PDA

View Full Version : Paineet kävässy väärässä paikassa ja vaihde ongelmaa.


Galder
26.04.2013, 23:32
Tapahtumaketju........ Autolla kiihdytetty rampilta moottoritielle ja kelattu vauhti 100km/h asti jolloin löysätty kaasua että vaihtaisi isoimman pykälän päälle..... Jota se ei kuitenkaan tehnyt vaan jäi 3 vaihteelle jonka seurauksena vielä polkaisin kaasua pikkaisen enemmän jonka jälkeen taas hölläsin kaaasua että vaihtaisi vaihdetta.... Ja ei vaihtanyt vieläkään isompaa jonka jälkeen jatkoin vielä ajamista joitain satoja metrejä kunnes huomasin erittäin kivan savupilven auton perässä (joka ei tullut putkesta) vaan oli hieman konehuoneessa levitelty korroosio suojaa täyteen.

Eli vinkkejä lähinnä tohon vaihde ongelmaan tarviis. Ja autohan oli pajero vm.89 v6 3000 tomaatti. Öljyjen leviämistä selvitellään kuhan päivä valkenee että onko pettänyt vaan öljyn jäähdyttimelle menevä putki vai mikä..... Vai oiskohan mahollista että oilisi pettänyt kampuran stefa joka vaihdettiin hihnan vaihdon yhteydessä.

Edit: Niin ja öljyn paine valo ei syttyny missään vaiheessa mitä auto oli käynnissä. (vai oisko laatikko ölpät sitte syleskelly.... Mutta öljy oli kyllä mustaa)

Galder
27.04.2013, 11:35
Kävästy tutkimassa potilasta ja kampuran stefanhan tuo oli korkannu irti :mad: (vaihdettu noin 2kk sitten ja liiman kanssa laitettu paikalleen) ja öljymittatikkukin oli noussu pois paikaltaan. Eli pitäs selvittää et miks ampunu paineet alakertaan ja äsken pyöritetty konetta niin starttaa normaalisti ja pyörii nätisti ja korkki auki pyöritetty ja ei pahemmin huohottele tyhjäkäynnillä. Ja edelleen se vaihde ongelma mietityttää et miks ei vaihtanu isompaa.

Arpe
27.04.2013, 14:25
Moottorin huohotin viallinen? tukkeessa? eli tekee painetta öljytilaan.

Jos en nyt ihan väärin muista,pajeron automaatin suurimman vaihteen toiminta oli riippuvainen jostain moottorin lämpöanturista,eli jos johto on irti tai anturi viallinen ei suurin pykälä mene tupaan.Voin olla väärässä,mut muistelen jotain tuon suuntaista.?.?.

Galder
27.04.2013, 15:06
Moottorin huohotin viallinen? tukkeessa? eli tekee painetta öljytilaan.

Jos en nyt ihan väärin muista,pajeron automaatin suurimman vaihteen toiminta oli riippuvainen jostain moottorin lämpöanturista,eli jos johto on irti tai anturi viallinen ei suurin pykälä mene tupaan.Voin olla väärässä,mut muistelen jotain tuon suuntaista.?.?.

Pitänee tutkia toi huohotin. Tosin käynnissä ollessaan tossa ei niin hirveellä paineella työntäny öljyä pihalle tiiä sitten miten kuseskelee kun olisi kierroksia. Juu ja kyllä lämpö anturi säätelee vaihteistoo mutta koneessa oli kyllä lämpöö noin 60 astetta ainakin mittarin mukaan (jälkikäteen asennettu anturi/mittari jossa asteikko) no kuhan kelit pikkasen tosta taas paranee niin lähtee tutkimaan taas lisää.... Tahto taas toi taivas revetä......

Ööh.... missäs kohin noita huohotin letkuja tuolla on. Venakopasta kähtee yks imuputkeen mutta eikös lohkostakin pitäs lähtee joku jostainkohin ?

Arpe
27.04.2013, 16:49
Venttiilikopasta imupuolelle nuo huohotinputket yleensä menee,jos on suljettu huohotusjärjestelmä kuten tuonikäisissä jo useesti on. Tutki letkut ettei niissä oo mitään venttiileitä tai sihtejä mitkä saattais virtauksen tukkia.
Ei se tyhjäkäynnillä paljoo huohota jos moottori on läheskään kunnossa,mut kovemmassa vedossa ohivuodon määrä onkin jo eri luokkaa.

Galder
27.04.2013, 17:13
No löytyhän tuolta opas kirjasista oikeet kuvat kun aikansa selaili....

Oli kuva ja ohessa kyseinen teksti.

(1) Disconnect the ventilation hose from the air-intake plenum.
and connect a hand vacuum pump to the ventilation
hose.
(2) At this time, make sure that there is leakage when vacuum ,.,
is applied, If there is no leakage when vacuum is applied,
either clean the positive crankcase ventilation valve or
replace it.
(3) After completion of the work, set the reset switch (at the
rear of the meter) to switch OFF the “maintenancerequired”
warning light.
(Refer to GROUP 8 - Meters and Gauges.1

Galder
27.04.2013, 20:36
Mites ois että kannattasko mittailla ohivuotoo/puristuksia sylintereistä.... Ajettu kyllä jo 400tkm että kyllä varmasti jotain vuotoo on mutta eikös tuokin jotain kertos että onko suurempaa vikaa vai ei.

Galder
03.05.2013, 20:33
Tänää vaiheltu uus stefa ja ajeltu kaverin luota takas kotio ja kesti öljyt koneessa ja muuten toimi...... Paitsi vaihe loota ei oikein rokkaa. Ei vaihda isointa vaihetta ja jotenkin tuntuu että lähtee "moottorijarrutukselle" kun höllää kaasua. Onkos tonne automaatti lootaan olemassa mitään "pesu" ainetta joka kannattas antaa pyöriskellä siellä hetken ennen kun valuttaa öljyt pihalle. Ja tarkotus availla kunnolla se laatikko eikä pelkkää roppua pohjasta.

Tomppaa_
03.05.2013, 20:45
Mitenkäs se ylivaihteen nappula? Toimiiko?

Bj Andy
03.05.2013, 20:49
En noista Mitsuista muuten mitään tiiä mutta se että loota ei vaiha isommalle viittaa jossain määrin alipainevuotoon. Eli loota luulee koko ajan että hanat on enemmin tiskissä kuin onkaan.

Ja tämä siis sillä varauksella että ko laitteessa ylipäätään on mitään alipaine ohjauksia lootalle.

Galder
03.05.2013, 21:11
Mitenkäs se ylivaihteen nappula? Toimiiko?

On ainakin aikasemmin toiminu niin kuin pitää. Muutaman kerran joutunu käyttää kärriä vedettäessä.

Minun tietääkseni ei ole mitään alipaine ohjausta. Pitänee nyt alotella että vaihtelee lootaan uutta öljyä sisuksiin ja uutta suodatinta. Mutta mikäs sen voi aiheuttaa että lähtee jarruttamaan vaikka valitsin on normaalisti D asennossa ei kyllä jarruta niin voimakkaasti kuin 2 ja L asennoilla mutta kuitenkin huomaa että rupeaa jarruttamaan moottorilla voimakkaammin kuin ennen. Ja tossa kotia ajaessa huomasin että kun ajelee tota 60km/h ja pikkasen höllää kaasua niin silloin pitäs vaihtaa isoin haide silmään niin kierrokset kyllä tipahtaa alaspäin että vaihtas isompaa mutta sitten kierrokset nousee takas ja rupeaa "jarruttamaan" mottorilla.

Galder
04.05.2013, 18:48
Nyt öljyjä vaiheltu lootaan ja kyllähän sieltä rupes se viimenenkin pykälä löytymään mutta hieman pätkien. Entiset kyllä oli sellasta siirappia että ei oo kyllä ihan hetkeen vaihettu. Väri oli sellasta siirapin ruskeeta. Milläs tökötillä olette muuten pesseet konehuoneitanne? Et millä sais tota öljy mössöö pois tuolta konehuoneesta. Ja uus stefakin kestäny paikallaan vaikka antanu vähän happee koneellekkin että saatas vika ajettua pihalle. :D

Galder
04.05.2013, 23:17
Juu kyllä rupee löytyy toi 4 vaihe päälle mutta tiputtelee turhan herkkään sitä sitten 3 vaihteelle isolla tiellä ja välillä jää sitten nopeesti rumpaa noita vaihteita ja kaasu oli samassa koko ajan....

Tosin öljyjä vaiheltu silleen että otettu ropun kautta mitä tulee ja sama määrä takas uutta ja sitten käyty ajelee noin 50 kilsaa kortteli rallia ja pikku pyrähyksiä isolla tiellä ja sitten tehty samalla tavalla uus öljyjen vaihto kun ei kerenny/jaksanu purkaa enempää laatikkoo auki.

Ja mites muuten et onko tossa gen1 pajeron automaatissa turbiinissa roppua et sais tyhjäks. Niin ja olikos siellä suodatinta vai pelkkä sihti....

esah
05.05.2013, 10:33
Juu kyllä rupee löytyy toi 4 vaihe päälle mutta tiputtelee turhan herkkään sitä sitten 3 vaihteelle isolla tiellä ja välillä jää sitten nopeesti rumpaa noita vaihteita ja kaasu oli samassa koko ajan....

Tosin öljyjä vaiheltu silleen että otettu ropun kautta mitä tulee ja sama määrä takas uutta ja sitten käyty ajelee noin 50 kilsaa kortteli rallia ja pikku pyrähyksiä isolla tiellä ja sitten tehty samalla tavalla uus öljyjen vaihto kun ei kerenny/jaksanu purkaa enempää laatikkoo auki.

Ja mites muuten et onko tossa gen1 pajeron automaatissa turbiinissa roppua et sais tyhjäks. Niin ja olikos siellä suodatinta vai pelkkä sihti....

T
urbiinissa ei ole roppua eikä laatikossa suodatintakaan ainoastaan sihti

Galder
20.05.2013, 19:51
Laatikko ongelmaa selvitelty ja syylliseksi osoittautui OD solenoidi ja joka ainakin paikallisen merkki liikkeen mukaan on lähes kyseisen auton hintainen. Joten olisi hakusessa tollainen solenoidi. Löytyy numerolla MD 609445 tai MR 111917 tota solenoidia vissii loytyy jostakin tojotan lootistakin mutta niille en ole vielä löytäny mitään numeroo millä haeskelis. Ja ens hätään reemelillä tehty vähän uutta kanavaa että solenoidi ohitetaan mutta olisi kiva saaha toimimaan ihan niin kuin on suunniteltu.

ja tuossapa kuva vielä osasta. (ohitus tehty että yhistetty noi kaksi pikku reikää)
http://i390.photobucket.com/albums/oo344/selkent1/PajeroODSolenoidMD609445orMR11191704.jpg

Tomppaa_
20.05.2013, 22:03
Onhan sulla tarpeeks öljyä askissa? Liian vähäinen öljymäärä aiheuttaa tuota vaihteitten seilaamista. Samoin liian tiukka/takerteleva kickdownin vaijeri.

Galder
20.05.2013, 22:16
Juu öljyjä on tarkasteltu useempaan oteeseen että riittävästi on ja vaiheltukkin kun entiset hais palaneelle ja oli vähän kummallisen väriset. Ja yleismittarilla katottuna toi solenoidi oli sökö ja ei tuo paljoo napsunu vaikka syötti virtaa suoraan akulta. Ja nyt se on ainakin viallinen kun ei tykänny paja vasarasta. :D

Yks puulaaki löyty melko halvalla mutta sijaitsee jenkkilässä ja tilaus lomakkesta ei ainakaan saa valittua suomee joten laitoin kyselyä s-postilla että lähettävätkö osia suomeen.

NiFa1
20.05.2013, 23:12
Tänää vaiheltu uus stefa ja ajeltu kaverin luota takas kotio ja kesti öljyt koneessa ja muuten toimi...... Paitsi vaihe loota ei oikein rokkaa. Ei vaihda isointa vaihetta ja jotenkin tuntuu että lähtee "moottorijarrutukselle" kun höllää kaasua. Onkos tonne automaatti lootaan olemassa mitään "pesu" ainetta joka kannattas antaa pyöriskellä siellä hetken ennen kun valuttaa öljyt pihalle. Ja tarkotus availla kunnolla se laatikko eikä pelkkää roppua pohjasta.

Katteleppa Forten aineista tietoa! Ite käytin Mazdassa moottorissa sen pesuaineen ja öljynvaihdon yhteydessä laitettiin sinne joku hoitoaine. Kalliita aineita mutta mulla ainakin toivat osan laitumelle karanneista hevosista takaisin. Löytyy myös laatikoille, manuaaleille ja tomaateille. Muistaakseni noita Forten aineita ei myydä kuluttajille, eli ainoastaan käsittely tehdään huoltopisteissä. Itellä kävi siinä mielessä tuuri kun kaveri pystyi ostamaan nuo aineet ja ei tarvinnut itellä maksaa kuin sisäänostohinta + koppa kaljaa. :rolleyes:

Galder
21.05.2013, 00:09
Melko nopeesti vastasvat tuolta jenkkilästä. :eek: Lähettäävät osia tännekkin mutta joutuuvat tilaamaan japanista ekaks osan itellee ja sitte lähettelee mulle tota niin toimitus aika ois noin 30 - 45 päivää. Tosin hintansa puolesta jopa joutaakin odottelemaan. Tuolta tulis maksamaan 215€ rahteineen ja timanttitiskillä osan hinta oli 478€.


Juu forteja tullu kans kateltua mutta ajattelin kokeilla noita RVS tuotteita.