PDA

View Full Version : Korkeakattoisesta pakusta huoltoautoksi

05.07.2005, 01:26
Minulle olisi tulossa vaihtokaupassa tuollainen vanha wagoneer valmetin dieselkoneella,auto on poistettu rekisteristä,mutta kaikki paperit ovat kyllä ok.
Auto on aikoinaan muutoskatsastettu kattokorotuksella pakettiautoksi,ollen rekisteröity kolmelle hengelle.

Kuinka mahtaa olla,voineeko tuosta kattokorotuksesta luopua,ja nykysääntöjen puitteissa rekisteröidä tuon härvelin huoltoautoksi.
Ensimmäinen käyttöönottovuosi on 1980,eli autohan on ollut tuolloin autoverosta vapaa maahantullessa.

Auton tekniikka on remontoitu täysin,joten lieneekö tuossa ajatuksessani mitään järkeä,vaan pitäneekö moinen härveli säilyttää tuollaisenaan eli korkeakattoisena pakuna.

Note! This message was posted anonymously!

uretaani
05.07.2005, 06:30
Ei minun mielestä tarvi olla tilaa niin paljon huoltoautossa. Sullahan varmaan on jonkinlaista kiinteistöhuoltoa, että pitää päästä parkkihalleihin yms... Luulen, että sen jopa saisi lyhentääkin. En ole ottanut selvää mistään, tämä vain perstuntumalla... Sitäpaitsi YMPÄRIAJETTUNA se katto meni kasaan...

Samalla tavalla nuo lait ja asetukset on tehty, kieroilemalla siten, että joutuisi maksamaan valtiolle mahdollisimman paljon.

Laita vaan kuntoon ja ota katto pois. Kyllä se jotenkin sutviutuu.

quote:
Minulle olisi tulossa vaihtokaupassa tuollainen vanha wagoneer valmetin dieselkoneella,auto on poistettu rekisteristä,mutta kaikki paperit ovat kyllä ok.
Auto on aikoinaan muutoskatsastettu kattokorotuksella pakettiautoksi,ollen rekisteröity kolmelle hengelle.

Kuinka mahtaa olla,voineeko tuosta kattokorotuksesta luopua,ja nykysääntöjen puitteissa rekisteröidä tuon härvelin huoltoautoksi.
Ensimmäinen käyttöönottovuosi on 1980,eli autohan on ollut tuolloin autoverosta vapaa maahantullessa.

Auton tekniikka on remontoitu täysin,joten lieneekö tuossa ajatuksessani mitään järkeä,vaan pitäneekö moinen härveli säilyttää tuollaisenaan eli korkeakattoisena pakuna.

Älähän huoli.

Cental73
05.07.2005, 10:04
eiköhän se muutoskatsastuksella onnistu. Jos kerta on jo nyt paku, eihän siinä muutu kuin auton korkeus ja puntarilla täytyy käydä. Ajoneuvoluokka säilyy edelleen PA:na, tulee vaan se lisälause ...tarkoitettu koneiden ja laitteiden huoltoa ja huoltohenkilöstön kuljetusta varten. Sinne vaan se ruuvipenkki tai kompura pulteilla kiinni. Itse tein vielä työkalulaatikon joka toimii myös työtasona.

"ei ollu mikään amerikan temppu"

05.07.2005, 12:10
Niin,näinollen mikäli tuon kulkupelin voisi muutoskatsastaa ns. huoltoautoksi,niin pääsisin kattokorotuksesta eroon,jolloin puolestaan auton käyttömahdollisuudet paranisivat olennaisesti sen mahtuessa jopa autotalliinikin.

Ja koska huoltoautonahan ei tuota kattokorotusta edellytetä,niin korokekatto saisi lähteä.(tietenkin tuo kattoon leikatun reiän paikkaus,sekä naamiointi olisi aivan oma lukunsa,mutta eiköhän siitä selvittäisi kunnialla,ja viimeisteltäisiin näteillä kattokaiteilla.)

Mitenkäs se mahtoikaan olla,edellytettiinkö huoltoautolta tuota 1800kg.(1875) omapainoa,en nyt satu muistamaan mitä Wagon otteeseen merkitty omapaino mahtoi olla - ikäänkuin muistelisin sen kuitenkin olleen hieman alle 1800 kg.

Kyllähän nyt auton oikeilla varusteilla lihottaisi nopeastikin.

Lienee viisainta etsiä järkevä,ja yhteistyökykyinen katsastusmies...

Dojo
05.07.2005, 12:55
Painoa vaaditaan tuon ikäiseltä autolta se 1800 kg, en muista mistä vuosimallista eteenpäin sitten se 1875 kg. LJ:n omapaino tais ila 1760 mutta vinssillä, vanerisella huoltolaatikolla, työkaluilla, RHS -puskureilla ja tankki täynnä meni karvan yli 1900 kg; liekö näyttänyt vaaka oikein...? Tavaratilaa ei HA:sta mitata.

05.07.2005, 13:08
Tuohon 1875 kg painoon sisällytetään oletettu kuljettajan paino = 75 kg.

05.07.2005, 16:18
No niin,olen taas hivenen viisaampi,kun pistäydyin parinkin eri katsastusmiehen kanssa tarinoimassa tästä aiheesta.
Onneksi heitäkin on tullut ihan kiitettävästi tutuiksi tässä vuosien varrella touhutessani noiden vanhojen harrasteautojen parissa.
Asiallista palvelua sain,ja yhdessä tsekkasimme koneelta ko. ajoneuvoa koskevat tiedot rekisterinumeron perusteella.(sattuipa sopivan hiljainen hetki,kun yksityisellä konttorilla kävin)
Ja kyllähän nyt auton rekisteriotteeseen merkitty oma painokin menee yli tuon 1800 kg:n rajan,jotta eihän tuossa nyt sen puolesta ongelmia ole.

Elikkä täytyypä auton hankittua tekaista tuo "huoltoauto-muutos" ja katsoa muutoinkin mitä auto on "syönyt" jotta pääsee konttorille tarjoamaan ja leiman hakuun.

Eipähän tuota harrastekalustoa koskaan liikaa ole - ja eka tuonkaltainen maasturi se minulle olisi...Tuumasta toimeen!

ttapio
06.07.2005, 08:10
ei tuu ongelmia katsastuksessa, huoltoauton ei tarvitse täyttää pakettiauton mittoja. katto alas vaan mullakaan ei ongelmia vaikka lyhensin hj matalakattoisen.

pakko mahtua ku on vihitty