Kirjaudu sisään

View Full Version : Hilux 4x4 2,4 D 1992


Syöttö hakkuri
28.10.2012, 22:30
Ostin tommosen 92 Hiluxin eka omistajalta.
Nyt tarvii apua tekniikan suhteen.
-Auton mukana tuli 2 kytkin pakettia ja 1 vauhtipyörä.
-Mukana tuli kytkimen suhteen 2 Hiluxin osat,ja molemmat 92 rekisteröityjä,voi olla valmistus vuosi 91,joka tapauksessa molemmat 4x4 2,4D vapari motteja.
-225 ja 235 levyillä/asetelmilla.
-Eli onko toi isompi kestävämpi?
-Mitä eroa on Turbon kytkimessä?
-Ymmärtääkseni jo 80-luvulla turboa tehtiin muttei tuotu Suomeen?
-Onko 225mm.kytkintä useaa eri mallia? VM ero? 2 tai 4x4 vedossa sama kytkin?

-Sitten kiinnnostaa tietää käykö Turbo Hiluxin kannen tiiviste tuohon vapari peliin?
-Tarkotus myöhemmin ahtaa
-Oliko nyt HJ70 jossa sama Hiluxin pata ahtimella?

-Onko näitä 80-90 luvun taitteessa muita 2,4 d:tä kuin 2L,2L2 ja 2LT?

kippo86
29.10.2012, 07:25
-Oliko nyt HJ70 jossa sama Hiluxin pata ahtimella?

-Onko näitä 80-90 luvun taitteessa muita 2,4 d:tä kuin 2L,2L2 ja 2LT?

Tarkoitat varmaa LJ70. Toyotan malleissa ensimmäinen kirjain merkitsee moottorin mallia, tässä tapauksessa L-sarja. Toinen kirjain auton mallia esim J=maastoauto N=avolava...

L-sarjan koneita on aika paljonki, tuolta lisää (http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_L_engine). Kyllä Suomeen tuotiin 2lt:tä jo 80-luvulla, ilmeisesti vain LJ70:sen keulalla? Sitä oli muualla tarjottavana mm Hiluxiin jne...

BryGgi
29.10.2012, 19:58
jos toinen kone on 8pulttisella vauhtiksella, niin kyseessä 2l2 ja jos kuusipulttinen, kyseessä 2l kone, isompi parempi. eli 235 kytkin, ja shimmaamalla asetelma jäykäksi niin hyvä tulloo.. Ja suosittelen kansipahviksi hakea toyotan tiskiltä orkkispahvin, joka kesti minulla 1.5bar paineita surutta toistavuotta. tosin tiiviste oli liimattu vielä kiinni coppergasketilla.

ps. multa löytyy sitten niitä vauhtiksia ja asetelmia sekä koneen osia iso pino pajalta kun tuli yksi purkaamo sen koneen osista tyhjennettyä. Myös tieto taitoa jo tuon koneen sielunelämään hiukan päässy kertymään..:D

-Janne-

Syöttö hakkuri
29.10.2012, 21:16
Omasta mielestä kone on tuo 2l2,mutta siinä on silti 225mm,kytkin. Tarkastan huomena pulttien määrän.
Ainakin parivaraosaliikettä kertoi noita oleen 91-92 molemmilla kytkimillä.ilmeisesti jostain päivästä/runkonumerosta alettu laittaa noita isompia kytkimiä.
Ilmeisesti 2l2 ja 2lt sama tiiviste? Mitä muuten orkkis Toyota tiiviste makso?

Hailux
29.10.2012, 22:29
Omasta mielestä kone on tuo 2l2,mutta siinä on silti 225mm,kytkin. Tarkastan huomena pulttien määrän.
Ainakin parivaraosaliikettä kertoi noita oleen 91-92 molemmilla kytkimillä.ilmeisesti jostain päivästä/runkonumerosta alettu laittaa noita isompia kytkimiä.
Ilmeisesti 2l2 ja 2lt sama tiiviste? Mitä muuten orkkis Toyota tiiviste makso?

kone on 2l2 alunperin jos ei ole vaihdettu ja tiiviste ei mun mielestä ole sama ku 2lt:ssä mut tarkistas asia vaikka tuolta http://www.toyodiy.com/parts/

BryGgi
30.10.2012, 06:59
se oli sitä 50 euron luokkaa, eliei kannata ruvetakokeilemaan tarvikeosalla tuolla hinnalla.

Syöttö hakkuri
30.10.2012, 23:06
Tarkastin auton Vin koodin ja auto on valmistettu 8/91 ja rekisteröity 2/92
Autossani oleva kone on Toisesta 92 Hilusta ja valmistettu 2/92 ja rekisteröity 8/92
Noissa eri kytkimet,225 ja235 muuttuu joskus vuoden vaihteessa.
Molemmat tilatty samalle firmalle uutena samana vuonna.:)

Mitä noilta sivuilta katsoin,näytti että näissä edellä mainituissa on jo eri kannentiiviste,erivaraosanumero?
Sitten tota uudempaa vertasin 98 turboon,olisi sama kun tässä uudemmassa?

Kestääkö tämä heikompi kytkin jos ahtaa? Ittellä siviili autossa jo ahdin ja kelkassa PALJON enemmän tehoa kun tässä Hilussa:)

Ostin auton puhtaasti talvi ajoon kelkkakärrin vetoon,pari reissua talvessa Lappiin,kärriperässä ja siinä se 300kg kuorma. Laiskahan tämä on jo vakiona,vaikkei ole kärriä perässä.

RIPAX
30.10.2012, 23:14
Tokkopa se on kiinni 10 millistä. Itellä ainakin on hiluksisa puhtia runsaasti ja lipposen dcbhd kytkin. Uutena luiskahteli jonkin verran mut nyt ei havaittavasti,kuulemma muissakin kytkimissä samaa tautia. semmonen ominaisuus siin on et ravistaa hieman,varsinkin kylmänä.

Syöttö hakkuri
30.10.2012, 23:50
lipposen dcbhd kytkin mikä se on? Broidin Kuningas käppi on ahdettu,jälki semmonen,on myös Cooleri. Uusi kytkin luistaa jo kilon kohdalla ilman kärriä.
Siihen kun lyö Hilun perään hinaukseen,ei ainakaan luisto ja savutus pienene!
Sen lisäksi nostaa lämpöjä hinauksessa. Ei oikein innosta kun pitäisi repiä 1000km yhteen suuntaa kärriä perässä.
Kaiken edelle menee luotettavuus,ei ole kiire mihinkään tällä veturilla.
Jos kiire on löytyy kesällä alle peli jossa on 1kg,1hv kohti...

BryGgi
31.10.2012, 07:01
Pitää se tiettyyn rajaan asti se pienempikin kytkin, tosin kun kunnolla shimmaa sen ja sorvaa vauhtipyörän tasaiseksi. On nimittäin melko kieroja välillä nuo vauhtikset jolloin juuri alussa tuota lipsumista tulee. REipas 120hp ja 350Nm kesti oma pikkukytkin. Seuraavalle koneelle piti tehdäkkin jo se M3 kytkin hässäkkä.

RIPAX
31.10.2012, 23:49
Pitää se tiettyyn rajaan asti se pienempikin kytkin, tosin kun kunnolla shimmaa sen ja sorvaa vauhtipyörän tasaiseksi. On nimittäin melko kieroja välillä nuo vauhtikset jolloin juuri alussa tuota lipsumista tulee. REipas 120hp ja 350Nm kesti oma pikkukytkin. Seuraavalle koneelle piti tehdäkkin jo se M3 kytkin hässäkkä.

Nin piti mun lisäämäni et tää mun dcbhd kytkin nykyään pitää ja hiottuun vauhtipyörään tietenki asensin sen uutena. Ja löylyä on pers tuntumalta se 150hv ja vääntöä on rajusti. Ja kun joskus kattelin kytkin kirjaa ni esim. Celican suurin kytkin tais olla 240mm, ja niis on kai jotai 220hv ja semmosta. Eikä se tosiaan oo siitä koosta kiinni jos ei nyt puhuta mistään hirmu moottoreista kun näistä hiluxin koneista ei nyt taida saada yli 300hv käytännössä kuitenkaan. Paljonhan kytkimen kestosta kertoo se mitä valmistaja lupaa,enkä muista mitä se lipposen dcbhd kytkin kestää:eek: jaa niin se dcbhd kykä on Offroadtarvikkeen myymä Extreme outback sintteri/keraaminen kytkin paketti,taidan kokeilla seuraavaks Centerforcea kylläkin.

Syöttö hakkuri
02.11.2012, 16:01
Orkkis tiiviste 95€ korvike n.50€ joten korvikkeella mennään.
Laskin tossa että pyöreesti tonni menee koneremppaan...

suddendeath
02.11.2012, 16:13
Orkkis tiiviste 95€ korvike n.50€ joten korvikkeella mennään.
Laskin tossa että pyöreesti tonni menee koneremppaan...

Laitahan vain alkuperäistä kannentiivistettä, ei se tonnissa enää neljänkympin ero tunnu. Oman kansirempan yhteydessä noita vertailin ja kyllä se Toyotan alkuperäinen oli jo kädessäkin huomattavasti laadukkaamman ja jäsymmän oloinen.

edit.
Tuossa vielä linkkiä mun ihmettelyistä, mikäli apuja kun konetta kasaat:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=98760

Syöttö hakkuri
07.11.2012, 00:44
Kiertokangen pulttien momentti?
Runkolaakeripukkien momentti?

Syöttö hakkuri
07.11.2012, 00:50
Tyhmä kysymys,ainakin britti manuskoissa vanhoille briteille hiukan eri nimitykset.
Eli Main bearings ilmeisesti runkolaakeripukit?
Big end bearings?? tämä hiukan outo? kiertokangen pulttien/mutterien momentit?

Jappi
07.11.2012, 02:58
Tyhmä kysymys,ainakin britti manuskoissa vanhoille briteille hiukan eri nimitykset.
Eli Main bearings ilmeisesti runkolaakeripukit?
Big end bearings?? tämä hiukan outo? kiertokangen pulttien/mutterien momentit?

Big end= kiertokangen iso pää= kk-alapää.

Syöttö hakkuri
09.11.2012, 23:42
Miten mitataan lohkolämppärin vastuksen kunto? Kannen taka päässähän se on.
Olisi helppo vaihtaa nyt irrallaan jos tarvetta on..

AlluK
10.11.2012, 20:39
Miten mitataan lohkolämppärin vastuksen kunto? Kannen taka päässähän se on.
Olisi helppo vaihtaa nyt irrallaan jos tarvetta on..

Paat sen lämppärin vesiastiaan ja töpseli kiinni, pitäis porista.

JJ90
10.11.2012, 21:32
Mittaa yleismittarilla vaiheen ja nollan välisen vastuksen, pitäis olla noin 100 ohmia. Jos ääretön, niin lanka poikki.

Syöttö hakkuri
12.11.2012, 02:30
Millä kannattaa puhdistaa lohkon kyljessä oleva öljynjäähdytin kenno? Onko purettavissa?

Syöttö hakkuri
28.11.2012, 22:46
Vastataan nyt itte,putsasin löpöllä ja mujua tuli aikapaljon,parin päivän liotus autto,laskin vielä läpi löpöä viitisen litraa,välillä heilutellen.
Sitten kun oli valunut tyhjäksi präkleenerillä loppuja putsailin.