View Full Version : Autovahvisin kuumenee.
Kysytäänpä täältä ekana jos tääl on tietäviä hifistejä.
Eli laittelin kaverilta saadun autovahvistimen autoon. n. 10 minuuttia kuuntelin ja säätelin vahvistinta. Eli soitin lujalla. Sillattuna pelkkää subbaria. 8"
Siinä ajassa vahvistin lämpesi kuumaksi. Ei lämmin vaan todella kuuma.
Mistähän asioista semmoinen lämpeneminen voi johtua?
Mitä kannattaa tarkistaa ekana?
Edellinen denverin vahvistin teki samoin ja lopulta paloi.
Nykyinen vahvistin sony xplod 220w
Ensimmäisenä kannattaa laskea volyymia. Vahvistin lämpenee kovaa soitettaessa jopa yllättävän paljon ja jäähdytys pitäisi hoitua sen kuoren kautta. Sillattuna lämmöntuotto on vielä pahempaa. Ja jos vielä halutaan lisää löylyä niin kytketään elementtejä rinnakkain jolloin niiden vastus lähestyy oikosulkua. Eli rajaa luukutukseen tai lisää reikiä ja puhallin...tai sitten vaan isompi vahvistin niin riittää vähempi kiusaaminen.
vartiainen
01.08.2013, 21:15
Minkäsmoinen 8" subbari siellä on? Onko sen elementti kunnossa?
Ensimmäisenä tulee mieleen, et onko vahvistin edes sillattavissa?
Mites maadoitus onko vahvarin rungossa? Kaikki vahvistimet ei kestä/ole suunniteltu rungosta maadoittamaan
Kaverilla hajosi vahvari kun oli ruuveilla kiinni kontinlattiassa.
Vahvistin on sillattava. Kaksi kanavainen.
Subbarista ei ole tietoa minkämerkkinen. En ole itse asennuksia tehnyt.
Ajattelin vaan kun tää kaverilta saatu vahvistinkin kuumenee rajusti.
Testatessa vahvistin oli penkillä. eli ei runkokosketusta muutakuin - piuhan kautta.
Taidan seuraavaks rekentaa johdotukset uusiksi kun virtapiuhat 4mm2 kaapelia.
Ja muihin kytkentöihin verrattuna voi olla vikaa johdotuksissa. :D
Sulakkeista ja maadoituspisteestä ei tietoa.
Vaikuttaako virran vähyys millään lailla?
Edellisessä autossa 8" jbl ja pieni vahvistin ei lämmennyt vaikka kuinka huudatti.
Täytyy myös tutkia toi subi että minkämerkkinen siel on ja kokeilla vaikka toisella subilla.
Ensin virtapiuhaksi alkaen 40 mm2, ei tommosella 4 mm2 narulla kannata vahvaria kiusata. Ja kurkkaa se subi, jos sattuukin olemaan 2ohm puhekelalla niin sitä ei ole tuon vahvarin tarkoituskaan kestää? Ja aika rohkeaa kytkeä yhtään mitään, jos ei edes sulakkeista ole tietoa.
Tuon kun lukee ajatuksen kanssa, välttyy monelta laiterikolta:
http://www.powerset.fi/autovahvistimen_saataminen
Eli radiosta kaikki loudnesit ja bassonkorostukset veks, siitä on hyvä lähteä säätämään yliohjaamatta vahvistinta.
Joo lähinnä on saanut pyöritellä päätä kun tutkinut edellisen omistajan kytkentöjä.
Joo pitää paksummat piuhat vetää ja sulakkeet kuntoon.
Ehkä suosiolla viskaan ton subin mäkeen ja parempaa tilalle.
Tarkoitus ei ole huudattaa jatkuvasti. Vaan saada vähän parempaa basson toistoa.
Kaiuttimen hankinnassa se tärkein lukema on herkkyys, eli kuinka lujaa elementti soi yhden watin teholla metrin päästä mitattuna. Nillä 500w RMS ymsp. teksteillä ei ole soinnin kannalta mitään merkitystä.
Eli herkän kaiuttimen saa pienelläkin vahvistimella soimaan puhtaasti ja lujaa, epäherkän taas rikkoo helposti jos vahvistimen tehot eivät riitä ja samalla vahvistinkin kuumenee turhaan.
mikkoimp
01.08.2013, 23:19
tuo alijännitehän sen varmaan on edellisenkin rikkonut, ja vielä jos sattuu olemaan joku alle 4ohm movaääninen perässä sillattuna niin varmat savut.
Kaiuttimen hankinnassa se tärkein lukema on herkkyys, eli kuinka lujaa elementti soi yhden watin teholla metrin päästä mitattuna. Nillä 500w RMS ymsp. teksteillä ei ole soinnin kannalta mitään merkitystä.
Eli herkän kaiuttimen saa pienelläkin vahvistimella soimaan puhtaasti ja lujaa, epäherkän taas rikkoo helposti jos vahvistimen tehot eivät riitä ja samalla vahvistinkin kuumenee turhaan.
Kaikkein tärkeintä on herkkyys jos kysytään teininööseiltä :) puhtaan soinnin kannalta sillä ei ole mitään tekemistä.
Nykyään subbarit on tehty sopimaan pieniin laatikoihin jonka takia tarvivat enemmän tehoa että soivat kovaa, esim. ennen 150w rms kestävä subbari tarvi 100 litrasen laatikon, nykyään 1500w rms kestävä subbari vaatii 10 litrasen laatikon. Osaavissa käsissä molemmat soi yhtä kovaa.
Mutta tuohon kysymykseen minkä takia lämpenee niin johtuu selvästi virran puuttesta, vahvistin joutuu käymään koko ajan ylitehoilla kun ei saa virtaa, erittäin hyvä keino hajottaa vahvari.
Eli paksumpaa virtakaapelia ja hyvät maadotukset. Ja ne superbassboostit ja loudnesit pois soittimesta ja vahvarista
ja muistaa siten siinä johtoja vedellessä sekin asia että se sähkö tulee laturista sinne auton akkuun, ja jännite siellä akussa on niiden kahden navan välillä joten vaikka vahvistin olisi siellä kontissa hyvinkin maadoitettu jostain turvavyön pultista koriin ei ole olemassa 12v hyppysähköä joka loikkaisi lokasuojasta siihen -napaan konehuoneessa.
. Eli soitin lujalla. Sillattuna pelkkää subbaria. 8"
Siinä ajassa vahvistin lämpesi kuumaksi. Ei lämmin vaan todella kuuma.
Nykyinen vahvistin sony xplod 220w
Kai se ny lämpenee jos hakkuuttaa täysillä. :confused:
Mut mikä se tommonen Sonyn äxplöd 220W -vahvistin on, eiks tuo oo kaiutinmalli? :confused:
Ensin virtapiuhaksi alkaen 40 mm2, ei tommosella 4 mm2 narulla kannata vahvaria kiusata.
Jos on oikeesti vain 220W vahvistin, niin se ei kyllä 40 mm2 piuhoja tarvii ja saa varmasti ylikuormitettua paskaks muutenki.
ei ole olemassa 12v hyppysähköä joka loikkaisi lokasuojasta siihen -napaan konehuoneessa.
Tästä syystä ite laitoin 50 mm2 piuhan akun miinuksesta koriin alkuperäisen ehkä 20 mm2 kaapelin sijaan.
Jos on oikeesti vain 220W vahvistin, niin se ei kyllä 40 mm2 piuhoja tarvii ja saa varmasti ylikuormitettua paskaks muutenki.
...
Tästä syystä ite laitoin 50 mm2 piuhan akun miinuksesta koriin alkuperäisen ehkä 20 mm2 kaapelin sijaan.
Sonylta löytyy esim 2x200w vahvistin mallimerkinnällä XM-2200GTX. Varmaksi ei tiedetä kun alkuperäinen kysyjä ei edes sen verran viitsi itse selvitellä.
No kuitenkin, tuolle luvataan sillattuna 1x500w RMS ja sulakkeet on 2x40A. Akulta vahvistimelle kertyy yleensä monta metriä matkaa, jolloin noilla virroilla suositus on 35mm2 kaapelia.
Akusta koriin se pienempikin kaapeli riittää, kun välimatka on lyhyt.. Mutta ei toki huonoa tee, kyllähän sitä virtaa akusta otetaan esim startilla ja vinssillä paljon enemmän kuin vahvareilla.
vartiainen
02.08.2013, 14:03
Varmaan tämmönen pääte. (http://www.sony.fi/product/ics-amplifiers/xm-zr602/tekniset-tiedot#tab)
Akusta koriin se pienempikin kaapeli riittää, kun välimatka on lyhyt.. Mutta ei toki huonoa tee, kyllähän sitä virtaa akusta otetaan esim startilla ja vinssillä paljon enemmän kuin vahvareilla.
monissa autoissa nähnyt että se kaapeli on luokkaa 8-12mm2 ja mm. yhdestä hondasta pojat aikanaan sai semmosen hehkumaan ja sulamaan kun ihmetelivät mikä on kun ei soi tarpeeksi vaikka ei ollut tiemmä 20cm pidempi.
Sonylta löytyy esim 2x200w vahvistin mallimerkinnällä XM-2200GTX. Varmaksi ei tiedetä kun alkuperäinen kysyjä ei edes sen verran viitsi itse selvitellä.
Varmaan tämmönen pääte. (http://www.sony.fi/product/ics-amplifiers/xm-zr602/tekniset-tiedot#tab)
sony xplod 220w
Sony XM-2200GTX
Sony XM-ZR602
Aika kaukaa haettu, mutta aivan sama mulle mikä siellä käryää. :p
bj45lava
02.08.2013, 16:45
Niin siis kyllähän se vaan kuumenee ihan normivolumellakin ja on ihan normalia et vahvari on niin kuuma et kättä ei kestä laittaa, sitä vartenhan ne rivat siinä on, et se lämpö siirtyy pois laitteesta.
No ei se ihan normaalia ole jos normikäytössä vahvistin on tulikuuma.
No ei se ihan normaalia ole jos normikäytössä vahvistin on tulikuuma.
Eli soitin lujalla. Sillattuna pelkkää subbaria. 8"Todnäk alitehoisella pikkuvahvistimella hakkuuttanu 10 min pelkkää subia. Normikäyttöö?
Otimpa tuossa ihan silkasta mielenkiinnosta pienen testikuuntelun jotta voin todeta tuon väitteeni ettei lämpene. Eli "kuuntelin" sellasen puolituntia humppaa äänentasolla vakava kuulovaurioriski.
Vahvarina noin kilowatin nelikanavainen GZ josta puolet subille ja toinen puoli erillissarjalle. Johdotus pääakulta noin 5m pitkä 50mm2 blokille josta 35mm2 menee toiselle akulle, blokilta noin metrin mittainen 20mm2 johto vahvarille. Johdot kunnon kuparikaapelia.
Alkuun noin 20 minuuttia perushumppaa, vahvari pysyy täysin kädenlämpöisenä/ hieman viileämpänä.
Loppu 10 minuuttia pendulumia jossa vahvistin käyttää kunnolla virtaa, lämpenee jonkin verran enemmän, ei lähelläkään polttavan kuuma. Virtajohto pysyy täysin kylmänä.
sony on todella surkia autovehkeissä
Kaikkein tärkeintä on herkkyys jos kysytään teininööseiltä :) puhtaan soinnin kannalta sillä ei ole mitään tekemistä.
Nykyään subbarit on tehty sopimaan pieniin laatikoihin jonka takia tarvivat enemmän tehoa että soivat kovaa, esim. ennen 150w rms kestävä subbari tarvi 100 litrasen laatikon, nykyään 1500w rms kestävä subbari vaatii 10 litrasen laatikon. Osaavissa käsissä molemmat soi yhtä kovaa.
Mitä oikein horiset? Tehonsieto kertoo vain puhekelan kestävyydestä, ei siitä miten kauniisti tai lujaa elementti soi, oli laatikko mikä tahansa.
Muista että 3 desibelin lisäys äänenvoimakkuuteen vaatii tehon tuplauksen vahvistimelta. eli sitä herkempää elementtiä ei tarvitse polttaa nupit kaakossa normikuuntelulla. Itse en ainakaan ostaisi jotain 1000w RMS hyper super kaiutinta, missä herkkyys on alle 90 dB, koska siihen pitäisi sitten investoida kilowattiluokan vahvari vaikka vähemmälläkin pärjäisi.
Mutta joo, kyllä kaiken saa osaavissa käsissä soimaan (tarpeeksi) lujaakin.
Mitä oikein horiset? Tehonsieto kertoo vain puhekelan kestävyydestä, ei siitä miten kauniisti tai lujaa elementti soi, oli laatikko mikä tahansa.
Muista että 3 desibelin lisäys äänenvoimakkuuteen vaatii tehon tuplauksen vahvistimelta. eli sitä herkempää elementtiä ei tarvitse polttaa nupit kaakossa normikuuntelulla. Itse en ainakaan ostaisi jotain 1000w RMS hyper super kaiutinta, missä herkkyys on alle 90 dB, koska siihen pitäisi sitten investoida kilowattiluokan vahvari vaikka vähemmälläkin pärjäisi.
Mutta joo, kyllä kaiken saa osaavissa käsissä soimaan (tarpeeksi) lujaakin.
Mä tiedän kyllä tasan mitä herkkyys ja tehonsieto tarkoittaa. Tiedätkö sä ??
Herkkyys kertoo sen mitä 1 watilla saa ei sitä mitä 100w saa... ei herkkyys mene lineaarisesti tehon kanssa (muutakuin laskennallisesti) eikä herkkyys kerro mitään tärkeimmästä asiasta, eli äänenlaadusta.
Ja siihen ääneen ja määrään vaikuttaa paljon juurikin se laatikko.
Ja tarkoitin että pienessä kotelossa subbari tarvii enemmän tehoa soidakseen kovaa kuin isossa laatikossa, sen takia nykysubbarit kestää hullusti tehoa että ei tarvita koko takaluukun kokoista lootaa.
Mä tiedän kyllä tasan mitä herkkyys ja tehonsieto tarkoittaa. Tiedätkö sä ??.
Tästähän kannattaa tehdä kunnon riita! :D Ei vaan, ei wattikestoista toki haittaakaan ole, enhän niin ole väittänytkään.
Ja toisaalta ideaalitilanne olisi ostaa kaiutin vasta koekuuntelun jälkeen eikä numeroiden perusteella. Tämä toisaalta vaikeaa kun ei kuitenkaan tiedä miten se sitten omassa koteloratkaisussa soi..
Mut joo, jatkakaa..
Alf, lue. Selitätte samaa asiaa...
No niin vahvistin on sony xm-222mk2
2x111w
1x222w
En yleensä soita lujalla. Testasin vaan että toimiiko se vahvistin yleensäkään. Kun kaveri sen lahjoitti. Antoi kaksi muutakin vahvistinta.
Täytyy tehdä uudet johdotukset ja subi vaihtaa luulen että ongelma poistuu.
Eipä ihmeemmin kehitä tehoa, monona 80W 4ohm:
http://www.aiofiles.com/filemanager.php?action=downloadfile&filename=xm-222mk2.pdf&directory=SEMALAR/OTO%20TEYP/sony&PHPSESSID=ce16b34124be45196750914ea2c3f167
Eipä ihmeemmin kehitä tehoa, monona 80W 4ohm:
http://www.aiofiles.com/filemanager.php?action=downloadfile&filename=xm-222mk2.pdf&directory=SEMALAR/OTO%20TEYP/sony&PHPSESSID=ce16b34124be45196750914ea2c3f167
Niin 80W 0.1% säröllä.
Ja vahvari voi lämmetä yllättäen jos käyttöjännite
laskee ja kun ohjataan isolla tasolla, niin silloin sit
tarvitaan enemmän virtaa.
Pienissä (4mm2) kaapeleissa jännitehäviöitä tulee
sitten kun tarvitaan paljon virtaa.
UxI=P
Mutta tuohon kysymykseen minkä takia lämpenee niin johtuu selvästi virran puuttesta, vahvistin joutuu käymään koko ajan ylitehoilla kun ei saa virtaa, erittäin hyvä keino hajottaa vahvari.
Miten vahvistin lämpenee virran puutteesta ?
Ja käy yliteholla...
Lämpiääkö saunakin kuumemmaksi yhdellä halolla
kuin pesä olisi täynnä halkoja ?
No tuli yks juttu mieleen et olisko vahvarin pääteasteen
lepovirrat pielessä.
Kokeile lämpiääkö vahvari kun siinä on virrat päällä 15-30min
ja ei mene poppia sisään ja ei tarvi olla subbaria kytketty.
Kyllä se vaan niin menee, kerran on otettu savut isommasta vahvistimesta kun jännite oli johdossa 210 volttia. Eikä ollut mitään muuta kytkentävikoja tms. eli kyllä se juurikin siitä alijännitteestä kärsii. Pari volttia ylimääräistä ei ole niinkään vahingollista.
Tuohon kiuasvertaukseen, ajattele niitä halkoja johdon neliöinä niin hahmottuu, 1mm vs 6mm?
Miten vahvistin lämpenee virran puutteesta ?
Ja käy yliteholla...
Lämpiääkö saunakin kuumemmaksi yhdellä halolla
kuin pesä olisi täynnä halkoja ?
No tuli yks juttu mieleen et olisko vahvarin pääteasteen
lepovirrat pielessä.
Kokeile lämpiääkö vahvari kun siinä on virrat päällä 15-30min
ja ei mene poppia sisään ja ei tarvi olla subbaria kytketty.
Mitenkähän tämän nyt vääntäis rautalangasta...
Vahvistimessa on rms tehot ja piikkitehot, nyt kun vahvistin ei saa riittävästi virtaa se joutuu käymään tavallaan jatkuvasti piikkitehoilla jonka takia lämpenee.
Eli tuossa halkovertauksesa :D yksi halko on pienempi johto ja pesällinen halkoja on paksumpi johto jolloin kiukaan hyötysuhde on suurempi.
Vittu näitä vertauksia...??? :D:D:D
Itse en ainakaan ostaisi jotain 1000w RMS hyper super kaiutinta, missä herkkyys on alle 90 dB, koska siihen pitäisi sitten investoida kilowattiluokan vahvari vaikka vähemmälläkin pärjäisi.
Herkkyys mitataan vapaassa kentässä, ilman jakosuodinta ( lisäksi valmistajilla on erilaisia mittausmenetelmiä) mutta tuo korkein herkkyys on keskiarvo +/- 3db korkeimmasta piikistä. Yleensä aina korkein herkkyys on subbarilla sellaisella taajuusalueella (n.100Hz) joka käytössä suodatetaan pois. Subbari toimii 20-50 Hz alueella joten jos herkkyyden perusteella ostaa subbaria niin enemmänkin kannattaa katella taajusvasteessa kuinka alhaalta se käyrä lähtee nouseen. Eri koteloilla saa erilaiset herkkyydet, lisäksi auton akustiikka vaikuttaa ehkä kaikkein eniten siihen lopputulokseen.
Halko vertaus kuvas Ampeeri määrää.
1 halko 1A ja pesällinen halkoja 10A.
12Vx1A=12W vähän tehoa/lämpöä (virran puute, lämpiää ??)
12Vx10A=120W enemmän tehoa/lämpöä
10Vx12A=120W jännite laskee mutta virta nousee
Kun päätekivien läpi kulkeen 10A virtaa
niin tulee lämpöä enemmän kuin 1A virralla.
Ja kyllä sitä virtaa tulee 4mm2 kaapelistakin
mutta jännite häviötä saattaa tulla.
Ja eiks piikkiteho ota hetkellisesti virtapiikin
tai vastaavasti pitäs olla jännitepiikki et teho
kasvaa.
UxI=P U=jännite I=virta P=teho
Selventääkö tää eli jos jännite tai virta arvo
muuttuu ylös tai alaspäin ni se vaikuttaa tehoon.
Mitä tähän herkkyys- ja tehonkestokeskusteluun tulee, niin oikeastaan niistä kummallakaan ei ole yhtään mitään tekemistä äänenlaadun kanssa on kyse sitten mistä vain elementistä. Äänenlaatuun vaikuttaa vain ja ainoastaan kaiutinelementin suunnitteluperusteet ja siitä seuraavat kotelon mitat ja toteutus.
On olemassa kymmenien tuhansien eurojen high- end kaiuttimia joissa herkkyys on aivan surkea ja tehonkesto mitä on, mutta äänenlaatu on silti kaiuttimessa huikea. Sen sijaan joku pahuksen herkkä, paljon tehoa kestävä Cerwin-Vegan stroker ei bassopuolen äänenlaadulla päätä huimaa vaikka mihin koteloon laittaisi :D Esim. itsellä himassa oleva Velodynen DD-10 on yksi varsin hyvä esimerkki nykyajan filosofiasta varsinkin subbareissa (niin auto- kuin kotipuolella); pieni suljettu kotelo, perhanan järeä ja yleensä myös epäherkkä elementti, paljon tehoa vahvarissa - lopputuloksena tarkka ja hyvä bassotoisto. Vaatii kyllä tosiaan sitten helposti kilowatin jatkuvaa tehoa vaikkei mitenkään kovaa kuunnellakaan..
..ja kyllä, virtapuoli kuntoon vahvarille päin niin ei pääteaste kuumene/ pala. Sisääntuleva signaali pitäisi olla jotain 2,1V standardin mukaan, tosin autolaitteissa usein on linjatasoiselle signaalille jopa tuplastikin voltteja tarjoavia etusia, ja päätteitä jotka sen myös ottaa sisäänsä ilman yliohjautumisriskiä (autossa paljon häiriölähteitä -> korkeampi signaalijännite osaltaan auttaa siihen että häiriöt pysyy kurissa). Kannattaisi katsoa paljonko mankka antaa ulos linjatasoisena subbarilähdöstä, ja paljonko pääteaste suostuu ottamaan sisään ilman että se yliohjautuu.
..ja kyllä, virtapuoli kuntoon vahvarille päin niin ei pääteaste kuumene/ pala. Sisääntuleva signaali pitäisi olla jotain 2,1V standardin mukaan, tosin autolaitteissa usein on linjatasoiselle signaalille jopa tuplastikin voltteja tarjoavia etusia, ja päätteitä jotka sen myös ottaa sisäänsä ilman yliohjautumisriskiä (autossa paljon häiriölähteitä -> korkeampi signaalijännite osaltaan auttaa siihen että häiriöt pysyy kurissa). Kannattaisi katsoa paljonko mankka antaa ulos linjatasoisena subbarilähdöstä, ja paljonko pääteaste suostuu ottamaan sisään ilman että se yliohjautuu.
Saakos tätä mitattua mitenkään koti oloissa tai jossain mittautettua?
Pre- outista mittaa jännitemittarilla esim. jonkun testilevyn kanssa missä on täysvoimakkuudella äänitetty kohina tai siniaalto.. ei se ihan tieteellisin menetelmä tosin ole mutta suuntaa antava.
Tosin, kyllä valmistajat yleensä ilmoittaa pre- outin lähtevän jännitteen, ja autovahvareissa kuin kotipäätteissä yleensä ilmoitus siitä mikä on sisääntulevan signaalin max. jännite ennen yliohjausta. Laadukkaissa laitteissa yleensä varsinkin päätevahvistimissa se usein on huomattavasti korkeampi kuin standardin mukainen. Autovahvareissa usein on myös sisääntulevan signaalin gain säätö, ei kannata vääntää täysille.. nämä siis kun puhutaan linjatasoisesta signaalista (RCA- liittimet).
mikkoimp
04.08.2013, 22:08
se on virta (A) joka sitä vahvistinta lämmittää.
jos tehoa pitää saada 200W ja jännite vaikka 10V niin tarvitaan 20A jos taas sinne vahvistimelle asti tulisi täysi 14V niin ei tarvita kuin reilu 14A.
tämän takiahan suurissa sähkölinjoissa on niin korkeat jännitteet että virrat eivät kasva järjettömän suuriksi ja johdot saadaan pidettyä järkevän kokoisina niin etteivät lämpene ja synnytä jännite häviöitä.
Jeps, eli pitää olla virtajohdot riittävät jotta jännitehäviöitä ei pääse syntymään. Mutta signaalipuoli myös kunnossa, vahvarin yliohjauskaan ei ole tervettä, eikä siitä välttämättä kaiutinkaan pidä (varsinkaan twiitteri, jos vahvistin pääsee särölle).
No niiin tänään hieman tutkailin taas tota vahvistin / subi hommaa.
Tälläinen carpowerin 10" subi siel lymyili. 2x2 ohm/ 2x250w
http://www.nettivaraosa.com/autohifi-ja-tarvikkeet/1597388
ja samanlainen kotelokin on. :D
Sitten toisekseen vaihdoin toisen vahvistimen. Autostudio b.504
Aivan eri tavalla toimi subi. Level säätö pienellä ja paljon paremmin soi mitä toi sony.
http://fin.auto24.ee/products/product_pic.php?id=362487&view=30
Hieman lämpesi toinen kylki vahvistimesta. Mut kunhan saan johdotukset kuntoon niin voi testailla sit paremmin.
Siltasin 3/4 kanavan.
Nyt jos joku viel löytää kytkentä ohjeet siltaukseen tolle vahvarille. Koitin itse ehtiä netistä mut ei löytynyt.
No niiin tänään hieman tutkailin taas tota vahvistin / subi hommaa.
Tälläinen carpowerin 10" subi siel lymyili. 2x2 ohm/ 2x250w
http://www.nettivaraosa.com/autohifi-ja-tarvikkeet/1597388
ja samanlainen kotelokin on. :D
Sitten toisekseen vaihdoin toisen vahvistimen. Autostudio b.504
Aivan eri tavalla toimi subi. Level säätö pienellä ja paljon paremmin soi mitä toi sony.
http://fin.auto24.ee/products/product_pic.php?id=362487&view=30
Nyt jos joku viel löytää kytkentä ohjeet siltaukseen tolle vahvarille. Koitin itse ehtiä netistä mut ei löytynyt.
2 ohminen tuplakela ei ainakaan paljon parane soinnin puolesta siltaamalla kun noissa jo aikanaan uudempanakin tuppas pääteasteet palamaan
mikkoimp
06.08.2013, 23:22
eihän sitä nyt juu siltailla tarvi, toinen kela toiseen ja toinen toiseen kanavaan...
vai meinasitko toiselle kelalle 1&2 ja toiselle 3&4 kanavat? ei kestä sillattuna 2ohm kuormaa tuo pääte...
Oiskohan kuorma liian pieni vahvarille? Lisää jotenki kuormaa esim sarjaankytkemällä tai etuvastuksilla jne. Ei pitäs kuumua.
2 ohmia per kanavakin on aika monelle vahvarille paha kuorma, vaikkakin autopuolen laitteissa monet päätevahvistimet jaksaa vielä potkia 2 ohm. kuormalla. Koitapa melkein millä vain halvalla kotivahvarilla ja pikkaisen volumea kehiin, niin suojapiirit raksuu ;)
Kuten todettua, niin älä ainakaan siltaamaan ala, sillattuna ainakin ns. perinteisen vahvistimen näkemä kuorma on noin puolet todellisesta kaiutinkuormasta -> ei varmasti jaksa soittaa 2 x 2 ohm. nimellisimpedanssin omaavaa subbaria kovin pitkään.
Joo ei tullut aikaisemmin katsottua mikä subi siellä on laatikossa. laatikon sisällä on kuitenkin kelat yhdessä ja edellisen omistajan kytkemänä oli denverin vahvistimeen sillattuna kytketty. Ihmekään jos kyrvähti vahvari.
Mutta jos ajatellaan kytkentöjä tolla vahvistimella. (ei sillattuna) Eli kummallekin kelalle omat kanavat. Kestääkö normi käyttöä. Ei lujalla soittoa. Ei ainakaan pitkiä aikoja yhteen menoon.
Vai onko järkevämpi laittaa erillis-sarja. Nytten jotkut pioneerin 6x9.sit takana. Ilman vahvistinta. Basson toisto olematonta. Kuitenkin kun toi subi on niin voisihan se toistaa bassoa.
Ja autona gmc pickup.
mikkoimp
07.08.2013, 21:46
mitä tarkoittaa kelat yhdessä? plussat yhdessä ja miinukset yhdessä? jos näin siis oli niin kuorma oli 1ohm joka on siis jo melkein oikosulku, saa ola jo nykyaikainen D-luokan vahvari joka moisen kuorman kestää...
kyllä kestää vahvistin tuollain että molemmille keloille oma kanava, tai sitten sillattuna jos haluat niin kytket kelat sarjaan, eli plussalta miinukselle hyppyjohto ja vapaisiin napoihin sitten vahvarilta.
Joo plussat ja miinukset yhdessä :D
Taidanpa kytkeä ne sarjaan ja kokeilla sit uudestaan. Varmaan mitattava viellä mikä siellä on oikeasti imbedanssi.
Käsitys edellisen sähkökytkentöjen tekijän kädettömyydestä senkun vahvistuu. :D :D
6x9:t jossain penkin takana on tosi hyvät kaiuttimet jos muutenkin tykkää vaikkapa konsertissa istua eturivissä selkä esittäjään päin.
pickupeissa olen huomannut että melko parhaiten toimii joko 2 tie erillissarja kick-paneeleissa tai 3 tienä keskiäänet ja disakantit kojelaudan päällä, midit kickkareissa tai ovissa. 2 tie on ehkä helpompi saada soimaan tasapainoisemmin, 3 tienä tarvis saada melkein niin että keskiääni diskantti omaan kanavaan, passiivijako niille ja sit vaan jyrkästä alarajaleikkasu aktiivijakarilla tjsp. ja vastaavasti sitte midi samaan tapaan yksinään, hoituu helpoiten 4 kan vahvarilla missä joku 24db jakarit yli ja alipäästölle.
Paras tapa pilata viimeisetkin ripaukset äänenlaadusta autossa on ostaa 6 x 9:t takaikkunalle, refleksikotelolla oleva halpa subbari mölisemään konttiin ja joku halpis vahvari :D
Jos vain budjetti riittää niin ehdottomasti kannattaa laittaa erillissarja. Kuten yllä todettua, helpommin saa äänenlaadun kohdalleen kun pistää vaikkapa jonkun 5.25" tai 6.5" 2- tie sarjan niin että midbassot on ovissa/ kickpaneleissa, diskantit sopivaan paikkaan riittävän ylös että ne ei ole missään piilossa. Taakse ei välttämättä edes tarvitse, jos ei välttämättä halua (ts. jos takapenkkiläisiä yleensä on niin ei niistä suoranaista haittaakaan ole) - eikä mihinkään takaikkunalle jos on vaan oviin midbassot ja diskantit esim. b-pilariin.
Jos nyt ei mitään huippuäänentoistoa olla hakemassa niin ihan hyvin pärjää silloin pahimmillaan vaikka mankan vahvarilla erillissarjaan, ja oma pääte ajamaan subbaria. Parempi vaihtoehto toki on että vaikka joku 4- kanavavahvistin, josta kaksi kanavaa erillissatsille ja subbarista riippuen kaksi kanavaa ajamaan tuplakelaista tai sitten yksikelaiselle kaksi kanavaa sillattuna. Sinun tilanteessasi ostaisin sen erillissatsin, mankka ajaa niitä, ja subbarille tuo käytössäsi oleva vahvistin ja siitä säädöt kohdalleen ettei ole mitkään amisbassot kumisemassa kontin pohjalla..
Joo kyl se kiinnoistais laittaa erillis satsi eteen. Kikcpaneeleissa on jotkut kajarit. Ne jos päivittäis parempiin. Jättäis noi 6x9 taakse soimaan takapenkkiläisten iloksi :D. Ne ei kuulu sieltä penkin takaa kuskille mitenkään kunnolla.
Siis joku ihme kädetön on noita sähköjä kytkeny. Ostaissa mankassa heräte ja jatkuva virta oli väärinpäin. Näppiliitoksia, Vasen ja oikee kanava mennyt sekaisin. Takajareilla ne on oikein päin. Mukava säätää balanssia :D :D
..ja vielä kun on vaiheet ristissä niin aina parempi :D
Joo kyl se kiinnoistais laittaa erillis satsi eteen. Kikcpaneeleissa on jotkut kajarit. Ne jos päivittäis parempiin. Jättäis noi 6x9 taakse soimaan takapenkkiläisten iloksi :D. Ne ei kuulu sieltä penkin takaa kuskille mitenkään kunnolla.
Siis joku ihme kädetön on noita sähköjä kytkeny. Ostaissa mankassa heräte ja jatkuva virta oli väärinpäin. Näppiliitoksia, Vasen ja oikee kanava mennyt sekaisin. Takajareilla ne on oikein päin. Mukava säätää balanssia :D :D
no jos se basso puuttuu niin koitappa sitte soittaa niillä 69llä jotain räbbäre bassia :) ja tee toiselle kaiuttimista vaiheenkääntö... (+ ja - vaihtaen) saattaa löytyä se puuttuva bassotosito aika äkkiäkin...
Ensin virtapiuhaksi alkaen 40 mm2, ei tommosella 4 mm2 narulla kannata vahvaria kiusata. Ja kurkkaa se subi, jos sattuukin olemaan 2ohm puhekelalla niin sitä ei ole tuon vahvarin tarkoituskaan kestää? Ja aika rohkeaa kytkeä yhtään mitään, jos ei edes sulakkeista ole tietoa.
:D
virtapiuhaksi riittää 16mm2 ja samanpaksuinen maapiuha, jopa ohuempi riittää, ehkä 8mm2 koska luulen että subwoofer ja vahvistin on mallia puli. Tuskin tää kaveri on mitään kalliita hifi elementtejä ja vahvistimia ostanu alotusviestin perusteella.
edit.
mulla on itselläni caliber 2x100w rms @ 4ohm vahvistin kykettynä 2ohmiin etu ja takapään kajareille
sit on dls monovahvistin olikohan jotain 800w rms @ 2ohm joka pyörittää 2x10" subwooferia.
akulta tulee 21mm2 piuha joka haarautuu molemmille vahvistimille jakoblokin (pulttimutteri) kautta 21mm2 ja maadotus on myös 21mm2 piuhaa molemmille vaffareille.
Monesti saatan pihassa monta tuntia putkeen liki täysillä huudattaa simapäissään musiikkia samalla kun rillaan ja piuhat ei kuumene eikä juuri vahvistimetkaan. dls ei kuumene ollenkaan (no siinä onkin 2 tuuletinta vakiona) mut toi caliber vähän mut se onkin halpis puli malli, samaa luokkaa sonyn yms. kanssa.
Eli mun tapauksessa 21mm2 piuha on ihan riittävän paksu, ja voihan sitä kokeilla kädellä lämpiikö piuha.
Se minkä paksuinen piuha mahtuu vahvistimeen kiinni kertoo jo monesti piuhan maksimi paksuuden. Halpoihin vahvistimiin on turha yrittää survoo yli 8mm2 piuhaa ku se ei mahdu ruuvin alle. Yleensä noi halvat on suunniteltu 4-8mm2 piuhoille, sit jos on pari tuommosta vahvistinta nii sit päävirta piuha voi olla paksumpaa.
Liki mahdoton tehtävä oli survoo 21mm2 piuha tuohon Caliberin vahvistimeen mut DLS se meni heittämällä.
No niiin tänään hieman tutkailin taas tota vahvistin / subi hommaa.
Tälläinen carpowerin 10" subi siel lymyili. 2x2 ohm/ 2x250w
http://www.nettivaraosa.com/autohifi-ja-tarvikkeet/1597388
ja samanlainen kotelokin on. :D
Sitten toisekseen vaihdoin toisen vahvistimen. Autostudio b.504
Aivan eri tavalla toimi subi. Level säätö pienellä ja paljon paremmin soi mitä toi sony.
http://fin.auto24.ee/products/product_pic.php?id=362487&view=30
Hieman lämpesi toinen kylki vahvistimesta. Mut kunhan saan johdotukset kuntoon niin voi testailla sit paremmin.
Siltasin 3/4 kanavan.
Nyt jos joku viel löytää kytkentä ohjeet siltaukseen tolle vahvarille. Koitin itse ehtiä netistä mut ei löytynyt.
Mode kytkimellä valitaan toimiiko vahvari 4, 3 vai 2 kanavaisena.
4= 2kpl stereo kanavaa (ch1 R, ch2 L ja ch3 R, ch4 L
3= 1kpl stereo kanavaa ja 1kpl mono kanava (ch1 R, ch2 L ja sillattuna ch3/ch4)
2= 2kpl mono kanavaa (sillattuna ch1/ch2 ja sillattuna ch3/ch4)
Yleensä sillattuna kytketään kuorma kaiutinliittimien + lähtöihin (esim. mode 3 sillattuna ch3/ch4 niin ch3+ kanavaa kytketään sub+ ja ch4+ kanavaan sub - johdot. Ja EN TIEDÄ onko autostudio vahvarissa kytkentä tämmöinen.
Mutta HUOM. Eri valmistajilla voi olla kytkentä erillainen. Ja kyllähän siellä kaiutinliittänöissä pitäisi olla merkitty siltauksen ulostulo kytkennät.
Vahvistin ei ole sillattuna kun kytketään johdot ulostuloihin tollein kun ylempänä kerroin vaan signaalin sisääntulo vaatii vaiheen käännön toiseen kanavaan joka tehdään jollain kytkimellä jos vahvistin on valmistettu sillattavaksi.
Do diih. Kytkin subin kelat omiin kanaviin niin jopa rupes potkimaan ihan eri tavalla subi.
vahvistin lämpenee tietyn verran vaan. level säätö melko pienellä.
Ainut vaan kun kokeilin yhtä testilevyä niin yks matala raita ja volumet 30 (35max) niin subi lakkas tomimasta. Tiedä sitten hajosko vai mikä. Ei ainkaa liiallisesta tehosta pitäis hajota :D
Tai sitten hajos vahvari.
No pitää huomenna kokeilla uudestaan.
kyl se nälkä taas kasvaa syödessä. Hieman laadukkaammat sais olla laitteet ja sointi.
monesti subwoofer hajoaa myös alitehosta
ja tuo autostudio b504 on liian mikki hiiri vahvistin tuolle subille,mut pitäisi kyllä toimia silläkin jotenkin. hommaa kunnon vahvistin ekana.
mulla oli joskus 10v sitten pari kpl tuommosia samanlaisia museo ikäsiä b504 ja molemmat hajos ihan yllättäen.
Yleensä puhekelat hajoaa kun vahvistimessa tulee rajat vastaan ja signaali leikkautuu. Eli jos tällein yksinkertaisesti selittäs niin esim siniaaltoa menee sisään niin leikkautuessa tulee melkein kanttiaaltoa ulos ja kaiutimen puhekela ei pysty sellaiseen liikkeeseen.
PunisherFIN
11.08.2013, 14:30
liian pienillä tehoilla subeja ajettaessa tulee yleensä sitten se viimenen niitti ja joko subikka palaa, tai se vahvistin antautuu muuten.. niin ja se kipuraja on todella tarkka :D
itelläki tuli aika pahan luokan moka, kun ostin pari kipaletta subbasia ja katoin et "jaajaa 500W, no ostampa 2x200W RMS vahvistimen, se riittää", no ne prhanan subit onkin 500W RMS! no nyt kun subit ei saa tarpeeksi pauhua (testattu jo), niin pitaa kuunnella aika tarkasti ettei ne temmo särölle ja sitäkautta pala piloille, Pioneerin soittimessa vola-asteikko tais olla 0-45 niin 30 soi kauniisti ja 31 rikkoo elementtejä, eli kantsii hiukan kuunnella ja tarkistella juttuja, ennen kun polttaa tyhmyyttään mitään :)
Jos subbari hajoo pienellä vahvistimella niin silloin se on vaan väärin säädetty :)
Laittaa soittimen volumet täysille ja sit säätää vahvistimen sillain ettei kaiutin mene särölle niin ei takuulla hajoa vehkeet. Ja jos tarvii saada enemmän mölyä niin sitten isommat vehkeet...
Joo subihan se hajos. Kela taitaa olla irti ku kolina kuuluu subbarin sisältä :D
Se oli se testi levy liikaa. :D
Joo tarkoitus ei oo mitään huippu hifejä tehdä. Pikku budjetilla. Taitaa vaan se äänenlaatu kärsiä.
Onkos kokemuksia aktiivisubeista? Ainakin on pienikokoisia niin mahtuisi paremmin takapenkin alle.
Joo subihan se hajos. Kela taitaa olla irti ku kolina kuuluu subbarin sisältä :D
Se oli se testi levy liikaa. :D
Joo tarkoitus ei oo mitään huippu hifejä tehdä. Pikku budjetilla. Taitaa vaan se äänenlaatu kärsiä.
Onkos kokemuksia aktiivisubeista? Ainakin on pienikokoisia niin mahtuisi paremmin takapenkin alle.
Sellasta sattuu aina joskus :)
Ei sun kannata mitään aktiivisubia hommata kun on hyvä neljäkanavainen vahvistin valmiina. Hommaat vaan jonkun 50€ subin ja vähän vaimennusmattoa ja kaikki loput rahat erillissarjaan. Takakaiuttimista ei ole muutakuin haittaa joten unohda ne, vahvistimesta toinen pari erkalle ja toinen sillattuna subille niin tulee hyvä.
PunisherFIN
11.08.2013, 21:25
Jos subbari hajoo pienellä vahvistimella niin silloin se on vaan väärin säädetty :)
Laittaa soittimen volumet täysille ja sit säätää vahvistimen sillain ettei kaiutin mene särölle niin ei takuulla hajoa vehkeet. Ja jos tarvii saada enemmän mölyä niin sitten isommat vehkeet...
koulukuntaeroja, ite teen kuten PA miehet tehny vuosikymmeniä, eli levelit kaakkoon, jakotaajuudet kohilleen ja signaalilähteellä sitten pelaa etu/taka/sub/mid/tms kohilleen, tai aktiivijakosella.
rikkoontuuhan kalvot jos liike on "hallitsematon", eli liian vähän virtaa, liiallahan ne kirjaimellisesti palaa, mutta sen rikkoontuneen kyllä yleensä huomaa heti :D
isommat= enemmän = parempi :) isompi on parempi, tietäähän sen kaikki tytötkin :D
Lerssinen
12.08.2013, 00:52
voihan se käydä vaikka näinkin :D
http://www.youtube.com/watch?v=qenEBaBrN_M
Tommosesta markan pöntöstä tekasin suljetun reilulla possumassan käytöllä ja laitin jotain kärkkäisen poistomyyntimakromeja monacorin perään.. Soi just tuon aikaa.. Sitte tehtiinki kaikki uusiksi kunnolla ku alko vituttaa, nyt soi taas ja aika reilustikkin :D
Edit : juu ei ne särkeneet ääntä yhtään vaan kännykän mikrofooni sai liikaa debbaa..
koulukuntaeroja, ite teen kuten PA miehet tehny vuosikymmeniä, eli levelit kaakkoon, jakotaajuudet kohilleen ja signaalilähteellä sitten pelaa etu/taka/sub/mid/tms kohilleen, tai aktiivijakosella.
rikkoontuuhan kalvot jos liike on "hallitsematon", eli liian vähän virtaa, liiallahan ne kirjaimellisesti palaa, mutta sen rikkoontuneen kyllä yleensä huomaa heti :D
isommat= enemmän = parempi :) isompi on parempi, tietäähän sen kaikki tytötkin :D
Oot kyllä ensimmäinen tuon koulukunnan edustaja minkä minä tiedän, onko tolle joku muukin järjellinen selitys kuin se että kellä on eniten taustakohinaa ? :D
PA-säätäjistä en tiedä kun sillä ei ole mitään tekemistä hifin kanssa.
Laadukkaat=parempi=yleensä myös enemmän.
PunisherFIN
12.08.2013, 10:11
tarkotin HV notta jos melua(ääntä) haluaa PALJON, niin vaikka miten hyvin tekisi, niin pienillä tehoilla ja aneemisilla kalvoilla ei sitä saa mitenkään samaa määrää kun kunnon vermeillä.
eikä kohinat tai häiriöt yleensä muodostu ongelmaksi, kun signaalilähteeltä säädetään tasot oikein, eihän tuolla systeemillä soiteta koskaan ns "täysillä" ja pelkästään päällä ollessa kunnossa ja oikein asennetut vehkeet ei saa pitää hurinoita ja huminoita.. trikkihän on siinä, että tasoja voidaan mulkata vapaammin lennosta (soittimelta), kun ei ole tehty ns karkeasäätöä jo vahvistimilta ja jos vahvarit+kalvot on mitoitettu toisiinsa nähden oikein, ainoa mistä tarvii huolehtia on se, ettet syötä liikaa virtaa elementille. no, jos syötät niin sen rikkoontuneen kyllä haistat heti :D ainiin, suurin syy varmaan on laiskuus = ei jaksa pyöriä viikkotolkulla peräkontissa vaan ropeltaa ääniä autoa ajellessa :) enkä oikeen tiedä, autohifi vs hifi, vaikea kysymys vastata ainakin minusta..
tarkotin HV notta jos melua(ääntä) haluaa PALJON, niin vaikka miten hyvin tekisi, niin pienillä tehoilla ja aneemisilla kalvoilla ei sitä saa mitenkään samaa määrää kun kunnon vermeillä.
eikä kohinat tai häiriöt yleensä muodostu ongelmaksi, kun signaalilähteeltä säädetään tasot oikein, eihän tuolla systeemillä soiteta koskaan ns "täysillä" ja pelkästään päällä ollessa kunnossa ja oikein asennetut vehkeet ei saa pitää hurinoita ja huminoita.. trikkihän on siinä, että tasoja voidaan mulkata vapaammin lennosta (soittimelta), kun ei ole tehty ns karkeasäätöä jo vahvistimilta ja jos vahvarit+kalvot on mitoitettu toisiinsa nähden oikein, ainoa mistä tarvii huolehtia on se, ettet syötä liikaa virtaa elementille. no, jos syötät niin sen rikkoontuneen kyllä haistat heti :D ainiin, suurin syy varmaan on laiskuus = ei jaksa pyöriä viikkotolkulla peräkontissa vaan ropeltaa ääniä autoa ajellessa :) enkä oikeen tiedä, autohifi vs hifi, vaikea kysymys vastata ainakin minusta..
Enpä oikein tiedä mitä tähän pitäis enää vastata :D
Vähän tuntuis olevan autohifin alkeet hukassa mutta kukin tyylillään :D Älä ny ainakaan ajon aikana ala säätämään yhtään mitään.
PunisherFIN
12.08.2013, 19:24
heh, siis kyl mie aika paljonkin noista ymmärrän, mutta joitain juttuja tehny ihan erilailla kun ns hoocee autohifi ukot, johtuen ihan siitä, että sähkö tuo leivän pöytään ja jotkut piintyneet uskomukset ammattilainen tietää olevan epätoseja jo ihan fyysiikan ja sähkötekniikan perusteiden takia. senkin takia tuosta sanoin, että "autohifi" on miusta aika vaikea kysymys tai termi, koska täysin suoran äänen ulos saaminen auton kaltaisessa haastavassa ympäristössä on lähes mahdotonta. tuollanen "hälläväliä" tyylinen säätäminen on helppo tapa saada "ok" ääni ulos, jos esimerkiksi itse asennukseen ei ole viilattu satoja tunteja ja tuhansia rahaa kiinni, riittää kun lyö kamat kasaan ja on ostaessa kattonu summittaisesti, että kalikat osuu edes jotenkin kohdilleen ja sen jälkeen sen säätelyn voi tehdä hyvälaatuisella soittimella tai juurikin jakosella, jos peräkontissa haluaa nuohota. perus taviksen on aika pirun hankala lähteä sorvaamaan se "paras" laatu vahvarien kesken, koska sen korva ei kuitenkaan kuule niitä pieniä virheitä. kun taas sellainen jolla on tarkka korva, saa varmasti hyvinkin nopsasti ok setupin aikaan, ihan perustuen aiempaan kokemukseen ja hyvään kuuloonsa. tälläisiä kavereita vaan on aika harvassa, joskin prosentuaalisesti aika pirun moni kuvittelee olevansa tuollainen :D itelläkin sen verran jo kuulossa vikaa, että on pakko pyytää kavereita apuun jos meinaa saada vehkeet soimaan edes suurinpiirtein oikein :) mentiin muuten aika paljon offtopikkiin... sorry, it was theotherguy! :D
heh, siis kyl mie aika paljonkin noista ymmärrän, mutta joitain juttuja tehny ihan erilailla kun ns hoocee autohifi ukot, johtuen ihan siitä, että sähkö tuo leivän pöytään ja jotkut piintyneet uskomukset ammattilainen tietää olevan epätoseja jo ihan fyysiikan ja sähkötekniikan perusteiden takia.
En tarkoita mitään kinaa tästä asiasta tehä, jokainen tekee niinkuin parhaakseen näkee ;)
Mutta ihan silkasta mielenkiinnosta haluisin kuulla noista piintyneistä uskomuksista jotka on epätoseja ammattilaisen silmin, mitä tarkoitat tällä ?
Ite oon reilu viitisentoista vuotta harrastellu autohifiä (fasca:ankin liityin yheksänkytluvulla :D) ehkä vähän pidän itteeni hoocee ukkona ja absoluuttisen tarkan korvankin luulen omaavani :D:D en voi silti sanoa tietäväni kaikkea mutta kokemusta on kyllä monenmoisesta hommasta ja aina tullu opittua uutta. Joten jonkinlainen näkemys on alasta ja ne sähköpuolen paperitkin löytyy(vaikkei uskois), tosin ei ne tuolta pöytälaatikosta ole vielä leipää tuonu mutta kumminkin...
PunisherFIN
13.08.2013, 20:10
ihan ensimmäinen joka tulee mieleen on johtimen poikkipinta-ala, eli se, että virtajohdon pitää olla aina joku aivan järjetön, siis tuohan on aina "fakta" ja siitä osa oikeen hiiltyy kun lyödään laskelmat eteen ja todistetaan, ettei esim 20A virralle tarvita 30cm vetoon välttämättä 50mm^2 kaapelia..
ny menit ja käräytit ittes, tuut viellä saamaan pirusti tyhmiä kyssäreitä liittyen musisointiin, kunhan seuraava autorojekti käynnistyy :D
.Takakaiuttimista ei ole muutakuin haittaa joten unohda ne, vahvistimesta toinen pari erkalle ja toinen sillattuna subille niin tulee hyvä.
Yksinään ajallessa toimii, jos takapenkillä ei istu ketään.
Muutaman kerran istuin takapenkillä niin eihän sinne diskanttia kuulunu ollenkaan vaan supparin pörinää, vitutti niin paljon että kytkin supparit pois asensin taakse erillissarjan.