View Full Version : Hilux ei puhalla ?!
jupasierra
06.02.2014, 19:23
-94 4wd 2,4D hilux ei lämpene. Eli mittari nousee 1/4 osaa eikä lämmityslaitteesta tule kovin lämmintä. Alavesiletku on haalea eli termostaatti toimii, ja se on juuri vaihdettu kun luulin vian olevan siinä. Lämmityslaitteen kenno myös vaihdettu, lämmöt ei vaan nouse. Ja puhalluskin on onnetonta, kohina täysillä on kyllä kova, ja muuttuu kun säädetään tuulilasille ja alas jne. mutta heikosti tulee ilmaa...
Edit.Lämpenee siis mutta ei puhalla.
onko tarvike termari vai originelli..? tarvike termarilla ei saa ku kiusaa useinmiten itselleen.
-94 4wd 2,4D hilux ei lämpene. Eli mittari nousee 1/4 osaa eikä lämmityslaitteesta tule kovin lämmintä. Alavesiletku on haalea eli termostaatti toimii, ja se on juuri vaihdettu kun luulin vian olevan siinä. Lämmityslaitteen kenno myös vaihdettu, lämmöt ei vaan nouse. Ja puhalluskin on onnetonta, kohina täysillä on kyllä kova, ja muuttuu kun säädetään tuulilasille ja alas jne. mutta heikosti tulee ilmaa...
ei vastausta, mutta tuntus olevan kaksi ongelmaa, eli kone ei lämpene ja puhallin ei saa ilmaa(suodatin tukossa)
Messätissari
06.02.2014, 20:50
Eipä se lämpömittari mullakaan normaaliajossa nouse kuin sen 1/4.
En ole koneen lämpötiloja mittaillut, mutta tuntuu se ihan sopivan kuumana käyvän. Mökkiinkin riittää löylyä.
Lehtipuhaltimella suulakkeisiin ilmaa, niin aukeavat mahdoilliset tukokset sieltä.
Porvoon Hilma
06.02.2014, 22:00
Tuossa olisi tällainen jo useita päiviä vanha topiikki samasta aiheesta
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=119820
:)
Liekö hyödyllinen:rolleyes:
jupasierra
07.02.2014, 05:47
Tarviketermari mutta tilanne täysin sama vanhalla ja uudella termarilla. Ja termari toimii koska moottorin lämmetessä alavesiletku viilenee.
Autossa ei ole ilmastointia, eli onko näissä kaikissa raitisilmasuodatin vai ja missä ?
Ei löydy lehtipuhallinta, ja mitä tuota ketjua luin niin kokeiluun menee: Pyöriikö moottori (mahdollisesti vaihdettu) oikeinpäin, suoraa virtaa moottorille, toimiiko läpät oikein, aukeaako vesihana, onko kenno kuuma, mahdolliset tukokset/ohivuodot, järjestelmän huuhtelu/uudet nesteet. Jos ei noidenkaan operaatioiden jälkeen puhalla ja lämpene, niin olkoon.
Eiköhän se liki ½-väliin nouse lämpömittari noissa normaalitilanteissa.
Onhan iso ero jo siinä että tuleeko sinne 50ast vaiko 70ast ilmaa.
On kait tuossakin hana mikä säätää veden virtausta sisäkennolle?
jupasierra
07.02.2014, 17:07
Nyt on huuhdeltu koko järjestelmä vastavirtaan ja toisinpäin niin kauan että tuli vain puhdasta vettä. Sitten tyhjennetty ja lisätty glygoli ja vedet. Purettu puhallinosa ja kaikki kammiot irti, tiivistetty joka paikka ja puhallettu paineilmalla kenno puhtaaksi. Putsattu myös kaikki havunneulaset ja lehdet joka paikasta.
Tarkistettu että kaikki läpät liikkuu niinkuin pitää, ja että konehuoneessa hana aukeaa. Kun puhallinosa oli irti niin pyöri oikeinpäin, ja täysillä kohisi niin peevelisti. Kaikki kasaan ja auto lämpenemään. Mittari ei nouse kuin 1/4 osaa mutta vesi on kuumaa. Kennolle menevät putket tulikuumia, mutta kun puhallin on täysillä niin lehmän henkäys. Hyvin pieni parannus havaittavissa. Ainoa mitä en kokeillut oli suora virta puhaltimelle, mutta jos se lisäisi kierroksia niin kohina olisi sietämätön.
Oma diagnoosi: Autoon vaihdettu viime (2013) vuonna lämmpärin kenno. Olisiko tarvikekenno joka on liian ahdas, eikä päästä ilmaa läpi tarpeeksi. Se ilma mikä puhaltimesta tuli ennen kasausta pitäisi riittää. Jos kenno on liian tiivis puhaltimen ilma tekee kennon eteen patjan. Nyt annan asian olla, olkoon tuollainen. Seuraava onnellinen omistaja saa perehtyä asiaan jos haluaa.
Porvoon Hilma
07.02.2014, 17:41
Nyt on huuhdeltu koko järjestelmä vastavirtaan ja toisinpäin niin kauan että tuli vain puhdasta vettä. Sitten tyhjennetty ja lisätty glygoli ja vedet. Purettu puhallinosa ja kaikki kammiot irti, tiivistetty joka paikka ja puhallettu paineilmalla kenno puhtaaksi. Putsattu myös kaikki havunneulaset ja lehdet joka paikasta.
Tarkistettu että kaikki läpät liikkuu niinkuin pitää, ja että konehuoneessa hana aukeaa. Kun puhallinosa oli irti niin pyöri oikeinpäin, ja täysillä kohisi niin peevelisti. Kaikki kasaan ja auto lämpenemään. Mittari ei nouse kuin 1/4 osaa mutta vesi on kuumaa. Kennolle menevät putket tulikuumia, mutta kun puhallin on täysillä niin lehmän henkäys. Hyvin pieni parannus havaittavissa. Ainoa mitä en kokeillut oli suora virta puhaltimelle, mutta jos se lisäisi kierroksia niin kohina olisi sietämätön.
Oma diagnoosi: Autoon vaihdettu viime (2013) vuonna lämmpärin kenno. Olisiko tarvikekenno joka on liian ahdas, eikä päästä ilmaa läpi tarpeeksi. Se ilma mikä puhaltimesta tuli ennen kasausta pitäisi riittää. Jos kenno on liian tiivis puhaltimen ilma tekee kennon eteen patjan. Nyt annan asian olla, olkoon tuollainen. Seuraava onnellinen omistaja saa perehtyä asiaan jos haluaa.
Hyvä analyysi.
Mittari nousee normisti sen 1/4 - osaa ainakin talvella ja Suomessa. Voi olla että Afrikassa sama auto käy hieman kuumempana :)
Nyt on huuhdeltu koko järjestelmä vastavirtaan ja toisinpäin niin kauan että tuli vain puhdasta vettä. Sitten tyhjennetty ja lisätty glygoli ja vedet. Purettu puhallinosa ja kaikki kammiot irti, tiivistetty joka paikka ja puhallettu paineilmalla kenno puhtaaksi. Putsattu myös kaikki havunneulaset ja lehdet joka paikasta.
Tarkistettu että kaikki läpät liikkuu niinkuin pitää, ja että konehuoneessa hana aukeaa. Kun puhallinosa oli irti niin pyöri oikeinpäin, ja täysillä kohisi niin peevelisti. Kaikki kasaan ja auto lämpenemään. Mittari ei nouse kuin 1/4 osaa mutta vesi on kuumaa. Kennolle menevät putket tulikuumia, mutta kun puhallin on täysillä niin lehmän henkäys. Hyvin pieni parannus havaittavissa. Ainoa mitä en kokeillut oli suora virta puhaltimelle, mutta jos se lisäisi kierroksia niin kohina olisi sietämätön.
Oma diagnoosi: Autoon vaihdettu viime (2013) vuonna lämmpärin kenno. Olisiko tarvikekenno joka on liian ahdas, eikä päästä ilmaa läpi tarpeeksi. Se ilma mikä puhaltimesta tuli ennen kasausta pitäisi riittää. Jos kenno on liian tiivis puhaltimen ilma tekee kennon eteen patjan. Nyt annan asian olla, olkoon tuollainen. Seuraava onnellinen omistaja saa perehtyä asiaan jos haluaa.
Nyt on taas senverran kirjoittaja tehny taustatyötä että helpot vastaukset alkaa olla vähissä.Pointsit siitä.
Voisiko tuo kenno olla maalattu umpeen tms.?
jos kumpikin eli kennolle menevä ja tuleva on kuumia, ni kennossa kiertää vesi, muttei luovuta sitä, elikkä olisko kennossa tosiaan vika, ettei kierrä koko kennoston läpi?
jupasierra
08.02.2014, 08:19
Kennon pääsi hyvin näkemään kun kaikki oli purettu pois tieltä, oli alumiininen ja kirkas. Jos luette tai ymmärrätte lukemaanne ongelma ei ole lämpö, vaan puhalluksen riittämättömyys.
jotenki jäi käsitys, että puhallus toimii koska kohisi niin peevelisti
sähköarska
08.02.2014, 11:04
Tuli mieleen että olen itse törmännyt vastaavissa ongelmissa sellaisiin että. Puhallinmoottori kasattu väärin..... eli vuotaa siipien ohi, eräässä tapauksessa puuttui osa koteloinnista. Sitte on ollut tapauksia että puhallinmoke pyörii väärin päin, jotkut puhaltimet ovat tyypiltään semmoisia että ilman suunta on aina sama vaikka pyörintä suunta muuttuukin. (sylinteri mallinen puhallin). Minkälainen puhallin vokki pannussasi on. Sylineri, siivet....
jupasierra
08.02.2014, 17:24
Tuli mieleen että olen itse törmännyt vastaavissa ongelmissa sellaisiin että. Puhallinmoottori kasattu väärin..... eli vuotaa siipien ohi, eräässä tapauksessa puuttui osa koteloinnista. Sitte on ollut tapauksia että puhallinmoke pyörii väärin päin, jotkut puhaltimet ovat tyypiltään semmoisia että ilman suunta on aina sama vaikka pyörintä suunta muuttuukin. (sylinteri mallinen puhallin). Minkälainen puhallin vokki pannussasi on. Sylineri, siivet....
En ole muunlaisiin koskaan törmännyt kun tässäkin on. Eli jos tarkoitat sylinterillä siipirataspuhallinta, missä niitä siipiä tuhoton määrä niin sellainen tässäkin on. Ja pyörii niin että ne siivet haukkaavat ilmaa, eli kuperalta puolelta. Ymmärrän kyllä asian, ei tarvitse epäillä. Alkuperäinen näytti olevan eikä mielestäni osia puuttunut. Ja puhaltaa kädessä hyvin sekä kohisee. Kennon läpi ei nyt tule ilmaa tarpeeksi, ja edelleen epäilen että vaihdettu kenno on liian tiheä eikä päästä ilmaa läpi.
Pääsetkö mitenkään näkemään sen kennon toiselle puolelle ettei ois jäänyt asentaessa jotku pakkausmuovit poistamatta?
Puhaltaako kunnolla kun pistää lämmönsäädön ihan kylmälle? Se pitäisi ohittaa lämppärin kenno (jos vivustot ja vaijerit on kunnossa).
Useammassa jojotassa on vielä toimiva puhallinmoottori vaihdettu (kitisi kylmänä) ja aina on uusi ollut huomattavasti tehokkaampi.
no eihän tässä ole sitten mitään vikaa lämpöjen kanssa? omassa 65 nousee vartinverran lämmöt ja puhaltaa suht hyvin. veikkaan että ku ilma ei tuu läpi niin se on juurikin tuo kenno joka on tukossa ulkoisesti sama vika ollut monella, voi olla sitten ihan suht aistikas putsata sitä kennoa ulkoisesti, mutta itsellä ollut monesti kaikkea töhnää kennon päällä, havun neulaset on yks vittuimainen asia kun niitä ripottaa tuulilasin edessä olevasta ritiliköstä sisään syys sateilla niin talvella katastrooffi on valmis.
Mulla ln65 lämmöt nousee karvaa vaille puolen välin nytkun on laitettu marmoritiskin termari eka kokeilin tarvike paskaa sinne ei tosiaan noussu sillä kuin tuon 1/4 viisari.
Ja orkkis puhallin ja kyllä aika haipakkaa puhaltaa mitä nyt ykös vaihe ei toimi.
jupasierra
09.02.2014, 09:08
Pääsetkö mitenkään näkemään sen kennon toiselle puolelle ettei ois jäänyt asentaessa jotku pakkausmuovit poistamatta?
En keksi miten.
Puhaltaako kunnolla kun pistää lämmönsäädön ihan kylmälle? Se pitäisi ohittaa lämppärin kenno (jos vivustot ja vaijerit on kunnossa).
Onko näin ? Ja ei puhalla ja vivut ja vaijerit on kunnossa.
no eihän tässä ole sitten mitään vikaa lämpöjen kanssa? Havun neulaset on yks vittuimainen asia kun niitä ripottaa tuulilasin edessä olevasta ritiliköstä sisään syys sateilla niin talvella katastrooffi on valmis.
Lämpöjen kanssa ei ole ollutkaan ongelmaa, vaan puhalluksen. Tai on siinä mielessä että huonosti lämpenee kun tulee vain lehmän henkäys hyttiin. Nämä havunneulaset ja muut jäävät kennon "etupuolelle jotka on helppo poistaa imurilla.
Onhan puhaltimen johdot varmasti oikein päin? Nähnyt sellasiakin missä on mahdollista roplata väärin päin, ääntä piisaa muttei puhallusta..
jupasierra
09.02.2014, 09:31
Onhan puhaltimen johdot varmasti oikein päin? Nähnyt sellasiakin missä on mahdollista roplata väärin päin, ääntä piisaa muttei puhallusta..
Lainaus pari pykälää ylempää, lukekaa viestiketju !
Eli jos tarkoitat sylinterillä siipirataspuhallinta, missä niitä siipiä tuhoton määrä niin sellainen tässäkin on. Ja pyörii niin että ne siivet haukkaavat ilmaa, eli kuperalta puolelta.
Messätissari
09.02.2014, 11:01
Aloituksesta tuli minullekin semmoinen kuva, että koneen lämmöissä on jotain häikkää, etenkin kun termarista ruvettiin heti puhumaan. No, asia ei näin ollut, kun on kyse vain hytin lämmityksestä. Ajatuksenlukijoita ei täällä porukassa lie. Niin että jos tuntuu, että ymmärretään väärin, käämien polttaminen ei auta yhtään, vaan kannattaa sitten selittää uudelleen ja selkeämmin.
Mutta Jappin huomautus, että lämpöhana kiinni - asento sulkee myös ilmavirran kennolta, pitää myös minun mielestä paikkansa. Niin että jos ei suulakkeista tule puhallusta täyskylmänä, ei kennossa tod. näk. ole vikaa, vaan on joko hormit jostain kohtaa tukossa, tai irti, tai potkuri puhaltaa väärään suuntaan.
Hormeja voisi kai testata, kun maantiellä ja aukaisee raitisilman, puhallin seis, niin hujuhan sieltä sivusuulakkeilta pitäisi silloin käydä.
jupasierra
09.02.2014, 12:47
Aloituksesta tuli minullekin semmoinen kuva, että koneen lämmöissä on jotain häikkää, etenkin kun termarista ruvettiin heti puhumaan. No, asia ei näin ollut, kun on kyse vain hytin lämmityksestä. Ajatuksenlukijoita ei täällä porukassa lie. Niin että jos tuntuu, että ymmärretään väärin, käämien polttaminen ei auta yhtään, vaan kannattaa sitten selittää uudelleen ja selkeämmin.
Mutta Jappin huomautus, että lämpöhana kiinni - asento sulkee myös ilmavirran kennolta, pitää myös minun mielestä paikkansa. Niin että jos ei suulakkeista tule puhallusta täyskylmänä, ei kennossa tod. näk. ole vikaa, vaan on joko hormit jostain kohtaa tukossa, tai irti, tai potkuri puhaltaa väärään suuntaan.
Hormeja voisi kai testata, kun maantiellä ja aukaisee raitisilman, puhallin seis, niin hujuhan sieltä sivusuulakkeilta pitäisi silloin käydä.
En minä tässä mitään käämejä ole polttanut :) Jos tuota ketjua lukee alusta niin selviää kyllä että puhalluksesta on kyse, jos lukee vain aloituksen saattaa luulla toisin.
Puhallin siis pyörii edelleen oikeaan suuntaan, kaikki vaijerit on läpissä kiinni ja ne toimivat vivuista säätämällä. Missä sijaitsee tuo raitisilman avaus, vai tarkoitetaanko tässä että ilma ohjataan vivustolla suulakkeille ja laitetaan puhallin seis ?!
Ja tässä vielä tiivistelmä:
-94 4wd 2,4D hilux ei lämpene. Eli mittari nousee 1/4 osaa eikä lämmityslaitteesta tule kovin lämmintä. Alavesiletku on haalea eli termostaatti toimii, ja se on juuri vaihdettu kun luulin vian olevan siinä. Lämmityslaitteen kenno myös vaihdettu, lämmöt ei vaan nouse. Ja puhalluskin on onnetonta, kohina täysillä on kyllä kova, ja muuttuu kun säädetään tuulilasille ja alas jne. mutta heikosti tulee ilmaa...
Tarkistettu että kaikki läpät liikkuu niinkuin pitää, ja että konehuoneessa hana aukeaa. Kun puhallinosa oli irti niin pyöri oikeinpäin, ja täysillä kohisi niin peevelisti. Kaikki kasaan ja auto lämpenemään. Mittari ei nouse kuin 1/4 osaa mutta vesi on kuumaa. Kennolle menevät putket tulikuumia, mutta kun puhallin on täysillä niin lehmän henkäys. Hyvin pieni parannus havaittavissa. Ainoa mitä en kokeillut oli suora virta puhaltimelle, mutta jos se lisäisi kierroksia niin kohina olisi sietämätön.
Kennon pääsi hyvin näkemään kun kaikki oli purettu pois tieltä, oli alumiininen ja kirkas. Jos luette tai ymmärrätte lukemaanne ongelma ei ole lämpö, vaan puhalluksen riittämättömyys.
Eli jos tarkoitat sylinterillä siipirataspuhallinta, missä niitä siipiä tuhoton määrä niin sellainen tässäkin on. Ja pyörii niin että ne siivet haukkaavat ilmaa, eli kuperalta puolelta. Alkuperäinen näytti olevan eikä mielestäni osia puuttunut. Ja puhaltaa kädessä hyvin sekä kohisee.
Puhaltaako kunnolla kun pistää lämmönsäädön ihan kylmälle? Se pitäisi ohittaa lämppärin kenno (jos vivustot ja vaijerit on kunnossa).
Onko näin ? Ja ei puhalla ja vivut ja vaijerit on kunnossa.
no eihän tässä ole sitten mitään vikaa lämpöjen kanssa? Havun neulaset on yks vittuimainen asia kun niitä ripottaa tuulilasin edessä olevasta ritiliköstä sisään syys sateilla niin talvella katastrooffi on valmis.
Lämpöjen kanssa ei ole ollutkaan ongelmaa, vaan puhalluksen. Tai on siinä mielessä että huonosti lämpenee kun tulee vain lehmän henkäys hyttiin. Nämä havunneulaset ja muut jäävät kennon "etupuolelle jotka on helppo poistaa imurilla.
Messätissari
09.02.2014, 13:14
Puhallin siis pyörii edelleen oikeaan suuntaan, kaikki vaijerit on läpissä kiinni ja ne toimivat vivuista säätämällä. Missä sijaitsee tuo raitisilman avaus, vai tarkoitetaanko tässä että ilma ohjataan vivustolla suulakkeille ja laitetaan puhallin seis ?!
Raitisilmaläpän säädin panelin vasemmassa alakulmassa se, missä on auton kuva. Vipu äärimmäisessä asennossa oikealle pitäisi läpän olla kokonaan auki ulkoilmaan.
Raitisilmaläppä auki ja hana kokonaan kiinni, niin pitäisi minun käsitykseni mukaan ulkoilman päästä kennon ohi suulakkeille. Korjatkaa jos olen väärässä.
Jos ulkoilma pääsee ajossa kunnolla puhaltamaan hyttiin, hormituksen voi päätellä olevan auki ja kunnossa. Vaikea päältäpäin tietää...
sähköarska
09.02.2014, 13:59
Alkaa vaikuttaa siltä että kenno tosiaan vastustaa liikaa ilmavirtausta. Sen verran vielä puhaltimesta onko se vaihdettu jossain vaiheessa. Kyseessähän on sylinteri puhallin, jos kyseisen puhaltimen siiven väli on väärä puhallin koteloon häipyy sen puhallusteho. Tätä on hiukan vaikea todeta pitää mitata puhaltimen rungosta siiven päähän, ja sitten puhaltimen kotelon asennus pinnasta kotelon pohjalle. Väli pitäisi olla sama. Jos kotelon pohjalle mitattu välimatka on selkeesti pidempi votaa puhallus ohi ja teho häipyy. Höö tajusko kukaan??
jupasierra
09.02.2014, 16:14
Raitisilmaläpän säädin panelin vasemmassa alakulmassa se, missä on auton kuva. Vipu äärimmäisessä asennossa oikealle pitäisi läpän olla kokonaan auki ulkoilmaan.
Raitisilmaläppä auki ja hana kokonaan kiinni, niin pitäisi minun käsitykseni mukaan ulkoilman päästä kennon ohi suulakkeille. Korjatkaa jos olen väärässä.
Jos ulkoilma pääsee ajossa kunnolla puhaltamaan hyttiin, hormituksen voi päätellä olevan auki ja kunnossa. Vaikea päältäpäin tietää...
Ei helvatti. Eikös sillä ohjata sisäkiertoa. Eli jos haluaa varmistaa että ikkunat varmasti huurtuu nii pidetään se vasemmassa reunassa. Oikeassa reunassa niin silloin otetaan ulkoilmaa kennon läpi hyttiin. Jos näin ei ole niin silloin Hiluxissa on kaikkiin muihin autoihin nähden erilainen systeemi !
make1978
09.02.2014, 20:05
tässä asiassa on kyllä pakko kompata tota SÄHKÖARSKAn kommettia..useiden puhallus vaivojen (asikkaiden) syyksi paljastunut jonkun vaihtaman tarvike mallin siipien lyhyys(ei istu koteloon oikein).
JA on tullut muutama tarvikemalli vastaan semmoisiakin missä on pitänyt pistokkeen karvat vaihtaa toisinpäin kun on pyörinyt väärin päin:D
oikea suuntahan on siis niin että sylinteri imee sisäpuoleltaan ja poistaa ulospäin.
jupasierra
09.02.2014, 20:22
tässä asiassa on kyllä pakko kompata tota SÄHKÖARSKAn kommettia..useiden puhallus vaivojen (asikkaiden) syyksi paljastunut jonkun vaihtaman tarvike mallin siipien lyhyys(ei istu koteloon oikein).
JA on tullut muutama tarvikemalli vastaan semmoisiakin missä on pitänyt pistokkeen karvat vaihtaa toisinpäin kun on pyörinyt väärin päin:D
oikea suuntahan on siis niin että sylinteri imee sisäpuoleltaan ja poistaa ulospäin.
Minä ymmärrän vaikka luulen että minua ei ymmärretä. Noiden puhaltimien toimintaperiaatteisiin tuli tutustuttua työelämässä ilmastointikojeiden asennushommissa muutaman vuoden aikana. Ne, kuten myös iv-kojeiden patteriveden pumput pyörivät usein väärään suuntaan toimintakokeissa. Huomenna työnnetään viemärikamera sivu ja keskisuuttimista, tarkoitus nähdä kennoon saakka mikä siellä luuraa. Eiköhän se siitä :)
lavanelikko
09.02.2014, 20:28
Minä ymmärrän vaikka luulen että minua ei ymmärretä. Noiden puhaltimien toimintaperiaatteisiin tuli tutustuttua työelämässä ilmastointikojeiden asennushommissa muutaman vuoden aikana. Ne, kuten myös iv-kojeiden patteriveden pumput pyörivät usein väärään suuntaan toimintakokeissa. Huomenna työnnetään viemärikamera sivu ja keskisuuttimista, tarkoitus nähdä kennoon saakka mikä siellä luuraa. Eiköhän se siitä :)
Nyt löyty kunnon vehkeet:D Jos ei tuolla vika selviä niin ei varmaan sitten millään:D Raporttia odotellessa;)
jupasierra
10.02.2014, 12:46
Nyt löyty kunnon vehkeet:D Jos ei tuolla vika selviä niin ei varmaan sitten millään:D Raporttia odotellessa;)
Ja tässä sitä raporttia tulee. Täytyy ihan ensimmäiseksi kiittää foorumilaisia tiedoista, nimittäin se puhallin pyöri sittenkin vika suuntaan. Kun teki abikovirityksen jolla sai virrat toisinpäin niin muuttui ääni. Siltikään ei ilmaa tule kovin kehuttavasti, eli se lippahattu pysyy päässä kyllä.
Kun niitä puhaltimen siipiä katsoi ja mietti muutamaan kertaan, niin selvisi että siipien asento ei ole paras mahdollinen tuottamaan ilmaa tarpeeksi hyvin. Alkuperäisessä on varmasti siipien asento erilainen ja ilman tuotto parempi. Muutosta tuli toki, nyt puhaltaa kakkosnopeudella saman mitä aiemmin täysillä mutta parempikin saisi olla. Jos siivet olisivat vähän eri kulmassa eli ottavammat, niin imu olisi parempi keskeltä. Mutta nyt mennään näillä, eli kiitoksia !
make1978
10.02.2014, 14:05
ne on noi tarvike osat monesti täyttä kuraa mutta pakko vaan köyhän koittaa säästä ja taas meni vikaan:D
mutta hyvä että selvis. ja katoithan sen sylinterin myös nimen omaan sopivaksi pituus suunnassa yleensä ne tarvikemallin sylinterit/siis siivet) on puoli sentiä lyhyet koteloon eikä asetu tiiviisti kotelon reunaan ja se riittää siihen että puhallusteho heikkenee radikaalisti.:)
jupasierra
10.02.2014, 18:31
ne on noi tarvike osat monesti täyttä kuraa mutta pakko vaan köyhän koittaa säästä ja taas meni vikaan:D
mutta hyvä että selvis. ja katoithan sen sylinterin myös nimen omaan sopivaksi pituus suunnassa yleensä ne tarvikemallin sylinterit/siis siivet) on puoli sentiä lyhyet koteloon eikä asetu tiiviisti kotelon reunaan ja se riittää siihen että puhallusteho heikkenee radikaalisti.:)
En tehnyt muuta kun muutin napaisuuden, enkä tee koska nyt toimii. Ehkä joskus orkkis puhallin ?!
Vielä tarkentava tyhmä kysymys eli pyörikö se vika suuntaan a. Siihen koteloon nähden vai b. Siihen ropeliin nähden vai, c. Molempiin nähden?
Itellä kun yhessä äksidentissä silppuuntui sekä Bertasta lämppärin ropeli ja omat nakit, sormet onneksi vähemmin, ja siihen piti äkkiä ettiä uusi ropeli, ja ainut mikä siihen hätään löytyi oli väärän kätinen,niin se ei myöskään puhkunu juuri mitenkään...
jupasierra
11.02.2014, 08:28
Vielä tarkentava tyhmä kysymys eli pyörikö se vika suuntaan a. Siihen koteloon nähden vai b. Siihen ropeliin nähden vai, c. Molempiin nähden?
Itellä kun yhessä äksidentissä silppuuntui sekä Bertasta lämppärin ropeli ja omat nakit, sormet onneksi vähemmin, ja siihen piti äkkiä ettiä uusi ropeli, ja ainut mikä siihen hätään löytyi oli väärän kätinen,niin se ei myöskään puhkunu juuri mitenkään...
Nyt tuli liian korkeaa matikkaa mulle. Vastaan että mielestäni ropeli on suunniteltu pyörimään kuten se pyöri, siipien asennosta päätelleen. Nyt kun se pyörii siihen koteloon nähden oikeinpäin, ei ilmaa tule kovin hyvin koska siipien asento ei ole paras mahdollinen tuottamaan tarpeeksi tehoa. Hyötysuhde ei siis paras mahdollinen. Puhallinta voisi kutsua vaikka siipiratasmalliseksi imukammiopuhaltimeksi. Kyhäilin tuossa huonon piirroksen mistä selviää puhaltimen vanha ja uusi pyörimissuunta, ja siipien asento sekä mielipide toimivammasta siipien asennosta nykyisellään. Tuossa toisessa kuvassa malli jollainen pitäisi mielestäni olla tuottaakseen maksimi määrän ilmaa.
Totta munassa tämä androidin pska ei tuota piirrosta aukaissu mutta tuon kuvassa olevan puhaltimen ropeli pitää pyöriä tuossa kuvan asennossa vastapäivään että hönkii kunnolla...
Valokuvassa olevan puhaltimen pitää pyöriä vastapäivää ja piirroskuvassa myötäpäivään.
Epäilen että sulla on vaan vääränkätinen puhallinen. "pyöri ennen" suunta on puhaltimen kannalta oikea suunta, mutta kammioon nähden se saattaa olla väärä. Eli puhaltimessa siivet vääränkätiset.
jupasierra
11.02.2014, 23:13
Epäilen että sulla on vaan vääränkätinen puhallinen. "pyöri ennen" suunta on puhaltimen kannalta oikea suunta, mutta kammioon nähden se saattaa olla väärä. Eli puhaltimessa siivet vääränkätiset.
Niinhän minä tuossa yritin selittää :)
Noita puhaltimia vaan ei saa toimimaan tuolla piirtämälläsi tavalla.