View Full Version : Hilux syöttöpumpun säätö
jupasierra
06.02.2014, 11:24
Hommasin -94 2,4D hiluxin ja edellinen omistaja sanoi että syöttöpumppua on ruuvattu, ja että nyt kuluttaa enemmän. Haluaisin sen kuitenkin alkuperäisiin säätöihin, eli onnistuuko itse säätämällä kunnon neuvoilla, vai pitääkö viedä kalliiseen diesel huoltoon ?!
Ja mistä saan tuohon hehkut ostettua. Googlettaminen antoi huonoja tuloksia...
Kiitos
Hommasin -94 2,4D hiluxin ja edellinen omistaja sanoi että syöttöpumppua on ruuvattu, ja että nyt kuluttaa enemmän. Haluaisin sen kuitenkin alkuperäisiin säätöihin, eli onnistuuko itse säätämällä kunnon neuvoilla, vai pitääkö viedä kalliiseen diesel huoltoon ?!
Ja mistä saan tuohon hehkut ostettua. Googlettaminen antoi huonoja tuloksia...
Kiitos
Oletan että kyseessä on 2lt kone jos on niin helpoin tapa on kun ottaa sen kaasuvivuston irti 3 pulttia 12mm kannalla ja sit siihen menee sellainen metalli tanko joka on painamalla kiinni siinä sellainen kuula tsydeemi. Tämän jälkeen toiseksi viimeinen pultti moottorin lohkoon päin sen polttoaine paluu linjan nipan heti seuraava tanko 6mm lenkki käy siihen päähän ja 12mm avaimella lukitus auki tämän jälkeen kierrät auki päin sitä. Huom pystyt tarkistamaan mikäli myyjä on puhunut totta siinä on sinetti alkuperäiseltään jonka näkee joka estää ettei sitä tankoa pysty kääntämään kiinnipäin. Kun ruuvvaat aukipäin syötön ruuvia samalla joudut ruuvaamaan sisäänpäin tyhjäkäyntiä se on ensimmäinen kierretanko joka menee koko pumpun rungon lävitse ja kohtaa kaasuvivustoon siinä pumpun päällä. Olisko siinä ollut 12mm lukitus ja sitten 9mm avaimella kääntö jos ei käsin jaksa pyöritellä. Ja silloin tiedät aina kun syöttöä lähtee pois kun koneen kierrokset tippuu alemmas ja vastaavasti taas toisinpäin jos kääntää syöttöä lisään :)
jupasierra
07.02.2014, 05:54
Mistä erottaa 2LT ja 2L2 moottorin, ja tapahtuuko säätö samalla tavalla molemmissa ?
Tiedä noista hieman vanhemmista mutta LN 170 koppaisesta on ruuvattu syöttöjä kaasuvivustoja ym irroittamatta. Pikkuisen eksoottisessa paikassahan se syöttäruuvi on, helpottaa kun pikkuisen muokkaa avaimia, 12mm sopii ainakin tuossa lukitukseen ja 6mm siihen tapin päähän
Mutta paljonkos se sun hilu kuluttaa ja paljonko savuttaa?
Kovin paljoa ei taida hyödyttää vaparista ruuvailla syöttöjä.
Mistä erottaa 2LT ja 2L2 moottorin, ja tapahtuuko säätö samalla tavalla molemmissa ?
2LT:ssä on kukkopilli kyljessä
Olen ollu siinä käsityksessä että jos haluaa syötöt prikulleen tehtaan spekseihin niin pumppu pitäisi ihan irroittaa ja viedä tiiselipajaan jossa pumppua pyöritetään speksien mukaisella kierrosluvulla ja mitataan paljonko sitä tavaraa tulee ulos, mutta voin toki olla väärässäkin.
Mutta voihan sitä syöttöä säätää siitä ruuvista iha perstuntumaltakin. Senkun kääntää pienemmälle, sitten funtsii että tyydyttääkö kulku- ja savutuspuoli ja jos ei niin sitten vaan ruuvaa haluttuun suuntaan. Aika monta kertaa piti käydä itsekin pellin alla että löytyi sopiva kompromissi kulun ja savutuksen suhteen kun edellinen omistaja oli vähän ruuvaillu.
toyota4x4
07.02.2014, 09:14
Mistä erottaa 2LT ja 2L2 moottorin, ja tapahtuuko säätö samalla tavalla molemmissa ?
toyotan moottorissa t= pakokaasu ahdin ,myös moottorissa voi lukea turbo teksti ahto putkissa. ja moottorin virallinen koodi jos on jälki turbotettu on lohkon etureunassa imusarjan alapuolella, ahdetussa on hieman erilainen pumppuja ja säätökin perus ja ahdonalainen
Ja sit voidaan ehkä vielä huomioida toi kakkonen tossa moottorin tyypin lopussa. 2L/2LT = vanhempi moottorityyppi, venakoppa kiinni kolmella pultilla keskeltä ja 2L2/2LT2 = uudempi malli jossa venakoppa kiinni monella pienellä reunoista.
Tietty kaikkein tarkimmanhan sais kun ostais kokonaan uuden sen syöttöruuvin kierretangon jossa on sinetti paikallaan niin aika läheelle pitäis silloin olla alkuperäistä asetusta. Omassa kun oli sinetti paikallaan 2Lt kone siis niin pysty syöttöä lisätä melkein puolikierrosta.
jupasierra
09.02.2014, 12:39
Tässä kuva josta selviää missä asennossa syöttöpumpun vivut ovat kun auto käy tyhjäkäyntiä. Ainoa säätö mikä on vivustoa vasten auton käydessä on tuo mitä epäilen tyhjäkäynniksi. Kaikki muut säädöt ovat irti vivustosta auton käydessä. Eli onko nyt joku pielessä kuvan perusteella, auto käynnistyy hyvin ja käy tasaisesti eikä savuta eikä syö mielestäni mitenkään liikaa ?!
http://i17.photobucket.com/albums/b89/jupasierra/cars/Karin%20Ranger/v4kopio.jpg (http://s17.photobucket.com/user/jupasierra/media/cars/Karin%20Ranger/v4kopio.jpg.html)
Tuo langalla sinetöity ruuvi on max. kierrosten säätö, kaasuvivussa oleva on samaan vaikuttava karkea säätö. Kuvassa alimmaisena korotetun tyhjäkäynnin säätö, eli kylmässä moottorissa nostaa tyhjäkäyntiä jos vahapatruuna on kunnossa.
Muuthan tuossa oli oikein valmiiksi.
Tietty kaikkein tarkimmanhan sais kun ostais kokonaan uuden sen syöttöruuvin kierretangon jossa on sinetti paikallaan niin aika läheelle pitäis silloin olla alkuperäistä asetusta. Omassa kun oli sinetti paikallaan 2Lt kone siis niin pysty syöttöä lisätä melkein puolikierrosta.
No se sinetti laitetaan siihen kun pumppu on säädetty, eikä toisesta pumpusta otetun ruuvin sinetti ole oikealla kohdalla...
jupasierra
09.02.2014, 16:18
Tuo langalla sinetöity ruuvi on max. kierrosten säätö, kaasuvivussa oleva on samaan vaikuttava karkea säätö. Kuvassa alimmaisena korotetun tyhjäkäynnin säätö, eli kylmässä moottorissa nostaa tyhjäkäyntiä jos vahapatruuna on kunnossa.
Muuthan tuossa oli oikein valmiiksi.
Ok. Siinä syötön säädössä ei ole mitään sinettiä, kuuluuko olla. Ja mikä on se mutterilla varustettu säätö siinä vasemmassa reunassa ?
Se kaasuvivun osien keskinäinen karkeasäätö, vaikuttaa samaan kuin max kierrosten säätö.
Syöttöruuvissa on alunperin joko samanlainen kuin tuossa maksimikierrosten ruuvissa tai sitten muovihattu ruuvikannan päällä. Eli on sitä ruuvattu, mitään toiminnallista merkitystä sillä sinetillä ei ole.
jupasierra
10.02.2014, 12:48
Se kaasuvivun osien keskinäinen karkeasäätö, vaikuttaa samaan kuin max kierrosten säätö.
Syöttöruuvissa on alunperin joko samanlainen kuin tuossa maksimikierrosten ruuvissa tai sitten muovihattu ruuvikannan päällä. Eli on sitä ruuvattu, mitään toiminnallista merkitystä sillä sinetillä ei ole.
Selvä juttu ja kiitoksia. Kokeillaan säädellä ja laskea tarkkaan mitä tekee ettei tule mokailtua pahemmin.
tekniikkamies
10.02.2014, 14:08
Toyotan 1980 mallin 2,2 dieselistä syötön ruuvamisessa ei ollut mitään epäselvää joskin turbottomana hyötyä ei paljoa ollut.
Nyt tästä 2LT2:sesta en ole kyllä kunnolla tajunnut kun tuntuu niin helvetin monimutkaiselta kun netistä löytyy selostuksia kaiken maailman karojen muokkaamisesta.
Tuota en oikein ymmärrä kun puhutaan kulutuksista ja jos autolla ajetaan 5:sella vaikka 90 kilsaa tunnissa, millä tavoin kulutukseen vaikuttaa syötön säätö kun kaasu säätä sen johonkin jolloin auto kulkee 90 km/h ja ilmaa tungetaan koneeseen niin kuin sinne menee?
Meneekö syötön ajoitus jotenkin perseelleen kun minun järjen mukaan isommalla dieselmäärällä auto kulkisi kovempaa eikä kulutusvaikutusta pitäisi olla jos nopeus sama ja ajoitus sama?
Ne on ahdonalaisen syötön karoja joita muokataan. Se kara vaikuttaa samaan mekanismiin kuin syöttöruuvikin ja idea on että pienillä ahtopaineilla kartiomainen kara rajoittaa enemmän syöttöä kuin täysillä ahtopaineilla.
Sitten kun joillekkin ahneille ei riitä se asetus mitä tuolla saadaan, niin ohennetaan karaa entisestään siltä ohuelta kohtaa jolloin määränsäätömekanismi saa lisää liikkumavaraa ja kone lisää ruokaa.
Ja kyllä, ruuvia pyörittämällä syötön ajoitus menee perseelleen, tai siis se lisääntynyt syötön osa jää myöhäiselle ja tuottaa lähinnä lämpöä. Pikkuisen voi kompensoida aikaistamalla ajoitusta mutta ei paljoa, oikea tapa on rakentaa pumppu isommalle annokselle joko nestepää vaihtamalla ja/tai korkeanostoisemmalla nokkalevyllä.
tekniikkamies
11.02.2014, 18:00
Ne on ahdonalaisen syötön karoja joita muokataan. Se kara vaikuttaa samaan mekanismiin kuin syöttöruuvikin ja idea on että pienillä ahtopaineilla kartiomainen kara rajoittaa enemmän syöttöä kuin täysillä ahtopaineilla.
Sitten kun joillekkin ahneille ei riitä se asetus mitä tuolla saadaan, niin ohennetaan karaa entisestään siltä ohuelta kohtaa jolloin määränsäätömekanismi saa lisää liikkumavaraa ja kone lisää ruokaa.
Ja kyllä, ruuvia pyörittämällä syötön ajoitus menee perseelleen, tai siis se lisääntynyt syötön osa jää myöhäiselle ja tuottaa lähinnä lämpöä. Pikkuisen voi kompensoida aikaistamalla ajoitusta mutta ei paljoa, oikea tapa on rakentaa pumppu isommalle annokselle joko nestepää vaihtamalla ja/tai korkeanostoisemmalla nokkalevyllä.
Tossa tuntus yhdeltä hyvältä vaihtoehdolta, että itse pohjustas ennen säätöä parempaa tehoa vaihtamalla joitain helposti vaihdettavia osia kuten paksumpaa putkea, välijäähdytintä ja ehkä turboa ja sitten maksas osaavammalle, joka säätää pumpun. Tuntus, että kannattas myös mitata jollain menetelmällä, vaikka kiihdytys samalla vaihteella ja ottaa ajan vai pitääkö penkissä mitata.
Vinkit vaikutti hyviltä!
jupasierra
12.02.2014, 18:10
Säädin tänään pumppua puoli kierrosta auki, ja nostin tyhjäkäyntiä. En huomannut ajossa mitään, ainakaan tuollaisessa pikku pyörityksessä. En uskaltanut säätää enempää, kun ei ole tietoa miten paljon edellinen omistaja on sitä ruuvannut. Miten vaikuttaa jos säätää liikaa laihemmalle, loppuuko vedot vai käykö jotain tuhoa jossain ?!
Säädin tänään pumppua puoli kierrosta auki, ja nostin tyhjäkäyntiä. En huomannut ajossa mitään, ainakaan tuollaisessa pikku pyörityksessä. En uskaltanut säätää enempää, kun ei ole tietoa miten paljon edellinen omistaja on sitä ruuvannut. Miten vaikuttaa jos säätää liikaa laihemmalle, loppuuko vedot vai käykö jotain tuhoa jossain ?!
Loppuu vedot ja käynnistyminen vaikeutuu. Diesel käy normaalistikin aina isolla ilmaylimäärällä joten "laihalla" käyminen (jos nyt moista termiä voi yleensäkään dieselin yhteydessä edes käyttää...) ei riko mitään.
Loppuu vedot ja käynnistyminen vaikeutuu. Diesel käy normaalistikin aina isolla ilmaylimäärällä joten "laihalla" käyminen (jos nyt moista termiä voi yleensäkään dieselin yhteydessä edes käyttää...) ei riko mitään.
Leima miehen saa ainakin ihmetteleen kummasti päästöjä mitatessa kun mittari antaa arvon 0,02 tosin todella laiskan puoleiseksi tuo oma kosla meni ja käynnistyvyys oli vähän vaikeeta :D
Leima miehen saa ainakin ihmetteleen kummasti päästöjä mitatessa kun mittari antaa arvon 0,02 tosin todella laiskan puoleiseksi tuo oma kosla meni ja käynnistyvyys oli vähän vaikeeta :D
Se todellakin käy, Cressida pisti L koneella 0,06 luvut, katsuri vaan epäili että on sitte ruuvattu... :D
Säätää pumppua myöhäsemmälle kun laskee syöttöjä, niin voi saada 0.01 paprut. Tosin katsuri kyselee sillon, että missä se putken toinen pää on :D
jupasierra
19.02.2014, 09:17
Mites tuollaisen mekaanisen pumpun säätö kotikonstein korvakuulolla. Kun sitä syöttöä "avasin" puoli kierrosta niin kulutus ainakin pieneni, auto on sellainen pintakaasulla vääntävä mutta pintakaasun jälkeen jos pitäisi kiihdyttää niin ei tapahdu juurikaan mitään.
Laiskojahan nämä on tiedän sen, mutta tuntuu että on liian laiska. Lähtee todella hyvin käyntiin aamulla, pölläyttää pikkasen mikä lienee kuuluu asiaan.
Kun ajaa pintakaasulla vaikka 60km/h nopeudella nelosvaihteella niin naputus on sellainen todella terävä, kun painaa kaasua niin naputus häipyy kokonaan. Isolla vaihteella kun painaa kaasun pohjaan niin mustaa tulee vähän putkesta, mutta ei kiihdy juurikaan. Nyt puhutaan siis 60km/h nopeudella nelosvaihteella.
Tai jos vaihtaa pienemälle että kierrokset nousee niin myös silloin ääni häviää.
Onko näissä ja joku ajoituksen säätö, mikä sitä syöttöä ohjaa. Edellinen omistaja kun on omien sanojen mukaan ruuvaillut, niin ei tiedä yhtään mitä on tehty. Myös paikallaan kun kierrättää niin tulee mustaa mutta ei kovin paljon, kuuluu kai ominaisuuksiin. Luin jostain että jos syöttöä on liikaa niin isommilla kierroksilla on juuri tehoton ?
Jos näihin pystyy jotain tekemään kotikonstein/korvakuulolla niin neuvot otetaan vastaan. Veisin kyllä korjaamolle säädettäväksi jos olisi ylimääräistä, mutta jatkuva taloudellinen ahdinko kiusaa...
Nii olikos tuossa turbo vai ei?
Jos se on vapari niin noilla ruuvauksilla ei ole oikein muuta kuin visuaalista vaikutusta savuamisen muodossa. Tai saa siihen pikkuisen lisää potkua ja ehkä paremman liikkeellelähtö väännön mutta ei mitään tuntuvaa.
Ja vaparinahan ei tommonen kiihdy,se vaan hiljakseen kerää nopeutta...
Säätää pumppua myöhäsemmälle kun laskee syöttöjä, niin voi saada 0.01 paprut. Tosin katsuri kyselee sillon, että missä se putken toinen pää on :D
No mulla oli pumpun alku ennakko aikas myöhäsellä ei hirveesti ollut varoja enää kääntää kun loppu varat säädöstä kesken :D
jupasierra
19.02.2014, 18:15
Nii olikos tuossa turbo vai ei?
Jos se on vapari niin noilla ruuvauksilla ei ole oikein muuta kuin visuaalista vaikutusta savuamisen muodossa. Tai saa siihen pikkuisen lisää potkua ja ehkä paremman liikkeellelähtö väännön mutta ei mitään tuntuvaa.
Ja vaparinahan ei tommonen kiihdy,se vaan hiljakseen kerää nopeutta...
Vaparihan se mutta jotenkin laiskalta tuntuu silti. Oliko tuossa kuvauksessani edellä jotain epänormaalia, ja onko mitään korvakuulolla säätöohjetta tuolle. Eli kun sitä on joku ruuvannut niin saako millään kohdilleen itse. Miten sen syötön ruuvaaminen vaikuttaa jos esimekiksi säädän sitä vaikka rikkaammalle kaksi kierrosta. Rupeaako savuttamaan vai tuleeko jotain muita oireita, esimerkiksi se hyytyminen isommilla kierroksilla. Jos säädän laihemmalle niin silloin tehot häipyy kokonaan ja käynnistys vaikeentuu eikö ? Eli onko itse mahdollista säätää korvakuulolla kohdalleen ?
Vaprikoneessa ei ole tarkka toi säätö, ruuvaa isommalle niin että alkaa savuttaa ja sitten pienemmälle niin että ei normiajossa tai kiihdytyksessä puske mustaa.
Se mitä olet nyt tuosta autosta puhunut niin lienee aika kohdillaan se säätö.
Laiska paskahan toi vapari on kun turbollinenkin on laiska jos vertaa vaikka nisukkaan...
jupasierra
19.02.2014, 21:40
Vaprikoneessa ei ole tarkka toi säätö, ruuvaa isommalle niin että alkaa savuttaa ja sitten pienemmälle niin että ei normiajossa tai kiihdytyksessä puske mustaa.
Se mitä olet nyt tuosta autosta puhunut niin lienee aika kohdillaan se säätö.
Laiska paskahan toi vapari on kun turbollinenkin on laiska jos vertaa vaikka nisukkaan...
Laiska mikä laiska, onneksi ei ole kiire...
http://i17.photobucket.com/albums/b89/jupasierra/cars/Karin%20Ranger/v4kopio.jpg (http://s17.photobucket.com/user/jupasierra/media/cars/Karin%20Ranger/v4kopio.jpg.html)
Entäpäs tämä, ruuvasin syöttöä vähän reilummaksi, mutta tyhjäkäyntiä säätäessä ei tapahtunut mitään? Eli tuo tyhjäkäynnin kohdalle merkityn pultin pyörittely ei auttanut tyhjäkäynnin säätöön.
Toki sen sai korkeammaksi, muttei pienemmäksi. Mites sen sitten säätäisi pienemmäksi?
Entäpäs tämä, ruuvasin syöttöä vähän reilummaksi, mutta tyhjäkäyntiä säätäessä ei tapahtunut mitään? Eli tuo tyhjäkäynnin kohdalle merkityn pultin pyörittely ei auttanut tyhjäkäynnin säätöön.
Toki sen sai korkeammaksi, muttei pienemmäksi. Mites sen sitten säätäisi pienemmäksi?
Tarkista onko sulla sielä kajuutassa se "ryypppy" vipu (käsikaasu) pikkasen vedettynä ulos? Jos on, niin tuo kaasumekanismi ei laske tota säätöruuvia vasten ja ei vaikuta säätö.
Tarkista onko sulla sielä kajuutassa se "ryypppy" vipu (käsikaasu) pikkasen vedettynä ulos? Jos on, niin tuo kaasumekanismi ei laske tota säätöruuvia vasten ja ei vaikuta säätö.
Kiitos neuvosta, kokeilen huomenna jahka kerkiän. :)
Jos ruuvaat liikaa syöttöä, ei riitä enää säätömekanismin varat pumpussa ja tyhjäkäynti nousee vaikka tuo ruuvi olisi irti vivusta, tosin silloin on pari muutakin syytä palauttaa syötönsäätöä...
Ja tarkista ettei ole tuo kylmäkäyntinopeuden säätöruuvi joka pitää tyhjäkäyntiä korkealla (alareunassa kuvaa).