View Full Version : Sisäpuolinen beadlock mallia SLCK
Koska normaali beadlock ei varmista renkaan sisäpuolen pysymistä vanteella, tuli suunniteltua ja tehtyä sisäpuolinen beadlock. Tällaiseen en ole aikaisemmin törmännyt. Kyseessä on demo-versio tubeless vanteelle mikä ei ole halkaistavissa. Koeajo raportti myöhemmin keväällä.
Kommentteja!?
http://www.slck.net/gallery2.php?g2_itemId=30191
Nerokasta! Miksipä tuo ei toimisi.
Luulis auttavan aika paljon.
Entäs jos vielä vanteeseen hitsais muutaman knöölin mihin tuo irtokehä nojais niin ei tarttis ruuvata pultteja niin piukkaan.
Asiallista ! Se siis onnistui kasata !
Nyt samanlainen sitten vielä toiselleki puolelle :D
Ennakkoluuloton kekseliäisyys, ja viitseliäisyys johtaa hyviin keksintöihin, tää kuuluu kyllä osastoon:
*** RESPECT ***
Entäs jos vielä vanteeseen hitsais muutaman knöölin mihin tuo irtokehä nojais niin ei tarttis ruuvata pultteja niin piukkaan.
Siinähän oli tuo "kynkkä" sitä varten, eli 2 mm paksu peltisoiro hitsattu ympäri.
tapsa4x4
23.02.2013, 20:46
Tollasen oli samaan tyyliin tehtyn joskus aikoinaan piraten palstalla ja oli ihan toimiva systeemi ainoastaan asennus ei ollut kauhean helppo.
Miten onnistuisko sellainen, että vanteessa olisi olake jossa kouru johon sisäbeadlock panta lukittuisi ja olisi jousilla kiristyvä ettei tarviisi pultteja kiristää?
Eli kouruna voisi olla toisesta laidasta hitsattu peltisoiro jonka vanteen puoleinen reuna olisi vanteen ja soiron välistä viistetty ja kyseisen viisteen ja vanteen väliin lukittuisi sisäbeadlock;erin viistetty reuna. Olipahan taas hyvin selitetty :D
Eikä välttämättä muuten viiste kiristeisessä tarviisi olla pultteja lainkaan :eek:
Miten onnistuisko sellainen, että vanteessa olisi olake jossa kouru johon sisäbeadlock panta lukittuisi ja olisi jousilla kiristyvä ettei tarviisi pultteja kiristää?
Eli kouruna voisi olla toisesta laidasta hitsattu peltisoiro jonka vanteen puoleinen reuna olisi vanteen ja soiron välistä viistetty ja kyseisen viisteen ja vanteen väliin lukittuisi sisäbeadlock;erin viistetty reuna. Olipahan taas hyvin selitetty :D
Eikä välttämättä muuten viiste kiristeisessä tarviisi olla pultteja lainkaan :eek:
Juurikaan en pysynyt käryllä tuossa selostuksessa,mutta äkkiseltään tuli mieleen varmuus renkaan pyöriessä esim. satasen vauhdissa tai reilummassa nimismiehenkiharassa?
Tuo pikkuF:n versio näyttää varsin nerokkaalta ja toimivalta :)
Miten onnistuisko sellainen, että vanteessa olisi olake jossa kouru johon sisäbeadlock panta lukittuisi ja olisi jousilla kiristyvä ettei tarviisi pultteja kiristää?
Eli kouruna voisi olla toisesta laidasta hitsattu peltisoiro jonka vanteen puoleinen reuna olisi vanteen ja soiron välistä viistetty ja kyseisen viisteen ja vanteen väliin lukittuisi sisäbeadlock;erin viistetty reuna. Olipahan taas hyvin selitetty :D
Eikä välttämättä muuten viiste kiristeisessä tarviisi olla pultteja lainkaan :eek:
Juurikaan en pysynyt käryllä tuossa selostuksessa,mutta äkkiseltään tuli mieleen varmuus renkaan pyöriessä esim. satasen vauhdissa tai reilummassa nimismiehenkiharassa?
Tuo pikkuF:n versio näyttää varsin nerokkaalta ja toimivalta :)
Pysyyhän se lukkovannekkin kasassa ja samalla periaatteella on nipussa
Pysyyhän se lukkovannekkin kasassa ja samalla periaatteella on nipussa
Kerros vielä miten tuo sun keksintö puretaan?
Pysyyhän se lukkovannekkin kasassa ja samalla periaatteella on nipussa
Kerros vielä miten tuo sun keksintö puretaan?
:D :p :( Empä ole sinne vielä kerennyt :eek:
Mutta kai se lie samalla tavalla kuin kasaankin eli kummi paikalleen ja lyödään lukko koloonsa, mutta poistaessa vain lyötäisiin lukko kolosta tai sitten sopivalla avaimella lukon katkaisun vieressä olevasta avaimen reiästä kampeamalla :confused:
Tai sitten vanteessa olevaan puoliskoon kolo josta kiilalla lyömällä lukko nousisi ylös tämä ei tosin toimisi jos lukko vanne jostain syystä pääsisi pyörimään :o
Punainen osa on kiinteä vanteessa, ja oranssi on irtonainen katkos raolla oleva osa?
Punainen osa on kiinteä vanteessa, ja oranssi on irtonainen katkos raolla oleva osa?
Jeppistä juuriki näin
Jeppistä juuriki näin
Piirrä vielä rengas tuohon kuvaan niin huomaat että ei sitä ihan helpolla asenna, saati pura ;)
Itsehän laittasin nuo viistoukset just toisin päin ja kaksiosanen kehä niinkuin alottajan keksinnössä niin se puristaa renkaan reunan tuohon väliin. Tuo nykynenkin voi toki jo toimia samoin vaan ei saa kuvasta ihan selvää, suorilta pinnat näyttää kehässä mutta entäs vanteen puolella? Radio-ohjattavien beadlockeissa on pulttikehät kummallakin puolella :rolleyes:
Tuota piirroksen kaltaista en uskoisi saavan kenenkään kasaan :) ja ois pirun tarkkaa renkaan reunanpaksuuden kanssa..
Radio-ohjattavien beadlockeissa on pulttikehät kummallakin puolella :rolleyes:
On niitä käytetty tuolla kisapuolellakin, mutta normaalissa käyttöautossa tulee ongelmia jarrujen mahtumisen kanssa.
Lisäksi, mahtuuko edes 10x15" vanne menemään renkaan sisälle 15" aukosta?
Köyhän miehen beadlokkihan olis vetää poraruuveja vanteen läpi kumin jalkaan.
Noissa kumin sisälle tulevissa pantasysteemeissä kannattaa olla tarkkana, ettei se pääse iteksiään murtumaan/purkaantumaan missään tilanteessa. Itellä purkaantu viemäriputki halkastavan vanteen sisältä, ja se melkein hakkas kudokset sisältäpäin rikki.
toyovoima
25.02.2013, 20:54
Lisäsin paremman kuvan "kynkästä"...
No joo en vaan kuvasta erottanut et siinä tuollainen jo oli mitä aiemmassa ajoin takaa.
Onks patentoitu vai saako kopioida :)
Mitenhän tuo toimisi ilman tuota vanteeseen hitsattua kynkkää ihan pannan ja vanteen puristusvoiman kitkalla?
Aika kovan puristuksen saa jos 10mm pulteilla vetää ääliöön....
Mutta tosi fiksun näköinen synnytys tämä...!
Ei ole mallisuojattu tai patentoitu mitenkään.Eli saa vapaasti kopioida ja esittää myös parannusehdotuksia.
Mikäli joku aikuistenoikeasti innostui asioista annan myös konsulttiapua muutamista käytännön pikku-pikku nikseistä liittyen aiheeseen.
Kannattaa mielummin soittaa 0400-494406.
Itsekkin suunnittelin aluksi pelkkää pantaa ilman kynkkää mutta jouduin päätymään kynkän kannalle eräästä syystä....
Itsekkin suunnittelin aluksi pelkkää pantaa ilman kynkkää mutta jouduin päätymään kynkän kannalle eräästä syystä....
Aavistuksen viettää tuo vanne keskelle, joten saa olla aika kova puristus että se ilman kynkkää pysyy. Ja onhan se helpompi asentaa kohdalleen kun kynkkä hoitaa kohdistamisen.
Oikein arvattu...juuri molemmista syistä!!
Koeajoja suoritettu maasto-olosuhteissa 0,4 baarin paineilla.Ainakin Boggerin pitokyky parani oleellisesti.
Pientä hionosäätöä pitää vielä kehitellä BL-kehän profiiliin koska yksi renkaista onnistui tyhjenemään kokonaan.
Tarkastelussa selvisi että kehä oli kuitenkin pysynyt paikallaan.Eli sovitus BL:n ja renkaan reunan välillä saisi olla vieläkin tiukempi.
Ongelmahan ei ole kovin suuri jos mukana kulkee ilmakompura.
Rengas tunkilla ylös,ilmat takaisin ja matka jatkuu...
Maantieajossa 1,5 baarin paineilla oli havaittavissa ennalta-odotetunlaista pikku woblausta tuossa 60km/h vauhdissa.
Mistään pitkänmatkan safarirenkaista ei siis ole enään puhe,vaan puhtaasti maastoajoon sopivasta tsydeemistä.