PDA

View Full Version : Akseliputken vahvistaminen

pjtk
13.07.2005, 13:23
Mites on. Kannattaako akseliputkee vahvistaa ku akseli satuu irrallaan oleen (tai ainakin tulee oleen). Tai jos kysytään toisin päin. Onko joku saanu akselin kuoren kieroks. Muistasin, että G280 kertoili joskus danan44:sen vääntyneen raakun alla, mutta tässä tapauksessa tais olla se keski jousi juminu aukiasentoon.

SoSo
13.07.2005, 13:35
Mikä vehje kyseessä??
Jos Uaz:i niin kun mulla niin sousittelen saatta akseliputki irrota murikan "pistehitsauksesta" ja pöyrähtää sijoillaan jolloin esim etupäässä kulmat menee vit.... niin kun mulla on menny... (en vahvistanut ajoissa)

jjtp
13.07.2005, 13:40
tossa kuva hilux takabanjon vahvistamisesta joka joskus sinne tuli väänneltyä,olen myös nähnyt kieroksi menneitä banjoja.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/jjtp-hilu taka akseli 002.jpg

pjtk
13.07.2005, 14:46
quote:
Mikä vehje kyseessä??
Jos Uaz:i niin kun mulla niin sousittelen saatta akseliputki irrota murikan "pistehitsauksesta" ja pöyrähtää sijoillaan jolloin esim etupäässä kulmat menee vit.... niin kun mulla on menny... (en vahvistanut ajoissa)

Joo ei oo Uakkeri. Niin tosiaan, itellä on raakku jossa dana44 alla. Äkkiä aatellen kun D44:sta ei oo suuniteltu siihen että voimia siihen tulee keskelle ylhäältäpäin, niin tuon vahvistuksen siihen voiskin värkkaillä ainakin pidemmälle putken puolelle. Täytyypä käydä kurkkaamassa mitäs kevyttä kilpa osaa Soinilta löytyy.
Edelleen kaivataan kommentteja ja kokemuksia.

Micco
13.07.2005, 22:41
Itellä parhaillaan pajeros vääntyny akseli alla.Ja ku sen vaihdan toiseen ni sen meinasin sit kyl jollain tapaa vahvistaa kans.

Ahosensetä
14.07.2005, 08:25
Akselia vahvistaessa kannattaa varoa, ettei hitsauksen lämmöntuonnilla taivuta sitä pilalle.

Rangen (ja Defen/Discon) akseliputken saa vääräksi, mutta siihen tarvitaan kyllä aika tälli. Yleensä ovat menneet kolareissa, en ainakaan ole kuullut maastossa vääräksi menneistä. Danasta en uskalla sanoa mitään.

T, Antti

jjtp
14.07.2005, 10:16
toyotissa akseli putken paksuus lienee pikkuperäsissä 4mm isoperäsissä 6mm,kun heppaa palikan ensin ympäriinsä niin ei taipumis vaaraa.

Kankku
15.07.2005, 16:24
Suzukin banjot väätyilee ainakin, jos sattuu olemaan keskellä kierrejousikorotus. Nimimerkillä kokemusta on.

Kovakalu69
15.07.2005, 17:34
Samaten Suzukis jos saa osuman arkaan paikkaan, nii vinox menee..

-Enemistö tarkoittaa joskus sitä, että kaikki idiootit on samalla puolella-

-EUvostoliitto. Toverismin toinen mahdollisuus!-

http://www.petrisimolin.com/smiley/moon3.gif

Ahosensetä
16.07.2005, 08:10
quote:Suzukin banjot väätyilee ainakin, jos sattuu olemaan keskellä kierrejousikorotus.

Eiköhän keskellä oleva kierrejousi pukkaa paljon vähemmän kuin tilanne, jossa koko akselin paino on kiven päällä olevalla banjolla.

Jos sillä autolla vaan tulee ajettua kovempaa, kun sitä on jo rakennettu ...

T, Antti

jjtp
16.07.2005, 10:43
vaikka noin luulis mutta ei,mielestäni kuitenkin se kierrejousi sählää siinä lattojen oikeaa toimintaa ja liian jäykkänä se nimenomaan taivuttaa banjoa keskeltä.
jos joskus metsässä näette mut semmosella autolla missä latat ja kierrejousi keskellä niin vetäkää turpaan :).

mettäsika
16.07.2005, 10:50
no mites helposti tollasen suzukin akselin saa kierox ??? ku mulla on vakio alustalla oleva suikka ja se saa melkosta kyytiä välil metässä niin oisko aihetta vahvistaa ???

kimmo

jjtp
16.07.2005, 11:31
mä olen sitä mieltä että jos ei ole ihan töpö "louhija" niin noilla normaaleilla akseliputkilla pärjää aika pitkään.(välityksen kohta vahvistettuna)
täällä monta kertaa kärjistyy noi jutut vähä sillee että joko ei tehä mitään tai rakennetaan vähän "yli",itte kieltämättä omasta mielestä kuuluu siihen jälkimmäiseen ja rakentelee vähän "panssarivaunu" asenteella näitä autoja.
tiedän kyllä kuskeja jotka on niin kovia louhijoita että niillä ei kestä mikään vaikka kuinka vahvistais,toiset taas ei saa vähemmän rakennellulla autolla mitään rikki vaikka ajaisi ihan samat reitit.

Edited by - jjtp on 16/07/2005 12:32:24

mettäsika
16.07.2005, 11:36
no joo näinhän se on. mä ajattelin vaan ku on tullu keulittua aika rajusti suskalla muutamia kertoja ni siinähän saataa saada akseli melkosen iskun toistaisex en ole saanu suskaa metsässä hajoomaa et aika hyvin on menny *koputtaa puuta* ...

kimmo

sjeeppi
17.07.2005, 07:45
no eipä ole ollut ongelmia, enkä ole suojannut akselia mitenkään

ensin tehtiin Jeeppi, loput on kopioita !