Kirjaudu sisään

View Full Version : HDJ moottorikonversiot


dirtysalami
19.06.2013, 13:06
Vilkas mielikuvitus kun on ja kun tuo 1HD-T:n öljynpainemittarin näyttämä häiritsee, niin on tullut mietittyä, että olisiko sinne konehuoneeseen laittaa jotain muuta.

Jenkeissä on survottu GM LS-sarjan V8 moottoreita ilmeisen onnistuneesti, taitaisi mennä täälläkin muutoskatsastuksella nuo pienemmät LS:t. Pientä adapterihiplistelyä vaan vaatii automaattiaskin ja HDJ:n jakiksen yhdistäminen.

Mitenhän esim Mercedeksen kutonen...

pee
19.06.2013, 20:41
MB n kuutoset on aina hyvä valinta ... Eikä lie isokaan ongelma, kunhan on saman ikäisestä tai uudemmasta, päästöjenkään suhteen ...

Arska
19.06.2013, 21:25
Toyotan UZ sarjan moottori vois olla kanssa aika hyvä vaihtoehto. Pysyis merkkikin oikeana, niin ei tulisi kauheaa hylkimisreaktiota.

BJ-40/76
20.06.2013, 00:46
Kuuleman mukaan tuo yksi gm sb oli viihtynyt keltaisten BJ:n osien parissa....?

Kun tuo tarvike kannentiiviste petti, ja kaveri kehui -80 lopun GM:n 350 TPI:n tehoja ja vääntöjä, ja samalla pamahti taas henkilö HDJ:n dsl verolaput....
Ennen verolappuja katselin/pyörittelin mittanauhaa OM603 ympärillä, joka käytännössä on hivenen kapeampi kuin om606, mutta tila ei liene ongelma...

Niin kävi kyllä mielessä, että jos alkais päivittämään "pehmeille tulpanjohdoille" ja RE-85 optiolla: tuo letukan 350 TPI:n lohko korvattaisi 305 lohkolla ja matala/normaalipuristeisilla männillä; tekohengitystä sitte mekaanisella, kytkettävällä ahtimella.

Mutta sitten tuli mieleen, että tuo corveten kone on sukkapuikko mallia, niin löytyiskö jotain hivenen modernimpaa... taas sattui nuo mersun koneet silmiin... ja huomattavan halvalla pääsisi, jos ostais jonkun 4,3 litran TBI koneisen jenkin elimen luovuttajaksi, vaikka sukkapuikkokone...

Tuo minun hodarin "kori" on aika tunteeton koneelle, laatikolle ja jakolaatikolle; ainoastaan nopeusmittarin vaijeria pitää pyörittää, että nopeus lukema pitää saada katsastukseen kelpaavaksi. (toki muutamassa tunnissa/illassa jostain räpläisi tuon pulssin kilometriä/h mooniin

Tuo hodarin jakolaatikko on ehkä helpompi siittää tuntemattoman laatikon perään, kuin BJ-4x/HJ-6x?

P.s Noiden HDJ:n varaosahinnat; varsinkin dsl järj. ja automaattilaatikon master kit + turbiini maksaa niin paljon, että Omalla työllä ei tarvi niin paljoa rahaa, niin on bensa/RE85 HDJ kilvissä ILMAN ahdinta, kun vnhat ylijäämäosat on myyty...

Mutta edelleenkin tuon 1hd-t:n voimalla kuljetaan.... on se jotenkin "sopiva" ääni....

Gary Grand
20.06.2013, 07:30
Pure jenkki..
Itsellä kävi aikoinaan myös mielessä tuo 4.3 V6, tai 305 kasi, kun HDJ:n verolappua ihmettelin.:D
Silloin ei vaan "onneksi" ollut sellaista tarvikevarastoa valmiina, että olisi omasta tallista löytänyt kaikki tarvittavat kalikat niin jäi tekemättä.

Nyt ei ole Hodaria..:(

Tuosta kätevä paketti konevaihdoksen jatkoksi:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=109233
Myös TH700-laatikko löytyy heti hyllystä.:D

dirtysalami
20.06.2013, 09:33
Mites niin yksinkertainen ratkaisu kuin 1HD-F(T)E uudemmasta cruiserista. Noita näkyy saavan ihan suht sidettävään rahaan ostettua purkuautoista. kuvittelisin möykyn istuvan HDJ80 askiin heittämällä kun samaa moottoriperhettä ovat. Tuossa kipupiste lienee lähinnä se, että onko syöttöpumppu uudemmissa joku tietokoneohjattu sähköviritelmä, mikä on integroitu automaattiaskiin ja korin sähköihin, ajonestoihin ym kuten ne pahimmassa tapauksessa on. Tai saako 1HD-T:n mekaanista pumppua käytettyä uudemman koneen kanssa.

Nuo amerikanihmeet on kyllä siitä mainioita (hyvässä ja pahassa), että osatarjonta on jotain aivan käsittämätöntä. LS olisi myös metrisillä kierteillä niin ei tarttisi ostaa kokonaista työkaluvaunua puuhailemiseen. Tuo jakisadapterilinkki oli erittäin hyvä tieto !

hakoteilla
20.06.2013, 09:42
Ei oo HDJ, mutta BJ:ssä mulla on GM 305 kasi ja TH400-laatikko.

GM:n (tai muiden jenkkien) plussaa on aiemminkin mainittu osatarjonta ja osien kohtuullinen hinta.

Mersun koneiden tai osien hinnoista en tiedä muuta kuin että kaverilla oli joskus MB V8 henkilöauto. Konerikon (nokkaremmi poikki, tms) jälkeen jäi seisomaan, kun kuulemma remppaaminen olisi tullut liian kalliiksi. Toyotan bensakoneisiin voisi kuvitella osien olevan kalliita.

Vaikka uudemmatkin GM-koneet on "sukkapuikoilla", ne toimivat silti hyvin ja kuten omassani, ratasjakopäällä välttyy kettinkien vaihdoista, vaikka taitaa ne ketjut olla "ikuisia" jakohihnoihin verrattuna. Yksinkertaista perustekniikkaa, jonka kanssa pärjää. Vääntöä saa irti kivasti 305:stakin, kun tekee oikeat temput.

Jos tekisin HDJ:n moottorinvaihdon, automaattilaatikko tulisi 100% varmasti.

veijon-esso
20.06.2013, 15:38
Vaikka uudemmatkin GM-koneet on "sukkapuikoilla", ne toimivat JUURI SIKSI hyvin

Editoin vähän totuudenmukaisemmaksi...! :D

hunter hdj
20.06.2013, 18:37
1 hd-t edelleen .... Kevyemmät männät vaan jos haluaa oikein ponnistaa... jostain tohon mosaan ja pyörintä nopeutta vois sit nostaa reilusti ja isommalla ahtimella/ ahdoilla. Kampura ja veivit/kk laakerit sen jälkeen kestäisi enemmän löylytystä..

Must ois hyvä esimerkki nyrkkeillä peilikuvan edessä omilla käsillä. jonka jälkeen toistaa sama suoritus jos olis käsis 5kg puntit ni kyl huomaa et alkaa kädet venyä jos puntti pysyy kädessä...?

Mistähän automallista kolaroitu/...? mekaanisesti ahdettu täys alumiininen V8 .. Bensa/ Diesel? Olisko jollain hyviä ideoita? ?

Vaihto moottorin Ominaisuuksista vaatimattomin on seuraava...50km päästä sivilisaatiosta/venäjällä keskellä korpea toimii lähes ilman sähköä poltto aineen syöttö eikä sammuile vesi esteisiin sähkökosteisiin... kyseinen moottori ei ilmoita vikakoodeja? HDJ vakio mosa ei ole ilmoittanut 5 vuoteen yhtään vikakoodia ? :D

Rautalohko ja kansi kausi jo mennyt on....

Työpaikan-kodin väliä voi HDJ:llä ajella mielensä mukaan vaikka jollakin muu merkkisellä moottorilla erin jokaisen mielen mukaan vaikka hinaus auton lavalla... ,,,,? olosuhteiden muututtua tilanne on toinen?

Jappi
21.06.2013, 17:42
MB n kuutoset on aina hyvä valinta ... Eikä lie isokaan ongelma, kunhan on saman ikäisestä tai uudemmasta, päästöjenkään suhteen ...

OM906 :)

JV73
21.06.2013, 20:11
lexus ls 400, edullisia alumiini moottoreita. olis saman pajan tuotoksia. tais olla edellä jo maininta UZ. mulla löytyis elimenluovuttaja pihasta edullisesti.

sisua45
21.06.2013, 21:43
Valmet 420DS. HDJ:n etuakselipainot riittää varmaan paremmin, kuin jeepeissä. Valmet-jeepeissä etuakselimassa ylittyy, mutta niissä oli liikenneministeriön erikoislupa. :rolleyes:

BJ-40/76
21.06.2013, 22:43
Valmet 420DS. HDJ:n etuakselipainot riittää varmaan paremmin, kuin jeepeissä. Valmet-jeepeissä etuakselimassa ylittyy, mutta niissä oli liikenneministeriön erikoislupa. :rolleyes:

Siis 4,4 litraa, 4 sylinteriä ja alle 100hv/alle 2500 rmp..... ja painoa juurikin niin paljon, että ehkä hodariin saisi....

Toinen hyvä vaihtoehto olisi lähes samassa sarjassa höyrykone; olisi tuonnista riippumaton, toki kuntosalit yms kärsisi, kun tuota askaretta riittäis tuolla ryteikössä ilman autoakin:D

pee
22.06.2013, 07:44
OM906 :)


taitaa mennä hiukan isoks tilavuudeltaan ;)


eikä oikein kierrä, jää huiput huoltoautomaisiks

A-P
22.06.2013, 10:23
Valmet 420DS. HDJ:n etuakselipainot riittää varmaan paremmin, kuin jeepeissä.

Kuulemma moterneja Sisu Powerin common rail-moottoreita on jo tehdaskunnostettuina tarjolla tehotoiveista riippuen +/-8000€ hintaan. Olisinko väärässä jos oletan HDJ:n liikahtavan ihan kivasti, ja polttoainetaloudenkin paranevan?

Mika_T
22.06.2013, 14:32
Kuulemma moterneja Sisu Powerin common rail-moottoreita on jo tehdaskunnostettuina tarjolla tehotoiveista riippuen +/-8000€ hintaan. Olisinko väärässä jos oletan HDJ:n liikahtavan ihan kivasti, ja polttoainetaloudenkin paranevan?

Muuten hyvä mutta kierrokset loppuu kesken. Toki jos 80kmh huiput riittää niin sitten.

mechanic-71
22.06.2013, 19:47
thunderbird:ssä olisi tarjolla alumiini v8 tai v6 vaparina tai mekaanisella-ahtimella ja valmistusajankohtakin olisi sama (10:s sukupolvi)...:D

sisua45
22.06.2013, 20:56
Siis 4,4 litraa, 4 sylinteriä ja alle 100hv/alle 2500 rmp..... ja painoa juurikin niin paljon, että ehkä hodariin saisi....


420 sarjan koneissa tehoa vakiona 80-180 hv. Viritettynä 200-300 hv, taikka enemmän jos siltä tuntuu. Tuommoinen 2-3 tonnia painava auto on melko helppo alusta, verrattuna esim traktorikäyttöön. Kierroksia vakio-osilla 2800, lisääkin saa. Jos ei vauhti piisaa, niin isot kummit alle?

Jos 500-600 Nm vääntömomentti ei piisaa, niin moottoriin 49 kampiakseli, ja 634 männät. Tuloksena "434", ja vääntö 700 Nm->

Paino nousee tojotasta 325 --> n.400 kg. Painoa pystyy tiputtamaan jonkin verran oikeilla osilla.

Mikään herrasmiehen vaihtoehto se ei ole, se on totta. :rolleyes:

petr
23.06.2013, 09:10
Mersun OM603/6 vaan pellin alle. Paino vissiin jotain 230kg...ja kierroksia piisaa vaikka olis tiheempiä väleja tai maltilliset renkaat. Tehoa aina "riittävästi", lompakko ja muun voimansiirron kestävyys määrittää sen rajat :)