View Full Version : katalysaattorit offiautossa
millasia porukat on käyttäneet, kuitenkin varmaan paljon senkin ikäisiä laitteita missä se pitää paikallaan olla ettei ihan kaikki varmaan poistaneet ole, tahtoo olla ettei noitten kestoikä ole montaakaan kuukautta kun jo kolisee, rämisee tai tehot häviää ja veto loppuu, nyt kun täytyy tuota pakoputkirempaa taas jeeppiin tehdä niin kaippa se olis sekin laitos uusittava.
vimmemmäksi paikallaan ollu magnaflown tekeles, 90 semmonen maksaa ja mitään ei kestä, suora putki tilalle ei ole vaihtoeho, äänet on liian kovat, tuppaa vähän kärytä paikallaan seissoskellessä ja kaippa se vähän päästöihinkin muutenkin vaikuttaa...
putkikoko on 2 1/2" joten vaihtoehtoja on kyllä hyvin, riittää jeepin tehoille mutta se koko ja kestävyys onkin sitten ihan arvoitus.
ja samaan rahaan kysellääs että mistäs tarpeeksi kestävä vaimennin?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=107417
BJ-40/76
14.08.2013, 23:04
Kuten ei jenkeistäkään hirveän paljon, esim. tuosta kuvasta en tunnista katalysaattoria...
Muutaman matalamman auton katti on tullut "laipotettua" ja tehtyä sitten "varaosa putki" siis suora putki katin tilalle.
Äänet varmaan kovenee, mutta ei mitenkään dramaattisesti.
Noista tee-se-itse pakoputkista; 2-3 penempää läpivirtaus vaimenninta toimii paremmin kuin yksi iso, ainakin turbokoneissa. (turbo on mahtava äänen vaimennin matalille äänille)
Ja sitten tuosta katista ja sen lämpiämisestä: renkaasta tms. lentävä turve/karike toimii oivallisena kekälekoneena katalysaattorin päällä: siis auto/maastopalon vaara on todellinen. Mutta ei riitä katsastusmiehelle perusteeksi jättää pois.
Uskon, että katsastusmiehetkin arvaa, että minkä takia katalysaattori on laippakiinnitteinen, ja uusilla pulteilla kiinni... mutta eivät ole kuulemma kommentoineet:rolleyes:
Kuten ei jenkeistäkään hirveän paljon, esim. tuosta kuvasta en tunnista katalysaattoria...
Muutaman matalamman auton katti on tullut "laipotettua" ja tehtyä sitten "varaosa putki" siis suora putki katin tilalle.
Äänet varmaan kovenee, mutta ei mitenkään dramaattisesti.
Noista tee-se-itse pakoputkista; 2-3 penempää läpivirtaus vaimenninta toimii paremmin kuin yksi iso, ainakin turbokoneissa. (turbo on mahtava äänen vaimennin matalille äänille)
Ja sitten tuosta katista ja sen lämpiämisestä: renkaasta tms. lentävä turve/karike toimii oivallisena kekälekoneena katalysaattorin päällä: siis auto/maastopalon vaara on todellinen. Mutta ei riitä katsastusmiehelle perusteeksi jättää pois.
Uskon, että katsastusmiehetkin arvaa, että minkä takia katalysaattori on laippakiinnitteinen, ja uusilla pulteilla kiinni... mutta eivät ole kuulemma kommentoineet:rolleyes:
se kuuluisi tuohon suoran ruosteisen putken tilalle ja kuva on vanha vain havainnollistamistarkoituksessa...
tottakai katalysaattori käy kuumana ja sytyttää turvettakin, mutta niin tekee jo jeepin pakosarjakin, siellä kollektorin päällä palaa turve ihan toistuvasti, siihen on jo tottunut että sitä saa joka reissun jälkeen sammutella, usein saa oikein erikseen pysäyttää ja varistella kytyjä etenkin kesäkelillä ettei tielle varisevat kipinät levitä mitään maastopaloja
millasia läpivirteusvaimentimia ne pienemmät sitte tarvis olla että tulis hiljaisempi kun katti+ tommonen resonaattori? pönttö, tolle matkaa mitä autossa on putkea ei kovin montaa vaimenninta sovi koska ainoa paikka niille on tuon alimmaisen putken maltkalla, tuolleen ilman kattia ääni on todella sietämätön autoon sisälle jossei se hiljainen ole katin kanssakaan, ja jos jättää katin katsastusvarusteeksi niin milläs välttää sen käryn haistelu paikallaan jumitellessa kun se ainakin mun yksilössä on todella pistävä, kanssamatkustajat valittaa aiheuttavan päänsärkyä..
offroadjouni
15.08.2013, 07:10
Minulla on ollut Jeepissä koko ajan sama katalysaattori ja vaimennin minkä laitoin sinne kun vaihdoin akselit ja alustasarjan neljä vuotta sitten. Katalysaattori on Walker ja vaimennin Spin Tech. Suunnistuskisoihin ja venäjälle mennessä laitan lisäksi tupon sorvilastua pakoputken päästä sisään lisävaimennukseksi - kun noissa tapahtumissa tulee vietettyä pitkiä aikoja autossa niin pieni lisävaimennus vaikuttaa positiivisesti käyttökokemukseen.
Edit: Hajuhaittaa en ole huomannut katalysaattorin takia, mutta palavaa hajua tulee muuten kyllä kun turve jumittaa putkeen kiinni ja käryää siinä pitkän aikaa.
Se käry on rikkaan seoksen aiheuttamaa, katti poistaa sitä omalta osaltaan, mutta koneessa jotain vikaa kyllä on jos ilman kattia tulee pää kipeäksi (pakokaasun seassa on siis liikaa häkää ja se tarkoittaa epätäydellistä palamista)...
Se käry on rikkaan seoksen aiheuttamaa, katti poistaa sitä omalta osaltaan, mutta koneessa jotain vikaa kyllä on jos ilman kattia tulee pää kipeäksi (pakokaasun seassa on siis liikaa häkää ja se tarkoittaa epätäydellistä palamista)...
sitä se varmasti on, ei siitä ole epäilystäkään, varmasti tossa suuttimet, nokka ja kannen viilaus tekee osansa siihen asiaan että seos ei ole täydellinen tyhjäkäynnillä mutta minkäs teet, en mä ainakaan osaa asialle mitään tehdä, päästöistä se kyllä ilman kattiakin menis ja laajakaistakin näyttää orjallisesti 14.7 vaikka minkä tekis mutta käälä siitä tulee, sorvinlastua putkeen...hmm.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=70945
onko keraamisen ja metallisen katin välillä kuinka kestossa eroa, hinnassa ainakin näkyy olevan.
kuinka jouni se sun spin techkkis kestää lommoontua, noi flotechit on ainakin niin paperia että ne on aina ummessa tai osat irtoilee. nykyinen raptori on niin tukossa ettei auton takaa kuulu oikeastaan mitään ääntä, pieni suhina vaan, sislle taas tulee mahdoton imuääni/resonanssi konehuoneesta ja auto ei jaksa kunnolla kulkea 80, vierrokset vaan venyy. irti olevassa magnaflown katissa taasen näkyy olevan sisäosasta pala irti ja se on siellä tukkeena ja kolisemassa.
offroadjouni
15.08.2013, 13:39
kuinka jouni se sun spin techkkis kestää lommoontua, noi flotechit on ainakin niin paperia että ne on aina ummessa tai osat irtoilee. nykyinen raptori on niin tukossa ettei auton takaa kuulu oikeastaan mitään ääntä, pieni suhina vaan, sislle taas tulee mahdoton imuääni/resonanssi konehuoneesta ja auto ei jaksa kunnolla kulkea 80, vierrokset vaan venyy. irti olevassa magnaflown katissa taasen näkyy olevan sisäosasta pala irti ja se on siellä tukkeena ja kolisemassa.Spintech on aika paksua kamaa, olen muutaman jäljen saanut siihen, mutta ei mitään käyttöä haittaavaa. Äänet on kyllä kovemmat kuin kammiovaimentimissa, ja nykyisin minulla onkin joku ärsyttävä resonanssi matkanopeuksissa. Sorvilastu pakoputkessa autta tähän, mutta ainakin henkisiä hevosvoimia häipyy samalla.
Edit: Niin ja tuo Spintech nimenomaan pitää sisällään tuollaisia ISON sorvilastun mallisia "trappeja" josta eksynyt ääni ei löydä ulos.
Spintech on aika paksua kamaa, olen muutaman jäljen saanut siihen, mutta ei mitään käyttöä haittaavaa. Äänet on kyllä kovemmat kuin kammiovaimentimissa, ja nykyisin minulla onkin joku ärsyttävä resonanssi matkanopeuksissa. Sorvilastu pakoputkessa autta tähän, mutta ainakin henkisiä hevosvoimia häipyy samalla.
Edit: Niin ja tuo Spintech nimenomaan pitää sisällään tuollaisia ISON sorvilastun mallisia "trappeja" josta eksynyt ääni ei löydä ulos.
kuka niitä myy, mä oon useasti kadehtinut sun laitteen ääniä
Raptorin vaimennin kesti 2kk tässä tulos http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=149&pictureid=16327
Simons vaimennin kestänyt jo 3 vuotta ja on ihan eri laatua kuin raptorin pöntöt.
Mulla on ainakin Flowmasterin Delta60- sarjan kammiovaimennin pysynyt hyvin nipussa vaikka on välillä Grandin mahaa raahattu pöntön avustuksella kivien yli..
Katti ei vielä ole pahemmin kärsinyt (edelleen alkuperäinen), tiedä sitten kun siihen jotain tilalle hommaa että mikä olisi kelvollinen. Monet noista keraamisista ainakin tahtoo olla helppoja hajoamaan aika pienistäkin osumista.
Mulla on ainakin Flowmasterin Delta60- sarjan kammiovaimennin pysynyt hyvin nipussa vaikka on välillä Grandin mahaa raahattu pöntön avustuksella kivien yli..
Katti ei vielä ole pahemmin kärsinyt (edelleen alkuperäinen), tiedä sitten kun siihen jotain tilalle hommaa että mikä olisi kelvollinen. Monet noista keraamisista ainakin tahtoo olla helppoja hajoamaan aika pienistäkin osumista.
no kukas flowmastereita myy... us parts tilauskamana mutta?
offroadjouni
15.08.2013, 21:49
kuka niitä myy, mä oon useasti kadehtinut sun laitteen ääniäTämä tuli mulle Jenkeistä isomman tilauksen mukana, eli en tiedä myykö joku suoraan Suomeen lähettävä kauppa näitä.
Superlon
18.08.2013, 07:56
Itellä on laippakiinnitteinen bilteman tarvikekatalysaattori. Vähän kovemman äänen päästää suoralla putkella ilman kattia. Aattelin, että vois koittaa katin kokosta pientä vaimenninta siihen tilalle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=2481&pictureid=136723
tommonen rst kuorinen metalliinauhasta kieputetulla kennolla oleva katalysaattori tuli nyt kokeeksi, kennon ei pitäisi haljeta palasiksi kuten keraamiset.
Olikos tuosta mitään mainintoja että minkä kokoista konetta/ millaisia heppoja sietää? Racersplace vai mikä oli kaupan nimi? 3" putkilla oleva tuontyyppinen katti ollut hakusessa, vielä ei ole löytynyt kotimaan puolelta. Voi olla että pitää laittaa Summitista tilaukseen..
Olikos tuosta mitään mainintoja että minkä kokoista konetta/ millaisia heppoja sietää? Racersplace vai mikä oli kaupan nimi? 3" putkilla oleva tuontyyppinen katti ollut hakusessa, vielä ei ole löytynyt kotimaan puolelta. Voi olla että pitää laittaa Summitista tilaukseen..
ei riitä kasille, ja toi oli vaan 2 1/2" putkellekin, toki löyty 3" mallikin mutta siinäkin oli se suositus koneen koko pienempi
Onhan noita kauppoja netissä mistä saa katteja. Tuossa esimerkiksi pari, shop.mamasan.fi ja race.fi
Löytyy keraamisia tai sitten niitä parempia metallikennolla olevia
tarvis tehä uutta putkee runneriin ja ajattelin samalla uuden katin laittaa että saa lisää potentiaalia irti veekutosesta :D
Mites noissa metallikateissa/kilpakateissa ei ole jotain eu-hyväksyntää, niin haittaaks se ?
Ja onko edes mitään järkeen laittaa tuplaten kalliimpi metallikatti keraamisen sijaan ?
Saman näköinen katti kuin Rytarilla, mutta Biltemasta ostettu "race katti", kuumana se käy kun röökin pystyy todistetusti sytyttämään vaikka auto oli ollut sammuksissa. Jos laittaisi pohjapanssarin paikoilleen niin se olisi sen takana suojassa.
Sit sen panssarin päällä on hyvä haudutella sinne eksyneitä turpeita. ;)
Sit sen panssarin päällä on hyvä haudutella sinne eksyneitä turpeita. ;)
Kyllä. :rolleyes:
Tämmöisiä katalysaattorihommia...
Tuo pois:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3221&pictureid=161378
Ja tuommoinen metallimalli tilalle. Saattaa taas kulkukin hiukan piristyä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3221&pictureid=161379
Onhan tuo nyt helpompi mahduttaakin...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3221&pictureid=161380
Mitähän mahtaa katalysaattorit nykyään viedä tehoja? Verrattuna katittomiin koneisiin, kellään mututuntumaa enempää tietoa?
Mitähän mahtaa katalysaattorit nykyään viedä tehoja? Verrattuna katittomiin koneisiin, kellään mututuntumaa enempää tietoa?
Onko sillä mitään väliä, koska ne on pakollisia jo yli 20 vuotta vanhoissa autoissa.. ;) Muistan että joskus vuonna kirves ja miekka puhuttiin ~10 hevosvoiman erosta, mutta väittäisin että nykyajan polttoaineensäästövimmassa puhutaan varmaan maksimissaan muutamasta hevosesta.
Se mitä itsellä oli vuosimallin 1990 Jeepissä neljän litran bensakoneen perässä katti - hieman tukossa oleva sellainen, alkuperäinen ~200tkm ja silloin n.16 vuotta vanha. Otin sen autosta pois kun ei ollut otteessa mainintaa, en todellakaan huomannut minkäänlaista eroa kulkupuolessa. Vain pakoäänet hieman voimistui.. eli siis eroa ei huomaa edes persdynossa.
PunisherFIN
04.04.2015, 21:19
mut placebo efektin takia vois sen silti ottaa poijes :D
Mites onko sillä merkitystä onko catti auton alla vai kone huoneessa :confused:
Jos on turbollinen kone niin ei se catti varmaan paljoa lisää lämpöä sen vieressä tuo? Sais samalla sen alta pois särkymästä ja kangasta sytyttelemästä
Daddy's Toy
04.04.2015, 23:50
Mites onko sillä merkitystä onko catti auton alla vai kone huoneessa :confused:
Jos on turbollinen kone niin ei se catti varmaan paljoa lisää lämpöä sen vieressä tuo? Sais samalla sen alta pois särkymästä ja kangasta sytyttelemästä
Eipähän siitä varmaan haittaa olisi. Kattihan on yleensä asennettu mahd lähelle moottoria koska sen toiminta on hyvin pitkälti lämmöstä kiinni.
Missäköhän autossa se mahtuisi konehuoneeseen?
Nykyisten päästömääräysten takia katit tungetaan mahdollisimman lähelle moottoria, monessa autossa se on integroitu pakosarjaan.
http://pacesetterexhaust.com/images/products/detail/750036.jpg
Googlen kuvahakuun 'exhaust manifold catalytic converter' ni alkaa löytyä erinäköistä katillista sarjaa.
Avensis oli mulla, oliko se nyt t22 niin oli integroitu pakosarjaan kaksi kattia.
Aika pikkuisia! Noin varmaan onnistuukin, kun on alkujaankin niin suunniteltu. Lähinnä aattelin, miten noita kaupassa mynnissä olevia saisi mihinkään konehuoneeseen laitettua, kun sen verran isoja ovat ja aika harvassa autossa konehuoneessa liikaa tilaa on.
Turbohan tulee koneen viereen laittaa siitä downpipen eteenpäin ja 160°mutka alas kattiin ainoo mikä tulee eteen on koneen korvakko, ellei sit laturi sun muut helyt toiselle puolelle ja katti pystyyn jakopään viereen jos meinaa lämmöt kasvaa niin scooppi tai ritilät konepeltiin
Onko sillä mitään väliä, koska ne on pakollisia jo yli 20 vuotta vanhoissa autoissa.. ;) Muistan että joskus vuonna kirves ja miekka puhuttiin ~10 hevosvoiman erosta, mutta väittäisin että nykyajan polttoaineensäästövimmassa puhutaan varmaan maksimissaan muutamasta hevosesta.
Se mitä itsellä oli vuosimallin 1990 Jeepissä neljän litran bensakoneen perässä katti - hieman tukossa oleva sellainen, alkuperäinen ~200tkm ja silloin n.16 vuotta vanha. Otin sen autosta pois kun ei ollut otteessa mainintaa, en todellakaan huomannut minkäänlaista eroa kulkupuolessa. Vain pakoäänet hieman voimistui.. eli siis eroa ei huomaa edes persdynossa.
On tässä tapauksessa kun tehot ilman kattia paukkuu yli tehorajojen mutta katilla voisi saada puljattua leimalle asti :)
Jos puhutaan dynotuksesta, niin ehkä siinä on muutamakin muu keino vähentää niitä tehoja siinä paperilla. Leikkaa vaikka jaffa pullosta rajottimen ilman saantiin tai teippaa puolet suodattimesta kiinni. MUTTA en kehoita ketään kusettamaan inssiä tai ajamaan tehokkaammalla autolla kuin papereissa lukee!!
Lähinnä aattelin, miten noita kaupassa mynnissä olevia saisi mihinkään konehuoneeseen laitettua, kun sen verran isoja ovat ja aika harvassa autossa konehuoneessa liikaa tilaa on.Jokaisessa nykyautossa on pakosarjaan integroituna. Onhan näitä nykyään pieniäkin myynnissä, ne ei oo vaan niitä hinnat-alkaen 80€:n katteja.
Mulla FJ:ssä 4 kpl katalysaattoreita. :eek:
Ex_inkkari
06.04.2015, 08:00
mut placebo efektin takia vois sen silti ottaa poijes :D
Ainakin 153 hp tuli lisää kun nappasin katin pois, on käytetty persdynossa.. ei printtiä :)