PDA

View Full Version : bj kymysys


VOLIATTI
22.03.2013, 19:27
enpä ole tutstunut koskaan bj akseleihin/ohjaukseen,
eli tarviiko laittaa korkeaohjaus jos nostaa jouset akselin yläpuolelle tai muuttaa pinjonikulmaa.Mitä pitää ottaa humioon

_JT_
22.03.2013, 20:14
Ite pähkailin joskus kanssa ton perän käännön ja ohjauksen kanssa. Raidetankoo ei kannata kyllä jousipakkojen alle jättää. Käänsin pinjonin ja sitten pyörän navat oikeaan kulmaan. Ohjaus on muuten alkuperänen mutta hommasin toiset kääntöpään laakerin alalätkät ja ne yläpuolelle ja niiden päälle nurin päin tasaseks rälläkoidyt alkuperäset ohjausvarret, pidemmillä pulteilla. Raidetangon joutu lyhentää kun ohjausvarret käänty osottaan auton keskelle päin.


http://static.petrisimolin.com/gallery/data/images/_JT_-Ohjaus.JPG

Kuusi vuotta ollut nyt tollai ohjaus, leimattu tolla systeemillä muutenkin toimiva ratkasu ajolleen mielestäni hyvä. Raskashan se mettässä ilman tehostinta on mutta pärjännyt noinkin.

VOLIATTI
22.03.2013, 21:07
kiitos vinkistä, täytyypä tutustua kun auto tulee kotiin (tehostin löytyy )

_JT_
22.03.2013, 21:31
Itelläkin tehostimen osat odottaneet tossa muutaman vuoden, mutta ei vaan ole tullut asennettua, nyt kyllä kaivannut tehostajaa kun olkapää vähän huonossa kunnossa. Jos sen nyt kesän aikana saisi laiteltua.

VOLIATTI
22.03.2013, 21:41
faija laittanu maksua vastaan 89 vuonna kyseiseen leluun tehostimen ja kävi vahinko että ostin sen auton vahingossa,vaikka mulle ei ikinä tule Toyotaa :D

BJ-40/76
22.03.2013, 23:22
Jos meinaat alkaa tekemään k.o ohjeen mukaista patenttia BJ-40:een, niin hj:ssa on tuo olka-akselin pulttijako suurempi, ja 12mm pulteilla, toki vain ylätapit kartioprikoilla (siis jos meinaat tehdä semmoiset kaksoiskartio-puslat olkatappien väliin.

Ja jos et ole koneistaja, tai muuten keskimääräistä parempi käsistäsi, ja meinaat tehdä itse; ja autolla ajetaan esim. 70km/h tai suurempia nopeuksia, niin osta tehdastekoiset yläolkatapit, jotka sopii heittämällä HJ:n "maljaan"

Toki, jos haluat säilyttää rumpujarrut, niin jarrusatulan kiinnikkeet pitää rälläköidä pois... muuten muistaakseni sopii heittämällä.

_JT_: onko tuossa sinun kuvassa iskunvaimentimia? ei varmaan mene leimasta läpi? Tai sitten katsuri on "hyvä" tuttu, taikka työkyvytön:cool:
(siis tuo valokuvan viritys on niin kaukana 2000 luvun määräyksistä, että en menisi sitä esimerkkinä esittelemään "uusille" bj-harrastajille, toista oli 199x luvulla, silloin katsastin normaalissa muutoskatsastuksessa mm. 38x12,5-15 kumit omaan SOA bj:hin, toki tuota SOA muutosta; spring over axle, en ollut kuullutkaan...)

Repro
23.03.2013, 13:06
Ackerman-kulmat menee ilmeisen vituiks edellä mainitulla muutoksella, tehdastekoisilla varsilla pallonivelen kiinnitys on lähempänä vannetta.

_JT_
23.03.2013, 18:12
_JT_: onko tuossa sinun kuvassa iskunvaimentimia? ei varmaan mene leimasta läpi? Tai sitten katsuri on "hyvä" tuttu, taikka työkyvytön:cool:
(siis tuo valokuvan viritys on niin kaukana 2000 luvun määräyksistä, että en menisi sitä esimerkkinä esittelemään "uusille" bj-harrastajille, toista oli 199x luvulla, silloin katsastin normaalissa muutoskatsastuksessa mm. 38x12,5-15 kumit omaan SOA bj:hin, toki tuota SOA muutosta; spring over axle, en ollut kuullutkaan...)[/QUOTE]

Toi kuva on ensimmäisen koeajon jäljiltä iskarit puuttuu siksi, leimalla ne kyllä oli kiinni. Muuten tommosena leimattu tän vuoden tammikuussa ja muutoskatsastettukin 2000-luvulla kyllä noin, 90-luvulla leikin vielä hiekkalaatikolla.

Ackerman kulmien vaikutusta mietin itekkin sillon ja leimalle kelpaamista pohdin mutta ihan turhaan ollut ihan toimiva mielestäni noin. Ei toi varmastikkaan paras tapa ole mutta 6 vuotta tolla on ajettu noin tekemättä mitään niin halusin tuoda esille vaan toimivana esimerkkinä. Kalliina pidin sillon noita 4x4 labsin varsia (500€) eikä ne vieläkään ilmasia taida olla. Nyt jos tekisin niin vetäisin vielä surutta hitsillä noi alalätkät noihin ohjausvarsiin kiinni ja lisäisin kylkeen viidennen pultin kiinnikkeen. (jossain täällä kuva sellasesta mutta labsin varsiin) Ja mielestäni tossa ei ole mitään laitonta nykyäänkään, mitään osia ei ole hitsattu, vaikka alalätkien ja lisäpultin kiinnikkeen hitsaus tukevoittais tota kummasti.

VOLIATTI
24.03.2013, 12:56
eipä tuo rakentaminen mikään ongelmaole, sais perkule bj kotiin niin pääsis kattelee, muistaakseni kun maalasin kyseisen auton parivuotta sitten olin kattovinani että levyt löytyy edestä. tämä bj on muuten pala offroad historiaa, suomessa ensimäisiä trial kilpureita millä naiset on kilpaillu,jotain 88-95 itse en muista vuosia koska olin aika nuori noissa kisoissa. tietysti nuo papat (pauli /faija) + muut 45+ voi muistaa millon eka talman ja serenan kisat ajettiin

Eskimo
24.03.2013, 22:57
Uudemmassa BJ:ssä (noin vm 80+) on sama jako kääntövarsissa kuin HJ:ssa.

Osta suosiolla ne tehdaskääntövarret millä saat raidetangon pakkojen päälle. Vakiovarret murtuu kohtuu helpolla jos niitä tasoittelee. Tai ainakin pidä niitä silmällä ja varaosia mukana.

Pinjonikulmaa jos käännät BJ:n akselilla yhtään ylöspäin niin kulma karkaa pakkaselle ja on ehana ajettava.

VOLIATTI
27.03.2013, 18:46
kiitos kaikille vastanneilla, myykö lipponen nuita valmiita palikoita ohjaukseen.

sos
28.03.2013, 08:50
Kyl varmaa. Ja lipponen on bisnes mies jos ei ole ni tilataan ja, jos ei ole mistä tilata ni teetetään;)