View Full Version : Hilux lähtee huonosti käyntiin kylmänä.
ankkinen
06.11.2013, 18:34
Eli mikä mahtaa olla vikana kun ensimmäisen kerran hehkuttaa nii hehkutus kestää n. 7-10 sek. Sen jälkeen ku yrittää hehkuttaa uudestaan nii kestää n.1sek. Lähtee kyllä käymään, mutta ei kaikilla pytyillä. Uudet 7v tulpat vaihdettu ja sama meno jatkuu. Onlo jälkihehkussa vika? Auttakaa polosta ku nuo pakkaset lähestyy..
Pistä ihmeessä lisäinfoa että minkä vuosimallin Hilux ja millä koneella.
ankkinen
06.11.2013, 19:05
ln46 vm84 johon vaihdettu vanhanmallin 2l-t mylly. Hehkutuksen aikana antaa virtakiskoon 10v ja toista kertaa ei anna hehkuttaa kun sen 1sek, eli joku sielä vissiin haistelee hehkujen lämpöä tai jotain.
Ei se lämpöisessä kelissä toista kertaa pitkään hehkutakkaan.
Näissä lämmöissä lähtee yhdellä hehkulla käyntiin hyvin.
Oikealla puolella startin lähettyvillä lämpöanturi josta johdot irrottamalla saat ns. täyden hehkuajan kun ei tiedä moottorin lämpöä.
Ennemmin lähtisin etsimään vikaa polttoainepuolelta, saisko ilmaa? polttoainesuodatin?
Taitaa olla tuon 2l-t ominaisuus lähteä kolmella pakkasella vaikka kaikki oliskin kunnossa.
Eti vaikka haulla lj70 käynnistyongelmista niin huomaat ettei ole ainoa.
Lappu lattiaa, kyllä se neljäskin sieltä herää..
lavanelikko
06.11.2013, 21:17
Mennään tässäkin taas pahasti OT:n puolelle, mutta kuitenkin... Tossa viime talvena oli noita 20-asteen pakkasia ja firman vitossa oli melkein tunnin huutanut lisälämppäri niin, että lasit oli sulat ja kopissa oli mukavan lämmintä... Aina vaati sen kolme hehkutusta ennenkuin käyntiin lähti, vaikka määräaikaishuolto tehtiin keskellä talvea... Tiiä sitten mittasivatko hehkut... Mutta kolme hehkua ja lappulattiaan ja sitten luotetaan akkuun niin kyllä se sieltä herää... Toki edellinen L-200 heräs yhellä hehkutuksella henkiin samoista pakkasista ilman esileikkejä (tarkotin -lämmitystä).... Onko vaan pienennetty hehkujen watteja vai mikä ihme on???
Noista suorasuihku moottoreista ei ole paljon kokemusta, moni moittinut ettei hyvin lähde käyntiin kylmästä.
Esikammiokoneita ollut itsellä ja firman käytössä, hyvin lähteneet tulille kaikki, tuohon 170 mallin Hiluksiin nyt vaihdettiin hehkut kun läks kanssa 3.lla käymään.
X-firmassa oli Hiacet eikä webastoja, ei lämmitystolppia ja talvella 2-3 hehkua ja käyntiin vaikka oli mitkä pakkaset.
Itsellä ollut HJ,Daihatsu, Hiace ja nyt toi Hilu eikä työn takia ole noita lämmitysmahdollisuuksia eikä aina muutenkaan, silti on pakkasessa saanut ne käyntiin ihan hyvin.
Nythän ei vielä pakkaset tee kiusaa.
savustin
07.11.2013, 07:17
Vaihappa ne hehkut jos on tarvikemallit itellä sattu samanlainen tapaus kun ykskaks rupes kylmänä ontumaan eikä mitään vikaa otin hehkut irti kaikki oli kunnossa vastukset samat eikä toimi pistin alkuperäiset paikalle ni siihen loppu viat enkä tänäkäänpäivänä tiedä mikä oli vika
Noista suorasuihku moottoreista ei ole paljon kokemusta, moni moittinut ettei hyvin lähde käyntiin kylmästä.
Kyllähän nuo d4d koneet on startannu kertahehkutuksella jopa -30 asteesta ilman esilämmitystä.
Alkuperäiseen aiheeseen, siellä on imusarjassa yksi hehkutulppa paskamaisessa paikassa alapuolella. Se kannattaa tarkastaa, rikkoontuneensa sotkee koko hehkusysteemin toiminnan.
Ei se lämpöisessä kelissä toista kertaa pitkään hehkutakkaan.
Näissä lämmöissä lähtee yhdellä hehkulla käyntiin hyvin.
Kyllä mulla LN46 ja LN65 Hiluxit molemmat hehkuttaa toisellakin kerralla lämpötilasta riippumatta. Kesälläkin.
Alkuperäiseen aiheeseen, siellä on imusarjassa yksi hehkutulppa paskamaisessa paikassa alapuolella. Se kannattaa tarkastaa, rikkoontuneensa sotkee koko hehkusysteemin toiminnan.
Onko näin? Miten se vaikuttaa? Alkuperäinen on ~250€ ja tarviketta ei suomesta ainakaan löydy.
Mulla on pimeenä ja kyllä se käyntiin on lähtenyt, tosin kovasta pakkasesta kolmella ilman lämmitystä
ankkinen
07.11.2013, 11:57
Saattaapi se tosiaan ilmojaki vejellä. Käsipumppu ainaki holvaa löpöä ympäriinsä kun sillä pumppaa.. Kiitoksia vinkeistä, pitää ruveta tutkailemaan kuhan kerkiää
Onko näin? Miten se vaikuttaa? Alkuperäinen on ~250€ ja tarviketta ei suomesta ainakaan löydy.
Mulla on pimeenä ja kyllä se käyntiin on lähtenyt, tosin kovasta pakkasesta kolmella ilman lämmitystä
Välillä hehkutti, välillä ei, joskus releet rallatti kilpaa. Ton imusarjassa olleen hehkun vaihtamalla alkoi toimimaan normaalisti.
Siitä on 8v aikaa kun tuon kanssa leikin joten muistikuvat ei oo parhaita mahdollisia. Tää voi mennä pahastikin metsään mutta jotenkin muistaisin että jälkihehkussa toi imusarjahehku kytkeytyisi normaalien hehkutulppien rinnalle.
Mennään tässäkin taas pahasti OT:n puolelle, mutta kuitenkin... Tossa viime talvena oli noita 20-asteen pakkasia ja firman vitossa oli melkein tunnin huutanut lisälämppäri niin, että lasit oli sulat ja kopissa oli mukavan lämmintä... Aina vaati sen kolme hehkutusta ennenkuin käyntiin lähti, vaikka määräaikaishuolto tehtiin keskellä talvea... Tiiä sitten mittasivatko hehkut... Mutta kolme hehkua ja lappulattiaan ja sitten luotetaan akkuun niin kyllä se sieltä herää...
Omassa Audissa samaa vaivaa kun on ollu roikassa niin kauan, että lasit on sulat ja sisällä lämmintä, mutta ongelma poistuu kun käy muutamaa minuuttia ennen starttia nykäsemässä roikan irti.
2L-T kun on kyseessä, ekaksi venttiilien säätö jos hehkut on vasta laitettu. ;)
Omassa Audissa samaa vaivaa kun on ollu roikassa niin kauan, että lasit on sulat ja sisällä lämmintä, mutta ongelma poistuu kun käy muutamaa minuuttia ennen starttia nykäsemässä roikan irti.
Tuo taas todennäköisesti johtuu siitä että lämmitin "liian" lähellä (esim vesiletkulämmitin) moottorinohjauksen lämpötila-anturia ja kone on oikeesti paljon kylmempi kuin boxi luulee.
Kyllä mulla LN46 ja LN65 Hiluxit molemmat hehkuttaa toisellakin kerralla lämpötilasta riippumatta. Kesälläkin.
Kukaan ei ole väittänytkään etteikö hehkuta toista kertaa...
Se toinen hehkutus on lämpöisellä kelillä tosi lyhyt...
Tuo taas todennäköisesti johtuu siitä että lämmitin "liian" lähellä (esim vesiletkulämmitin) moottorinohjauksen lämpötila-anturia ja kone on oikeesti paljon kylmempi kuin boxi luulee.
Jep. Omissakin ajatuksissa oli kirjoittaa että lämmitin liian lähellä anturia mutta jäi pois. Vaivaiskohan samantyylinen "vika" lavanelikon työpaikan Vitoa
lavanelikko
08.11.2013, 19:47
Jep. Omissakin ajatuksissa oli kirjoittaa että lämmitin liian lähellä anturia mutta jäi pois. Vaivaiskohan samantyylinen "vika" lavanelikon työpaikan Vitoa
Paha sanoa... Autot tulleet käytettynä ja joku polttoainetoiminen lisälämppäri on noissa pellin alla ollut... Hehkuaika kylmänä on ihan järkevän pitkä. Eli luulis ettei lisälämppäri hämää boxia mitenkään... No ihan sama... Käyntiin on lähtenyt ja se on pääasia...
ankkinen
09.11.2013, 20:53
Alkuperäiseen aiheeseen, siellä on imusarjassa yksi hehkutulppa paskamaisessa paikassa alapuolella. Se kannattaa tarkastaa, rikkoontuneensa sotkee koko hehkusysteemin toiminnan.
Mahtaako tuohon tulppaan tulla monta johtoa? itellä ois kaks eholla toiseen tulee virta niin kauan kun varsinaisiin hehkuihinki ja toiseen n.1minuutin ajan??
Kaikki allaoleva LJ70 perusteella, Hilukseista en tiedä mitään :-)
--
Se on virallisesti jälkihehkun etuvastus eikä mikään imusarjahehku, vaikka tokihan se varmaan lämmittää ilmaakin kun virrat on sitä luokkaa kun ne ovat.
Siihen menee 2 piuhaa, toinen tulee jälkihehkun releeltä ja toinen menee hehkuille. Ja ne piuhat siellä vastuksessa _eivät_mene_samaan_paikkaan_ vaan siellä on eristeet välissä.
Ja noi sun mittaustulokset on kaikinpuolin järkevät, se mihin tulee virta hehkuttaessa tulee sieltä hehkuilta ja siinä on luonnollisesti sähkö koska sinne hehkuillekin menee sähkö (toista kautta sillä hetkellä). Tuo 1 min virta on se jälkihehkutusaika, ja se virta menee tuon vastuksen kautta hehkuille. Mahdollisuuksien rajoissa on toki se että tuo vastus olisi pimeänä -> ei mene virtaa jälkihehkutuksen aikana -> ei jälkihehkuta.
Ainakin omassa vehkeessäni väittäsin että huono kylmäkäynnistyneisyys johtuu nelosen vajaista puristuksista. Tuossa ei mun aikana ole ikinä ollut tuota jälkihehkua (piuha puuttuu) ja pari ekaa talvea meni hyvin, sitten vähän huonommin, ja on todettu että tossa on potentiaalinen venttiilivaurio ja siitä johtuva puristusten putoaminen. Kun kone oli aikanaan tikissä niin se tarttasi hyvin ilman tuota jälkihehkuakin.
Ja sitten mutua. Luulisin että jälkihehkun ehjyys mitataan nuolien osoittamista kohdista, sillä niihin ne piuhatkin tulevat. Jos ei ole yhteyttä, vastus poikki. Jos on yhteys niin vastus lienee kondiksessa.
http://wonk.sytes.net/test/vastus.jpg
Tossa postauksessa on hyvät liitteet LJ:n hehkun toiminnasta:
http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=493368&postcount=26
Kukaan ei ole väittänytkään etteikö hehkuta toista kertaa...
Se toinen hehkutus on lämpöisellä kelillä tosi lyhyt...
Varovaisesti rohkenen olla eri mieltä. Uudemmissa värkeissä näin varmaan on mutta noissa mulla olevissa vanhemmissa 46- ja -65- sarjalaisissa oma hatara muistikuva olisi että eka ja toka hehkutus on ihan saman mittainen, riippumatta ulkoilman lämpötilasta.
Testaan tämän kun käyn seuraavaksi auton luona, palaan asiaan.
Tossa postauksessa on hyvät liitteet LJ:n hehkun toiminnasta:
http://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=493368&postcount=26
Varovaisesti rohkenen olla eri mieltä. Uudemmissa värkeissä näin varmaan on mutta noissa mulla olevissa vanhemmissa 46- ja -65- sarjalaisissa oma hatara muistikuva olisi että eka ja toka hehkutus on ihan saman mittainen, riippumatta ulkoilman lämpötilasta.
Testaan tämän kun käyn seuraavaksi auton luona, palaan asiaan.
Ainakin 170 koppasessa se menee lämmön mukaan, samoin noissa haisuleissa on ollut
Ainakin 170 koppasessa se menee lämmön mukaan, samoin noissa haisuleissa on ollut
Jep, niin menee, ja menee 110- koppasessakin. Niissä on eri systeemi kun noissa vanhoissa.
KarvaTurpa
11.11.2013, 19:39
2L-T:ssä pitäsi ymmärtääkseni olla 6V hehkut. Läjästä on jo aikaa, mutta muistelen aina laittaneeni siihen 6V hehkut eikä siihen muita tainnut saadakaan...
2L-T:ssä pitäsi ymmärtääkseni olla 6V hehkut. Läjästä on jo aikaa, mutta muistelen aina laittaneeni siihen 6V hehkut eikä siihen muita tainnut saadakaan...
Juu samaa mieltä. Hiluxin L- ja 2L on 7volttia, uudemman läjän 2LT-II ja 110 hiluxin 2L-II on 11volttia. LN170 ei oo tietoa
ankkinen
13.11.2013, 18:04
Vika Selvis. Ilmavaivaahan siinä oli, laitoin sähkösen siirtopumpun nii johan rupes hörähtään.