PDA

View Full Version : Hiluxiin teboil gold?


TARO59
19.07.2013, 19:07
MItä mieltä olette Teboil gold s5w-40 täyssynteettisen öljyn käyttö Hilux 4wd vm-89 ajettu noin 370000km ja ei tietoa mitä nyt on koneessa luultavasti teboilin silver 10w-30 puolsynteettinen. Teboilin öljyt johtuen pienestä paikkakunnasta ja ainakin tietää että tb huoltamo on olemassa vielä ainakin ja kun tarjoustaloy ym vaihtavat merkkejä miten sattuu niin sillä varmistuu ainakin saatavus samalle öljylle. En ole tb fani

JiiPee
19.07.2013, 19:25
Kyllä myös Tebikan öljyt toimii, vaihda vaan. Goldia ja HPD:tä on tullut käytettyä moottorissa ja vielä on kone vielä hyvässä hapessa.

TARO59
19.07.2013, 19:29
eikö hpd öljyt ole raskaampaan käyttöön tarkoitetut ja automme on vain tavallisessa kaupunki maantieajossa

KarvaTurpa
19.07.2013, 19:30
Runneri on tykännyt kovasti Diamond Dieselistä. Talvella lähtee painemittarin mukaan liavasti liikkeelle ja kuumana pysyy paineet paremmin kuin monella muulla.

JiiPee
19.07.2013, 19:46
Ajan myös metsässä :D

Kyllä synteettinen 5W-30/40 Gold toimii talvella kylmäkäynnistyksessä varmaan paremmin kuin 10W-30 HPD. 10W-30 HPD on ollut hankittuna traktoreita varten ja samaa on tullut laitettua maastopakettiauton 2.5-litran turbodieseliin. On se vielä ihan hyvissä voimissa.

Tomppaa_
19.07.2013, 20:59
Kesällä ehdottomasti X w40 öljy, muuten menee liian litkuksi kun kuumenee. Talvella joku 5w40. Itsellä on kesällä Teboilin HPD 15w40 ja talvella Gold 5w40. Teboililla tuntuu olevan tuo hinta/laatusuhde kohillaan verrattuna moneen muuhun.

jubet
19.07.2013, 21:39
Pitäis varmaan muutama ketju viel avata ja kysellä shellin öljyistä?
Eikö noissa muissa avaamissasi ketjuissa kysellä lähes samaa?
Ihmettelenpä vain.

TARO59
19.07.2013, 22:19
ja montako kertaa on vastattu gold kysymykseen ja montako kertaa on kerrottu mitä on milloinkin käytetty missäkin sen takia uudestaan gold ja uskoisi että on enemmän hiluxeja malli vanhaa käytössä kun muutamat hassut mitkä vaivautuvat vastaamaan. Lopetan kyselyn täten

-MaTTi-
20.07.2013, 02:48
ja montako kertaa on vastattu gold kysymykseen ja montako kertaa on kerrottu mitä on milloinkin käytetty missäkin sen takia uudestaan gold ja uskoisi että on enemmän hiluxeja malli vanhaa käytössä kun muutamat hassut mitkä vaivautuvat vastaamaan. Lopetan kyselyn täten

Ei sillä niin väliä onko se Gold, Diamond vai HPD. HPD on pesevämpi ja parempi kuin Gold diiselkoneeseen. Diamond Dieselissä parempi nokka-akselin suoja. Tällasta tietoa Teboililta joskus sain.

Ko. koneessa paras öljy 5W-40 täyssynteettinen, kuten ford59 tossa toisessa topikissasi jo totesikin, otat sitä mitä saat ja raaskit ostaa:
Toyotan 2.4d: hen kylmällä ilmalla VAIN synteettisiä öljyjä, esim. 5w-40. Öljyn imuputki ja kampuran kanavat sen verran pieniä ettei mineraaliöljy lähde pakkasella tarpeeksi nopeasti kiertoon. Aikoinaan toyota asentajana tuli jokunen hiacen motti ropattua kun nelosen veivilaakerit oli päällekäin vain sen takia että oli isännät ajaneet liian paksut öljyt sisällä, yleensä oli samat ölpät hiakessa kun traktorissakin(kesät ja talvet):) Eihän sitä mottia muuten sitten rikki saakaan! 400tkm Ei ole vielä paljoa tommoselle. Siihen koneeseen kyllästyy paljon ennen kun se loppuu (ja sen jälkeen sillä ajetaan vielä 2milj.km afrikassa:D)

Porvoon Hilma
20.07.2013, 10:02
MItä mieltä olette Teboil gold s5w-40 täyssynteettisen öljyn käyttö Hilux 4wd vm-89 ajettu noin 370000km ja ei tietoa mitä nyt on koneessa luultavasti teboilin silver 10w-30 puolsynteettinen. Teboilin öljyt johtuen pienestä paikkakunnasta ja ainakin tietää että tb huoltamo on olemassa vielä ainakin ja kun tarjoustaloy ym vaihtavat merkkejä miten sattuu niin sillä varmistuu ainakin saatavus samalle öljylle. En ole tb fani

Mulla on -95 Hilmassa just tota 5w40 täyssynteettistä. Laita sitä vaan eikä mitään semisynteettistä. Oli TM:n testissä joskus sijoittunut tuo samaisen yhtiön Diamond ihan kärkiluokkaan kylmäominaisuuksissa, kaipa tuolla Goldillakin voitelee...:D

Timoboy
20.07.2013, 16:19
Noita kauppiaita kun jututettu, niin he eivät pidä enää mitään eroa öljyillä, kunhan täyssynteettinen ja viskositeettiluokka suht oikea. Eli ei pitäisi nykypäivänä olla paskan väliä mikä yhtiö öljyä kauppaa.
Tästä asiasta tiedän, että kohta tulee eriäviä mielipiteitä ja toki sana on vapaa :)
Itse käytän 30v vanhassa hojossa motoxin (lienee motonetin lanseeraama merkki) öljyjä ja viskositeettia vaihdan hieman keväällä ja syksyllä.
Nuo motonetin öljyt kun nykyään täyttää useimmat MBn,Audin, sekä Vag-konsernin longlife-vaatimukset niin ei ne silloin voi täyttä paskaa olla, vaikka hinta alle puolet esim. siitä kalliista Teboilin Diamondista, joita moni pitää ainoana oikeana esim. juuri tuohon vanhaan Hojoon.

Porvoon Hilma
20.07.2013, 16:59
Noita kauppiaita kun jututettu, niin he eivät pidä enää mitään eroa öljyillä, kunhan täyssynteettinen ja viskositeettiluokka suht oikea. Eli ei pitäisi nykypäivänä olla paskan väliä mikä yhtiö öljyä kauppaa.
Tästä asiasta tiedän, että kohta tulee eriäviä mielipiteitä ja toki sana on vapaa :)
Itse käytän 30v vanhassa hojossa motoxin (lienee motonetin lanseeraama merkki) öljyjä ja viskositeettia vaihdan hieman keväällä ja syksyllä.
Nuo motonetin öljyt kun nykyään täyttää useimmat MBn,Audin, sekä Vag-konsernin longlife-vaatimukset niin ei ne silloin voi täyttä paskaa olla, vaikka hinta alle puolet esim. siitä kalliista Teboilin Diamondista, joita moni pitää ainoana oikeana esim. juuri tuohon vanhaan Hojoon.

Niin, yhtiöllä ei ole niin väliksi, ne purkissa olevat luokitukset merkkaa jotain. Tää mun tepoil oli vaan yksi esimerkki. Muitakin on ihan varmasti :D, ei tartte laittaa tappiööliä jos ei tykkää :D

Tomppaa_
20.07.2013, 17:00
Noita kauppiaita kun jututettu, niin he eivät pidä enää mitään eroa öljyillä, kunhan täyssynteettinen ja viskositeettiluokka suht oikea. Eli ei pitäisi nykypäivänä olla paskan väliä mikä yhtiö öljyä kauppaa.
Tästä asiasta tiedän, että kohta tulee eriäviä mielipiteitä ja toki sana on vapaa :)
Itse käytän 30v vanhassa hojossa motoxin (lienee motonetin lanseeraama merkki) öljyjä ja viskositeettia vaihdan hieman keväällä ja syksyllä.
Nuo motonetin öljyt kun nykyään täyttää useimmat MBn,Audin, sekä Vag-konsernin longlife-vaatimukset niin ei ne silloin voi täyttä paskaa olla, vaikka hinta alle puolet esim. siitä kalliista Teboilin Diamondista, joita moni pitää ainoana oikeana esim. juuri tuohon vanhaan Hojoon.

On niissä jotain eroja lisäaineistuksen ja viskositeettien paikkaansa pitävyyden kanssa. Kokeileppa joskus tuleeko se motoxi purkista pihalle ku on 20 raatia pakkasta. Mutta pääasia että ne öljyt edes vaihtaa, ei sillä merkillä niin väliä kunhan viskositeetti on oikea. 5w40 käy kesät talvet.

hiluvitkutin
20.07.2013, 17:11
mä oon tyrkänny nuihin omiin vanhempiin dieseleihin mobilin delvacia 15-40 talvella notkeempi malli, tai sitte roikassa hyvin jos pitää talvellakin 15-40

-MaTTi-
20.07.2013, 17:42
On niissä jotain eroja lisäaineistuksen ja viskositeettien paikkaansa pitävyyden kanssa. Kokeileppa joskus tuleeko se motoxi purkista pihalle ku on 20 raatia pakkasta. Mutta pääasia että ne öljyt edes vaihtaa, ei sillä merkillä niin väliä kunhan viskositeetti on oikea. 5w40 käy kesät talvet.

On niissä tosiaan oikeestikki eroa, halpisöljy harvoin pakkasessa pärjää ns. laatumerkeille: http://tos.pp.fi/koukku/5w-40.pdf

Timoboy
20.07.2013, 18:14
On niissä jotain eroja lisäaineistuksen ja viskositeettien paikkaansa pitävyyden kanssa. Kokeileppa joskus tuleeko se motoxi purkista pihalle ku on 20 raatia pakkasta. Mutta pääasia että ne öljyt edes vaihtaa, ei sillä merkillä niin väliä kunhan viskositeetti on oikea. 5w40 käy kesät talvet.

Kokeiltu on, kun säilytän öljyt kylmässä navetassa ja joulukuun 21.pv vaihdoin vasta "talviöljyt", oli pakkasta -21C, niin oli öljyt kyllä notkeat. Tuosta en tingi. Esim. 5w-30 Motoxin longlifea olen itse käyttänyt monissa eri diesel-autoissa, myös mersussa ja audissa, ihan niinkuin hojossa, eikä moitteensijaa ole ollut.
Tämä on kyllä vähän sellainen asia, jossa riittää mielipiteitä.., mutta toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä :)

Timoboy
20.07.2013, 18:36
Toi testi oli 7v vanha, joten ei tainnu olla viellä Motulin ja Motoxin, eikä monia muitakaan öljyjä tuolloin. Yksi seikka on tuohon vielä heittää (jonkun mielestä varmaankin pelkkää provoa), mutta ko. lehdestä kannattaa selvittää omistajuus-markkinointi-osakkuudet :).
minun mielestä tuo on vähän kuin "Koiramme"-lehti, joka tunnetusti jakaa mielipiteet muiden sanelema. Luettiin aiheesta juuri entisen Auto-Bernerin asentajan kanssa ja hän naurahtaa ensimmäisemmä kun mainitsen lauseen: TM:n testit. :)
Mutta näin meillä, kaikki ajakoon millä öljyillä ajaa, kunhan eteenpäin mennään ;). Se, mennäänkö taaksepäin, liittynee sitten vaihteöljyistä, heh!

Einiwei, mukavaa viikonloppua teille kaikille!

solihull
20.07.2013, 19:10
Kauan ajoin ihan TB:n 10W-30 mineraaliöljyillä, ainakin 15 vuotta eri autoissa. Sittemmin innostuin käyttämään pelkästään TB:n diamond diesel 5w-40 ja hyvää se on ollut kaikin tavoin. Goldista en tiedä mutta uskon sen täyttävän perusjannun tarpeet. Eiköhän liki kaikki merkkiöljyt täytä perusoffaajan tarpeet kun kelpaavat raskaampaankin ja vaativampaankin kalustoon.

TT

-MaTTi-
20.07.2013, 20:23
Eiköhän liki kaikki merkkiöljyt täytä perusoffaajan tarpeet kun kelpaavat raskaampaankin ja vaativampaankin kalustoon.
Mutta sillä 15W-.. -mineraaliöljyllä saa edelleen pilattua terveen koneen kun -25 pakkasesta vääntää kalisemaan. Se kun ei tapahdu kerrasta niin tuhon huomaa vasta vuosien päästä. Huonompi öljy alkaa vanhetessaan hupenemaan nopeempaa mitä kunnollinen, joten vaihtoväli oltava tiheempi jos mineraaliliemillä ajelee.

BJ-40/76
21.07.2013, 01:11
On niissä tosiaan oikeestikki eroa, halpisöljy harvoin pakkasessa pärjää ns. laatumerkeille: http://tos.pp.fi/koukku/5w-40.pdf

Tuossakin oli viitteitä, että "nimetön" öljy ei ole välttämättä samaa kamaa...

Mutta sillä 15W-.. -mineraaliöljyllä saa edelleen pilattua terveen koneen kun -25 pakkasesta vääntää kalisemaan. Se kun ei tapahdu kerrasta niin tuhon huomaa vasta vuosien päästä. Huonompi öljy alkaa vanhetessaan hupenemaan nopeempaa mitä kunnollinen, joten vaihtoväli oltava tiheempi jos mineraaliliemillä ajelee.

Joo, Jos koneessa on 15W-40 öljyt, niin k.o öljyistä johtuva vaurio/kuluminen on -25 C pakkasessa samaa suuruusluokkaa kuin 5W-40 öljyillä -35 C pakkasessa. Siis noiden öljyjen pumpattavuudesta puhutaan, niin tuo 15w ja 5w ero ei ole "kuin" 10 C astetta, mutta minustakin hajontaa on, kuten yllä oleva linkki osoittaa, siitä ei ole täsmätietoa, miten eri öljymerkit/laadut suhtautuu kylmään.

Minusta on mielenkiintoista, että diesel- ja bensakoneen öljyjä myydään samassa purkissa ja nimenomaan erinomaisena vaihtoehtona molempiin:
(turbo)Dieselissä öljyyn päätyvät "palamisjätteet" on aika paljon erit, kuin bensaturbossa, ja jos tuota öljyä kierrätetään max 30 tkm, niin meneekö joku ominaisuus hukkaan?/jää vähälle huomiolle?

Ja noiden raskaan kaluston dsl- öljyjen käyttö "pienissä" turbodieseleissä:
Siis noita raskaan kaluston öljyjä ei suositella henkilöautoihin; ja jossain perusteet oli; kuorma-autojen käyntinopeus on puolet henkilöautoista yms.
Totta toinen puoli; mäntä menee ylös/alas puolet hitaammin, MUTTA: kun matka on tuplat, niin nopeus on sama:rolleyes: ja sama pätee moneen muuhunkin.....
Mutta: noiden kuoppuriöljyjen aika- kestävyys voi tulla vastaan: noihin öljyt vaihdetaan väh. kerran vuodessa.

Ja on markkinointi kikka myydä öljyä, oliko se sitten mikä, mutta max 4 litran kannussa, sillä perinteisesti tuplasti isompi pakkaus maksaa vain puolet enemmän.

Tomppaa_
21.07.2013, 13:34
Suomessa kuitenkin mennään erittäin harvoin tuonne -35* tienoille, ja jos mennään niin käytetään varmasti lohkolämmitintä. Itse ainakin huomasin selvän eron käynnistyvyydessä 10w mineraalilla ja 5w synteettisellä. 10w öljy hyydyttää koneen jo -20* pakkasessa kun taas 5w öljy pyörii vielä ihan kevyesti.

Tuo öljyn pilaantuminen on ihan totta. Dieselipadat ei pilaa öljyä läheskään samaa tahtia kuin bensakoneet. Kaikkein pahin on talvella lyhyt pätkäajo. Kone käy kokoajan todella rikkaalla ja bensaa menee suoraan öljyn sekaan tehden siitä aivan litkua.

Sori OT

JiiPee
21.07.2013, 19:10
Raskaan kaluston öljyissä ei usein ole kevyemmän kaluston luokitusta ACEA B3 tai B4 (dieseliin). Joku ilman B3-merkintää oleva merkkiöljy voi hyvinkin täyttää myös sen B3:n, mutta öljy-yhtiö ei ole hakenut sille kyseistä hyväksyntää. Joku tutkimuslaitos ne myöntää ja ottaa siitä rahaa tai sitten öljy-yhtiö vaan joutuu vastaamaan omalla persauksellaan vahingot, jos tuote ei täytäkään luokitusvaatimuksia. Tai sitten se ei vaan täytä B3- tai B4-vaatimuksia.

Osassa ns. "rekkkaöljyjä" on hyväksyntäluettelossa myös B3/B4, joka on usein vaatimuksena kevyen kaluston dieselmoottoreille. Esimerkiksi

Teboil Super HPD eri viskositeetit, mineraali ja synt: B4
Neste Turbo LXE eri viskositeetit, mineraali, osasynt. ja synt: B3/B4
Mobil Delvac Super 1400 15W-40: B3

jne.

Kaikkia näitä mainittuja on tullut käytettyä sekä "raskaissa" että pakettiauton dieselmoottorissa, paikallismoottoreissa jne.