Kirjaudu sisään

View Full Version : Hilux 2.4TD pumpun säätö


karisa
18.06.2013, 15:41
Mitähän ruuvia pitää kääntää että saa lisää jerkkua ;) ei paljoo mut vähän. Pakoputki alkuperäinen ja ei siis paljoo voikkaan laittaa lisää.

Nuhapumppu
18.06.2013, 16:43
http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm tuolta löytyy ohojeet.

karisa
18.06.2013, 16:55
Juu kyl volkkareitten pumppuja on säädetty, toi hilun on muukuin bosch ja siksi kysyinkin mitä ruuvia käännetään. Ne kun tuppaa olemaan eripaikoissa :)

2,4TD
18.06.2013, 18:55
Mitähän ruuvia pitää kääntää että saa lisää jerkkua ;) ei paljoo mut vähän. Pakoputki alkuperäinen ja ei siis paljoo voikkaan laittaa lisää.

"Sama" ruuvi kun kuvassa, sijaitsee vaan v-mäisessä paikassa.
On tuon kaasuvivuston puolella pumpun alla, siinä kuskin jalkotilaa vastapäätä.
12mm avain on lukkomutterissa ja sopparuuviin käy 6mm avain, tuon 12mm lenkin joudut varmaan vääntämään että saat kiinni tuosta lukkomutterista.
Siittä sitten vaan kiinnipäin ruuvamaan:D

KarvaTurpa
18.06.2013, 20:58
Nyt kannattaa ottaa olut ja miettiä uudelleen:D. On hankalassa paikassa, eikä hommalla saavuta kuin savua. Itse suuntaisin katseen hukkaportin suuntaan ja miettisin josko sinne kiinnitysruuvien alle pari prikkaa heittäisi. Ja jos oikein tekisi mieli hifistellä, niin syöttöpumppua hitusen aikaisemmalle, mutta sekin homma on aika työmaa...toinen pultti kun on piilossa pumpun takana.

Jappi
18.06.2013, 23:11
Nyt kannattaa ottaa olut ja miettiä uudelleen:D. On hankalassa paikassa, eikä hommalla saavuta kuin savua. Itse suuntaisin katseen hukkaportin suuntaan ja miettisin josko sinne kiinnitysruuvien alle pari prikkaa heittäisi. Ja jos oikein tekisi mieli hifistellä, niin syöttöpumppua hitusen aikaisemmalle, mutta sekin homma on aika työmaa...toinen pultti kun on piilossa pumpun takana.

Nyt kannattaa miettiä joo, vakio kuristin pois putkesta ja turbo tilalle, pumppu ehkä 0,5 astetta aikaisemmalle jos ei ala kuulostaa volkkarille, ja syöttöruuvia 0,5 kiekkaa kiinni. Jos ei riitä niin pumppu pajalle suihkujen kanssa. Ja jos ei riitä niin kansi pajalle, pumppuun isompi nestepää, välijäähy keulalle etc...

BJ-40/76
19.06.2013, 00:11
Mitähän ruuvia pitää kääntää että saa lisää jerkkua ;) ei paljoo mut vähän. Pakoputki alkuperäinen ja ei siis paljoo voikkaan laittaa lisää.

Tuossahan ohjeet jo tulikin, seuraavaksi pistetään isompaa konetta.... mutta jos pientä parannusta haluat suorituskykyyn, niin käännä syöttäruuvia hieman.... ja tuossa turbon hukkaportissa on myös varaa pikkasen "asemoida", jos samaa reseptiä noudattaa vanhan läjän kanssa.

Minä pistäisin ahtopaineelle mittarin heti alussa, jos ei pysyvästi, niin väliaikaisesti; ja hukkaportin toimintaa voi seurata kotitekoisella patentilla; hukkaportin kellon varteen esim. sinitarraa peltilipareeseen; siis jää jälki jos yhtään avautuu... Milli on jo paljon....
Ja mikä on oikea "viritys määrä": kaikki turbokoneet saa rikki reseptillä: Kaasu pohjassa kylmällä koneella, ja sammutetaan kuuma kone heti moottoritien levähdyspaikalla.
Ja jos "järjellä" ajetaan, niin aika suuria ahtopaineita/syöttöjä voi käyttää, kestävyyden siitä romahtamatta, ainakin noissa vanhoissa, siis esim. täys teho ohituksessa 10 sekunttia on pitkä aika?

He, joilla k.o koneesta kokemuksia, toivottavasti täsmentää...

vartiainen
19.06.2013, 02:40
Jos kyseessä on kasari tai alkuysäri Hilux niin siinä voisi olla se ahdonalaisen syötön karan kääntömahdollisuus eli samat pätee virivirit kuin noihin VW:n pumppuihin. Eli perussyöttöä lisää se aiemmin mainittu puoli kierrosta ja sitten kalvonkansi auki, muovinen rajoitinprikka pois ja sitten karan kääntöä maun mukaan ja systeemi pakettiin--->testaamaan. Toki tälläkin keinolla pitää huolehtia niistä pakopaineista/lämmöistä ja se orggisturpo onkin sitten seuraava tulppa kuten myös aiemmin mainittiin.

karisa
19.06.2013, 07:46
Mittari on juu, on vaan tullut turattua enenpi volkkarin pumpun kanssa ja siksi kyselin. Tarkoitus ei ole ottaa mitään hirveitä tehoja, vaan vähän lisää kun kärryä vedettäessä tuntuu nahkeelta.