luvulla, lämpökrympillä sorvattu laippa sorvatun vetoakselin päälle, mutta MUISTAAKSENI hitsattiin vain ulkopäästä:confused: p.s. BJ/FJ-40 semi-F vetari on PALJON paksumpi, kuin tuo hiacen.... Ja siis vetarin poorit on samat, siis Wanhan hiacen ja hdj-80 vetarit käy samaan pooriin, kaikista hdj-100:sta ja uudemmista ei varmaa tietoa:)

lepoantti
07.02.2014, 07:28
muokattujen vetareiden kesto riippuu siitä että mitä olet aikeissa autolla tehdä, ja tietysti painokin ratkaisee. lähiaikaista kokemusta vetareiden muokkauksesta ja kestosta 9,5":sen osalta....soita joskus jos kiinnostaa, en jaksa alkaa kirjoittamaan juttua.

kippo86
07.02.2014, 10:41
https://lh4.googleusercontent.com/-ZyYJkn3wb0Q/UY82yY81txI/AAAAAAAAD3U/Wbtc0jzLUDo/w595-h446-no/2013-01-01+09.54.49.jpg
Minä lyhensin niin, että lyhkäsen puolen vetari käy molemmille puolille.


Tuo on yksi, mutta silloin siitä tulee liian lyhyt.
Laipasta laippaan pitäisi olla noin 1300. Lyhyillä vetareilla tulee noin 1100?

Tää tulee vajaavetosee kinderii, paino noin 850kg, tehoa +300hv...

kippo86
07.02.2014, 11:25
Ainii, ja murikka pitäis olla keskellä...

En ite saanu noita valmiita vetareita pyörittelemällä kun ton 1100 leveän kahella j40 lyhyellä. hdj80 on vissii aavistuksen pidempi lyhyt vetari, mut saatavuus huomattavasti heikompi...

Soittelen lepolantti illemmalla ;)

tare
07.02.2014, 12:52
Bj:n akselin oon kaventanu juuri noin kahdella lyhyellä vetarilla ja nyt ilmeisesti eräässä ramblerissa

HJ:n takavetari poikki ja keskitys laippaan ja hitsaamalla kiinni. Eräässä suzukissa alla edelleen

Kaverin yli 200hp jeepissä oli aikoinaan kavennettu d44 ja hitsaamalla laippaan kavennettu vetarit

kippo86
07.02.2014, 13:24
No pitää kokeilla hitsaamalla...
On se kuitenki halvempi kokeilu ku Karpiolan vetarit.

Nuhapumppu
07.02.2014, 17:21
Mites pajeron taka-akseli,siinä olis murikka keskellä ja leveyttä tuskin kauheasti liikaa? Niitähän saa miltei kättelemällä.

kippo86
07.02.2014, 18:40
Mites pajeron taka-akseli,siinä olis murikka keskellä ja leveyttä tuskin kauheasti liikaa? Niitähän saa miltei kättelemällä.

Onks kellää pajeron akselia? Veikkaan kyl et on seki sen 1400...

Limite
07.02.2014, 21:23
https://lh4.googleusercontent.com/-ZyYJkn3wb0Q/UY82yY81txI/AAAAAAAAD3U/Wbtc0jzLUDo/w595-h446-no/2013-01-01+09.54.49.jpg
Minä lyhensin niin, että lyhkäsen puolen vetari käy molemmille puolille.

Kuis siinä mahtaa käydä sitte jos lyhyen puolen vetareita alkaa käyttää "väärällä"puolella? Jos on käytetty ja laitetaan pyörimään toiseen suuntaan isoilla pyörillä niin poksahtaa nopsaan??
Isot pojat mm rallipuolella merkkaa aina oik ja vas vetarit kun hommaavat varoille

Vit*ra
08.02.2014, 00:39
Jos paksuus antaa periks, ni noita on joskus vaan pätkästy sopiviks ja teetetty uudet poorit päähän. Ainakin noissa kulmamoottorilla varustetuissa vajaavetoisissa.

Nuhapumppu
08.02.2014, 00:50
Onks kellää pajeron akselia? Veikkaan kyl et on seki sen 1400...
Voin mitata sunnuntaina jossei kukaan ehdi ensin,otetaanko rummusta rumpuun?

BJ-40/76
08.02.2014, 02:49
Kuis siinä mahtaa käydä sitte jos lyhyen puolen vetareita alkaa käyttää "väärällä"puolella? Jos on käytetty ja laitetaan pyörimään toiseen suuntaan isoilla pyörillä niin poksahtaa nopsaan??
Isot pojat mm rallipuolella merkkaa aina oik ja vas vetarit kun hommaavat varoille

Mutta "vain" kovilla olleille vetareille?, siis nuo yli/alle 30 v. vanhat hiacen vetarit on kyllä saaneet kenkää, mutta kun maksimivääntömömentti koneessa on n. 12 kg, ja "normi" renkaat 185c14...
Ja nuo vetarin poorit on aika lähellä jenkkien pooreja. esim. DANA:n pooreja; Dana 44???? vetari menee väljästi 2.2 dsl hiacen perän pooreihin (Kuten myös ainakin hdj-100:n takaperän)..... mutta toisin päin vain voimalla.

Siis tuo vetarin vaihto puolelta toiselle oli tuho/keskeytys: -80/-90 luvulla sitä seurasin sivusta, sillä LADA 1200L vm. noin vm.-80: alle 100 tkm ajetun auton vetoakseleista sain enemmän merkittynä, mitä koko "vanhan piian" auto maksoi.
ja sama tilanne oli lähes kaikissa jäykkäperäisissä, sitten kun sai vaihtaa alle VOLVON, olikokan 145??????, niin alkoi akseki kestämään, reilusti alle 1000 kg autossa, sai olla tehoa sikana, olikohan se ekkeri, minkä ajoin radalle, ja pois, kahvipöytäkseskusteluissa lähes/himppu vajaa 200 hv 2 litrainen...

kippo86
08.02.2014, 07:09
Jos paksuus antaa periks, ni noita on joskus vaan pätkästy sopiviks ja teetetty uudet poorit päähän. Ainakin noissa kulmamoottorilla varustetuissa vajaavetoisissa.

Nimeltä mainitsematon vetareita valmistava yritys ei kuulemma pysty tekemään uusia booreja vanhaan vetariin, on pintakarkastu... koitin selvittää et esim bj vetareissa on paljon varaa sorvata, niin se pintakovuus lähtis pois. Sano vaa et ei onnistu, uus vetari... siks tässä mietin näitä poppakonsteja.

Voin mitata sunnuntaina jossei kukaan ehdi ensin,otetaanko rummusta rumpuun?

Juu, rummusta rumpuu.

sisua45
08.02.2014, 20:30
Onks kellää pajeron akselia? Veikkaan kyl et on seki sen 1400...

GEN1, rummusta rumpuun 1419 mm. Voi heittää millin pari.

kippo86
09.02.2014, 11:05
GEN1, rummusta rumpuun 1419 mm. Voi heittää millin pari.

Ookke.
Täytyy koittaa kaventaa tommonen 8" 1200miilliseks...
Katotaa mitä tapahtuu.

rocky86
09.02.2014, 15:35
Rockyn taka aksulassa murikka keskellä ja vanteen kiinnitys pintojen väli 1319

kippo86
09.02.2014, 16:43
Rockyn taka aksulassa murikka keskellä ja vanteen kiinnitys pintojen väli 1319

No jopas. Mitenkäs kestäviä akseleita nää on? :eek:

rocky86
09.02.2014, 16:52
En minä ainakaan saanu perästä motään rikki kuusi vuotta ajelin rockyllä 33 tuumaset mutilat alla jonku näköstä offia.
Mul olis yks rockyn taka akseli jos olet kiinnostunu.
Ja nuita tuntuu olevan ylimääräsenä vähän kaikilla yleensä ovat vaihtaneet tojon aksulat alle eli luulis löytyvän vara vetareita.

SauliS
09.02.2014, 18:10
Löytyiskö Turun seudulta innokasta sorvaria vetarin lyhennykseen?

Jappi
10.02.2014, 01:16
Nimeltä mainitsematon vetareita valmistava yritys ei kuulemma pysty tekemään uusia booreja vanhaan vetariin, on pintakarkastu... koitin selvittää et esim bj vetareissa on paljon varaa sorvata, niin se pintakovuus lähtis pois. Sano vaa et ei onnistu, uus vetari... siks tässä mietin näitä poppakonsteja.





Tuttu sorvari oli kokeillut kierrättää vanhaa metsäkoneen vetaria kuormaimen tapeiksi, sanoi ettei onnistu kun on säröjä täynnä. Oli lohkeillut vaan hassusti.