View Full Version : sähkö vinssistä hydraulinen?
TeaM-PKR
23.08.2013, 05:21
Onko kukaan kokeillut värkätä moista? Onnistusko laittaa sähkömoottorin tilalle joku korkea kierroksinen hydrauli moottori?
Saa hytikkamoottori pyöriä aika haipakkaa että nopeus olis ees jotenkin tolkullinen. Esimerkkinä Come-Upin vinssit, on nimittäin reilusti eroa vaihteiston välityksessä;
Hydraulinen HV-12:
Gear train : 2 stage planetary gears
Gear ratio : 19.4:1
Sähköinen DV-12:
Gear train : 3 stage planetary
Gear ratio : 261: 1
Toyotan mekaanisia vinssejä on muutettu suomessa hydrauliseksi, ja muistaakseni sähköseksikin?
Toyotan mekaanisia vinssejä on muutettu suomessa hydrauliseksi, ja muistaakseni sähköseksikin?
Me mietittii tota vaihtoehtoa hilux-projektissa.
Se tyssäs siihen, ettei saanu järkevää kokoonpanoa, millä olis vielä nopeuttakin...
Tuottoa saa ainaki pumpussa olla riittävästi. Matopyörä kun haukkaa voimaa erilailla kun planeettavaihteisto, niin ei ihan pienellä moottorilla saatu toivottua lopputulosta.
Jos on pakko saada hydraulivinssi, niin ei välttämättä kannata alkaa rakentaa...
Saa hytikkamoottori pyöriä aika haipakkaa että nopeus olis ees jotenkin tolkullinen. Esimerkkinä Come-Upin vinssit, on nimittäin reilusti eroa vaihteiston välityksessä;
Hydraulinen HV-12:
Gear train : 2 stage planetary gears
Gear ratio : 19.4:1
Sähköinen DV-12:
Gear train : 3 stage planetary
Gear ratio : 261: 1
Eli hytikkamoottori sais kiertää 13.4 kertaa enemmin tossa sähkövinssin rungossa että päästäisiin samoihin kelausnopeuksiin alkuperäisen hydr. vinssin kanssa?
Samsonite
23.08.2013, 17:54
Hiukkasen ohi, mutta eikös mekaanisesta saa ketjuvälityksen kera ihan ok hydevinssaimen, niissähän lienee matovälitys n. 1:40 ?
lepoantti
23.08.2013, 18:42
toyotan mekaaninen kiskoo hyvin ja aika rivakasti hydraulisena, eikä tartte mitään ketjuvetoa kun on oikeanlaiset palikat. tallikaverilla on tällainen ja aika monesti nähnyt että toimii loistavasti....
Samsonite
23.08.2013, 18:46
Töröttääkö siinä moottori kytkimen väityksellä suoraan akselinysän päässä?
hiluvitkutin
23.08.2013, 19:02
mulla oli patrollissa tällei
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2188&pictureid=103923
Eli hytikkamoottori sais kiertää 13.4 kertaa enemmin tossa sähkövinssin rungossa että päästäisiin samoihin kelausnopeuksiin alkuperäisen hydr. vinssin kanssa?
Ei vaan meinasin notta hytikan pitäis pyöriä about 4500 k/min että nopeus olis sama verrattuna alkuperäiseen sähköiseen. Tarvii jo kymmenien litrojen tuoton pumpulta. Tehohydron sivulla on näppärä laskuri mm. moottorin mitoitukseen.
BJ-40/76
23.08.2013, 21:57
Siis tuo toyotan matopyörällä olevan vinssin hyötysyhde on tuon välityksen osalta "ylivoimaisen" huono; mutta kun tuo matopyörä on ainoa välitys, ja samalla lukitus, niin ei tuo hyötysuhde olekkaan niin ylivoimaisen huono?
Ja olikohan 90 luvun alussa, kun jossain hinurissa oli tojotan mekaaninen vinssi lavavinssinä, ja nimenomaan hydraulimoottorin perässä?
Ja jos haluaa käyttää vinssiä silloin, kun moottori on sammuksissa, niin esim. telinnostajan pumpusta saa pikkusen liikettä aikaiseksi...
Ja tietysti voi käyttää apuna, kun tuntuu että nokkapumpulla ei saa tarpeeksi tuottoa/vetonopeutta....
ps. mistä lisätään o-kirjain otsikkoon?
ps. mistä lisätään o-kirjain otsikkoon?
edit -> lisävalinnat
Mites tuo 'Yotan vinssi vaihteiston tukilevyllä varustettuna, paljonko sillä kärsii nyhtää ennen ku paikat repeää?
BJ-40/76
23.08.2013, 23:08
edit -> lisävalinnat
Mites tuo 'Yotan vinssi vaihteiston tukilevyllä varustettuna, paljonko sillä kärsii nyhtää ennen ku paikat repeää?
Tuosta tukilevystä, ja sen kestävyydestä ei ole mitään kokemusta;)
Kun alon vetämään tuolla nimimekkini bj:n vinssillä, niin siinä oli joku "vitsi-" vaijeri noin 10m, ja joku perämoottorin sokka muoviteipillä kiinnitettynä...
No, tuosta varaosa autosta otin vinssin, kun siinä oli sokka mallia "puikko esab"
Sitten noin 3 vedon jälkeen ostin romutetusta torninosturista 50mk vaijeria n.50 metriä könttänä, siis koko rummun tyhjäksi. ja sitä piti kantaa TE-71 corollan takaluusteriin 2 kieppinä, molemmat painoi yli 50kg:o
Ja sitten nuo toyotan välityksen puolen korvat pettivät 2 kertaa; molemmilla kerroilla joku risu/oksa työnti ulosoton päälle....
Ja kun asuin silloin Oulun keskustassa (rotuaarille ei tarvinut maksaa...) niin vinssissä ei ollut vapautusvivua, sillä halusin että vaijeri pysyy poissa lyhtypylväistä tms.
Mutta kun on n. 4kg taittopyörä, ja orkkis "nato?"koukku takana, mistä isoilla liinoilla isoihin puihin, niin yhtään kertaa vinssaus ei ole jäänyt kesken voimanpuutteen takia!
Toki "nuo pullistelut" tuli tehtyä n. 10 sitten...
TeaM-PKR
24.08.2013, 08:09
Tällaista ounastelinkin välitysten suhteen. Onko kokemuksia hyd moottori/pumppu parista tilavuuksien suhteen jos Toyotan mekaaniseen sovitetaan suoraan ja pumppu koneen nokkaan?
Samsonite
24.08.2013, 09:18
mulla oli patrollissa tällei
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2188&pictureid=103923
Tästä kun saisi punpun ja moottorin speksit niin voisi talvella rakennella lavan alle keskivinssin....
E: Niin pumppu oli välijortaanilla PTO:n piässä?
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=2188&pictureid=73899
toyotan mekaaninen kiskoo hyvin ja aika rivakasti hydraulisena, eikä tartte mitään ketjuvetoa kun on oikeanlaiset palikat. tallikaverilla on tällainen ja aika monesti nähnyt että toimii loistavasti....
Tästä olisi mielenkiintosta nähdä elävää kuvaa?
Yks hurja on ainakin tehnyt tojon läpivetävästä vinssista kaks nopeuksisen. Molempiin akseli tumppeihin hydemoottorit, eri kokoiset ja ohjaukset painerajoilla...
Hydrauli M8274 kaupan:
http://www.blocket.se/ostergotland/PTO_med_hydraulisk_winch_till_Gelandewagen_4737937 5.htm?ca=2&w=3