PDA

View Full Version : Alipaine ei piisaa jarrutehostimelle


kokkolanpoika
28.03.2013, 16:38
Tästä on nytten jotain vastaavaa juttua aikasemminkin, mutta en oikeen tiedä mihin sen ois liittänyt.

Elikkäs ei maasturi, mutta sukua. Asensin tuohon henkilö Roveriin Disko 2sen jarrutehostimen. Ajatuksena lähinnä kasvattaa pääsyliterin kokoa muutaman millin, osien saatavuus helpottaa ja myös siinä uskossa että tehostaja on tuplaten isompi että jarrut paranisivat kun autoon on laitettu taakse rumpujen tilalle isot levyt ja eteenkin asennettu isot levyt.
V8 Moottorista ei oteta alipainetta kun se ei sitä enään kehitä pahemmin, n:-0.3bar saa aikaiseksi enään. Autoon on siis laitettu Saabin sähköinen alipainepumppu joka tarkoitettu nimenomaan jarruille.
SD:n omalla tehostajalla ei ollut ongelmia alipaineen loppumisen suhteen ennenkuin oli pumpannut 4-5kertaa poljinta.

Mutta nytten Diskon tehostimella jarrut eivät piisaa kuin yhteen painallukseen. Sitten menee poljin tönköksi. Muuten poljintutuma paljon parempi kuin vanhalla asetuksella.

Kysymys kuuluu, jos laitan tuonne esim 2-3l alipainekerääjäsäiliön, auttaako se minua jarrujen kanssa asiaa että voin pumpata poljinta sen 4-5x ennenkuin tehostin putoaa pelistä?
Vai pitääkö mun laittaa Disko 2sen mekaaninen alipainepumppu tuohon koneeseen että alipaine piisaa?

BryGgi
28.03.2013, 16:42
Kyllähän siitä säiliöstä on hyötyä jopa pakollinen tuommoisessa, pääsee pumppukin hiukan helpommalla. noin ainakin dieseleissä kun alipainetta eivät hirveemmin kehitä, eli ison ukon nyrkin kokoinen säiliö esim läjän aliainesäiliönä, missä takaisku kiinteänä. Semmoisen etsit suoraan tuohon omaan autoos

Rytari
29.03.2013, 00:22
litrankin säiliö on jo aika iso, kaksi jo valtavan hyvä, ja vaikka ei se kone mahdottomia alipaineita kehitäkkään niin kannattaa se koneen omakin alipaine takaiskun kautta ottaa siihen samaan säiliöön, vaikkei se etenkään tyhjäkäynnillä paljoa teekkään niin kyllä seillä imusarjassa sitä imuakin on ja se sähköinen sitten vaan tekee loput mitä ei ilmaiseksi synny.

kokkolanpoika
29.03.2013, 11:19
Eräs insinööri kaveri tuota laski eilen iltasella minulle. Hän tarvitsi jarrutehostajan tilavuuden siihen, tiedon kuinka monta kertaa poljinta pitää pystyä painamaan, pumpun tuottaman alipaineen. Sitten tarvitsisi tiedon jolla tehostin vielä toimii. Mutta tämä pitäisi mitata. Ja pumpun tuotonkin hän tarvitsisi. Mutta niillä tiedoilla joita hänelle pystyin antamaan. Pumppu tekee -0.8bar alipainetta ja tehostimen tilavuus n:4l ulkomitoista mitattuna ja 2l keräys purkilla kerta polkasun jälkeen jäis -0.27bar alipainetta järjestelmään. Eli pikaisten laskujen mukaan 2l keräyspurkki ei riitä.. Ei tehostin enään toimi noin pienellä alipaineella kunnolla. Tilavuutena 4l olisi parempi.. Pitää nyt suunnitella ja testailla vielä.. Ja se että voiko insinöörin taitoon luottaa.. ;)

Rytari
29.03.2013, 13:19
Eräs insinööri kaveri tuota laski eilen iltasella minulle. Hän tarvitsi jarrutehostajan tilavuuden siihen, tiedon kuinka monta kertaa poljinta pitää pystyä painamaan, pumpun tuottaman alipaineen. Sitten tarvitsisi tiedon jolla tehostin vielä toimii. Mutta tämä pitäisi mitata. Ja pumpun tuotonkin hän tarvitsisi. Mutta niillä tiedoilla joita hänelle pystyin antamaan. Pumppu tekee -0.8bar alipainetta ja tehostimen tilavuus n:4l ulkomitoista mitattuna ja 2l keräys purkilla kerta polkasun jälkeen jäis -0.27bar alipainetta järjestelmään. Eli pikaisten laskujen mukaan 2l keräyspurkki ei riitä.. Ei tehostin enään toimi noin pienellä alipaineella kunnolla. Tilavuutena 4l olisi parempi.. Pitää nyt suunnitella ja testailla vielä.. Ja se että voiko insinöörin taitoon luottaa.. ;)

joo, se ei varmaan riitä siinä vaiheessa kun sitä alipainetta ei tule mistään lisää, muta ota huomioon että sulla oli siellä se pumppu mikä sitä kokojan teki lisää, ja tehostimen koko pytty ei ole sitä alipainetilaa

mutta eipä se tietysti mitään kauheaa ongelmaa tee vaikka sinne rooverin lokasuojaan 4 litran pytynkin laittaa, se van kestää vähä kauemman pumpata tyhjäksi, ja edelleen suosittelen että käytät sitä sähköistä vain sen oman moottorin vajavaisuuden apuna.

Mase
29.03.2013, 20:57
Ei sen säiliön tarvi olla välttämättä iso tilaa vievä pytty.
Jossain ratapelissä oli iskarituet yhdistävä jäykisteputki jarrujen alipainesäiliönä.
Tolla periaatteella kun tulppais turvakaaret ja helmaputket säiliöksi, niin riittäisi alipainetta viikon jarrutuksiin...
Ja ehdottomasti imusarjalta takaiskun kautta ne alipaineet talteen mitä sieltä tulee, kyllä se -0,3bar on hätätilanteessa parempi kuin ei mitään ja eikös moottori jarrutuksessa tule kuitenkin isompi imu.

Bj Andy
29.03.2013, 21:07
Joku kahen kilon sammutin vois olla aika sopivan siro pönttö...

Ja jostakin harmaan solukon syövereistä nousee hatara ajatus että nimen omaan se koko tehostimen pytty on normitilassa alipaineinen ja jarrutuksessa sen kalvon takapuolelle päästetään ulkoilmaa. Eli sen alipaine pöntön ei tarvi olla X kertaa sen tehostajan tilavuus kun sitä ap.tä ei vajuteta kuin vähän kerrallaan.

Korjatkaa taas jahka väärässä olen.

BJ-40/76
29.03.2013, 22:16
BJ andy: juuri noin muistelen itsekkin tuon tehostimen toimivan japseissa/saksalaisissa.

Siis ULKOMUISTISTA: tehostimessa on kumikalvo, ja jarrupolkimen tangossa on (servon sisässä) venttiilipaketti, joka jarrupolkimen ollessa ylhäälä päästää alipaineen kalvon molemmin puolin, ja kun jarrupoljinta painetaan, niin kalvon ohittava(siis se venttiili, mikä päästää alipaineen kalvon jarrupolkimen puolelle) sulkeutuu, ja jarrupolkimen puolelle aletatan päästää ilmaa polkimen juuressa olevan vaahtomuovisen suodattimen läpi. (Siis dieseleissä, esim. toyota BJ-LJ-HJ-HDJ jne: kun uiskennellaan noin syvällä, ja hiplataan jarrupoljinta, niin jos tuo vesi on sisällä jarrukellon yläpuolella, niin jokaisella jarrupolkimen hipaisulla menee vettä öljypohjaan:o samoin kuin kaikissa muissa alipainevuodoissa)
ja kun kalvo on löytänyt oikean paikan suhteessa jarrupolkimeen, venttiilit sulkeutuu. ja kun jarrupoljinta nostetaan, niin kalvon ohittava venttiili avautuu siksi aikaa, että kalvo taasen löytää paikkansa.

Mutta tuon alipaineen riittävyys: onko tuo alipainepiiri/tehostin ehyt?

Siis kun et jarruta, niin pumppu ei käy, kuin joskus satunnaisesti, muutamia sekuntteja muutaman minuutin välein?

Ja kun jarrutat, siis esim. painat jarrupolkimen esim. puoleen väliin, niin pumppu ei ala käymään jatkuvasti (siis pyörähtää muutaman sekuntin)
Mutta kun löysäät jarrupolkimen ylös, niin pumppu taas alkaa käymään.

Jos kaikki on kunnossa, niin lisäsäiliötä kehiin, muodossa taikka toisessa, ja niitähän voi olla useampia, muistat vaan että letkut ei saa päästä alipaineesta lyttyyn! Nuo nailoniset paineilmaputket hyviä, kunhan putkien liitos nippoihin hyvä, itse käyttäisin ruuvattavia.

Ja tuota moottorin alipainetta kannattaa hyödyntää, siis vähintään imeä takaiskuventtiilin kautta tuo 0,3 bar tuonne säiliöön.
kestääkö tuo sähköpumppu imeä ulostulosta? siis jos varma tieto, että kestää, niin imusarja imemään.

kokkolanpoika
30.03.2013, 00:20
Tehostimen pitäs olla ehyt. Se on ostettu luotettavalta LR taholta.
Juu pumppu käy satunnaisesti drr.......... drr.... harvakseltaan sillon tällön kun ei jarruun kosketa.
Ja heti kun poljinta painaa puoleen väliin pumppu rupeaa surraamaan, saman teki vanhalla tehostajalla, ja siinä riitti jarrut ainakin 3-4 polkasuun.

Pumpun ulostulon kautta imemisestä en sano mitään. Tuskin "Saabin tehaskaan" tuota tietäisi..

Tässä vehkeessä tuolta imusarjasta alipaineen ottaminen voi olla pikkusen ??? En tiedä onnistuuko se 3-4mm alipaineletkujen kautta joita on 8kpl? Isompaa letkua en rupea virittämään tuonne. Menee muuten imusarjatoteutus hukkaan.. Ei noista pilleistä oikein kauheaa tuottoa voida ottaa ulos.. :)

Rytari
30.03.2013, 00:37
Tehostimen pitäs olla ehyt. Se on ostettu luotettavalta LR taholta.
Juu pumppu käy satunnaisesti drr.......... drr.... harvakseltaan sillon tällön kun ei jarruun kosketa.
Ja heti kun poljinta painaa puoleen väliin pumppu rupeaa surraamaan, saman teki vanhalla tehostajalla, ja siinä riitti jarrut ainakin 3-4 polkasuun.

Pumpun ulostulon kautta imemisestä en sano mitään. Tuskin "Saabin tehaskaan" tuota tietäisi..

Tässä vehkeessä tuolta imusarjasta alipaineen ottaminen voi olla pikkusen ??? En tiedä onnistuuko se 3-4mm alipaineletkujen kautta joita on 8kpl? Isompaa letkua en rupea virittämään tuonne. Menee muuten imusarjatoteutus hukkaan.. Ei noista pilleistä oikein kauheaa tuottoa voida ottaa ulos.. :)

teet johonki imusarjassa vaan putkelle jengan... tai läppärunkoon läpän alle? ne pikkuletkut tuskin on hyvä jutu, toki aina parempi kun sähköinen.

kokkolanpoika
30.03.2013, 09:42
Kyllä mää unohan sen imusarjaan poraamisen.. Alipaine pitäs kuiteskin sitte ryöstää useammalta pytyltä, eikä vain yhdeltä. Ja letkuja tulee sitten enemmän kuin tarpeeksi mikä ei ole hienoa.. Syystä että: :(
http://img41.imageshack.us/img41/132/img1809tn.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/41/img1809tn.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

BJ-40/76
30.03.2013, 10:20
Mutta tuosta alipaineesta; siis kun polkaiset pedaalin puoleen väliin, niin pumpun tosiaankin kuuluu käynnistyä, mutta sammuuko ollenkaan?
Siis pitäisi sammua, ja voi herätä sitten uudelleen, kun vapautat jarrun.

Ja tuosta saabista: sehän on länsiauto, nyt vain taitaa olla tosi kaukana lännessä nuo omistajat:cool:

PS. Onhan nuo pelkkiä läppärunkoja, siis tulee ruisku? miten nuo toimii nykyään ilman ilmamäärämittaria?

pee
30.03.2013, 10:25
hihnamalli ? laturiin ?

kokkolanpoika
30.03.2013, 13:28
Nyt testailin pikkusen pumpun sielunelämää, laiton uudet letkut kun oli minimaalinen vuoto, ja poistin toisen takaiskun linjasta kun se oli rikki. Tehostimessa oleva saa piisata.
Laitoin pumpun imemään paineet, ja uusi kunnollinen nestevaimennettu painemittari kiinni. Pumppu stoppasi, sähköt irti ja n:minuutin katsottuani paineet eivät tippuneet kuin 0.05bar Eli ei juurikaan yhtään. Pumppu kehittää -0.7bar alipainetta tuolla mittarilla ja on imenyt paineet 14s järjestelmään. Muovinen mittaria, mallia biltema näytti -0.8bar.

Ja testasin tuon että polkasin polkimen lattiaan, pumppu rupesi pörisemään, pidin poljinta pohjassa jonkun aikaa, ja pumppu sammui, ja jatkoi katkonaista pörisemistään ilman että painemittarin viisari ois edes värähtänyt. (samalla tahdilla kun poljinta ei paineta) Pumpulla vissiin joku "aivo" joka käskee sen satunnaisesti tuhahdella. Irrotin tehostimen päästäkin letkun, tulppasin sen, ja pumppu tekee noita satunnaisia pörähdyksiä samaan tahtiin kuin se olisi kytketty tehostajaan.
Eli kunnossa tuntuu olevan.

BJ-40/76: Moottori on ruisku, ja ovat pelkät läppärungot.. Moottoria ohjaa Megasquirt 3, jotenka ilmamäärämittarit yms semmoset saa nakata museoon.. :)

Pee. Tuo hihnamalli on ollut mielessä. Ostin MakeO:lta Roverin 3.9si koneen josta sain moniurahihna jakopään itselleni. Se on menossa paikalleen lähi aikana toivottavasti. Samalla kävi mielessä jos tonne sais laitettua Disko 2sen alipainepumpun.. Mutta se ilmeisesti toimii jotenkin erillätapaa, eli ottaa kampikammiosta ilmaa tai jotain ja voiteluna toimii sitten öljy?. En nyt muista. Pitäs katsoa mitenkä se oli toteutettu.

BJ-40/76
30.03.2013, 21:25
Siis mistä tuo pumppu tietää "pörähdellä", jos jarrua painetaan? tuleeko sinne tieto esim. jarruvalokytkimeltä? vai toimiiko siten, että päristä kun virta päällä?
Mutta jos nuo pörähdykset "lankunpala jarrupolkimen alla" on suuruusluokkaa 1/10 osa ajasta, niin kuulostaa hyvältä.

Jos meinaat laittaa tuon/nuo lisäsäiliön, niin tuo pumpun takaiskuventtiili välttämätön. (onko pumpussa itsessään takaiskuventtiili, nähtävästi on, jos mittasit alipainetta jarrutehostimen ja pumpun välisestä letkusta/putkesta?)

Ja noista alipainepumpullisista latureista: kokemuksia ainoastaan japanilaisista....

Mutta nuo japsi laturit alipainepumpulla: Ainakin vanhemmat toimivat seuraavasti:
pumppu on lamellipumppu, ja voideltu moottoriöljyllä (tuon kuristuksen paikka vaihtelee, pitää tietää missä tuo pääöljykanavasta otetun paineisen öljyn kuristus tapahtuu, muuten huomattava osa öljypumpun tuotosta menee alipainepumpulle)
Ja tuo ilma, mitä pumpataan pois alipainejärjestelmästä, pumpataan öljypohjaan, siinä samalla nuo tipat voiteluöljyä palaa takaisin kiertoon.
(ja jos esim. bj-40:ssä oleva 4 litran??? alipainesäiliö vuotaa, niin upotus ovien alareunaan kevättulvassa, voi täyttää moottorin tyhjäkäynnillä tulvavedellä muutamassa minuutissa:mad:

Ja alipaine tulee yhteen liittimeen: siis paineöljy, paluu öljytilaan, ja alipainelähtö ovat nuo liittimet.

Sitten on tuo "pierburgi" miten kirjoitetaan? siis kalvopumppu, mitä esim.-70 luvun dsl opelit käytti, on kiilahihnalla pyoritettävä, omalla öljyllä voideltu kampikoneistolla toimiva kalvopumppu, muistaakseni hivenen vaatimaton alipaine/tuotto, varsinkin tyhjäkäynnillä, jos hihnavälitys oli mitoitettu siten, että alipainepumpun max. kierroslukua ei ylitetä.

Bj Andy
31.03.2013, 07:11
Nii kun se tehostajan kalvo liikkuu niin se alipaine laskee samalla ku tilavuus muuttuu. Ja nuo pärähykset voi johtua siitä että se takaisku puuttuu siitä pumpulta ja letkun pieni tilavuuden muutos riittää sille painekytkimelle. Tuokin ominaisuus hävinnee tai harvenee kun laittaa säiliön. Joskaan tuosta mitään haittaa ole.

Nii ja komee kattila. Minkä näkösessä lintassa tuo majailee?

kokkolanpoika
31.03.2013, 16:10
Pumpusta itsestään en tiedä onko sielä takaisku 100% kunnossa, enkä viitsi avata kun se tosiaan käy minuutin aikana muutaman kerran n:sekunnin pyrähdyksiä. Rupeaa vuotamaan pian ja osia ei saa mistää tietenkään.

Tein nytten koevedoksena 3.1l säiliön happosesta putkesta ja siihen päädyt.. Pitää hakea letkukarat Tiistaina kun kaupat aukeaa.. Mutta pikasesti sain työnnettyä letkun säiliön sisään nipasta, mutta ei tietenkään ollut 100% tiivis. Nosti paineet vain -0.5bar kun vuoti sen verta. Mutta poljintutuma tuntui muuttuvan radikaalisti. Noillakin paineilla 3-4 kertaa tuntui toimivan painemittarin näyttäessä jo nollaa, tuntui alipainetta olevan vielä tehostajassa varastossa.
Pitää tehdä kiinnitys rauta huomenissa ja ensi viikolla pikkusen liikuttaa autoa ja kokeilla.

Ja koppahan on SD1..

kokkolanpoika
03.04.2013, 11:35
Nyt ois säiliö kiinni ja testailtu vähäsen minkä kerkesi (emäntä katkasi jalkansa ja on nyt prkl leikkaussalissa, aikaa on pikkusen kirjotella kunhan hän herää).

Eli 3.1l säiliö auttoi sen verran että jos saan imettyä -0.7bar vacuumit tehostajaan/purkkiin, ekalla polkasulla paineet tippuu -0.5bar, tokalla -0.4bar ja sit kolmannella alle -0.3bar jolloinka 4jännellä kerralla jarrut ovat lähes tehostomattomat. Eli 3-polkasua tuntuu olevan nytten aika maaginen raja. Ilman purkkia paineet tippuu -0.7mästä -0.4jään, ja kun tässä polkasee, jarrut tuntuvat pikkusen jo tehottomilta. Eli säiliö auttaa.

Ongelmaksi paljastui että tuo alipainekytkin sydeemi vuosi säätöruuvin kierteestään pikkusen, se aiheutti pumpun satunnaista käyntiä. Laitoin kierreteippiä säätöruuviin, pumppu ei käy minuutin - 2 aikana olleskaan. Eli nyt se on 100% tiivis.

Toinen ongelma on se että tuo alipainekytkin ei anna nostaa pumpun painetta enempää kuin -0.55bar. Sen saa nousemaan -0.7bar, muttä sitten pumppu huutaa koko ajan. Tällä -0.55bar paineella jarrut toimii hyvin jos on säiliö välissä, ilman säiliötä paljon huonompi. Eli -0.55bar paineella kärsii painaa n: +2x jarrua ennenkuin poljin kovettuu. Ekalla polkasulla paineet tippuu -0.4bar, sitten tokalla ne tippuu -0.3bar tuntumaan.

Alipaineet on mitattu pumpun ja tehostajan takaiskun välistä. Vissiin säiliössä varastossa oleva alipaine menee sitten itse tehostajan sisälle kunhan painan poljinta.. Eli haitaksi ei olisi vieläkin isompi säiliö. En nytten nimeksikään satu muistamaan mitenkä toi auto pelitti kun vanha moottori kehitti -0.6bar vacuumia ja orkkis jarrutehostimella. Eise ekasta eikä tokasta jarrutehojaan paljoa menettänyt. Mutta en muista mitenkä sitten 3-4kerran jälkeen menikö poljin kovaksi. Onhan sielä moottorissa tehokkaampi imu kuin tommosessa pienessä kalvopumpussa..

pee
03.04.2013, 16:33
vaan siihenhän voit laittaa toisen säiliön rinnalle, ihan t-haaralla ...

kokkolanpoika
03.04.2013, 19:27
Niiden säiliöiden täyttämiseen menee ikuisuus.. :)

Ajattelin tommosta.
http://www.summitracing.com/parts/hla-009286001/overview/

Ja tuolta infoo.
http://www.marklines.com/img/exhibition/technical_information_hella_vacuum_pumps.pdf
UP 32 pumppu ois tehokkain, mutta hinta pomsahti saksassa 1300e, ja sitten lopetin etsinnät.

Pressure build-up time at 100 hpa ambient pressure, 12 V. pabs = 500 mbar in t ≤ 4 sec pabs = 300 mbar in t ≤ 8 sec

Eli -0.7bar alipaineen kehitykseen menee alta 8s n:4l säiliön kanssa. Mittasin piruuttani nykysen pumpun että kun 3.1l purkkiin otetaan -0.5bar alipaine, se saavutetaan n:13-14s. Ja toi Hella:n pumppu tekee sen ajassa 4s. -0.7bar kehitykseen 3.1l purkissa meni järkyttävät 25s.. Uskon että keräyssäiliön kanssa toi Hella suoriutuu tehtävästä paremmin kuin kiitettävästi nykyseen verrattuna. Nykysen pumpun voi laittaa vaikka imemään kampikammiosta höyryjä.. :)

Tosta löytyy summitilla köuhempiäkin malleja jos joku tarvii.
http://www.summitracing.com/search?keyword=hella%20vacuum%20pump&dds=1

Bj Andy
03.04.2013, 19:38
No nyt se tarvii sen pumpun takaiskun. Eli lienee sama juttu kuin halpis 12 V pikkukompurassa että ei pelaa jos jatkaa täyttöletkua.

Eli laita joku takaisku mahollisimman lähelle sitä pumppua niin se saa "sykäykset" talteen.

kokkolanpoika
03.04.2013, 20:18
Pumpussa on itessään takaisku. Jouduin putsaamaan sen kun lähti letkusta pikkunen murunen ja takaisku rupesi vuotamaan. Semmonen kuminen lärpäke jota alipaine sitten availee kun mäntä liikkuu.. Tuskin se toista takaiskua pumpulle tarvii.. Eikai saabi kaikkein halvinta kamaa käyttäisi.. Sehän on laatuauto.. ;)

Bj Andy
05.04.2013, 18:18
En tiiä mutta ei ole kallis kokeilu vaikka turha olisikin...

E. Jaa se olikin katkaisija mikä sen toppaa. Luetun ymmärtäminen ollu näköjään taas omaa tasoaan.

kokkolanpoika
12.04.2013, 19:35
Päivitetääs hiukan.

Hain Volvolta samaisen pumpun kuin summitilla on myynnissä eli UP30. hintaan 300€ ja viikko toimitusaika. Varaosanumero saatavana jos joku tarvii.

Nyt pitää väsätä huomenna töissä kannake + hakea pari kappaletta lieriöeristimiä sitten maanantaina + takaisku järjestelmään kun sitä ei tässä pumpussa ole.

Pikasella sähkötyöllä pumppu vaihettu. Letku kii ja imua perään. Nyt pumppu imee karkeasti 3.8-4L tehostajan n:5s -0.5bar alipaineeseen, kun ennen Saabin kalvopumppu lutkutti tässäkin hommassa 21s..
-0.7bar Volvon pumppu suoriutui kunnioitettavassa 10-11s ajassa. Kun vanha pumppu imi sitä 3.1l purkkia jo 25s.. :) Liekö tehostajassa +30s?
max alipaineet -0.9bar kuten luvattu.
Ajat ovat viitteellisiä kun toisella kädellä kellotin puhelinta ja toisella törkkäsin liittimet kiinni, joten ajallisesti voi tulla pientä heittoa. Mutta otin korkeimmat ajat mitä muutaman kerran testailin.
Volvon tuotekuvasto ei tarjoa kerääjäsäiliötä tämän pumpun ja tehostimen väliin, vaan on suora yhteys. Joten kokeilen itsekkin moista operaatiota kunhan saan pumpun kiinni. Luulisi että sarjatuotanto autossa poljin ei kovetu vaikka kävisikin radalla ajelemassa ja pumppailisi jatkuvasti jarrua.

Ainut mitä en vielä päässyt testaamaan kun takaisku puuttuu että mitä tapahtuu kun poljinta pumppailee useita kertoja putkella. Pumppu huutaa jatkuvasti puuttuvan takaiskun takia. Ei viitsi polttaa sitä heti.. :)