View Full Version : -07 2,5D4D Hilux tehot kateissa välillä?
HAILUXI-07
08.02.2013, 16:50
Pitää varmaan kysyä ihan tojotan hullosta asiaa, mutta kysästään täältä josko jollakin olis ongelmaan ratkaisua.
Tänä aamuna ajelin töihin niin tehot oli kateissa kun ei kiihtynyt/löytynyt vetoja oikein mihinkään, selvästi huonommin kuin normaalista. Nyt iltapäivällä pelasi ihan OK.
Tämän tempun se teki ihan tämän vuoden alussa yhden ohitustilanteen jälkeen, tehon hävis/rupes hyytymään ja sytytti moottorin vikavalon...tänään ei kuitenkaan vikavaloa syttynyt.
Niin ja tämän vuoden puolella on kaksi keraa tehnyt niin kun normaalisti läähtenyt esim risteyksestä kiihdyttään niin 3-vaihteella sitten kuulunut ihankuin turbosta sellainen korkea ääninen vinkuna.
PA-suodattimen vaihdoin oliko joulukuussa.
Oireita ei ollut viimme talvena.
Kaverilla oli samat oireet auton ollessa lähes uusi.Oli ahdin sökönä
En ole täysin perehtynyt tohon hilux moottoriin, mutta omassa -08 rav4ssa 2AD-FTV oli pakkasten tultua sellasta ongelmaa, että nimenomaa ohitustilanteissa tuntui puutuvan/pätkivän, ihankuin ei sais soppaa riittävästi. Ongelmani oli ehkä EGR venttiili, joka siinä moottorin edessä, joka ilmeisesti jäätyi/karstottui hieman kara auki. Mulla ei ecu herjannu vikakoodia. Ratkasu oli sokea tiiviste EGRälle pienellä 6mm reiällä varustettuna, ei ole temppuillu sen jälkeen. Tosin samalla myös putsattiin venttiili.
Vinkuna viittais turboon. Noissahan tyyppivikana huohottimen päähän imuputkeen muodostuva jääpuikko mikä menee sit katketessaan kompurasiiven läpi. Takuuseen vaihdeltu turboja ja ennalta ehkäisevänä korjaustoimena laitettu siivilä turbon imuaukkoon.
Tän kyllä pitäis oireilla aina eikä vain joskus.
Ei sais käyttää kylmällä koneella tyhjäkäyntiä, sillon alkaa se jääpuikko kehittymään.
Vinkuna viittais turboon. Noissahan tyyppivikana huohottimen päähän imuputkeen muodostuva jääpuikko mikä menee sit katketessaan kompurasiiven läpi. Takuuseen vaihdeltu turboja ja ennalta ehkäisevänä korjaustoimena laitettu siivilä turbon imuaukkoon.
Tän kyllä pitäis oireilla aina eikä vain joskus.
Ei sais käyttää kylmällä koneella tyhjäkäyntiä, sillon alkaa se jääpuikko kehittymään.
Nyt kun mainitsit asiasta niin muistui mieleen että kaverilla kävi autonsa kanssa juurikin näin.Hänellä oli silloin työmatka vain muutama kilometri joten jäätä tod näk meni ahtimen läpi.Sitä en jaksa nyt muistaa laitettiinko siihen silloin siivilää imupuolelle mutta takuuseen meni toki jokatapauksessa uudessa autossa
Samaa veikkaisin, ei olis eka ahdin ku särkyy jään takia.
Itellä oli 09 hiluxi eka turbo meni n.50tkm kohalla ja pois myin auton 90tkm kohalla jolloin turbo taas vinkui. Naapurilla meni eka turbo vissiin n.40tkm kohalla.
HAILUXI-07
09.02.2013, 10:31
Itellä oli 09 hiluxi eka turbo meni n.50tkm kohalla ja pois myin auton 90tkm kohalla jolloin turbo taas vinkui. Naapurilla meni eka turbo vissiin n.40tkm kohalla.
Ite laitoin tuon kun mittarissa 68tkm ja nyt alkaa olla kohta 90tkm.
En ole kysellyt entiseltä omistajalta onko tuohon turboa jouduttu vaihtamaan aijemmin.
Turbohan tuossa on ääntänyt aina sillain vähän että justiinsa kuulee että se siellä pyörii(tieten normaalia), mutta tosin parikertaa pitänyt hetkellisesti korkeampaa vinkunaa.
Itellä vinku ihan selvästi risana. Ehjänä oli mielestäni täysin äänetön hyttiin.
sviddu, tuohan se mahtaa olla tuossa omassakin työkulkineessa käynyt kun se vähän viheltelee ja alkoi kerrasta. No onneksi on huoltoon aika ens viikolle niin saavat kattoa.
Edit. vai liekkö sunnittelijat korjanneet tuon vian tähän uudempaan korimalliin?
Miulle on myös huoltokirjan mukaan ahdin vaihdettu 30tkm paikkeilla takuuseen,varmaan just tuon jääongelman takia. Mut sillo ei ole viel keksitty laittaa verkkoa ahtimen suojaks,mikä nyttemmin tulee kuulemma automaattisesti viimeistään ahtimen vaihdon yhteydessä.
Ilmeisesti alkuun ei keksitty syytä mikä noita ahtimia särkee.
Tuossa alla tuo verkko.
Itse olen laitellut erinäisiin vehkeisiin solukumiputkea huohottimenletkun päälle, estää jäätymisen.
Onko noissa ahtimen rikkoontumis tapauksissa ollut muita oireita kuin tuo vihellys ja tehottomuus? On alkanut -07 ~75tkm ajettu Hiluxi syömään öljyä tänä talvena ja kovasti ihmetyttää mikä noilla kilometreiillä tuommoista aiheuttaa.
HAILUXI-07
08.03.2013, 12:27
Käytin tänään Hiluxin 90tkm huollossa. Huollossa ei mitään moittimista MUTTA
Tutkitutin turbon kunnon siinä samalla niin on kuulemma turbon siivet mutkilla.
Aikoivat laittaa maahantuojalle kyselyä rupeaisko ne tulemaan edes jonkunverran vastaan asiassa. Tuntu että uus turbo olis reilut 2000€ ja siinä lisäksi tulis uudet imuletkut ja siivilä imuputkeen "niinkuin jo täälläkin on ollut mainintaa".
Sitten se hyytymis oire niin vikamuistista löytyin semoinen merkintä että kaasuläppä jäätynyt. Viimeksi eilen teki tuon ettei tehoja löytynyt mutta kun käynnistin uudestaan niin pelasi normaalisti.
Tuntu että uus turbo olis reilut 2000€ ja siinä lisäksi tulis uudet imuletkut ja siivilä imuputkeen "niinkuin jo täälläkin on ollut mainintaa".
Jos et saa turboa takuuseen ujutettua, niin vaihtoehto B vois olla tämmönen (ilmeisesti ihan OEM osa) ja pyydät siivilän ja putket takuuseen: http://www.ebay.co.uk/itm/Turbocharger-TOYOTA-2KD-FTV-17201-30120-2-5L-Hilux-/120613140703
HAILUXI-07
10.03.2013, 13:18
Jos et saa turboa takuuseen ujutettua, niin vaihtoehto B vois olla tämmönen (ilmeisesti ihan OEM osa) ja pyydät siivilän ja putket takuuseen: http://www.ebay.co.uk/itm/Turbocharger-TOYOTA-2KD-FTV-17201-30120-2-5L-Hilux-/120613140703
Voi olla parempi etten sekaannu tilailemaan ulkomailta mitään, koska ei tuo lontoonmurre minulta taivu, hyvä että suomia osaa suurinpiirtein:)
Riippuu siitä minkäverran maahantuoja tulee vastaan asiassa, että jos joutuu paljonkin ite maksamaan niin yrittäs saada uudet putket ja siivilän takuuseen ja jättäs tuon vanhan turbon paikoillee.
Tiedä sitten onko siitä minkälaista haittaa vaikka ajelis vanhalla turbollan ku en älynnyt kysyä huolllolta, minkä verran siivet olivat kärsinee, että uskaltasko sen jättää vaihtamatta.
HAILUXI-07
12.03.2013, 16:38
Tänään soittivat tojotalta ja sanoivat ettei maahantuoja rupea millekkään asian kanssahttp://forums.offipalsta.com/images/icons/icon8.gif MAHTAVAA!
Ehdottivat kunnostettua turboa(2v takuulla) joka maksais noin 900€ ja siihen sitten uusia putkia ja tiivisteitä ja se verkko oliko ne jotain 300€ luokkaa. Eivät suositelleet (tietenkään) jätettäväksi tuota rikkimennyttä turboa paikoilleen koska saattaa siivistä palasia irrota jotka mahdollisesti jäisivät toki välijähyttäjään, ettei koneeseen asti menisi, mutta on tuolla varmasti jonkuverran kulkupuoleenkin vaikutusta. Ei varmaan ihan kaikki tehot oo tallella.
Tuleehan tuossa säästöä reilusti yli 1000€ siihen uuteen turboon verraten, mutta kyllä tuossa maksamista on aikalailla sittenkin.
05 - 08 vuoden toyota hiluxeissa oli melkein kaikissa TURBOVIKA eli turbo ei kestä Muistan hyvin kun toimenkuvaani kuuluu hinaushommat niin tuon ikähaaran hiluja sai kärrätä tammerautoo aika huolella........ Voihan se toki olla joku muuki vika mutta tuota lähtisin ehottaan
Entäpä jos veis sen turbohuoltoon ja pyytäis uuden kompressorisiiven siihen. Mitä sitä muuten ehjää korjaamaan. Laittais vaikka ite jonku verkon siihen imupuolelle sitten.
HAILUXI-07
22.03.2013, 17:09
Tänään käytin Hiluxin Turbon vaihdossa Nystedillä, jonka yhteydessä vaidettiin ilmanputsarin ja turbon välinen ilmaputki ja lämmitettävä huohotinletku.
Tässä parikuvaa lopputuloksesta
http://kuva.termiitti.com/tnimage/29869.jpg (http://kuva.termiitti.com/v.php?img=29869) http://kuva.termiitti.com/tnimage/29870.jpg (http://kuva.termiitti.com/v.php?img=29870)
Ja tuossa huollossa otetut kuvat vanhasta turbosta
http://kuva.termiitti.com/tnimage/29872.jpg (http://kuva.termiitti.com/v.php?img=29872) http://kuva.termiitti.com/tnimage/29873.jpg (http://kuva.termiitti.com/v.php?img=29873)
Näkemäni perusteella turbolle oli mennyt muutakin kuin puhdasta ilmaa ja näköjään oli ihan aiheellista vaihtaa.
Kaikesta huolimatta lysti maksoi 1500€ Ja joku muistaakseni mainitsi tässä topikissa että terve turbo ei pidä minkäänlaista ääntä(äänetön), mutta kyllä vaihdettu turbo ääntää huomattavasti enemmän kuin se vanha. En sitten tiedä minkätakia mutta näin vain kuulettaa olevan.
Persdynolla en huomannut että olisi tehot/voima kasvanut tuon vaihdetun turbon ansiosta, mutta tuskimpa sitä muutamaa "heppaa" missään huomaakaan, vaikka joku vaikutus varmasti nuilla kärsineillä siivillä on ollut.
Jäätähän tuo on todennäköisesti syöny. Tulihan tuohon turbon imupuolelle nyt se "turvaverkko" mikä estää mahdollisen jääkökön pääsyn ahtimeen?
Hiluksin uuden orggisturbon pitäis kyl olla vakioahdoilla lähes äänetön,mut noissa siipeensä saaneissa ahtimissa se ujellus tulee todennäköisesti epätasapainosta,kun siivistä puuttuu erikokoisia kappaleita.
Periaatteessa tuo jään vaurioittama ahdin on täysin toimintakykyinen,mut se ei pitemmänpäälle kestä epätasapainoa,eli täytyy kumminkin vaihtaa ehjään.
Kaikesta huolimatta lysti maksoi 1500€
Ihanan kallista. :rolleyes: Siihen ei sitten sitä kompressorisiipee saanu pelkästään?
Korjuuttasit sen entisen ees kuntoon ja myisit eteenpäin.
vai olikohan ns. "vaihto-osa" ;)
jollainhan se on merkkihuollonkin elettävä ...
HAILUXI-07
22.03.2013, 22:46
Imuputkeen tuli se verkko.
Vaihto/kunnostetun turbon ne tojotalla laittoivat tuohon, eli entinen turbo meni kunnostettavaksi/varaosiksi sinne virmaan mistä tojota hommas tuon turbon.
Periaate sama kuin esim starttimoottoreissa...
Ja mitä hintaan tulee niin mikäpäse olisi ollut imaista!
Tässä jälkiviisaana tuli mieleen että missähän mahtaa olla ne palaset/muruset mitkä on nuista siivistä irronneet? Jos eivät ole jääneet välijähyttäjään niin ne ovat varmaan menneet koneeseen....Tiedä sitten. Kone käy ja kukkuu ainakin vielä.
Tässä jälkiviisaana tuli mieleen että missähän mahtaa olla ne palaset/muruset mitkä on nuista siivistä irronneet? Jos eivät ole jääneet välijähyttäjään niin ne ovat varmaan menneet koneeseen....Tiedä sitten. Kone käy ja kukkuu ainakin vielä.
Vois tarkistaa viel välijäähyn jos sieltä löytyis ees osa noista kappaleista. Hyvällä tuurilla voi mennä koneen läpi särkemättä mitään,mut huonolla säkällä tarttuu venttiilin väliin.
HAILUXI-07
12.07.2013, 17:18
Oli viikon verra oma Hiluxi jälleen huollossa, kun vaihdettu turbo rupes puskemaan öljyä ulos imupuolen pesän laipan välistä.
Sain sijaiskäyttöön -08 Hiluxi ja se tuntui pirteämmältä kuin tuo oma.
Jotenkin tuntuu että tuo minun hilu ottaa tyhjäkäynnilläkin kierroksia aavistuksen vekkaisemmin ja ei kiihdy/vedä niin rivakasti...jotenkin nuhaisen oloinen.
Millonkas se kuuleri tuli näihin, selittäis tehoeroa. Tehot nousseet muutenkin pikkuhiljaa, ekoissa tän korissa 75 kW, nykyään 106 kW vakiona samassa 2.5 D-4D:ssä.
Millonkas se kuuleri tuli näihin, selittäis tehoeroa. Tehot nousseet muutenkin pikkuhiljaa, ekoissa tän korissa 75 kW, nykyään 106 kW vakiona samassa 2.5 D-4D:ssä.
Uuden konehuonetta vilkaisín taannoin tuos paikallisen toyotakauppiaan hallissa.
Näytti turbon kylkeen ilmestyneen joku servomurikka,eli olisko viimeisimmässä versiossa muuttuvasiipinen ahdin??
Selittäis hiukan tehonnousua.
HAILUXI-07
14.07.2013, 21:19
Millonkas se kuuleri tuli näihin, selittäis tehoeroa. Tehot nousseet muutenkin pikkuhiljaa, ekoissa tän korissa 75 kW, nykyään 106 kW vakiona samassa 2.5 D-4D:ssä.
Minun hiluxissa on jo tuo välijähytin. -06 vuosimallin hiluissa ei tuota ole.
HAILUXI-07
26.08.2013, 15:50
Edelleen turbo valuttaa öljyä samastapaikasta kuin aikaisemminkin, vaikka turbo kävi huollossa udelleen liimauksessa.
Soitin turbohultoon ja kysyin että miten se vieläkin voi päästää öljyä läpi.
"Vika ei ole turbossa vaan moottorissa täytyy olla jotain vialla. Heillä testauksissa turbo on toiminut niinkuin pitää, ja testerillä pystyy tekemään tarkat autokohtaiset säädöt ja testit turbolle."
Näin jotenkin selitti sitä asiaa.
Meinasi myös että voisi olla joltakin männältä rengas rikki joka päästää painetta läpi jolloin kampikammiossa olisi liikaa painetta joka taas huohottajankautta puskee ylipainetta imupuolelle.???
Käski mittauttaa sylinterien ohivirtausvuodot, vai mitkä ne nyt oli.
En sitten tiedä mihin tässä ottas yhteyttä ja mistä lähtä vikaa selvittämään?
Kävi mielessä että miten voi alle 100tkm ajettu moottori olla vialla, mutta jos sinne onkin mennyt niitä turbosiiven palasia niin aisa onkin sitten ihan toisin.
En sitten tiedä mihin tässä ottas yhteyttä ja mistä lähtä vikaa selvittämään?
Ota huohotinletku irti ja anna huohottaa vapaasti ulkoilmaan. Sillähän sen näkee puhaltaako poikkeuksellisen paljon ja työntääkö öljyä.
Tulppaa imuputkesta huohotinletkun reikä jos pitempään ajelet huohotin irti.
HAILUXI-07
27.08.2013, 22:13
Ota huohotinletku irti ja anna huohottaa vapaasti ulkoilmaan. Sillähän sen näkee puhaltaako poikkeuksellisen paljon ja työntääkö öljyä.
Tulppaa imuputkesta huohotinletkun reikä jos pitempään ajelet huohotin irti.
Tänään käytin huohotinputken irti koneen ollessa käynissä. En tiedä minkäverran "saisi" huohottaa mutta puhaltihan tuolta ilmaa katkonaisesti nopeaantahtii pakokaasujen "savujen" kera, ettei ainakaan vihti putki irrallaa ajella kun tulee käryt sisälle.
Öljyähän putkesta tihkui/valui hissukseen, ettei ihan valumalla valunu.
Ei hyvältä vaikuta tuo huohotushommeli. Öljyäkään ei huohottimen kautta sais tuon ikäisestä moottorista tulla käytännössä olleenkaan. Alkaa tuo männänrengasteoria vaikuttaa ihan mahdolliselta.
Seuraavaks suuttimet ylös ja ohivuotomittaus. Veikkaan että yhdestä sylinteristä löytyy muista poikkeavaa ohivuotoa.
Kannentiiviste vois kyllä aiheuttaa samanlaisen häikän,jos palopaine karkais öljyn paluukanavaan ja siten huohottimesta pihalle..
HAILUXI-07
28.08.2013, 21:35
Ei hyvältä vaikuta tuo huohotushommeli. Öljyäkään ei huohottimen kautta sais tuon ikäisestä moottorista tulla käytännössä olleenkaan. Alkaa tuo männänrengasteoria vaikuttaa ihan mahdolliselta.
Seuraavaks suuttimet ylös ja ohivuotomittaus. Veikkaan että yhdestä sylinteristä löytyy muista poikkeavaa ohivuotoa.
Kannentiiviste vois kyllä aiheuttaa samanlaisen häikän,jos palopaine karkais öljyn paluukanavaan ja siten huohottimesta pihalle..
Tojotalla kyllä puhuvat että ainahan huohottajan kautta jonkinverran öljyä liikkuu imuputkissa...Tiedä sitten mikä on se sallittu määrä?
Ei kait se auta varmaan muu kuin kysellä/tilata aika johonkin paikalliseen firmaan jossa voivat mittauksen tehdä...Meinaan että halvemmaksi tulee paikallisilla käyttää kuin tojotalla, säästää varmasti jonkun €uron.
Holsethx55
29.08.2013, 16:40
Vtu mitä p reikiä toyolla. Jos tuo ongelma on kerran tyyppivika luulis sen korjauttavan mukisematta!!! Siinä viedään taas suomalaista kuin sikaa narussa.
Pistää vihaks.
Ettei ois vaa ruvennu suuttimien kärkitiivisteet vuotaa??? Sillon ainaki huohottaa ku puhaltaa paineet suoraan suuttimien juuresta ventiilikoppaan.
Tän vaivan takiaha 120 L-C:stä on porsinu noita koneita ja samaa vaivaa on noissa 1CD moottoreissa(esim. e12 corolla ja t25 avensis)
Tän vian pystyy toteemaan ja korjaamaan itse ilman erikoistyökaluja, jos työkalut pysyy edes vähän käsissä.
Ite kattosin ensin noi suuttimien tiivisteet.
HAILUXI-07
30.08.2013, 15:04
Ettei ois vaa ruvennu suuttimien kärkitiivisteet vuotaa??? Sillon ainaki huohottaa ku puhaltaa paineet suoraan suuttimien juuresta ventiilikoppaan.
Tän vaivan takiaha 120 L-C:stä on porsinu noita koneita ja samaa vaivaa on noissa 1CD moottoreissa(esim. e12 corolla ja t25 avensis)
Tän vian pystyy toteemaan ja korjaamaan itse ilman erikoistyökaluja, jos työkalut pysyy edes vähän käsissä.
Ite kattosin ensin noi suuttimien tiivisteet.
Eikös suuttimet tule samalla tarkastettua kun suorittaa vuotomittauksen.?
Jos vika on suuttimien tiivisteissä niin joutuuko hommaamaan uudet suuttimet?...Vai voiko pelkät tiivisteet vaihtaa.?
Tuossa pari linkkiä "kkysy ketoselta" jossa ketonen vastaa huohotus ongelmiin.
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/ketonen-vastaa-180
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/huohottaa
Ketosen huohotusopit sopii hyvin tuohon muna-kadetti-aikaan ja siitä taaksepäin, nykyautojen ohivuodot voi olla paljon muutakin. Ja onko se nyt todellista puhallusta vai ei, nelimukinen kone tekee melkoista ees-taas-humppaa mikä voi tuntua puhallukselta vaikka ei ole. Ota öljykorkki auki ja kokeile sitten paperipalalla pysyykö päällä. Jos ei pysy ja huohotus on vielä öljykärynsekaista, syytä on lähdettävä oikeasti etsimään. Vuotavat suuttimet voivat lantrata öljyäkin reilusti, mikä korostaa ongelmia.
HAILUXI-07
30.08.2013, 16:26
Ketosen huohotusopit sopii hyvin tuohon muna-kadetti-aikaan ja siitä taaksepäin, nykyautojen ohivuodot voi olla paljon muutakin. Ja onko se nyt todellista puhallusta vai ei, nelimukinen kone tekee melkoista ees-taas-humppaa mikä voi tuntua puhallukselta vaikka ei ole. Ota öljykorkki auki ja kokeile sitten paperipalalla pysyykö päällä. Jos ei pysy ja huohotus on vielä öljykärynsekaista, syytä on lähdettävä oikeasti etsimään. Vuotavat suuttimet voivat lantrata öljyäkin reilusti, mikä korostaa ongelmia.
Juuri käytin huohotinputken uudestaan irti siitä imuputkesta ja sieltä tupsuttaa semmoista sinertävää tai ainakin selvästi havaittavissa olevaa kärtyä/savua.
Juuri käytin huohotinputken uudestaan irti siitä imuputkesta ja sieltä tupsuttaa semmoista sinertävää tai ainakin selvästi havaittavissa olevaa kärtyä/savua.
Ettei ois vaa ruvennu suuttimien kärkitiivisteet vuotaa??? Sillon ainaki huohottaa ku puhaltaa paineet suoraan suuttimien juuresta ventiilikoppaan.
Tän vaivan takiaha 120 L-C:stä on porsinu noita koneita ja samaa vaivaa on noissa 1CD moottoreissa(esim. e12 corolla ja t25 avensis)
Tän vian pystyy toteemaan ja korjaamaan itse ilman erikoistyökaluja, jos työkalut pysyy edes vähän käsissä.
Ite kattosin ensin noi suuttimien tiivisteet.
Mun veikkaus olis suuttimen tiiviste myös. Sopis oireisiin.
mulla on 08vm hiluxi ja 70tkm kohalla vaihettu turbo ja uushuohotin satsi suoja verkkoineen päivineen ja nyt on 142tkm mittarissa ja ei ole kyllä mikään koirinut sen jälkeen tosin turbon ääni kuuluu hyttään melko selkeästikkin (kuului jo uutena) siitä tietää 100% varmuudella että on turbosta menny jotain läpi jos se ujeltaa katkonaisesti ja eri äänensävyillä, muutoin pitäis ujeltaa aina samalla tavalla tasaisesti, ja välijäähynkin toiseen reunaan oli laitettu jonkimoinen sihti (silloinkun turbo hajosi niin siellä sihtissä oli kyllä niitä palasia turbosta melkoisestikin) saattoi olla tuon minun hiluxin "pelastus"
HAILUXI-07
13.03.2014, 21:24
mulla on 08vm hiluxi ja 70tkm kohalla vaihettu turbo ja uushuohotin satsi suoja verkkoineen päivineen ja nyt on 142tkm mittarissa ja ei ole kyllä mikään koirinut sen jälkeen tosin turbon ääni kuuluu hyttään melko selkeästikkin (kuului jo uutena) siitä tietää 100% varmuudella että on turbosta menny jotain läpi jos se ujeltaa katkonaisesti ja eri äänensävyillä, muutoin pitäis ujeltaa aina samalla tavalla tasaisesti, ja välijäähynkin toiseen reunaan oli laitettu jonkimoinen sihti (silloinkun turbo hajosi niin siellä sihtissä oli kyllä niitä palasia turbosta melkoisestikin) saattoi olla tuon minun hiluxin "pelastus"
Onko se sihti ennen vai jälkeen välijähyttimen?
Pitäskö tuo katsoa omasta onko sihtiä.
Marcus78
15.03.2014, 18:53
Onko se sihti ennen vai jälkeen välijähyttimen?
Pitäskö tuo katsoa omasta onko sihtiä.
Ilmanputsari irti ja letku mikä menee putsarilta turbolle. Sihdin pitäisi olla ennen ahtimen siipiä.
Ite otin paisuntasäiliön pultit myös auki, niin sai hiukan enemmän pelivaraa, kun sattu olemaan jotain releitä tiellä.
Ei mikään ihmeellinen homma ja jos muutenkin tahtoo tarkistaa missä kunnossa siivet on.
HAILUXI-07
16.03.2014, 13:11
Ilmanputsari irti ja letku mikä menee putsarilta turbolle. Sihdin pitäisi olla ennen ahtimen siipiä.
Ite otin paisuntasäiliön pultit myös auki, niin sai hiukan enemmän pelivaraa, kun sattu olemaan jotain releitä tiellä.
Ei mikään ihmeellinen homma ja jos muutenkin tahtoo tarkistaa missä kunnossa siivet on.
Ei ollut tarkoitus tarkistella turbon kuntoa koska sihti on laitettu turbolle menevään imuletkuun(olen tarkistanut), Mutta kun tuossa nimimerkki (jarri) mainitsi yllä näin, "ja välijäähynkin toiseen reunaan oli laitettu jonkimoinen sihti" niin ajattelin kysäistä että onko se sihti ennen vai jälkeen välijähyttimen? Joka on ilmeisesti estänyt turbolta siivistä lähteneiden palasten moottoriin pääsyn.
Marcus78
17.03.2014, 15:30
Ei ollut tarkoitus tarkistella turbon kuntoa koska sihti on laitettu turbolle menevään imuletkuun(olen tarkistanut), Mutta kun tuossa nimimerkki (jarri) mainitsi yllä näin, "ja välijäähynkin toiseen reunaan oli laitettu jonkimoinen sihti" niin ajattelin kysäistä että onko se sihti ennen vai jälkeen välijähyttimen? Joka on ilmeisesti estänyt turbolta siivistä lähteneiden palasten moottoriin pääsyn.
Okei. Hyvähän ne on tarkistella ja katella mitä on laitettu ja mitä ei. :)
Sehän on tuplavarmistusta jos turbon jälkeenkin on jotain sihtiä laitettu.
Nythän kaiken järjen mukaan turbolle ei pitäisi päästä mitään "ulkopuolista" joka rikkoisi siipiä yms, kun kerran sihti ennen turboa. Se on eriasia,jos ahdin porsii muuten ja sylkee romut välijäähyyn.
Joku viisaampi voi tietää mitä noi kaikki ilman ahdistimet vaikuttaa muutenkin järisyttäviin tehoihin. Taas maalaisjärjellä ajateltuna ne ei ainakaan helpota ilman liikkumista...:)
Muutamia vuosia takaperin tuli kelkottuu tarautoihin 06 ja 07 vm hilukseja ja kaikissa oli turbon kanssa ongelmia. Lieneekö joku valmistussarjan tyyppivika.
Noissahan tyyppivikana huohottimen päähän imuputkeen muodostuva jääpuikko mikä menee sit katketessaan kompurasiiven läpi. Takuuseen vaihdeltu turboja ja ennalta ehkäisevänä korjaustoimena laitettu siivilä turbon imuaukkoon.
Tän kyllä pitäis oireilla aina eikä vain joskus.
Ei sais käyttää kylmällä koneella tyhjäkäyntiä, sillon alkaa se jääpuikko kehittymään.
Mattia lainaten.
Nostetaas tää,ni ei tarvii ees yrittää lukea ketjua alusta asti:mad: