View Full Version : lentokenttäauto
Katselin nettiautoa ja osui tuollainen silmiin:
http://www.nettiauto.com/land-rover/defender/4440569
Mitä tarkoittaa tuo "lentokenttäauto" ja saako niitä normaalisti rekisteröityä ? Meneekö noista jotain veroja rekisteröitäessä ?
"Auto on myyty Suomessa uutena lentokenttäautoksi eikä ole koskaan ollut rekisterissä. Näitä on joku kuulemma kilvittänytkin, mutta dokumentteja meillä on tarjota autolle ainoastaan kauppalasku sekä huoltokirja, josta löytyy luovutuspäivämäärä 27.8.1997 sekä 1. omistajan ja myyjäliikkeen tiedot."
Missäköhän käytössä lienee ollut? Yllättävän paljon kilometrejä kilvettömäksi peliksi...
Ei kuitenkaan pahan näköinen päälle päin. Edes noiden safariboksien kanssa:D
Racingrabbit
20.10.2012, 15:23
Helsinki Vantaan kentältä Nurminen Ground Handlingin vanha auto.Ei varmaan ole käynyt ikinä lentokentän porttien ulkopuolella,joten aika lyhyttä ajoa nuo kilometrit.
Lohjan Laatuautojen huutokaupassa tutkin tuota yksilöä ja aika resu oli kunto noille kilometreille.
Tätä Defeä ei ole ikinä tuotu Suomeen autona,joten sille ei ole auton identiteettiä.En tiedä käviskö aihioksi korinvaihtoon,mutta siihen käyttöön on puolet liikaa hintaa.
Eli nämä on siis jonkinlaisia työkoneita lentokentällä, ei "oikeita" autoja. Taidan unohtaa suosiolla........
täähän on hiukan saman aiheinen kuin tuo meidän moGGi
eikai tuo mahdoton ois kilvittää, jos käyttöönotto voidaan luotettavasti osoittaa, ja tarvittavat vaatimukset täyttyy... mukaanlukien verot, päästöt, vaatimuksenmukaisuus / tyyppitiedot - olikohan niin, että tämän tekniikkaista ei ollut Suomeen tyyppihyväksytty, täähän tais olla vaparidiesel ?
Racingrabbit
20.10.2012, 18:10
Tekniikka 300TDi+R380+LT230 eli samat kuin muissakin tuon ikäisissä.
EGR tai muista saastelaitteista ei tietoa
lienee sitten tuo teho ilmoitettu väärin...
Pari sanaa lentokenttäautoista...
Ei käytössä suolaa, joten pellit pääsääntöisesti ihan ok. Kentillä on 30 km/h rajoitus, ja varsinkin talvella autot käy lähes jatkuvaa tyhjäkäyntiä. Eli kukin voi miettiä kuinka tukossa joku dieselli on.. ;)
Lisäksi useimmiten autot ovat yhteiskäytössä, eli ei kenenkään oma, ja meininki on sen mukaista. Tuttu skenaario: kylmiltään ilman hehkua räjäytetään käyntiin, pakkoykkösellä nilkka suorana 10 min. sammutus. Sama toistuu 8 tunnin päästä..
Yllämainitut seikat perustuvat siis havaintoihin omassa työyhteisössäni..
Lentokenttäauton elämä:
-lyhyttä pätkäajoa ~30kmh
-paljon tyhjäkäyntiä ja myös käynnistyksiä
-kylmällä/puolilämpimällä koneella ajoa pääasiassa
-monta käyttäjää
-rampataan sisään-ulos ~miljoona kertaa päivässä
Eli työkone ja työkalu joka selviää hommastaan vaihtelevalla menestyksellä.
EDIT: Ambulalla samat mietteet... :)
Niin, mettäpeliksi toi soveltuisi, jos hinnasta höyläisi puolet pois... :rolleyes:
Andy
Eivät vaadi eivätkä (välttämättä) täytä päästömääräyksiä. Siis siihen pitää itsellä hommata todisteet.
Juu ei kannata kilsoja tuijottaa, käyvät tosiaan 24/7. Itselläni tulee 12h työvuorossa n.150km ajoa ja liikun kokoajan siellä. En välttämättä ostelis jos ei ole uutta tekniikkaa valmiina. Autoja on myös vaikea saada rekisteriin koska ne on ollut verovapaita poikkeuksetta. Nykyisin aika monet on jo kilvellisiä.
Byrocrat
21.10.2012, 18:40
Katselin nettiautoa ja osui tuollainen silmiin:
http://www.nettiauto.com/land-rover/defender/4440569
Mitä tarkoittaa tuo "lentokenttäauto" ja saako niitä normaalisti rekisteröityä ? Meneekö noista jotain veroja rekisteröitäessä ?
Tuolta löytyy hankintahinta ja ulkonäkö ennen pesua :rolleyes: huutokohde 38
http://roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?t=5037&postdays=0&postorder=asc&start=0
Kun ei ole ollut missään ikinä reksiteröitynä niin aika arvokkaaksi tulee kilvittäminen jos edes saa :eek:
Ja myyjän ilmoituskin tuon jo kertookin:
Lisätiedot
Ei rekisteröitävissä (ollut lentokenttäautona)
BJ-40/76
25.10.2012, 13:30
Esim verot voi olla aika suolaiset, jos sovelletaan vanhaa kauhupykälää:
... maahantuonnin yhteydessä kantamatta jäänyt autovero tms.
-> siis veroa pitää maksaa se sama mitä aikanaan uudesta on maksettu:confused:
jos haluaa suomikilpiin, niin halvinta olisi viedä ulkomaille, esim viroon? ja rekisteroidä siellä, ja sitten tuoda uudelleen suomeen käytettynä:confused:
Kaitsu67
25.10.2012, 20:11
Myyjä pitää kovaa hintaa ja ollut senverran kauan jo myynnissä, että taktiikkana on ilmeisesti että joku höhlä ostaa sen selvittämättä mitä kaikkea tarvitaan OIKEASTI ennen kuin auto on kilvissä...
Tuskin kukaan "pelto- tai metsäautosta" ikinä tollasta summaa maksaa ?
Tämä yksilö ja muut defet ei tainneet olla hinnan kiroissa aikanaan huutokaupassa..Tais rover palstalla olla jokin topicci aiheesta
Jaa byrokraatti ehti linkittääkin jo...
Ja myyjän ilmoituskin tuon jo kertookin:
Lisätiedot
Ei rekisteröitävissä (ollut lentokenttäautona)
Voisin väittää, että kun ilmoituksen bongasin niin siinä ei lukenut näin. Muistaakseni oli vaan mainita siitä, että auto on lentokenttäauto. Sitä juuri aloin miettimään, että mitä mahtaa tarkoittaa. Ja toisaalta ilmoituksen viimeisessä kysymyksessä mainitaan, että näitä on kuulemma kilvitetty.
Mutta joo, ei tule tästä kauppoja.
Mulla oli aikanaan (-90 alussa) Bertta joka oli Finskin entinen. En tullut ostaessani kysyneeksi edelliseltä omistajalta miten oli rekattu.
Alkoi kiinnostamaan tapaus sen verran, että otin yhteyttä myyjään. Kuulemma tasaraha 5000 e on viimeinen neuvoteltavissa oleva hinta.........:p
Mulla oli aikanaan (-90 alussa) Bertta joka oli Finskin entinen. En tullut ostaessani kysyneeksi edelliseltä omistajalta miten oli rekattu.
Käyttöönotto ennen päästönormitusta, autoverovapaus maasturina...
Byrocrat
26.10.2012, 17:42
Alkoi kiinnostamaan tapaus sen verran, että otin yhteyttä myyjään. Kuulemma tasaraha 5000 e on viimeinen neuvoteltavissa oleva hinta.........:p
Tuon verran maksavat Etelä-Euroopassa ja nämä saa ainakin reksiteriin :rolleyes:
http://www.autoscout24.de/ListGN.aspx?atype=C&body=4&make=15641&mmvco=1&model=15794&version=90&mmvmk0=15641&mmvmd0=15794&pricefrom=1000&fregto=2000&cy=B%2CD%2CF%2CI%2CL%2CNL%2CE%2CA&ustate=N%2CU