View Full Version : Hiluxin etuakselin öljyt
Voiko vanhaan 4wd hiluxiin etuakseliin laittaa teboilin hypoid 75w-90 synteettinen öljy ja voiko sitä öljyä käyttää myöskin jakolaatikossa.
Hiluxi on vm-89 jos sillä on jotain väliä ja tarkoitus on käyttää talvisin ja pakkastahan voi olla.
Offroadrunner
19.07.2013, 19:29
jos on on tasauspyörästön lukolla varustettu akseli, niin silloin hypoidiöljyt eli gl5, mutta avoimeen gl4. laatikoihin gl4.
KarvaTurpa
19.07.2013, 19:33
Periin hypoidi gl-5 ja laatikoihin gl-4. Kitkalukolliseen perään kitkalukkoperään tarkoitettu öljy.
eli takaakseliin hypoid ls 80w-90 öljyt
päälaatikkoon ep75w-90 synteettinen GL-4
ja sitten tavallinen etuakseli ilman lukkoa voiko siihen laittaa hypoid 75w-90 synteettinen
ja jakolaatikkoon voiko siihen laittaa hypoid 75w-90 synteettinen
niissä lukee api gl4/5 ja fully syntethic differential oil
eli takaakseliin hypoid ls 80w-90 öljyt
päälaatikkoon ep75w-90 synteettinen GL-4
ja sitten tavallinen etuakseli ilman lukkoa voiko siihen laittaa hypoid 75w-90 synteettinen
ja jakolaatikkoon voiko siihen laittaa hypoid 75w-90 synteettinen
niissä lukee api gl4/5 ja fully syntethic differential oil
http://forums.offipalsta.com/ModernBlue/buttons/edit.gif (http://forums.offipalsta.com/editpost.php?do=editpost&p=1025104)
Offroadrunner
19.07.2013, 23:07
Näyttäis gl5 (hypoidiöljy) passaavan joka reikään. Ote toitsun manuskasta 3b ja 2lt : Vaihteisto: Öljyluokka vaihteistoöljy API GL-4 tai GL-5 viskositeetti 75W-90 2lt motti, eli sinun hiluksissa sama akseli. Vetopyörästö: API GL-5 , Öljyn viskositeetti yli +18c SAE90 alle +18c SAE80W tai 80w-90, taka-akselin kitkaohjatussa tasauspyörastössä on käytettävä LSD-tyyppistä erikoishypoidiöljyä.
Näyttäis gl5 (hypoidiöljy) passaavan joka reikään. Ote toitsun manuskasta 3b ja 2lt : Vaihteisto: Öljyluokka vaihteistoöljy API GL-4 tai GL-5 viskositeetti 75W-90 2lt motti, eli sinun hiluksissa sama akseli. Vetopyörästö: API GL-5 , Öljyn viskositeetti yli +18c SAE90 alle +18c SAE80W tai 80w-90, taka-akselin kitkaohjatussa tasauspyörastössä on käytettävä LSD-tyyppistä erikoishypoidiöljyä.
Ei GL-5 öljyä laatikkoon jos ei ole samassa öljypurkissa GL-4 luokkia.
Too Shit For Synchros...
BJ-40/76
20.07.2013, 01:33
eli takaakseliin hypoid ls 80w-90 öljyt
päälaatikkoon ep75w-90 synteettinen GL-4
ja sitten tavallinen etuakseli ilman lukkoa voiko siihen laittaa hypoid 75w-90 synteettinen
ja jakolaatikkoon voiko siihen laittaa hypoid 75w-90 synteettinen
niissä lukee api gl4/5 ja fully syntethic differential oil
http://forums.offipalsta.com/ModernBlue/buttons/edit.gif (http://forums.offipalsta.com/editpost.php?do=editpost&p=1025104)
taka-akseliin hypoid ls(kitkalukko lisä aineistettu) 75w-90 öljy GL-5
jakolaatikkoon hypoid 75w-90 synteettinen (GL-5)
päälaatikkoon ep75w-90 synteettinen GL-4 , ja nimenomaan Gear oil (vaihteisto öljy). (jos riittää pioneerihenkeä/otetaan koneesta tuplat, taikka yli vääntöä, niin niin tuo GL-5 öljy on varmaan parempi, koska noilla suoritteilla ei ajeta yleensä 30 000 km/v ja synkronoinnin toiminta on ehkä tärkeä...
Ja etuperään hypoid 75w-90 synteettinen (GL-5)
60lantikka
20.07.2013, 18:32
jos päälaatikkoon laittaa automaatttivaihteiston öljyt nii ei talvella keppikään oo niin jäykkä(vaihde)
jos päälaatikkoon laittaa automaatttivaihteiston öljyt nii ei talvella keppikään oo niin jäykkä(vaihde)
Laittasin kunnolliset GL-4 täyssynt. 75W-90 öljyt, ei oo jäykkä keppi ja synrot&laakerit kestää.
BJ-40/76
21.07.2013, 00:21
jos päälaatikkoon laittaa automaatttivaihteiston öljyt nii ei talvella keppikään oo niin jäykkä(vaihde)
Siis löytyykö "automaattivaihteiston öljyistä" siis mistä niistä kymmenistä eri tyyppisistä, GL-4(?) luokitusta?
Ja vaikka löytyy (niin kuin löytyy monesta maatalouden yleisöljystä, olikohan teboil monitra 10w-30 yksi niistä) niin viskositeetti on täysin väärä; kuuma öljy menee niin liruksi, että öljykalvojen paksuudet mene tosi ohueksi, ja kun esim. pääakseli pikkaisen notkuu/antaa periksi, niin pistemäinen kuormitus nousee hampaan jossain kohtaan niin suureksi, että öljykalvo pettää... ja niin lirua että ei pysy yhtähyvin sisällä, kuin valmistajan tarkoittama öljy.
Ja automaattilaatikko öljy; ainakin dexron II, valuu heti pois voitelukohteesta...
(vaikka johonkin autoihin sitä suositellaankin manuaalilaatikoihin)
-> Itse olen tullut siihen tulokseen, että käytän valmistajan suosittelemia öljyjä, siis Dieselmoottorissa dieselmoottoriöljyjä, vaihteistossa k.o vaihteistoon tarkoitettuja, ja hypoidi perissä hypoidi peräöljyjä: Toki esim. minulla hdj:ssä koneessa 10w-40 pitkän vaihtovälin öljyt (teboilin shbd) joissa tuo c-alkuinen luokitus varmaan 5 pykälää parempi, kuin valmistaja edellyttää, ja tuo noin 7500 vaihtovälinä...
Aikanaan tuli Mitsubishi galant:in 2,3 td:n perästä särettyä manuaalilaatikoita, ja pistin sitten GL-5 hypoidiöljyt, että alkas laakerit kestämään: ensimmäinen "HUTI-" vaihto sattui viikon sisällä, ja siitä laatikosta en saanu enää 3: sykronointia toimimaan oikein, joko ei ottanut vaihdetta sisään (hellällä kädellä) tai sitten "karahti"
Tomppaa_
21.07.2013, 13:40
GL5 luokituksen öljyt eivät ole tarkoitettu synkronoituihin vaihteistoihin. Siitä tulee liian liukas ja paksu öljykalvo jotta synkrot toimis kunnolla. Sen takia käsivaihteistoihin AINA GL4 luokituksen öljy JOS valmistaja ei suosittele jotain erikoisemmin lisäaineistettua GL5 luokituksen öljyä. Ja laittaa sen 75w90 GL4 luokituksen öljyn niin keppikin pysyy herkkänä talvella. Esim tebikan 80w90 ja 75w90 öljyllä taisi hintaeroa olla kokonaisen kaks euroa litralta eli ei pitäs jäädä siitäkään kiinni :D