View Full Version : Cherokeen/XJ:n akseli swappi
Nyt kun tässä rupeaa pikku hiljaa uskomaan että nuo Jeepin Dana30 ja Dana35 aksulat ei kestä pätkääkään edes meikäläisen hellässä huomassa chromoilla ja muilla ikuisentakuun hipohiluilla varustettuna edes tollasia keposia 35/15.5-15 pamperseja niin pitänee ruveta puuhastelemaan akselinvaihtoa.
Ajatus olis pitää auto edelleen tieliikennekelpoisena sekä lain että ajettavuuden puolesta (eli marssivauhti sais edelleen olla tarpeen vaatiessa lähempänä 100km/h kuin 60km/h jne.).
Nyt sitten kysymys kuuluukin että kun noiden Jeepin vakioakselien leveys näyttäs olevan sen 60", etumurikka kuskinpuolella ja takamurikka keskellä niin mitkä nuo akselivaihtoehdot leveyden puolesta ovat?
Tuijotan akseleista 60 tai 80 sarjalaiset vois passata muuten mutta murikka edessä apparinpuolella asettanee omat haasteensa. Kuningasajatus olisi kuitenkin pitää osat mahdollisimman 'vakioina' niin että tarvittaessa reissun päällä varaosia löytyisi helpommin kuin jos esim vetarit on vartavasten teetätetyt, jne. Hodarin etuakselin pystyis varmaan flippaamaan pienellä puuhastelulla niin että murikka pyörähtäs kuskin puolelle ja esim vetarit pysys vakioina? HJ-60 akselissa putkienvaihto ristiin/akselin flippaus ei onnistu kun kuskin puolen vetarissa on pitkät boorit?
Jenkkiaksuloista pysyttelen nyt varmaan erossa johtuen ongelmista osien saatavuuteen liittyen reissunpäällä. Mutta ei nyt täysin tyrmätä tätäkään vaihtoehtoa suorilta.
Porttaalien hinnat jne. jo tiputtanee ne listalla kohtuu alas.
Mitäs muita mahollisia vaihtoehtoja vois löytyä?
Vaatimuksena:
- Jeepin alla pomminkestävät meikän käytöllä, rengaskoko ei varmaan tuosta nykyisestä paljon kasva, ehkä max pari tuumaa jos uuden akselin murikan koko sitä vaatii :D
- hankintahinta kohtuullinen
- mielellään levyjarrut heti lähdöstä
- leveys ~60" + max. se 100mm
- osien saatavuus oltava hyvä
- ei haittais jos löytys lukot vakiona mutta ei mikään ehoton vaatimus kunhan vain pystyy hommaamaan jälkikäteen
- jos murikan joutuu esim. edestä flippaamalla/putket ristiin vaihtamalla kuskin puolelle pitäs pystyä käyttämään vielä senkin jälkeen vakio-osia eli custom-osat minimiin
- mitähän muuta vielä...?
Ja juu, aion edelleen olla 'erilainen nuori' ja pitää tuon Jeepin enkä vaihtaa automerkkiä tai mallia :D Muutetaan osa kerrallaan...
d44? ford 8.8? toki ehdotn vain siksi että mä oon ainaki jo aikaa hukannut sen harhaluulon että jeeppiin sais jotenkin huonosti osia, kyllä ne on ollu tojotaan ja nisssaniin enemmän akselien osat hakusssa, vaikeammin ja kalliimpia kun yhteenkään jenkkiin mitä minä olen omistanut.
d44? ford 8.8? toki ehdotn vain siksi että mä oon ainaki jo aikaa hukannut sen harhaluulon että jeeppiin sais jotenkin huonosti osia, kyllä ne on ollu tojotaan ja nisssaniin enemmän akselien osat hakusssa, vaikeammin ja kalliimpia kun yhteenkään jenkkiin mitä minä olen omistanut.
Jotenkin taas kun jenkkifoorumeja lueskelin aiheeseen liittyen läpi tuli semmonen kuva että D44 on turha välivaihe... :D Noita D44:sia ei ole mahottomasti näykyny tyrkyllä, saattashan noita tietenkin löytyäkkin...
Lähinnä mietin tuota reissun päällä olemista (esim. itänaapurin puolella) ja sieltä paikallisten varaosien saatavuutta jos jokin pääsee hajoamaan kaikesta huolimatta. Samassa porukassa ei myöskään yleensä ole pahemmin muita Jeeppejä mukana joten sieltäkään ei yleensä apuja osien muodossa löydy.
temmi_hoo
20.02.2013, 05:51
Onko tässä kohtaa mahollista siirtää takamurikka keskeltä kuskin puolelle?
Toki takakardaani olis vinossa, mutta vinossahan se joka tapauksessa on paitsi ehkä jouston pohjaamisen hetkellä. Tuleeko ongelmaa?
Entä jos samalla vaihtais jonkin jakiksen, jonka lähdöt on molemmat kuskin puolella?
Omaan oon haavekaavaillu jotain tämmöstä muutosta, jonka hyödyt tietysti on aavistuksen kuvitteellisia, mutta jos vaikka joskus tarttis mennä afrikan teillä niin siitä kai olis iloa pitää murikat peräkkäin.
Kaikkia vaikeutuksia sitä keksiikään jos lähtee funtsimaan josko joku vois olla paremmin tai ainakin toisin...
Gary Grand
20.02.2013, 08:12
Vaihtaa Toijotan jakis paremman akselien istuvuuden aikaansaamiseksi?
Multa löytyis 27-pooriselle sisäänmenoakselille käyvä..:D
Eli jenkkipoikien adapterisarjalla, TH700 perään käyvä. Löytyisi kyllä vahvistettu th700:kin.:rolleyes:
Vaihtaa Toijotan jakis paremman akselien istuvuuden aikaansaamiseksi?
Multa löytyis 27-pooriselle sisäänmenoakselille käyvä..:D
Eli jenkkipoikien adapterisarjalla, TH700 perään käyvä. Löytyisi kyllä vahvistettu th700:kin.:rolleyes:
No bensakoneella tuo onnistus eli esim D300:sen pyöräyttäs tuonne laatikon perään niin sais etupuolen kardaanin vänkärinpuolelle mutta kun tuossa ns. 'voimakoneessa' :) eli VM:n turbodiiselissä kardaani apparin puolelle vaihettuna aiheuttaa aika isoja muutoksia ainakin mitä äkkiseltään katoin koska öljypohja ja pakoputki tulee ikävästi eteen...
Onko tässä kohtaa mahollista siirtää takamurikka keskeltä kuskin puolelle?
Toki takakardaani olis vinossa, mutta vinossahan se joka tapauksessa on paitsi ehkä jouston pohjaamisen hetkellä. Tuleeko ongelmaa?
Entä jos samalla vaihtais jonkin jakiksen, jonka lähdöt on molemmat kuskin puolella?
Omaan oon haavekaavaillu jotain tämmöstä muutosta, jonka hyödyt tietysti on aavistuksen kuvitteellisia, mutta jos vaikka joskus tarttis mennä afrikan teillä niin siitä kai olis iloa pitää murikat peräkkäin.
Kaikkia vaikeutuksia sitä keksiikään jos lähtee funtsimaan josko joku vois olla paremmin tai ainakin toisin...
Kyllä kait periaatteessa, sais samaan linjaan murikat... Ei siinä minusta mitään ole edessä etteikö onnistuis.
GR:n akselit olisi yks hyvä vaihtoehto, Halvat ja sopivat leveydeltään.
Ja ei voi kuin ihmetellä niiden kestävyyttä kun seurannut JV:n ja "Pikku-Villen" ajosuorituksia :D
Etuakselin pystyy kääntämään ympäri, Tossa topikissa kuva sellaisesta joka menossa TJ:n alle: http://www.pirate4x4.com/forum/general-4x4-discussion/1004913-who-running-some-oddball-axles-1-ton-comparable-2.html
Eli pallot pyöräytetään 180° ja etukoppa leikataan irti käännetään ympäri + sitten pinnapulttien reiät+kierteet uusiin kohtiin murikalle. Tyhjennyproppu ja huohotus täytyy myös muuttaa :D
GR:n akselit olisi yks hyvä vaihtoehto, Halvat ja sopivat leveydeltään.
Ja ei voi kuin ihmetellä niiden kestävyyttä kun seurannut JV:n ja "Pikku-Villen" ajosuorituksia :D
Etuakselin pystyy kääntämään ympäri, Tossa topikissa kuva sellaisesta joka menossa TJ:n alle: http://www.pirate4x4.com/forum/general-4x4-discussion/1004913-who-running-some-oddball-axles-1-ton-comparable-2.html
Eli pallot pyöräytetään 180° ja etukoppa leikataan irti käännetään ympäri + sitten pinnapulttien reiät+kierteet uusiin kohtiin murikalle. Tyhjennyproppu ja huohotus täytyy myös muuttaa :D
Mjoo-o, näyttäs äkkiseltään ihan järkevältä hommalta. Noihin taitaa jo nykyään saada lukkojakin useampaa vaihtoehtoa.
Itse tutkiskelin aiemmin xj akselimuutoksia ja mietin myös sitä että ne gr patrollin akselit saattais olla hyvä vaihtoehto. Olen nähnyt yhden cherokeen hj60 akseleilla mutta muistaakseni omistaja sanoi ettei ollut ihan "heittämällä" toteutettava homma sekään, olikohan jotain öljypohjamuutoksia tms. joka oli aiheuttanu päänvaivaa melkoisesti.
Itse tutkiskelin aiemmin xj akselimuutoksia ja mietin myös sitä että ne gr patrollin akselit saattais olla hyvä vaihtoehto. Olen nähnyt yhden cherokeen hj60 akseleilla mutta muistaakseni omistaja sanoi ettei ollut ihan "heittämällä" toteutettava homma sekään, olikohan jotain öljypohjamuutoksia tms. joka oli aiheuttanu päänvaivaa melkoisesti.
Juu, taitaa tulla ongelmia jos ei pyöräytä tuota murikkaa kuskin puolelle. Jenkeissä tuntuvat vierastavan noita gr:n akseleita lukkojen, välitysten ja vahvempien tikkujen huonon saatavuuden ja kalleuden takia mutta olisko siellä sitten sama ongelma näiden kanssa ku täällä jenkkiaksuloiden kans eli kaikki joutuu yleensä tilaamaan kauempaa eikä löydy hipo-osia hyllytavarana + hintataso on aika reipas verrattuna esim. tuijotaan?
Gary Grand
20.02.2013, 14:51
Juu, taitaa tulla ongelmia jos ei pyöräytä tuota murikkaa kuskin puolelle. Jenkeissä tuntuvat vierastavan noita gr:n akseleita lukkojen, välitysten ja vahvempien tikkujen huonon saatavuuden ja kalleuden takia mutta olisko siellä sitten sama ongelma näiden kanssa ku täällä jenkkiaksuloiden kans eli kaikki joutuu yleensä tilaamaan kauempaa eikä löydy hipo-osia hyllytavarana + hintataso on aika reipas verrattuna esim. tuijotaan?
Tuossahan ne syyt taisi tulla.
Nismo:n hinnat ei sovi kenellekään ja jälkimarkkinat on pienehköt, niin paikalliset ei oikein osia tee.
Nyt näyttää hyvin vahvasti siltä että Jeepin alle vaihtuu hodarin akselit.
Taka-akselissa ei liene mitään erikoisempaa:
- vanhat kiinnikkeet pois ja Jeepin jousipedit ja iskarintapit tilalle
- kardaania varten tarttee varmaan ristikosta laipaks sovitteen
- lukon kytkentä paineilmalle, mikähän tuossa on tarvittava iskunpituus?
- käsijarru pitää kattoa miten tekee, ei varmaan muuta...?
Etuakseli onkin sitten vähän työläämpi:
- kaikki vanhat kiinnikkeet pois
- putki ympäri eli murikan pyöräytys kuskin puolelle
- tyhjennysproppu ja huohotus akselista oikeille paikoille
- kääntöpäiden pyöräytys ympäri ja oikeaan kulmaan
- perämurikan istutus uuteen asentoon
- lukon kytkentä paineilmalle, mikähän tuossa on tarvittava iskunpituus?
- jeepin jousipedit + iskarinkiinnikkeet putkeen
- nelilinkin kiinnikkeet putkeen
- panhardi kiinni putkeen
- raidetanko ja ohjaushilppeet akselin etupuolelle + linkki simpukkaan
- kardaania varten tarttee varmaan ristikosta laipaks sovitteen
- katsuria varten kallistuksenvakaimelle kiinikkeet :)
- muuta mahollista...?
Jossain vaiheessa pitäs vielä varmaan tekasta uudet vanteet, jos käyttäs noita Jeepin vanhoja ja vaihtas keskiöt niin sais ET:nkin samalla vauhdilla kohilleen.
Sitten alkaa välitysten vaihto (4.88:t vai kestäskö 5.29:t?) periin ja varmaan lonkkarit pitää laittaa jossain vaiheessa.
Löytyyköhän hodarin akseleihin muutossetti napalukoille? Helpottas kulutuksen suhteen ja muutenkin...
Meinaatko että tulee niin paljon kilsoja että napalukot on tarpeen? Ja jos sieltä edestäkään ei ikinä mitään hajoa niin ei oo tarpeen senkään takia.
offroadjouni
04.03.2013, 20:52
JK:n akselit on kestävät (testattu), mutta leveys taitaa olla samaa luokkaa HDJ:n kanssa - eli ovat vähän turhan leveät XJ:hin. Minulla on nyt 5,38 välitykset ja ihan hyvin tuntuu kestävän nekin. Painepesurilla on myynnissä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106721
Meinaatko että tulee niin paljon kilsoja että napalukot on tarpeen? Ja jos sieltä edestäkään ei ikinä mitään hajoa niin ei oo tarpeen senkään takia.
Sitä on vain oppinu vainoharhaiseks tuon Jeepin kanssa :D
Tollukka
04.03.2013, 20:54
Äkkinäinen saattas varastaa vaikka naapurin hiluskista napalukot :)
Äkkinäinen saattas varastaa vaikka naapurin hiluskista napalukot :)
Saattas naapuri ottaa pienet pultit :D Vaikka ei kait sitä näin lähes toyotamiesten kesken, kaikkihan soon yhteistä?
JK:n akselit on kestävät (testattu), mutta leveys taitaa olla samaa luokkaa HDJ:n kanssa - eli ovat vähän turhan leveät XJ:hin. Minulla on nyt 5,38 välitykset ja ihan hyvin tuntuu kestävän nekin. Painepesurilla on myynnissä: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106721
Hinta on vain kohtuu suolanen ja kaikki varaosat pittää tilata jenkeistä... HDJ:n akselit ei pitäs olla kuin 3" leveämmät kuin XJ:n akselit eli sais leimaan vielä.
Mä käytin Comanchessa Volvon/Roverin kardaanin päitä, Sama ristikko kun on noissa ja Jeepissä. Hodarin laipasta piti vaan olake sorvata isommaksi + uudet pultin reiät.
Ohjaus on kinkkisempi saada etupuolelle, Mutta onnistuu kun puuhastelee osia uusiksi. Tai hommaa kalliit high-steer varsille tehdyt knucklet.
(http://www.pirate4x4.com/forum/axles-tires-wheels/997804-fj80-high-steer-way-you-need.html)Nyt jos tekisin uudestaa moisen swapin, Niin yrittäisin jättää raidetangon takapuolelle ja tehdä panssarin sille.
Mulla saattaa olla vielä nurkissa yhdet kääntövarret, Mutta niillä raidetanko jää suunnilleen akseliputken tasalle ja ackerman ei paras mahdollinen.
Mä käytin Comanchessa Volvon/Roverin kardaanin päitä, Sama ristikko kun on noissa ja Jeepissä. Hodarin laipasta piti vaan olake sorvata isommaksi + uudet pultin reiät.
Ohjaus on kinkkisempi saada etupuolelle, Mutta onnistuu kun puuhastelee osia uusiksi. Tai hommaa kalliit high-steer varsille tehdyt knucklet.
(http://www.pirate4x4.com/forum/axles-tires-wheels/997804-fj80-high-steer-way-you-need.html)Nyt jos tekisin uudestaa moisen swapin, Niin yrittäisin jättää raidetangon takapuolelle ja tehdä panssarin sille.
Mulla saattaa olla vielä nurkissa yhdet kääntövarret, Mutta niillä raidetanko jää suunnilleen akseliputken tasalle ja ackerman ei paras mahdollinen.
Jotain tuollasta ajattelin kardaanien suhteen:
http://www.driveshaftsuperstore.com/Drive_shaft_custom_flanges.htm#Toyota%20hole%20pat tern%20with%20a%201310%20spicer%20u-joint
Ja tolleen ajattelin alustavasti ohjausta ja raidetanko kuten tässä buildissa sivun alalaidan kuvissa:
http://www.4x4grace.com/vBulletin/showthread.php?t=6232&page=7
Nyt näyttää hyvin vahvasti siltä että Jeepin alle vaihtuu hodarin akselit.
Taka-akselissa ei liene mitään erikoisempaa:
- vanhat kiinnikkeet pois ja Jeepin jousipedit ja iskarintapit tilalle
- kardaania varten tarttee varmaan ristikosta laipaks sovitteen
- lukon kytkentä paineilmalle, mikähän tuossa on tarvittava iskunpituus?
- käsijarru pitää kattoa miten tekee, ei varmaan muuta...?
Älä laita Jeepin jousipetejä taka- akselille, teet vain ihan suosiolla palkista uudet ja riittävän vahvalla seinämällä. Mieluiten se 6mm tjsp.. Jeepin omat pedit on ihan liian velttoa tavaraa. Tee niistä samalla hieman pidemmät kuin alkuperäiset, ja vetäset niihin vaikka kolmeen eri kohtaan pituusakselilla jousipakan tapin paikat niin saa hienosäätää akseliväliä jos siltä tuntuu :)
Etuakseli onkin sitten vähän työläämpi:
- jeepin jousipedit + iskarinkiinnikkeet putkeen
- nelilinkin kiinnikkeet putkeen
- panhardi kiinni putkeen
- raidetanko ja ohjaushilppeet akselin etupuolelle + linkki simpukkaan
....
- muuta mahollista...?
Orkkis pedit käy (vaikka nekin on aika ohkaista matskua, kestää kyllä vietereiden alla). Kuitenkin tekisin ainakin pari asiaa siinä sivussa: keskitä pedit akseliputken päälle ettei ne ole siellä jossain vähän liian edessä keikkumassa; saat vähän kasvatettua akseliväliä (35-45mm) eikä pitäisi tulla niin helpolla ongelmaa ohjausnivelistön sovituksen kanssa, ja pysyy vielä vieteritkin suorassa.
Samoiten vaihda ihan suosiolla iskarinkiinnikkeet perinteiseen lenkkimalliseen, ettei alhaalla ole sitä ihmeen "bar pin" viritelmää. Saat suoraan sopivankokoisella pultilla kiinni. En ole Toyotan akseleita kovin tarkkaan tutkinut, mutta jos mahdollista niin ehdottomasti ohjaus high- steer mallisena. Saat ohjaus- ja alustageometrian hitosti paremmaksi kun on panhardin saa lähes vaakasuoraan ja samoin välivarsi on lähes vaakasuorassa.
Nelilinin kiinnikkeiden paikoista suosittelisin tekemään melkeinpä jigin että saat ne varmasti sinne mihin ne kuuluu; niissä ei tartte kovin kummoista heittoa olla (pari senttiä) niin vaikuttaa jo aikalailla alustan käytökseen.
Jossain vaiheessa pitäs vielä varmaan tekasta uudet vanteet, jos käyttäs noita Jeepin vanhoja ja vaihtas keskiöt niin sais ET:nkin samalla vauhdilla kohilleen.
Löytyyköhän hodarin akseleihin muutossetti napalukoille? Helpottas kulutuksen suhteen ja muutenkin...
No ei se kyllä ihan oikeasti helpota kulutuksen suhteen yhtään mitään. Taino, jos joku +/- 0,5 litran ero satasella kaataa talouden, niin ajat muutenkin väärällä autolla :D Mulla ei ole sen enempää XJ:ssä (4.0 koneilla ollut) kuin ZJ:ssä (5.9) huomannut kulutuksessa käytännössä yhtään mitään eroa, kun on ollut etukardaani irti ja etuvetarit pois. Turhaa näpräystä noi napalukot mun mielestä..
KoniJeep
05.03.2013, 00:22
Lainataas topia, kun koskee tavallaan (ehkä) Cherokeetani.
Eli millainen paperi show tuloo akseli vaihdossa?
Tartteeko mitä dokumentteja uusista vaihdettavista akseleista?
Paperia ei kai kamalasti tarvita, ekana tulee mielen että uusista jarruista lappu
missä selviää että ovat käytössä jossain missa akselimassa ja moottoriteho on
sama tai isompi kuin siinä autossa, mihin akselit vaihdetaan.
- Akselimassat vähintään samaa tasoa, akseliston oltava tehdastekoinen
- Vetävän akselin on oltava vähintään saman tehoisesta autosta
- Akseli max 100mm leveämpi (mitattuna vanteen kiinnityslaipoista)
- Akselivälin muuttaminen (vain) mallisarjan puitteissa
- Jarrujen oltava alkup. tai tehokkaammat (sama/isompi akselimassa ja moottoriteho)
- Jarruvoiman jakaantuminen ei saa muuttua alkuperäistä huonommaksi
- Jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei saa poistaa
- Rummut saa vaihtaa levyiksi, 1-piirisen saa muuttaa 2-piiriseksi
- Levyjarruja ei saa vaihtaa rummuiksi, ellei mallisarjassa ole
- Jos voimansiirron nivelakselia muutetaan, on se tasapainotettava
- Tukivarret tehdastekoiset, kiinnikkeet saa tehdä itse
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921714
Mutta laissa on sellainen typeryys, että etujarrujen soveltamisessa taka-akselille
tuiotetaan väkisin akselimassoja, vaikka etujarrut olis muuten ylitehokkaat taakse.
Tiedä sitten, josko tätä kohtaa osaa asiantunteva katsuri tulkita maalaisjärjellä.
-Paavo
Lainataas topia, kun koskee tavallaan (ehkä) Cherokeetani.
Eli millainen paperi show tuloo akseli vaihdossa?
Tartteeko mitä dokumentteja uusista vaihdettavista akseleista?
Älä laita Jeepin jousipetejä taka- akselille, teet vain ihan suosiolla palkista uudet ja riittävän vahvalla seinämällä. Mieluiten se 6mm tjsp.. Jeepin omat pedit on ihan liian velttoa tavaraa. Tee niistä samalla hieman pidemmät kuin alkuperäiset, ja vetäset niihin vaikka kolmeen eri kohtaan pituusakselilla jousipakan tapin paikat niin saa hienosäätää akseliväliä jos siltä tuntuu :)
Juu ei ollu tarkotuskaan, tarkotin että tekasen Jeepin vankkurijousille passaavat petit RHS-palkista :) Jo nykyiseen Jeepin taka-akseliin tekasin 'hieman' kestävämmät petit tuossa aiemmin kun murikka irtos putkista, petit oli vääntyny, jne....
Orkkis pedit käy (vaikka nekin on aika ohkaista matskua, kestää kyllä vietereiden alla). Kuitenkin tekisin ainakin pari asiaa siinä sivussa: keskitä pedit akseliputken päälle ettei ne ole siellä jossain vähän liian edessä keikkumassa; saat vähän kasvatettua akseliväliä (35-45mm) eikä pitäisi tulla niin helpolla ongelmaa ohjausnivelistön sovituksen kanssa, ja pysyy vielä vieteritkin suorassa.
Edessä ajattelin että katotaan millasta matskua ja miten asemoitu ne hodarin omat vastaavat on ja jos näyttää hyvältä -> otan nätisti irti ja akselin flippauksen jälkeen hodarin orkkikset takas paikoilleen.
No ei se kyllä ihan oikeasti helpota kulutuksen suhteen yhtään mitään. Taino, jos joku +/- 0,5 litran ero satasella kaataa talouden, niin ajat muutenkin väärällä autolla :D Mulla ei ole sen enempää XJ:ssä (4.0 koneilla ollut) kuin ZJ:ssä (5.9) huomannut kulutuksessa käytännössä yhtään mitään eroa, kun on ollut etukardaani irti ja etuvetarit pois. Turhaa näpräystä noi napalukot mun mielestä..
Isoin juttu tuossa olis lähinnä näin vainoharhaisena Jeeppimiehenä se että jos jotain keulasta porsii saa jakolaatikon takavedolle ja edestä napalukot auki -> kohtuu huoletonta ajoa pajalle remontin tekoon :D
Morjens
Onhan noita vaihtoehtoja maailma täynnä, alkuperäiset akselit kestää rengaskokoon 32" ja se on silloin vielä tieliikennekelpoinen. Dana44 sitten kestää 35" asti...
Varteenotettava vaihtoehtokin löytyy tuosta linkistä.
http://sams4x4store.com/SuperiorDana35AxleKit.htm#Super_30
Paperia ei kai kamalasti tarvita, ekana tulee mielen että uusista jarruista lappu
Pitää tietysti jostain saada vahvistus mitä niitten akselien kantavuus on. Jos ne on silmämääräisesti tunnistettavissa niin luovuttaja-auton tyyppituedoista löytyy massat.
Jarrujen vastaavuus voidaan myös todeta samalla tyylillä jos ne ovat ko. akseleihin kuuluvat.
Eli helpoimmillaan ei mitään paperia, osaluetteloon vain selvitys mistä peräisin. Vaikeimmillaan akselista ja jarruista eri paperit mitä ne sietää.
Morjens
Onhan noita vaihtoehtoja maailma täynnä, alkuperäiset akselit kestää rengaskokoon 32" ja se on silloin vielä tieliikennekelpoinen. Dana44 sitten kestää 35" asti...
Nämä on vähän näitä "mutu"- juttuja; itse ajoin Cherokeella 35" renkailla pahojakin paikkoja, alkuperäisillä isoilla ristikoilla ilman sen kummempia etuakselin vahvistuksia enkä säälinyt kaasun kanssa, D30 kesti ihan hyvin kasassa. Toisaalta ZJ:llä rikoin paikkoja jo 32" renkailla ja pidemmillä välityksillä helpommissakin paikoissa, ja kuitenkin leimalla punnitut etuakselimassat muutaman kymmenen kilon tarkkuudella samat.
Varteenotettava vaihtoehtokin löytyy tuosta linkistä.
http://sams4x4store.com/SuperiorDana35AxleKit.htm#Super_30
Super35- kitin hinta- laatusuhde on aika heikko siinä mielessä, että tuon jälkeen takavetarit on suunnilleen sitä luokkaa mitä D44 tai hieman heikommat. Mutta ne heikot paikat on edelleen heikkoja, eli välitys, pinioniakselin ohuus, laakerit, peräkoppa, heikot putket. Eli saat vielä tuon summan päälle lyödä aika paljon aikaa ja vaivaa, että saat itsellesi silti heikon akselin :D Ford 8.8:n saa Suomestakin halvemmalla kuin Super35- kitin tänne Jenkeistä tilaamalla, ja sulla on silloin jo suoraan "tehtaalta" akseli mikä on kestävyydeltään D44:n luokkaa (osin vahvempikin) ja on hyvin pienillä muutoksilla XJ:hin (tai ZJ/ MJ/ TJ/ YJ) sopiva :)
..tai sitten tosiaan joku noista japsiakseleista.
Näinhän se on, rakentelussa tullaan päättymättömään loppukierteeseen, kun mikään ei riitä, toi Ford 8.8 ratkaisee aikas monta ongelmaa ja on toimiva.
Itse menen alkuperäisillä akseleilla niinkauan kuin niitä riittää, vaihdetaan sitten kun tulee ajankohtaiseksi, mutta varastoon pitää valmiiksi hankkia ettei tarvi silloin etsiä kun akseli tai jokin muu osa on hajonnut.
8.8 ei tarvi vaihtaa kuin vetoakselit ja pyöränlaakerit pesineen jos haluat eteen jotakin muuta kuin D30 ja pulttijaon samaksi kuin edessä. Ok adaptereilla onnistuu mutta sitten akseleiden leveydet on mitä on. Sit kun laitat vielä lukon ja sopivan välityksen niin 8.8 jäikin jäljelle melkein koko akseliputki ja peränkoppa ;) Miun mielestä rumpujarrullisella kässärilläkään ei tee mitään, joten nehän vaihtuu vetarimuutoksen yhteydessä. Toisaalta eteenkin saisi tehtyä 8.8 akselin lainaamalla esim. D44 kääntöpäät ja yhdistelemällä sopivasti muita osia. Hinnat vaan karkaa näissä muutoksissa. Japanilaiset akselit saattaa olla helpoin tie jos pystyt henkisesti sellaiset Jeeppiisi laittamaan :)
Perkeleen hankalaa kirjoittaminen vasemmalla kädellä kun oikea kipsissä :(
Japanilaiset akselit saattaa olla helpoin tie jos pystyt henkisesti sellaiset Jeeppiisi laittamaan :)
Isot pojat meinaa että ne japanilaiset kestää ja tässä taas kerran takuuosia jenkkilästä odotellessa henkinen kantti on jo sitä luokkaa että pakko saada jo pikku hiljaa jotain Jeepin alle mikä kestää :)
Isot pojat meinaa että ne japanilaiset kestää ja tässä taas kerran takuuosia jenkkilästä odotellessa henkinen kantti on jo sitä luokkaa että pakko saada jo pikku hiljaa jotain Jeepin alle mikä kestää :)
Jotenkin ne Tojotan chromoTMLhipomaailmanvahvimmat murrokset ja muut pinionin ja vetarin katkeamiset safareilla ei ole oikein saanu miuta vakuuttumaan asiasta. No joskus tulevaisuudessa kun saan auton valmiiksi selviää miten D44 vahvimmilla palikoilla kestää XJ:n alla.
Se oikea vaihtoehto kestäviin akseleihin on edelleen high pinion kingpin D60 eteen (Fordista) ja 14b full floateri taakse. Saa olla jo aika raskas pedaali ja isot kumit että hajoaa ;)
No, hodarin akseleilla mennään nyt, joskos sais ne tässä viikon sisään tontille niin pääsis kattelemaan mitä tarvittavia muutoksia sitä on vielä unohtunu listalta ja sais projektin alulle. Voishan tuota vaikka jonkunlaisen pienimuotoisen akseliswappi-projektikertomuksenkin tänne erikseen viritellä...
Kyllähän nuo hodarin akselit pitäisi ihan oikeasti olla XJ:n alla kestävät, kun kuitenkin on kohtuuhyvät tuollaisten 2500- 3000kg:n mörssäreidenkin alla.
Kyllähän nuo hodarin akselit pitäisi ihan oikeasti olla XJ:n alla kestävät, kun kuitenkin on kohtuuhyvät tuollaisten 2500- 3000kg:n mörssäreidenkin alla.
Comanchessa ne ainakin kesti 37" ja 38,5", Mutta ajotyylikin kai vaikuttaa :rolleyes:
Yks murros poksahti kun oli lukko päällä ja vanne kiilautui kahden kiven väliin ja pienin pykälä päällä......
Aukeeko muilla tuo 4x4grace linkki?
Hodarin takamurikka ei ole keskellä, Comanchen akselivälillä se ei haitannut. Mutta miten lie käy sitten XJ:ssä takakardaanin kanssa?
Comanchessa ne ainakin kesti 37" ja 38,5", Mutta ajotyylikin kai vaikuttaa :rolleyes:
Yks murros poksahti kun oli lukko päällä ja vanne kiilautui kahden kiven väliin ja pienin pykälä päällä......
Aukeeko muilla tuo 4x4grace linkki?
Hodarin takamurikka ei ole keskellä, Comanchen akselivälillä se ei haitannut. Mutta miten lie käy sitten XJ:ssä takakardaanin kanssa?
Tuntus olevan tällä hetkellä 4x4grace nurin...
Tuossa toinen threadi josta pääsee tuonne varsinaiseen builditopicciin 4x4gracessa: http://www.nc4x4.com/forum/index.php?threads%2Fjeepota-cherocruiser-thing.77626%2F
Eikö Comanchen ja XJ:n akseliväli ole about sama? Pittääpä tarkistaa netistä...
Eiku juu, on siinä eroa:
XJ: 101.4 in (2,576 mm)
MJ: 119.6 in (3,038 mm)
Noh, tuon näkee sitten kun akselit on tontilla...
Tuntus olevan tällä hetkellä 4x4grace nurin...
Tuossa toinen threadi josta pääsee tuonne varsinaiseen builditopicciin 4x4gracessa: http://www.nc4x4.com/forum/index.php?threads%2Fjeepota-cherocruiser-thing.77626%2F
Eikö Comanchen ja XJ:n akseliväli ole about sama? Pittääpä tarkistaa netistä...
Eiku juu, on siinä eroa:
XJ: 101.4 in (2,576 mm)
MJ: 119.6 in (3,038 mm)
Noh, tuon näkee sitten kun akselit on tontilla...
Eipä tuo kulma pahalta näytä XJ:n alla:
34518
113" On tuossa mun Ex. Comanchessa, Sitä kun on tehty kahdella eri akselivälillä.
Ei tuo kardaani näytä pahalta, D300 on kyllä lyhyempi kuin 231 tai 242.
SYE-kitillä varmaan melkein yhtä lyhyt.
Tossa vakiolaatikoiden erot mun doublerivirityksessä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=123&pictureid=18429