PDA

View Full Version : Tomcat:in pientä fiksausta

Sivua : 1 [2]

Harriko
02.05.2021, 17:19
Väriä pintaan, on kyllä hirvee homma suojata noi ei maalattavat kohdat. Kuivukoon tossa nyt hetken aikaa, sit pääsee siihen parhaaseen osioon, kasaamiseen:)

Repro
03.05.2021, 08:48
RAL 5012?

Kaitsu67
03.05.2021, 11:22
Väriä pintaan, on kyllä hirvee homma suojata noi ei maalattavat kohdat. Kuivukoon tossa nyt hetken aikaa, sit pääsee siihen parhaaseen osioon, kasaamiseen:)

Oon kans aina inhonnu tota maskaamista/teippaamista...

Harriko
03.05.2021, 17:08
RAL 5012?
Enpä tiedä. On Tikkurilan värikartasta oheisella numerolla. Väri on muuttunut hieman vuosien saatossa, kun tuolta väribaarista ei saa kahtakertaa samaa väriä:D Hyvä maku värien suhteen Sullakin on:)

Harriko
03.05.2021, 17:11
Oon kans aina inhonnu tota maskaamista/teippaamista...
Onneks nyt pääsee pulttaan uusia, huollettuja, korjattuja ja ennenkaikkea puhtaita osia paikoilleen:)

veijon-esso
04.05.2021, 12:22
Pensselimaalaaja pääsee vähemmällä... paljon vähemmällä! ja kuitenkin kuraa pintaan ja naarmua kylkeen ekalla reissulla, niin ei se oo niin tarkkaa.! :D

Harriko
04.05.2021, 16:12
Pensselimaalaaja pääsee vähemmällä... paljon vähemmällä! ja kuitenkin kuraa pintaan ja naarmua kylkeen ekalla reissulla, niin ei se oo niin tarkkaa.! :D
Juu, ja hyvä pensseli jälki on aina parempaa kuin huono ruisku jälki:D

Harriko
12.05.2021, 16:56
Eihän ne vanhat jarruletkut enää yltäneet. Olin jo uusia tilaamassa, kun rupesin miettimään että kun ulosjoustot on maksimissaan, pitäisi jarruletkun olla 60 cm pitkä. Kun taas jousituksen ollessa pohjassa on siellä 50 cm ylimääräista jarruletkua valmiina takertumaan kaikkeen mahdolliseen. Ratkaisin homman sitten noin. Hieman sieppasi juuri maalattua pintaa ruveta työstämään, mutta äkkiäkös tuon maalaa uudelleen. Vaihdan vielä tuon teräspunosletkun vakiomittaiseen niin ei sitten ole ylimääräistä siinäkään. Että tämmöistä puuhastelua tänään:)

Harriko
16.05.2021, 16:27
Kyllähän tuo tuosta vetristyi:) varsinkin etupään ulosjoustossa näkyy kehitystä parin vuoden takaiseen kuvaan. Nyt vielä hieman säätöä ja sit ensi lauantaina Kulmakorpeen testaamaan:)

Harriko
16.05.2021, 17:38
Jännästi ne kaikki mahtui paikoilleen. Tallissa joka nurkassa osia ja kuitenkin ne kaikki mahtuvat pieneen autoon, kun vaan laittaa oikeassa järjestyksessä:) Tämmöinen siitä sit tuli.

artsi777
20.05.2021, 06:03
Mikä tämän akseliväli on? Varmaan jossain kohtaa topiikkia kerrottukin, mutta en äkkiseltään löytänyt :)

Harriko
20.05.2021, 08:17
Mikä tämän akseliväli on? Varmaan jossain kohtaa topiikkia kerrottukin, mutta en äkkiseltään löytänyt :)
Noin100 tuumaa. Varmasti heittää hieman, kun on tuossa historiassa useampia muokkauksia:)

Timo_L
22.05.2021, 20:10
Huomioiden varsin pieni rengaskoko, tämä on aina yhtä ihailtavan kykenevä etenemään maastossa. Osan varmaan tosin voi laittaa kuskinkin ansioksi, ei vain auton :D

Mielenkiinnolla odotan kun näkee miten tuo typpikeppimuutos vaikuttaa etenemiskykyyn.

offroadjouni
22.05.2021, 21:09
Hyvinhän tuo eteni tänään, vaikka sivusta seuraajana en osaa sanoa mikä oli uusien typpitikkujen vaikutus. Useampi tunti taidettiin kuitenkin vinssata tuosta Kulmakorven Aavikon alkupäässä olevasta kuopasta johon auto pääsi putoamaan. Aikamoiset talkoot oli.

Harriko
22.05.2021, 21:29
Huomioiden varsin pieni rengaskoko, tämä on aina yhtä ihailtavan kykenevä etenemään maastossa. Osan varmaan tosin voi laittaa kuskinkin ansioksi, ei vain auton :D

Mielenkiinnolla odotan kun näkee miten tuo typpikeppimuutos vaikuttaa etenemiskykyyn.
Voi kiitos, ihan tässä melkein liikuttuu:) typpitolpat toimi hienosti maastossa. Maantiekäytös vaatii kyllä vielä säätöä ja herkistelyä, sellaista pompottavaa menoa ja töyssyt tuntuvat kuin oisi säädöt huomattavasti raskaammalle vekottimelle:D

Harriko
22.05.2021, 21:33
Hyvinhän tuo eteni tänään, vaikka sivusta seuraajana en osaa sanoa mikä oli uusien typpitikkujen vaikutus. Useampi tunti taidettiin kuitenkin vinssata tuosta Kulmakorven Aavikon alkupäässä olevasta kuopasta johon auto pääsi putoamaan. Aikamoiset talkoot oli.
Juu, aina välillä lipsahtaa, mutta harvoin on noin tiukassa:) Kiitos ja iso selkään taputus kaikille savottaan osallistuneille:)

Harriko
01.06.2021, 18:27
Eilen kävin 4x4parts:illa säädättämässä jousitusta hieman katuystävällisemmäksi. Tänään aamupäivällä soittelivat perään ja kyselivät, että miltä jousitus nyt tuntuu. Ompas hienoa asiakaspalvelua, iso peukku siitä:) Tarttui sieltä matkaan sit naru ja vinssikita, kun olivat niin sävy sävyyn:D

offroadjouni
01.06.2021, 20:58
Unohdinkin laittaa tänne: poitsut teki Tomcatin legoista. Sopivan värisiä palikoita ei meinannut löytyä, mutta varapyörä ja pakoputki auttaa tunnistamisesa. :D

Harriko
01.06.2021, 21:02
Unohdinkin laittaa tänne: poitsut teki Tomcatin legoista. Sopivan värisiä palikoita ei meinannut löytyä, mutta varapyörä ja pakoputki auttaa tunnistamisesa. :D
Wau. Tarkkoja poikia, hienosti muistettuja yksityiskohtia. Hienoa saada uusi Sukupolvi harrastuksen pariin jo näin varhaisessa vaiheessa:)

JasuT
04.06.2021, 19:42
Käväisi Tomcat pihassa tänään, kyllä omin silmin jokseenkin vakuuttavamman oloinen mitä kuvissa, joissa niissäkin kyllä näytti varsin tarkoituksenmukaiselta. Siististi rakennettu, viimeistely jotakin semmoista mihin voisi noissa omissakin edes joskus panostaa. Ja oli kyllä pienellä pojalla paljon kyseltävää kun laite poistui...

Oli kylilläkin huomioitu, parikin kysymystä tuli aiheesta että "mikä ihmeen Rooveri siellä pihassa oli"...

Harriko
05.06.2021, 18:01
Käväisi Tomcat pihassa tänään, kyllä omin silmin jokseenkin vakuuttavamman oloinen mitä kuvissa, joissa niissäkin kyllä näytti varsin tarkoituksenmukaiselta. Siististi rakennettu, viimeistely jotakin semmoista mihin voisi noissa omissakin edes joskus panostaa. Ja oli kyllä pienellä pojalla paljon kyseltävää kun laite poistui...

Oli kylilläkin huomioitu, parikin kysymystä tuli aiheesta että "mikä ihmeen Rooveri siellä pihassa oli"...
Kiitos:)

Harriko
18.07.2021, 21:27
Jahas, se sitten Kulmakorpi vaati veronsa:) oli ensimmäinen kerta kun vetari katkesi alamäessä:D

Harriko
19.08.2021, 15:40
Eteen sais vielä lisättyä ulosjoustoja, mutta tuon ohjausvarren päiden nivelet on jo tapissa. Onkos kukaan nähnyt missään Rooveriin sopivia niveliä joissa olisi suurempi liikerata kuin noissa vakioissa. Toinen vaihtoehto ois tietysti sektorivarsi jossa ois enemmän mutkaa kuin tossa vakiossa.

Harriko
08.10.2021, 16:22
Tuolla toisaalla aiemmin kyselin rengassuosituksia. No nyt on uudet kumit tallissa, ja useista hyvistä ehdotuksista päädyin tuommoisiin. Kiitos kaikille eri rengas vaihtoehtoja ehdottaneille, aika näyttää oliko valinta oikea.

Micco
11.10.2021, 20:06
Mistä hommasit renkaat? Alkaa olla monesta paikasta varastot tyhjänä.

Harriko
11.10.2021, 20:41
Mistä hommasit renkaat? Alkaa olla monesta paikasta varastot tyhjänä.
Joo, oli aika erikoista että renkaista näyttää olevan tällähetkellä pula. Nää tuli kuulemma Andorrasta, ja oli matkalla muutaman viikon kateissakin:D

wikke
14.10.2021, 16:03
Joo, oli aika erikoista että renkaista näyttää olevan tällähetkellä pula. Nää tuli kuulemma Andorrasta, ja oli matkalla muutaman viikon kateissakin:D

Itseasiassa ei. Nyt "korona aikoina" aika monesta harraste- ja askartelukamasta näyttää olevan "pulaa" tai jos ei nyt varsinaista pulaa, niin ainakin huonompi saatavuus ja pidemmät toimitusajat. Alkaen jo vaikka monista erästely tavarasta. Tokkopa offikamat suuri poikkeus tästä.

Harriko
14.10.2021, 20:55
Itseasiassa ei. Nyt "korona aikoina" aika monesta harraste- ja askartelukamasta näyttää olevan "pulaa" tai jos ei nyt varsinaista pulaa, niin ainakin huonompi saatavuus ja pidemmät toimitusajat. Alkaen jo vaikka monista erästely tavarasta. Tokkopa offikamat suuri poikkeus tästä.
No juu, näin se näyttää olevan:D Toivottavasti päästäisi taas pian normaaliin järjestykseen, noin muutenkin kuin tavara pulasta:)

Harriko
01.11.2021, 18:14
Tänään tuli hieman leikeltyä runkoa. Kyllä se näköjään kuluu runkokin kun sitä tarpeeksi kauan hieroo kiviä vasten, onhan se kyllä paikkapaikoin aika rutussakin. Tarkoitus leikellä noi vastaavat rungon mutkat kaikista neljästä kohtaa pois, ja liimailla 6 mm hardoksia tilalle, luulis olevan aikapaljon tukevampi kuin alkuperäinen:)
Laittelin mä sit noi renkaatkin valmiiksi. Maalatut kehät kiinni ja renkaan keskitys. Laitoin nyt nää sisärenkailla, kun ei noi kehät kestä kiristää niin että pysyis ilmat sisäpuolella:D

Harriko
30.11.2021, 18:56
Pieni väliprojekti. Purin ton jakiksen, kun ei tullut hyvä viimekerralla:) Holkitin ton keskiakselin kun oli kulunut reikä soikeaksi, korvasin paperitiivisteet Permatexillä kun näytti paperi hikoilevan öljyä läpi, sekä uusin vaihteiden valintapyörän. Laatikon ulinalle en löytänyt syytä, liekö sit toi yksi uusi ratas joka huutelee kun ei vielä sovi joukkoon:D

Harriko
01.12.2021, 16:31
Tämmönen siitä sit tuli. Vahvikepalat rungon iskuille altistuviin kohtiin. Materiaaliksi tuli 5 mm Hardox, tuskin enää kuluu puhki, tai painuu ruttuun. Hyvin piiloutuvat tuonne tukivarsien taakse. Sit vaan toista puolta tekeen:)

Kaitsu67
01.12.2021, 22:44
Hyvä tuli :cool: Nyt sun pitää vielä maalata noi palkkihelmat uusika ku liian maastouskottavat ja pistävät silmään ;) :p :D

Harriko
02.12.2021, 08:35
Hyvä tuli :cool: Nyt sun pitää vielä maalata noi palkkihelmat uusika ku liian maastouskottavat ja pistävät silmään ;) :p :D
Juu, ne maalataan sitten kun päästään telamaalausosioon:D:D niiden pohjia ei maalata ollenkaan, kun uusi maali lisää kitkaa, eikä ne sit luista kunnolla:D:D:D

Harriko
28.01.2022, 16:34
Tämmönen tuli postissa. Kotimainen, ei niin kaunis kuin ulkomaan tuotteet. Nyt vaan ihmetteleen kuinka sen saa asemoitua tonne paikalleen ja liitettyä osaksi systeemiä:D

offroadjouni
28.01.2022, 17:42
Tämmönen tuli postissa. Kotimainen, ei niin kaunis kuin ulkomaan tuotteet. Nyt vaan ihmetteleen kuinka sen saa asemoitua tonne paikalleen ja liitettyä osaksi systeemiä:DSiihen voi vaikka liimata jonkun tarran kylkeen jos haluaa koristella.:D Nivelet on potentiaalinen heikko paikka - ei siis sen vuoksi että kokonaan pettäisi vaan että väljistyy nopeasti. Toivottavasti tähän saa uusia niveliä, ja vielä parempi jos on standardi koko että saa eri valmistajan tuotteita testattua.

Harriko
28.01.2022, 18:42
Siihen voi vaikka liimata jonkun tarran kylkeen jos haluaa koristella.:D Nivelet on potentiaalinen heikko paikka - ei siis sen vuoksi että kokonaan pettäisi vaan että väljistyy nopeasti. Toivottavasti tähän saa uusia niveliä, ja vielä parempi jos on standardi koko että saa eri valmistajan tuotteita testattua.
Juu, saa uudet sisukset, lukkorengas irti ja pullauttaa koko nivelen ulos. On standardi, mulla on tossa pienessä pyöräkuormaajassa samat nivelet vähän isompana vaan. Lisäksi on rasvanipoilla niin saa vedetkin ulos uittamisen jälkeen.

Harriko
30.01.2022, 20:51
Mites ootte tehneet, jos raidetangon tai vastaavan liikerata on pienempi kuin hytikkasylinterin. Ootteko jotenkin ja miten rajoittaneet sylinterin liikerataa vai luottaneet että kyllä ne paikat kestää?

offroadjouni
31.01.2022, 08:19
Itse ajelin joitakin vuosia ylipitkällä liikevaralla, eikä Jeepistä tietääkseni muuta hajonnut tuosta syystä kuin ehkä nievelet kului nopeammin. Rajoittaminen on kuitenkin niin helppo tehdä että ei kannata ottaa ylimääräistä riskiä rikkoontumisesta. Minä otin pätkän nylon-tankoa ja porasin siihen reijän joka on tiukka männän varren päälle. Asensin sylinterin niin, että maksimipituudella liikevara on hyvä, ja mitoitin nylon-stopparin niin että se rajoittaa minimimitan sopivaksi.

Edit: Paitsi että sinun sylkyssä on hitsattut nivelet? Noissa jenkkimalleissa on kierteillä kumpikin pää, joten stoppariholkki on helppo laittaa männänvarren päälle.

Harriko
31.01.2022, 09:08
Itse ajelin joitakin vuosia ylipitkällä liikevaralla, eikä Jeepistä tietääkseni muuta hajonnut tuosta syystä kuin ehkä nievelet kului nopeammin. Rajoittaminen on kuitenkin niin helppo tehdä että ei kannata ottaa ylimääräistä riskiä rikkoontumisesta. Minä otin pätkän nylon-tankoa ja porasin siihen reijän joka on tiukka männän varren päälle. Asensin sylinterin niin, että maksimipituudella liikevara on hyvä, ja mitoitin nylon-stopparin niin että se rajoittaa minimimitan sopivaksi.

Edit: Paitsi että sinun sylkyssä on hitsattut nivelet? Noissa jenkkimalleissa on kierteillä kumpikin pää, joten stoppariholkki on helppo laittaa männänvarren päälle.
Ok. Kiitos. Valmistaja suositteli rajoitinta sylinterin sisälle, jos tarvetta. Täytynee askarrella:)

veijon-esso
31.01.2022, 09:22
Ok. Kiitos. Valmistaja suositteli rajoitinta sylinterin sisälle, jos tarvetta. Täytynee askarrella:)

Mä tein rajottimen siihen ulkopuolelle, varren päälle holkki. Teräksestä tein, halkaistavan, mitoitin tarkkaan, laitoin paikalleen ja testasin. Liikevaran hienosäätö ja hitsasin holkin kasaan. Oon nähny jossain valmiita halkastavia holkkeja joissa oli kuusikoloruuvit millä se tuli kasaan.

Sisäinen holkki ehkä parempi, mut varmuudella työläämpi! :D

Harriko
31.01.2022, 09:30
Mä tein rajottimen siihen ulkopuolelle, varren päälle holkki. Teräksestä tein, halkaistavan, mitoitin tarkkaan, laitoin paikalleen ja testasin. Liikevaran hienosäätö ja hitsasin holkin kasaan. Oon nähny jossain valmiita halkastavia holkkeja joissa oli kuusikoloruuvit millä se tuli kasaan.

Sisäinen holkki ehkä parempi, mut varmuudella työläämpi! :D
Voipi olla ton sylkän avaaminen helpompi homma kuin holkin halkaiseminen:) samalla saan tyydytettyä pohjatonta uteliaisuutta. Täytynee kattoo kumminpäin toteutan

Sorjonen
02.02.2022, 20:00
Itse leikkasin sylinteriputken pään irti ja sen jälkeen leikkasin sylinteriputken sen verran mitä halusin liikettä lyhentää, samalla lyhensin myös sylinterinvarren. Nopee oli noinkin muutos tehdä ja ei ees vaikea.

Harriko
02.02.2022, 22:25
Itse leikkasin sylinteriputken pään irti ja sen jälkeen leikkasin sylinteriputken sen verran mitä halusin liikettä lyhentää, samalla lyhensin myös sylinterinvarren. Nopee oli noinkin muutos tehdä ja ei ees vaikea.
Tuo ois varmaan se paras tapa, mutta kuullostaa työläältä. Puran nyt ensin ton sylkän, ja katotaan sitten kuinka ratkaistaan.

tjl
03.02.2022, 20:39

Sisäsellä holkilla minäki lyhetäny liikettä,en tosin autossa vaan klapikoneessa yms.

Harriko
03.02.2022, 21:51
Sisäsellä holkilla minäki lyhetäny liikettä,en tosin autossa vaan klapikoneessa yms.
Juu, ja mä joudun rajoittamaan maksimipituutta niin se sisäinen holkki on oikeastaan ainoa järkevä ratkaisu, jos ei lähde lyhenteleen ja hitsaileen:)

Harriko
08.02.2022, 15:46
Ensimmäinen sovitus. Tuolla murikan pohjassa on pari reikää joihin ajattelin suon sylkän toisen pään ankkuroida, meinasin tuossa kuvassa näkyvään lätkään hitsata holkin ja siitä läpipultilla murikkaan kiinni, tässä se etu että tuon lätkän voi kiinnittää myös toissellakin ruuvilla jolloin se tukisi tuota kiinnitystä. Toinen vaihtoehto olisi sorvata ruuvi jossa olisi 20 mm paksu kierteetön osa sylkyn kiinnitykselle ja tämän jatkona kierteytetty jatko jolla sen voisi kiinnittää murikkaan, mutta kestääkö m12 itsekseen:confused: Toisen pään kiinnitin alkuperäisen ohjausiskunvaimentimen kiinnikkeeseen, tässäkin mietityttää kestävätkö noi 8 mm paksut lenkit. Mielipiteitä otan mielelläni vastaan:)

Kaitsu67
08.02.2022, 15:57
No itse ainakin laittaisin vahvemmat pultit 12.9 esim. ja 88:it unohtaisin.

Mitään enempi tietämättä :D mutta tässähän kysyttiinkin mielipidettä :p

veijon-esso
08.02.2022, 17:04
Ei mielellään sylinterin päähän "toispuoleista kiinnitystä, nitkuttelee pultin sököks. Eli tuplakorvakkeet oltava siellä akselin päässäkin. Mulla on muistaakseni 20mm pultit sylkyn päissä, sopivan mittaset pultit että on kierteetön osuus korvakkeita ja sylkyn laakeria vasten. Ei oo väljistynyt kevyessä ajossa.

Toi raidetankokiinnitys voi ruveta lipsumaan, mutta se ei tavallaan ole vaarallista. Siinähän vaan keskikohta katoaa ja ehkä se tehostaa sit "seinää päin" toisessa laidassa, mut eiköhän se vaan lipsu siinä vaiheessa uudestaan.. :D

Joku tollanen kiinnitys voi pitää paremmin, mutta laittasin tohonkin kaksi korvaketta ja sylkky siihen väliin.
https://www.amazon.com/PSC-Steering-TRCL08B-Tie-Clamp/dp/B01BQHQGNU

Ja koita saada sylkky niin samansuuntaiseksi kuin mahdollista tuon raidetangon kanssa, ettei se yritä pyörittää tankoa kun käännät eestaas.

.

Harriko
08.02.2022, 18:21
Ei mielellään sylinterin päähän "toispuoleista kiinnitystä, nitkuttelee pultin sököks. Eli tuplakorvakkeet oltava siellä akselin päässäkin. Mulla on muistaakseni 20mm pultit sylkyn päissä, sopivan mittaset pultit että on kierteetön osuus korvakkeita ja sylkyn laakeria vasten. Ei oo väljistynyt kevyessä ajossa.

Toi raidetankokiinnitys voi ruveta lipsumaan, mutta se ei tavallaan ole vaarallista. Siinähän vaan keskikohta katoaa ja ehkä se tehostaa sit "seinää päin" toisessa laidassa, mut eiköhän se vaan lipsu siinä vaiheessa uudestaan.. :D

Joku tollanen kiinnitys voi pitää paremmin, mutta laittasin tohonkin kaksi korvaketta ja sylkky siihen väliin.
https://www.amazon.com/PSC-Steering-TRCL08B-Tie-Clamp/dp/B01BQHQGNU

Ja koita saada sylkky niin samansuuntaiseksi kuin mahdollista tuon raidetangon kanssa, ettei se yritä pyörittää tankoa kun käännät eestaas.

.
Mulla oli siinä lätkässä joka tulee murikkaan kiinni korvakkeet molemmille puolille, mutta silloin kääntyy toi sylkyn silmukka pystyyn ja sylkky ottaa raidetankoon kiinni. Tän vois välttää viemällä sylkyn pois murikan alta, mutta silloin sylkky on liian paljon erilinjassa raidetangon kanssa. Ehkä mä teen sellasen läpän tosta lätkästä siihen kiinnitysruuvin toiselle puolelle. Toi kiinnitys raidetankoon ei lipsu, tossa kuvassa ei näy mutta siihen tankoon on sorvattu urat joihin noi lanka lenkit uppoo. Jos noi 8 mm langat kestää niin silloin toi pää toimii.

Harriko
08.02.2022, 18:23
No itse ainakin laittaisin vahvemmat pultit 12.9 esim. ja 88:it unohtaisin.

Mitään enempi tietämättä :D mutta tässähän kysyttiinkin mielipidettä :p
Juu, ei käytetä tinapultteja:)

offroadjouni
09.02.2022, 08:06
Ei mielellään sylinterin päähän "toispuoleista kiinnitystä, nitkuttelee pultin sököks. Eli tuplakorvakkeet oltava siellä akselin päässäkin.Kyllä vain, "double shear" on mielestäni lähes pakollinen ratkaisu, mitä se sitten onkaan suomeksi. "Single shear" vaatii huomattavasti tukevamman ainevahvuuden yms rakenteen. Lisäksi ongelmaksi tulee että nitkuttava liike avaa ruuvin kierteen vaikka olisi liimaa välissä, joten kannattaa kuitenkin joku mekaaninen lukitus tehdä joka vie äkkiä enemmän tilaa kuin double shear.

Ehkä mä teen sellasen läpän tosta lätkästä siihen kiinnitysruuvin toiselle puolelle. Tätä varmaan itsekin lähtisin kokeilemaan.

Sitten vielä pari juttua liittyen tuohon raidetangon panssariin. Sitä voisi hyödyntää tukevoittamaan tuota rakennetta. Mahtuisiko joku ylimääräinen kiinnitysrauta sieltä sylinterin korvakkeeseen? Minulla on saman tapainen kaukalo akselin etupuolella ja lumen ja jää pakkautuminen sylinterin alle on ihan oikea ongelma. Olen itse vääntänyt kahdesta sylinteristä varren mutkalle sen vuoksi että jäätä on pikkuhiljaa kasautunut panssarin ja sylinterin väliin. Eli kannattaa olla rengasrauta tms jolla käy välillä kopsuttelemassa jäitä pois lumioffin aikana/jälkeen.

Harriko
09.02.2022, 09:03
Kyllä vain, "double shear" on mielestäni lähes pakollinen ratkaisu, mitä se sitten onkaan suomeksi. "Single shear" vaatii huomattavasti tukevamman ainevahvuuden yms rakenteen. Lisäksi ongelmaksi tulee että nitkuttava liike avaa ruuvin kierteen vaikka olisi liimaa välissä, joten kannattaa kuitenkin joku mekaaninen lukitus tehdä joka vie äkkiä enemmän tilaa kuin double shear.

Tätä varmaan itsekin lähtisin kokeilemaan.

Sitten vielä pari juttua liittyen tuohon raidetangon panssariin. Sitä voisi hyödyntää tukevoittamaan tuota rakennetta. Mahtuisiko joku ylimääräinen kiinnitysrauta sieltä sylinterin korvakkeeseen? Minulla on saman tapainen kaukalo akselin etupuolella ja lumen ja jää pakkautuminen sylinterin alle on ihan oikea ongelma. Olen itse vääntänyt kahdesta sylinteristä varren mutkalle sen vuoksi että jäätä on pikkuhiljaa kasautunut panssarin ja sylinterin väliin. Eli kannattaa olla rengasrauta tms jolla käy välillä kopsuttelemassa jäitä pois lumioffin aikana/jälkeen.
Jep, "double shear" näillä näkymin tulee. Toi panssarin asennus on hieman semmoinen "kelluva", joten sieltä tuen hakeminen on vaikeaa. Lumi ja jää eivät tähänasti ole koskaan olleet ongelma, se kun on tuolla akselin takana niin lunta ei sinne näytä kertyvän nimeksikään, turvetta on joskus ollut kouru täynnä. Täytynee seurata tilannetta.

Harriko
11.02.2022, 17:48
Tommosen käikäleen sinne rakensin, toivotaan että kestävät molemmat päät. Aika hyvin se katoaa tonne panssarin suojaan:)

Harriko
04.03.2022, 16:54
Tein lähdöt hydraulisylinterille ohjaussimpukkaan. Samalla uusin kaikki tiivisteet ja stefat, ja kyllä mä vähän hiekkapuhaltelin ja maalasinkin sitä:) Paikallisesta konekorjaamosta letkut, ja systeemin lopullinen kasaus. En oikein tykkää noista letkuklemmareista tossa panhardtangossa, mutta en keksinyt parempaakaan kiinnitys systeemiä. Täytyy katsella tarviiko vaihtaa toi tehostajan öljysäiliö suurempaan, kone sammuksissa jos ripeämmin kääntelee rattia, röyhtäsee se öljyä pihalle, muutoin tuntuu toimivan ok. Kone sammuksissa tietenkin raskaampi kuin ennen, mutta koneen käydessä mukava käännellä paikallaan, jotainhan se varmaan sieltä rikkoo:D mutta katellaan nyt. Ton enempää ei pysty vielä sanomaan ennen kun pääsee kunnolla testaamaan.

Kaitsu67
04.03.2022, 18:59
Oisko noiden letkujen päälle hyvä laittaa jotain kieputettavaa vahviketta, ovat aika arassa paikassa maastoseikkailuissa?

Harriko
04.03.2022, 19:19
Oisko noiden letkujen päälle hyvä laittaa jotain kieputettavaa vahviketta, ovat aika arassa paikassa maastoseikkailuissa?
Juu, mäkään en oikein tykkää tosta ratkaisusta. Tosin jää panssarin taa joka tosta kuvasta puuttuu, tossa panhardissa on muutama naarmu alapuolella akselin puoleisessa päässä, joten ei se kauhean arka paikka ole. Enivei kyllä mä tolle vielä jotain teen, kunhan keksin mitä:)

Kaitsu67
05.03.2022, 16:37
Sitten ku on akselia ja pohjaa myöden jumissa ja rupeaa vinssaamaan, saataa joku kepukka tai kivi napata tai viiltää ikäsvästi, mut sellasta kierrettävää "sprilaalia" olen nähnyt letkuille ja johdoille joissain laitteissa, jotain ton tyyppistä:

https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Letkusuoja-spiraali/31066602010501.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/

Ite ehkä pistäisin jotain tollasta, noitakin varmaan monenlaista kun rupeaa ettimään.

Harriko
05.03.2022, 16:53
Sitten ku on akselia ja pohjaa myöden jumissa ja rupeaa vinssaamaan, saataa joku kepukka tai kivi napata tai viiltää ikäsvästi, mut sellasta kierrettävää "sprilaalia" olen nähnyt letkuille ja johdoille joissain laitteissa, jotain ton tyyppistä:

https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Letkusuoja-spiraali/31066602010501.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/

Ite ehkä pistäisin jotain tollasta, noitakin varmaan monenlaista kun rupeaa ettimään.
Juu, tuttua tavaraa tosta mun pienestä pyöräkuormaajasta. Toikaan ei estä kiinni takertumista, mutta täytyyhän elämässä jotain jännitystä olla:)

pkarlstedt
11.03.2022, 12:46
Oliko sinulla jäähdytin ohjaustehostimen öljylle? Vai onko tuntunut tarpeelliseltakaan?

Harriko
11.03.2022, 14:51
Oliko sinulla jäähdytin ohjaustehostimen öljylle? Vai onko tuntunut tarpeelliseltakaan?
On, ja on ollut tarpeellinen. Tuossa kuvassa kauimmaisena moottorin jäähy, lähimmäisenä vaihteiston jäähy, ja sen kaverina ohjauksen jäähy (tuo mihin menee harmaa letku).

Harriko
18.04.2022, 15:57
Penkit olivat jo parhaat päivänsä nähneet. Postitin yhdet päälliset verhoilijalle, joka käytti niitä mallina ja teki tilalle uudet. Poistin mädät vaahtomuovit ja korvasin solumuovilla, joka ei ole niin vettä imevä. Mun poika 3D tulosti uudet muovit turvavöiden läpivienteihin. Hyvä tuli, ja hienosti sopii autoon.

Kaitsu67
21.04.2022, 10:05
Miten laitoi solumuovit? Leikkelitkö jotenkin muotoihin vai vaan taivutit paikoilleen? Liimasitko ja jos niin millä?

Harriko
21.04.2022, 16:29
Miten laitoi solumuovit? Leikkelitkö jotenkin muotoihin vai vaan taivutit paikoilleen? Liimasitko ja jos niin millä?
Reunoihin ja yläosaan jäi kuvan mukaisesti alkuperäiset vaahtomuovit. Tohon keskiosaan veistelin sitten sopivat solumuovi palaset. Sprayliimalla liimasin tuohon lasikuituiseen istuimen runkoon.

Harriko
01.08.2022, 17:34
Hieman on nuo beadlockvanteet kiusanneet. Ei voi kiristää niin tiukalle että kestäisivät katupaineet, vaan vuotaa renkaan ja vanteen välistä. Ruuvien lisäkiristäminen taivuttaa kehän sisäreunan sisäänpäin eikä kiristä renkaan ja vanteen väliä vaan katkoo ruuvit. No minäpoika päätin poistaa ongelman lisäämällä uusien renkaiden kanssa sinne sisärenkaat, ensin vaikutti hyvältä idealta, mutta uusi rengas oli kyljeltään jäykempi kuin entinen ja nyt sitten näyttäisi kulutus olevan 10 ruuvia sadalle kilometrille. Jopa niin että Mikkelissä offatessa oli kaksi kehää niin vähillä ruuveilla että renkaiden kyljessä isot patit ja kehät mutkalla. No seuraavaksi ajattelin tehdä amisbeadlockit, eli näyttävät beadlockeilta mutta eivät ole, eli rengas normaalisti vanteen reunan sisäpuolelle ja kehät paikoilleen ilman renkaan reunaa. Vaikutti toimivalta ratkaisulta, paitsi nyt on yksi venttiili mutkalla. No puristan tuon renkaan irti vanteelta ja käännän hieman että venttiili oikeaa, jos tämä ei toimi on aika miettiä seuraavaa ratkaisua:)

kivinen
01.08.2022, 18:35
https://www.google.com/search?q=internal+beadlocks&ei=igDoYrvbMMb2qwGS5ZWIDw&ved=0ahUKEwi7yJeSiab5AhVG-yoKHZJyBfEQ4dUDCA4&uact=5&oq=internal+beadlocks&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBggAEB4QBzIGCAAQHhAHMgYIABA eEAcyBggAEB4QBzIGCAAQHhAHMgYIABAeEAcyBggAEB4QBzIGC AAQHhAHMgYIABAeEAcyBggAEB4QB0oECEEYAEoECEYYAFAAWAB g6ARoAHAAeACAAVyIAVySAQExmAEAoAEBwAEB&sclient=gws-wiz

Racingrabbit
01.08.2022, 18:38
Leikkuuta ensiavuksi jollain firmalla nuo ulkokehät uusiksi
Pikkasen leveyttä lisää ja suoralla reunalla,kestää ihan erilailla

Harriko
01.08.2022, 20:18
https://www.google.com/search?q=internal+beadlocks&ei=igDoYrvbMMb2qwGS5ZWIDw&ved=0ahUKEwi7yJeSiab5AhVG-yoKHZJyBfEQ4dUDCA4&uact=5&oq=internal+beadlocks&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBggAEB4QBzIGCAAQHhAHMgYIABA eEAcyBggAEB4QBzIGCAAQHhAHMgYIABAeEAcyBggAEB4QBzIGC AAQHhAHMgYIABAeEAcyBggAEB4QB0oECEEYAEoECEYYAFAAWAB g6ARoAHAAeACAAVyIAVySAQExmAEAoAEBwAEB&sclient=gws-wiz
Näitä pari päivää sitten katselinkin kotimaisen kauppiaan sivuilla. Onko kenelläkään kokemusta kuinka toimii puolen barin offipaineilla ja 2.5 barin maantieajossa?

Harriko
01.08.2022, 20:26
Leikkuuta ensiavuksi jollain firmalla nuo ulkokehät uusiksi
Pikkasen leveyttä lisää ja suoralla reunalla,kestää ihan erilailla
Näin on pitänyt tehdäkin jo kauan, on vaan jäänyt tekemättä:D Nyt vaan mietityttää kun tuon uuden renkaan kylki on nähtävästi jäykempi, niin tuo kehä liikkuu sen päällä ja katkoo ruuveja kohtuuttomasti.

offroadjouni
02.08.2022, 07:50
Näitä pari päivää sitten katselinkin kotimaisen kauppiaan sivuilla. Onko kenelläkään kokemusta kuinka toimii puolen barin offipaineilla ja 2.5 barin maantieajossa?Minulla on yhdet Inner Air Lockit käyttämättömänä. Hankin ne aikanaan kun Pitbullin renkaat ei pysyneet vanteen sisälaidasta Beadlockista huolimatta, ja siihen käyttöön ne toimii hyvin. Rengaspaineiden pudottaminen puolestaan ei oikein onnistu noilla kun sisärengas tukkii pääventtiilin aukon eikä ilma tule ulos renkaasta vaikka sisemmän renkaat tyhjentäisi. Minä ruuvasin beadlock-kehää löysälle ja laskin paineet sitä kautta ulos.

Inner Air Lockien tai Staunien asentaminen on niin työläs homma, että ne on jäänyt itsellä käyttämättä. Jos joku muu tekisi rengashommat minulle, niin laittaisin kyllä nämä sisäsäkit paikalleen. Se sisempi rengas toimii hyvin bump-stoppina, vaimentaen osumia kiviin ja juuriin kun ajetaan pienillä paineilla.

Harriko
02.08.2022, 09:27
Minulla on yhdet Inner Air Lockit käyttämättömänä. Hankin ne aikanaan kun Pitbullin renkaat ei pysyneet vanteen sisälaidasta Beadlockista huolimatta, ja siihen käyttöön ne toimii hyvin. Rengaspaineiden pudottaminen puolestaan ei oikein onnistu noilla kun sisärengas tukkii pääventtiilin aukon eikä ilma tule ulos renkaasta vaikka sisemmän renkaat tyhjentäisi. Minä ruuvasin beadlock-kehää löysälle ja laskin paineet sitä kautta ulos.

Inner Air Lockien tai Staunien asentaminen on niin työläs homma, että ne on jäänyt itsellä käyttämättä. Jos joku muu tekisi rengashommat minulle, niin laittaisin kyllä nämä sisäsäkit paikalleen. Se sisempi rengas toimii hyvin bump-stoppina, vaimentaen osumia kiviin ja juuriin kun ajetaan pienillä paineilla.
Ok. Aika hankalaksi menee paineen muuttaminen, kun ei katupaineillä pääse metsässä mihinkään eikä metsäpaineilla uskalla kadulle mennä:D

Nuhapumppu
02.08.2022, 21:55
Itellä on 12mm terästangosta pyöräytetyt renkaat tossa kehien välissä pulttien ulkopuolella estämässä kehän kääntymisen,hyvin piti vielä 2bar mitä töissä käytin testipaineena. Nämä on vielä hepattu kiinni ulkokehiin niin ei tarvii enää toista kertaa painia niitä keskelle

kivinen
03.08.2022, 07:04
Yhden harrastajan innerlockeissa oli venttiilin kohdalle tulevat narun tapaiset, jotta paineita sai myös laskettua. Jotain kovaa ne oli ettei painu, ehkä vain sitä samaa materiaalia vähän tiukempaan pakattuna?

Jounilla ei varmaan ole ollut sellaisia?

Bobtail
03.08.2022, 07:44
Itsellä oli tuo sama pulttien katkomisongelma P38:ssa. Joka reissun jälkeen sai vaihdella pultteja.

Lisäsin kehien väliin PE500:sesta leikatun sopivan vahvuisen "välilevyn". Pultit saa vetää kiinni asti, maantiellä värinät väheni ja yhtään pulttia ei ole katkennut asennuksen jälkeen. Ei maasto, eikä maantiepaineilla. Bonus on että estää myös kuntan kertymisen tuonne kehien väliin. Voin suositella tätä.

Harriko
03.08.2022, 08:01
Tommoista tangon tai muovin tapaista mietitty. Toi pipari kuviona vaan on vähän höhlä kun toi tanko jäisi suurimmaksi osaksi näkyviin. Toi muovi vois toimiakin kun leikkais ton piparin muotoiseksi, ja toi kuntan kertymisen esto ois kiva bonus. Taidan noi innerlockit hylätä toistaiseksi. Käännän ton venttiilin suoraksi ja katson vieläkö kiertyy, jos ei niin näillä mennään, jos kiertyy niin katsotaan sitten miten jatketaan. Kiitos kaikille vinkeistä:)

offroadjouni
03.08.2022, 17:51
Yhden harrastajan innerlockeissa oli venttiilin kohdalle tulevat narun tapaiset, jotta paineita sai myös laskettua. Jotain kovaa ne oli ettei painu, ehkä vain sitä samaa materiaalia vähän tiukempaan pakattuna?

Jounilla ei varmaan ole ollut sellaisia?Joo, ihan totta. Noissa ei sellaista ollut. Se voi parantaa käytettävyyttä.

Harriko
22.08.2022, 10:11
Nonnih, kiertyihän se rengas ja venttiili juuresta rikki. Vararenkaalla Kulmakorvesta kotiinpäin, ja matkalla ystävällisten harrastajien avustuksella venttiilin korvaus. En halunnut ajaa tolla vararenkaalla lähes 200 km kotimatkaa, kun se on niin paljon pienempi kuin muut, saattaisi rasittaa lukkoja ym. Nyt on sitten kumit liimattu vanteille, katsotaan ensiviikonloppuna Lopella joko toimis, vai saako tämä kertomus lisäosia:) Tilasin myös yhden uuden renkaan uudeksi vararenkaaksi, niin voi sitten ensikerralla ajella kotiin asti:D

Harriko
01.10.2022, 18:18
Nyt on renkaat toiminut:) mutta vetari katkes:D uutta odotellessa piti keksiä pientä välipuuhastelua. Tuolla aikaisemmin suunnittelin ja toteutin ohjaukseen lisää voimaa, sitä tulikin ihan kiitettävästi, eikä ohjauksen hidastumista eikä voiman katoamista nopeissa käänteissä ole ilmennyt. Tuon hydraulisylinterin raidetankoon tulevan pään kiinnityksen kestoa silloin hieman epäilin, hyvin on kestänyt, kuitenkin hieman on jänskättänyt ja siksipä päätin tehdä sen uusiksi. Putkesta pätkä ja halki, sisäpuolelle hitsasin pienen palon joka uppoaa raidetangossa olevaan uraan ja estää tota kiinnikettä liukumasta raidetangossa, mikäli sattuu jostain syystä löystymään. Tommonen siitä sit sattu tuleen, mielestäni selkeästi parempi kuin tuo vieressä oleva edellinen versio.

Harriko
08.10.2022, 08:30
Tolta se näyttää paikallaan, eiköhän tuo tuolla kestä:)

Harriko
10.01.2023, 18:43
Vaihteeksi taas lasikuituhommia. Muutama halkeama korjattu. Hieman avarsin niitä tuosta jousen aukosta, niin ei rengas käy niin lähellä. Katsotaan kestäisikö nyt paremmin. Onkohan tuo lasikuituinen sisälokasuoja ihan loppuunasti ajateltu, toisaalta parinvuoden välein kun vähän "huoltaa" niin on asiansa ajanut jo yli 10 vuotta:)

Harriko
16.01.2023, 10:43
Hankin tuollaisen säädettävän panhardin, saa ton akselin keskelle kun on siirtynyt jousituksen noston seurauksena sivuun. Pitihän se sit sutasta teeman mukaiseen väriin, samalla kun nuo sisälokasuojatkin:)

Harriko
08.05.2023, 20:05
Eipä estänyt renkaan liimaaminen vanteelle vanteen pyörähtämistä renkaan sisällä ja katkaisemasta venttiiliä. Seuraava strategia onkin sitten ottaa beadlockit uudelleen käyttöön. Ruuvien katkeileminen estetään muuttamalla ruuvien koko 10 millisiksi. Poralla vanteen reiät 9 millisiksi ja kierrettä vääntämään. Kehille porailin 10,5 milliset reiät. Seuraavaksi vanteet pyörimään ja laikalla ruosteet pois tiiviste pinnoilta, ja uutta maalia päälle. Vanteiden kasaus uusilla ruuveilla, ensimmäisen kasasin ilman sisärengasta, mutta eihän se ilma siellä pysynyt. Seuraavan kasailinkin sitten sisärenkaan kanssa, toiveissa että toi beadlock kehä estäisi vanteen ylimääräisen liikkeen ja estäisi sen venttiilin katkeamisen. Huomenna tasapainotukseen ja Lauantaina Kulmakorpeen ihmettelemään mistä nyt ratkee:D:D

veijon-esso
09.05.2023, 11:54
Oliko niitä pultteja katkeillu paljonkin? ite vielä odottelen ensimmäisen katkeamista. Ja aina menty ilman sisäkumeja. Ootko kattonu saippuaveden kanssa tms. mistä se oikein vuotaa?

Harriko
09.05.2023, 17:28
Oliko niitä pultteja katkeillu paljonkin? ite vielä odottelen ensimmäisen katkeamista. Ja aina menty ilman sisäkumeja. Ootko kattonu saippuaveden kanssa tms. mistä se oikein vuotaa?
Ruuveja katkes 10 kpl sadalle kilometrille:) ja saippuavettä ruiskittuani oli koko renkaan ja vanteen väli kehän puolella vaahdossa:D

Harriko
09.05.2023, 18:04
Ongelma oli jo BFG:n renkaillakin, mutta huomattavasti lievempänä. Noissa Cooperin renkaissa on jäykempi ja paksumpi kylki mikä todennäköisesti aiheuttaa ton ruuvien katkeilemisen. 2.5 bar katupaineet ei pysy sisällä ilman sisärengasta, ruuveja kiristetty 10 nm tiukkuuteen eikä auta, eikä toi kehä oikein kestä tiukempaan ruuvata.

veijon-esso
09.05.2023, 22:34
Ongelma oli jo BFG:n renkaillakin, mutta huomattavasti lievempänä. Noissa Cooperin renkaissa on jäykempi ja paksumpi kylki mikä todennäköisesti aiheuttaa ton ruuvien katkeilemisen. 2.5 bar katupaineet ei pysy sisällä ilman sisärengasta, ruuveja kiristetty 10 nm tiukkuuteen eikä auta, eikä toi kehä oikein kestä tiukempaan ruuvata.

Ehkä se ongelman juuri on tuo kova paine. Ja kehän malli ehkä? itellä matalat paineet niin ongelmia ei juurikaan oo ollu noin 15v aikana.

mikjus
10.05.2023, 07:27
Tuo piparkakkumallin beadlock ulkokehä varmaan taipuu niin rajusti kiristäessä että pultit katkeaa kun jäävät kantamaan vinoon. Siksi käytetty ns anticoning kehiä/muovirinkulaa jota vasten saa ulkokehän kiristettyä ilman taipumista. Tuossa mallissa vaan voi olla aika vaikea tai jopa mahdoton toteuttaa. Malli voi myös aiheuttaa sen että ei kiristy tarpeeksi ja jää vuotamaan ilman sisäkumia. Jos siis vuotaa kehien välistä. Minullakin oli joskus tuollaiset piparikehä vanteet tubeleksena TSL Swamppereilla mutta vaihdoin pois kun sain vetarin poikki kun piparin sisäreuna puri liian tiukkaan kiven kylkeen.

Jotkut rengasmallit voivat myös olla hankalia. Minulla oli ziarellin extreme forestit joissa todella paksu kylki. Ne pitivät kyllä ilmaa mutta jostain syystä kumin sisällä oli useasti kuravettä. En keksinyt siihen muuta syytä kuin että kumi joustaessaan aiheuttaisi jotain pumppausilmiötä joka vetäisi kehän välistä pikkuhiljaa vettä sisään vaikka kumi ei huomattavasti vuotanut paineita ulospäin.

Oletko kokeillut reilusti kovempaa pulttia? Mulla vannetukun beadlockeissa kiristetty ulkokehä sisäkehää vasten aukottomasti kolmessa eri sarjassa eikä ole ollut ongelmia. Näen että osa pulteista kantaa hieman vajaasti kun kehä taipuu mutta ovat kestäneet. Vain yksi pultti katkennut koko aikana ja yksi vannesarja on ollut katupaineilla hodarin alla kymmeniätuhansia kilometrejä. Näissä pultit ovat 12.9 kovuudella. Kaikissa muissa kyllä käyttänyt ihan 8.8 kovuutta menestyksellä.

hiluvitkutin
10.05.2023, 07:49
Minä laittasin irtomutterit, pääsee vähän elämään.

Harriko
10.05.2023, 08:13
Minä laittasin irtomutterit, pääsee vähän elämään.
Ei mahdu irtomutterit:)

Harriko
10.05.2023, 08:27
Tuo piparkakkumallin beadlock ulkokehä varmaan taipuu niin rajusti kiristäessä että pultit katkeaa kun jäävät kantamaan vinoon. Siksi käytetty ns anticoning kehiä/muovirinkulaa jota vasten saa ulkokehän kiristettyä ilman taipumista. Tuossa mallissa vaan voi olla aika vaikea tai jopa mahdoton toteuttaa. Malli voi myös aiheuttaa sen että ei kiristy tarpeeksi ja jää vuotamaan ilman sisäkumia. Jos siis vuotaa kehien välistä. Minullakin oli joskus tuollaiset piparikehä vanteet tubeleksena TSL Swamppereilla mutta vaihdoin pois kun sain vetarin poikki kun piparin sisäreuna puri liian tiukkaan kiven kylkeen.

Jotkut rengasmallit voivat myös olla hankalia. Minulla oli ziarellin extreme forestit joissa todella paksu kylki. Ne pitivät kyllä ilmaa mutta jostain syystä kumin sisällä oli useasti kuravettä. En keksinyt siihen muuta syytä kuin että kumi joustaessaan aiheuttaisi jotain pumppausilmiötä joka vetäisi kehän välistä pikkuhiljaa vettä sisään vaikka kumi ei huomattavasti vuotanut paineita ulospäin.

Oletko kokeillut reilusti kovempaa pulttia? Mulla vannetukun beadlockeissa kiristetty ulkokehä sisäkehää vasten aukottomasti kolmessa eri sarjassa eikä ole ollut ongelmia. Näen että osa pulteista kantaa hieman vajaasti kun kehä taipuu mutta ovat kestäneet. Vain yksi pultti katkennut koko aikana ja yksi vannesarja on ollut katupaineilla hodarin alla kymmeniätuhansia kilometrejä. Näissä pultit ovat 12.9 kovuudella. Kaikissa muissa kyllä käyttänyt ihan 8.8 kovuutta menestyksellä.
Ongelma johtuu nimenomaan kehän sisäreunan taipumisesta sisäänpäin, ja korostui uusien renkaiden vaatimien pitempien ruuvien vuoksi. Uskon/toivon että noi uudet paksummat ruuvit kestäisi paremmin, samalla ruuvien materiaali vaihtui rosterista 8.8 kovuuteen. Tuota ilman pysymistä nuo ruuvit ei paranna, mutta jospa tuo kehä estäisi vanteen ylimääräiset liikkeet renkaaseen nähden niin silloin tuo sisärengas olisi hyvä vaihtoehto jos vaan venttiili kestäisi irtoamatta.

Harriko
10.05.2023, 08:33
Ehkä se ongelman juuri on tuo kova paine. Ja kehän malli ehkä? itellä matalat paineet niin ongelmia ei juurikaan oo ollu noin 15v aikana.
Kehän malli on huonoin mahdollinen ton taipumisen kannalta. Maantienopeuksilla tuntuu vaativan tuollaisen paineen, muutoin meno aika huojuvaa:D

AlluK
10.05.2023, 13:53
Kehän malli on huonoin mahdollinen ton taipumisen kannalta

Eihän sen tukikiekon tarvitse olla piparin mallinen, riittää kun se tukee piparien kärkiä?
Ellei halua "rumaa" yhtenäistä kiekkoa niin pikku fyllit piparien kärkiin riittää?

Harriko
10.05.2023, 17:06
Eihän sen tukikiekon tarvitse olla piparin mallinen, riittää kun se tukee piparien kärkiä?
Ellei halua "rumaa" yhtenäistä kiekkoa niin pikku fyllit piparien kärkiin riittää?
Juu, ei tarvi. Tuolla aiemin ehdotettiin muovista "fylli" kiekkoa noiden kehien väliin. Tämä olisi siinä mielessä hyvä vaihtoehto kun sen kiekon voisi mitoittaa siten että se samalla keskittäisi ton renkaan eikä tarvitsisi pähkäillä pystyheiton takia.

Harriko
22.12.2023, 15:49
Kesällä käytin tuota hieman kyljellään ja nyt oli aika hieman korjailla siitä syntyneitä jälkiä. Hydraulipumpulla tuon oviaukon putken oikaisu, pintapellin suoraksi naputtelu ja paikoilleen asennus. Siniset osat jo maalailinkin, oranssit jäi odotteleen. Aloittelin hieman jo tuon peräpellin tekemistä, vanhan olin jo oikaissut lukemattomia kertoja ja oli jo niin venynyt joten nyt käytin neitseellistä palaa:)

Harriko
03.05.2024, 19:13
Eipä oo tullut julkaistua mitään vähään aikaan, sattuipa näet niin että teloin käteni ja kuuden viikon kipsissä olon jälkeen aika heikkoa on tekeminen.
Päätin aikoinaan etten enää julkaise maalaus kuvia, koska ovat vuodesta toiseen samanlaisia, mutta kun nyt ei oikein muutakaan ole tapahtunut.
Tein mä tohon lavan takareunaan uuden palkin, kun oli vanha hieman mutkalla. Uutta peräpeltiä kiinnittäessäni huomasin ettei tällä kädellä vedellä niittejä kiinni, niinpä ratkaisin ongelman rahalla:) nyt menee isommatkin popparit kuin itsekseen.

Kaitsu67
04.05.2024, 11:29
Ostin itekin aikoinaan paineilma pop-niitti vetäjän, on kyllä kätevä, kun on paljon niittejä vedettävä kerralla.

Harriko
04.05.2024, 17:25
Juu, toi ois pitänyt ostaa vuosia sitten, ei ollut ees pahan hintainen, IKH:ssa alle satasen:)

Harriko
31.05.2024, 19:24
Sain tehtyä tuon logon tonne peräpäähän, ensin sapluunan leikkausta ja sit maalaamaan. Kaitsu67 pyynnöstä on nyt tuo Tomcat:in tassukin siellä.
Tein myös tollaset hörökorvat lokasuojan levikkeiksi. En ole kovin ylpeä niistä, mutta nyt täyttävät lain vaatimukset.

Kaitsu67
02.06.2024, 12:39
Nonni :D se on bueno nyt!

Harriko
04.10.2024, 18:02
Piti tossa vaihteeksi taas tehdä yksi ohjaussimpukka, vaan eipä tainnut onnistua. Simpukkaa purkaessa pöydälle levähti kourallinen laakerimurskaa. Tuo pystyakseli on entinen ja tuo ulkokuorikin on hieman suuritöinen. No romuhyllystä löytyi sopivat osat, kyllä noista yhden toimivan saa. Tiiviste sarja tilaukseen ja jatketaan kun osat saapuvat:)

veijon-esso
09.10.2024, 11:02
Ihailtavaa järjestelmällisyyttä havaittavissa tuossa simpukan rakentelussa!

Harriko
09.10.2024, 16:04
Ihailtavaa järjestelmällisyyttä havaittavissa tuossa simpukan rakentelussa!
Juu, ja viimeisessä kuvassa puolet osistakin vaihtunut, vaikkei siltä näytä, paitsi tietysti tuo kuori on muuttunut oranssiksi:D

Harriko
25.10.2024, 17:28
Viimeksi kun julkaisin joitain kuvia simpukan kasauksesta niin pyydettiin hieman laajempaa kertomusta tuosta toimenpiteestä. No nyt otin hieman enemmän kuvia ja yritän kertoa vähän laajemmin toimenpiteestä, mutta suppea kertomus tämäkin on, koska tuon simpukan korjaus manuaali on toistakymmentä sivua sisältävä opus eikä liene tarkoituksenmukaista julkaista sitä täällä.
Aloitin kasauksen modaamalla hieman tuota ulkokuorta, lisäämällä siihen lähdöt ohjausta vahvistavalle hydraulisylinterille. Ensin vähän reikää, kierrettä, ja lopuksi nysät paikalleen.
Tiivisteetkin saapuivat ja voin aloittaa varsinaisen kasauksen. Ensimmäiseksi laitoin uudet tiivisteet sisäänmenoakselille, sitten matoruuvi paikalleen ja säätö oikeaan arvoon kalavaakaa käyttäen. Seuraavaksi mäntään uudet tiivisteet (kuvassa näkyy kuinka paljon ohuempi tuo vanha teflontiiviste on) ja mäntä paikalleen, tuon asennusruuvin laittaminen männän perään helpottaa myöhemmin asennusta. Seuraavaksi sektoriakselin tiivisteiden laitto, jonka jälkeen voikin akselin pudottaa paikalleen (tuo alumiini teippi estää akselin booreja tuhoamasta akselin tiivisteitä) huomioiden männän varren ja sektoriakselin hampaiden kohdistuksen. Seuraavaksi kansi paikoilleen ja kannen ruuvista säätämällä välys pois. Seuraavaksi tuo iso ruuvi ja sen liukulaakeri paikalleen ja sitä kalavaakaa käyttäen säädät tuon männänvarren ja sektorivarren hammaskosketuksen kireyden. Sitten onkin aika ottaa tuo asennusruuvi pois männästä, ja laittaa sylinterin kansi paikalleen. Lopuksi pölysuojat akseleille ja siinähän se noin yksinkertaistettuna oli.