PDA

View Full Version : @£$£¤*§!! Tulli!!!


Arctic Rhino
17.12.2012, 20:39
OK...

Kertokaas nyt mielipiteenne että olenko nyt ihan kuutamolla... noh ok, ne jotka mut tuntee tietää että olen mä... noh kuitenkin.

Tuossa tuli lusittua muutama vuosi työn touhussa rapakon takana ja tuossa kesällä tultiin pois... 10+kg painon nousun lisäksi tuli tuomisina Freelander 2 vm 2010 muuttoautona...

Kun etukäteen asiaa tarkastelin ja pohdin niin näytti aikas selvältä että tuo auto noinkin vanhana menee kepeästi alta maksimi verohyvityksen... toisin sanoo ystävämme tulli... perkele. Tässä pakko myöntää että Porin tulli on ollut ihan asiallinen, vaan sitten muuten... no hohhoijaa...

Tässä nyt esitän alla faktaa. vasemmalla referenssiauto poimittuna tullin aikaisemmista päätöksistä ja oikella minun autoni.
Esimerkkiauto Minun autoni
Vuosimalli 2010 2010
Käyttöönottopäivä 7.12.2010 31.12.2010
Päätöspäivä 21.11.2011 14.8.2012
Päiviä käytössä ennen päätöstä 349 592
Ajokm päätöshetkellä 25 000 km 41 000 km

Minä maksan lisäveroja mutta toinen auto ei!!!!! Ainoa ero on että tuossa toisessa autossa 2.2L Diesel ja minulla 3.8L Bensa kone... Siis minulla vanhempi auto isommalla ajokilometrimäärällä... ja silti

Tullin mukaan muuten nämä ovat kaksi aivan eri autoa ja niitä ei voi verrata keskenään... siis täh???

Sanomattakin selvää että lähti korjausvaade Hallinto-OIkeudelle... perkele... kohta 4 kuukautta tässä asiasta tapellut... :mad:

Kala92
17.12.2012, 20:47
Ööö. Onko tää taas näit operan metkui vai puuttuuko tästä joku kuva?

FROM
17.12.2012, 20:53
tulisko ero erilaisista verotusprosenteista? taitaa päästöissä olla jonkinverran eroa diiselillä/bensalla

Calmari
17.12.2012, 21:20
Nuohan ihan eri perusteilla verotettuja, päästöpohjanen tuli vast 04/2012 ja tuo toinen verotettu jo 2011, paska homma mut minkäs voit
Tietty nyt voit kostoks yhteiskunnalle tuoda vissiin vuoden loppuja muuttokamoja, ilman tullia ja alvia, esim boggereita, alusta sarjoja yms, 1 kaveri ainakin toi aikoinaan vissiin 3 kontillista muuttokamaa :-)

Arctic Rhino
17.12.2012, 21:26
Niin, siis tulli ei selvityksissään antanut mitään järkiperäistä perustelua päätökselle, pitkästä kirjeenvaihdosta ja muutamasta puhelinkeskustelusta huolimatta...
Tuossa on muuten sivulla 27 se vertailuauto.
http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/autoverotus/taulukot/autot/au/sove_au_112011_fi_se.pdf

Niin, se voi olla että on eri perusteluja, mutta eipäs ole kukaan kysynyt päästöja... Ja veronkin otin painon mukaan enkä suorittanut päästömittauksia tai hakenut todistusta vuosittaista autoveroa varten. Oli halvempi vaihtoehti ;)

Niin ja meneekö se vero ostohetken mukaan vai siitä kun tuo aton suomeen? Miksi asiasta ei minulle mainittu???

Ihan perseestä kohtelu noilla... Täytyy nyt perustelut antaa kun niitä pyydetään... Ne perustelut jotka sain oli aivan epäloogisia...

Calmari
17.12.2012, 21:39
No ne päästöt yms ne pirulaiset kaivaa ite tuon ikäseen, tuossa jotain lisää http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/autoverotus/autotiedostot/020.pdf vaikka mitäpä tolla enään väliä, ja tuo verotus tehdään tietenkin sen päivän mukaan kun tulee suomeen, onhan auto voinut olla ulkomailla omistuksessa vaikka 10 vuotta, ja kyllä ainakin itelle tuli muutama kuukausi takaperin ihan selkeä päätös laskelmineen mikä kait muuttoautoillekin tehdään ? lopussa vaan sitten tuo hyvitys.

Arctic Rhino
17.12.2012, 22:09
Ei vieläkään kyllä selitä tuota eroa... Etenkään kun tullikaan ei tuommoista minulle kertonut...mja siis usko koitin ihan aikuisten oikeasti ymmärtää mitä ja miksi... Jopa ennen kuin minulta paloi käämit...

Eli täältä http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/ostaminen_ulkomailta/tiedostot/008.pdf löytyy seuraavasti...

EU:n ulkopuolelta muuttotavarana tuotaviin ajoneuvoihin sovelletaan arvonlisäverolain ja autove- rolain lisäksi tullilainsäädäntöä, erityisesti EU:n tullittomuusasetusta. EU:n ulkopuolisesta valtiosta tuodusta, tullittomuusasetuksen perusteella muuttotavarakohtelun saaneesta, yksityiskäyttöön tar- koitetusta ajoneuvosta ei peritä tullia eikä arvonlisäveroa.
Ennen kuin maahan tuotu ajoneuvo rekisteröidään tai otetaan käyttöön Suomessa, siitä on suoritetta- va autoveroa autoverolain säännösten mukaan. Autovero on aina suoritettava, ellei ajoneuvo kuulu autoverolain nojalla verottomuuden piiriin.

Enkä muuten mistään löydä tätä päästöihin perustuvaa verotusta muuttoautoissa maahan tuotaessa kunnolla selitettynä... Ja ei, tulli päätöksen perusteluissa ei viitannut millään tavalla auton päästöihin, vaan poimi jostain tietokannasta esimerkkiauton pyyntihinnan jossa ei ollut todellisuusperää ja siihen että heistä tämä on erikoisajoneuvo koska sellaista ei saa suomesta (enää).

Arctic Rhino
17.12.2012, 22:14
Niin, ja siis tiedän mitä tuossa samaisessa dokumentissa selitetään ja lasketaan, mutta kun minun tapauksessasni ei nimenomaan ollut saatavilla tota tietoamsuomesta, niin eivät käyttäneet ja alkoivat rehellisesti ihan vittuilemaan...

Nimenomaan lasken senmvittuiluksi kun ei voida suoriin asiallisiin kysymyksiin antaa suoria vastauksia, vaan sanotaan tyyliin "kyseessä on kaksi täysin eri ajoneuvoa" ja että "emme voi kommentoida mihin aikaisempi päätös on perustunut" tai "jos et ole tyytyväinen päätökseemme sinulla on oikeus pyytää korjausta hallinto-oikeudelta"... Eikä mitään kunnon vastauksia tai perusteluja sen enempää...

FROM
17.12.2012, 22:49
oot siis tuonut auto x;n
tulli ottanut vertailukohdaksi auto y;n jonka arvo on W
josta lasketaan veroprosentti päästöjen mukaan olisko joku300g/ josta tulee veroprosentiksi n47%


siis W*0,47-tuontivähennys n. 13000€

eli paska diili

Arctic Rhino
17.12.2012, 23:00
Niin noh, sen voi yksinkertaistaa noin tai miten tahansa sen jaksaa aatella... Piti purka vähän patoutumia tässä... Ja tosiaan laitoin nyt menee halliönto-oikeudelle korjausvaatimuksen tästä.

Lupaan ilmoitella miten siinä sitten käy.

FROM
17.12.2012, 23:03
Niin noh, sen voi yksinkertaistaa noin tai miten tahansa sen jaksaa aatella... Piti purka vähän patoutumia tässä... Ja tosiaan laitoin nyt menee halliönto-oikeudelle korjausvaatimuksen tästä.

Lupaan ilmoitella miten siinä sitten käy.

mitä yrität saada muutetuksi?vertailuautoa?

-MaTTi-
17.12.2012, 23:54
Auton veroon on vaikuttanut:
a) täällä myynnissä olevan vertailuauton hinta (about vastaava ikä/kilsat tai sitten hinta korjattu vastaavaksi)
b) sun auton kokonaismassa, mikä määrää veroprosentin

Eli olisko tommonen tullin silmissä 35000 € peli, josta veroja vaikka sen 45 % = 0,45x35000 € = 15750 €.
Verotusarvosta vähennetään muuttoautohyvitys, oliko se nyt tarkalleen 13450 € eli 15750 € -13450 € = 2300 € maksuun.

Tuota veroprosenttia sais yleensä kohtuullisemmaksi jos auto täyttää CARB-päästövaatimukset (Kalifornia), tällöin autolle voitaisiin laskea laskennallinen CO2-päästöarvo. Myös TÜV:iltä on mahdollista saada vaatimustenmukaisuustodistus CO2-päästöarvosta, kuluja n. 100-150 €.

Otetaas esimerkki, muuttoauto jenkeistä, 2011 Lexus RX450h, taulussa 30tml. Verotusarvo ehkä n. 60000 €. Kokonaismassa 2700 kg, omamassa 2200 kg.
a) Autovero-% ilman lisäselvityksiä 46,6 % = autoveroa 27960 € - 13450 € = maksat muuttoautostakin 14510 € autoveroa.
b) Autovero-% CARB-vaatimusten mukaisena CO2 = 0,116 x 2200 - 57,147 = 198 g/km = autovero 34,8% = autoveroa 20880 €, josta jää muuttoautona maksuun 7430 €.
c) Autovero-% TÜV-todistuksen CO2-päästöarvon mukaan 148 g/km = autovero 25,4 %. Autoveroa 15240 €, josta jää maksettavaa muuttoautona 1790 €.

Eli pienellä valppaudella voit säästää esimerkkitapauksessa lähes 13000 €!!! Katsastuksessa ei automaattisesti lasketa muuttoautolle laskennallista päästöarvoa, vaikka olisikin CARB-tarra konetilassa. Mutta voi ja saa sen pyytää sinne merkitsemään.

Tässä nuo laskukaavat Kalifornia-päästöt (CARB) täyttävälle autolle:

39. Polttoaineenkulutus ja CO2-päästöt – 80/1268/ETY
Asetuksen alaviitteen 27 mukaisesti CO2-tieto määritellään EU-vaatimusten mukaisen päästötestin yhteydessä tai jos sitä ei ole edellytetty tehtäväksi sovelletaan laskukaavaa EU-asetuksessa 183/2011. Laskukaavaa sovelletaan siis ainoastaan CARB-vaatimukset täyttäviin ajoneuvoihin.

Asetuksen 183/2011 mukainen laskukaava:
Bensiinimoottori ja manuaalivaihteisto: CO 2 = 0,047 m + 0,561 p + 56,621 Bensiinimoottori ja automaattivaihteisto: CO 2 = 0,102 m + 0,328 p + 9,481 Bensiinimoottori ja sähköhybridi: CO 2 = 0,116 m – 57,147
Dieselmoottori ja manuaalivaihteisto: CO 2 = 0,108 m – 11,371
Dieselmoottori ja automaattivaihteisto: CO 2 = 0,116 m – 6,432
Missä CO 2 on CO 2 -päästöjen yhdistetty massa (g/km), m on ajokuntoisen ajoneuvon massa (kg) ja p on moottorin enimmäislähtöteho (kW).