View Full Version : Mesen suutinputket
Löytyykö mb viispyttyseen rivipumpulla olevaan koneeseen suutinputkia joissa suutintenpäässä 17mm avaimella "mutterit". Kun tossa koettanut asennella 290td koneeseen rivipumppua ja 250d:n suutinputket ei käynykkään kun suutinten puoli putkista liian pieni(14mm).:mad:
Jos ei valmiina löydy, niin voi teettää uudet putket. Kunnollisilla dieselkorjaamoilla on ruiskuputkea metritavarana, päiden prässäysvehkeet, ja valikoima kiristys muttereita. Putken pituudella ei ole niin väliä, kunhan ovat vaan keskenään saman mittaisia.
Voit sitten ite vääntää putket sopivaan muotoon. Mukavan näköisiä jouhevia mutkia tulee esim sopivan putken pätkän päällä. Eikä mene ruiskuputki helposti lyttyyn. :)
... ja ei kai niiden tarvii olla edes samanmittaisia ...
Kyllä pitää olla saman mittaisia.
Muuten menee sylinterikohtaiset ajoitukset sekaisin. Polttoaine painuu kuin painuukin paineen alaisena hieman kasaan ja itse putki antaa hieman periksi.
ko. tilanteessa kun polttoaineen paine lähtee ajallaan pumpusta niin sillä paineaallolla menee eri aika kulkiessaan suuttimille.
juu pitääpä kysellä putkia... nyt taittelin siihen jakaja pumpun putket ja tuli tosi söpöt:D tuo kone jos vielä herää henkiin nii pistän loton vetämään
Kyllä pitää olla saman mittaisia.
Muuten menee sylinterikohtaiset ajoitukset sekaisin. Polttoaine painuu kuin painuukin paineen alaisena hieman kasaan ja itse putki antaa hieman periksi.
ko. tilanteessa kun polttoaineen paine lähtee ajallaan pumpusta niin sillä paineaallolla menee eri aika kulkiessaan suuttimille.
ok, ja tietysti hyvä jos on saman mittaiset
ei vaan taida kaikissa olla tehtaalta tullessaankaan, ja paljonko se neste sitten painuu kasaan...
Minkälainen kokoonpano sulla on tulossa, millanen pumppu ja suuttimet? minua kanssa kiinnostanut tuo suoraruiskun viritys. Isompien suuttimien saannissa vaan ollu ongelmia, vakiothan ei pitkälle riitä ? :rolleyes:
ok, ja tietysti hyvä jos on saman mittaiset
ei vaan taida kaikissa olla tehtaalta tullessaankaan, ja paljonko se neste sitten painuu kasaan...
Moottori käy toki vaikka minkä mittaisilla putkilla, mutta hyvä se ei ole. Minä en ainakaan saa heti mieleeni moottoria, missä olis eri mittaiset putket tehtaan jäljiltä? Niin suurella vaivalla se ykkösen ruiskuputki on kieputettu mutkalle, kun se on tehty siitä kuutosen pitkästä putkesta.
Vanha totuus on se, että neste EI puristu kasaan. Se todettiin silloin, kun pumput olivat tehty puusta ja nahasta. :D Kyllä ne nesteet kasaan puristuvat, mutta se riippuu nesteestä ja lämpötilasta.
Vesi puristuu kokoon 1%/200 bar, dieselin arvoja en tiedä.
Minä en ainakaan saa heti mieleeni moottoria, missä olis eri mittaiset putket tehtaan jäljiltä? Niin suurella vaivalla se ykkösen ruiskuputki on kieputettu mutkalle, kun se on tehty siitä kuutosen pitkästä putkesta.
Valmet 310D...
tapsa4x4
25.10.2013, 14:19
No ainaki nissan 3.3 ja 2.8 toyota hj61 pajero 2.5 chevy 6.5 noi ainakin on erimittaisilla suutin putkilla.
Kyl kai noi erimittaiset putket on otettu huomioon pumpun suunnittelussa.
Minkälainen kokoonpano sulla on tulossa, millanen pumppu ja suuttimet? minua kanssa kiinnostanut tuo suoraruiskun viritys. Isompien suuttimien saannissa vaan ollu ongelmia, vakiothan ei pitkälle riitä ? :rolleyes:
nyt on ihan 290 omat suuttimet ja 250 vaparin pumppu, jos saan ton koneen pelittämään niin sitte isommat elementit ja suuttimet... Findieselin Arttu tuntu tietävän tohon isommat suuttimet kun keväällä kävi valtraa säätämässä... Jotenki ymmärtäny et ruiskutusaika pitäs saaha pysymään suht lyhyenä tossa suoraruiskussa?
Kyllä.
250 vaparin pumpussa on aika pienet elementit (5.5mm) joten paremmin toimii esim 7mm elementeillä joilla ruiskutus on paljon nopeampi.
Samoin noiden kammiokoneiden rivipumpuissa oleva nokka-akseli ei ole oikein ideaalinen nostonsa puolesta käytettäväksi suoraruutassa, eikä ennakonsäädin.
290 suoraruutan suuttimet on vakiona jo ihan kohtalaisen kokoiset( 5x 0.22mm) eli ne ei siellä pikkuvireillä ole heti tökkäämässä. Toki isompi on usein parempi mutta sitten vastaan tulee tyhjäkäynti käryäminen.
... ja ei kai niiden tarvii olla edes samanmittaisia ...
Kyl ne tarvii ja ajoitushan muuttuu kun putki pitenee/lyhenee.
Ennen ilmoittivat putkien mittapoikkeamaksi 1/100mm, nykyään 1/10mm. Polttonestelinjan reikä ei missään tapauksessa saa muuttua, sillä on meinaan dramaattinen vaikutus paineen nousuun ja ruiskutuksen alkamishetkeen!!!
Ja dieselissä tuo paineen eteneminen on paremmin kuvattavissa ääniaaltona kuin paineaaltona, johtuen juuri putkien värähtelystä ja muodonmuutoksista. Lisäksi paineaallon osuminen suuttimeen saadaan laskettua ääniaallon mukaan paljon tarkemmin! Mutta älkää kysykö miksi, koska ei todellakaan mitään hajua... Se vaan lukee kirjoissa näin, ja riittää mulle!:cool::cool:
No ainaki nissan 3.3 ja 2.8 toyota hj61 pajero 2.5 chevy 6.5 noi ainakin on erimittaisilla suutin putkilla.
Huomioitu pumpun rakenteessa, mutta isoa heittoa ei voi olla koska putken tilavuus ei saa kasvaa tai häviää paineet...
No ainaki nissan 3.3 ja 2.8 toyota hj61 pajero 2.5 chevy 6.5 noi ainakin on erimittaisilla suutin putkilla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=9&pictureid=111884
Kuvassa on pajeron kone puhtoisena pesun jäljiltä. Minun silmään tuossa on saman mittaiset putket joka pytyllä? Noita toisia koneita en ole niin pidellyt.
Kyl kai noi erimittaiset putket on otettu huomioon pumpun suunnittelussa.
Ei se mene noinpäin. Pumpun valmistaja (bosch, cav, jne) toimittaa pumpun, ja moottorivalmistaja ripustaa sen koneeseen kiinni ja suunnittelee itse siihen ruiskutusputket. Millä sen voisi ottaa huomioon, tehdä jokaiseen moottoriversioon oma pumpun nokka-akseli? Kuulostaa hankalalta, ja kalliilta.
Rivipumpussa helppo tehdä, mutta jakajapumpussa kun vain yksi elementti, niin kaikki silloin samaa...
http://wagoneers.com/JEEPS/CJ-10A-misc/sd33t/JEM_9164-sd33t.jpg
SD33t kaikki putket saman pituisia.
https://partsouq.com/catalog/images/toyota/images_EU_B1/MF3722B.png
Toyotan 12H-T
Edelleen kaikki putket saman pituisia.
Joo, saman mittaisia käyteään ja jossakin isossa V16-koneessa alkaa olemaan ykkösen ja kakkosen putket laskoksilla siellä täällä muodostaen melkoisen hässäkän.
Mesen suutinputket, saman mittaiset keskenään:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2416&pictureid=140533
Taitaa tapsalla toi ;) olla se ratkaiseva tekijä tuossa .
Taitaa tapsalla toi ;) olla se ratkaiseva tekijä tuossa .
No varmasti on vaikkapa Nissanin 3.3:ssa ja Valmetin 815:ssa eri mittaiset siemenjohtimet ;)
tapsa4x4
25.10.2013, 20:29
Niin just sitä meinasin että on kaikki samanmittaisia.
Tosin pers dynolla ei ainakaan huomannut mitään patrollin 3.3 jossa
Oli oma valmiste suutin putket niin että ykkösen on lyhyin ja 6pisin.
Oli kyllä sen näköiset että ruuvasin orginaalit paikoilleen.
Mikä meri moottorin kuvan MikaT on kaivanut aika eksoottisilla osia?
Samsonite
25.10.2013, 20:48
http://wagoneers.com/JEEPS/Diesel-options-Jeep.txt