View Full Version : Etu/taka-akselin välityssuhteen ero?
Näin työpäivän lomassa hakua käyttäessä tuli hieman turhan laajat hakutulokset.
Asiaa on varmasti täällä käsitelty useastikkin, mutta pikaisen vastauksen tarpeessa...
Kuinka suuri ero voi olla/sallitaan etu ja taka välitysten kesken, esim. Käykö edessä 4.88 ja takana 4.875?
Vai pitääkö olla juuri sama välitys molemmissa päissä?
Kiitos.
Eihän noissa ole eroa juuri mitään. Toimii kyllä. Taitaa aika harvassa olla just sama välitys. Ja vaikka oiskin sama niin eroa tulee renkaan vierintäkehässä. Kerran tutkin yhtä nelivetoa paloautoa, josta asiakas valitti että nypyttää nelikolla ajaessa keskilukko päällä. Ei ihme, kilometrin matkalla etusen ja takasen eroa oli vain kaksi kierrosta!
Näin vähän itsekkin ajattelin, mutta piti varmistua kuitenkin.
Kiitos nopeasta vastauksesta.
Kuinka suuri ero voi olla/sallitaan etu ja taka välitysten kesken, esim. Käykö edessä 4.88 ja takana 4.875?
Kuulostaa toyotalta ja pajerolta. :D
Mitkä ovat toyota 4.88 välityksen hammasluvut? Ajattelin vaan, että onko noissa molemmissa välityksissä saman rattaat. Mitsu vaan ilmoittanut tarkemmin?
tojotan 4.88 välitys ON 4.875. Samahan se, montako desimaalia sitä ilmotetaan. Ei hiluksin välityksiäkään ilmoteta 4.555555556 vaan 4.56.
Ja joo, mulla on ollu mm. RJ:ssä 4.875 ja 4.625 välitykset yhtäaikaa, eikä sitä kyl huomannu ainakaan mettäajossa juurikaan.
tojotan 4.88 välitys ON 4.875. Samahan se, montako desimaalia sitä ilmotetaan. Ei hiluksin välityksiäkään ilmoteta 4.555555556 vaan 4.56.
Ja joo, mulla on ollu mm. RJ:ssä 4.875 ja 4.625 välitykset yhtäaikaa, eikä sitä kyl huomannu ainakaan mettäajossa juurikaan.
Mistä toi 4.625 oli ? Datsunin akseliko räjässä ollut :)
Mistä toi 4.625 oli ? Datsunin akseliko räjässä ollut :)
Ei ollu ku joku vanha hiacen murikka. Nurkissa on myös 4.375 ja 4.30 välityksiä 8" akseliin...
tojotan 4.88 välitys ON 4.875. Samahan se, montako desimaalia sitä ilmotetaan. Ei hiluksin välityksiäkään ilmoteta 4.555555556 vaan 4.56.
Tuota juurikin ajattelin. Mitsu on tosiaan ollut useimmalla desimaalilla liikenteessä.
Perävälityksiä kun on vain rajallinen määrä maailmassa, kun ne pitää sulloa tietyn kokoisen kuoren sisään.
Dana44 - Mitsu oli aatoksissa :D
Tosin pitää vielä ihmetellä onko pulttijako molemmissa sama, vaikka 6-pulttisia ovatkin.
Dana44 - Mitsu oli aatoksissa :D
Tosin pitää vielä ihmetellä onko pulttijako molemmissa sama, vaikka 6-pulttisia ovatkin.
On ne samoja. :)
Ja joo, mulla on ollu mm. RJ:ssä 4.875 ja 4.625 välitykset yhtäaikaa, eikä sitä kyl huomannu ainakaan mettäajossa juurikaan.
Metässä menee kuulemma vielä hyvin paljon isompi erokin, kunhan vaan etupää on se mikä vetää nopeammin. En nyt paljasta nimiä, mutta tällaisella paketilla on kuulemma hyvin menny trial radoilla aikoinaan;) Auttaa kääntymiseen kuulemma huomattavasti
Formula offissa myös käytetty samaa hommaa ja just tuon kääntymisen parantamiseks.
Metässä menee kuulemma vielä hyvin paljon isompi erokin, kunhan vaan etupää on se mikä vetää nopeammin. En nyt paljasta nimiä, mutta tällaisella paketilla on kuulemma hyvin menny trial radoilla aikoinaan;) Auttaa kääntymiseen kuulemma huomattavasti
Formula offissa myös käytetty samaa hommaa ja just tuon kääntymisen parantamiseks.
Nelivetotraktoreissahan etupää pyörii hieman nopeammin,juuri ohjattavuuden ja ilmeisesti myös paremman etenemisen vuoksi
Ainakin Belarus ja Kubota ilmoittaa etupään pyörivän 7% enempi(vierintämatka) ku takapää,ja muillakin samaa luokkaa. Kubotalla on nykyään jopa planeetta jolla pyörintä eroa kasvatetaan entisestään käännöksen jyrkentyesä,eli mekanismi vaihtaa kun rattia kääntää. Vois olla maastokäytössä hyväkin ominaisuus saada kääntyvyyttä mut miten sais niin et olis helposti kytkettävä...