PDA

View Full Version : Ruostuneen rungon ruostesuojaus


Mase
10.01.2013, 19:04
Vai onko se "ruostuneen rungon RUOSTEEN suojaus". Pitäisi pintaruosteessa oleva 20v vanha runko käsitellä jotenkin lisätuhojen välttämiseksi. Hiekkapuhallus ja maalaus ja massa olisi tietenkin kallein vaihtoehto, mutta se ei kotelorungon sisälle auta, mielestäni päinvastoin. Jos rungon koteloissa on nyt kuraa tms. muhivaa tavaraa johon kosteus imeytyy, niin puhalluksen jälkeen sitä vasta siellä onkin. Pesemällä tai puhaltamalla tuskin kaikkia sieltä pois saa, ja se pintaruoste on siellä sisällä edelleen.
Onko olemassa valmiita suoraan ruosteeseen imeytyviä estoaineita, kotelosuojat ei ilmeisesti ruosteenläpi imeydy? Joskus muinoin oli kovilla automiehillä omia peräöljy/petrooli sekoituksia runkoihin, onko näistä omakohtaisia kokemuksia, toimivatko?
Öljyllä olisi se hyvänä puolena, että pintaa pystyisi helposti tarkkailemaan välillä, eli ei ainakaan ruostuisi piilossa pinnoitteen alla.

-MaTTi-
10.01.2013, 19:52
Teet kunnon reiät/huoltoluukut siihen ja peset puhtaaksi. Sitten oikeat mömmöt sisään. Kotelosuojissa on oikein hyvät tunkeutumisominaisuudet, kyllä ne aika syvään menee, tai niin syvään kuin mikään sen tyyppinen voi mennä. Kuivaa toki aikaa myöten.

Dectane
10.01.2013, 20:06
kotelosuojan ja teräketjuöljyn sekoitusta vanhemmat ukot suositteli ja ite laitoin sitä!

sisua45
10.01.2013, 20:34
Mikä tahansa öljy toimii, kunhan ei ole kovin likaista ja loppuun ajettua moottori jäteöljyä. Siinä kun on mm rikkiä.

Itse joskus sivelin sisun lehtijouset "seoksella". Löysin vanhaa jo vähän kuivunutta alustamassaa. Bensalla lanttasin niin notkistui. Siihen sekaan jotain tuntematonta öljyä. Vanhaa mutta käyttämätöntä, ja hajusta päätellen moottoriöljyä. Vatkati vatkati, ja pensselillä seos jousiin. Hyvin imeytyi, latit notkistuivat, eikä ole ruoste tullut kylään.

Bensa tuosta coctailista varmaan haihtuu ajan mittaan pois, mutta öljy ei.

Rytari
10.01.2013, 22:45
terva, ja kun se muuten on vaikea levittää niin keittää kuumaksi ja kotelosujen sekaan, tinnerillä voi ohentaa

päälle kovat jätkät TVL:n suolasisuihin on aikaneen keitelleet tervan kaveriksi automaattirasvarin vassua, ei vissiin muuten pysyneet takapuskuri mukana koko talvea.

armas
10.01.2013, 23:05
Öljyä ja kotelosuojaa/tervaa (ja ehkä tilkka bensaa), esim. tuolla -sisua45:n- reseptillä, jos koteloiden siivoaminen, hiekkapuhallus ja massaus eivät tule kyseeseen.
Hyvää olisi tehdä tarpeeksi juokseva liuos tunkeutumista silmällä pitäen, toisaalta paksu kerros kestää paremmin kulutusta, joten testiä, testiä. Joillekin taasen tervan katku aiheuttaa miltei kammiovärinän oloisen reaktion.

Hieman off-topic:ina näkee välillä näitä myyntisuojauksia. On ruutattu komeat siistit pinnat kilikalimassalla ja levitelty pensselimassaa kunnolla. Näyttää myynti-ilmoituksessa hyvältä ja muutaman kuukauden päästä uusi "iloinen" omistaja paikkaa reikiä...

Mazda
10.01.2013, 23:30
Silveradossa oli päässy runko takaosassa aika pahaan kuntoon.
Pahimmat paikat hitsasin kuntoon, rälläkällä enimmät ruosteet pois, maalaus POR15 aineella, päälle alustamassa. Pari vuotta sitten tein ja vielä näyttää hyvältä.

Dectane
10.01.2013, 23:59
Silveradossa oli päässy runko takaosassa aika pahaan kuntoon.
Pahimmat paikat hitsasin kuntoon, rälläkällä enimmät ruosteet pois, maalaus POR15 aineella, päälle alustamassa. Pari vuotta sitten tein ja vielä näyttää hyvältä.

Ite voisin ohjastaa niin että oikea hiekkapuhallus, eli siis isoilla vehkeillä sisältä ja ulkoa. Ei nysvätä millään biltsun pikkupistoolilla. Saadaan paskat oikeasti pois ja maalille hyvä tartuntapinta. Kaikkein paras viedä johonki puhallettavaksi ammattilaisen toimesta, jos ei ite tiedä miten oikeat puhallusvehkeet toimii. Eli tarkoitan juurikin tuota sisältä puhaltamisen "vaikeutta". Sitten hitsataan reiät, KUNNON maalit päälle, tuo sekotus sisälle kunnolla jokapaikkaan ja jätetään ne massat pois.

Ja aiemmin mainittuja "huoltoluukkuja" ja muita reikiä mistä paska tulee pois. Sillontällön sisältä pesu kunnon painepesurilla ja aina joskus uudet suojat sisälle..

Eihän ollu kovin kaukaa haettua? Eihän?

Eihän tässä topicissa tätä varsinaisesti kysytty mutta tuli vain mieleen näistä posteista :)

Dectane
11.01.2013, 00:05
Lisätään vielä noista maalaus ja hiekkapuhallus kustannuksista. Metallipajalla ammattimiehellä menee se puoli tuntia rungon puhallukseen. Hintaa vois ajatella 50e? KUNNON maalit saa noin satasella jostain teollisuusmaaleja myyvästä puljusta.

vellihousu
11.01.2013, 16:15
Ite tota por 15 laitoin pikkusen ruosteiselle pinnalle n. pari vuotta sitten, pinta päältä vieläkin priimaa mutta sormi meni läpi. Eli ilmeisesti ruoste pääsee siellä alla muhimaan vaikka maali pysyy kun tauti.

tekniikkamies
11.01.2013, 16:52
Ite voisin ohjastaa niin että oikea hiekkapuhallus, eli siis isoilla vehkeillä sisältä ja ulkoa. Ei nysvätä millään biltsun pikkupistoolilla. Saadaan paskat oikeasti pois ja maalille hyvä tartuntapinta. Kaikkein paras viedä johonki puhallettavaksi ammattilaisen toimesta, jos ei ite tiedä miten oikeat puhallusvehkeet toimii. Eli tarkoitan juurikin tuota sisältä puhaltamisen "vaikeutta". Sitten hitsataan reiät, KUNNON maalit päälle, tuo sekotus sisälle kunnolla jokapaikkaan ja jätetään ne massat pois.]

Ammattilaisen on helppo puhaltaa jos runko on irrallaan korista.

Jos runko on vain jostin paikoin alkavasti ruosteinen kuten mun autossa oli tilanne, tuli ongelmakohtia puhallettua lapsellisen pienellä pistoolilla, nykyisin käytössä olevilla vehkeillä homma olisi jo onnistunut helpostikin kun ensin olisi merkannut ongelmakohdat kirkkaalla merkkausvärillä, laittanut auton riittävän hyvään asentoon puhaltamisen kannalta ja puhaltanut kaikki ongelmakohdat kerralla.

Tietysti samalla pitää olla maalaus suunniteltu ja siinä ei kannata pyörää keksiä uudestaan vaan lainata kestävät menetelmät sieltä missä ne on luotettavasti korroosikestäväksi todettu.


Jos auto on normaali käyttöauto, jota ei viitsi ihan atomeiksi purkaa, korjaushommat on huomattavasti mukavampi aloittaa kun pesee pohjan ensin kunnolla sellaisella painepesurilla, jolla paska oikeasti lähtee, eikä ole syytä tyytyä mihinkään hienovaraiseen pesuun vaan sellaiseen, joka repii huonosti kiinni olevat maalit ja muut pinnoitteet pois.

Olen jollain lailla onnistunut pesemään sellaisella kuumavesipainepesurilla, jossa on mutkalle taittuva pesuvarsi, jolla pohjaa voi pestä.

Homma sujuisi paremmin jos auton saisi niin ylös, että näkee kunnolla mitä on tekemässä. Mielellään vielä joku terävää suihkua tekevä vaikka pyörivä suutin. Tämän jälkeen kunnollinen tutkiminen missä oikeasti on korjattavaa ja missä ei.

Sitten hiekkapuhallettavat kohteet merkaten kirkkaalla värillä. Kun nämä väriläiskät on puhallettu, niin ruosteet lähti kerralla. Ilman merkkausta meinaa ongelma olla kun kaikkia puhallusta kaipaavia kohtia ei huomaa puhaltaessa. Ihan joka paikkaan ei kannata hiekkasuihkua kohdistaa.

cybress
11.01.2013, 17:46
Lisätään vielä noista maalaus ja hiekkapuhallus kustannuksista. Metallipajalla ammattimiehellä menee se puoli tuntia rungon puhallukseen. Hintaa vois ajatella 50e? KUNNON maalit saa noin satasella jostain teollisuusmaaleja myyvästä puljusta.


muuten hyvä ajatus mutta kuka puhaltaa auton rungon 50 e puolessa tunnissa ympäriinsä?

axu87
11.01.2013, 17:52
En tiedä sitten millaisella pajalla olen itse puhalluttanut osani ja autoni mutta on se äijä varmaan 30 vuotta turannut niitä. Aina on sanonut että jos auton alustassa on paljolti massaa niin homma onniistuu kyllä mutta hintaa tulee, itsekin olen tosin pienemmillä vehkeillä puhaltaessa huomannut että se massa lähtee pyörimään eikä irtoa kyllä helposti. Eli en usko tuohon 50€ urakkaan. Kai se jollain kuumapesurilla ensin pestä tarvisi että puhallus oikein kävisi?!

tuomaritulee
11.01.2013, 18:01
Yhden auton pohjan puhalluttaneen ja siis vain pohjan, jossa oli normaalit alustamassat ja ruostetta jonkin verran niin rahaa paloi rapiat 400e ja aikaa kai 1 päivä. Tai ainakin vientiä seuraavana sai haettua.

pesix
11.01.2013, 18:05
muuten hyvä ajatus mutta kuka puhaltaa auton rungon 50 e puolessa tunnissa ympäriinsä?


Itsellä maksoi hj.n rungon puhallus 70€ ja sinkitys 250 €. Luulen et kestää.

Dectane
11.01.2013, 18:13
muuten hyvä ajatus mutta kuka puhaltaa auton rungon 50 e puolessa tunnissa ympäriinsä?

no minä ainaki puhaltaisin puolessa tunnissa näillä vehkeillä joilla töissä puhallan. Siis täysin irrallisen rungon. Siihen en osaa sanoa varmuutta mitä firma laskuttais mutta tuommonen hinta tuli mieleen. Eikö se jotain 40€/h ole + "kulunu" hiekka

Dectane
11.01.2013, 18:54
Tarkistin vielä ylemmältä taholta. Tuommosen työn hinta noin 50€

tjl
11.01.2013, 19:52
asia karkaa nyt vähä karkuteille. mutta ei se puhallus oikeesti kallista ole. varsinki jos ei tarvii kuittii ja ei tarvi sitä heti ja nyt.vaan sanoo et sit kun sopiva väli tulee.

oman kokemuksen mukaan ei kannata ees itte alottaa tekee ja ostaa hiekkoi.
oman pontiackin kopan puhallus sisältä ja päältä kokonaisuudessaan alle 200e ja 6h meni...

Samppa79
11.01.2013, 20:11
Vai onko se "ruostuneen rungon RUOSTEEN suojaus". Pitäisi pintaruosteessa oleva 20v vanha runko käsitellä jotenkin lisätuhojen välttämiseksi. Hiekkapuhallus ja maalaus ja massa olisi tietenkin kallein vaihtoehto, mutta se ei kotelorungon sisälle auta, mielestäni päinvastoin. Jos rungon koteloissa on nyt kuraa tms. muhivaa tavaraa johon kosteus imeytyy, niin puhalluksen jälkeen sitä vasta siellä onkin. Pesemällä tai puhaltamalla tuskin kaikkia sieltä pois saa, ja se pintaruoste on siellä sisällä edelleen.
Onko olemassa valmiita suoraan ruosteeseen imeytyviä estoaineita, kotelosuojat ei ilmeisesti ruosteenläpi imeydy? Joskus muinoin oli kovilla automiehillä omia peräöljy/petrooli sekoituksia runkoihin, onko näistä omakohtaisia kokemuksia, toimivatko?
Öljyllä olisi se hyvänä puolena, että pintaa pystyisi helposti tarkkailemaan välillä, eli ei ainakaan ruostuisi piilossa pinnoitteen alla.

4runneriin tein vastaavan homman aikanaan. Ulkopuolelta hiekkapuhaltamalla paikallaan "huonot" pois. Puhalluslaitteet pitää mitoittaa sen mukaan ettei autossa ole kuutiota hiekkaa puhalluksen jälkeen. Hyvä ruosteenestopohjamaali korjattuihin ja paljaisiin pintoihin. Sitten päälle pari kerrosta tervamaalia ruiskulla (sitä sellaista lirua). Sitten massa päälle sinne minne se kuuluu. Kotelon sisälle teräketjuöljyllä ohennettu koteloainetta (50/50). Hyvä tuli, auto on vieläkin lähipiirissä ja siitä on aikaa 6 vuotta. Varmaan on monenlaista mielipidettä noista öljyämisjutuista. Kummasti ne vaan toimii.

axu87
11.01.2013, 22:08
Kyllä minäkin sen päältä saan puhallettua mutta että sieltä sisältä ne 30 vuoden massat ja paskat niin että se oikeasti on jatkojalostuskelpoinen, ja halvalla? En itsekkään rupeisi kuuna päivänä puhaltamaan kun on niin hiekkaista hommaa :D Itse maksoin 90€ auton alustan, sisälattian, moottoritilan ja takaluukun puhalluksesta mutta kaavin sitten koko lattiasta massat ennen.

Niin ja alkuperäiseen aiheeseen niin mitäs sellainen valkoinen myrkky oli sellaisessa pilleripurkin kokoisessa ja näköisessä purnukassa, joku ruosteen syöjä vai mikä lie? Onko moisella mitään toimivuutta?

jar-sk-i
11.01.2013, 22:33
Tervan ja pellavaöljy sekotusta sisään

slipoveri
11.01.2013, 22:54
Ensin enimmät paskat ja irtoruoste pois.Sitte Annitrollia pumppupullolla muutamia kierroksia ja senjälkeen kotelosuoja ainetta tai jontain näitä erillaisia voodoo öljysekotuksia pintaan.

Mase
11.01.2013, 23:22
Tuo rungon puhallus 50€ hintaan voi olla mahdollista irtorungon ulkopinnoilta ja kunnon laitteilla tutussa paikassa. Ei varmasti rungossa, joka on autossa paikallaan joka pitää nostaa pukeille ja puhaltaa korin maaleja, alustan niveliä ja moottoria tms. varoen. Ja vielä pitäisi palkkirunko putsata sisältä, siellä tämän kyseisen laitteen varsinainen ongelma on. Hiekkapuhallus on paikallaan esim. U-profiilirungossa jonka saa kaikkialta puhtaaksi, ja kunnon maalit molemmille puolille (tossa pihallakin on hiekkapuhallusta ja maalausta odottamassa yksi u-palkki runkoinen kuljetushärveli jahka saadaan päällirakenteet sovitettua runkoon). Vielä pitää muistaa, että puhallus onnistuu yleensä nurkista ja saumoista syvemmältä kuin mihin maaliruisku yltää.
Kotelosuoja-ainetta tuli joskus koetettua lievästi pintaruosteiseen vararenkaan vanteeseen joka matkasi auton alla. N.3v jälkeen kotelosuoja aineesta ei ollut enää mitään jälkeä vanteessa, vain pelkkää ruostetta kauttaaltaan.

Dectane
11.01.2013, 23:43
Tuo rungon puhallus 50€ hintaan voi olla mahdollista irtorungon ulkopinnoilta ja kunnon laitteilla tutussa paikassa. Ei varmasti rungossa, joka on autossa paikallaan joka pitää nostaa pukeille ja puhaltaa korin maaleja, alustan niveliä ja moottoria tms. varoen. Ja vielä pitäisi palkkirunko putsata sisältä, siellä tämän kyseisen laitteen varsinainen ongelma on. Hiekkapuhallus on paikallaan esim. U-profiilirungossa jonka saa kaikkialta puhtaaksi, ja kunnon maalit molemmille puolille (tossa pihallakin on hiekkapuhallusta ja maalausta odottamassa yksi u-palkki runkoinen kuljetushärveli jahka saadaan päällirakenteet sovitettua runkoon). Vielä pitää muistaa, että puhallus onnistuu yleensä nurkista ja saumoista syvemmältä kuin mihin maaliruisku yltää.
Kotelosuoja-ainetta tuli joskus koetettua lievästi pintaruosteiseen vararenkaan vanteeseen joka matkasi auton alla. N.3v jälkeen kotelosuoja aineesta ei ollut enää mitään jälkeä vanteessa, vain pelkkää ruostetta kauttaaltaan.

Nimenomaan irrallaan.

Sisältä puhaltaminen onnistuu ihan vittuilematta kunnon vehkeillä. Varsinki ku näissä vanhoissa japseissa ilmestyy reikiä runkoon puhaltaessa, niistä on hyvä työntää sisälle :)

Ite en ainakaan rupeis edes puhaltaan semmosta runkoa joka on autossa paikollaan. Muiden paikkojen suojaaminen aivan jumalaton homma kun tuommosilla oikeilla vehkeillä lähtee kaikki vähänki pehmeämpi kyllä helvettiin ja semmosista paikoista mistä ei tarviskaan maalit pois. Ja kaikki kierteet kaput ja ja ja...

Mase
12.01.2013, 00:03
Nimenomaan irrallaan.

Sisältä puhaltaminen onnistuu ihan vittuilematta kunnon vehkeillä. Varsinki ku näissä vanhoissa japseissa ilmestyy reikiä runkoon puhaltaessa, niistä on hyvä työntää sisälle :)

Ite en ainakaan rupeis edes puhaltaan semmosta runkoa joka on autossa paikollaan. Muiden paikkojen suojaaminen aivan jumalaton homma kun tuommosilla oikeilla vehkeillä lähtee kaikki vähänki pehmeämpi kyllä helvettiin ja semmosista paikoista mistä ei tarviskaan maalit pois. Ja kaikki kierteet kaput ja ja ja...

Juu, tässä siis kyseessä emännän tuleva kauppakassi, jossa kori on 99,7% priima, mutta runko varsinkin sisäpuolelta runsaassa pintaruosteessa.
Kokemuksia on liian myöhään tehdyistä massauksista pari-kolme kpl, viimeinen tuo minun pikku muuli, Bronco -89. Massasta lähtee tupakka-askin kokoisia fliittejä irti ja alta tulee syvää, kauan mutustanutta ruostetta esiin.

tekniikkamies
12.01.2013, 11:35
Miettinyt olisko hyötyä kun yhdistäs painepesurin kuivahiekkapuhalluslaitteistoon:
http://www.youtube.com/watch?v=-B1jH0T8CLg

Näköjään hyvällä painepesurilla pystyy kohtuullisesti poistamaan ruostetta, itseä kiinnostas minkälainen tulos olis jos yhdistäs sellasen pyörivät terävän vesisuihkun ja samaan kohtaan kohdistas puhallussuuttimen kaukosäädön kera.

Tämänlainen mielessä koska monessa paikkaa kuivapuhalluksen pöly on ongelma ja tossa ideassa tulisi yhdistettyä painepesu samaan.

Tuossa kiva putsausvehje, ei taida olla kuitenkaan kovin edullinen hankkia:
http://www.youtube.com/watch?v=13qoPqKeazc

axu87
12.01.2013, 12:32
Joskus olin kesätöissä betoni firmalla, siellä pestiin elementit valun jälkeen tuollaisella vesihiekka yhdistelmällä. Oli tehokas ja se pölyttömyys oli pro.

Nikuzai
12.01.2013, 13:39
Tarkistin vielä ylemmältä taholta. Tuommosen työn hinta noin 50€


Missä päin jos joskus jonkin kulkineen rungon puhaltelis?

Ja puhaltaako molemmat sisä ja ulkopuolet sekä vielä poikki palkit?

tekniikkamies
12.01.2013, 17:23
Missä päin jos joskus jonkin kulkineen rungon puhaltelis?
Ja puhaltaako molemmat sisä ja ulkopuolet sekä vielä poikki palkit?

Jos jossain on käyttövalmiina ammattimainen kuivahiekkapuhalluslaitteisto, sillä aika äkkiä puhaltaa koko rungon jos kaikki on esillä eikä mitään tarvi varoa. Se on vähän sama kuin painepesisi rungon huolellisesti.

Silti tuollainen 50 egeä tuntuu aika talkoohenkiseltä, syntyyhän hommasta kuitenkin jätettä ja runko on heti maalattava tai vietävä kuivaan. Nämä hommat käy aika näppärästi jos kyseessä on sellainen paikka, jossa hommia muutenkin tehdään. Toisaalta pitää olla heti tiedossa minkälainen pintakäsittely on tulossa, jotkuthan noita jopa kuumagalvanoi mikä on aika hyvä vaihtoehto jos ronko on sellainen, että sen saa puhtaaksi joka puolelta.

young n dum
12.01.2013, 19:42
hintoihi en ota kantaa mut just tänää puhalsin ite isolla pyssyllä FS jeepin rungon.

kaik massat ripsitty pois + rasva paskat.

20 minuuttia siin sai menee aikaa. rungon etu osan kotelot oli avattu eli vähä ylimäärästäki oli:)

karkeella kvartsilla pöhötin.

2x4WD
13.01.2013, 17:51
Itsellä maksoi hj.n rungon puhallus 70€ ja sinkitys 250 €. Luulen et kestää.

Ei paha hinta. Vuosi oli? Missäs käytit? Ei taida kannattaa tuohon hintaan montaa maalikerrosta laittaa.

Syöttö hakkuri
13.01.2013, 20:40
Rönttämassallahan peitetään vaan ruosteet,tummillahan oli taka vuosina rönttä raja munan korkeudella.
Saatanan alusta massa tekeevain kalvon jonka alla ruoste mehii.
Kaikki puhaltamalla puhtaaksi,mutta jos kovan rungon ruostesuojaa,jossa TODELLAKIN on vain pinta ruostetta.
Öljy ja öljy ainoa mikä toimii,öljyinen rauta ei ruostu.
Pellavaöljyn tai teräketju öljyn sekoitus voi toimia samoin terva sotku siinä seassa.
Itte työnnän kys.tapauksessa öljyä. On sotkuista ja ympäristö ongelma,sekä ruoste-estolafkoilta pois.'
Mutta ei ruostu,öljy "kiipeää" ihmeen hyvin ruosteisessa raudassa ja imeytyy siihen.
Aikanaan TM testasi näitä ja eipä ollut juuri mitään eroa työntikö siihen jätskyä vai tuoretta öljyä.
Itte työnnän jäteöljyä.
Missä sitä on aina autossa? Öljypohjassa,eikä ruostu puhki 100 vuoteen!

sisua45
13.01.2013, 21:29
Missä sitä on aina autossa? Öljypohjassa,eikä ruostu puhki 100 vuoteen!

Paitsi että volkkarin koneissa ruostuu öljypohjat puhki... :D

80-luvulla oli joku säähtökuuri päällä, ja eivät maalanneet öljypohjia eikä venttiilikoppia. Molemmat mustaa rautaa. Tehtaalla ruiskutettiin päälle suojavaha, ja ohjeen mukaan merkkihuollossa moottorin pesun jälkeen tehtiin niin taas. Toimi hienosti teoriassa. :)

Nurkista löytyy jetan kone, jossa paikattu öljypohja. Omasta 100 audista irrotin ja maalasin, etteivät ruostu.

Nikuzai
13.01.2013, 22:00
Kaikki puhaltamalla puhtaaksi,mutta jos kovan rungon ruostesuojaa,jossa TODELLAKIN on vain pinta ruostetta.
Öljy ja öljy ainoa mikä toimii,öljyinen rauta ei ruostu.

Missä sitä on aina autossa? Öljypohjassa,eikä ruostu puhki 100 vuoteen!

Paitsi että volkkarin koneissa ruostuu öljypohjat puhki... :D

80-luvulla oli joku säähtökuuri päällä, ja tehtaalla ruiskutettiin päälle suojavaha, ja ohjeen mukaan merkkihuollossa moottorin pesun jälkeen tehtiin niin taas. Toimi hienosti teoriassa. :)


Elikkäs jos ymmärtäisin asian niin se vaha esti öljyn suojaavan vaikutuksen pellille :(

Tuostakin on monta mieltä ihmiset ollut, mutta lie sitten, et mielipiteinä on "ei voi toimia tollainen en ole kokeillut tai kokemusta ole, mutta ei se silti toimi"

BJ-40/76
13.01.2013, 22:27
Ensimmäiseksi pestään kunnolla!!!! ja kuivataan kunnolla!!! (suolainen märkä kurapaska syövyttää eittäin tehokkaasti)
Pitäs ostaa kenkien kuivaukseen tarkoitettu 4 letkuinen puhallin tehostamaan kuivausta, nyt 9 kw lämpöpuhallin ja pöytätuuletin ja pari tietsikan poverin tuuletinta......

ja Kuivan, Puhtaan ruosteen päälle:

Otetaan vedenkestävää vaseliinia esim. 2 kpl 400g tuubia, toki avohammaspyörärasva olisi parasta, ja kipataan sekoitusastiaan: lisätään tinneriä 0,5 litraa, ja sekoitetaan huolellisesti, siis niin pitkään että ei yhtään klönttiä!
sitten lisätään muutama desilitra tärpättiä, ja sekoitetaan huolellisesti,
ja jos ei ole ennestään yhtään puhdasta pulloa kotelosuojaruiskuun, niin jotain ruostesuoja öljyä se litra vielä astiaan, tai sitten ilman öljyä.

ja sitten sekoitetaan vielä kerran, ja sumutetaan koteloihin ja palkkeihin.

Tuo sekoitus on tosi tärkeää, ainakaan avohammaspyörärasva ei liukene kuin puhtaaseen tinneriin! Kerran hätäilin, ja en sekoittanut kunnolla rasvaa ja tinneriä, ja kun olin lisännyt öljyn ja tärpätin, niin klöntit ei sekoittunut sitten millään! piti suodattaa sääskiverkolla pois!

Ja tuota reseptiä olen käyttänyt pitkään, ja ainut huonopuoli on esim. ovissa se, että kun auto auringonpaisteessa keskikesällä, niin vesireikien yms. ympärille "kömpii" ohut rasvakalvo, mikä kerää pölyä.....
Ja jos joku yrittää vahata, niin ei muuten onnistu, ennenkä on puhdistettu esim jarrupesulla.... pikapesu liuotinpesussa ei lähde:o

Ja sitten se; hitsaa ensin, suojaa sitten:D käryää muuten kitkerästi...

tekniikkamies
13.01.2013, 23:37
Mä olen sellasella kannalle, että ensin pestään kunnolla painepesurilla siten, että pesutulos tarkastetaan katsomalla onko riittävän hyvä. Jos pesu on tarpeeksi tehokas, tämä voi riittää pohjakäsittelyksi joissain tapauksissa.

Palkkien sisäpesu on haasteellista. Siihen on hyvät ideat tarpeen. Olen funtsannut olisiko painepesurin viemärinaukaisuletkusta apua. Haasteena on, että pitäs saada palkkien sisältä paska irti ja liikenteeseen. Tavallisista letkuista ei meinaa tulla niin paljon vettä ja painetta, että tulva olisi palkkien sisällä riittävä. Tässä en ole toistaiseksi viisastenkiveä löytänyt. Luulen, että niillä firmoilla olis vastaukset tiedossa, jotka muutenkin pinnottaa jotain putkia sisäpuolelta.

Jos nämä tehdään keväällä tai kesällä, ajamalla kuivaa eika kivasti kun kiirettä ei seuraavaan työvaiheeseen ole. Palkkejen sisäpintaa voi tunnustella sormilla.

Huonoja kokemuksia on bitumimassojen käytöstä autossa paikassa kuin paikassa. Sitä ei siis mielellään mihinkään.

Myöskään auton laajamittainen öljyäminen erilaisilla koktaileilla ei tunnu kauhean hyvältä koska sehän on hyvin liikainen ja ikävä korjailla, ehkä paloturvallisuutta heikentäväkin. Toisaalta tämä voi olla ainoa vaihtoehto jos muunlainen pintakäsittely ei ole mahdollinen. Palkkejen sisäpuolelle ei ole toistaiseksi oikein muuta ideaa tullut mieleen jos kyseessä ei ole U muotoiset palkit.

Irtonaisen rungon kohdalla kuumagalvanointi vaikutti aika hyvältä idealta.

Jos auton voi vaikka kaataa kyljelleen, silloin sen saa pestyä riittävän hyvin, on helppo hiekkapuhaltaa ja koko pohjan voi maalata korroosionkeston kannalta vakavastiotettavalla tavalla. Alkuperäinen käsittely ei ole kovin hyvä monessakaan autossa.

Muualla korroosionestomaalauksesta on seuraavanlaisia näkemyksiä:
http://www.stopkorro.fi/maalaus
"Korroosioestomaalauksessa hyödynnetään aiheeseen liittyviä standardeja ja maalitehtaiden tuottamia maalausjärjestelmiä. Yleisin korroosionestomaalausyhdistelmä meillä on epoksipohjamaalaus ja polyuretaanipintamaalaus. Sitä voidaan soveltaa yleisimmille metallipinnoille, kuten teräkselle, kuumasinkitylle teräkselle sekä ruostumattomalle teräkselle ja alumiinille. Korroosionestokykyä voidaan lisätä kasvattamalla maalikalvon paksuutta sekä käyttämällä sinkkiepoksipohjamaaleja."

sisua45
13.01.2013, 23:41
Elikkäs jos ymmärtäisin asian niin se vaha esti öljyn suojaavan vaikutuksen pellille :(

Öljy olis estänyt ruostumisen, mutta sitä kun oli vain pohjan sisäpuolella. Eli pohjat ruostuivat ulkoapäin puhki muutamassa vuodessa. :eek: Uudehko kone ei vielä edes vuoda öljyä.

Kai se vahakin olisi toiminut, jos sitä olisi joka huollossa ruiskutettu pintaan. Öljypohja vaan peseentyy suomen talvessa.

Vaha on ruskeata kuraa, vähän kotelosuojan tyylistä. Mutta miedompaa, sillä kun oli tarkoitus vetää koko kone.

vellihousu
14.01.2013, 03:00
Mulla ruostu lancerin öljypohja ja venankoppa puhki vaikka oli maalattuja. Olis tarvinnu parit öljyvuodot.

Syöttö hakkuri
14.01.2013, 11:57
Olen nähnyt myös puhkiruostuneita öljypohjia. Ne ruostuvat aina ulkoapäin,kun ei ole sitä öljyä... Sisäpuolelta ei ruostu,kun on sitä öljyä...

-MaTTi-
14.01.2013, 15:15
Fiiateista (Puntot) näitä vasta meneekin, mutta ei montaa kymppiä maksa uus. Ei paljoo uskalla nykästä ku on semmosta hikoilevaa suomua jo pinnassa. Työkamu sai kerran hulautettua koko kuupan sisälmyksen lattialle kun "vähä rukkasella" pyyhkäs. :D

tekniikkamies
14.01.2013, 16:21
Tämänlainen on näkymä tänä talvena Hiluxin pohjassa:
https://dl.dropbox.com/u/56139170/sekalaiset/hilux/HILUX_LN_170_MAASTA2.JPG
- Kotelonsuojan tapaisten mömmejen lisäilystä taitaa olla ilman, että asiaa mistään muistiinpanoista tarkistan jotain luokkaa 3 vuotta, viimeisin kerta ehkä kotelonsuojan ja puhtaan moottoriöljyn sekoistua. Runkopalkin sisään taisin lisätä jotain melko notkeaa koktailia kun pesin ne ensin, olisko aikaa karkeasti arvion pari vuotta.

- Nyt olen pyrkinyt siihen, että auto ei ole niin tahmea pohjasta. Mömmöisyys on vähentänyt kun olen tupannut keväällä pesemään pohjan painepesurilla.

- Kotelo auton reunassa on hiekkapuhallettu ja ensin on laitettu pensselillä Zinga. Kuvassa näkyy pelkkää Zingaakin kynnyskotelon sisäreunassa. Ulkona on vedetty valkoista maalia päälle, ensin epoksimaali ja sitten uretaanimaali.

- Runkopalkit on ulkoa päin ihan hyvät. Sisällä on öljyn ja kotelonsuojan yhdistelmää.

- Autoa ei ollut uutena ruostesuojattu ja nämä minun korjailut tuli mukaan kun alkavaa ruostetta oli siellä täällä. Ensin piti alkavia pikkupaikkoja hiekkapuhaltaa ja maalata. Hiekkapuhalletuissa kohdissa on Zinga.


https://dl.dropbox.com/u/56139170/sekalaiset/hilux/HILUX_LN_170_MAASTA3.JPG
- Tässä kuvassa näkyy kun kotolosuojan asemasta on punaista Wurth Rost Stop maalia sellaisissa tilanteissa kun pohja on vaatinut huomiota ja ei ole ollut syytä hiekkapuhaltaa.
- Tämä maali on kohtuuhintainen Puuilossa ja sitä voi maalata pensselillä ja vaikka sähköruiskulla. Spray versio käy ensiavuksi silloin kun laitetaan jytkympää maalikerrosta tämän päälle.
- Maalin hyvä puoli on tattuvuus ja voi maalata aika monella maalilla päälle.