PDA

View Full Version : Passatti kenkkuilee


tsephyr
04.08.2013, 18:48
Mistä lie johtuu kun tommosessa tdi passatissa kuuluu imupuolelta semmonen matala lotkottava ääni? Tuntuis ku kävis kolmella mutta suutinten korjausarvot ol ainakii iha kohillaan.

Kuljukka
04.08.2013, 20:34
Nokka menossa?

smgt
04.08.2013, 20:52
onko 1,9 vae 2,5?
imu venttiili jos vuotaa tai on väärällä ajotuksella niin kuuluu lopotusta imusarjasta.

jannev
04.08.2013, 21:46
Millä moottorilla on.

Kun puhuit korjausarvoista niin veikkaisin pumppusuutin konetta. Pumpparissa liian paljon pielessä oleva nokka estää moottorin käynnistymisen. Kun olet katsonut korjausarvot niin siinähän olisi nähnyt nokan ajoituksen (on tarkka siitä).

tsephyr
04.08.2013, 22:22
Kone on pumppusuutin 96kw. Nokka on kunnossa. Tässä kun funtsii niin se on viimeisen pari kolme viikkoa hieman nykinyt matalilla kierroksilla vedätettäessä ja sitä lopotusta on kuulunut muutamana päivänä kylmäkäynnistyksen jälkeen.

Nostokurki
04.08.2013, 23:03
Venttiilinvälyksen tasuri jumissa.

Tomppaa_
05.08.2013, 20:01
Itsellä oli samaa ongelmaa tuossa vanhemmassa padassa. Reilusti kun antoi runtua niin lotkotus loppui. Eli sullakin vika on todennäköisesti hydraulisessa venttiilinpainimessa ts. venttiilinvälyksen tasurissa. Mulla on myös ongelmia kylmänä jos vapaalla antaa reilusti kaasua niin häviää kolmesta sylinteristä puristukset. Lähtee kuitenkin sahaamalla käymään ja kuumana toimii ihan ok. Todennäköisesti EGR on tuottanut niin paljon paskaa imukanaviin jotta venttiilit jumii istukoissa. Tulppasin EGR:rrän ja puhdistin kanavat niin hyvin kun pystyi mutta jäihän sinne vielä karstaa. Ajetaan niin kauan kuin kestää :D

jannev
05.08.2013, 22:46
Nostinvialta minustakin vaikuttaa.

Eivät ole kovin kalliita jos uudet vaihtaa, mutta on ihan kohtuullinen työmaa ja tulee sille hintaa kun KAIKKI pultit venttiilikopan alla on venyviä ja nokan ajoitus on todella tarkka. Nokkassa ja kampiakselilla ei ole ajoitusmerkkejä vaan ajoitus tehdään lukitsemalla. En suosittele todellakaan ajoituksen harjoittelukohteeksi, jos ei varsinkaan ole hyviä työvälineitä ja ohjeita. Nokan ajoitus tarkastetaan pumpparissa tietokoneella.

Nikuzai
06.08.2013, 06:44
Voisko mulla oireilla 1,9 1y vm97 dieselkone samasta paikasta kun välillä kuulostaisi kiihdytyksessä rapistavan niinkuin olisi ajoitus pikkasen pielessä bensa koneessa.
Mielestäni ääni ilmestyi autoon soveltuvan eurol-öljyn vaihdon jälkeen, mutta kun ei osaa sanoa varmaksi :(

tsephyr
06.08.2013, 23:37
Jeps eli niitähän tuo epäili korjaajakii ja uudet kupit hommattu. Samalla huomas että jakohihna vähän huonossa kunnossa vaikka kilometrejä vielä 20t jälellä eli saatto olla onni onnettomuudessa.. Pitääpä putsata imusarja ja tulpata egr!

Nikuzai
07.08.2013, 07:10
Samalla huomas että jakohihna vähän huonossa kunnossa vaikka kilometrejä vielä 20t jälellä eli saatto olla onni onnettomuudessa..


Minkäs matkan hihna passatissa sulla on?

tsephyr
07.08.2013, 10:20
Tais olla 90tkm vaihtoväli. Olhan siellä nokkakin vaihtokunnossa. Marmoritiskillä hinta 850e.. Onneks tarvikkeena löyty vähä järkevämpään hintaan 165e. Sano korjaaja että näin käypi nykyää ku long-life vaihtoväleillä ajetaan.

Tomppaa_
07.08.2013, 15:26
Tais olla 90tkm vaihtoväli. Olhan siellä nokkakin vaihtokunnossa. Marmoritiskillä hinta 850e.. Onneks tarvikkeena löyty vähä järkevämpään hintaan 165e. Sano korjaaja että näin käypi nykyää ku long-life vaihtoväleillä ajetaan.

Tuossa järjestyksessä yleensä hajoaa koko pata. Eka nokka, sit turpo, ja lopuksi alakerran laakerit. Ikinä ei itselle tule longlifeöljyillä ajettua autoa.

Nikuzai
07.08.2013, 21:00
Tais olla 90tkm vaihtoväli. Olhan siellä nokkakin vaihtokunnossa. Marmoritiskillä hinta 850e.. Onneks tarvikkeena löyty vähä järkevämpään hintaan 165e. Sano korjaaja että näin käypi nykyää ku long-life vaihtoväleillä ajetaan.


Ite vaihdoin omaan remmin ja sitä ei kuulemma pysty kotona vaihtamaan kun pitää olla kaiken mailman lukot ja vermeet, mutten tiennyt sitä ennenkuin vaihdoin hihnan :p

Mutta varaosaliike sanoi, että kannattaa tarkkailla remmin kuntoa kun ei koskaan tiedä.

jannev
07.08.2013, 22:42
Kannattaa vaihtaa se hihna 90t kilometrissä, itsellä on 120t vaihtoväli (suositellaan suomen olosuhteissa 90t) ja ajattelin ettei haittaa vaikka ajaa yli vähän 90t, että kerkiäisi tulla veronpalautukset ja kestihänse ylittää tuon 90t jopa 100km... Nokassa ei ollut kulumaa vaikka ajettu long life välillä yli 300t. Syynä hihnan laukeaamiseen kuluneet hihnapyörät jotka oli vaihdettu edellisessä hihnahuollossa. Kestää kuulemma parhaiten tuo nokka nuissa pitkittäismoottorisissa, saa vissiin kallistuskulmasta johtuen parhaiten voitelua. Nokan kulumiseen on syynä kapeus ja ei se tavallista suurempi perusympyrä paranna tilannetta (kehänopeus aika suuri)

Ajoitustyökaluiksi käy pari 8mm pulttia(kampiakseli) ja 6mm poranterä(nokka). jos ajoitus hypännyt niin teettää vähän enemmän töitä...

Tomppaa_
08.08.2013, 20:39
Eihän pumpparissa nokkaa tietokoneella ajoteta. Siihen tulee vaan 6mm tappi, ja kampuralle sellanen rauta. Siellä nokkapyörässä on kiila. Tussimerkeillä saa vaihdettua. Jos haluaa ne ajotustyökalut ni motonetissä maksaa muistaakseni pari kymppiä. Vanhassa tdi padassa syöttöpumppu ajotetaan tietsikan kanssa ja se on tarkkaa hommaa. Jos se menee pieleen niin ei toimi kunnolla.

jannev
10.08.2013, 11:08
Ei ajoiteta nokkaa tietokoneella, vaan tarkastetaan se ajoitus, se on +3 -3 astetta nollasta jos on 5 astetta pielessä jompaan kumpaan suuntaan niin käynnistys estyy. JOs pumppari antaa liian kovia savutusarvoja niin yleensä nokka ei ole kohdillaan.
Nokka ajoitetaan säädettävästä nokkapyörästä.

Vanhemmissa tdi moottoreissa varsinkin paljon ajetuissa kannattaa ajoitus hoitaa heittokellolla kuten mekaanisissa pumpuissa, saattaa kuluma aiheuttaa ongelmia.
Yleisin oire on huono kylmäkäynnistyvyys, joka tulee vastaan jo hyvin vähän myöhäisellä ajoituksella. Hankala myöskin kääntää pumppua tietokoneella :)