PDA

View Full Version : patrollin ohjauksen tehostusta

matti.v
05.05.2013, 20:14
mites muilla riittää 160 koppasessa patrollissa vakio ohjauksen teho:confused:

mulla on tuossa mettäpelissä soa ja 12,5/36tsl:t ja tuntuu ettei sitä saa vasemmalle käännetyä muuten kuin auton liikkuessa. kokeilin viritellä tehostimen pumppua parilla prikalla jousenalle ilman apua ja pumpunkin vaihdoin mut eipä se muuttunu paremmaksi.
onkohan tossa simpukka paskana vai onko se tehostus tosiaan noin onneton?
kun on noissa muissa pikkasen keveempi tuo ohjaus mut onpa niissä pienemmät renkaatkin.:rolleyes:

sellainen ilmiöhän tossa vielä on et koria pyrkii pikkasen nostaa kun rattia kääntää,en muista kumminpäin mut kuitenkin, apusimpukkaa on laskettu 4cm,vetotanko aika suorassa. muistelisin et tuo korin nostaminen tulee muissakin mut ei noin selvästi ilmi.

hakua koetin käyttää ja jotenkin jäi sellanen kuva ettei noissa kait kummoinen toi tehostus olisi isoille renkaille.
mites se apuorbi, sillehän oli jossain rakenteluohjeetkin ja porauspaikat simpukkaankin,mistähän sen topiikin löytäs:confused:
riittääkö sille orkkispumppu?

_Jape_
05.05.2013, 20:17

hyvin.

Sami89
05.05.2013, 20:55

Ei mulla ainakaa jaksanu 38,5 paljo paikallaa käännellä..:D sillä tuli talvellakin ajellessa hiki.:D:D

matti.v
05.05.2013, 21:24
Ei mulla ainakaa jaksanu 38,5 paljo paikallaa käännellä..:D sillä tuli talvellakin ajellessa hiki.:D:D

niinpä. just selailin tuota sun pikupin rakentelujuttuja kun muistelin että siinä on hydroassisant tjs ohjauksessa. millainen tuossa on ohjaus, jaksaako kuin hyvin käännellä ja onko vielä sama pumppu kuin jv.n aikaan?

tapsa4x4
05.05.2013, 21:30
apuorbin kanssa vakio pumppu ei oikeen riitä.

jossain on vikaa jos ei meinaa kääntyä toiseen suuntaan.
mulla on ollut joskus olka laakeri hajalla ja kääntyi toiseen suuntaan kevyesti ja toiseen huonosti ja samanlaisen vikaan oon törmännyt kun ajoin ohjaus iskarin solmuun.

Sami89
05.05.2013, 21:34
On juu sama pumppu vielä.. Ja hyvin jaksaa pyöriä kääntää vaikka vähä tiukemmassakii paikassa.. Eli suosittelen kyseistä kapistusta.:)

matti.v
05.05.2013, 21:38
apuorbin kanssa vakio pumppu ei oikeen riitä.

jossain on vikaa jos ei meinaa kääntyä toiseen suuntaan.
mulla on ollut joskus olka laakeri hajalla ja kääntyi toiseen suuntaan kevyesti ja toiseen huonosti ja samanlaisen vikaan oon törmännyt kun ajoin ohjaus iskarin solmuun.

pitää huomenna nostaa keula ilmaan ja tutkia noitakin.ei kyl pitäs olla niistäkään kiinni kun vika oli jo heti kun tuolla ensimmäisen kerran ajoin ja ennen kuin tosta yhtään murrosta tuli särettyä. ohjausiskaria tossa ei oo paikallaan.

Jari
05.05.2013, 21:45
ei piisaa. ratkaise ja toteuta mullekkin

Samsonite
05.05.2013, 21:55
Apusylkällä ja omalla pumpulla tulee hidas, ei riitä litrat vissii. Nopeesti ei pysty kääntää vaan kääntyy omaan tahtiinsa.
Aslakki tuommosia kerto kun hain moiset vehkeet sen purkupökäleestä.
Liekkö joku kaarnakylkilotkottimen saginaawi olis hyvä siinä ?

Niin ja se alkuperänen simpukka tehostaa paremmin toiseen suuntaan ihan rakenteensa vuoksi, "männän" pinta-alat erilaiset eripuolilla. Läpivuotoa kun alkaa tulemaan, tahi paineet tippumaan niin heikompi puoli hyytyy ensin.

Kolmee pumppuu ja kolmee simpukkaa oon 35"silla kokeillut ja kaikki tehottomia paskoja. Nyt pitää vaihtaa jo koko rattia-akseli kun oon hauistehostimella ajellut, hakkaa yli jostain hitosti. :eek:

Sami89
05.05.2013, 22:25
Saginawi mulla on.. Tai vittujakaa en noist jenkkien jutuista tiiä mut käsittääkseni se on saginaw..:D ja sillä on ainaki ihan sopivan nopee käännellä..:)

matti.v
06.05.2013, 18:31
hommasin tänään T liittimen ja pikkuhitsailujen jälkeen sain tehtyä siitä paineenmittaustavarten sopivan patrollin orkkispumpun ja paineputken väliin. toi kierre on 3/8" jig päällä joten sellasta ei kaupasta saanut valmiina

kääntelin ohjausta mittari kiinni ja ihan kokonaista 70 bar antoi pumppu vakiona.:mad:
irroittelin taas paineventtiilin ja laitoin nyt 3 kupariprikkaa jousenalle, nyt löytyi tyhjäkäynnillä n90bar ja kierroksilla liki 110-120bar:) painetta on ehkä liikaakin mutta ei ainakaan vielä räjähtänyt mitään.:D
ohjaus keveni vähän mut ei se hyvä vieläkään oo. pumpun tuotto taitaa tosiaan olla pieni kun kiekkoja saa olla n1500 että nousee paine yli 100bar. no jospa sillä ny muutamat ajot sais suoritettua.

muutamalle tutulle jo soittelin ja sovittiin alustavaa kauppaa aspenin pumpusta, jos sen laittas ja apuorbin :rolleyes:
vinkkejä kaivataan et mihin kohtaan pumppua ne painelähdön reiät porataan:confused:

nalle00
06.05.2013, 18:45
35 x 13,5 renkailla jaksaa kyllä ihan hyvin tosin jos renkaat hangessa / jängässä niin sillon ei taida riittää mikään muu kun hytikka ohjaus, mutta renkaat pinnalla on hyvin pelannu

HeikkiH
07.05.2013, 07:37
vinkkejä kaivataan et mihin kohtaan pumppua ne painelähdön reiät porataan:confused:

Eikös ne porata simpukkaan?

Sami89
07.05.2013, 09:05

Jep..:) jossain joskus näin ohjeetkin siihen mut just nyt taas tähän hätään en niitä löydä..:confused:

matti.v
07.05.2013, 10:46

:) niinpä tietty. Sitäkun kirjottaa kiireissään:o

aslakki
07.05.2013, 11:31
Tosiaan vakiopumpulla oli vähän tilanteita ku ei pyörät kerinny kulkusuunnan vaihtojen mukana:D

kuvalinkki Tapsa4x4:n galleriaan:

http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=88&pictureid=490

matti.v
07.05.2013, 21:35
kiitos aslakki,:) tuosta kuvasta ne porauksien paikat tosiaan näkyy.
ilmeisesti 1/4" letkut riittää.. minkäkokoisella männällä pitäs sylinteri olla, löysin yhden jossa n 40mm mäntä ja joku 15mm varsi. sitä vois kokeilla alkuun jos siinä vaan isku riittää.

matti.v
07.06.2013, 23:11
tämäkin vähän edistynyt.

simpukan vaihdoin mut eipä se siitä muuttunut miksikään. jostakin syystä tuo vakiopumppu ei taaskaan anna kuin 80bar painetta.:mad:

nyt olis tallin pöydällä se jenkkipumppu työnalla, kiinityksiä joutuu aikapaljon värkkää ja hihnapyörä pitää vaihtaa/ rakentaa yhdistämällä jenkin keskiö ja patrollin kehä.

mites tohon jenkkipumppuun saa lisää painetta,prikkoja jonnekin? löysin jokuaika sitten palstalta kuvan jossa oli joiden jenkkien pumppujen paineventtiileiden eroja ihmetelty. mut en sitä enää löydä.

Samsonite
08.06.2013, 09:46
Olikohan Jaren kaalimato topikissa?

matti.v
11.08.2013, 20:15
lopultakin olis tuo saginawin pumppu paikallaan patrollissa. se viipyi jopa kuukaudenpäivät koneistamossakin hihnapyöränvaihdossa.:rolleyes: nyt siinä on patrollin oma hihnapyörä kiinni hitsillä.muutenkin melkoinen väsääminen oli tuon pumpun kiinityksen askartelussa.

pikaisesti äsken ohjausta kokeilin ja on se hieman parempi. mut painetta ei tuokaan pumppu anna kuin max 85bar.

mites tohon jenkkipumppuun saa lisää painetta,prikkoja jonnekin? löysin jokuaika sitten palstalta kuvan jossa oli joiden jenkkien pumppujen paineventtiileiden eroja ihmetelty. mut en sitä enää löydä,jaren kuvia ne ehkä oli mut ei mielestäni kaalimatotopiikissa.
ja minkäs kokoiseksi sen paineventtiilin reiän uskaltaa porata?