PDA

View Full Version : Patrolin SOA ja caster?


terppi
16.03.2013, 12:22
Terveppä terve!
Olis tuossa pätkä-patrol('82) -rojekti aika hyväs mallis katsastusta ajatellen, mut kun sen kans kävin tiellä ajelemas, niin oli ihan kaamea ajettava (aiemmin siirrelty vaan lavalla ja ajettu maastossa). Haki joka uran ja ratista sai pitää kii oikeen tosissaan. Alla kumit 31x11,5.
En mä tuosta odota mitään henkilöautomaista, mutta verrokkina kun on ollut mm. GR-patukka, KingCab, Dh Rocky, ym, niin kyl niillä on voinu ajaa aika normaalisti. KC oli jopa mukava, kuten Rockykin.
Toki noissa on helposti väljää nivelissä, ku niitä kuitenkin aika monta on ohjauksessa. Mutta enempi mietityttää edellisen (tai sitä edellisen) omistajan tekemä SOA. Kun tuon etuakselin kierron saa aika helposti kämmättyä. Eli eikös se ole sitten Caster-kulma, joka on tuon etuakselin kiertoa kuvaava? Niin tai näin, niin miten mä tuon saisin mitattua että tietäis et onko se mitenkään oikeaan suuntaan kunnossa? Tai jotain muuta hyvää vinkkiä tuohon?

:)

jubet
16.03.2013, 12:31
Kurkkaa renkaan taakse ja kato olkatapin asentoa. Pitäis olla taaksepäin n.5astetta.

OPA
16.03.2013, 13:04
kaveri laittoi patrollin ohjaus tankoihin sellaisen pallonivel patentin ettei ne pääse kiertymään. auttoi paljon ajotuntumaan. just nyt ei ole kyllä kuvia...

terppi
16.03.2013, 16:23
kaveri laittoi patrollin ohjaus tankoihin sellaisen pallonivel patentin ettei ne pääse kiertymään. auttoi paljon ajotuntumaan. just nyt ei ole kyllä kuvia...
Itelläniki on tuollaine patentti tuossa. Viel parempi olis ku koko vivusto olis jotenki järkevämmi tehty SOA:n jälkeen. Originaalinahan tuo pelittääki iha ok. No, täytyypi ottaa ja tutkia tuon etuakselin kallistuskulmaa. Paska vaan ku sen joutuu rälläköimää auki kokonaa, jos haluaa sitä kulmaa muuttaa.. Mut kai se siit..

BJ-40/76
16.03.2013, 21:27
Jos olkatapin takakallistus on nollassa/negatiivinen, niin ohjaus ei keskitä, ja tahtoo omia aikojaan alkaa vetämään jompaan kumpaan suuntaan, siis kun vetää esim. oikealle, niin rattia pitää kääntää reilusti vasemmalle, että menee suoraan, ja kun lähtee vetämään vasemmalle, niin pitää kääntää reilusti oikealle.

tapsi24
17.03.2013, 07:52
Eilen justiin puuhattiin tuo casteri muutos patrolliin ekaa kertaa. Rälläkällä vaan auki jonnekki 6-7 millin kohtaan ja sit pyöräsuuntaus laitteilla eli rautakangilla ja lekalla eka suoraan kohisteltiin vatupassin kaa ja sit siittä se 4mm taaksepäin eli sen 6 astetta pitäs nyt noin olla.
Tiiä liekkö menny oikein mut itestä tuntu ihan hyvältä ainaki :)

terppi
17.03.2013, 09:24
Eilen justiin puuhattiin tuo casteri muutos patrolliin ekaa kertaa. Rälläkällä vaan auki jonnekki 6-7 millin kohtaan ja sit pyöräsuuntaus laitteilla eli rautakangilla ja lekalla eka suoraan kohisteltiin vatupassin kaa ja sit siittä se 4mm taaksepäin eli sen 6 astetta pitäs nyt noin olla.
Tiiä liekkö menny oikein mut itestä tuntu ihan hyvältä ainaki :)
Mistä vedit rälläkäl auki? Akseliputki poikki ja kiersit sitä vaiko ne jousien alla olevat tuet...?

tapsi24
17.03.2013, 17:20
Putki poikki siitä sauman vierestä ja vääntöä "olka-akselin" laakerien reijästä. Tosin tuossa meillä ei oo soa vaan tojon tukivarret ja kierrevieterit mut sama hienosäätö piti tehä casterille.

_Jape_
17.03.2013, 22:11
Mistä vedit rälläkäl auki? Akseliputki poikki ja kiersit sitä vaiko ne jousien alla olevat tuet...?

leikkuu kohta

http://i10.aijaa.com/b/00875/11943336.jpg

-MaTTi-
18.03.2013, 18:59
Ja ei sitten kokonaan poikki! Sauma vaan eli päälimmäinen putki.

terppi
18.03.2013, 20:34
Ja ei sitten kokonaan poikki! Sauma vaan eli päälimmäinen putki.
Iha kiva tieto, meinaan en olis tienny et siin on kaks putkea päällisin. :) Mietinki et miten tuon sit saa suoraan kii takas ku alkaa vetää kii..