View Full Version : Toyota OJ40
On tässä tullu rappailtua kaikenlaista... Koppaki piti vaihteeksi ottaa pois rungolta ja alustaa rueta purkaan pikkuhiljaa, ekat osat lähtee puhallukseen ja maalaukseen jo tällä viikolla. Tämmösiä kuvatuksia tuli välillä näpättyä.
Tännää tuommosta, hitsailin tuon putkihäkkyrän loppuu ja hioin saumoja sileiksi. Ja ainniii, teinhän mää tuosta pultattavanki...
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/WP_000803_zps2b09a85a.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/WP_000803_zps2b09a85a.jpg.html)
Iskarit läks tuosta jarruletkun eestä ja siirtyy rungon sisäpuolelle, jarruja rupesin tänään suunnitteleen.. Eli eikait tuo älyttömän huono idea ois että tois putken tukivartta pitkin ja heittäis tukivarren päältä suoraan letkulla satulaan..
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/WP_000805_zps92a00698.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/WP_000805_zps92a00698.jpg.html)
Loppukevennykseksi hieno keksintö, laikka jolla voi hioa ja leikata... Taian lyödä patentin vetämään :D
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/WP_000804_zpsc8db2c78.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/WP_000804_zpsc8db2c78.jpg.html)
Moi, eihän pääse tuo jarruletku jousen väliin ja litisty sisäänjoustossa?
Vois kait sen tukivarttakin pitkin laittaa, pitää vaan olla letku sitten yläpäässkin, eli yhteensä neljä letkua etuakselilla.
Itse laitoin yhdellä letkulla tiputuksen rungosta/korista akselille, siinä T-haara ja letkun molemmin puolin akseleliputkelta satulalle. Mietin jonkun verran miten etujarrut saa mahd. vähillä letkuilla ja vielä siten että ovat suojassa ja hyvin on toiminut. Kolme letkua siis edessä, ja yksi takana, kun on kakspuoleisilla männillä jarrut, eli satula ei liiku.
Moi, eihän pääse tuo jarruletku jousen väliin ja litisty sisäänjoustossa?
Vois kait sen tukivarttakin pitkin laittaa, pitää vaan olla letku sitten yläpäässkin, eli yhteensä neljä letkua etuakselilla.
Itse laitoin yhdellä letkulla tiputuksen rungosta/korista akselille, siinä T-haara ja letkun molemmin puolin akseleliputkelta satulalle. Mietin jonkun verran miten etujarrut saa mahd. vähillä letkuilla ja vielä siten että ovat suojassa ja hyvin on toiminut. Kolme letkua siis edessä, ja yksi takana, kun on kakspuoleisilla männillä jarrut, eli satula ei liiku.
Joo niin se tietty pitäis laittaa ettei hinkkaa mihinkään eikä pääse jousen väliin, kuva vaan esimerkkinä.
Itekki mietin aluksi että teen niin mutta näin selviän lyhemmillä letkuilla (mutta pidemmillä putkilla :D ) ja molemmille puolille tulee omat putket. Tosiaan letkut tulee ylä ja ala päähän, takana vien putken yläkolmiota pitkin. Siellä se on melko hyvin jemmassa.
tarttetko kuvaa miten ne pittöö olla tojon aksulassa ;) voin huomena räpätä jos kukaan ei oo viel kerenny...satulasta putkella letkuun...siitä taas putkeen t-haaralle ja siitä letkulla jakotukille...
tarttetko kuvaa miten ne pittöö olla tojon aksulassa ;) voin huomena räpätä jos kukaan ei oo viel kerenny...satulasta putkella letkuun...siitä taas putkeen t-haaralle ja siitä letkulla jakotukille...
Heitäppä kuvalla, pähkäilinki että miten vitussa ne on vakiona ollu ku en saanu letkua millään tavalla järkevästi akseliputkeen taittumaan :D Eikös BJ:ssä ja HJ:ssaki mee vakiona vaan yks putki molemmille akseleille?
Mitä ootte muuten mieltä, pitäiskö laittaa jarrupaineen säädin tuonne taka-akselille... Eessä HJ:n orkkisjarrut ja taakse gr patrollin yks mäntäset satulat, toimis varmaan aika hyvin ilmanki?
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=3746
tossa muutama pimee kuva..jospa noista sais selvää että pääset asian ytimeen
Kaks päivää pähkäilin miten saan parhaiten tehtyä nuo jarrut :D Nyt ne on niin hyvin piilossa ku ne saa ja ei hiero missään tilanteessa mihinkään.
Satulaan tein korvakon johon putki ja letku tulee kiinni. Tukivarressa on kolmessa kohti tuommoset muutaman millin reiän alut kun aluksi ajattelin niihin kierteet tehdä, mutta ei taitais sitäkään katsuri hyvällä katsoa? Laitan tuohon vielä kolmannen klemmarin kunhan löydän sopivaa kumia pehmusteeksi.
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/WP_000811_zps4d3383cd.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/WP_000811_zps4d3383cd.jpg.html)
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/WP_000813_zps8ccd55d2.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/WP_000813_zps8ccd55d2.jpg.html)
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/WP_000814_zpsac129a4e.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/WP_000814_zpsac129a4e.jpg.html)
Samaa reittiä jarrulinjojen kans tulee kulkeen myös huohotus ja lukon ohjaus, ei olu vaan tallissa vielä kaikkia tarvikkeita siihen hommaan. Huomenna jos tärräyttäs taka-akseliin jarrut kuntoon, lukkojen ohjaukset ja perien ja laatikoiden huohotukset.
mä vetäisin t-haaralta konehuoneen puolelle tuon jarruletkun...eikä tukivartta pitkin..
fiksulta kyl muuten näyttää :)
mä vetäisin t-haaralta konehuoneen puolelle tuon jarruletkun...eikä tukivartta pitkin..
fiksulta kyl muuten näyttää :)
nojoo niin määki :D mutta mistä löydän puolen metrin jarruletkun :D ja sisäänjoustoissa sen mittanen letku on jo kardaanin ympärillä :D
nojoo niin määki :D mutta mistä löydän puolen metrin jarruletkun :D ja sisäänjoustoissa sen mittanen letku on jo kardaanin ympärillä :D
löytyy niitä ku käy perkkaan varaosahyllyjä...hitto ku ei muista minkä kikottimen toi mun on..se on muistaakseni 50cm pitkä...ei oo vielä kardaanin ympärille kiertyny..toki ei mulla noin paljo joustakkaa ku sulla mut siinä on kyl varaakin vielä max joustoissa..
löytyy niitä ku käy perkkaan varaosahyllyjä...hitto ku ei muista minkä kikottimen toi mun on..se on muistaakseni 50cm pitkä...ei oo vielä kardaanin ympärille kiertyny..toki ei mulla noin paljo joustakkaa ku sulla mut siinä on kyl varaakin vielä max joustoissa..
Niin mää pähkäilin että "varmin" reitti on tuolta, eipä se kuitenkaan kovinkaan helposti lähe tuolta käveleenkään
nojoo niin määki :D mutta mistä löydän puolen metrin jarruletkun :D ja sisäänjoustoissa sen mittanen letku on jo kardaanin ympärillä :D
Tamgearsilta:
TO8-3013 yleisjarruletku eteen tai taakse kun tarvitaan pitkä 660mm, 23,80€, tuo on kyllä yli puoli metriä... ;)
Niin mää pähkäilin että "varmin" reitti on tuolta, eipä se kuitenkaan kovinkaan helposti lähe tuolta käveleenkään
jep..testaamallahan ne asiat selviää
jep..testaamallahan ne asiat selviää
Niio, eihän se oo sen kummempi ku tehä uusiksi jos menee vituiksi :D
Focustiks
20.03.2014, 09:37
nojoo niin määki :D mutta mistä löydän puolen metrin jarruletkun :D ja sisäänjoustoissa sen mittanen letku on jo kardaanin ympärillä :D
Hommaat teräspunos letkua. Saat niin pitkän kun haluat. Ostin aikoinaan goodridgen letkua Euroracingiltä josta sain letkun ja liittimet erikseen. Makso muistaakseni 70€ silloin. Se letku siinä ei maksanu paljoo mitää mut ne helmiliittimet oli aika kalliit. Ei oo vaikee homma laittaa liittimiä letkuihin.
Hommaat teräspunos letkua. Saat niin pitkän kun haluat. Ostin aikoinaan goodridgen letkua Euroracingiltä josta sain letkun ja liittimet erikseen. Makso muistaakseni 70€ silloin. Se letku siinä ei maksanu paljoo mitää mut ne helmiliittimet oli aika kalliit. Ei oo vaikee homma laittaa liittimiä letkuihin.
Mutta semmonen letku on sisäänjoustoissa jo varmasti jossain välissä, eipä sitä mitenkään kontrolloi mihin se menee, nyt tiedän tasan tarkkaan ettei mikää pääse mihinkään väliin :p
Kyllä tuossa mitä sommittelin niin semmonen letku konehuoneesta akseliin hierois melko moneen paikkaan väkisellä, ja vaikea ois mitottaakkaan tallissa ku ei saa kunnon ristiriipuntatilannetta
Mutta semmonen letku on sisäänjoustoissa jo varmasti jossain välissä, eipä sitä mitenkään kontrolloi mihin se menee, nyt tiedän tasan tarkkaan ettei mikää pääse mihinkään väliin :p
Kyllä tuossa mitä sommittelin niin semmonen letku konehuoneesta akseliin hierois melko moneen paikkaan väkisellä, ja vaikea ois mitottaakkaan tallissa ku ei saa kunnon ristiriipuntatilannetta
Anna sen jarrulinjan olla juos tuossa mihin sen olet laittanutkin. Eipähän lähde niin herkästi oksien yms mukaan kun ryvetät jossai kuravelissä. Sieltä kun tuppaa nousemaan milloin minkäkin näköstä karahkaa. Mun mielestä tuo on ainakin fiksu tapa viedä linjat akseliin ja omaani olen suunnitellut tekeväni hyvin saman tyyppisen ratkaisun.
Niin mää pähkäilin että "varmin" reitti on tuolta, eipä se kuitenkaan kovinkaan helposti lähe tuolta käveleenkään
Mitenhän noi lemmarit kestää.. Itellä ainakin tukivarret täynnä syviänaarmuja kun on vedelty pitkin kiviä..
khonkonen
20.03.2014, 12:50
Ja apeki tekee vielä jarruletkuja mittojen mukaan...
http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Jarruletku_mittojen_mukaan_10088441.htm?ca=2&w=1&last=1
Mitenhän noi lemmarit kestää.. Itellä ainakin tukivarret täynnä syviänaarmuja kun on vedelty pitkin kiviä..
Tätä mietin itekki, eivät varmasti ole hirveän pitkäikäiset. Jos muuta kiinnitystä ei keksi niin pitää olla varaosia matkassa :D
Mulla meni arbin letku hytikkaletkun sisässä just noin ja hyvä oli. Lemmareilla oli kiinni ja hyvin pysy.
Mitäs jos hitsaat mutterit tukivarsiin ja niihin kiinnikkeet pultilla?
Mitäs jos hitsaat mutterit tukivarsiin ja niihin kiinnikkeet pultilla?
Niin tai teen kierteet, mutta mitähän mahtaa katsuri siittä meinata?
Mitäs jos hitsaat mutterit tukivarsiin ja niihin kiinnikkeet pultilla?
Empä kyllä itse enää ajelis niillä tukivarsille jos oisin valuvarteen jotain hitsaillu.. Mahtaa haurastua aika makeesti. Kierteytys varmasti paras tapa tai ihan vaan reikä keskelle tukivartta ja siitä klemmari läpi.. Ei tommonen 8mm reikä kauheesti tuota rakennetta heikennä.
Empä kyllä itse enää ajelis niillä tukivarsille jos oisin valuvarteen jotain hitsaillu.. Mahtaa haurastua aika makeesti. Kierteytys varmasti paras tapa tai ihan vaan reikä keskelle tukivartta ja siitä klemmari läpi.. Ei tommonen 8mm reikä kauheesti tuota rakennetta heikennä.
ei ole noissa tukivarsissa vaan tuo valun seos ihan sama kuin vanhoissa uunin luukuissa. uskoisin että ovat ihan hitsattavaa kamaa. esim toyotan tukivarret kärsii mennä yllättävän mutkalle katkeamatta.
ei ole noissa tukivarsissa vaan tuo valun seos ihan sama kuin vanhoissa uunin luukuissa. uskoisin että ovat ihan hitsattavaa kamaa. esim toyotan tukivarret kärsii mennä yllättävän mutkalle katkeamatta.
Jep, en väitä asiasta mitään tietäväni mutta voisin olettaa muutamia seikkoja. Tukivarsissa on käytetty lähinnä pallografiittivalurautaa (sillä 70-luvulla tuskin muuta kuin näitä kahta on ollut) jonka koostumus on suurinpiirtein sama kuin näissä "uuninluukuissa" jotka on tehty suomugrafiittivaluraudasta, ainoana erona lisätty pieni määrä magnesiumia, joka muodostaa pallomaista mikrorakennetta. Se että nämä valetut varret kärsii mennä mutkalle johtuu siitä että rauta on sitkeää niin kauan kun rakennetta ei sorkita uudelleen. Ja hitsaamallahan se rakenne muuttuu. Ei pelkästään se, että valurauta kuumennetaan ja muodostetaan se martensiittinen vyöhyke sauman ympärille vaan siihen tuodaan koostumukseltaan erilaista terästä joukkoon heikentää vartta entisestään. Tai jotain. Ehkä se jotenkin noin menee tai sitten on taas menny vuosia elämästä hukkaan.
Mutta kuitenkin mun pointti on se, että jossei tiedä mitä tekee niin en lähtis nuita hitsailemaan, taitaahan se laissakin jo lukea :eek: Se reijän poraaminen ja kierteytys taitaa vähiten tuota vartta rasittaa. Pari 5mm reikää ja kierteet ei mahda tuollaisen metallipötkön ominaisuuksiin juuri vaikuttaa, mutta aina parempi jossei tarvitse sitäkään tehdä.
Huh tulipa pitkä teksti :(
vilenius
21.03.2014, 16:55
Mites se ny meni, nii tieto lisää tuskaa:D
Nuhapumppu
21.03.2014, 22:40
Mites se ny meni, nii tieto lisää tuskaa:D
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä:D
BJ-40/76
22.03.2014, 00:51
Itse olen vältellyt tuota valuraudan ja valuteräksen hitsaamista, joten epäonnistumiset/onnistumiset pyörii luokassa; tilapäiskorjaus.
Ja kauheimmillaan nuo sivusta seuratut suoritukset on olleet luokkaa: katsoppa kun tuli ... kops! siis ei kestänyt jäähtyessään omaa painoaan!
Ja aikanaan (-80 luvun lopulla?) oli ongelmana, että saab 99 pakosarjat halkesi; Niin yksi Maaseppä hitsasi kuulemma mitä vaan, ja "Essonbaarin" yms. mukaan onnistui!
No kuskiksi tuon turbosaabin omistajalle, ja kun seppä "puolituttu" oli, niin saatiin jäädä tuohon pajaan...
Seppä kasasi hirveät "roihut" ahjoon, ja lisäsi sinne kaiken maailman rautaromua,(en pannut mieleen, mitä) ja ja rälläköi halkeaman ja lopuksi lisäsi tuon pakosarjan; ja hiiliä sankollinen lisää.. ja kun pakosarja oli punainen/oranssi, niin puikolla hitsasi halkeama, ja villapaalien sydämeen noiden rautaromujen kanssa... ja huomen iltana valmis; ja mentiin hakemaan pakosarjaa,,, ja löytyi tuolta villapaalien keskeltä, kuumana...
Ja tuo saab:n pakosarja kesti, toki piti oikaista...
Aivan syystä kielletään "tärkeiden-" osien hitsaus opettelijoilta, kuten esim. minulta! ps. tieto luo tuskaa
Sunnuntaiksi varmistu Ruotsiin lähtö, eli eipä tapahdu tällä saralla mitään pitkään aikaan. Jatketaan isommin tod.näköisesti ens talvena.
Sunnuntaiksi varmistu Ruotsiin lähtö, eli eipä tapahdu tällä saralla mitään pitkään aikaan. Jatketaan isommin tod.näköisesti ens talvena.
No tuot sieltä ruattista portot tuliaisina sitte
No tuot sieltä ruattista portot tuliaisina sitte
paskat :D emmää semmosia :)
Ilmotetaampa tässäki, luulis tulevan tarvitsijoiden tietoon? :D Niille tuttaville joiden kans sillontällön soitellaan, meikäläiset saa nyt sitten väliaikaisesti eri numerosta kiinni (maanantaista lähtien, tod.näk puoli vuotta)! Tai saakait ne muutki soitella :D 0400212789
Onkos tällä palstalla tietoa immeisillä mistä sais edullisesti hiluja tuohon om603:seen? Jos tekis varsin siihenki remontin? Tyyliin kokonainen "rebuild kit" jostain?
Kävimpä sitten kyseleen edelliseen kysymykseen liittyen mesen koneeseen hiluja oulun mottorikoneistamosta. Kaikki laakerit, täyd tiivistesatsi, männänrenkaat ja kannen oikasu karkeesti 1000e.
Tässä nyt taas pikku lomalla reissuhommista ollu niin hitsaillu akseleita nippuun, muttei kuvia oo vielä kerenny napsiin.
Lisää kyssäreitä, myykös kukaan muu suomessa tojjotaan highsteer osia ku lipponen? Jos ei keltään löydy tietoa niin pitää ottaa ens viikolla puhelin kauniiseen käteen ruottin maalla ja rueta rimpautteleen.
Lisää kyssäreitä, myykös kukaan muu suomessa tojjotaan highsteer osia ku lipponen? Jos ei keltään löydy tietoa niin pitää ottaa ens viikolla puhelin kauniiseen käteen ruottin maalla ja rueta rimpautteleen.
Kyllä minun mielestä tuolta cros4wd:n kautta saapi semmosia...
Nyt ois cros4wd:n kans soiteltu muutamasn otteeseen..
Vielä kaipaisin vinkkiä että tuleeko nuo takavetarit kestään vakiona vai pitääkö ostaa chromoa?
Takavetarit kestänee kohtuullisesti. Pultit joilla vetari on kiinni navassa kaipaa ensin vahvistusta. Täällä palstalla on ollut juttua eri vaihtoehdoista toteutukseen.
Perkeleen tabletti ku joutuu liittään kuvat tuollain haistavitusti. No tännään tuli kuitenki chromo takatikut, highsteer palikat, lonkkarit ja taka-akselin stefat! Eteen ei tuntunu mistään saavan vahvempia tikkuja niin ostetaan sitte varaosia! Pikkuhiljaa vois rueta suunniteleen alustalle hiekkakylpyä ja maalausta!
Pitkästää aikaa tällekki jotaki.. kuvat on taas huonoja...
Jarruja näpläsin
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/IMG_20140624_132322_zpsbchrshmj.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/IMG_20140624_132322_zpsbchrshmj.jpg.html)
Murikkaan muutama milli lisää tavaraa
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/IMG_20140624_201119_zpsru8l3mhd.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/IMG_20140624_201119_zpsru8l3mhd.jpg.html)
Hitsailin vähän lisää kolmioita ja muutenki loput saumat taka-akselista kiinni, enää uupuu toiset puolet satuloiden kiinnikkeistä. Loppuviikosta ois tarkotus saada osia maaliin jos vaan saa hiekkapuhalluksen hommattua!
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/IMG_20140624_201128_zpsvep3fbki.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/IMG_20140624_201128_zpsvep3fbki.jpg.html)
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/IMG_20140624_201151_zpsvvmzrdus.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/IMG_20140624_201151_zpsvvmzrdus.jpg.html)
Eihän noi ole patrollin satulat ja jäähdyttämättömät levyt? Eihän?
Muuten ei mitää mut levy on liian ohut ja palat putoo ku kuluu ja sit tulee mäntä ulos ja sit tulee nesteet pihalle. Ei hyvä...
Ewerglade
25.06.2014, 00:21
Tutun oloiset on satulat, patrollin akselista purettu!
Gr patrollin levyt ja palat. Levy on vaan "hieman" kulunu niin voi näyttää siltä.
Tänään tapahtu aamulla tämmöstä!
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/IMG_20140626_113659_zpsxbrvmsxk.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/IMG_20140626_113659_zpsxbrvmsxk.jpg.html)
niinpä oi joi kaunista katsottavaa
Jännä nähä, et mitä roisketta ne saa päälle. :p
Pistetään vähän taka-akselista kuvatusta välillä... Hirveesti ei oo kerenny taas rappaan ja kohta vielä vähemmän, alkaa vakavasti näyttään siltä että kaupat tuli uusista tiluksista. 240 neliöinen lämmin talli käy mulle :D
Tästähän alkaa selviään jo vähän värimaailmaa. Tämähän on maalattu pulverilla ja kasattu kaikilla uusilla tiivisteillä ja stefoilla, uudet pyöränlaakerit, kaikki jarrujen osat on uusia, niin ja tietty ne chromo tikut. Vanhaa paskaa ei jääny ku välitys ja siellä lymyilevät laakerit. Tukivarsissa tuoreet uretaanipuslat.
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20140709_162714_zpsjz3tulrt.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20140709_162714_zpsjz3tulrt.jpg.html)
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20140709_162659_zpsf8qolyzz.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20140709_162659_zpsf8qolyzz.jpg.html)
Kekkeruusi
10.07.2014, 08:12
Näyttää melko herkulta :)
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20140731_171822_zpsez6ugmas.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20140731_171822_zpsez6ugmas.jpg.html)
aattelin kysästä ennen kiinniliimausta että oisko kulma sinnepäinkään :D kulmasta en tiiä mitä se on, aattelin jos menis tuollain ihan silmämääräsesti? :)
kannattais laittaa akseli auton alle oikeaan ajokorkeuteen ja ensin kardaanikulma kohdilleen ja sen jälkeen navat oikeaan asentoon.
tai jos tiedät jakolaatikon päästä kardaanikulman niin voihan tuon irtoakselin laittaa lattiallekkin samaan kardaani kulmaan niin sit voi navat kääntää oikeaan asentoon.
mulla ois tuohon kätevä oikea työkalu astemittari magneetti jalalla.
http://allupload.net/uploads/thumbs/31_1436fa7240efa11.jpg (http://allupload.net/uploads/31_1436fa7240efa11.jpg)
aattelin kysästä ennen kiinniliimausta että oisko kulma sinnepäinkään :D kulmasta en tiiä mitä se on, aattelin jos menis tuollain ihan silmämääräsesti? :)
Multa löytyy sekä analoginen että digitaalinen astemitta tuohon hommaan lainaan jos tarttet...
Pitääpä kattoa jos kehtais tulla hakeen :D
Väliaikatietoa....
Nyt ois tilat mutta metästys ja talon remontti vie kaiken ajan... katotaan kuukauden tai parin päästä!
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/IMG_20140824_101156_zps1sqatmmg.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/IMG_20140824_101156_zps1sqatmmg.jpg.html)
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/IMG_20140824_101218_zps12lsiyu1.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/IMG_20140824_101218_zps12lsiyu1.jpg.html)
vellihousu
09.09.2014, 18:33
Pirun hienot tilat, oon kade
Kohta vois koittaa lyyä täyden rähinän päälle. Kämpän remontti käytännössä valmis, kohta saa kulkia taas kotua töihin, romuja siirretty jo osa, halliin tehty pöytiä ja muuta vastaavaa... Pikku polte ois jo rueta rappaan! Ensimmäisenä pitäis kyllä melkeen kasata tuo pajeron kone, KU VAAN SAIS NE MÄNNÄT. Sitten napata siihen aura keulaan ku näyttää tuo talvi tulevan.. Palataan...
Valamistuu kässiin :D
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/IMG_20141215_180615_zps8a298a6e.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/IMG_20141215_180615_zps8a298a6e.jpg.html)
No nyt on oikeestaan kaikki muut vehkeet sepitetty kuntoon niin vois olla aikaa tälle :eek: Huomenna rupian kasaileen etuakselin alle ja hieromaan siihen panhardia ja noita päiden kääntöjä.. Mikäs se oli nuille päille se hyvä aste?
Missäs sulla tuo pilttuus nykyisellään on? Vois käydä ihan livenä joskus ihmettelemässä. Laita vaikka yv:tä, JakenBJkään ei tiennyt tarkaa sijaintia kun kyselin. --> Top Secret:eek:
Missäs sulla tuo pilttuus nykyisellään on? Vois käydä ihan livenä joskus ihmettelemässä. Laita vaikka yv:tä, JakenBJkään ei tiennyt tarkaa sijaintia kun kyselin. --> Top Secret:eek:
Se on se vihree mökki siellä pellon reunassa :D
No nyt on oikeestaan kaikki muut vehkeet sepitetty kuntoon niin vois olla aikaa tälle :eek: Huomenna rupian kasaileen etuakselin alle ja hieromaan siihen panhardia ja noita päiden kääntöjä.. Mikäs se oli nuille päille se hyvä aste?
Terve
Omaan kierteytysprojetiin, parivuotta sitten, tuli tehtyä astemittausta varten työkalu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=104969
Lähempää:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4649&pictureid=104970
Toi -5° on tuntunut ajossa erittäin toimivalta.
Enempi kuvia profiilissani otsikolla BJ:n Kierteytys.
Tekasin tuon etuakseliputken loppuun, eli ohjausiskarin korvakon, panhardin korvakon ja käännön rajotuspalikat. Niin ja tietty päiden käännön. Huomenna menee puhallukseen ja sitte maalaukseen... Rojektivaiheista ei kerenny näpätä kuvia ku oli sen verran kiire.
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/IMG-20150409-WA0008_zpswgrdpsyf.jpeg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/IMG-20150409-WA0008_zpswgrdpsyf.jpeg.html)
Tännään tuli tuommoset laillisen kokoset renkaat hommattua jokapaikan rattaaksi, pulttaillaan sitte teeäsälliä alle aina ku tarvista...
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/IMG_20150412_171208_zpsehcjykit.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/IMG_20150412_171208_zpsehcjykit.jpg.html)
Sain tänään tuon akselin maalauksesta ja työnsin alle. Jos rupiais joku päivä kassaan loppuun!
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150419_1900031_zpsw4jvej7t.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150419_1900031_zpsw4jvej7t.jpg.html)
Tänään pyhitin lähes koko päivän tälle! Kasailin etuakselin, kaikki uutta muttereista ja rikoista lähtien. Välitys ja tikut jäi tosin vanhaa..
Lonkkarin murrokset menossa sisälle..
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150426_1314411_zpsfs8cw0i7.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150426_1314411_zpsfs8cw0i7.jpg.html)
Uudet tiivisteet, laakerit ja jarrujen hilut. Napalukkoja en vielä pultannu ku nekihä pittää melekeen maalata... Sittehä mää hokasin etteihän nuo mun uudet pikkurattaat sovi ees paikolleen ilman speisereitä ku et lähellä nollaa :( Prkl tuommosiakaan muistanu.
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150426_194554_zps1rjnmmpe.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150426_194554_zps1rjnmmpe.jpg.html)
No pulttailin sitte teeäsällät etuakselille ja testailin miten sopii kääntyyn, vähän on jännittäny :D Mutta vallan mainiostiha nuo kääntyyn mahtuu!
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150426_195550_zpsglylptej.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150426_195550_zpsglylptej.jpg.html)
Tuohon pitäis tilata ne uudet peltikäikäleet ku vanhat oli niin paskat että heitin aikonaan menemään
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150426_195632_zpsp9s6ad4w.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150426_195632_zpsp9s6ad4w.jpg.html)
Tästä mallista jatketaan sitte silviissii että tekasen alustan loppuun (jarruputket ja letkut paikolleen, huohotukset rakentaa, eteen ja taakse iskareiden yläpäihin lopulliset kiinnikkeet, eteen panhardin rungonpään kiinnike ja kardaanit paikolleen. Sitten katellaan tarviiko rajotella joustoja...)
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150426_195643_zpshaklijst.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150426_195643_zpshaklijst.jpg.html)
Kyllä mää aattelin taas että voi vitun vittu, enhän mää nuita jarruja muistanu ku tuon korvakon tein
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150428_191508_zpsw5hhh3ii.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150428_191508_zpsw5hhh3ii.jpg.html)
No piti sitte tehä reikä...
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150428_201008_zpsbkd0zc7e.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150428_201008_zpsbkd0zc7e.jpg.html)
http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDEAL/index.php?lang=&cid=936&path=0,894,936&k=Jarrut-Goodridge-jarruputki-liitin
nuo oli hyviä liittimiä ja letkua ku voi tehdä semmoset letkut kun haluaa:D
Tuo on ainut paikka minkä oon tuosta löytäny ettei pääse mihinkään väliin tai osuun niin emmää ennää mee muuttaan, korvakonki jo raiskasin :D
Pikkukilkkeitä maalailin ihan 2k maalilla, niihin ei tullu pulveria.. Nyt pääsee kasaan akselit loppuun
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150502_2004321_zpsvsaxi8pl.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150502_2004321_zpsvsaxi8pl.jpg.html)
Tuommoset huohhit tein akseleihin...
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150501_1605271_zpskephkdmo.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150501_1605271_zpskephkdmo.jpg.html)
Sirernog
03.05.2015, 11:41
Eikös tollanen pikaliittimen toimi vaan painelinjassa kun lukitus perustuu ton "rinkulan" ulos työntymään? Olipas taas vaikeeta tekstiä, toivottavasti käsitä mitä haen takaa.:)
SeppoHovi
03.05.2015, 11:45
Eikös tollanen pikaliittimen toimi vaan painelinjassa kun lukitus perustuu ton "rinkulan" ulos työntymään? Olipas taas vaikeeta tekstiä, toivottavasti käsitä mitä haen takaa.:)
Kyllähän tuo pistoliitin tuossa pelaa hyvin.
Ei taaskaan ihmeitä mutta hiljaa hyvä tulee :confused:
Ohjausiskari löysi paikkansa siittä, tuommosen kiinnikkeen väkersin sille.. Ohjauksen osista sen verran että 35mm chromo umpijöötää ja hdj:n päät.
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150531_1824331_zpsyjghn4eo.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150531_1824331_zpsyjghn4eo.jpg.html)
Tuolviissii menee akselille jarrut, huohotus ja paineilmasylkän letkut.
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150531_1824561_zpsvnx0iuo4.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150531_1824561_zpsvnx0iuo4.jpg.html)
Nuista lukon "katkasimista" oli johot murtunu juuresta poikki, annoin lämpöä ja kaivoin tehtaan töhnät pois, kolvasin uudet johot ja täyttelin sikaläskillä. Turhanpäivästä mutta onhan se kiva saaha lukoille merkkivalot :o
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150531_1825141_zpshytrcwb3.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150531_1825141_zpshytrcwb3.jpg.html)
Piti välillä pyhittää pari päivää ihan siivoukselle ku tahtonu sopia käveleen... Nyt sopii taas liikkuun! Testailin sitte puhelimen panoraama ominaisuutta :D
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150603_192325_zpsi2qean9z.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150603_192325_zpsi2qean9z.jpg.html)
Tommosen käikäleen askartelin takalukon painesylkälle
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150606_123212_zps3wgebkkm.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150606_123212_zps3wgebkkm.jpg.html)
Taka-akseli sai viimen ne lisäpultit ja kasasin sitten vielä ihan kunnollisella LIIMAtiivistemassalla joka ihan oikiasti liimaa...
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150606_142750_zpsoqpkt6uq.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150606_142750_zpsoqpkt6uq.jpg.html)
Kone ja laatikotki löysi tiensä taas rungon päälle... Vaikka kuinka yritin suunnitella panhardille oikian paikan niin silti se taitaa päästä ottaan öljypohjaan kiinni.................... Konetta ei liikueta tuosta mihinkään kun ei sovi liikkuun eteen eikä taakse. Panhardi on siinnä ainoassa paikassa missä se sopii oleen. Joutuu siis öljypohjan tekeen uusiksi. :mad:
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150606_202807_zpshv3y3gzk.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150606_202807_zpshv3y3gzk.jpg.html)
Onko noi moottorin tukikumit volvolaiset? Epäilen että ei tule kestää rajua vääntöä mitä maastureis kohdistuu noihi. Mut siistin näköstä jälkeä, hyvä et toiset jaksaa hieroa eikä roiskase vaa kasaa.
Onko noi moottorin tukikumit volvolaiset? Epäilen että ei tule kestää rajua vääntöä mitä maastureis kohdistuu noihi. Mut siistin näköstä jälkeä, hyvä et toiset jaksaa hieroa eikä roiskase vaa kasaa.
Hyvin spotattu. On juu, biltemasta otin isoimmat mitä löyty, pikkusen on nöyrän oloset ku laskee koneen päälle :D pitää seurailla mitä sanovat ku koikalle pääsee!
Hyvin spotattu. On juu, biltemasta otin isoimmat mitä löyty, pikkusen on nöyrän oloset ku laskee koneen päälle :D pitää seurailla mitä sanovat ku koikalle pääsee!
onko nuo sellaset kumit josta pultti ei mene läpi...kaks erillistä prikkaa ja pultinpätkää jotka vulkanoitu toisiinsa. mahtaako kestää koeajoa pitempään :D
onko nuo sellaset kumit josta pultti ei mene läpi...kaks erillistä prikkaa ja pultinpätkää jotka vulkanoitu toisiinsa. mahtaako kestää koeajoa pitempään :D
meinaatko että yleisesti autoissa käytetään läpipultteja? :)
meinaatko että yleisesti autoissa käytetään läpipultteja? :)
Miten onnistuisko tohon hitsaamaan koukut tohon koneessa olevan korvakon sisälle, eli jos kummi pettää niin kone ei kokonaan karkaa
Korvakko runkoon ja pulteilla se koukku kiinni
Edit; ja vielä kouru tohon kumin ympärille
Eli jos kummi vainahtaa sopivassa heitossa koukku estää sen ylös hyppäämisen ja kouru etu tai takapuolelta tipahtamasta korvakon päältä
Eli kotiin pääsee ilman kuormaliinaa konehuoneessa
Olikos jossain ralli hommassa muuten, et vaadittiin sellaiset korvakot joissa koneen korva on putkessa/renkaassa sisällä, jos kohdataan petäjä tuulilasin kohdalle niin ei ole tekniikka paketti 100m päässä lepikossa kone pelti matkassa
meinaatko että yleisesti autoissa käytetään läpipultteja? :)
no ei se moottori korkialta putoa ja onhan sulla lifti että saat tunkattua koneen takas rungolle :eek::D
meinaatko että yleisesti autoissa käytetään läpipultteja? :)
Mulla oli aikanaan bertassa semmosta 30-40milliä vahvaa värinänvaimennuskumia mitä käytetään isojen pumpun petien alla. Siihen reikä ja pultti läpi. Sopivasti kun kiristi niin tuli helvetin hyvä. Ei ollu jurinoita eikä tärinöitä. Konekkaan ei tipahtanut paikaltaan...
tapsa4x4
09.06.2015, 20:47
Mul on patrollis just tollaset kumit vaihteistossa,koneessa orginaalit Niin noita volvon kumeja joutuu välillä vaihdella vaihdella kun rupee repeemään,teollisuus mallia löytyy suoraan tilalle sopivia ne kestänyt paljon paremmin.
Löyppä tapsa infoa mistä löytyy niitä teollisuusmallisia!
Mulla oli kerran läpipultilla väliaikanen moottorinkannatinkumi yhessä autossa ja toista kertaa en läpipulttia laita, jumaleissöni että jurrasi :D
Itekki rupesin pohtiin jotaki ratkasua tuohon ettei kone paljoa tippus jos tippuu sillon ku ensimmäine nuista mainitti
lepoantti
10.06.2015, 06:40
pihalla yksi takatuuppari volvo jossa moottorin kumityynyt korvattu parilla jääkiekolla per puoli, ja nimenomaan läpipultilla. kone pysyy paikallaan ja jos ääniä kuuluu niin se johtuu ihan muista asioista.
beejiihin tein joskus muinoin toisen konetyynyn https://www.trail-gear.com/TG/Motor_Mounts/p/_836.aspx tän mallisen jollakin teräs-kumi-teräs lehtijousen puslalla. tosin sorvasin paksumman holkin minkä sisään pusla tuli, sitä kun ei voi hitsata.
kuvista päätellen sulla on koppa pois rungolta niin nyt on helppo tehdä mitä vaan. jos maastossa meinaa ajaa niin kyllä moottorin on hyvä pysyä suht paikallaan.
Tuossahan ois ideaa.. mulla oiski ylimääräsiä soppeleita puslia tuommoseen trailgear mallin moottorinkorvakkoon. Muistaakseni jotaki valtran hytin panhardin?? puslia
Jos lähistöllä on etra myymälä, niin kysyppä sieltä niitä teolllisuus kumi kannattimia, luulisin että löytyy riittävän järeitä.
Itellä on vaihteiston tukikumit tehty hj-60:sen jousen puslista, jos kumi hajoo nii ei pääse irtoomaa. Ja moottori on kii chevrolet astron kumeilla, vastaava läpipultti idea jos kumi hajoo nii ei karkaa paikaltaa pannu.
Otin neuvoista vaarin ja rupesin räpeltään. Tämmösiä puslia löyty hallista..
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150612_114109_zpsncrjjinp.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150612_114109_zpsncrjjinp.jpg.html)
Tommoset käikäleet, molempiin rässätty 2kpl kumeja.
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150612_115840_zpstllk69ll.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150612_115840_zpstllk69ll.jpg.html)
Ja tuolta ne näyttää paikollaan, jäykkyys just soppelin olonen. Eikä tipaha kone :D
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150612_120906_zpsppjli2vd.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150612_120906_zpsppjli2vd.jpg.html)
Tuossa ehkä kuukausi takaperin tuli startti ja laturi hityoltä! Tattista! Laturin sovitus oliki vähän ahas :D Ei ollu tarkotus edes laittaa mesen orkkis laturia mikä on vaan 75A ku löytyis ehyt volvon 130A laturi, muttei kehannu rueta värkkään kiinnikettä... Teen sitte ku huomaan ettei tuo piisaa :D
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150614_172512_zpsfhx0j8kd.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150614_172512_zpsfhx0j8kd.jpg.html)
Koppa kohtasi rungon pitkästä aikaa, pitää rueta pikkuhiljaa kasaileen kaikenmoisia käikäleitä paikolleen, eka jos konehuonetta näpertäis niin pääsis koikalle.. Niinno uupuu ne kyllä kardaanitki vielä, tai ristikot pitäis hommata uudet ja saada jyrsinnästä ne adapterilaipat rangen jakikseen.. Perkele tuo jakiski pitäis vielä huoltaa...
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150614_172606_zpsmgntzzds.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150614_172606_zpsmgntzzds.jpg.html)
Nii mää en tiiä oonko muistannu mainitakkaan, ostin tuossa keväällä tod näk paremmin tähän sopivan ahtimen. Tuommone borgwarnerin käikäle, kaveri toi kaikki tarvittavat laipatki pakosarjan ja pakoputken tekoa varten. Pakosarjan laippa uupuu kuvasta ku on koneen kylessä kiinni. Tuo aiemmi hommattu gt37 ois jouten...
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20150614_173220_zpslnjfvpqd.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20150614_173220_zpslnjfvpqd.jpg.html)
Keula näyttää aika korkealta...
Laita lisää kuvia etulokareista...
Keula näyttää aika korkealta...
Laita lisää kuvia etulokareista...
Joo on se korkeella, mutta tuleehan siihen onneksi painoa.. kasailen eteen romuja paikolleen pikkuhiljaa niin tulee niitä kuvia
Kas kas ylläripylläri, oli muka pikku innostusta mutta eihä sitä mitään kerenny tekeen... No nyt on ollu vähän aikaa hirviä mönkiäkuume, semmonen rinnakainistuttava pitäis saada. No istuskelin tuossa saunassa ja mietin että mihin mää sitä tartten ku oha mulla beejii, pitää vissiin oikeesti rueta keksiin kaiken muun ohessa aikaa tälle. Jos koittais muut rästihommat saada pois ja parin viikon sisään startattua tämän kasaamisen. Oiskohan semmone ihan liikaa luvattu itelle ja muille että tulevan talven aikana leimalle? :eek:
Kas kas ylläripylläri, oli muka pikku innostusta mutta eihä sitä mitään kerenny tekeen... No nyt on ollu vähän aikaa hirviä mönkiäkuume, semmonen rinnakainistuttava pitäis saada. No istuskelin tuossa saunassa ja mietin että mihin mää sitä tartten ku oha mulla beejii, pitää vissiin oikeesti rueta keksiin kaiken muun ohessa aikaa tälle. Jos koittais muut rästihommat saada pois ja parin viikon sisään startattua tämän kasaamisen. Oiskohan semmone ihan liikaa luvattu itelle ja muille että tulevan talven aikana leimalle? :eek:
No ei paha ollenkaan jos joulukuusen hakuun saat sen kilpien väliin :)
Pisti silmään tuo "pienen" laturin laitto.
300td väyrysestä löytyy tuohon 120Ampeerista mallia.
No ei paha ollenkaan jos joulukuusen hakuun saat sen kilpien väliin :)
no ei sentään :D
Pisti silmään tuo "pienen" laturin laitto.
300td väyrysestä löytyy tuohon 120Ampeerista mallia.
Laturi on kyllä tarkotus päivittää jossain välissä, löin nyt tuon ku halvalla sain. Saa joku olla pyörimässä että saa suorittaa testejä tulevaisuudessa...
No tännäänhän mää kerkesin muka perehtyä sorsan lentojen välissä. Intoa puhkuen hyökkäsin halliin ja aattelin vinssin sovitella keulaan.. No niin sitä sai heppailtua pedin sille aikasemmin suunnitellulle paikalle, sitten rupes mietityttään miten syylärit yms mahtuu paikalleen, paskat ne enää sovi. Minäku aattelin että keulassa ei tuu oleen ylitystä ollenkaan mutta nyt vaikuttaa siltä että joutuu tuohon keulalle viritteleen jonku maitolaiturin että saa vinssin kiinni. Mitään muuta ei oikeastaan voi siirtää ku vinssin paikkaa. Alko niin kyrsiin että löin pillit pussiin ja lähin rantaan napottaan... Katotaampa huomenna taas uusiksi jos siihen jonku rakennelman keksis.. Koittais keretä näpätä panhardin kiinnikkeenki runkoon samalla
Tätä rojektia en oo kerenny hetkeen taas edistämään ku ajatuksen tasolla. Tässä reissun päällä ku on viikot nii illalla kerkiää sentään pohtia :D
Kumpi näistä vaihtoehdoista ois parempi? Mersun koneen kans keulassa on niin vähän tilaa ettei sinne sovita kaikkea...
Välijäähdytin konepeltiin ja syyläri keulaan?
+Helppo homma
+ ja - Ahtoilma jäähtyy hyvin jos cooleri riittävän iso ja flektipuoli kunnossa, toimivaksi todettu pajerossa. Taas jos ei toimikkaan niin iso -
-Syyläri menee tukkoon
-Isolla coolerilla koneeseen ei pääse nopeasti ja helposti käsiksi
Tietty jos jollaki ois hyvä visio miten välijäähdyttimelle sais putket rakennettua että sen sais konepeltiin kiinni. Sopivalla tuulitunnelilla ja reiällä konepellissä vois saada tosi toimivanki paketin? Esim tuulitunneli keulasta asti välijäähdyttimen alapuolelle ja imevä flekti päälle
Välijäähdytin keulaan ja syyläri takasivulasin tilalle
+ Syyläri ei mee tukkoon
+ Eipähän ois välijäähdytin koneen päällä
+ Talvella koppi lämpiää? :D
- Huomattavasti haastavampi rakentaa, kaikenmailman kiertovesipumppua sun muuta?
- Kesällä koppi kuumenee vielä normaaliakin enemmän?
- Haastavampi nostaa kesällä koppa pois ja ajella avona
Saako lämmöt pysyyn kurissa?
Nyt ois oikea aika kertoa oma mielipide asiaan :D
Orkkis tekniikka paikoilleen ei ole moisia ongelmia:-)helppoa:-)ja toimiva
Orkkis tekniikka paikoilleen ei ole moisia ongelmia:-)helppoa:-)ja toimiva
ei missään tapauksessa!
Syyläri ja ilma-vesi-ilma cooleri, molemmat takasivulasiin :D
Tarkoittaa sitä että sen coolerin jähytyskenno sinne sivulasiin, ei sitä jonka kautta se ahtoilma kulkee :P
Luulisin että kopin kuumeneminen kesällä on hallittavissa, lähtee vaikka siitä liikkeelle että kuuma ilma puhalletaan sivulle, niin koteloinnin ei pitäsi mahoton kuumeta. Etenkin jos pitää flektissä pientä puhallusta jatkuvasti päällä.
Avona ajaminen ratkaistavissa sillä että tekee itsenäisen rungon jäähytyspaketille.
Konepelticooleri vois onnistua silleen että tekee silikonletkusta c:n malliset lenkit joilla on varaan joustaa kun pelti aukaistaan, toki vaatii mieluusti sen että urpo ja imusarja on eripuolilla konetta.
Omia huomioita Bj:n jäähdyttelystä:
-Konehuone on aika pieni, vaikeaa saada iso syyläri keulille.
-Ilman pitäisi päästä helposti pois konehuoneesta muutoin flektit menettäävät tehoaan.
-Varsinkin jos auto on suossa niin konehuone on pullo vakiona.
-Tässä taisi olla automaatti. Se tarvitsee aika ison jäähdyttimen joka pitäisi saada keulalle.
Omia huomioita Bj:n jäähdyttelystä:
-Konehuone on aika pieni, vaikeaa saada iso syyläri keulille.
-Ilman pitäisi päästä helposti pois konehuoneesta muutoin flektit menettäävät tehoaan.
-Varsinkin jos auto on suossa niin konehuone on pullo vakiona.
-Tässä taisi olla automaatti. Se tarvitsee aika ison jäähdyttimen joka pitäisi saada keulalle.
Joo öljynjäähdyttimille siellä on tilaa ja syyläri on orkkiksen kokonen mutta tuplaten paksuutta. Beejiissä lamppujen väliin ei sovi kummosta
tuota olen ihmetellyt että tarviiko mukamasten lisä pumppuja jos syylärin asentaa taakse? jos vaikka kattelee vanhoja takatuuppari skodia.. kaikissa syyläri edessä ja kone takana ja vaikka on minkälaista konetta vaihdettu tilalle niin ei taida missään olla mitään lisä pumppuja?
Kekkeruusi
25.11.2015, 14:12
tuota olen ihmetellyt että tarviiko mukamasten lisä pumppuja jos syylärin asentaa taakse? jos vaikka kattelee vanhoja takatuuppari skodia.. kaikissa syyläri edessä ja kone takana ja vaikka on minkälaista konetta vaihdettu tilalle niin ei taida missään olla mitään lisä pumppuja?
ja uusimpien autojen kohdalla on noi pikku smartit jossa syyläri nokalla ja kone takana, varmasti ei oo vesipumppukaan mikään jätti möhkäle tollasessa pikku koneessa..
kaverilla oli jeepissä syyläri katolla eikä sielläkään ollut mitään ylimääräisiä pumppuja.
vois kuvitella että jos käyttää alkuperäistä vesipumppua ja siihen lisää sähköpumpun niin virtaus jotenki sekottuu ja häiriintyy ? tästä en sen enempää tiedä kun ei oo kokemusta.
Ei tarvii lisä pumppuja. Mutta se kannattaa kattoo et ylävesiletku kulkee aina ylempänä kuin alavesiletku... ei rinnakkai tai ristissä.
J yvesiletku korkeimpiin kohtiin ilmaus ruuveja sinne tänne nii saa ilmat pois järjestelmästä...
Koittanu keksiä motivaatiota ja aikaa... No en tiiä ajasta enkä motivaatiosta mutta sain jonku kipinän ja siivosin tämän romujen alta ja siirsin halliin vähän väljemmille vesille niin jos koittais saada jotain aikaseksi...
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20170103_145534_zpsodhcbyha.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20170103_145534_zpsodhcbyha.jpg.html)
Kattelin sitte muutamana päivänä tuota raatoa ja päätin alkaa jollekki, kävin teettään ihan perkeleen kalliita letkuja. Ohjaustehostimen letkut, tomaattilootaöljyn coolerille letkut ja öljynjäähdyttimen letkut.
http://i1323.photobucket.com/albums/u587/Dectane/Toyota%20OJ40/20170103_151735_zpseu3msfnl.jpg (http://s1323.photobucket.com/user/Dectane/media/Toyota%20OJ40/20170103_151735_zpseu3msfnl.jpg.html)
Pistin letkut kiinni, vaihdoin suodattimen ja öljyt. Startin olin jossaki vaiheessa ruuvvannu paikolleen. Sitten oli se hetki että rupean koittaan konetta käymään. Tuo kone on ollu mulla tämän koko projektin ajan enkä oo koskaan käyttäny, hain sillo aikonaan ruottista. Hyvin näkyy rokkaavan!
(Tähän kuuluis video mutta kolmannen kerran ku videon lataus epäonnistu niin masennuin)
Hyvä hyvä.. katto paikoilleen ja baanalle:)
Hyvä hyvä.. katto paikoilleen ja baanalle:)
Taitaa olla vielä jotaki pientä ennen sitä :D